Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 6 (2005)

URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10015

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
  • Pozycja
    What Can Be Learned from a Biased Expert
    (MITEL, 2005-06) Lawrence, Martin
    In fact, the babysitter very often has to rely on the advice of an expert who is not really her caregiver. In this article presenting the issues of obtaining technical documentation from biased information in the perspective of the principal-agent model. Patterns of questions and probable questions were discussed the responsibility of obtaining from one customer and then two decision makers with non-experts that aim to result from a selection within the game between the parties.
  • Pozycja
    Аналіз стану науково-інноваційної сфери в країнах із ринковою економікою й в Україні
    (MITEL, 2005-06) Дацій, Олександр Іванович
    Kierunki polityki naukowo-technicznej państwa w krajach rozwiniętych to: ustalona. Przeprowadzono analizę porównawczą tendencji rozwoju sfery naukowo-innowacyjnej w krajach rozwiniętych i na Ukrainie. Części wskazano wsparcie strategii innowacyjnej na Ukrainie.
  • Pozycja
    Государственное регулювання інноваційної діяльності в Україні
    (MITEL, 2005-06) Корецький, Микола Христофорович
    Analiza stanowisk aktów ustawodawczych, związanych z normatywnymi i prawne uregulowanie działalności innowacyjnej na Ukrainie. Specyfika opodatkowania działalności innowacyjnej. Poprawa bazy legislacyjnej w zakresie oferowana jest regulacja działalności innowacyjnej. Określana jest rola inwestycji w procesie innowacyjnym oraz sposoby aktywizacji działalności innowacyjnej w Ukraina jest wskazana.
  • Pozycja
    Kapitał intelektualny na Ukrainie: aspekt rachunkowościowy
    (MITEL, 2005-06) Maluga, Natalia; Legenczuk, Siergiej
    Specyfika odzwierciedlenia kapitału intelektualnego w rachunkowości na Ukrainie ma zostały ujawnione w artykule.
  • Pozycja
    Ekonomiczne zachowanie gospodarstw domowych i wzrost ekonomiczny na Ukrainie
    (MITEL, 2005-06) Tkacz, Anatolij
    Badane są charakterystyki zachowań ekonomicznych gospodarstw domowych w warunkach gospodarki przejściowej: dominacja celów krótkookresowych nad długookresowymi; przetrwanie – jako kluczowa strategia zachowań ekonomicznych dominujących podmiotów gospodarczych; działalność w sektorze cienia; naturalizacja stosunków gospodarczych; skupienie się na systemie nieformalnych relacji i standardów. Analizowane są podstawowe zasady polityki gospodarczej państwa: przejrzystość polityki gospodarczej, doskonalenie edukacji biznesowej, rządowe gwarancje realizacji kontraktów.
  • Pozycja
    Składniki socjalno-psychologiczne kapitału ludzkiego w warunkach przestrzeni oświatowej
    (MITEL, 2005-06) Tkacz, Tamara
    Głównym wskaźnikiem zbiorczym rozwiniętego społeczeństwa jest jego stosunek do jednostki jako największej wartości, a ostatecznym kryterium postępu gospodarczego i społecznego jest stopień rozwoju człowieka, zaspokojenie jego potrzeb i możliwości rozwoju jego kreatywności. Najważniejszym atutem kapitału ludzkiego jest edukacja, która staje się decydującym czynnikiem wzrostu gospodarczego oraz potencjału naukowego i technologicznego.
  • Pozycja
    Wpływ kapitału intelektualnego na sukces przedsiębiorstwa oraz wrażliwość społeczną
    (MITEL, 2005-06) Gabryšowa, Maria
    W warunkach gospodarki opartej na know-how rośnie rola siły intelektualnej. Badania przeprowadzone w czeskich przedsiębiorstwach wskazują na fałszywe podejście menedżerów do pracowników. Z drugiej strony w bardzo udanych firmach zawsze można prześledzić ocenę zarówno klientów, jak i pracowników własnych. Brak zrozumienia prawdziwej wartości człowieka prowadzi do katastrofalnej nierówności. Podobnie wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów, przyszłych menedżerów, dają wiele do myślenia.
  • Pozycja
    Nierówności społeczne a zagrożenia z nich wynikające
    (MITEL, 2005-06) Pliszka, Tadeusz
    Nierówności społeczne towarzyszą rozwojowi społecznemu od najdawniejszych czasów. Zawsze pojawiali się ludzie, którzy zarządzali, dystrybuowali i posiadali oraz ci, którzy pracowali. Nierówności społeczne należy uznać za zjawisko naturalne, a także fakt, że ludzie ze swej natury są sobie nierówni. Nierówności mogą i czasami prowadzą do katastrof. Polityka społeczna powinna wykorzystywać nierówności do rozwoju kraju.
  • Pozycja
    Prawa człowieka wobec wyzwań globalizacji
    (MITEL, 2005-06) Czarnecki, Radosław S.
    Prawo człowieka mówi specjalny rodzaj. Każda osoba posiada ją wyłącznie z tytułu godności. Z tego powodu pozostają zawsze niezbywalne i uniwersalne.Prawa człowieka ze względu na przedmiot interesów dzielimy na trzy podstawowe grupy: – I pokolenie: ta najszerzej pojęta wolność obywatelska, – II pokolenie: to rozwinięte prawo wokół pojęcia równości, – III pokolenie: to prawa związanego z postępującą korelacją państw i regionów i wynikające z globalizacji. Na w wyniku procesów globalizacji i w związku z triumfem rynku do uszczerbkiem dla pojętego fundamentalizmu specyficzne są podstawowe prawa człowieka, zwłaszcza to z Ogólnej Deklaracji Praw Człowieka (ONZ 1948), która dotyczy kwestii społeczneji kulturowe (pkt 21-30). Z tego tytułu zbliża się do konfliktu między demokracją (jako sposobem organizacji) społeczeństwa) i społeczeństwa otwartego oraz wolnego rynku i globalnego kapitału funkcjonującego.
  • Pozycja
    Minimalizowanie nierówności jako czynnik zacofania i postępu społeczno-ekonomicznego
    (MITEL, 2005-06) Litwin-Lewandowska, Dorota
    Artykuł dotyczy problemu minimalizacji (redukcji) nierówności ekonomicznych i społecznych między jednostkami w kontekście transformacji ustrojowej po 1989 roku. Autor poddaje krytycznej analizie działania Państwa w tym zakresie. Celem artykułu jest określenie, które z tych działań można zakwalifikować jako progresywne lub regresywne dla społeczno-ekonomicznej ścieżki życia. Stwierdzenie, że minimalizowanie (redukcja) nierówności ekonomicznych i społecznych jest tylko działaniem doprowadzonym do progresji lub regresji, nie jest do końca prawdziwe, ponieważ prowadzi do pewnych konsekwencji społecznych. Powoduje to z jednej strony wyrównywanie szans społecznych, z drugiej – patologie, np. uzależnienie od pomocy społecznej. Oczywiście wszelkie działania zmniejszające nierówności społeczne są pożądane, gdyż dzięki nim zniknie problem dyskryminacji.
  • Pozycja
    Wyuczona bezradność – psychologiczna bariera w ograniczaniu nierówności społecznych
    (MITEL, 2005-05) Moczydłowska, Joanna
    Bezrobocie to problem o wymiarze ekonomicznym, psychologicznym i społecznym. Wywiera szereg negatywnych skutków na osobę bezrobotną, jej rodzinę i całe społeczeństwo. Prowadzi to do nierówności społecznych w warunkach życia, a także w perspektywach rozwoju. Zapewnienie każdemu, kto chce pracować, szansy na znalezienie pracy stanowi kluczowy czynnik równoważenia dysproporcji w poziomie życia członków społeczeństwa. W kontekście rozwoju rynku pracy kładzie się nacisk na mechanizmy ekonomiczne i prawne stymulujące przedsiębiorczość, co w konsekwencji przekłada się na wzrost liczby wakatów. Nie można tu jednak pominąć roli czynników psychologicznych, psychicznych. Bezrobocie wynika nie tylko z faktycznego braku wolnych miejsc pracy, ale także z bezradności wielu bezrobotnych wobec własnej sytuacji, bierności wobec trudności, niemożności wzięcia odpowiedzialności za swoje życie i karierę. Przedstawione w artykule wyniki opierają się na badaniach przeprowadzonych wśród 100 osób bezrobotnych z powiatów ełckiego i łomżyńskiego. Wskazują na stosunkowo dużą część tej grupy dotkniętej nabytą bezradnością. Ci ludzie mają głębokie poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, ale nie robią nic, by zmienić swój los. Problem ten dotyczy zarówno osób przyzwyczajonych do państwa opiekuńczego w czasach socjalistycznych, jak i młodych bezrobotnych, którzy dorastali po 1989 roku. Ta grupa bezrobotnych twierdzi, że jest ofiarą nowego systemu społeczno-gospodarczego. Zdają sobie sprawę z tego, że ich jakość życia jest znacznie niższa niż osób o względnie stałych dochodach, choć nie starają się tego zmienić.
  • Pozycja
    Kapitał ludzki i intelektualny szansą na przezwyciężanie nierówności społecznych
    (MITEL, 2005-06) Szpunar, Magdalena
    Poziom naukowy, rozpoznaje jeden z głównych mierników zamożności narodów, oraz korzystanie z urządzeń teleinformatycznych coraz częściej stanowi drogę do korzystania z wiedzy. Ten wiedza staje się kwintesencją wieku, w którym przyszło nam żyć i funkcjonować, podobnie jak para i energia elektryczna w fazie społeczeństwa zwanej przemysłową. W dążeniu do oparcia się na gospodarce opartej na wiedzy nie błahostki kapitał ludzki części, którą dzięki edukacji może stworzyć gospodarkę trzeciej fali opartą na wiedzy i informacje. Ale jak to się najczęściej dzieje, to słusznym czynnikiem mężczyzn jest ten element co stanowi główny czynnik spowalniający postęp. Mentalność ludzka, nastawiona konserwatywnie i negatywista hamuje rozwój zwłaszcza, jeśli jest słabo wykształcony. Opinia więcej wyraźnie mówi, że o rozwoju społeczeństwa informacyjnego, na pewno na jego scenie więcej fundamentalne będą czynniki społeczne, niż techniczne, gdy dostęp na nic nie minie do dostaw światowej sieci komputerowej, w sytuacji, gdy użytkownik nie będzie jej w stanie pomóc.
  • Pozycja
    Jakość kapitału ludzkiego w społeczeństwie informacyjnym w perspektywie globalnej i lokalnej
    (MITEL, 2005-06) Leśniak-Moczuk, Krystyna
    Artykuł poświęcony jest ocenie perspektyw pracy we współczesnym społeczeństwie globalnym oraz w skali lokalnej. Zwrócono uwagę na znaczenie wiedzy w społeczeństwie informacyjnym.
  • Pozycja
    Globalizacja, nierówności i wzrost gospodarczy
    (MITEL, 2005-06) Stańczyk, Zbigniew Jan
    The paper is a critical survey of the recent research on globalisation, inequality, and growth. In spite of opinions of the so called alterglobalists, there is no unambiguous evidence that the inequality has been growing for the last twenty years. There is no unambiguous evidence that the inequality has been declining either. There is however weak evidence that globalisation (and openness) can give a chance the economy to grow, and finally a chance to reduce inequalities.
  • Pozycja
    Wpływ wzrostu gospodarczego na dywergencję poziomu rozwoju i życia w układzie przestrzennym i regionalnym Polski w procesie transformacji
    (MITEL, 2005-06) Kociszewski, Jerzy
    W opracowaniu dokonano analizy wyników dla poziomu rozwoju i życia w latach układ przestrzenny i regionalny w Polsce pod wpływem procesu transformacji. Zrealizowany model efektywności według paradygmatu wzrostu gospodarczego, w relacji: do okresu PRL powoduje zróżnicowanie i intensyfikację rozbieżność między nimi. Jego głosem jest wzrost przewagi w rozwoju i poziom życia w stosunku do wzorca krajowego, w regionach centralnych, głównie w aglomeracji warszawskiej, systematycznie obniżający się również w regionach zachodnich i północnych jako większa głębokość stale bardzo niski poziom w regionach wschodnich. Wśród 16 regionów kraj tylko w województwie mazowieckim podniesieniu poziomu rozwoju towarzyszy podniesienie poziomu życia, inaczej jak u większości z nich, w którym utrzymuje się na na tym samym poziomie i pod względem poziomu życia spada. Dysparitet wśród regionów z wyższym i najniższym poziomem rozwoju wzrosła.
  • Pozycja
    Nierówności społeczne i sprawiedliwość a rozwój kapitału ludzkiego
    (MITEL, 2005-06) Szałkowski, Adam
    Artykuł przedstawia główne warunki rozwoju kapitału ludzkiego. Znajdują się one w obszarze czynników, które nieustannie stanowią problem, z nierównościami społecznymi. To one decydują o nierównościach ekonomicznych. Ograniczeniu tych nierówności udało się przede wszystkim, ale nie tylko, dokonać redystrybucji dochodu narodowego. Kształtowanie tej redystrybucji sprzyja osiągnięciu sprawiedliwości społecznej. Jednym z głównych kryteriów walidacji sprawiedliwości materialnego społeczeństwa jest rozwój kapitału ludzkiego.
  • Pozycja
    Zawód jako wskaźnik kapitału intelektualnego. Urzędnicy – specyfika pracy i postaw
    (MITEL, 2005-06) Inglot-Brzęk, Elżbieta
    Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie: czy kapitał ludzki i intelektualny, gromadzony w instytucjach administracji państwowej, może być czynnikiem powstawania, a może ograniczania nierówności społecznych. Artykuł składa się z czterech części. We wstępie doprecyzowano koncepcje kapitału ludzkiego i kapitału intelektualnego. Rozstrzygnięto tam również dwie inne kwestie, a mianowicie zawód jako wyznacznik statusu społecznego i dlaczego urzędnicy są interesującym przedmiotem badań socjologicznych. Druga część zawiera teoretyczne omówienie biurokracji wraz z wynikami badań urzędników przeprowadzonych w Polsce od lat sześćdziesiątych. W trzeciej części przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród pracowników biurowych Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w 2004 roku. Ich kapitał intelektualny, sposoby gratyfikacji, postawa i wartości pracy oraz ocena statusu społeczno-zawodowego były w szczególnym zainteresowanie podczas tego badania. Wniosek jest taki, że sam kapitał ludzki nie jest wystarczający w procesie ograniczania nierówności społecznych. Zbiurokratyzowane instytucje gromadzą kapitał intelektualny, jednak ze względu na charakter organizacji nie są w stanie go rozwijać i w pełni wykorzystywać. Poza niskimi gratyfikacjami, trudną karierą i ograniczonymi możliwościami podnoszenia kwalifikacji, wśród pracowników biurowych panuje powszechna opinia, że ​​ważniejsza jest pensja i dobre kontakty interpersonalne niż samorealizacja, satysfakcja i awans; stabilizacja w pracy bardziej niż prestiż i sukces. W ten sposób same deprecjonują swój status w strukturze społecznej i pracy.
  • Pozycja
    Szkoły wiejskie w kontekście kreowania kapitału ludzkiego
    (MITEL, 2005-06) Adamowicz, Mieczysław; Nowak, Anna
    Przejście do gospodarki rynkowej i wejście do UE sprawiły, że kapitał ludzki stał się większe znaczenie także na obszarach wiejskich charakteryzujących się niskim poziomem wykształcenia mieszkańców. Poprawa jakości kapitału ludzkiego jest warunkiem koniecznym polskiego rolnictwa rozwijać. Szkoły wiejskie mają do odegrania bardzo ważną rolę w tworzeniu kapitału ludzkiego. Są ważnym źródłem wiedzy, miejscem wydarzeń kulturalnych, wpływają na aktywność ludzi, integrując lokalną społeczność. Badanie przeprowadzone na Lubelszczyźnie – próba 621 wsi gospodarstwa domowe pokazują, jak wielkie znaczenie dla polskiej wsi ma zarówno wiedza, jak i edukacja populacja. Większość szkół położonych na terenach wiejskich jest zarządzana przez samorządy jednostek, co zwiększa wpływ gmin na funkcje realizowane przez szkoły.
  • Pozycja
    Kapitał ludzki w procesie serwicyzacji rozwoju społeczno-gospodarczego
    (MITEL, 2005-06) Cyrek, Magdalena
    Z pojęciem kapitału ludzkiego wiążą się wzajemne relacje w zakresie trzech sfer rozwoju społeczno-gospodarczego, pomiędzy wzrostem gospodarczym, zmianami strukturalnymi i transformacją społeczną. Jako nowoczesny czynnik wzrostu przyczynia się do wzrostu produktywności gospodarki, stymuluje zmiany w strukturze produkcji i zatrudnienia oraz powoduje pojawienie się nowego systemu wartości i postaw. Jest nieodzownym elementem rozwoju nowej postindustrialnej gospodarki oraz procesu jej obsługi, której kierunki wyznaczają uniwersalne trendy obserwowane w krajach najbardziej rozwiniętych. W warunkach polskich realiów działania przyczyniające się do tworzenia kapitału ludzkiego stają się niezbędne, ponieważ w ogólnym nurcie rozwoju gospodarki opartej na wiedzy zapobiegną dywergencji gospodarki. Jednocześnie szczególna rola kapitału ludzkiego w sferze dynamicznego rozwoju usług może przyczynić się do przyspieszenia procesu wzrostu gospodarczego i uniknięcia problemu przyjęcia jego bezzatrudnieniowego modelu.
  • Pozycja
    Kontrowersje wokół opodatkowania kapitału ludzkiego
    (MITEL, 2005-06) Kudła, Janusz
    Opodatkowanie kapitału ludzkiego jest bardzo kontrowersyjnym problemem w ekonomice opodatkowania. Pojawiają się dwa główne pytania: czy opodatkowanie stymuluje akumulację kapitału i czy dochody osobiste powinny być opodatkowane progresywnie czy proporcjonalnie. Staramy się dokonać przeglądu najnowszych teorii ekonomicznych przyczyniających się do tych problemów. Niestety odpowiedź jest niejednoznaczna i zależy od celu polityki podatkowej oraz przyjętego modelu teoretycznego. W modelach cyklu życia podatki proporcjonalne są lepsze, ale w modelach nakładających się generacji progresja nie ma wpływu na formułowanie kapitału ludzkiego i liczy się tylko średnie obciążenie podatkowe, więc nie musimy preferować tego pierwszego. Możemy również rozważyć dwa podstawowe cele, osiągnięcie założonej struktury między kapitałem ludzkim a fizycznym lub przyspieszenie wzrostu gospodarczego.