Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)2018
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4348
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)2018 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 81
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rożek, Bożena; Rosiek, RomanW artykule przedstawiono fragment badań przeprowadzonych metodą eye-trackingową. Okulografia jest zbiorem metod i technik badawczych polegających na rejestracji i analizie ruchu gałek ocznych, co umożliwia dotarcie do różnych aspektów i szerszy opis procesów poznawczych człowieka. Celem badań było poszukiwanie parametrów okulograficznych charakteryzujących procesy percepcji uczniów podczas rozwiązywania zadania wymagającego analizy rysunku. Zaprezentowano analizę materiału badawczego zgromadzonego podczas percepcji tego samego rysunku w dwóch różnych sytuacjach zadaniowych. Wyniki badań wskazują, iż podczas krótkiego czasu przeznaczonego na ekspozycję i analizę dwóch następujących po sobie slajdów badani wykorzystują przechowywany w pamięci operacyjnej obraz analizowanej figury.Pozycja Analiza stopnia złożoności obrazu w eyetrackingowych badaniach dzieł sztuki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rosiek, Roman; Ganczarek, Joanna; Pietras, KarolinaW artykule zawarto propozycję metod analizy stopnia złożoności obrazów dla celów badań eyetrackingowych. Problem niejednorodności parametrów fizycznych obrazu jest częstą przyczyną modyfikowania bodźców w celu ich ujednolicenia pod kątem tych parametrów. W przypadku badania odbioru dzieł sztuki taka operacja prowadzi do naruszenia struktury samego dzieła i rodzi problemy metodologiczne. Uwzględnienie współczynnika złożoności obrazu pozwala na porównanie danych eyetrackingowych uzyskanych z różnorodnych bodźców bez konieczności modyfikacji obrazu. Niniejszy artykuł opisuje sposób obliczania tego współczynnika w oparciu o gradient dla poszczególnych pikseli obrazu. Metoda ta może mieć zastosowanie w szeregu badań eyetrackingowych z wykorzystaniem złożonych bodźców.Pozycja Army Leader Behavioral Competencies Identification at Future Officers Professional Training in the Higher Military Institutes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boyko, OlegBased on a modern scientific sources and military specialists training experience during armed Russian aggression, the essence of behavioral competencies of future officer of the Armed Forces of Ukraine was revealed as a subject of professional training of a military leader in higher military educational institutions in the aspect of competence approach. As a result of the analysis, a set of basic competencies (knowledgeable, cognitive, behavioral) were identified. They serve as guidelines for building the content of professional training programs for officer cadres as military leaders.Pozycja Atrakcje szklanego ekranu versus „podwórko z trzepakami”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Siwicki, Marek„Podwórko komputerowe” – pokój dziecka ze sprzętem podłączonym do sieci i rzeczywistości wirtualnej – jest przestrzenią bardzo wąską w sensie fizycznym. „Podwórko z trzepakami” – tradycyjne, zwykle – jest rzeczywistością realną; to miejsce interakcji dziecka z rówieśnikami i dorosłymi zamieszkujących okoliczne bloki czy domy. Jest wiele argumentów za celowością refleksji nad korzyściami płynącymi z renesansu tradycyjnych podwórek oraz swoistej adaptacji ich zalet na grunt nowych podwórek – z placami zabaw, grodzonych w przestrzeni między blokami oraz tych globalnych w pokoju dziecka. Odczuwa się niedobór naukowego namysłu nad kwestią podwórka jako prymarnego elementu dzieciństwa.Pozycja Audiowizualne systemy prezentacji w placówce oświatowej – metodyka projektowania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Gauda, KonradW artykule poruszona jest problematyka projektowania audiowizualnych systemów prezentacji przeznaczonych przede wszystkim na potrzeby sal dydaktycznych, auli czy sal konferencyjnych. Przedstawiona jest istota adaptacji akustycznej pomieszczenia wraz z zasadami nagłaśniania oraz metodyka obliczeń związanych z doborem systemu projekcji obrazu.Pozycja Chaos i edukacja społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Balcerowicz, BeataArtykuł dotyczy społeczeństwa informacyjnego – znaczenia pojęcia i jego współczesnej interpretacji. Społeczeństwo informacyjne zostało opisane pod kątem technologii, informacji, ekonomii oraz edukacji (Lifelong Learning).Pozycja Coaching w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych – wybrane refleksje(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Brzeziński, ŁukaszPoradnictwo zawodowe stanowi rodzaj działalności, która ewoluuje zarówno w zakresie treści merytorycznej, jak i stosowanych metod, technik i narzędzi. Bodźcem dla przekształcenia poradnictwa zawodowego i rozwoju jego nowej koncepcji jest nie tylko rozwój badań naukowych, ale również zmiany ekonomiczne, polityczne oraz społeczno-kulturowe. Tendencja odchodzenia od tradycyjnych modeli poradnictwa zawodowego w kierunku coachingu powoli zaczyna być faktem, co autor przedstawia, odwołując się do badań własnych. Tekst stanowi zachętę do szerszego poznania metody coachingu w aspekcie jego wykorzystania w poradnictwie zawodowym. Zawarte w niniejszej publikacji informacje mają charakter wprowadzenia do cyklu artykułów, które autor planuje opublikować na podstawie analizy wyników badań własnych.Pozycja Czynniki determinujące wybór przez rodziców zajęć pozaszkolnych dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chmiel, MagdaRodzice, dostrzegając brak indywidualnego rozwoju dziecka w systemie edukacji formalnej, poszukują go w edukacji nieformalnej, np. zajęciach pozaszkolnych. Zajęcia pozaszkolne stanowią rynek, który wykazuje tendencję rosnącą i staje się coraz bardziej zdywersyfikowany. W opracowaniu przedstawiono rolę zajęć pozaszkolnych w systemie edukacji i wyznaczono na podstawie badań ankietowych czynniki wpływające na decyzje rodziców przy wyborze tych zajęć. Pokazano, że tematyka zajęć pozaszkolnych i jej spójność z przekonaniami rodziców pełni kluczową rolę w ich wyborze. Istotnymi czynnikami są też lokalizacja zajęć i ich jakość. Badania wykazały, że rodzice są skłonni ponieść koszty finansowe, aby maksymalizować prawdopodobieństwo rozwoju dzieci, który zaprocentuje w przyszłości. Otrzymane wyniki i podane wnioski mogą być wykorzystane przez placówki organizujące zajęcia pozaszkolne w celu lepszego ich dopasowania do rzeczywistych potrzeb oraz perspektyw rodziców.Pozycja „Dobra szkoła” dawniej a dziś w opinii dzieci, rodziców i nauczycieli – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Solecka, AnnaArtykuł zawiera charakterystykę szkoły, która jest nie tylko instytucją oświatową, ale także miejscem spełniania różnorodnych zadań i celów. Przybliża również historię wychowania, która zmieniała się pod wpływem wydarzeń i potrzeb ludzi w danych epokach. W artykule przedstawiono propozycję metodologii badań, która umożliwi scharakteryzowanie współczesnej „dobrej szkoły” pod wieloma aspektami z punktu widzenia nauczycieli, rodziców i uczniów.Pozycja Edukacja medialna dzieci w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Nowicka, Ewa; Walas, BarbaraMedia i multimedia cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych. Z tego powodu rośnie konieczność przygotowania dzieci do odpowiedniego korzystania z mediów. Wychowanie medialne realizowane już na poziomie przedszkola jest szansą na przygotowanie dzieci do krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz sprawnego posługiwania się mediami jako narzędziami rozwoju poznawczego. Skuteczność prowadzonej już od najmłodszych lat edukacji medialnej zależy przede wszystkim od współpracy rodziców i nauczycieli, którzy stopniowo wprowadzać będą dziecko w zdominowany świat mediów.Pozycja Edukacja mobilna – czy jesteśmy na to gotowi?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rataj, Małgorzata; Wójcik, JoannaCelem artykułu jest przedstawienie możliwości wsparcia nowoczesnymi narzędziami m-learningowymi kształcenia na uczelniach. W artykule zaprezentowano dynamikę rozwoju rynku aplikacji mobilnych. Zastosowane metody badawcze to analiza krytyczna źródeł literaturowych oraz studia przypadków wdrożenia m-learningu na uczelniach. Po przeanalizowaniu rozwoju rynku aplikacji edukacyjnych w świetle polskich realiów wydaje się, że rozsądną opcją jest wsparcie tradycyjnych metod nauczania przez iPady. Wyzwania, jakie z tym się wiążą, to konieczność opracowania aplikacji edukacyjnych skrojonych do potrzeb specyficznych kierunków studiów lub przetłumaczenia istniejących na język polski.Pozycja Edukacja zawodowa skazanych szansą na lepszą przyszłość dla kobiet i mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności – Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój POWER(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wróbel-Chmiel, AgnieszkaEdukacja zawodowa osób odbywających karę pozbawienia wolności stanowi jeden z podstawowych środków oddziaływania penitencjarnego. Nauczanie kursowe umożliwia skazanym zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, które dają możliwość znalezienia pracy po opuszczeniu zakładu karnego i są czynnikiem zapobiegającym zjawisku recydywy. W artykule omówiono program edukacji zawodowej więźniów „POWER” oraz przedstawiono statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej w Warszawie dotyczące edukacji osadzonych w ramach różnych form kształcenia.Pozycja Implementation of Models for Assessing Professional Competencies Using ICT Tools(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kovalev, Eugene; Kovaleva, NataliaIn the article author examines the methodology for assessing professional competencies in the training of bachelors. The author identifies the role of ICT tools, conducts information modeling and offers software tools for implementing the methodology. In addition, the author gives an example of an expert map for external evaluation of competencies.Pozycja K problematike dištančného vzdelávania v Slovenskej republike(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Tomková, VieraPríspevok sa zaoberá charakteristikou dištančného vzdelávania s cieľom poukázať na základné princípy tvorby učebných textov pre študentov vysokej školy. Katedra techniky a informačných technológií PF UKF v Nitre rieši projekt KEGA zameraný na nácvik zapájania jednoduchých a zložitejších pneumatických a hydraulických zapojení. Vzdelávanie bude realizované aj dištančnou formou vzdelávania, zaujímalo nás, či študenti poznajú formy dištančného vzdelávania. V príspevku sú prezentované výsledky vstupného prieskumu na vzorke študentov vysokej školy.Pozycja Kompetencje pracowników młodocianych kończących naukę w Rzemieślniczej Szkole Zawodowej – raport z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bobek, MirosławW artykule przedstawiono analizę z badań nad stanem kompetencji pracowników młodocianych kończących naukę zwodu w warunkach rzemiosła. Zaprezentowano wybrane ustalenia terminologiczne. Dokonano oceny umiejętności, które są potrzebne do realizacji zadań w wyuczonym zawodzie. Przedstawiono, jak rzemieślnicza szkoła zawodowa jako środowisko wpływa na kształcenie kompetencji.Pozycja Kompetencje społeczne i poczucie własnej skuteczności jako predyktory poczucia szczęścia u nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wołpiuk-Ochocińska, AnnaSzczęście jest istotnym wymiarem funkcjonowania człowieka, a tym samym odgrywa znaczącą rolę także w pracy nauczyciela. Badania wskazują, że szczęśliwi nauczyciele oddziałują na poziom szczęścia swych uczniów, a w konsekwencji na ich osiągnięcia (Bakker, 2005). Celem artykułu było znalezienie uwarunkowań poziomu szczęścia i jego związku z kompetencjami społecznymi i poczuciem własnej skuteczności. Przebadano nauczycieli podkarpackich szkół następującymi narzędziami: Oksfordzkim Kwestionariuszem Szczęścia Argyle’a i Hillsa, PROKOS Matczak i Martowskiej oraz Skalą GSES Schwarzera i Jerusalema. Analiza wyników wskazała na pozytywny istotny związek pomiędzy kompetencjami społecznymi a poziomem szczęścia u nauczycieli przy uwzględnieniu mediacyjnej roli poczucia własnej skuteczności pomiędzy wspomnianymi zmiennymi.Pozycja Korzystanie z internetu a poziom lęku i radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie adolescencji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kowaluk-Romanek, MarzenaDzięki urządzeniom mobilnym, „życie w sieci” stało się dla przeciętnego nastolatka jedną z głównych form strukturalizowania czasu. Oferta internetu jest niezwykle bogata, wręcz nieograniczona. Wirtualny świat otwiera przed młodym człowiekiem nowe perspektywy poznania, przyciąga kolorami, obrazami, możliwością łatwej komunikacji bez wychodzenia z domu. Wraz ze wzrostem popularności internetu rosną również obawy związane z jego nadmiernym lub niewłaściwym użytkowaniem. Zaprezentowane w niniejszym artykule badania własne dowodzą, że uczniowie nadużywający internetu mają wyższy poziom lęku-cechy i częściej doświadczają lęku-stanu w porównaniu do swoich rówieśników. Są bardziej skłonni do spostrzegania jako zagrażających takich sytuacji, w których podlegają ocenie lub doświadczają porażki. W sytuacjach trudnych radzą sobie ze stresem, głównie koncentrując się na emocjach oraz poszukując wsparcia społecznego.Pozycja Kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Puła, MonikaCelem artykułu jest przybliżenie tematyki kreowania własnego wizerunku w mediach społecznościowych, które z roku na rok rozrastają się, a profile użytkowników stają się swego rodzaju osobistymi wizytówkami. Autorka zwraca szczególną uwagę na fakt, że granica pomiędzy światem wirtualnym i realnym staje się coraz bardziej rozmyta. Wyjaśnia, dlaczego portale społecznościowe, takie jak Facebook oraz Instagram, są tak popularne, oraz podkreśla znaczenie informacji, które są tam zamieszczane. Zaznacza, że media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób kreowania własnego wizerunku, co w dobie mediów społecznościowych jest łatwiejsze niż wcześniej. W social media znajdują się nie tylko nasi znajomi czy najbliższa rodzina, ale także potencjalni przyszli pracodawcy lub klienci. Okazuje się, że w świecie nowych mediów kreowanie swojego wizerunku oraz selekcjonowanie informacji o sobie staje się koniecznością.Pozycja Kształtowanie motywacji do nauki w polskich szkołach w opinii nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Morańska, DanutaMotywacja do uczenia się jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o podejmowaniu przez uczniów aktywności edukacyjnej. O jej trwałości decyduje fakt, czy została wywołana czynnikiem zewnętrznym czy też wynika z wewnętrznego przekonania o potrzebie posiadania wiedzy. W artykule przedstawiono opinie nauczycieli na temat motywacji uczniów do uczenia się.Pozycja Kursy e-learningowe – pakiety edukacyjne tworzone przez studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kandzia, JoannaArtykuł jest raportem z przeprowadzonych przez autorkę warsztatów pt. „Zastosowanie platformy e-learningowej do stworzenia zasobnika wiedzy dla potrzeb studentów Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW w Warszawie” realizowanych w ramach projektu „Nowoczesny pedagog”. Przedstawiono krótką charakterystykę kursu oraz analizę przyrostu wiedzy studentów w zakresie samodzielnego tworzenia kursu e-learningowego.