Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)2018
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4348
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)2018 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 81
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja TIK w wolontariacie jako przestrzeń aktywności prospołecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pieniążek, MarlenaW XXI w. człowiek może izolować się na wiele sposobów. Media oddziałują na jednostkę, m.in. na jej zachowanie, poziom wiedzy, postawy, jak również na kulturę, zmieniając postrzeganie życia rodzinnego, zawodowego oraz modelu uczenia się. Przemiany kulturowe mają związek z poszerzaniem się obszaru wolności. Lansowanie postmodernistycznej ideologii oraz stylu w połączeniu z rozwojem ekonomicznym i postępem technologicznym, a także wszechobecną reklamą doprowadziło do powstania kultury konsumpcji. Odpowiedzią na tę tendencje może być zaangażowanie społeczne, praca wolontarystyczna oraz aktywne uczestniczenie czy wręcz kreowanie przestrzeni medialnej. Coraz częściej działalność prospołeczna jest wspomagane przez nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne czy aplikacje mobilne, a coraz szybciej rozwijającą się częścią trzeciego sektora jest tak zwany e-wolontariat.Pozycja Zajęcia techniczne i edukacja plastyczna w opiniach nauczycieli wychowania przedszkolnego – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piwowarska, Ewa; Ordon, Urszula; Zentko, JózefJednym z wielu zadań przedszkola jest tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość estetyczną dziecka oraz przygotowujących do bycia użytkownikiem techniki. Zauważony problem niskiego poziomu dostrzeganych przez nauczycieli różnic między realizowanymi w praktyce zajęciami z plastyki i techniki stał się przyczynkiem podjętego postępowania badawczego. W zaplanowanych badaniach sondażowych analiza pytań zawartych w ankiecie umożliwiła określić tematykę, narzędzia, poziom oraz wyznaczniki dostrzeganych przez nauczycieli różnic między plastyką a zajęciami technicznymi.Pozycja Systemowe wspomaganie szkół w rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Osmańska-Furmanek, Wielisława; Solecka, BożenaTematem artykułu jest określenie roli, jaką odgrywa Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) w procesie wspomagania szkół w rozwoju. Podejmowane działania służą współpracy różnych środowisk, instytucji, organizacji krajowych i międzynarodowych działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży.Pozycja Pole elektromagnetyczne emitowane przez elektroniczne przyrządy laboratoryjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano aktualność i uzasadniono potrzebę badań pola elektromagnetycznego emitowanego przez elektroniczne przyrządy laboratoryjne. Teoretyczne rozważania na temat istoty pola elektromagnetycznego, jego źródeł, możliwości pomiaru uzupełniono badaniami pola elektromagnetycznego w otoczeniu dwóch przyrządów powszechnie stosowanych w laboratorium elektroniki: generatora funkcyjnego oraz zasilacza laboratoryjnego. Przeprowadzone badania wykazały, że przyrządy laboratoryjne emitują fale elektromagnetyczne w znacznym zakresie częstotliwości od 50 Hz do 10 kHz. Natężenie pola elektromagnetycznego w otoczeniu badanych urządzeń mieści się w granicach normy, a jego maksymalna wartość dla generatora funkcyjnego wynosi 218,6 V/m (składowa elektryczna) oraz 44,15 µT (składowa magnetyczna), a dla zasilacza laboratoryjnego – 221 V/m oraz 37,05 µT.Pozycja Kursy e-learningowe – pakiety edukacyjne tworzone przez studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kandzia, JoannaArtykuł jest raportem z przeprowadzonych przez autorkę warsztatów pt. „Zastosowanie platformy e-learningowej do stworzenia zasobnika wiedzy dla potrzeb studentów Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW w Warszawie” realizowanych w ramach projektu „Nowoczesny pedagog”. Przedstawiono krótką charakterystykę kursu oraz analizę przyrostu wiedzy studentów w zakresie samodzielnego tworzenia kursu e-learningowego.Pozycja Uzdolnienia matematyczne – definicja, struktura, pomiar(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łubianka, BeataW artykule przedstawiono informacje dotyczące wybranych zagadnień związanych z uzdolnieniami matematycznymi. Omówiono poznawcze aspekty odnoszące się do definicji, struktury oraz pomiaru uzdolnień matematycznych. Zaprezentowane analizy stanowią aktualizację wiedzy dla kształcenia nauczycieli w zakresie przedmiotów matematycznych, informatycznych oraz technicznych.Pozycja Wpływ korzystania z technologii cyfrowych na aktywność fizyczną dzieci w wieku 7–17 lat w opinii rodziców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Garwol, Katarzyna; Herbert, JarosławPojawienie się technologii cyfrowych, w tym komputerów, smartfonów, konsol do gier itp., znacząco zmieniło sposób spędzania wolnego czasu przez dzieci. Zabawy z rówieśnikami, ruch na świeżym powietrzu często zostają zastąpione wielogodzinnym korzystaniem ze sprzętu IT, który w posiadanie dzieci dostał się wraz z rozwojem współczesnej technologii. Niniejszy artykuł podejmuje problematykę spędzania czasu wolnego przez dzieci w wieku 7–17 lat, a zwłaszcza rodzajów podejmowanych przez nie aktywności, z punktu widzenia ich rodziców. Przytoczone wyniki badań są poszerzeniem analiz wykonywanych za pomocą akcelerometru WGT3X-BT na grupie 108 dzieci, przeprowadzanych w 2017 r. w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu (województwo podkarpackie).Pozycja Sieciowa tożsamość – czyli o wirtualnej przestrzeni socjalizacji i inkulturacji dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Forma, PaulinaArtykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podejmuje tematykę socjalizacji i inkulturacji, wskazując na nowe ich wymiary oraz odnosząc je do realiów przestrzeni wirtualnej i kultury wirtualnej. Celem podjętej analizy była ocena aktywności młodego pokolenia w internecie oraz przyjmowania przez młodzież sieciowej tożsamości, kreowania zachowań.Pozycja The Teaching of Dictionary Use to Multilingual Groups: Traditional (Print) versus Online Dictionaries(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Osuchowska, DorotaResearch into dictionary use has demonstrated that students from various national settings differ in the amount of user training they receive. Teachers who work with multilingual groups can try to mitigate the negative effects of this lack of training, but such an endeavor presupposes knowing exactly what skills are needed to handle a dictionary and whether the skills required for traditional print dictionaries differ from those necessary when students avail themselves of dictionaries available online.Pozycja The Use of Information Technology in Course Delivery and Students’ Cheating: Case Study(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Uziak, Jacek; Lorencowicz, Edmund; Koszel, Milan; Kocira, SławomirInformation Technology (IT) entered the world of education with authority and with general assumption that it would enhance students’ learning. It is used in the educational environment for many uses, with class delivery as one of the most important purposes. The aim of the study was to investigate the preferences in the delivery methods by students and compare with those favoured by the instructors. Additionally, the study assessed the use of IT in preparation (by instructors) and access (by students) of material related to learning. A separate issue addressed was classroom cheating by students and IT application for that purpose. The study indicated a clear preference by both students and instructors for blended learning of traditional face to face lecturing with additional on-line material. The study also confirmed the use of IT as a tool for class cheating. Although reluctantly, up to 73% of students confessed to cheating using one or other method.Pozycja Rola nauczyciela w edukacji obywatelskiej dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boratyn, DominikEdukacja obywatelska pełni znaczącą rolę w rozwoju demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego. Jest to proces, który m.in. ma przygotować uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i politycznym poprzez przekazanie im wiedzy, rozwój umiejętności, a także wykształcenie postaw mających na celu właściwe funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie demokratycznym. Istotną rolę w całym procesie edukacji obywatelskiej odgrywa osoba nauczyciela, który szczególnie w początkowym etapie kształcenia powinien w sposób aktywny i zagazowany dbać zarówno o rozwój intelektualny, jak i społeczny młodego człowieka.Pozycja Obszary działań nauczycieli w zakresie pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, AnnaInstytucją mającą szerokie możliwości niesienia pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych jest szkoła. Nauczyciele ze względu na częsty i regularny kontakt z dziećmi są w wyjątkowej sytuacji sprzyjającej pomocy i skutecznej interwencji. W artykule po krótkim opisie specyfiki funkcjonowania rodzin alkoholowych przedstawiono możliwości i obszary organizowania pomocy i wsparcia dla dzieci z rodzin alkoholowych w warunkach pracy szkoły.Pozycja Przygotowanie zawodowe nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z punktu widzenia nowoczesnej szkoły – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sereda, AndżelikaNiniejszy artykuł zawiera charakterystykę zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o literaturę przedmiotu oraz propozycję metodologii badań przygotowania do wykonywania tego zawodowego.Pozycja Obrazy i ich funkcje w procesie badawczym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wawer, Rafał Ireneusz; Kowaluk-Romanek, MarzenaNajbardziej zmysłowym sposobem percypowania rzeczywistości jest wzrok. Obraz, przedstawienia i widzenie to wszechobecne cechy procesu, dzięki któremu większość ludzi poznaje świat. W ostatnich kilku dekadach obserwujemy niespotykane nasycenie przedstawieniami wizualnymi. Implikacją takiego stanu jest ciągła interakcja ze światem głównie za pomocą obrazów. Wprowadzonemu w literaturę przedmiotu terminowi okulocentryzm przypisuje się konotacje znaczeniowe dla centralnej pozycji sfery wizualnej.Pozycja Polityka oświatowa w programach partii politycznych Sejmu VIII kadencji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wicherek, DamianCelem poniższego artykułu będzie przedstawienie najważniejszych propozycji zmian w oświacie zawartych w programach partii politycznych z wyborów parlamentarnych w 2015 r. W szczególności zostaną przedstawione propozycje ugrupowań politycznych, które zasiadają w obecnym Sejmie – VIII kadencji (2015–2019) – z podziałem na partię rządzącą oraz opozycję parlamentarną. W artykule nie zostało uwzględnione ugrupowanie Kukiz’15 ponieważ nie jest to partia polityczna.Pozycja Ocena wiedzy współczesnych menedżerów w zakresie narzędzi klasy business intelligence(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wawer, Monika; Muryjas, PiotrWspółczesny menedżer powinien stale zdobywać nowe kompetencje wynikające z rozwoju technologii wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem. Taką koncepcją, coraz częściej wykorzystywaną w firmach, jest business intelligence (BI). Celem artykułu jest analiza wiedzy menedżerów dotyczącej istoty i narzędzi BI. W jego pierwszej części omówiono podejście zarządzania przez dane oraz ideę BI. Następnie opisano metodykę przeprowadzonego badania ankietowego. Końcową część rozważań stanowi analiza otrzymanych rezultatów wskazujących na niski poziom wiedzy menedżerów o istocie i narzędziach BI.Pozycja Przemiany polskiego systemu edukacji podstawowej od lat 80. XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szczepanek, MagdalenaArtykuł zawiera opis reform i zmian w systemie edukacji od lat 80. XX w. do 2017 r. Opisuję w nim reformy w systemie związane z przemianami społecznymi po 1980 r., które trwały niespełna 20 lat. Również podejmuję się przedstawienia planu zmian w szkolnictwie, które weszły w życie we wrześniu 2017 r., a głównie dotyczyły struktury szkolnictwa podstawowego.Pozycja Uwarunkowania losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Gierula, JustynaW niniejszym artykule poruszona została kwestia dotycząca uwarunkowań losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim oraz podana została propozycja dotycząca metodologii prowadzenia badań związanych z wyżej wymienioną kwestią.Pozycja Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rożek, Bożena; Rosiek, RomanW artykule przedstawiono fragment badań przeprowadzonych metodą eye-trackingową. Okulografia jest zbiorem metod i technik badawczych polegających na rejestracji i analizie ruchu gałek ocznych, co umożliwia dotarcie do różnych aspektów i szerszy opis procesów poznawczych człowieka. Celem badań było poszukiwanie parametrów okulograficznych charakteryzujących procesy percepcji uczniów podczas rozwiązywania zadania wymagającego analizy rysunku. Zaprezentowano analizę materiału badawczego zgromadzonego podczas percepcji tego samego rysunku w dwóch różnych sytuacjach zadaniowych. Wyniki badań wskazują, iż podczas krótkiego czasu przeznaczonego na ekspozycję i analizę dwóch następujących po sobie slajdów badani wykorzystują przechowywany w pamięci operacyjnej obraz analizowanej figury.Pozycja Znaczenie technologii Web 2.0 w kształceniu e-learningowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Tuczyński, KrystianArtykuł stanowi przegląd technologii informacyjno-komunikacyjnych charakteryzowanych jako Web 2.0, które mogą być wykorzystywane w kształceniu zdalnym. Publikacja przedstawia aplikacje oferowane przez firmę Google z uwzględnieniem ich najważniejszych cech użytkowych oraz możliwości edukacyjnych. Wspólną cechą przedstawianych usług jest ich uniwersalność przejawiająca się możliwością wykorzystywania ich na każdym szczeblu kształcenia.