Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 9 (2006)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9869
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 9 (2006) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Strategiczne i instytucjonalne wyzwania dla Polski w kontekście globalizacji i regionalizacji(MITEL, 2006-12) Woźniak, Michał GabrielW integracji i globalizacji wielkich stolic świata i informacji, niezbędnych do podejmowania rozsądnych decyzji, krążyć bardzo łatwo i z ogromną prędkością. Procesy realne i regulacyjne w Polsce w coraz większym stopniu zależą od tego, co dzieje się w gospodarce światowej. Jednakże Konwergencja rozwoju gospodarczego wymaga szybkiego rozpowszechnienia opartych na wiedzy modeli gospodarki i porządku instytucjonalnych, co umożliwia uzyskanie wyższej wydajności z analogicznych technologii niż w krajach bardziej rozwiniętych. Niezależnie od tego procesy te są związane z rosnącym ryzykiem przedsięwzięć gospodarczych, jak również z bezpieczeństwem gospodarczym osób o mniejszych możliwościach adaptacyjnych. Przeciwdziałanie ujemnym skutkom globalizacji i integracji europejskiej wiąże się głównie z dostosowaniem kapitału ludzkiego do jakości. Jednocześnie musi pojawić się: Zwiększenie zdolności akumulacyjnej polskiej gospodarki i efektywności inwestycji w kapitał fizyczny, modernizacja tradycyjnego sektora poprzez rozpowszechnianie technologii informacyjno-komunikacyjnych związanych z kreowaniem nowych miejsc pracy, rozwojem infrastruktury gospodarczej, sektorem małych i średnich przedsiębiorstw, obszarami wiejskimi i budynkami mieszkalowymi. Wyeliminowanie barier utrudniających realizację celów wymienionych powyżej poprzez wykorzystanie mechanizmów rynkowych byłoby niewystarczające do zlikwidowania luki w rozwoju. W związku z tym konieczna jest polityka rządowa ukierunkowana na wspieranie, usprawnienie i tworzenie mechanizmów rynkowych, rozwój przedsiębiorstw i innowacji. Aby zapewnić spójność z mechanizmami rynkowymi i zrozumiałością w eliminowaniu zagrożeń globalizacji, polityka ta musi opierać się na długoterminowej, całościowej strategii skoncentrowanej na zwiększeniu wydajności, pozbawionym kapitału ludzkiego oprecie i sprawiedliwych (uzasadnionych ekonomicznie i społecznie akceptowanych) nierówności społecznych.Pozycja Polska spółdzielczość wobec problemów globalizacji (Tezy do dyskusji)(MITEL, 2006-12) Chyra-Rolicz, ZofiaW artykule opisano 18 tez ukazujących uwarunkowania przechodzenia polskich spółdzielni z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej rywalizacji w wymiarze globalnym. Polskie spółdzielnie weszły w okres transformacji gospodarczej w gospodarkę wolnorynkową osłabione, w stanie dezorganizacji, bez fachowej pomocy organizacji spółdzielczych drugiego stopnia, centralnych i regionalnych związków spółdzielczych oraz przy dużym ubytku majątku, bardzo szybko sprywatyzowane i spontanicznie. Porównanie z nowymi, lepiej zorganizowanymi prywatnymi przedsiębiorstwami było bardzo trudne i prowadziło do wielu porażek. Rola nowych organizacji spółdzielczych, takich jak izby gospodarcze, stowarzyszenia i fundacje, była bardzo ważna w tym dostosowaniu się do nowej trudnej sytuacji biznesowej. Spółdzielnie próbowały unowocześniać swoje sklepy i przedsiębiorstwa bez wielkich kapitałów, wykorzystując do tego nadwyżki. Spółdzielnie odpowiedziały na nowe wyzwania, uzyskując nowe wzorce działalności biznesowej. Spółdzielnie konsumenckie z pomocą szwedzkich kooperantów stworzyły ogólnopolską sieć specjalistycznych sklepów „Lux” i dyskontów. Samopomocowe spółdzielnie chłopskie zorganizowały podobną sieć na wsi. Negatywne tendencje zostały zatrzymane w połowie lat 90. i od tego czasu obserwujemy powolny proces koncentracji, łączenia osłabionych jednostek, zwłaszcza w sieci mleczarskiej i bankowej sieci spółdzielczej. Polskie spółdzielnie walczą o miejsce na rynku w rywalizacji z międzynarodowymi sieciami i przedsiębiorstwami, niekiedy z sukcesami w skali lokalnej lub krajowej. Zresztą przepaść między spółdzielniami w krajach wysoko rozwiniętych, działających w skali globalnej, łączących wspólne wysiłki na rzecz efektywności, a polskimi, jest wciąż bardzo duża.Pozycja Struktury koordynacji sprzyjające innowacyjności(MITEL, 2006-12) Bal-Woźniak, TeresaRewolucja informacyjno-telekomunikacyjna i związana z nią liberalizacja gospodarcza zmieniły m.in. istotę konkurencji i rolę innowacyjności w budowanie konkurencyjności podmiotów. W tych warunkach cele ekonomiczne nie mogą: być osiągnięte tylko w wyniku konkurowania, ale poprzez współpracę i inną niż dotychczasowa koordynacja działań społecznych. Z tymi wyzwaniami prawdopodobnie zmierzą się sieci. Regionalny Sieć jako klaster, który w naturalny sposób nastawiony jest na innowacyjność, może być postrzegana jako alternatywna struktura koordynacyjna. Uzupełnia wymagania w zakresie możliwości uzyskania oszczędności w wyniku racjonalności z poszanowaniem ochrony transakcji przed skutki postaw oportunistycznych.Pozycja Проблемы инновационного пути развития экономики Украины(MITEL, 2006-12) Пономаренко, Павел ИвановичW artykule przeanalizowano stan współczesnej działalności innowacyjnej na Ukrainie. Podkreślają one, że konieczność wsparcia krajowego jest zainteresowaniem rozwoju danej działalności w dziedzinie finansowania nauki jako dzigni innowacyjnych prognoz.Pozycja Rozwój potencjału technologicznego polskiej gospodarki jako wyzwanie globalizacji(MITEL, 2006-12) Firszt, DariuszCelem artykułu jest wykazanie, że podnoszenie poziomu technologicznego jest jednym z najważniejsze czynniki, determinujące warunki uczestnictwa w gospodarce światowej. Potencjał technologiczny Polski wpływa na korzyści z procesu globalizacji w na wiele sposobów. Po pierwsze, poprawa zdolności technologicznej skutkuje wyższą konkurencyjnością gospodarka. Daje więc możliwość zwiększenia wolumenu polskiego eksportu, poprawy jego struktury i zmniejszenia deficytu w handlu zagranicznym. Potencjał innowacyjny oddziałuje również zagranicą bezpośrednich inwestycji i umożliwia pełne ich wykorzystanie. Ponadto wyższe możliwości technologiczne ograniczają drenaż mózgów i determinują efektywność inwestycji w: kapitał Ludzki.Pozycja Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w procesie globalizacji i integracji europejskiej(MITEL, 2006-12) Jastrzębska, Władysława; Bobrecka-Jamro, Dorota; Tobiasz-Salach, RenataZ artykułu wynika, że w środowisku globalizacji i integracji występuje wiele problemy, które muszą być rozwiązane, aby utrzymać pozycję konkurencyjną małych i średnich przedsiębiorstw. Unijna i lokalna polityka innowacyjna uznawana jest za ważny czynnik konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Autor na podstawie wyników badań przedstawia ich opinię na temat możliwości rozwoju innowacji.Pozycja Szanse i zagrożenia kształcenia permanentnego w obliczu regionalizacji i globalizacji(MITEL, 2006-12) Kowalewski, TadeuszRozwój społeczno-gospodarczy uzależniony jest od wielu procesów. Jeden z nich – globalizacja – rozwija czołgi do postępu technologicznego. Internet, element postępu technologicznego, wzmacnia proces globalizacji. Szybkość wzrostu gospodarczego wynika z tego powiększona poziom edukacji. Pojawia się zapotrzebowanie na różne formy uczenia się przez długi czas. Globalizacja jest szansą na rozwój uczenia się przez długi czas. Regionalizacja stwarza zagrożenie dla rozwoju uczenia się przez długi czas. Autor artykułu stara się pokazać szanse i zagrożenia długiego życia uczenie się. Założenia badawcze mówiące, że uczenie się przez długi czas jako podstawowy warunek rozwoju społeczno-gospodarczego, zostało przeanalizowane w kontekście wybranych aspektów globalizacji i regionalizacji.Pozycja Koncepcja klastrów a podnoszenie konkurencyjności regionu podkarpackiego w dobie globalizacji(MITEL, 2006-12) Lęcznar, MałgorzataNasilający się od lat 80. XX wieku proces globalizacji daje wiele możliwości, ale także wiele wyzwań i zagrożeń, co prowadzi do pogłębiania się dysproporcji rozwojowych między regionami. Wzrasta zainteresowanie, które dotyczy koncepcji klastrów. Wywodzi się z XIX-wiecznych dzielnic przemysłowych A. Marshalla. Klastry są specyficzną formą przestrzennej organizacji usług i sektora przemysłowego („koncentracja geograficzna powiązanych ze sobą firm, wyspecjalizowanych dostawców, osób świadczących usługi, działających w podobnych branżach firm i instytucji z nimi powiązanych) i są skutecznym mechanizmem kreowania innowacji i zwiększenie konkurencji lokalnej i regionalnej gospodarki. Najbardziej znanym przykładem klastra jest Dolina Krzemowa w Stanach Zjednoczonych. Zarazki struktur klastrowych powstają także w Polsce, m.in. klaster branży lotniczej „Dolina Lotnicza” na Podkarpaciu. Inicjatywa ta powinna korzystnie wpłynąć na rozwój całego regionu i podnieść jego przewagę konkurencyjną. Podstawowym wyzwaniem dla tej „wciąż tworzącej się” struktury jest przekonanie przedsiębiorców do udziału w funkcjonowaniu klastra, ciągłe przełamywanie utartych schematów zachowań, przełamywanie braku zaufania i wzajemnej podejrzliwości, a także tworzenie atmosfery współpracy pomiędzy sektorem gospodarczym, sektorem edukacyjnym i regionalnym. władze.Pozycja Jaki powinien być kształt sprzyjającej wzrostowi polityki gospodarczej w Polsce w obliczu globalizacji?(MITEL, 2006-12) Puchała, RadosławPolska potrzebuje wysokiego i trwałego wzrostu gospodarczego. Proces reform musi zostać zakończony, aby można było usunąć istniejące strukturalne bariery wzrostu. Prawidłowa polityka ekonomiczna musi uwzględniać charakter współczesnej gospodarki światowej – szybki postęp technologiczny i rosnące współzależności międzynarodowe. Na poziomie makroekonomicznym globalizacji nie należy uważać za zagrożenie, ponieważ nie można mieć skutecznego system gospodarczy, który byłby odizolowany od procesów zachodzących na świecie gospodarka. Zmiany instytucjonalne są niezbędne do zainicjowania trwałego wzrostu. To trudne do wdrożenia zmiany te wynikały z politycznego oporu, również wynikającego z postkomunistycznej specyfiki Polski. Z punktu widzenia ekonomisty nadejście odpowiedzialnej polityki przywództwo to kwestia „szczęścia”.Pozycja Wpływ procesów globalizacji i integracji z UE na sektor MSP na przykładzie małych i średnich firm spożywczych(MITEL, 2006-12) Szczepaniak, IwonaGlobalizacja i integracja z UE naraziły naszą gospodarkę na konkurencję zewnętrzną. W konsekwencji procesy umiędzynarodowienia polskich jednostek gospodarczych uruchomione, co dotyczyło również MŚP. Chociaż w tym przypadku są znacznie trudniejsze i długotrwałe. Procesy obserwowane są również w sektorze spożywczym. Duże firmy, w tym międzynarodowe korporacje, rozszerzają swój zasięg. Z drugiej strony pozycja bardzo małych, małych i większości średnich firm o mniejszych zdolnościach do obsługiwać pozagospodarcze bariery wejścia i uczestnictwa we Wspólnym Rynku Europejskim, stopniowo się pogarsza. Niemniej jednak firmy pozostaną na stałe polskiego przemysłu spożywczego.Pozycja Regionalny kontekst procesów globalizacyjnych(MITEL, 2006-12) Tuziak, ArkadiuszKwestia regionalnego wymiaru procesów globalizacji została uwzględniona w: badanie. Przedstawiono zmianę sytuacji kraju i rozważanego regionu jako układ terytorialny o zasadniczym znaczeniu w wielowymiarowym procesie globalizacji. Zakres, intensywność i komplementarność globalnego i regionalnego wymiaru współczesności makrotransformacje, które wyznaczają kierunek i charakter współczesnego rozwoju zostały opisane w badaniu. Scharakteryzowano również inicjatywę tworzenia regionalnych strategia na rzecz innowacji jako ważny element regionalnej polityki rozwoju UE oraz innowacyjność w warunkach narastającej konkurencji globalnej.Pozycja Уровни cоциальной oтветственности предпринимательства в контексте глобализационных процессов(MITEL, 2006-12) Шаповал, Валентина Михайловна; Дуброва, Натапя ПетровнаTreść dokumentu stanowi połączenie globalizacji z odpowiedzialnością społeczną w dobie działalności przedsiębiorczej. Autorzy starają się wprowadzić hierarchię poziomów do odpowiedzialności społecznej.Pozycja Cechy przestrzeni a wzrost gospodarczy (na przykładzie wybranych cech i obszarów Polski)(MITEL, 2006-12) Fiedorowicz, Kazimierz; Fiedorowicz, JacekW pierwszej części został przedstawiony profil sześciu wybranych cech przestrzeni. Cechy te w znaczący sposób wpływają na wzrost gospodarczy. Omówiliśmy cechy dotyczące: tranzytowego położenia kraju, dostępności komunikacyjnej, nagromadzenia zabytków, sieci miejsc pielgrzymkowych, potencjalnych i istniejących parków narodowych oraz potencjalnych i istniejących uzdrowisk. Ich wpływ na wzrost gospodarczy jest pośredni. Wpływ ten polega na zróżnicowaniu biznesowym spowodowanym tymi cechami. W drugiej części zaprezentowano trzy przykłady polskich obszarów, gdzie występuje duże natężenie cech przestrzennych powodujących wzrost gospodarczy. Obszary hipotetyczne dotyczą Warmii i Mazur (Zamki Krzyżackie), pogranicza Małopolski i Śląska (zamki Orlich Gniazd) oraz Podlasia (parki narodowe). Zarówno cechy tej przestrzeni, jak i obszary występowania tych cech wpływają na wzrost gospodarczy. Poszukiwanie tego wpływu ma na celu określenie paradygmatu wzrostu gospodarczego, czyli różnorodności przyczyn wywołujących ten wzrost.Pozycja Działania na rzecz zmniejszania nierówności szans rozwojowych społeczności lokalnych w Polsce(MITEL, 2006-12) Karwińska, AnnaRozważania dotyczą uwarunkowań nierównomiernych zmian rozwojowych społeczności lokalnych w Polsce i możliwości wpływania na te uwarunkowania. Przewaga konkurencyjna miejsc i regionów budowana jest w oparciu o różnorodne zasoby rozwojowe i lokalne kapitały, które można do pewnego stopnia wzmocnić i wzbogacić. Zwrócono uwagę przede wszystkim na kapitał społeczny, który jest bardzo ważnym czynnikiem pozytywnych zmian społeczności lokalnych. Jako przykład posłużyła podjęta w Stalowej Woli w 2005 roku akcja aktywizująca i angażująca różne grupy mieszkańców w ramach projektu REGENTIF.Pozycja Strategia zrównoważonego rozwoju gminy w świetle badań wybranych województw północnej Polski(MITEL, 2006-12) Zawisza, Sławomir; Rudzka, AleksandraW artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wiosną 2003 roku w 135 gminach w 3 województwach Polski: kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim. Badanie dotyczyło realizacji strategii zrównoważonego rozwoju w kontekście integracji z Unią Europejską. Wyniki badań wskazują, że samorządy gmin nie były wystarczająco zdeterminowane, aby realizować ideę zrównoważonego rozwoju. Tylko nieliczne społeczności miały ten program, a chęć jego tworzenia i inicjowania nie była zbyt duża. W badaniach tych przeważały gminy wiejskie z dużym udziałem gospodarstw zwierzęcych, gdzie większość odpadów może być niebezpieczna dla środowiska. Według oceny przedstawicieli samorządów badanych gmin niewiele gospodarstw posiadało odpowiednio przygotowane miejsca do składowania odpadów. Poza tym niewiele gospodarstw było przygotowanych do udziału we wspólnej polityce wiejskiej, ponieważ przygotowany rejestr pól nie był wystarczająco zaawansowany. Słowa kluczowe: obszary wiejskie, samorząd, gmina, strategia, zrównoważony rozwój.Pozycja Narodowy Plan Rozwoju jako podstawa wykorzystania pomocy strukturalnej w krajach Europy Środkowowschodniej(MITEL, 2006-12) Duda, JacekW ciągu 30 miesięcy od członkostwa w Unii Europejskiej (do 2006 r.) nowi członkowie otrzymają znaczne wsparcie 21,8 mld euro z funduszy strukturalnych. Ponad 90% tej pomocy otrzymają cztery kraje Europy Środkowo-Wschodniej – Czechy, Słowacja, Węgry i Polska. Artykuł jest próbą porównania najważniejszych programy – Krajowe Plany Rozwoju czterech wymienionych powiatów w skali globalnej chodzi o cele i główne kierunki pomocy UE. Pierwsza część przedstawia podstawowe czynniki społeczno-gospodarcze rozpatrywane z perspektywy regionalnej, druga – SWOT analizy opisujące „mocne i słabe strony” każdego powiatu. Wreszcie ostatnia przedstawia opis programów operacyjnych oraz wysokość przyznanych środków do realizacji każdego z nich.Pozycja Czynniki sprzyjające rozwojowi województwa łódzkiego(MITEL, 2006-12) Nyk, Mariusz; Ferdzyn, MichałNajbliższe lata będą bardzo ważne dla Łodzi. Rozplanowane, systematyczne i skoordynowane działanie w całym województwie jest niezbędne dla podniesienia rangi regionu, warunków życia społeczności, lokalizacji i wreszcie dla przyszłych inwestorów. Polityka terminowa z jasnymi celami to baris działania. To miara zdolności do reagowania na zmiany sytuacji gospodarczej Polski i świata. Zachód należy traktować priorytetowo, hamując otyłość rozwojową. Jest to konieczne ze względu na zmiany gospodarcze i społeczne w regionie importowanym do kraju, a także do Europy.Pozycja Ocena bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego do Polski(MITEL, 2007-12) Frączek, PawełPodobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, Polska jest w dużej mierze zależna na dostawy gazu z Rosji. W kolejnych latach ta zależność ma się zwiększać biorąc pod uwagę większe zapotrzebowanie na gaz. Aby być bardziej niezależnym od krajowego gazu rynku, konieczne jest zwiększenie skali podaży z innych źródeł, a także zwiększenie rodzimej produkcji poza rozbudową polskich magazynów gazu. Te aktywności z konieczności będzie wiązało się ze znaczną inwestycją.Pozycja Elity gospodarcze w gminie Gręboszów jako elity wpływu na samorząd terytorialny. Raport z badań terenowych w gminie Gręboszów(MITEL, 2006-12) Jasiński, Witosław J.Artykuł dotyczy problemu wpływu społeczności lokalnej na samorządy jednego z samorządów terytorialnych w Małopolsce. Zweryfikowano hipotezę, że lokalne elity gospodarcze są główną kategorią społeczną, połączoną z silnymi powiązaniami z władzami lokalnymi. Kontakty utrzymywane są zarówno na poziomie relacji nieformalnych, jak i instytucjonalnych. Dodatkowo część przedsiębiorców zajmuje stanowiska członków Rady Gminy (Rada Gminy). Daje im to dodatkowe możliwości kształtowania polityki lokalnej. Szczególnie intensywne relacje prowadzą przedsiębiorcy z Burmistrzem Gminy Wójt, który ma w swoich rękach instrumenty władzy wykonawczej.Pozycja Продовольственный рынок украины: проблемы и перспективы развития(MITEL, 2006-12) Радева, Марина НиколаеваW opracowaniu rozważane są kwestie zaopatrzenia ludności Ukrainy w artykuły żywnościowe. Zdefiniowane są warunki tworzenia rynku artykułów spożywczych. Analizie poddane są tendencje rozwoju rynku żywnościowego.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »