Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 32 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6679
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 32 (2013) według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 45
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Absolwent informatyki dostosowany do potrzeb rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kozieł, GrzegorzKonkurencja wśród absolwentów kierunku informatyka na rynku pracy zdopingowała uczelnie do podnoszenia jakości kształcenia. Również Politechnika Lubelska podjęła w tej dziedzinie odpowiednie kroki. Jako że większość absolwentów kierunku informatyka trafia na lokalny rynek pracy, to podjęto działania mające na celu dostosowanie sylwetki absolwenta do potrzeb pracodawców. Uczelnia wyszła naprzeciw pracodawcom zapraszając ich do dyskusji nad planem studiów. Pozwoliło to na określenie przedmiotów najbardziej wartościowych według pracodawców. Dodatkowo zorganizowane zostały praktyki i staże. Staże połączone zostały z opracowywaniem pracy dyplomowej. Pracodawcy określili tematy prac oraz wspomagali proces realizacji części praktycznej pracy dyplomowej. Teoretyczna część pracy dyplomowej była tradycyjnie opracowywana pod nadzorem pracownika Uczelni. Aby wzmocnić pozycję absolwentów na rynku pracy zorganizowano cykl warsztatów wzmacniających umiejętności społeczne studentów, według pracodawców zaniedbywane podczas cyklu kształcenia. Te oraz inne działania takie jak szkolenia studentów, seminaria ze specjalistami z przemysłu czy spotkania z osobami z zagranicy pozwoliły na znaczne podniesienie atrakcyjności absolwentów na rynku pracy.Pozycja Awaryjność sprzętu komputerowego w gospodarstwach domowych w województwie podkarpackim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szura, PawełArtykuł przedstawia uzyskane wyniki badań dotyczące problemu zawodności sprzętu komputerowego w gospodarstwach domowych. Zbadano strukturę wiekową sprzętu, przyczyny i częstość awarii. Na ich podstawie zbudowano przybliżone modele awaryjności. Wyniki te stanowią punkt odniesienia do znacznie trudniejszych badań rzeczywistych systemów bezpośrednio w organizacjach. Uzyskane wyniki przydatne są również w procesie modelowania ryzyka złożonych systemów informatycznych organizacji.Pozycja Bariery ograniczające korzystanie z elektronicznego rozliczania podatku PIT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Papińska-Kacperek, JoannaElektroniczne systemy składania zeznań podatkowych są najbardziej zaawansowaną usługą e-administracji, jednak nie wszędzie zostały zaakceptowane przez podatników. W artykule przedstawiono wyniki badania ustalającego przyczyny nieskładania elektronicznych deklaracji PIT w Polsce. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało w urzędach skarbowych w 6 miastach w kwietniu 2012 roku.Pozycja Bezpieczeństwo internetowej komunikacji społecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Mendyk-Krajewska, TeresaInternetowe portale społecznościowe – popularna forma komunikacji społecznej (np. Facebook, Twitter, MySpace, nk.pl), to platformy kontaktu, tworzenia wizerunku, wymiany myśli i zdjęć. Powszechne ich używanie powoduje, że są wykorzystywane również do eksponowania agresji, stosowania przemocy psychicznej i propagacji zagrożeń. Użytkownicy serwisów społecznościowych, stanowiąc potencjalne ofiary przestępczej działalności, narażeni są na wyciek poufnych, czy wrażliwych danych, nieuprawniony wgląd do publikowanych przez siebie informacji, a nawet działania szpiegowskie. Mogą być nękani, zniesławieni i narażeni na rozpowszechnianie ich wizerunku bez ich zgody. Przestępcom sieciowym łatwo jest ukryć się i działać na masową skalę wśród dużego skupiska użytkowników. Efektem szkodliwej działalności może być kradzież danych osobowych lub dostępowych (np. do kont bankowych), czy tworzenie botnetów z kont, nad którymi przejęto kontrolę. W środowisku serwisów WWW łatwo prowadzić ataki o charakterze socjotechnicznym (phishing), wykorzystując ufność, naiwność, czy nieuwagę użytkowników. Dla zwiększenia ich skuteczności opracowane zostały specjalne narzędzia do szybkiego wyszukiwania i przetwarzania danych. W wysokim stopniu na zagrożenia narażone są internetowe systemy baz danych, które można skutecznie atakować głównie z powodu wad oprogramowania. Aplikacje bazodanowe wykazują podatność między innymi na atak z odpowiednio spreparowanymi zapytaniami SQL. Jako częstą przyczynę możliwości atakowania systemów baz danych wskazuje się też niezabezpieczone odniesienia do obiektów, zbyt słabe mechanizmy uwierzytelniania i zarządzania sesją oraz błędy w konfiguracji serwerów. Komunikacja społeczna za pośrednictwem Internetu stwarza też zagrożenie prowadzenia podsłuchu użytkowników i dowolnego wykorzystywania gromadzonych informacji. Wiele takich zarzutów kierowanych jest pod adresem samych administratorów portali społecznościowych. Użytkownicy także mogą nieświadomie naruszać prawo, ponieważ przetwarzają dane osobowe podlegające szczególnej ochronie.Pozycja Diagnoza poziomu informatyzacji gmin wiejskich województwa lubelskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Miłosz, Elżbieta; Miłosz, MarekWojewództwo lubelskie jest regionem rolniczym o dużym rozproszeniu ludności, z której większość mieszka na terenach wiejskich. Wiele zrealizowanych projektów zlikwidowało barierę dostępności do Internetu w województwie lubelskim. Pozostały bariery miękkie, tj. brak wiedzy i umiejętności oraz brak uświadamianych potrzeb wykorzystania nowoczesnych technologii. Istotną barierą jest także poziom dostępnych e-usług, w tym oferowanych przez urzędy gminne. Poziom informatyzacji gmin wiejskich województwa lubelskiego był badany pod dwoma kątami: dostępności i stopnia rzeczywistego wykorzystania usług e-administracji lokalnej. Anonimowe badania ankietowe objęły wszystkie gminy województwa. Bardzo duży procent odpowiedzi (77%) wskazał na istotność problemu i uwiarygodnił rezultaty. Zbadano również politykę gmin udostępniania publicznego, bezpłatnego dostępu do Internetu. Niestety, aż 18% gmin nie zapewnia go w ogóle. Rezultaty badań wykazały, że pomimo dobrej infrastruktury oferta urzędów gminnych usług e-administracji jest na tyle uboga, że większość spraw obywatel musi załatwiać osobiście w urzędzie. Ponadto wskazano, że obywatele, w tym przedsiębiorcy, zamieszkujący w gminach wiejskich województwa lubelskiego w niskim stopniu wykorzystują możliwości e-administracji. Wskazane zostały działania, których realizacja ma poprawić poziom wykorzystania TIK na terenach wiejskich.Pozycja Dynamika tworzenia społeczeństwa informacyjnego w latach 2001–2011 na przykładzie województw Polski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Mastalerz-Kodzis, AdriannaGłównym celem artykułu jest pokazanie zależności pomiędzy wybranymi wielkościami ekonomicznymi a stopniem informatyzacji oraz analiza dynamiki zmian w procesie tworzenia społeczeństwa informacyjnego. W pracy zaproponowano metodę opartą o wielowymiarową analizę porównawczą, którą można wykorzystać do pomiaru stopnia zaawansowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza z nich ma charakter empirycznej analizy opartej o metodologię statystyczną i dane zaczerpnięte z Banku Danych Lokalnych GUS, zaś w części drugiej zamieszczono konstrukcję miary stopnia zaawansowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego w województwach Polski popartą przykładem empirycznym.Pozycja E-usługi publiczne oraz stopień korzystania z e-administracji w województwie podkarpackim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wilk, SławomirSzybki rozwój elektronicznej administracji w Polsce stał się asumptem do analizy tego zjawiska. Celem artykułu jest przedstawienie rozwoju e-administracji w województwie podkarpackim. Duża liczba przebadanych respondentów wskazuje, że nie są zainteresowani e-administracją lub jej nie potrzebują. Znaczna część populacji nie korzysta z e-administracji, gdyż nie wszystkie usługi są w pełni dostępne elektronicznie. Należy zwrócić także uwagę, że mogą powstawać cyfrowe nierówności, ponieważ nie wszyscy mieszkańcy posiadają odpowiednią motywację, umiejętności do wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich obszarach życia. Istnieje potrzeba edukacji w zakresie korzystania z Internetu i e-administracji. Wszystkie sektory (organizacje pozarządowe, władze lokalne) powinny współpracować w celu wspierania integracji cyfrowej poprzez odpowiednie kampanie promocyjne. Skoordynowane działania mogą pomóc w tym, aby kategorie osób nieuprzywilejowanych mogły podnieść świadomość z zakresu korzyści wynikających z bycia on-line oraz korzystania z elektronicznej administracji.Pozycja Edukacja jako czynnik rozwoju społeczeństwa informacyjnego (studium przypadku gminy)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gorzelany-Dziadkowiec, MagdalenaMający miejsce rozwój technik informacyjnych oraz zmienność otoczenia wymuszają na organizacjach, aby tworzyły systemy informacyjno-komunikacyjne. Infrastruktura ICT taka jak proste sieci komputerowe i dostęp do Internetu stają się artykułem codziennego użytku dla większości organizacji. Celem artykułu było wskazanie znaczenia edukacji dotyczącej wykorzystania systemów ICT w dzisiejszej gospodarce, jak również wskazanie, w których obszarach należy podejmować działania na rzecz edukacji. Badania przeprowadzono w gminie Zabierzów i dały one odpowiedź na pytanie, czy w badanej gminie jest świadomość występowania IT, czy są tworzone systemy ICT, jak również, czy realizowany jest cel kierunkowy strategii państwa dotyczący informatyzacji i tworzenia społeczeństwa informacyjnego. Do badań wykorzystano kwestionariusz oraz wywiad. Na podstawie przeprowadzonych badań sformułowane zostały wnioski oraz rekomendacje dla analizowanej gminy.Pozycja Europejskie programy wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz ich wykorzystanie na przykładzie województwa opolskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Tracz-Krupa, KatarzynaCelem artykułu jest prezentacja wybranych europejskich programów i inicjatyw wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego ze szczególnych uwzględnieniem Regionalnych Programów Operacyjnych i Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystania na przykładzie województwa opolskiego. Jako metodę badawczą zastosowano analizę źródeł literaturowych oraz aktów prawnych.Pozycja Informacja i techniki informacyjne jako przyczyna zmiany(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Goliński, MichałArtykuł omawia znaczenie informacji i technik informacyjnych jako istotnych przyczyn przemian współczesnego świata. Opisano mechanizmy wpływu technik informacyjnych na gospodarkę i społeczeństwo. Omówiono rosnącą zależność współczesnego człowieka od systemów infrastrukturalnych oraz wzajemne związki rozwoju systemów infrastrukturalnych i rozwoju społeczno-gospodarczego. Zdefiniowano infrastrukturę informacyjną i jej szczególną rolę we współczesnym świecie. Opisano wpływ technik informacyjnych na gospodarkę i procesy zarządzania. Podkreślone zostaje znaczenie twórczej destrukcji, jako mechanizmu formującego zarówno sam rynek technik informacyjnych jak i pozostałe rynki, na których ICT jest używane. Krótko scharakteryzowano historię rozwoju technik informacyjnych. Opisana została niepredyktywność rozwoju ICT i związane z tym przemiany rynkowe. Podkreślono szczególnie dynamiczny rozwój technik mobilnych umożliwiających dostęp do infrastruktury informacyjnej osób i regionów dotychczas wykluczonych. Omówiono rolę ICT w kreacji nowych produktów, usług i rynków. Zdefiniowana została także rola technik informacyjnych jako źródła niepewności i zmian w strukturach rynkowych. Tak więc uwzględnione zostają zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki rozwoju i rozpowszechnienia technik informacyjnych.Pozycja Kreatywny komputer, czyli o projekcie twórczego wspomagania edukacji dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Leśniewska, GrażynaW ramach projektu realizowanego przez Dziecięcy Uniwersytet Humanistyczny WSH TWP w Szczecinie wykorzystano multimedialne programy edukacyjne dostosowane do różnych kategorii wiekowych dzieci, które rozwijają procesy poznawcze, kreatywność i twórcze myślenie. Korzystając z nowoczesnej technologii można szybko i skutecznie poszukiwać informacji oraz posiłkować się w procesie uczenia się. W czasie spotkań rozwijano: koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, analizę i syntezę wzrokową i słuchową, procesy logicznego myślenia, procesy pamięci, spostrzeganie, różnicowanie, wnioskowanie, umiejętności matematyczne, wyobraźnię. Studenci w przyjaznej i ciepłej atmosferze uczelni zdobywali nie tylko wiedzę w danej specjalności, ale przede wszystkim uczyli się odnajdywać w środowisku akademickim.Pozycja M-learning – wykorzystanie urządzeń mobilnych w procesie kształcenia – stan bieżący, potencjał i bariery(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Komorowski, TomaszCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie nowych trendów nauczania z wykorzystaniem e-learningu mobilnego oraz badań ukazujących potencjał technologii mobilnych w kształceniu akademickim. Przedstawiono przegląd teorii pedagogicznych, od behawioryzmu do konektywizmu, oraz znaczenie technologii informatycznych w rozwoju kształcenia konektywistycznego. Przedstawiono przegląd badań dotyczących e-learningu mobilnego, w tym model analizy racjonalnej edukacji mobilnej” (The Framework for the Rational Analysis of Mobile Education – FRAME), który zawiera aspekt urządzenia, aspekt ucznia, aspekt społeczny, technologia społeczna, element obejmujący interakcje w nauczaniu oraz użyteczność urządzenia. Każdy z sześciu wymienionych elementów został scharakteryzowany i wskazano najistotniejsze czynniki. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki badań ankietowych dotyczących m-learningu przeprowadzonych wśród studentów i nauczycieli akademickich wybranych polskich uczelni. Zestawienie wyników tych dwóch grup respondentów pozwoliło określić preferencje w zakresie wykorzystania mobilnych usług nauczania zdalnego oraz gotowość technologiczną, poziom niezbędnej wiedzy i kwalifikacji.Pozycja MS Office, jako środowisko budowy aplikacji „ADA” do analizy i raportowania wyników badań kwestionariuszowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hall, RyszardArtykuł opisuje podstawowe funkcjonalności aplikacji ADA służącej do gromadzenia i analizy danych ankietowych. Zasadnicza praca twórcza włożona została w samo oprogramowanie napisane przez autora w języku VBA z wykorzystaniem środowiska MS Excel. Opisano, jakie struktury danych są gromadzone przez aplikację, interfejs uruchamiający poszczególne analizy, ich zakres oraz przykłady samych analiz.Pozycja Ocena zdolności technologicznych kraju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Majewska, MariaPoprawa zdolności technologicznych pozwala żyć obywatelom danego kraju prościej i bardziej efektywnie. Głównym celem pracy jest pokazanie, w jaki sposób obecnie podchodzi się do mierzenia zdolności technologicznych kraju. Z uwagi na tematykę niniejszej pracy skoncentrowano się na wskaźnikach dotyczących gospodarki jako całości. Dlatego też w pracy omawiane są wskaźniki poziomu zdolności technologicznych kraju, które stanowią na ogół miary możliwości w zakresie uczenia się i absorpcji wiedzy. Część tych wskaźników na poziomie makro stanowi tak zwane miary pośrednie danego zjawiska, gdyż w sytuacji oceny na przykład jakości kapitału ludzkiego na poziomie gospodarki występują problemy z uzyskaniem właściwych danych do pomiaru za pomocą wskaźników bezpośrednich. Są to więc miary uproszczone, które mogą nie oddzielać wpływu jednych zmiennych od drugich na kształtowanie się końcowego wyniku i ulegać wpływowi różnych sił zewnętrznych, jak przy wykorzystywaniu produktu narodowego czy produktu krajowego per capita do określenia zmian w poziomie produktywności uczenia się kraju. Niemniej jednak prezentowane wskaźniki w podziale na wyróżnione kategorie, w tym technologię informacyjną, należą do często stosowanych mierników poziomu zdolności technologicznych kraju przez uznanych badaczy tej dziedziny.Pozycja Organizacja akademickiej edukacji zdalnej a akademickiej edukacji tradycyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Roszak, Magdalena; Kołodziejczak, Barbara; Kowalewski, Wojciech; Ren-Kurc, AnnaArtykuł prezentuje porównanie organizacji akademickiej edukacji zdalnej z tradycyjną edukacją akademicką opierając się na wynikach badań dostępnych w literaturze oraz na kilkuletnim doświadczeniu autorów w zakresie kształcenia na odległość. Autorzy zwracają uwagę na zagadnienia, które są kluczowe w trakcie organizacji i zarządzania akademicką edukacją zdalną, takie jak: dobór platformy e-learningowej pod względem funkcjonalności i wydajności, integracja systemu dziekanatowego z platformą e-learningową, przepływ pracy i informacji (workflow), komunikacja student – uczelnia. Artykuł zawiera również wstępną analizę badań ankietowych dotyczących wdrożenia zajęć zdalnych z przedmiotu technologie informacyjne.Pozycja Pomiar zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego województw Polski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Warzecha, KatarzynaRozwój społeczeństwa informacyjnego to jeden z ważniejszych czynników decydujących o konkurencyjności gospodarczej regionów. Niezbędny więc wydaje się dostęp do odpowiednich narzędzi statystycznych, które umożliwiają dokonywanie porównań. Obserwowane we współczesnych czasach tempo rozwoju handlu elektronicznego, przyrost liczby abonentów telefonii komórkowej czy upadek wielu firm związanych z usługami teleinformatycznymi lub informatycznymi oznacza zupełnie nową sytuację technologiczną, czy rynkową. Celem przeprowadzonej analizy jest pomiar zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego polskich regionów z wykorzystaniem miary syntetycznej Hellwiga w 2010 roku. Zastosowanie miary syntetycznej pozwoliło na uporządkowanie województw Polski i na porównanie pozycji województw pod względem osiąganego poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz wskazanie województw najbardziej i najmniej rozwiniętych pod badanym względem.Pozycja Portal wymiany wiedzy jako narzędzie wspomagające współpracę uczelni z przemysłem: pierwsze doświadczenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Plechawska-Wójcik, Małgorzata; Borys, MagdalenaArtykuł przedstawia doświadczenia związanie z tworzeniem, wdrożeniem i uruchomieniem Portalu wymiany wiedzy. Aplikacja ta stworzona została na potrzeby projektu „Absolwent na miarę czasu” współfinansowanego przez Unię Europejską na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej na kierunku Informatyka. Portal jest odpowiedzialny za gromadzenie i wymianę wiedzy w trójkącie: uczelnia wyższa, przemysł oraz studenci i absolwenci uczelni. Artykuł przedstawia ogólne założenia systemów zarządzania wiedzą z uwzględnieniem zarówno kwestii technologicznych, jak i mentalnych użytkowników. Przedstawiono również założenia i wymagania aplikacji, określono typy użytkowników oraz główne moduły systemu. Artykuł przedstawia także potencjalne oraz faktyczne korzyści wynikające z wykorzystania systemu dla poszczególnych stron współpracy. Przedstawiona została także analiza wykorzystania aplikacji z uwzględnieniem rankingów popularności kategorii, wpisów dostępnych w repozytorium oraz podziału na poszczególne działy takie jak: artykuły tematyczne, staże i praktyki, ogłoszenia, prace dyplomowe. Artykuł zawiera także analizę problemów oraz ograniczeń aplikacji, a także opis trudności, jakie napotkano podczas wdrożenia i utrzymania portalu. Uwzględniono także aktywość poszczególnych grup użytkowników.Pozycja Postawy studentów wobec wprowadzenia nauczania opartego na technologiach informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Fura, Barbara; Hales, Colin F.Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na próbie 420 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2011/2012. Celem badania było rozpoznanie postaw studentów wobec wprowadzenia nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, tj. e-learningu czy blended learningu. Ponieważ jednym z warunków nauczania wspomaganego Internetem/komputerem jest odpowiedni poziom umiejętności komputerowych uczestników procesu nauczania, dlatego ocenie poddano subiektywnie odczuwany poziom kompetencji komputerowych respondentów. Przy pomocy wybranych metod statystycznych dokonano weryfikacji hipotez dotyczących istnienia zależności pomiędzy poziomem kompetencji studentów a wybranymi zmiennymi społeczno-demograficznymi respondentów. Ocenie poddano również umiejętność posługiwania się wybranymi programami w zależności od dostępności Internetu/komputera.Pozycja Postrzeganie efektywności w szkołach wyższych w warunkach społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Piasecka, AgnieszkaW artykule przybliżono wybrane ujęcia efektywności w odniesieniu do szkół wyższych, które odgrywają istotną rolę w budowaniu społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Zaprezentowano także wyniki badań dotyczące postrzegania tej kategorii w polskich uczelniach posiadających system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001. Uzyskane wyniki badań wskazują, że w szkołach wyższych efektywność jest definiowana przede wszystkim w ujęciu celowościowym oraz łączona z jakością realizowanych usług.Pozycja Przestrzenno-czasowe zróżnicowanie stopnia wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wojnar, JolantaW opracowaniu przedstawiono podobieństwa i różnice w skali wykorzystania technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach w poszczególnych województwach w Polsce w latach 2008–2011. W pierwszym etapie analizy określono dynamikę zmian tego zjawiska na przestrzeni badanego okresu, aby ukazać dysproporcje pomiędzy regionami o najwyższej i najniższej skali badanego zjawiska. Kolejno za pomocą zmiennej syntetycznej dokonano uporządkowania województw i podziału na skupienia różniące się poziomem natężenia badanych cech w całym analizowanym okresie czasu. Dane służące do przeprowadzenia analiz zaczerpnięto z oficjalnych publikacji GUS (Bank Danych Regionalnych).
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »