Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)2018
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4348
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Możliwości i ograniczenia wykorzystania zabaw konstrukcyjnych w przedszkolu – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ulanowska, LidiaNiniejszy artykuł zawiera opis zabaw konstrukcyjnych w świetle literatury przedmiotu, a także przegląd dotychczasowych badań odnośnie do zabaw konstrukcyjnych. Zamieszczono w nim również propozycję metodologii badań możliwości i ograniczeń wykorzystania zabaw konstrukcyjnych w przedszkolu.Pozycja Zalety i wady „darmowych” podręczników stosowanych w klasach I–III szkoły podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pudełko, KarolinaArtykuł zawiera charakterystykę „darmowych” podręczników stosowanych w klasach I–III szkoły podstawowej. Opisuję w nim cechy i funkcje podręczników szkolnych oraz wyznaczniki jakości podręczników szkolnych.Pozycja Uwarunkowania losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Gierula, JustynaW niniejszym artykule poruszona została kwestia dotycząca uwarunkowań losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim oraz podana została propozycja dotycząca metodologii prowadzenia badań związanych z wyżej wymienioną kwestią.Pozycja Przygotowanie zawodowe nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z punktu widzenia nowoczesnej szkoły – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sereda, AndżelikaNiniejszy artykuł zawiera charakterystykę zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o literaturę przedmiotu oraz propozycję metodologii badań przygotowania do wykonywania tego zawodowego.Pozycja Rola nauczyciela w edukacji obywatelskiej dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boratyn, DominikEdukacja obywatelska pełni znaczącą rolę w rozwoju demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego. Jest to proces, który m.in. ma przygotować uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i politycznym poprzez przekazanie im wiedzy, rozwój umiejętności, a także wykształcenie postaw mających na celu właściwe funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie demokratycznym. Istotną rolę w całym procesie edukacji obywatelskiej odgrywa osoba nauczyciela, który szczególnie w początkowym etapie kształcenia powinien w sposób aktywny i zagazowany dbać zarówno o rozwój intelektualny, jak i społeczny młodego człowieka.Pozycja „Dobra szkoła” dawniej a dziś w opinii dzieci, rodziców i nauczycieli – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Solecka, AnnaArtykuł zawiera charakterystykę szkoły, która jest nie tylko instytucją oświatową, ale także miejscem spełniania różnorodnych zadań i celów. Przybliża również historię wychowania, która zmieniała się pod wpływem wydarzeń i potrzeb ludzi w danych epokach. W artykule przedstawiono propozycję metodologii badań, która umożliwi scharakteryzowanie współczesnej „dobrej szkoły” pod wieloma aspektami z punktu widzenia nauczycieli, rodziców i uczniów.Pozycja Przemiany polskiego systemu edukacji podstawowej od lat 80. XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szczepanek, MagdalenaArtykuł zawiera opis reform i zmian w systemie edukacji od lat 80. XX w. do 2017 r. Opisuję w nim reformy w systemie związane z przemianami społecznymi po 1980 r., które trwały niespełna 20 lat. Również podejmuję się przedstawienia planu zmian w szkolnictwie, które weszły w życie we wrześniu 2017 r., a głównie dotyczyły struktury szkolnictwa podstawowego.Pozycja System oświaty w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piękoś, KarolOkres Rzeczpospolitej Ludowej był czasem wielu zawirowań zarówno natury politycznej, jak i społecznej. Obowiązujący w latach 1945–1989 ustrój wymuszał szereg zmian w systemie edukacji. Nie można zapominać o tym, że był to czas walki z nieznanym już dzisiaj problemem analfabetyzmu. W tamtych czasach ówczesnej władzy udało się ostatecznie tą trudną kwestię rozwiązać. Totalitarny ustrój oraz specyfika tamtego okresu powodowały, że w dzisiejszych czasach negatywnie wspomina się wpływ tamtej rzeczywistości politycznej na oświatę. W artykule ukazana zostanie charakterystyka peerelowskiego systemu edukacji uwzględniająca jego wady i zalety.Pozycja Polityka oświatowa w programach partii politycznych Sejmu VIII kadencji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wicherek, DamianCelem poniższego artykułu będzie przedstawienie najważniejszych propozycji zmian w oświacie zawartych w programach partii politycznych z wyborów parlamentarnych w 2015 r. W szczególności zostaną przedstawione propozycje ugrupowań politycznych, które zasiadają w obecnym Sejmie – VIII kadencji (2015–2019) – z podziałem na partię rządzącą oraz opozycję parlamentarną. W artykule nie zostało uwzględnione ugrupowanie Kukiz’15 ponieważ nie jest to partia polityczna.Pozycja Obszary działań nauczycieli w zakresie pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, AnnaInstytucją mającą szerokie możliwości niesienia pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych jest szkoła. Nauczyciele ze względu na częsty i regularny kontakt z dziećmi są w wyjątkowej sytuacji sprzyjającej pomocy i skutecznej interwencji. W artykule po krótkim opisie specyfiki funkcjonowania rodzin alkoholowych przedstawiono możliwości i obszary organizowania pomocy i wsparcia dla dzieci z rodzin alkoholowych w warunkach pracy szkoły.Pozycja Uczeń w obliczu sytuacji problemowej – strategie działania z perspektywy analizy transakcyjnej i pedagogiki twórczości. Studium badawcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pierzchała, AnnaArtykuł jest kolejnym etapem kilkuletnich eksploracji badawczych autorki dotyczących pasywności szkolnej w ujęciu analizy transakcyjnej. Pasywność rozumiana jest tutaj jako brak umiejętności efektywnego działania w obliczu sytuacji problemowych. W badaniach podjęto próbę określenia związków łączących konkretne strategie pasywne z wybranymi komponentami postawy twórczej uczniów.Pozycja Od rytuału przejścia do pułapek izonomii. Sposoby rozumienia rodzicielstwa przez rodziców uczniów szkoły podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Lulek, BarbaraRodzicielstwo jest naturalnym etapem życia kobiet i mężczyzn, konsekwencją wypełniania funkcji prokreacyjnej. Rozpoczyna się w momencie urodzenia dziecka i wiąże się z podjęciem określonych ról oraz wynikających z nich zadań opiekuńczych i wychowawczych wobec potomstwa. Obrazuje stopień zainteresowania i zaangażowania rodziców w wychowanie, opiekę i edukację własnych dzieci. Współczesne rodzicielstwo oparte na równouprawnieniu kobiet i mężczyzn dla wielu rodziców jest swoistym wyzwaniem związanym z jednej strony z koniecznością podejmowania nowych zadań i realizowania kolejnych funkcji, zaś z drugiej z nastawieniem na indywidualne potrzeby i własny rozwój. Kierując się takimi przesłankami, podjęto badania jakościowe, których celem było poznanie sposobów rozumienia rodzicielstwa przez badanych rodziców mających dzieci w wieku szkolnym. W badaniach wykorzystano wywiad swobodny. Zebrany materiał badawczy poddano kategoryzacji, co pozwoliło wyodrębnić następujące sposoby rozumienia rodzicielstwa: rodzicielstwo jako moment przejścia, rodzicielstwo – poczucie osobistej odpowiedzialności za dziecko, rodzicielstwo w pułapce izonomii.Pozycja Sukces wychowawczy w subiektywnej perspektywie matek w okresie wczesnej dorosłości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Śniegulska, AnnaW obecnej rzeczywistości istotnym celem ludzkich dążeń jest osiągnięcie sukcesu. Kojarzy się on ze zrealizowaniem własnych zamierzeń i planów, osiągnięciem wysokiej pozycji społecznej, sławą, majątkiem czy prestiżem. Sukces można osiągnąć w wielu dziedzinach – nie tylko w aktywności zawodowej, pnąc się po szczeblach kariery, ale również w sferze rodzinnej. Wtedy wydaje się mniej spektakularny, co nie oznacza jednak, że nie daje człowiekowi satysfakcji, poczucia szczęścia i zadowolenia. Nie ulega wątpliwości, iż ważną płaszczyzną osiągania sukcesu jest rodzicielska praktyka wychowawcza. W niniejszym artykule poruszono ten właśnie problem, który stanowi próbę spojrzenia na sukces wychowawczy oczami kobiet-matek w okresie wczesnej dorosłości. Jak wynika z badań, młode kobiety utożsamiają sukces wychowawczy z sytuacją, gdy dziecko jest w pełni samodzielne, wyrosło na wartościowego człowieka, jest szczęśliwe, a z rodzicem łączą go dobre relacje, które w przyszłości zaowocują bliskością i wzajemnym wsparciem.Pozycja Czynniki determinujące wybór przez rodziców zajęć pozaszkolnych dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chmiel, MagdaRodzice, dostrzegając brak indywidualnego rozwoju dziecka w systemie edukacji formalnej, poszukują go w edukacji nieformalnej, np. zajęciach pozaszkolnych. Zajęcia pozaszkolne stanowią rynek, który wykazuje tendencję rosnącą i staje się coraz bardziej zdywersyfikowany. W opracowaniu przedstawiono rolę zajęć pozaszkolnych w systemie edukacji i wyznaczono na podstawie badań ankietowych czynniki wpływające na decyzje rodziców przy wyborze tych zajęć. Pokazano, że tematyka zajęć pozaszkolnych i jej spójność z przekonaniami rodziców pełni kluczową rolę w ich wyborze. Istotnymi czynnikami są też lokalizacja zajęć i ich jakość. Badania wykazały, że rodzice są skłonni ponieść koszty finansowe, aby maksymalizować prawdopodobieństwo rozwoju dzieci, który zaprocentuje w przyszłości. Otrzymane wyniki i podane wnioski mogą być wykorzystane przez placówki organizujące zajęcia pozaszkolne w celu lepszego ich dopasowania do rzeczywistych potrzeb oraz perspektyw rodziców.Pozycja Radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie dorastania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ochojska, DanutaArtykuł obejmuje problematykę stylów zmagania się ze stresem uczniów w okresie dorastania. W badaniach wzięło udział 172 nastolatków. Do analiz zastosowano kwestionariusz CISS w opracowaniu Strelaua i wsp. oraz ankietę. Badania wykazały, że brak jest istotnych różnic w stylach radzenia sobie ze stresem między chłopcami i dziewczętami, gdy bierzemy pod uwagę częstość podejmowania aktywnych działań i zachowania unikowe. Dziewczęta jednak częściej, w porównaniu z chłopcami koncentrowały się na emocjach. Poza tym uczniowie, którzy sygnalizowali problemy rodzinne ujawniali większe trudności w zmaganiu się ze stresem, w porównaniu z osobami doświadczającymi napięć z powodu wymagań szkolnych.Pozycja TIK w wolontariacie jako przestrzeń aktywności prospołecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pieniążek, MarlenaW XXI w. człowiek może izolować się na wiele sposobów. Media oddziałują na jednostkę, m.in. na jej zachowanie, poziom wiedzy, postawy, jak również na kulturę, zmieniając postrzeganie życia rodzinnego, zawodowego oraz modelu uczenia się. Przemiany kulturowe mają związek z poszerzaniem się obszaru wolności. Lansowanie postmodernistycznej ideologii oraz stylu w połączeniu z rozwojem ekonomicznym i postępem technologicznym, a także wszechobecną reklamą doprowadziło do powstania kultury konsumpcji. Odpowiedzią na tę tendencje może być zaangażowanie społeczne, praca wolontarystyczna oraz aktywne uczestniczenie czy wręcz kreowanie przestrzeni medialnej. Coraz częściej działalność prospołeczna jest wspomagane przez nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne czy aplikacje mobilne, a coraz szybciej rozwijającą się częścią trzeciego sektora jest tak zwany e-wolontariat.Pozycja Metody komunikacji niewerbalnej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Staniec, ElżbietaCelem artykułu jest omówienie problematyki komunikacji z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. W szczególności analizie poddano funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w obszarze komunikacji. Podstawowe pytanie, jakie przyświeca podjętym tu rozważaniom, odnosi się do możliwości i wyboru odpowiedniej formy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Całość rozważań została osadzona w ramach teoretycznych.Pozycja Szkolny program mediacyjny jako narzędzie zapobiegania przemocy w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Urbańska, MagdaPrzemoc i agresja należą do zjawisk coraz częściej spotykanych także w środowisku szkolnym. Za pomocą agresji fizycznej rozwiązywane są różne konflikty uczniowskie, przemoc uwidacznia się również w dręczeniu i prześladowaniu szkolnych kolegów. W artykule zaprezentowany został jeden ze sposobów stosowanych w profilaktyce przemocy w szkole, jakim są mediacje prowadzone w postaci mediacji szkolnych i/lub mediacji rówieśniczych. Mediacja uczy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, bez użycia przemocy, w oparciu o dialog i współpracę na rzecz znalezienia korzystnego dla jej uczestników rozwiązania problemu. Szkolne programy mediacyjne to narzędzie rozwiązywania nie tylko konkretnych konfliktów szkolnych, ale też sposób na rozwijanie umiejętności komunikowania się całej społeczności szkolnej i szansa na zmianę podejścia do konfliktów: odejścia od stylu rywalizacyjnego na rzecz stylu nastawionego na współdziałanie i twórcze poszukiwanie wspólnego rozwiązania.Pozycja Metody i strategie w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Barłóg, KrystynaW artykule podjęto problem istotny z punktu widzenia edukacji inkluzyjnej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odnoszący się do wykorzystania w edukacji nowatorskich propozycji, sposobów pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej. Autorka prezentuje teoretyczne uzasadnienia, argumentuje zasadność wykorzystywania atrakcyjnych propozycji pracy edukacyjnej z uwzględnieniem specjalnych potrzeb i możliwości, ale i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Badania własne potwierdzają szczególne znaczenie wprowadzanych do edukacji inkluzyjnej metod i nowatorskich strategii dla dokonywania pozytywnych zmian w rozwoju i zaspokajaniu specjalnych potrzeb.Pozycja State and Perspectives of Development of the European Space of Education and Science: the System of Scientific Knowledge for a Period of Life(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ridei, Nаtaliia; Bogutskii, Iurii; Sholudiak, AnastasiiaThe article deals with the stages of formation of the European space of education and science, in particular, the key role of each international assembly is determined for 20 years. Structural-organizational and structural-functional analysis of the effectiveness of the legislative and structural implementation of higher education systems for the development of the Bologna process was conducted, as well as a chronological analysis of the forums held under the auspices of the Bologna Process.