Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 9 (2006)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9869
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 9 (2006) według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty jakości życia a poziom satysfakcji życiowej Polaków(MITEL, 2006-12) Włodarczyk-Śpiewak, KatarzynaWiele aspektów jest bardzo ważnych w badaniach zachowań gospodarstw domowych, m.in. przykład: standard życia, poziom życia, warunki życia lub dobrobyt. Te aspekty są ściśle związane z konsumpcją i jakością życia. Jakość życia nie jest łatwa i jednoznaczna koncepcja. Jest bardzo różnorodny. Nie ma jednego definicja „jakości życia” w literaturze. Istnieje wiele wyjaśnień tego pojęcia. Bardzo ważnym aspektem jakości życia jest zamożność gospodarstw domowych. Bogactwo gospodarstw domowych obejmują: środki materialne (dochody, majątek) i niematerialne (oświata, zdrowie, czas wolny, talenty). Ten artykuł opisuje, czym jest zadowolenie Polaków ze swojego życia i co to jest w społeczeństwie – grupa ekonomiczna gospodarstw domowych. Artykuł opisuje satysfakcję z życia w Polsce na podstaw aspektów jakości życia.Pozycja Bariery dostępu do edukacji ludności wiejskiej a reforma edukacji(MITEL, 2006-12) Nowak, AnnaJedną z barier rozwoju obszarów wiejskich jest niski poziom wykształcenia mieszkańców oraz czynność. Powyższa sytuacja wciąż się pogarsza z następujących powodów; długi dystans do szkół, gorsze warunki życia, słaba oferta edukacyjna oraz niska jakość edukacji. Głównym problemem reformy oświaty jest wyrównywanie różnic edukacyjnych. Badanie przeprowadzone na próbie gospodarstw wiejskich na Lubelszczyźnie wskazują, że powyższy cel nie został w pełni zrealizowany.Pozycja Bezrobocie w Polsce i UE – najważniejszy element polityki zatrudnienia(MITEL, 2006-12) Ślusarczyk, BogusławNajważniejszym wyzwaniem dla polityki zatrudnienia Unii Europejskiej i Polski jest regulacja rynku pracy, a przede wszystkim ograniczenie skali bezrobocia. Realizacja zadania polega na wykorzystaniu funduszy strukturalnych m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego. Polityka w Polsce powinna skutkować ograniczeniem bezrobocia do 2010 roku w skali ok. 2-3%.Pozycja Cechy przestrzeni a wzrost gospodarczy (na przykładzie wybranych cech i obszarów Polski)(MITEL, 2006-12) Fiedorowicz, Kazimierz; Fiedorowicz, JacekW pierwszej części został przedstawiony profil sześciu wybranych cech przestrzeni. Cechy te w znaczący sposób wpływają na wzrost gospodarczy. Omówiliśmy cechy dotyczące: tranzytowego położenia kraju, dostępności komunikacyjnej, nagromadzenia zabytków, sieci miejsc pielgrzymkowych, potencjalnych i istniejących parków narodowych oraz potencjalnych i istniejących uzdrowisk. Ich wpływ na wzrost gospodarczy jest pośredni. Wpływ ten polega na zróżnicowaniu biznesowym spowodowanym tymi cechami. W drugiej części zaprezentowano trzy przykłady polskich obszarów, gdzie występuje duże natężenie cech przestrzennych powodujących wzrost gospodarczy. Obszary hipotetyczne dotyczą Warmii i Mazur (Zamki Krzyżackie), pogranicza Małopolski i Śląska (zamki Orlich Gniazd) oraz Podlasia (parki narodowe). Zarówno cechy tej przestrzeni, jak i obszary występowania tych cech wpływają na wzrost gospodarczy. Poszukiwanie tego wpływu ma na celu określenie paradygmatu wzrostu gospodarczego, czyli różnorodności przyczyn wywołujących ten wzrost.Pozycja Człowiek i społeczeństwo w rozwoju oświaty(MITEL, 2006-12) Tkacz, TamaraProces globalizacji, technologie informacyjne, wpływy kulturowe zwiększyły potrzebę doskonalenia istniejącego systemu edukacji. W XXI wieku edukacja musi zostać zmieniona, aby przewidywać i zaspokajać rosnące potrzeby ludzi. Kluczowe dla przyszłego społeczeństwa jest kształcenie ustawiczne jako integralny element globalnego projektu uczenia się przez całe życie dla wszystkich. Poniższy artykuł podejmuje problem uczenia się przez całe życie w gospodarce opartej na wiedzy, opisuje jego główne cele, zadania, potrzeby i funkcje.Pozycja Czynniki sprzyjające rozwojowi województwa łódzkiego(MITEL, 2006-12) Nyk, Mariusz; Ferdzyn, MichałNajbliższe lata będą bardzo ważne dla Łodzi. Rozplanowane, systematyczne i skoordynowane działanie w całym województwie jest niezbędne dla podniesienia rangi regionu, warunków życia społeczności, lokalizacji i wreszcie dla przyszłych inwestorów. Polityka terminowa z jasnymi celami to baris działania. To miara zdolności do reagowania na zmiany sytuacji gospodarczej Polski i świata. Zachód należy traktować priorytetowo, hamując otyłość rozwojową. Jest to konieczne ze względu na zmiany gospodarcze i społeczne w regionie importowanym do kraju, a także do Europy.Pozycja Development of Enterprise’s Business Value in Belarus Region(MITEL, 2006-12) Kolesnikova, Irina I.The purpose of the study is to analyze the difference between the capitalized cost of the company and the value of the assets that make up the goodwill. In the analysis group of companies, in most cases the difference between the market and the carrying amount of the unit share is negative. Hence, goodwill is also a negative warranty. It is therefore necessary to create an economic, ecological, social-psychological and organizational basis for optimizing the cost of the company and to develop stock exchanges in the Republic. Such measures will support the competitiveness of Belarusian companies, in line with the policy of absorption of the innovative economy.Pozycja Duży sukces firmy z małej miejscowości(MITEL, 2006-12) Smoleń, MarekW badaniu przedstawiono znaczenie strategii marketingowej dla funkcjonowania producent. Zaprezentowano osiągnięcia jednostki w zakresie rozwiązywania problemów rynkowych oraz wpływ obecnej sytuacji gospodarczej na organizację dystrybucji produktów. Podkreślono cechy produktu, które mogą przyczynić się do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Podkreślono, że konsumenci opierają swoje decyzje zakupowe głównie na wysokiej jakości produktu. Badanie zawiera również nowe koncepcje dotyczące reklamy produktu.Pozycja Działania na rzecz zmniejszania nierówności szans rozwojowych społeczności lokalnych w Polsce(MITEL, 2006-12) Karwińska, AnnaRozważania dotyczą uwarunkowań nierównomiernych zmian rozwojowych społeczności lokalnych w Polsce i możliwości wpływania na te uwarunkowania. Przewaga konkurencyjna miejsc i regionów budowana jest w oparciu o różnorodne zasoby rozwojowe i lokalne kapitały, które można do pewnego stopnia wzmocnić i wzbogacić. Zwrócono uwagę przede wszystkim na kapitał społeczny, który jest bardzo ważnym czynnikiem pozytywnych zmian społeczności lokalnych. Jako przykład posłużyła podjęta w Stalowej Woli w 2005 roku akcja aktywizująca i angażująca różne grupy mieszkańców w ramach projektu REGENTIF.Pozycja Elity gospodarcze w gminie Gręboszów jako elity wpływu na samorząd terytorialny. Raport z badań terenowych w gminie Gręboszów(MITEL, 2006-12) Jasiński, Witosław J.Artykuł dotyczy problemu wpływu społeczności lokalnej na samorządy jednego z samorządów terytorialnych w Małopolsce. Zweryfikowano hipotezę, że lokalne elity gospodarcze są główną kategorią społeczną, połączoną z silnymi powiązaniami z władzami lokalnymi. Kontakty utrzymywane są zarówno na poziomie relacji nieformalnych, jak i instytucjonalnych. Dodatkowo część przedsiębiorców zajmuje stanowiska członków Rady Gminy (Rada Gminy). Daje im to dodatkowe możliwości kształtowania polityki lokalnej. Szczególnie intensywne relacje prowadzą przedsiębiorcy z Burmistrzem Gminy Wójt, który ma w swoich rękach instrumenty władzy wykonawczej.Pozycja Ewolucja bankowości w kontekście rozwoju gospodarczego Euroregionu Karpackiego(MITEL, 2006-12) Strojny, JanuszInspiracją do napisania artykułu były zmiany, które pojawiły się w obrotu usługami bankowymi w Polsce po wprowadzeniu gospodarki rynkowej. Ten autor przedstawił kilka możliwości ewolucyjnej adaptacji usług bankowych i rozwiązanie problemu finansowania działalności gospodarczej na terenie Euroregionu Karpaty. Część empiryczna opracowania została oparta na przeprowadzonych badaniach obejmujących obszar Euroregionu Karpackiego. W opracowaniu zaproponowano kilka rozwiązań, które prawdopodobnie mogą wpływać na ożywienie gospodarcze poprzez symbiotyczne działania administracji i przedsiębiorstw działający na analizowanym obszarze rynku.Pozycja Formy komunikowania się samorządu z ludnością (na przykładzie czasopisma samorządowego)(MITEL, 2006-12) Furman, WojciechDokument składa się z analizy zawartości 6 kolejnych zagadnień wybranego tygodnika lokalnego, wydanego przez władze lokalne. Celem jest pokazanie modeli dziennikowości i rodzajów public relatimy, które zostały zrealizowane przez wybrany periodyk. Analiza ta potwierdza nadrzędność modelu dziennikowania opartego na przychylne lub embarrasowane podejście reporterskie oraz asymetryczny rodzaj relacji publicznych. Oba są związane z gorszym rodzajem kultury politycznej.Pozycja Grupy kapitałowe w gospodarce polskiej(MITEL, 2006-12) Szewc-Rogalska, AlinaW pracy przedstawiono sposoby tworzenia grup kapitałowych w polskiej gospodarce. Wymienione w tytule grupy kapitałowe składają się ze spółek realizujących wspólne przedsięwzięcia i powiązanych kapitałowo. Głównymi środkami tworzenia grupy kapitałowej w Polsce są pozyskiwanie akcji oraz outsourcing kapitałowy.Pozycja Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w procesie globalizacji i integracji europejskiej(MITEL, 2006-12) Jastrzębska, Władysława; Bobrecka-Jamro, Dorota; Tobiasz-Salach, RenataZ artykułu wynika, że w środowisku globalizacji i integracji występuje wiele problemy, które muszą być rozwiązane, aby utrzymać pozycję konkurencyjną małych i średnich przedsiębiorstw. Unijna i lokalna polityka innowacyjna uznawana jest za ważny czynnik konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Autor na podstawie wyników badań przedstawia ich opinię na temat możliwości rozwoju innowacji.Pozycja Instytucje sektora publicznego a problem nierówności(MITEL, 2006-12) Lechwar, MałgorzataCelem opracowania jest rozważenie udziału jednostek publicznych, zwłaszcza jednostek samorządu terytorialnego, w działaniach na rzecz ograniczania nierówności ekonomicznych i społecznych. Nierówności są wynikiem niedoskonałości rynku i są specyficzne zarówno dla Polski, jak i całego obszaru Unii Europejskiej. W opracowaniu podkreśla się, że aby sprostać nowym wymogom gospodarczym i administracyjnym, jednostki samorządu terytorialnego muszą przekształcić się w system nowoczesnych, profesjonalnych i efektywnych organizacji. Powinni odnieść ze świata biznesu jego specyficzny model funkcjonowania, w którym potrzeby obywateli wyznaczają czas i sposób realizacji procesów zachodzących w administracji państwowej lub samorządowej. To zasada, która stanowi podstawę funkcjonowania wielu jednostek publicznych w krajach Unii Europejskiej.Pozycja Internet jako narzędzie badań marketingowych(MITEL, 2006-12) Hales, Colin F.; Kamiński, AndrzejNiniejszy artykuł przedstawia sposoby wykorzystania Internetu – a konkretnie WWW jako narzędzia w badaniach marketingowych. Autorzy badają rodzaj informacji, jakie można zgromadzić w plikach logów serwerów WWW. Dokonano również analizy informacji zebranych za pomocą ankiety przeprowadzonej w sieci WWW jako przykładu tradycyjnych badań marketingowych za pośrednictwem tego nowego medium.Pozycja Jaki powinien być kształt sprzyjającej wzrostowi polityki gospodarczej w Polsce w obliczu globalizacji?(MITEL, 2006-12) Puchała, RadosławPolska potrzebuje wysokiego i trwałego wzrostu gospodarczego. Proces reform musi zostać zakończony, aby można było usunąć istniejące strukturalne bariery wzrostu. Prawidłowa polityka ekonomiczna musi uwzględniać charakter współczesnej gospodarki światowej – szybki postęp technologiczny i rosnące współzależności międzynarodowe. Na poziomie makroekonomicznym globalizacji nie należy uważać za zagrożenie, ponieważ nie można mieć skutecznego system gospodarczy, który byłby odizolowany od procesów zachodzących na świecie gospodarka. Zmiany instytucjonalne są niezbędne do zainicjowania trwałego wzrostu. To trudne do wdrożenia zmiany te wynikały z politycznego oporu, również wynikającego z postkomunistycznej specyfiki Polski. Z punktu widzenia ekonomisty nadejście odpowiedzialnej polityki przywództwo to kwestia „szczęścia”.Pozycja Kapitał finansowy w przedsiębiorstwach(MITEL, 2006-12) Wyszkowska, ZofiaW pracy przedstawiono rolę, strukturę i źródła kapitałów finansowych. Znaczenie i źródła kapitalików zostały przedstawione na podstawie literatury. Strukturę kapitałów przedstawiono w zestawieniach tabel. Dane pochodzą z 47 firm z terenu Kujaw i Pomorza. W pracy wykorzystano sprawozdania finansowe z lat 2002, 2003 i 2004. Analiza danych wykazała, że sytuacja finansowa firm jest korzystna. W strukturze kapitałów przeważają kapitały własne.Pozycja Kapitał ludzki a kwestie ubóstwa w środowiskach popegeerowskich(MITEL, 2006-12) Marks-Bielska, RenataArtykuł pokazuje, że wykształcenie i elastyczność intelektualna determinują obecnie pozycję zawodową pracowników znacznie silniej niż w systemie socjalistycznym. W warunkach gospodarki rynkowej byli pracownicy PGR o specyficznej mentalności wykształconej podczas pracy w sektorze państwowym w rolnictwie, dysponujący wąskimi kwalifikacjami i zazwyczaj bardzo niskim poziomem wykształcenia, w zdecydowanej większości znaleźli się na straconych pozycjach w – system gospodarczy naszego kraju. Potrzebne są spójne, długofalowe, kompleksowe działania, które rozwiążą problemy społeczności byłych PGR-ów. Działania instytucji powołanych i upoważnionych do podejmowania inicjatyw zmierzających do poprawy sytuacji byłych PGR powinny być również zintegrowane i skoordynowane. Szczególną uwagę należy zwrócić na przeciwdziałanie dziedzicznemu bezrobociu i ubóstwu młodego pokolenia, które już dziś istnieje. Wydaje się, że dobre wykształcenie to jedyna szansa na awans społeczny. Konsekwencją tego jest konieczność wspierania wszelkich działań mających na celu poprawę edukacji dzieci i młodzieży z byłych PGR-ów w celu poprawy jakości kapitału ludzkiego i zwiększenia konkurencyjności tych osób na rynku pracy.Pozycja Kapitał publiczny w procesie regionalnej konwergencji w Hiszpanii(MITEL, 2006-12) Rosik, PiotrDokument „Kapitał publiczny w procesie konwergencji regionalnej w Hiszpanii” ma na celu: przy badaniu roli kapitału publicznego, na który składają się głównie inwestycje w infrastrukturę transportową, w zmniejszaniu nierówności regionalnych w Hiszpanii. Analiza wskazuje, że w latach 80 i 1990 nie było ani zbieżności β, ani σ w regionach hiszpańskich. Powinno być podkreślił, że w ciągu ostatnich dwóch dekad infrastruktura transportowa stała się kluczem problem polityki regionalnej w Hiszpanii. Jednak inwestycje w infrastrukturę transportową nie sprzyjał rozwojowi zacofanych regionów jako bogatych regionów lub regionów położonych w transporcie korytarze są głównymi beneficjentami nowych lub modernizowanych dróg i linii kolejowych. Wyniki tego artykułu zdają się potwierdzać ustalenia ekonometryczne hiszpańskich ekonomistów oraz nowe modele geografii ekonomicznej. Wstępne wyniki wskazują na potrzebę dalszych badań w terenie, w tym w regionach Polski.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »