Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 6 (2005)
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 6 (2005) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaWyuczona bezradność – psychologiczna bariera w ograniczaniu nierówności społecznych(MITEL, 2005-05) Moczydłowska, JoannaBezrobocie to problem o wymiarze ekonomicznym, psychologicznym i społecznym. Wywiera szereg negatywnych skutków na osobę bezrobotną, jej rodzinę i całe społeczeństwo. Prowadzi to do nierówności społecznych w warunkach życia, a także w perspektywach rozwoju. Zapewnienie każdemu, kto chce pracować, szansy na znalezienie pracy stanowi kluczowy czynnik równoważenia dysproporcji w poziomie życia członków społeczeństwa. W kontekście rozwoju rynku pracy kładzie się nacisk na mechanizmy ekonomiczne i prawne stymulujące przedsiębiorczość, co w konsekwencji przekłada się na wzrost liczby wakatów. Nie można tu jednak pominąć roli czynników psychologicznych, psychicznych. Bezrobocie wynika nie tylko z faktycznego braku wolnych miejsc pracy, ale także z bezradności wielu bezrobotnych wobec własnej sytuacji, bierności wobec trudności, niemożności wzięcia odpowiedzialności za swoje życie i karierę. Przedstawione w artykule wyniki opierają się na badaniach przeprowadzonych wśród 100 osób bezrobotnych z powiatów ełckiego i łomżyńskiego. Wskazują na stosunkowo dużą część tej grupy dotkniętej nabytą bezradnością. Ci ludzie mają głębokie poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, ale nie robią nic, by zmienić swój los. Problem ten dotyczy zarówno osób przyzwyczajonych do państwa opiekuńczego w czasach socjalistycznych, jak i młodych bezrobotnych, którzy dorastali po 1989 roku. Ta grupa bezrobotnych twierdzi, że jest ofiarą nowego systemu społeczno-gospodarczego. Zdają sobie sprawę z tego, że ich jakość życia jest znacznie niższa niż osób o względnie stałych dochodach, choć nie starają się tego zmienić.
- Pozycja100. rocznica urodzin Oskara Langego(MITEL, 2005-06) Łukawer, EdwardArtykuł poświęcony jest światowej sławy naukowcowi i ekonomiście Oskarowi Lange. On próbował łączenie prac teoretycznych z potrzebami praktyki gospodarczej. Jego wielkość polegała na ogromnej pracowitości, żelaznej logice myślenia, przedstawianiu najbardziej skomplikowanych problemów z możliwie prostej perspektywy i świetnym wyczuciu tego, co społecznie i historycznie było ważne i warte przeanalizowania.
- PozycjaModel wzrostu gospodarki z uwzględnieniem kapitału intelektualnego(MITEL, 2005-06) Barburski, JacekWzrost gospodarczy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na dobrobyt każdego społeczeństwa. Dlatego wielu uznanych ekonomistów skupia się na mierzeniu tego zjawiska i prognozowaniu jego zmian. Istnieje wiele różnych podejść do pomiaru tego zjawiska, od bardzo prostych do bardzo złożonych. Stało się również oczywiste, że współczesny rozwój gospodarczy w coraz większym stopniu zależy od wiedzy i jej wykorzystania. Pierwsza część tekstu skupia się na ukazaniu znaczenia kapitału intelektualnego w procesie wzrostu gospodarczego. Omawia różne podejścia do rozumienia kapitału intelektualnego w różnych perspektywach. W drugiej części przedstawiono wczesne podejścia do modelowania wzrostu gospodarczego oraz skomentowano ich zalety i wady. Część skupia się jednak na przedstawieniu nowej koncepcji modelowania wzrostu gospodarczego, przedstawionej przez M.Dobija. Odbiega on znacznie od koncepcji dotychczas proponowanych w literaturze, przede wszystkim w podejściu do produktu finalnego, popartym analizą w ramach teorii rachunkowości i ekonomii oraz specyfikacją zmiennych wyjaśniających procesy zachodzące w zasobach ludzkich i skład kapitału materialnego. Należy podkreślić, że koncepcja uwzględnia wskaźnik utraty aktywów i wpływ kapitału intelektualnego na pomiar wzrostu gospodarczego.
- PozycjaKapitał ludzki jako czynnik determinujący zdolność konkurencyjną gospodarki narodowej(MITEL, 2005-06) Ślusarczyk, BogusławJednym z głównych czynników dynamizujących wzrost gospodarczy i zapewniających zdolność konkurencyjną wielu nowoczesnych krajów jest jakość kapitału ludzkiego. Dzięki kategorii kapitału ludzkiego osiągnięto diametralny zwrot w myśleniu o ekonomizacji przynajmniej w kilku aspektach, a przede wszystkim w zakresie kryteriów i warunków zdolności konkurencyjnej poszczególnych krajów oraz możliwości zmniejszania dystansu rozwojowego. Uważa się, że aby skutecznie dołączyć do światowej konkurencji, konieczne jest stworzenie gospodarki rynkowej nowego typu – gospodarki opartej na wiedzy, w której wykształcenie, kwalifikacje i umiejętności twórczego myślenia będą miały priorytetowe znaczenie. Budowanie autentycznego i aktywnego społeczeństwa informacyjnego stwarza krajom rozwijającym się szanse na zmniejszenie przepaści technologicznej i poprawę międzynarodowej pozycji konkurencyjnej.
- PozycjaEdukacja wobec sprzężeń wzrost gospodarczy – nierówności społeczne(MITEL, 2005-06) Mikuła, ElżbietaCelem artykułu jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu literatury analizującej wzajemne relacje między wzrostem gospodarczym a nierównościami społecznymi. W ten sposób rodzi się odpowiedź na pytanie, czy istnieje polityka, która zapewnia wzrost, a także chęć niwelowania nierówności w celu urzeczywistnienia reguł i społecznych. Wydaje się, że taka polityka jest możliwa do zrealizowania, a czynnikami stymulującymi wzrost i pozytywnie wpływającymi na zmniejszanie nierówności społecznych są wzmożone inwestycje w kapitał ludzki. Inwestycje w kapitał ludzki oczekują pozytywnego wpływu na wzrost gospodarczy, na sprawiedliwość, w długim okresie, najlepszym sposobem na zmniejszenie ubóstwa, nadmiernych nierówności społecznych i wykluczenia społecznego oraz wyrównywanie szans w dostępie do efekty i korzyści, jakie generuje wzrost gospodarczy.
- PozycjaKapitał intelektualny na Ukrainie: aspekt rachunkowościowy(MITEL, 2005-06) Maluga, Natalia; Legenczuk, SiergiejSpecyfika odzwierciedlenia kapitału intelektualnego w rachunkowości na Ukrainie ma zostały ujawnione w artykule.
- PozycjaKapitał ludzki a tempo wzrostu polskiej gospodarki(MITEL, 2005-06) Jabłoński, ŁukaszArtykuł przedstawia relację między nakładem kapitału ludzkiego a wzrostem gospodarczym w Polsce w latach 1995–2002. Bazując na najnowszych endogenicznych modelach wzrostu gospodarczego z rozwiniętą funkcją produkcji Cobba-Douglasa i dekompozycji wzrostu gospodarczego w Polsce zgodnie z założeniami modelu Mankiwa-Romera-Weila oraz wynikami wielu badań empirycznych podkreśla się znaczenie inwestycji w kapitał ludzki jako determinanta wzrostu gospodarczego. Sugeruje się, jakie implikacje dla polityki gospodarczej promującej kapitał ludzki stymulują inne obszary polskiej gospodarki.
- PozycjaRola kapitału ludzkiego w realizacji Strategii Lizbońskiej(MITEL, 2005-06) Frączek, PawełJednym z najważniejszych czynników decydujących o rozwoju obecnej gospodarki jest inwestowanie w poprawę kapitału ludzkiego. Problem wydaje się być kluczowy w tych okolicznościach postępującej globalizacji gospodarki i związanego z tym wzrostu konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Znaczenie rozwoju kapitału ludzkiego dla konkurencyjności rynku jest odzwierciedlone w przedstawieniach, które są podejmowane w krajach Unii Europejskiej. Obecnie, najważniejszym Europejskim Programem Gospodarki Społecznej jest ustanowiona Strategia Lizbońska w marcu 2000 r. podczas szczytu Rady Europejskiej. Strategia ma na celu stymulację rozwoju gospodarki w krajach członkowskich. Głównym celem jest zarządzanie transferem jednolity rynek do głównej gospodarki światowej do 2010 r.
- PozycjaPłaca zasadnicza ekwiwalentna do kapitału ludzkiego i intelektualnego(MITEL, 2005-06) Cieślak, IwonaPrzyjętą przesłanką społeczną jest zgodność wynagrodzenia z pracą godną wykonywania dla pracodawcy. Ta akceptacja wynika ze zrozumiałej transakcji wymiany dokonanej na równych warunkach. Pracownik oddaje swoją energię w trakcie swojej pracy, więc jest to powód do oczekiwania płacowego. Wynagrodzenie uzupełnia tę stratę i utrzymuje jego kapitał na tym samym poziomie. Wynagrodzenie na odpowiednim poziomie zapobiega deprecjacji kapitału ludzkiego i intelektualnego. Brak równowagi między wynagrodzeniem a wartością pracy po pewnym czasie doprowadzi do niezadowolenia pracownika. Często decyzja o wynagrodzeniu podejmowana jest w celu pozyskania najlepszych pracowników, motywacji i rozwoju osobistego. Wynagrodzenie, jak pokazano, należy traktować jako koszty i dochody, czyli koszty i efekty pracy. To właśnie firma otrzymuje za wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest częścią dochodu pracownika. Interesuje go, aby był tak wysoki, jak jego wydatki. Specjalna ocena wynagrodzenia ma miejsce wtedy, gdy trafia do człowieka, który ma główny lub znaczący udział w uprawie produktu. System wynagrodzeń zasadniczych ma duży wpływ na motywację i oczekiwania wobec pracy. Zachęca do osiągania lepszych efektów, rozwoju wiedzy i umiejętności. Efektywny system płatności powinien być przejrzysty i powiązany z zaangażowanym kapitałem ludzkim.
- PozycjaEkonomiczne zachowanie gospodarstw domowych i wzrost ekonomiczny na Ukrainie(MITEL, 2005-06) Tkacz, AnatolijBadane są charakterystyki zachowań ekonomicznych gospodarstw domowych w warunkach gospodarki przejściowej: dominacja celów krótkookresowych nad długookresowymi; przetrwanie – jako kluczowa strategia zachowań ekonomicznych dominujących podmiotów gospodarczych; działalność w sektorze cienia; naturalizacja stosunków gospodarczych; skupienie się na systemie nieformalnych relacji i standardów. Analizowane są podstawowe zasady polityki gospodarczej państwa: przejrzystość polityki gospodarczej, doskonalenie edukacji biznesowej, rządowe gwarancje realizacji kontraktów.
- PozycjaKontrowersje wokół opodatkowania kapitału ludzkiego(MITEL, 2005-06) Kudła, JanuszOpodatkowanie kapitału ludzkiego jest bardzo kontrowersyjnym problemem w ekonomice opodatkowania. Pojawiają się dwa główne pytania: czy opodatkowanie stymuluje akumulację kapitału i czy dochody osobiste powinny być opodatkowane progresywnie czy proporcjonalnie. Staramy się dokonać przeglądu najnowszych teorii ekonomicznych przyczyniających się do tych problemów. Niestety odpowiedź jest niejednoznaczna i zależy od celu polityki podatkowej oraz przyjętego modelu teoretycznego. W modelach cyklu życia podatki proporcjonalne są lepsze, ale w modelach nakładających się generacji progresja nie ma wpływu na formułowanie kapitału ludzkiego i liczy się tylko średnie obciążenie podatkowe, więc nie musimy preferować tego pierwszego. Możemy również rozważyć dwa podstawowe cele, osiągnięcie założonej struktury między kapitałem ludzkim a fizycznym lub przyspieszenie wzrostu gospodarczego.
- PozycjaWpływ kapitału intelektualnego na sukces przedsiębiorstwa oraz wrażliwość społeczną(MITEL, 2005-06) Gabryšowa, MariaW warunkach gospodarki opartej na know-how rośnie rola siły intelektualnej. Badania przeprowadzone w czeskich przedsiębiorstwach wskazują na fałszywe podejście menedżerów do pracowników. Z drugiej strony w bardzo udanych firmach zawsze można prześledzić ocenę zarówno klientów, jak i pracowników własnych. Brak zrozumienia prawdziwej wartości człowieka prowadzi do katastrofalnej nierówności. Podobnie wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów, przyszłych menedżerów, dają wiele do myślenia.
- PozycjaWpływ wykształcenia na kształtowanie się bezrobocia(MITEL, 2005-06) Ostoj, IzabelaArtykuł dotyczy warunków i sposobów inwestowania w kapitał ludzki, które: mają zasadnicze znaczenie dla ograniczenia bezrobocia. Omawiane są trzy obszary inwestowania w kapitał ludzki: system edukacji szkolnej, szkolenia dla bezrobotnych przez agencje zatrudnienia i szkolenia pracowników organizowane w przedsiębiorstwach. W królestwie w systemie edukacji szkolnej istnieje konieczność ścisłego dostosowania do potrzeb gospodarki, głównie poprzez zmiany w strukturach miejsc pracy, w tym nacisk na nowe zawody i zawody oraz rezygnację ze szkolenia w tych, na które zapotrzebowanie spada. Co jest kluczowe dla realizacji tego celu jest opracowanie prognozowania popytu na pracę. Również, konieczne jest odejście od kształcenia w wąskich specjalnościach na rzecz nauczania szerokiej bazy, co pozwoli na podnoszenie kwalifikacji przez cały okres jej życie zawodowe. Przyczynić się mogą również szkolenia pracowników prowadzone w przedsiębiorstwach do redukcji bezrobocia. W państwach członkowskich UE obowiązują określone zasady regulujące sposób, w jaki państwo wspiera szkolenia pracowników. Zasady te dają pierwszeństwo szkolenia ogólne organizowane w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz szkolenia przeznaczone dla pokrzywdzonych transakcji. Takie szkolenia sprzyjają zmniejszeniu bezrobocia, zwłaszcza w odniesieniu do bezrobocia strukturalnego. Szkolenia dla bezrobotnych dążyć do takiego sposobu uzupełniania lub zmiany kwalifikacji pracownika, który: powinien trwale poprawiać swoją pozycję na rynku pracy. Aby było to możliwe należy zadbać o właściwy dobór osób szkolących się oraz właściwy dobór szkoleń tematy, które należy kontrolować za pomocą monitoringu zawodów/zawodów nadwyżkowych i deficytowych.
- PozycjaMetody pomiaru kapitału ludzkiego(MITEL, 2005-06) Łukasiewicz, GrzegorzW gospodarce opartej na wiedzy kapitał ludzki jest uznawany za główny czynnik przewagi konkurencyjnej. Artykuły i książki dotyczące teorii kapitału ludzkiego i kapitału intelektualnego podkreślają tę tezę. Ale do tej pory zarówno naukowcy, jak i praktycy nie mają żadnych powszechnie stosowane narzędzia do pomiaru kapitału ludzkiego w organizacji. Nie ma możliwości na przykład w celu porównania „jakości” kapitału ludzkiego w różnych organizacjach. Ten artykuł przedstawia dwie grupy metod pomiaru kapitału ludzkiego: finansową i niefinansową.
- PozycjaNierówności społeczne i sprawiedliwość a rozwój kapitału ludzkiego(MITEL, 2005-06) Szałkowski, AdamArtykuł przedstawia główne warunki rozwoju kapitału ludzkiego. Znajdują się one w obszarze czynników, które nieustannie stanowią problem, z nierównościami społecznymi. To one decydują o nierównościach ekonomicznych. Ograniczeniu tych nierówności udało się przede wszystkim, ale nie tylko, dokonać redystrybucji dochodu narodowego. Kształtowanie tej redystrybucji sprzyja osiągnięciu sprawiedliwości społecznej. Jednym z głównych kryteriów walidacji sprawiedliwości materialnego społeczeństwa jest rozwój kapitału ludzkiego.
- PozycjaSzkoły wiejskie w kontekście kreowania kapitału ludzkiego(MITEL, 2005-06) Adamowicz, Mieczysław; Nowak, AnnaPrzejście do gospodarki rynkowej i wejście do UE sprawiły, że kapitał ludzki stał się większe znaczenie także na obszarach wiejskich charakteryzujących się niskim poziomem wykształcenia mieszkańców. Poprawa jakości kapitału ludzkiego jest warunkiem koniecznym polskiego rolnictwa rozwijać. Szkoły wiejskie mają do odegrania bardzo ważną rolę w tworzeniu kapitału ludzkiego. Są ważnym źródłem wiedzy, miejscem wydarzeń kulturalnych, wpływają na aktywność ludzi, integrując lokalną społeczność. Badanie przeprowadzone na Lubelszczyźnie – próba 621 wsi gospodarstwa domowe pokazują, jak wielkie znaczenie dla polskiej wsi ma zarówno wiedza, jak i edukacja populacja. Większość szkół położonych na terenach wiejskich jest zarządzana przez samorządy jednostek, co zwiększa wpływ gmin na funkcje realizowane przez szkoły.
- PozycjaАналіз стану науково-інноваційної сфери в країнах із ринковою економікою й в Україні(MITEL, 2005-06) Дацій, Олександр ІвановичKierunki polityki naukowo-technicznej państwa w krajach rozwiniętych to: ustalona. Przeprowadzono analizę porównawczą tendencji rozwoju sfery naukowo-innowacyjnej w krajach rozwiniętych i na Ukrainie. Części wskazano wsparcie strategii innowacyjnej na Ukrainie.
- PozycjaNierówności społeczne i wzrost gospodarczy. Krótki przegląd teorii i badań empirycznych(MITEL, 2005-06) Wocial, MarekAutorka przedstawia krótki przegląd teorii i badań empirycznych dotyczących związków między nierównościami, dystrybucją dochodów i wzrostem gospodarczym. Aż do lat 90. współczesna teoria wzrostu gospodarczego wydawała się mieć niewiele do powiedzenia na temat wpływu, jaki nierówności lub dystrybucja dochodów mogą mieć na ogólną wydajność gospodarki. Teoria wzrostu „głównego nurtu” opierała się na „agencie reprezentatywnym”, w którym problem wzrostu gospodarczego był badany tak, jakby społeczeństwo było monolityczne. Jedynym modelem, który pokazał powiązania między wzrostem a dystrybucją dochodów, była hipoteza Kuznetsa. Zasugerowana przez Kuznetsa zależność odwróconego U między wzrostem a nierównością nie została jednak potwierdzona wynikami ostatnich badań. Kiedy mówimy, że dochody w pewnej populacji wzrosły, mamy na myśli tylko tempo wzrostu średniej dystrybucji dochodów w tej populacji, ignorując wszelkie zmiany w pozostałej części rozkładu. Badając dane dotyczące nierówności, możemy zauważyć, że wskaźniki ubóstwa znacznie spadły w ciągu ostatnich lat w krajach o dodatnim tempie wzrostu. Co więcej, wskaźniki nierówności dochodów pokazują znaczne zmniejszenie globalnej nierówności dochodów. W latach 90. zaprezentowano nowe modele łączące wzrost i nierówności. Sugerowano, że mechanizmy, poprzez które nierówności wpływają na wzrost, opierają się na kanałach, w których równość wpływa na wzrost poprzez rynki kapitałowe, system polityczny i okoliczności społeczne. Szczególnie interesujący wydaje się model, który łączy nierówności i wzrost poprzez zróżnicowaną płodność i akumulację kapitału ludzkiego. Model wykorzystuje neoklasyczną funkcję produkcji i łączy ją z endogenną płodnością i nierównością w przychodach. Zarówno teoria, jak i dowody empiryczne sugerują, że istnieje silny negatywny związek między ubóstwem a wzrostem, ale nie ma przekonujących dowodów na to, że nierówności wpływają na wzrost. Debata jednak się nie skończyła i – z powodu tak wielu intrygujących pytań wciąż czekających na odpowiedź – nierówność raczej nie zniknie z pola widzenia badaczy w dającej się przewidzieć przyszłości.
- PozycjaMinimalizowanie nierówności jako czynnik zacofania i postępu społeczno-ekonomicznego(MITEL, 2005-06) Litwin-Lewandowska, DorotaArtykuł dotyczy problemu minimalizacji (redukcji) nierówności ekonomicznych i społecznych między jednostkami w kontekście transformacji ustrojowej po 1989 roku. Autor poddaje krytycznej analizie działania Państwa w tym zakresie. Celem artykułu jest określenie, które z tych działań można zakwalifikować jako progresywne lub regresywne dla społeczno-ekonomicznej ścieżki życia. Stwierdzenie, że minimalizowanie (redukcja) nierówności ekonomicznych i społecznych jest tylko działaniem doprowadzonym do progresji lub regresji, nie jest do końca prawdziwe, ponieważ prowadzi do pewnych konsekwencji społecznych. Powoduje to z jednej strony wyrównywanie szans społecznych, z drugiej – patologie, np. uzależnienie od pomocy społecznej. Oczywiście wszelkie działania zmniejszające nierówności społeczne są pożądane, gdyż dzięki nim zniknie problem dyskryminacji.
- PozycjaRola przewag konkurencyjnych w postaci kapitału ludzkiego i intelektualnego jako podstaw trwałego wzrostu gospodarczego(MITEL, 2005-06) Bolonek, RyszardaKapitał ludzki i intelektualny charakteryzuje się silnie pozytywnymi efektami zewnętrznymi. Prywatne korzyści są poza dyskusją w krajach rozwiniętych. Problem polega na tym, jak zmierzyć świadczenia społeczne. Istniejące metody pomiaru w wielu przypadkach nie mają charakteru pieniężnego. Niektóre z nich, oparte na tablicach wyników, podają przybliżony stosunek input-output. Dlatego nie możemy odrzucić tezy o ekonomii kapitału ludzkiego. Jednak brak dokładnej liczby sprawia, że wynik jest wątpliwy. Z tego powodu nie możemy w pełni przyjąć tezy o ekonomii kapitału ludzkiego i intelektualnego. Problem jest szerszy, niż się wydaje, bo dotyczy wszystkich wartości niematerialnych. Księgowy B. Lev próbuje rozwiązać problem, kapitalizując niektóre wartości niematerialne, ale nie jest możliwe kapitalizowanie innych. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie warunków do wzrostu rynków nowych czynników produkcji, takich jak: rynek dóbr sieciowych, rynek badawczo-rozwojowy, kapitał ludzki, intelektualny i tak dalej. Pomogłoby to mierzyć transakcje na nowych rynkach. Tymczasem wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest podejście systemowe oparte na analizie input-output dające ogólnie widoczne korzyści, jednak w szczególnych sytuacjach zyski są trudne do wyrażenia w dokładnych liczbach.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »