Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10101
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Nierówności społeczne a kryzys społeczno-moralny(MITEL, 2004-06) Michalczyk, TadeuszW artykule przedstawiono analizę nierówności społecznych w obliczu kryzysu społeczno-moralnego, reprezentowanego przez jego najczęściej wymieniane w literaturze socjologicznej przejawy. Czternaście wskazań podzielono na trzy grupy zróżnicowane ze względu na stopień ich kompleksowości. Analizę tych trzech grup przejawów kryzysu z punktu widzenia nierówności społecznych przeprowadzono za pomocą trzech teorii: teorii stratyfikacji funkcjonalnej, teorii elit i teorii konfliktu. Analiza ta pozwala autorowi stwierdzić, że sytuacje kryzysowe określone wyżej wymienionymi wskazaniami mogą wpływać na nierówności społeczne. W tym artykule czytelnik znajdzie również definicje nierówności społecznych oraz kryzysu społeczno-moralnego.Pozycja Zgodność płacy z wartością pracy jako zasada równowagi ekonomicznej(MITEL, 2004-06) Dobija, MieczysławPodstawowym kryterium gospodarki towarowo-pieniężnej jest zgodność płacy z wartością pracy. Wtedy poziom inflacji jest niski. Ta konsekwencja jest przesłanką spokoju społecznego i uzasadnionego udziału wytwarzanych dóbr. W gospodarce pracującej w takich warunkach można zmniejszyć płace podatków i budżetować deficyt. Płaca podstawowa adekwatna do wartości pracy może być pozyskiwana jako część kapitału ludzkiego ucieleśnionego w pracowniku. Druga część zarobków pracowników pochodzi z zysków podmiotu gospodarczego. Funkcja produkcji pokazuje, że nie jest to obiektywny sposób dzielenia całkowitej kwoty składki między pracowników. Premia za ryzyko jest postrzegana jako jeden z najważniejszych regulatorów w gospodarce wolnorynkowej.Pozycja Nierówności ekonomiczne i społeczne a zasady sprawiedliwości dystrybutywnej(MITEL, 2004-06) Kot, Stanisław MaciejW artykule analizowane są różne koncepcje nierówności ekonomicznych i społecznych. Termin „nierówność” oznacza odejście od „równości”. „Równość” i „równość” to niekompletne predykaty, które z konieczności wymagają odpowiedzi na jedno pytanie: „równy pod jakim względem?” lub „równość czego?”. Równość zasadniczo składa się z trójstronnej relacji między dwoma (lub kilkoma) przedmiotami lub osobami i jedną (lub kilkoma) cechami. Dwa przedmioty a i b są pod pewnym względem równe (w pewnej przestrzeni porównań), jeśli pod tym względem podpadają pod ten sam termin ogólny. Ten odpowiedni standard porównawczy (przestrzeń) reprezentuje „zmienną” (lub „charakterystyczną”) pojęcia równości, którą należy określić w każdym konkretnym przypadku: różne koncepcje równości wyłaniają się tutaj z jednego lub innego standardu opisowego lub normatywnego („Dlaczego równość?'). Równość w jednej przestrzeni zwykle implikuje nierówności w innych przestrzeniach. Jeśli więc ktoś upiera się przy równości w jednej przestrzeni i ocenia tę równość jako sprawiedliwą, to powinien koniecznie zaakceptować nierówności w innych przestrzeniach i oceniać je jako sprawiedliwe.Pozycja Nowe ujęcie badań społecznych(MITEL, 2004-06) Słaby, TeresaArtykuł proponuje pozostawienie stosowanej dotychczas metodologii badań społecznych, skoncentrowanej na badaniu poziomu i jakości życia, które są niespójne i nieporównywalne. Nowe propozycje „sygnalizacji?” charakteru, dotyczą standardowego podejścia opartego na unijnych wskaźnikach wykluczenia społecznego oraz analizy dywersyfikacji opartej na pozycyjnych numerycznych modelach taksonomicznych.Pozycja Praca jako wartość na tle orientacji wartościujących zasad i celów życiowych pracowników − studium przypadku(MITEL, 2004-06) Tuziak, BożenaW artykule podjęto próbę analizy sposobu wartości pracy, która jest definiowana w szerokim obszarze orientacji ceniących pracowników. Takie podejście do pracy ma pierwszorzędne znaczenie, decydujące o efektywności pracy firmy. Wysoka produktywność warunkuje rozwój organizacji i pośrednio wpływa na kwestię ograniczeń nierówności społecznych.Pozycja Wyznaczniki prowzrostowej strategii ograniczającej nierówności społeczne wynikające z teorii wzrostu(MITEL, 2004-06) Woźniak, Michał GabrielJak uważa większość ekonomistów, sukcesy i porażki każdego kraju zależą od tempa rozwoju gospodarczego. Jednak rozwój gospodarczy ma pomnażać zamożność większości obywateli kraju, nie można go zawęzić do wzrostu PKB. Może być przyczyną katastrofy gospodarczej. W niniejszym artykule postawiono samą hipotezę, że obecna teoria wzrostu stawia pewne argumenty dotyczące strategii, która odnosi się jednocześnie do równości społecznej i wzrostu. Dotyczy to szczególnie dzisiejszej polskiej gospodarki i pomija relacje między nierównościami a wzrostem.Pozycja Szanse i bariery ograniczania nierówności we współczesnej Polsce. Perspektywa mikro- i mezospołeczna(MITEL, 2004-06) Karwińska, AnnaŻadne społeczeństwo nie jest w stanie w pełni zrealizować ideału równych szans, praw obywatelskich, dostępu do podstawowych dóbr i usług, choć takie starania podejmowało na przestrzeni wieków niemal każde pokolenie w wielu krajach. Jednak pomiędzy niemożliwym do zrealizowania ideałem „doskonałej równości” a rzeczywistością coraz bardziej podzielonego świata, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, istnieją możliwości usunięcia najbardziej konfliktogennych i postrzeganych jako niesprawiedliwe obszarów nierówności. Problem zmniejszania się nierówności należy rozpatrywać na co najmniej trzech poziomach integracji zjawisk społecznych: w skali makro, mezo (poziom średnich struktur i instytucji) oraz mikro. Te trzy poziomy życia społecznego są ze sobą ściśle powiązane, zmiany zachodzące lub realizowane w jednym z nich, pośrednio lub bezpośrednio wpływają na zmiany w pozostałych. W kwestii wyrównywania szans, zwiększania dostępu do cennych dóbr i wartości, zapewnienia równości wobec prawa, równości szans na przeżycie (zapewnienie dostępu do określonego minimum społecznego) szczególną rolę odgrywa działalność w makroskali, a więc adekwatne prawo, możliwości egzekwowania uchwalonych ustaw, polityki gospodarczej, edukacyjnej i kulturalnej. W sferze tworzenia i zdobywania przez jednostki „kapitału kulturowego” najważniejszą rolę odgrywa rodzina, społeczność lokalna, a także określone instytucje edukacyjne. Raport przedstawia tylko drugi rodzaj zagadnień, skupiając się na problemach szeroko rozumianych nierówności w dostępie do odpowiedniej edukacji, warunkach wyrównywania różnic społecznych związanych z funkcjonowaniem rodziny i procesem socjalizacji, a także na temat możliwości podejmowania odpowiednich działań sprzyjających pożądanym transformacja i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.Pozycja Wzrost gospodarczy czy ograniczanie nierówności dochodowych w Polsce?(MITEL, 2004-06) Jabłoński, ŁukaszArtykuł przedstawia relację pomiędzy ogólnymi nierównościami dochodowymi a wzrostem gospodarczym. Opierając się na ostatnich badaniach, mających na celu znalezienie konkretnych relacji między tymi dwoma zjawiskami, sugeruje się, że w ramach relacji sprzężenia zwrotnego między tymi dwoma zjawiskami w Polsce w latach dziewięćdziesiątych oraz ustaleń nowych teorii wzrostu endogenicznego jest to możliwe w warunkach polskiej gospodarki do prowadzenia strategii zorientowanej na wzrost i łagodzenia lub ograniczania ogólnych nierówności dochodowych w średnim i długim horyzoncie czasowym.Pozycja Centralizm i regionalizm jako czynniki różnicowania zbiorowości społecznych(MITEL, 2004-06) Stasieniuk, ŻanetaArtykuł podejmuje problem nierówności społecznych, które pojawiają się jako efekt relacji między centrum a peryferiami. Proces migracji wewnętrznych stanowi podstawę do analizy tendencji przedstawionych w artykule.Pozycja Anomia jako instrument poszerzania obszaru i zakresu władzy, marginalizacji i wykluczenia(MITEL, 2004-06) Pawnik, WojciechHipoteza przedstawia , dlaczego postęp makrospołeczny może być taki, że w przedstawionej analizie dotyczącej pytań dotyczących indywidualnych oczekiwań próba odpowiedzi nie ma zmian i w polsce zbiorowe podmioty publicznych etapów. Praca dyplomowa jest możliwym wyjaśnieniem stanu rzeczy obecnej na temat poszerzenia obszaru i zakresu władzy społecznej klasy politycznej i nie ma na celu powrót niepodległość aparatury administracyjnej . i utworzyć, że proces, który przedstawia element najszerszego zjawiska i wyniku społecznego, zjawisko globalizacji jest to, że. It stymuluje segregację trójwymiarową, separację, a także wykluczenie. It prowadzi do marginalizacji, zniechęcania lub frustracji. It staje się o preferowanym miejscu w obszarze społecznym światowego ładu dominującego konkursu sposób.Pozycja Demokracja uczestnictwa i społeczeństwo informatyczne a szanse na przezwyciężenie nierówności społecznych(MITEL, 2004-06) Bednarz, MarekRewolucja wywołana rozwojem telekomunikacji i technologii informatycznych może doprowadzić do wyższych standardów polityki Polski poprzez jej przekształcenie w demokrację uczestniczącą.Pozycja Menedżerowie – ich rola i pozycja we współczesnej gospodarce(MITEL, 2004-06) Jarmołowicz, Wacław; Kościński, MarcinGłównym celem tego artykułu jest przedstawienie i ocena stanowiska kierownika w polskiej gospodarce na początku XXI wieku. Na tej podstawie opisuje się rolę menedżerów w tworzeniu nierówności oraz – z drugiej strony – wzrost gospodarczy. W artykule opisano cechy charakterystyczne współczesnego żłobka, a także kilka przykładów postrzegania menedżerów w obecnej gospodarce. Na tej podstawie autorzy przeprowadzają bardziej szczegółową analizę dotyczącą udziału kierowników w tworzeniu nierówności na gruntach po. Ponadto opisujemy rolę menedżerów w imporcie w tworzeniu wzrostu gospodarczego. Chociaż próba analizy grupy polskich menadżerów nie wydaje się mieć kompleksowego charakteru, możliwe jest sformułowanie kilku wniosków.Pozycja Rola zaplecza badawczo-rozwojowego w procesie wzrostu gospodarczego(MITEL, 2004-06) Janusz, Tadeusz; Lis, JózefPoszukiwanie najbardziej odpowiedniej formy organizacji i prawa dla instytucji badawczych i rozwojowych istnieje kilka propozycji, które można opisać następująco: – Organizacje R+ D o podobnym profilu powinny być ujednolicone, aby były bardziej wydajne, – Niektóre organizacje R+ D powinny zostać włączone do struktury szkolnictwa wyższego lub PANELOWEJ, – Większość organizacji R+ D należy zmienić, aby stać się spółkami z zyskiem, w niektórych gałęziach należy opracować strukturę holdingową i omawiać ten ostatni wniosek, mając na uwadze przykład przemysłu lekkiego. Autorzy programu restrukturyzacji instytucji badawczych i rozwojowych głosują za elastycznymi formami organizacji i prawa. Zmiany w tej dziedzinie na całym świecie pokazują, że współpraca między przedsiębiorstwami i R+ D jest konieczna. Aby uzyskać dalsze funkcjonowanie organizacji badawczo-rozwojowych, należy wykonać niektóre z tych ruchów: – Powinny być możliwe prywatne formy organizacji instytucji R+ D, – należy stworzyć instytucje R+ D, – należy ustanowić współpracę między R+ D a przedsiębiorstwami w oparciu o właściwe operacje finansowe, – instytucje R+ D powinny współpracować w ramach szóstego programu ramowego.Pozycja Znaczenie kształcenia ustawicznego w ograniczaniu nierówności społecznych(MITEL, 2004-06) Kowalewski, TadeuszPrzyszłość jest nieprzewidywalne ze względu na zmiany, które są wprowadzane codziennie. W Polsce zmiany są charakterystyczne dla ostatniej dekady. Pomimo licznych pozytywnych zmian prowadzących do demokratyzacji życia, transformacja społeczno-gospodarcza spowodowała wiele reform, które nie zawsze przyniosły oczekiwane rezultaty. Trzy miliony niezatrudnionych i siedem milionów ludzi żyjących w ubóstwie pokazują skalę nierówności społecznych. Dynamiczny wzrost popytu na szkolnictwo wyższe spowodował wzrost liczby szkół pomaturalnego i liczby uczniów (1.8 mln). To z kolei stworzyło potrzebę nie tylko poprawy edukacji, ale przede wszystkim potrzeby ciągłego kształcenia. Kształcenie ustawiczne samo w sobie jest zjawiskiem w świecie nowoczesnych technologii. It jest konsekwencją rewolucji w nauce i technologii oraz w procesie globalizacji. Zmiany technologiczne wymagają wysoce specjalistycznych ekspertów, którzy charakteryzują się wiedzą i odpowiedzialnością oraz są w stanie tworzyć elity społeczne. Edukacja ma wiele funkcji. Poza funkcjami edukacyjnymi realizowanymi przez system kształcenia dorosłych, edukacja tych osób pełni również funkcje kulturowe i rekreacyjne. Kształcenie ustawiczne, zwłaszcza wśród dorosłych, powinno wykluczać wszelkie bariery. Przyjęcie przez rząd strategii na rzecz wzrostu kształcenia ustawicznego do 2010 r. jest próbą rozwiązania tej sytuacji. Odrzucenie tej strategii może doprowadzić do wzmocnienia bodźców do nierówności społecznych, takich jak nielteracja, deindywiduacja i brak elit życia społeczno-gospodarczego, pogłębiające ubóstwo. Tylko społeczeństwo, które nieustannie kształcuje się, może wprowadzić prawdziwą demokratyzację życia i skuteczną walkę z fenomenem ograniczającym nierówności społeczne.Pozycja Podział cyfrowy – nierówności w społeczeństwie informacyjnym(MITEL, 2004-06) Sarama, MariaTen artykuł dotyczy problemu przepaści cyfrowej w społeczeństwie informacyjnym. It przedstawia wyniki badań możliwości dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych w krajach Unii Europejskiej oraz opisuje kierunki przepaści cyfrowej w polskim Socicie. w artykule zawarto również porównanie nowoczesnych technologii informacyjnych acccccedcauw Polsce i wybranych krajach europejskich.Pozycja Szanse i zagrożenia pracowników społeczeństwa informacyjnego(MITEL, 2004-06) Miczyńska-Kowalska, Maria; Drozd, IzabelaObecnie żyjemy w społeczeństwie informacyjnym. Wiedza jest podstawą pracy organizacji w społeczeństwie informacyjnym. Z jednej strony wiąże się to ze wzrostem znaczenia zasobów ludzkich i wzrostem roli pracy ludzkiej. Z drugiej strony, wiąże się to z ewolucją na rynku pracy. artykuł zawiera refleksje na temat problemów z pracą i przyszłości pracowników w perspektywie ewolucji teorii zarządzania.Pozycja Strategia rozwoju zasobów ludzkich a regionalne bezpieczeństwo finansowe(MITEL, 2004-06) Gołyga, Mirosław; Tomaszewski, JanuszW artykule przedstawiono zagrożenia wynikające z luki między bezpieczeństwem gospodarczym a możliwościami finansów publicznych w trakcie procesu integracji. artykuł ten ma na celu określenie bezpieczeństwa w środowisku gospodarki rynkowej. W oparciu o metodę SWOT przeprowadzono analizę korzyści polskiej gospodarki. Autorzy artykułu widzą szanse na udane podniesienie warunków gospodarczych i społecznych poszczególnych regionów i w konsekwencji na realizację programów wsparcia UE, takich jak SAPARD czy Leonido da Vinci. Zwracają one szczególną uwagę na możliwość wsparcia ze strony pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz na realizację programu rozwoju sektora operacyjnego w zakresie zasobów ludzkich wraz ze zintegrowanym programem operacyjnym rozwoju regionalnego. Pokazują one również środki finansowe przeznaczone na realizację tych programów związanych z polityką strategii społecznej (2002–2005) „Praca i zabezpieczenia społeczne”.Pozycja Koncepcje zawodności państwa(MITEL, 2004-06) Fic, Maria; Wyrwa, JoannaW dokumencie przedstawiono przyczyny niepowodzenia rządu. Omówiono teorie neoliberalizmu, wyboru publicznego, polityki, cyklu koniuguralnego, biurokracji, powstanie rozsądnego wyboru i przeciążenie rządu.Pozycja Równość i sprawiedliwość w społecznej gospodarce rynkowej(MITEL, 2004-06) Leśniak-Moczuk, KrystynaW artykule przedstawiono ideę równości i sprawiedliwości, rolę wymiaru sprawiedliwości w społecznej gospodarce rynkowej, możliwości urzeczywistnienia zasad równości i sprawiedliwości w funkcjonowaniu rynku i jego udziale, a także stosunki między równością a wzrostem gospodarczym.Pozycja Niektóre makroekonomiczne problemy sfery finansów w naszej gospodarce rynkowej(MITEL, 2004-06) Łukawer, EdwardPrzyczyny nierówności społeczno-gospodarczych w Polsce są poszukiwane zarówno w gospodarce realnej, jak i w sektorze finansowym. W niniejszym dokumencie szczegółowo omówiono niektóre aspekty tego ostatniego.