Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego
Witamy w Repozytorium UR - cyfrowym archiwum rejestrującym dorobek naukowy i dydaktyczny środowiska akademickiego UR.
W repozytorium przechowywane są oraz udostępniane różnego rodzaju materiały naukowe i dydaktyczne (artykuły, monografie, czasopisma, materiały konferencyjne, raporty, rozprawy doktorskie). Dostęp do wszystkich materiałów zgromadzonych w repozytorium jest otwarty, a archiwizowanie publikacji odbywa się samodzielnie przez pracowników i doktorantów Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Jeśli jesteś pracownikiem i chcesz dodać własne publikacje możesz od razu się zalogować wykorzystując swoje dane logowania z innych systemów uczelnianych (Wirtualna Uczelnia, EOD). Spowoduje to automatyczne utworzenie konta w Repozytorium, po czym postępuj zgodnie z instrukcją. Będąc doktorantem UR najpierw ZAREJESTRUJ się w serwisie. Jeżeli zamierzasz jedynie przeglądać materiały skorzystaj z wyszukiwarki lub indeksu u góry strony, albo przejrzyj zbiory wyszczególnione poniżej.
Zbiory w Repozytorium UR
Wybierz Zbiór, aby przeglądać jego Kolekcje.
Ostatnio nadesłane materiały
Item type: Pozycja , Między realnością a fantazmatem. O prozie fabularnej Jakuba Żulczyka(2025-10-31) Janiec, IzabelaPraca stanowi próbę opisu prozy fabularnej pisarza Jakuba Żulczyka w perspektywie wyłaniających się z niej realizmu i fantasmagorii. W podzielonej na cztery rozdziały rozprawie zanalizowane i opisane zostały kategorie, motywy i chwyty literackie charakterystyczne dla powieści pisarza. Istotnymi zagadnieniami, które zbadano, były również: opis męskich bohaterów wykreowanych przez autora w kontekście kategorii antybohatera, wizerunek męskości wyłaniający się z jego twórczości oraz gatunki powieściowe do jakich sięga i w jaki sposób współczesny pisarz je modyfikuje. Rozprawa doktorska, poza wstępem i zakończeniem, składa się z następujących rozdziałów: 1. „Wszystko już było oprócz nas”. W kręgu wzorców gatunkowych i schematów fabularnych; 2. „Nikt nie wie, jak naprawdę się nazywam”. Figura antybohatera w prozie Jakuba Żulczyka jako emblemat współczesności; 3. Męskość jako rzeczywistość i fantazmat; 4. „Świat staje się jeszcze bardziej zamazany”. Realizm i fantasmagoria jako dominanty stylistyczne i narracyjne. Zbadana proza Jakuba Żulczyka objęła dziewięć jego powieści, które zostały przeanalizowane problemowo. To żywa i wciąż rozwijająca się proza, gdyż dotyczy nadal tworzącego pisarza. Omówione w rozprawie doktorskiej zagadnienia stanowią potwierdzenie, że twórczość powieściowa autora stanowi przykład literatury z pogranicza realności i fantazmatu.Item type: Pozycja , Międzynarodowa wystawa zbiorowa Art & Science 5 – Sztuka Apoptozy, realizowanej w latach 2023–2024(2024-01-05) Gil, ŁukaszItem type: Pozycja , Necenzurováno. Polské nezávislé umění 80. let Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora, 25/05/2023 – 17/09/2023(2023) Boruta, TadeuszT. Boruta był kuratorem i autorem ekspozycji wystawy pt. "Necenzurováno: Polské nezávislé umění 80. let" w GASK (Galerie Středočeského kraje) Kutná Hora, która nawiązuje do wystawy "Nie ocenzurowano” z Zamku Ujazdowskiego (2022r.), ale została ona całościowo przebudowana; nowy scenariusz i aranżacja, pokazanych zostało dużo innych dzieł, które lepiej korespondują z doświadczeniem czeskiej sceny sztuki niezależnej lat 80., a tym samym, w tym kontekście, łatwiejsza dla czeskiego widza była recepcja sztuki polskiej tego okresu. Wystawa została zrealizowana w efekcie zaproszenia wystosowanego przez wybitnego kuratora zbiorów GASK, anglika Richarda Drury, którego zainteresowała wystawa warszawska. W Czechach pokazanych zostało 130 prac 60 artystów, klasyków sztuki polskiej związanych z drugim obiegiem kultury w latach 80. Wystawione zostały dzieła wypożyczone z kilkunastu muzeów polskich i bezpośrednio od twórców. Ta największa, prezentacja sztuki polskiej w Czechach zorganizowana została we współpracy: GASK w Kutná Hora, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie oraz Instytutu Polskiego w Pradze. Patronat polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Spraw Zagranicznych Republiki Czech. Wystawa spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem na co wskazuje ok. 10tyś. zwiedzających i fakt ukazania się 46 recenzji w czeskiej prasie oraz w kilku programach TV i radiu. GASK należy do najważniejszych muzeów sztuki w Czechach. To Czeskie Muzeum Sztuk Pięknych w Pradze, które od 2009 r. ma nową siedzibę w zabytkowej Kutnej Horze. Jako imprezy towarzyszące wystawie, zarówno w Pradze jak i w Kutnej Horze, zorganizowane zostały konferencje, koncerty, prezentacje polskiego filmu niezależnego i literatury. Projekt miał charakter interdyscyplinarny, gdyż oprócz wypożyczonych z muzeów i kolekcji prywatnych prac plastycznych czołówki polskich artystów, widzowie mogli zapoznać się m.in.: z teatrem niezależnym (spektakle A. Wajdy, oraz Teatru Ósmego Dnia), filmem (J. Robakowskiego, M. Terleckiego, O. Olszewski, R. Bugajskiego) i fotografią (E. Ciołek, Chris Niedenthal, M. Carot), a także uczestniczyć w koncercie Lecha Janerki.Item type: Pozycja , Wystawa pt. Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80. / Centrum Sztuki Współczesnej CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie(Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2022) Boruta, TadeuszWystawa pt. "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 08/04/2022 – 18/08/2022 Autor scenariusza, aranżacji wystawy i tekstu: Tadeusz Boruta Wystawa "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." ukazała szeroką panoramę zjawisk artystycznych, w których twórcy w różnorakich formach manifestowali swoją niezależność wobec komunistycznej władzy PRL, próbującej przy użyciu aparatu represji, milicji i wojska, zabić wolnościowe aspiracje społeczeństwa. Była to największą prezentacją twórczości w ruchu kultury niezależnej lat 80. w XXI wieku. Pokazanych zostało 215 prac 67 twórców, wśród których byli klasycy sztuki polskiej sztuki.Item type: Pozycja , Monografia pt. "Patos. Dokumentacja własnej aktywności twórczej i wystawienniczej w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80."(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025) Boruta, TadeuszPrzedmiotowa publikacja jest najobszerniejszą monografią dokumentującą aktywność twórczą i wystawienniczą Tadeusza Boruty w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80., który był jednym z głównych animatorów tego istotnego dla kultury zjawiska. Szczególną wartością monografii jest prezentacja unikalnych materiałów archiwalnych: zdjęć z niezależnych wystaw, oficjalnych i podziemnych publikacji (tzw. bibuły) oraz drugoobiegowych druków akcydensowych. Opracowane zostało szczegółowe kalendarium wydarzeń artystycznych z lat 80. Uzupełnieniem archiwaliów z lat 80. jest bogato ilustrowany materiał dokumentujący zbiorowe wystawy polskiej sztuki niezależnej lat 80., które Tadeusz Boruta zrealizował po 1990 roku. W przedmiotowej monografii opublikowane zostały także wszystkie teksty Tadeusza Boruty (napisane w ciągu 40 lat) dotyczące kultury niezależne lat 80. Publikacja jest recenzowana przez prof. Grzegorza Bednarskiego i prof. Kazimierza Rocheckiego, którzy podkreślali unikalny charakter monografii i jej wartość dla dalszych badań nad ruchem kultury niezależnej lat 80.