Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10101
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Problem zwalczania i kompensacji sieroctwa społecznego w Polsce(MITEL, 2004-06) Szczepaniak, JoannaCelem autorki artykułu jest pokazanie znaczenia problemu społecznego sierocińca w Polsce, jego zróżnicowania w zależności od regionu, a także wskazanie możliwych powodów takiego połączenia. Podstawowym celem tego artykułu jest próba określenia najważniejszych trudności związanych z zapobieganiem i zmuszaniem do osierocenia się w domu dziecka oraz warunków, które należy spełnić, aby w przyszłości poradzić sobie z podobnymi trudnościami. Ostateczny zamiar autorki wskazuje na potrzebę, a nawet konieczność poszukiwania rozwiązań, które mogłyby pomóc w sprawowaniu funkcji systemu opieki nad dziećmi i stosowaniu go do potrzeb i wymagań tymczasowych.Pozycja Stygmat i dyskryminacja osób żyjących z HIV/AIDS(MITEL, 2004-06) Wojciechowska, JolantaDynamika AIDS pokazuje, że problem osób żyjących z HIV/AIDS jest nie tylko problemem medycznym, ale także poważnym problemem społecznym. Niszczycielskie skutki HY./ HY. są specyficzne, ponieważ pozbawiają rodziny, społeczności i całe narody. Epidemia pogłębia ubóstwo, cofa osiągnięcia rozwoju ludzkiego, powiększa nierówności seksualne, zmniejsza efektywność pracy i podaży pracy, a także hamuje wzrost gospodarczy. Choroba ta nadal nie jest kontrolowana, pomimo wielu osiągnięć. Osoby żyjące w liv cierpiące na HIV/AIV nadal doświadczają piętnalizacji i dyskryminacji w społeczeństwie. Cierpią na odosobnienie i zaprzeczenie przez rodzinę, partnerów i przyjaciół. Badania nad HIV/AIDS – związane z tym piętnowanie dowiodły, że osoby żyjące w związku z HIV/AIDOS są napiętnowane, ponieważ: – HIV/AIDS wiąże się z zachowaniami, które są już napiętnowane lub uważane za przebiegłe, w szczególności z homoseksualizmem i wstrzykiwaniem narkotyków; – Uważa się, że osoby żyjące z HIV/AIDS są odpowiedzialne za zarażenie tej choroby; – HIV/AIDS jest chorobą zagrażającą życiu; – Ludzie obawiają się zakazywać HIV – religijne i obyczaje, które prowadzą do wniosku, że posiadanie HIV/AIDS jest wynikiem błędu etyki, który czuł piętno lub przewidywana dyskryminacja, mają ogromny wpływ na osoby żyjące z HY. Ujawnienie czyjegoś seropoetivity niesie o wiele więcej obaw i obaw niż po prostu strach i niepewność co do tego, jak inni ludzie będą reagować. Te obawy i obawy ap przestają ludzie żyjący z HIV/HIDS od ujawnienia statusu HIV swoim rodzicom lub przyjaciołom. Dla chorych zwykle nie pozwala uzyskać pomocy od swoich rodzin w poszukiwaniu pracy, opiece zdrowotnej lub innych usługach. Wyniki badań nad dyskryminacją związaną z HIV/Hami pokazują, że dotyczy ona prawie wszystkich aspektów życia jednostki: Edukacji, zatrudnienia, mieszkań, miejsc publicznych, ubezp. I opieki zdrowotnej.Pozycja Polski system zabezpieczenia społecznego osób niepełnosprawnych(MITEL, 2004-06) Garbat, Marcin; Paszkowicz, Maria AgnieszkaPolski system zabezpieczenia społecznego osób niepełnosprawnych składa się z kilku filarach, a podstawowym elementem tego systemu jest problem, który jest trudny dla każdego syna. Ten rodzaj lokalizacji elementu jednoznacznie opisuje jego znaczenie i wskazuje użyteczne funkcje innych, które ze względu na pełnienie funkcji mają zróżnicowane zadania, uprawnienia i kompetencje. System ten obejmuje: Ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, opiekę społeczną oraz rehabilitację społeczną i zawodową. Celem systemu bezpieczeństwa jest zapewnienie osobom mniej dopasowanym fizycznie poczucia bezpieczeństwa, co oznacza wzmocnienie wolnego państwa przed niebezpieczeństwem w wielu okolicznościach i sytuacjach życiowych, a także wyrównywanie szans na osiągnięcie rozwoju osobistego i zawodowego.Pozycja Regulacje prawne dotyczące pracy kobiet i mężczyzn a nierówności społeczne(MITEL, 2004-06) Pyszkowska, AgnieszkaIstnieją różne przepisy prawne dotyczące pracy kobiet i mężczyzn, które bezpośrednio wpływają na status prawny pracownika. Troska o organizm kobiet jest powodem, dla którego pochodzi z obecnie wydanych aktów prawnych. Polski Kodeks pracy i związane z nim dokumenty prawne powinny zapewnić odpowiednie warunki dla normalnych kobiet organizmu func także w aspekcie naturalnego procesu prokreacji. Wspomniane wyżej akty prawne zabraniają zatrudniania kobiet w szczególnie uciążliwych i szkodliwych warunkach pracy. Taka sytuacja stwarza prawne różnice w zatrudnieniu w zależności od płci pracownika, co również występuje jako możliwe źródło dyskryminacji. Pracodawca bierze pod uwagę status prawny pracownika i analizuje wszystkie ograniczenia związane z zatrudnieniem kobiet. Dlatego też możemy stwierdzić, że obowiązki pracodawcy związane z zatrudnieniem kobiet są znacznie wyższe w porównaniu z mężczyznami. Sytuacja ta może znacząco wpłynąć na sytuację kobiet w pracy.Pozycja Funkcjonowanie zakładu pracy w aspekcie koncepcji stakeholders(MITEL, 2004-06) Kozłowska, UrszlulaTen artykuł jest próbą wyjaśnienia, w jaki sposób działa w ekosystemie wole-rynku. artykuł zawiera trzy części. Pierwsza część artykułu ukazuje problem transformacji i sposobów dogadania się z nową rzeczywistością, na przykład z przemysłem morskim. W następnej części – znajduje się podstawowy profil koncepcji zainteresowanych stron. W ostatnim punkcie artykułu wykazano próbę wcześniejszego poczęcia z wykorzystaniem w określonych pracach Stoczni Szczecińskiej.Pozycja Funkcjonowanie w Polsce systemu bezpośredniego wspierania eksportu(MITEL, 2004-06) Lęcznar, MałgorzataSystem bezpośredniego wsparcia eksportu funkcjonujący w Polsce obejmuje: Instrumenty finansowe (gwarancje i warranty skarbu państwa, program DOKE, ubezpieczenie kredytów eksportowych, związane z nimi wsparcie); działania informacyjne i promocyjne oraz edukacyjne Ministerstwa gospodarki, pracy i polityki społecznej; działania traktatu, w ramach tej polityki celnej, a także pomoc, którą obejmują programy PHARE. System ten od teraz rośnie wiele zastrzeżeń. O niskim stopniu wykorzystania instrumentów wsparcia eksportu przez polskie przedsiębiorstwa, braku symetrii między polityką bezpośredniego wsparcia a rozwojem eksportu, braku korelacji między polityką proeksportową a polityką makroekonomiczną. AL chociaż instrumenty formanie istnieją, nie są one skuteczne. To dlatego, że eksporterzy ich nie używają. Główne powody, dla których bardzo mało jest środków wsparcia eksportu, to: Słaba wiedza o proeksportujących rozwiązaniach na poziomie przedsiębiorstwa, niedomagania prawa egzekucyjnego, zbyt wysokie koszty, a przede wszystkim nieadekwatność rozwiązań do potrzeb eksporterów.Pozycja Polityka monetarna w Polsce w kształtowaniu długookresowej stopy wzrostu gospodarczego(MITEL, 2004-06) Bator-Kędra, KatarzynaW miarę pogłębiania się polskich nieszczęść gospodarczych coraz częściej krytykuje się bank centralny (NBP) i jego ostateczny cel – obniżanie inflacji. Restrykcyjna polityka pieniężna podniosła stopy procentowe do najwyższych poziomów w Europie (5,25% w porównaniu z 2,75% w strefie euro, 1,25% w USA i 0,1% w Japonii), co bardzo prawdopodobnie przyczyniło się do spowolnienia gospodarczego.Pozycja Nierówności płci na rynku pracy(MITEL, 2004-06) Kalinowska-Nawrotek, BarbaraTematem pracy jest analiza nierówności płci na polskim rynku pracy w aspekcie bezrobocia i zarobków w latach 1992-2002. Szczególnym celem autoratora było pokazanie objawów różnego rodzaju dyskryminacji kobiet w analizowanych obszarach. Po pierwsze, poziom bezrobocia, wielkość i podstawy nierówności są zmazane. Dyskryminacja w zakresie statystyki, dyskryminacja pracodawców i zasada działania bumerangu zostały opisane jako główne powody wyższego poziomu bezrobocia wśród kobiet. Następnie poziom i relacje między zarobkami według płci zostały zarasowane. Jako główne powody różnic w dochodach kobiet i mężczyzn, odzwierciedleniem był krótszy czas pracy, dyskryminacja w zakresie zarobków, dyskryminacja ze względu na samoredyskryminację, pionowa i pozioma segregacja zawodowa. Na koniec przedstawiono kilka propozycji poprawy sytuacji kobiet, takich jak zmiana stereotypowego sposobu myślenia o roli kobiet w rodzinie i pozytywna dyskryminacja.Pozycja Kreowanie kultury organizacji jako narzędzie niwelujące nierówności płciowe w miejscu pracy(MITEL, 2004-06) Kołodziej-Durnaś, AgnieszkaW dokumencie tym podjęto próbę uściśnienia problemu dyskryminacji kobiet w organizacjach, a zwłaszcza w miejscu pracy. Sytuacja polskich kobiet była krótko przedstawiona w porównaniu z kobietami innych zachodnich społeczeństw, a następnie określono najważniejsze aspekty wskazujące na dyskryminację kobiet w przedsiębiorstwach. Najistotniejsza teza artykułu mówi, że ewolucyjna zmiana w organizacjach nastawionych na wyeliminowanie wielu przykładów nierównomiernego traktowania. Zmiany mogą być stymulowane przez transformację kultury korporacyjnej. Kiedy kobiety w końcu osiągną równy status w pracy, tendencja ta może pojawić się również w innych dziedzinach życia społecznego, takich jak życie rodzinne. Przedstawiono główne koncepcje kultury korporacyjnej, najpopularniejszych typologii oraz sposoby kształtowania i zmiany kształtu kultury korporacyjnej.Pozycja Uwarunkowania inicjowania trwałego wzrostu gospodarczego w Polsce – instytucjonalne czynniki polityki fiskalnej jako punkt krytyczny(MITEL, 2004-06) Puchała, RadosławW artykule omówiono czynniki, które mają kluczowe znaczenie dla inicjowania i zrównoważonego rozwoju ekonomicznego. Wyniki teoretyczne i empiryczne są w skrócie badane. Wzrost gospodarczy zależy głównie od czynników instytucjonalnych, które są osadzone w sieci interakcji w systemie gospodarczym i społecznym. Zmiana tych czynników jest trudna do wykonania. Podtrzymuje się, że jednym z kluczowych warunków dla rozpoczęcia zrównoważonego wzrostu w Polsce jest wzrost jakości polityki budżetowej. W tym celu pomocna może być zmiana instytucji polegająca na utworzeniu Komitetu polityki budżetowej.Pozycja Siła negocjacyjna jako istotne zagadnienie w negocjacjach(MITEL, 2004-06) Michalczyk, JerzyAutor tego artykułu próbował dokonać przeglądu ważnej kwestii siły negocjacyjnej, która nie została dokładnie omówiona w literaturze polskiej. w artykule opisano siłę gotyjącą ne za pomocą trzech podejść, mianowicie podejścia indywidualistycznego, strukturalnego podejścia ap i pragmatycznego podejścia. Jako narzędzie analityczne zapewnia środki umożliwiające zrozumienie charakteru siły negocjacyjnej i identyfikację jej źródeł w spotkaniu społecznym. Jako pragmatyczne narzędzie dostarcza ono niezbędnych informacji ułatwiających negocjowanie sce narios, zwiększając prawdopodobieństwo osiągnięcia własnych celów. Jako narzędzie naukowe artykuł poświęcony jest uznajomianiu negocjacji z polskimi badaczami, ułatwianiu pracy teoretycznej i empirycznej.Pozycja Zmiany sytuacji mieszkaniowej w Polsce w latach 1950–2002(MITEL, 2004-06) Gorczyca, MirosławW artykule tym autor przedstawia problem mieszkaniowy w Polsce oraz fundamenowe sposoby ich rozwiązania. Opłaty za mieszkania w latach 1950–2002 zostały przeanalizowane według krajowych spisów mieszkaniowych: 1950, 1960, 1970, 1978, 1988 i 2002. W 2000 r. autor wyliczenia potrzeb w zakresie inwestycji mieszkaniowych w celu uzyskania średniego standardu mieszkaniowego krajów Unii Europejskiej.Pozycja Niwelowanie nierówności pracowniczej w kontekście koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw(MITEL, 2004-06) Rojek-Nowosielska, MagdalenaW niniejszym dokumencie przeprowadzono analizę idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w kontekście pracy na rzecz równości. Jako uzupełnienie rozważań teoretycznych zaprezentowano również badania międzynarodowej firmy ABB Polska. Ten przykład pokazuje jeden z możliwych sposobów zachowania firmy nie tylko odpowiedzialny społecznie, ale także wyrównujący nierówności w pracy.Pozycja Elementy polityki wyrównywania szans na rynku pracy(MITEL, 2004-06) Ostoj, IzabelaUnia Europejska uczyniła z niej swój cel, jakim jest budowanie gospodarki opartej na wiedzy, a jednocześnie zapewnienie spójności społecznej. W dłuższej perspektywie cel ten powinien być realizowany również w Polsce. Kluczowe znaczenie dla osiągnięcia spójności społecznej mają procesy zachodzące na rynku pracy. Na rynku pracy często pojawiają się akty dyskryminacji i inne formy tzw. nierówności w jedności op. Właściwie ukierunkowana polityka rynku pracy może znacznie ograniczyć takie przypadki. Narzędzia dotychczasowej polityki rynku pracy wymagają oceny i ewentualnie poprawy w odniesieniu do ich wpływu na wyrównywanie szans pracowników. Niniejszy dokument przedstawia na przykład ocenę zmian w przepisach regulujących stosowanie wybranych narzędzi polityki rynku pracy z punktu widzenia przedstawionych założeń.Pozycja Społeczny wymiar transformacji(MITEL, 2004-06) Mikuła, ElżbietaWarunki życia w Polsce w latach 90-tych formowały się w złożonym procesie inicjowania i rozwoju gospodarki rynkowej. Konsekwencje tej transformacji i towarzyszących jej fenomenom społecznym były pozytywne i negatywne. Pozytywny dotyczył poprawy standardów życia; negatywny – rosnący rozpad społeczny. Społeczeństwo polskie stało się głęboko podzielone i dotyczy nie tylko sektora dochodów, ale także rzeczywistego uczestnictwa w różnych wymiarach życia społecznego. Głównym jej przejawem jest kreowanie różnorodności dochodów, bezrobocia, ubóstwa oraz brak dostępu do usług edukacyjnych i społecznych. Wymiarowanie regów społecznych wciąż się poszerza i jest trygujące o mniejsze wsparcie dla prowadzonych reform. Ta sytuacjareqvires natychmiastowa konieczność poprawy stanu tych sektorów.Pozycja Szara strefa a dylematy polityki gospodarczej(MITEL, 2004-06) Mróz, BogdanKwitnąca, niezarejestrowana działalność gospodarcza wydaje się być jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją obecnie rządy i politycy. Istnienie i rozwój różnych form szarej strefy stanowi zagrożenie dla harmonijnego i equlibrowanego wzrostu gospodarki narodowej. Jednym z kluczowych dylematów i gorących kwestii w jego programie politycznym jest sposób łączenia środków politycznych ukierunkowanych na wzrost gospodarczy (tj. niższych podatków, mniejszych obciążeń regulacyjnych) z równoczesnym ograniczeniem działalności drugiej gospodarki. Autor stara się rzucić światło na te kwestie, a także wskazać dylematy i kompromisy związane z przyjęciem odpowiedniego zestawu polityk.Pozycja Niektóre makroekonomiczne problemy sfery finansów w naszej gospodarce rynkowej(MITEL, 2004-06) Łukawer, EdwardPrzyczyny nierówności społeczno-gospodarczych w Polsce są poszukiwane zarówno w gospodarce realnej, jak i w sektorze finansowym. W niniejszym dokumencie szczegółowo omówiono niektóre aspekty tego ostatniego.Pozycja Równość i sprawiedliwość w społecznej gospodarce rynkowej(MITEL, 2004-06) Leśniak-Moczuk, KrystynaW artykule przedstawiono ideę równości i sprawiedliwości, rolę wymiaru sprawiedliwości w społecznej gospodarce rynkowej, możliwości urzeczywistnienia zasad równości i sprawiedliwości w funkcjonowaniu rynku i jego udziale, a także stosunki między równością a wzrostem gospodarczym.Pozycja Koncepcje zawodności państwa(MITEL, 2004-06) Fic, Maria; Wyrwa, JoannaW dokumencie przedstawiono przyczyny niepowodzenia rządu. Omówiono teorie neoliberalizmu, wyboru publicznego, polityki, cyklu koniuguralnego, biurokracji, powstanie rozsądnego wyboru i przeciążenie rządu.Pozycja Strategia rozwoju zasobów ludzkich a regionalne bezpieczeństwo finansowe(MITEL, 2004-06) Gołyga, Mirosław; Tomaszewski, JanuszW artykule przedstawiono zagrożenia wynikające z luki między bezpieczeństwem gospodarczym a możliwościami finansów publicznych w trakcie procesu integracji. artykuł ten ma na celu określenie bezpieczeństwa w środowisku gospodarki rynkowej. W oparciu o metodę SWOT przeprowadzono analizę korzyści polskiej gospodarki. Autorzy artykułu widzą szanse na udane podniesienie warunków gospodarczych i społecznych poszczególnych regionów i w konsekwencji na realizację programów wsparcia UE, takich jak SAPARD czy Leonido da Vinci. Zwracają one szczególną uwagę na możliwość wsparcia ze strony pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz na realizację programu rozwoju sektora operacyjnego w zakresie zasobów ludzkich wraz ze zintegrowanym programem operacyjnym rozwoju regionalnego. Pokazują one również środki finansowe przeznaczone na realizację tych programów związanych z polityką strategii społecznej (2002–2005) „Praca i zabezpieczenia społeczne”.