Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 32 (2013)
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 32 (2013) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 45
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaAbsolwent informatyki dostosowany do potrzeb rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kozieł, GrzegorzKonkurencja wśród absolwentów kierunku informatyka na rynku pracy zdopingowała uczelnie do podnoszenia jakości kształcenia. Również Politechnika Lubelska podjęła w tej dziedzinie odpowiednie kroki. Jako że większość absolwentów kierunku informatyka trafia na lokalny rynek pracy, to podjęto działania mające na celu dostosowanie sylwetki absolwenta do potrzeb pracodawców. Uczelnia wyszła naprzeciw pracodawcom zapraszając ich do dyskusji nad planem studiów. Pozwoliło to na określenie przedmiotów najbardziej wartościowych według pracodawców. Dodatkowo zorganizowane zostały praktyki i staże. Staże połączone zostały z opracowywaniem pracy dyplomowej. Pracodawcy określili tematy prac oraz wspomagali proces realizacji części praktycznej pracy dyplomowej. Teoretyczna część pracy dyplomowej była tradycyjnie opracowywana pod nadzorem pracownika Uczelni. Aby wzmocnić pozycję absolwentów na rynku pracy zorganizowano cykl warsztatów wzmacniających umiejętności społeczne studentów, według pracodawców zaniedbywane podczas cyklu kształcenia. Te oraz inne działania takie jak szkolenia studentów, seminaria ze specjalistami z przemysłu czy spotkania z osobami z zagranicy pozwoliły na znaczne podniesienie atrakcyjności absolwentów na rynku pracy.
- PozycjaWykorzystanie mediów informacyjnych przez studentów w wybranych krajach należących i kandydujących do Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Polak, PrzemysławBadania statystyczne pokazują zróżnicowany poziom dostępności i wykorzystania technik informacyjnych i komunikacyjnych w krajach tzw. starej Unii, w krajach dawnego bloku wschodniego, które niedawno przystąpiły do Unii Europejskiej i w krajach ubiegających się dopiero o członkostwo. Jednak mierniki dotyczące poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, prezentują go dla całej populacji. W poszczególnych grupach społecznych sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej. Taką grupą są studenci. Są to osoby młode, zwykle dobrze obeznane z technologią informacyjną, aspirujące do roli przyszłych liderów swoich społeczności. Celem badania jest sprawdzenie, czy jakie różnice w wykorzystaniu mediów informacyjnych występują wśród studentów z tych trzech grup krajów. Autor przeprowadził badanie ankietowe wśród studentów kierunków ekonomicznych trzech krajów: Holandii, Polski i Turcji. Badanie wykazało, że wśród studentów nie występują znaczące różnice w sposobie wykorzystania mediów informacyjnych, wynikające z poziomu rozwoju krajów, gdzie mieszczą się uczelnie.
- PozycjaTransformacje i perspektywy społeczeństw informacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zacher, Lech W.Obecny świat to świat zmiany i przyspieszeń, a także turbulencji i niespodzianek. Rozpoznanie tych procesów i zjawisk jest ważne nie tylko z poznawczego punktu widzenia. Rozważania na temat przyszłości wyłaniających się obecnie społeczeństw informacyjnych powinny obejmować m.in. wiele kontekstualnych narracji wraz z ich relacjami, interakcjami, sprzężeniami. W artykule pokazano przydatność narracji dotyczących nauki i techniki (ich rozwoju, zastosowań, efektów i skutków), modernizacji i jej procesów, globalizacji, zróżnicowania generacyjnego i kulturowego, władzy i polityki, demokracji jako ważnego mechanizmu ładotwórczego. Narracje te jednocześnie tworzą kontekst dla predykcji i futurologicznych refleksji na temat zmian społecznych.
- PozycjaZnaczenie BIP dla tworzenia i funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Nucińska, JoannaZakres i szybkość ujawniania informacji publicznych jest istotna dla kontroli społecznej. Prawo przewiduje różne sposoby ich udostępniania, jednak w kontekście budowy społeczeństwa informacyjnego (SI) w Polsce oraz wykorzystywania ICT, na szczególną uwagę zasługuje BIP – Biuletyn Informacji Publicznej, prowadzony jako system ujednoliconych stron internetowych. Po wprowadzeniu w problematykę definiowania i pomiaru SI w artykule scharakteryzowano BIP jako źródło informacji dla społeczeństwa, oceniono jego obecne znaczenie dla SI w Polsce oraz wskazano warunki rozwoju elektronicznych form udostępniania informacji publicznych.
- PozycjaWpływ cloud computing na budowę społeczeństwa informacyjnego i rozwój gospodarczy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kubalińska, MałgorzataObecnie kryzys gospodarczy skłania przedsiębiorstwa do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań mających na celu pozyskiwanie nowych źródeł oszczędności oraz podnoszenie efektywności prowadzonej działalności. Technologią, która potrafi sprostać stawianym przez firmy wymaganiom jest chmura obliczeniowa. Cloud computing jest interesującym rozwiązaniem nie tylko z perspektywy technologii, ale także poprzez intensywne oddziaływanie na polską gospodarkę, przede wszystkim w sektorach edukacji, służby zdrowia i administracji. Przyczynia się do wzrostu jakości usług, efektywności i konkurencyjności firm działających w różnych sektorach, bez względu na to czy jest to sektor prywatny czy państwowy. Ułatwia pracę działów IT, minimalizuje koszty oraz kreuje nowe, atrakcyjniejsze miejsca pracy. Ponadto umiejętne korzystanie z technicznych i gospodarczych możliwości, jakie bez wątpienia dostarcza chmura obliczeniowa oraz pokonywanie mentalnościowych barier wywiera dobroczynny wpływ na przemianę społeczeństwa informacyjnego, w którym dział odpowiadający za pozyskiwanie i przetwarzanie informacji odnosi największe sukcesy. Przetwarzanie w chmurze staje się więc dla większości przedsiębiorców rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do stale rosnących potrzeb wymagającego i szybko zmieniającego się rynku, dzięki czemu zyskuje coraz większe uznanie na całym świecie.
- PozycjaInformacja i techniki informacyjne jako przyczyna zmiany(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Goliński, MichałArtykuł omawia znaczenie informacji i technik informacyjnych jako istotnych przyczyn przemian współczesnego świata. Opisano mechanizmy wpływu technik informacyjnych na gospodarkę i społeczeństwo. Omówiono rosnącą zależność współczesnego człowieka od systemów infrastrukturalnych oraz wzajemne związki rozwoju systemów infrastrukturalnych i rozwoju społeczno-gospodarczego. Zdefiniowano infrastrukturę informacyjną i jej szczególną rolę we współczesnym świecie. Opisano wpływ technik informacyjnych na gospodarkę i procesy zarządzania. Podkreślone zostaje znaczenie twórczej destrukcji, jako mechanizmu formującego zarówno sam rynek technik informacyjnych jak i pozostałe rynki, na których ICT jest używane. Krótko scharakteryzowano historię rozwoju technik informacyjnych. Opisana została niepredyktywność rozwoju ICT i związane z tym przemiany rynkowe. Podkreślono szczególnie dynamiczny rozwój technik mobilnych umożliwiających dostęp do infrastruktury informacyjnej osób i regionów dotychczas wykluczonych. Omówiono rolę ICT w kreacji nowych produktów, usług i rynków. Zdefiniowana została także rola technik informacyjnych jako źródła niepewności i zmian w strukturach rynkowych. Tak więc uwzględnione zostają zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki rozwoju i rozpowszechnienia technik informacyjnych.
- PozycjaWykorzystywanie narzędzi Web 2.0 w procesie edukacji – na przykładzie nauk o zarządzaniu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zrobek, Janusz; Ratalewska, MagdalenaNieustanny rozwój technologii komunikacyjno-informacyjnych stwarza edukacji coraz to nowsze możliwości. Daje szybki dostęp do informacji i możliwość korzystania z gamy różnorodnych źródeł oraz nieograniczonych zasobów dostępnych w sieci. Celem artykułu jest pokazanie możliwości wykorzystania narzędzi Web. 2.0. w naukach o zarządzaniu. Zaprezentowano w nim narzędzia technologii Web 2.0, oparte przede wszystkim na bezpośredniej wymianie wiedzy między użytkownikami Internetu. Począwszy od aplikacji umożliwiających kontakt i komunikację z innymi użytkownikami sieci oraz wspólną pracę na odległość, z wykorzystaniem różnego rodzaju aplikacji, a skończywszy na możliwościach publikowania i promowania swoich wytworów. Takie wykorzystanie nowych technologii daje szanse studentom zarządzania rozwijania zdolności poznawczych, pracy w grupach, czy zdalnego prezentowania własnych opinii szerszemu gronu uczestników i czyni ich bardziej atrakcyjnymi na rynku pracy.
- PozycjaThe analysis of self-government entity’s budget expenditure in Poland over years of 2004–2009(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kamba-Kibatshi, MarcelUndoubtedly, the budget is the basis of independent financial economy of the local government, especially including commune. The budget expenses of the self-government are an expression of public tasks accomplishment which commune is obliged to fulfill. The purpose of the article is to present analysis (evaluation) of local government budget expenses and their influence on the commune development in years 2004–2007, in order to realized – what the scale of expenses was in different communes in Poland. Increasing range of accomplished tasks by the self-government, including the necessity of accomplishing running tasks on the determined level, causes that local government units more and more often are appearing on the capital market, by contracting credits or issuing bonds.
- PozycjaSpołeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Król, Mieczysław JanRóżnorodność aspektów rozwoju społeczeństwa informacyjnego (SI) stanowi przedmiot badań wielu dyscyplin nauki. W badaniach tych występują trudności merytoryczne i metodologiczne jak np. brak akceptowanej definicji SI, znaczne koszty pozyskiwania danych, ułomność oraz ich szybka dezaktualizacja. Problemem w procesach badania stopnia rozwoju SI w ujęciu globalnym (np. poszczególnych krajów UE) oraz regionów w skali krajowej jest ciągłe doskonalenie mierników i statystycznych metod pomiaru. Przy większym stopniu skomplikowania, o czym mowa w artykule, wskazuje się na transformację tych trudności do badań zaawansowania rozwoju SI w odniesieniu do mikroregionów (np. powiatów ziemskich Podkarpacia).
- PozycjaOrganizacja akademickiej edukacji zdalnej a akademickiej edukacji tradycyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Roszak, Magdalena; Kołodziejczak, Barbara; Kowalewski, Wojciech; Ren-Kurc, AnnaArtykuł prezentuje porównanie organizacji akademickiej edukacji zdalnej z tradycyjną edukacją akademicką opierając się na wynikach badań dostępnych w literaturze oraz na kilkuletnim doświadczeniu autorów w zakresie kształcenia na odległość. Autorzy zwracają uwagę na zagadnienia, które są kluczowe w trakcie organizacji i zarządzania akademicką edukacją zdalną, takie jak: dobór platformy e-learningowej pod względem funkcjonalności i wydajności, integracja systemu dziekanatowego z platformą e-learningową, przepływ pracy i informacji (workflow), komunikacja student – uczelnia. Artykuł zawiera również wstępną analizę badań ankietowych dotyczących wdrożenia zajęć zdalnych z przedmiotu technologie informacyjne.
- PozycjaWybrane zagadnienia wykorzystania ICT w podkarpackich przedsiębiorstwach na tle Polski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Drozd, KonradObecnie jednym z ważniejszych wskaźników rozwoju gospodarczego jest poziom dochodu generowany w sektorze wysokich technologii. W niniejszym artykule przedstawiono wybrane zagadnienia związane z poziomem wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w przedsiębiorstwach województwa podkarpackiego w porównaniu do innych województw i całego kraju.
- PozycjaKreatywny komputer, czyli o projekcie twórczego wspomagania edukacji dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Leśniewska, GrażynaW ramach projektu realizowanego przez Dziecięcy Uniwersytet Humanistyczny WSH TWP w Szczecinie wykorzystano multimedialne programy edukacyjne dostosowane do różnych kategorii wiekowych dzieci, które rozwijają procesy poznawcze, kreatywność i twórcze myślenie. Korzystając z nowoczesnej technologii można szybko i skutecznie poszukiwać informacji oraz posiłkować się w procesie uczenia się. W czasie spotkań rozwijano: koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, analizę i syntezę wzrokową i słuchową, procesy logicznego myślenia, procesy pamięci, spostrzeganie, różnicowanie, wnioskowanie, umiejętności matematyczne, wyobraźnię. Studenci w przyjaznej i ciepłej atmosferze uczelni zdobywali nie tylko wiedzę w danej specjalności, ale przede wszystkim uczyli się odnajdywać w środowisku akademickim.
- PozycjaPortal wymiany wiedzy jako narzędzie wspomagające współpracę uczelni z przemysłem: pierwsze doświadczenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Plechawska-Wójcik, Małgorzata; Borys, MagdalenaArtykuł przedstawia doświadczenia związanie z tworzeniem, wdrożeniem i uruchomieniem Portalu wymiany wiedzy. Aplikacja ta stworzona została na potrzeby projektu „Absolwent na miarę czasu” współfinansowanego przez Unię Europejską na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej na kierunku Informatyka. Portal jest odpowiedzialny za gromadzenie i wymianę wiedzy w trójkącie: uczelnia wyższa, przemysł oraz studenci i absolwenci uczelni. Artykuł przedstawia ogólne założenia systemów zarządzania wiedzą z uwzględnieniem zarówno kwestii technologicznych, jak i mentalnych użytkowników. Przedstawiono również założenia i wymagania aplikacji, określono typy użytkowników oraz główne moduły systemu. Artykuł przedstawia także potencjalne oraz faktyczne korzyści wynikające z wykorzystania systemu dla poszczególnych stron współpracy. Przedstawiona została także analiza wykorzystania aplikacji z uwzględnieniem rankingów popularności kategorii, wpisów dostępnych w repozytorium oraz podziału na poszczególne działy takie jak: artykuły tematyczne, staże i praktyki, ogłoszenia, prace dyplomowe. Artykuł zawiera także analizę problemów oraz ograniczeń aplikacji, a także opis trudności, jakie napotkano podczas wdrożenia i utrzymania portalu. Uwzględniono także aktywość poszczególnych grup użytkowników.
- PozycjaUmiejętność organizacji pracy własnej jako determinanta zapewnienia równowagi praca – życie społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Pluta, AnnaW artykule poruszono problem dominacji pracy w życiu współczesnych pracowników, co prowadzi do zaburzenia równowagi praca – życie. Ważne staje się więc poszukiwanie sposobów jej przywrócenia. Jednym z nich jest posiadanie kompetencji zarządzania czasem. Zatem celem artykułu jest prezentacja wyników badań nad umiejętnością zarządzania czasem przez przedstawicieli społeczeństwa informacyjnego, która stanowi podstawę do refleksji nad problemem równowagi praca – życie.
- PozycjaPostawy studentów wobec wprowadzenia nauczania opartego na technologiach informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Fura, Barbara; Hales, Colin F.Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na próbie 420 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2011/2012. Celem badania było rozpoznanie postaw studentów wobec wprowadzenia nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, tj. e-learningu czy blended learningu. Ponieważ jednym z warunków nauczania wspomaganego Internetem/komputerem jest odpowiedni poziom umiejętności komputerowych uczestników procesu nauczania, dlatego ocenie poddano subiektywnie odczuwany poziom kompetencji komputerowych respondentów. Przy pomocy wybranych metod statystycznych dokonano weryfikacji hipotez dotyczących istnienia zależności pomiędzy poziomem kompetencji studentów a wybranymi zmiennymi społeczno-demograficznymi respondentów. Ocenie poddano również umiejętność posługiwania się wybranymi programami w zależności od dostępności Internetu/komputera.
- PozycjaZróżnicowanie zakresu korzystania z wybranych e-usług przez mieszkańców województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Sarama, MariaW artykule przedstawiono główne problemy rozwoju e-usług w Polsce. Ponadto na podstawie zebranych danych dokonano oceny zróżnicowania zakresu korzystania z wybranych e-usług w województwie podkarpackim. Sprawdzono, które z czynników ekonomicznych i nieekonomicznych mają istotny wpływ na korzystanie z e-usług. W celu uwypuklenia występujących różnic powiaty województwa podkarpackiego zostały pogrupowane na podstawie syntetycznej miary poziomu rozwoju oraz za pomocą metody środka ciężkości.
- PozycjaMS Office, jako środowisko budowy aplikacji „ADA” do analizy i raportowania wyników badań kwestionariuszowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hall, RyszardArtykuł opisuje podstawowe funkcjonalności aplikacji ADA służącej do gromadzenia i analizy danych ankietowych. Zasadnicza praca twórcza włożona została w samo oprogramowanie napisane przez autora w języku VBA z wykorzystaniem środowiska MS Excel. Opisano, jakie struktury danych są gromadzone przez aplikację, interfejs uruchamiający poszczególne analizy, ich zakres oraz przykłady samych analiz.
- PozycjaM-learning – wykorzystanie urządzeń mobilnych w procesie kształcenia – stan bieżący, potencjał i bariery(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Komorowski, TomaszCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie nowych trendów nauczania z wykorzystaniem e-learningu mobilnego oraz badań ukazujących potencjał technologii mobilnych w kształceniu akademickim. Przedstawiono przegląd teorii pedagogicznych, od behawioryzmu do konektywizmu, oraz znaczenie technologii informatycznych w rozwoju kształcenia konektywistycznego. Przedstawiono przegląd badań dotyczących e-learningu mobilnego, w tym model analizy racjonalnej edukacji mobilnej” (The Framework for the Rational Analysis of Mobile Education – FRAME), który zawiera aspekt urządzenia, aspekt ucznia, aspekt społeczny, technologia społeczna, element obejmujący interakcje w nauczaniu oraz użyteczność urządzenia. Każdy z sześciu wymienionych elementów został scharakteryzowany i wskazano najistotniejsze czynniki. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki badań ankietowych dotyczących m-learningu przeprowadzonych wśród studentów i nauczycieli akademickich wybranych polskich uczelni. Zestawienie wyników tych dwóch grup respondentów pozwoliło określić preferencje w zakresie wykorzystania mobilnych usług nauczania zdalnego oraz gotowość technologiczną, poziom niezbędnej wiedzy i kwalifikacji.
- PozycjaDiagnoza poziomu informatyzacji gmin wiejskich województwa lubelskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Miłosz, Elżbieta; Miłosz, MarekWojewództwo lubelskie jest regionem rolniczym o dużym rozproszeniu ludności, z której większość mieszka na terenach wiejskich. Wiele zrealizowanych projektów zlikwidowało barierę dostępności do Internetu w województwie lubelskim. Pozostały bariery miękkie, tj. brak wiedzy i umiejętności oraz brak uświadamianych potrzeb wykorzystania nowoczesnych technologii. Istotną barierą jest także poziom dostępnych e-usług, w tym oferowanych przez urzędy gminne. Poziom informatyzacji gmin wiejskich województwa lubelskiego był badany pod dwoma kątami: dostępności i stopnia rzeczywistego wykorzystania usług e-administracji lokalnej. Anonimowe badania ankietowe objęły wszystkie gminy województwa. Bardzo duży procent odpowiedzi (77%) wskazał na istotność problemu i uwiarygodnił rezultaty. Zbadano również politykę gmin udostępniania publicznego, bezpłatnego dostępu do Internetu. Niestety, aż 18% gmin nie zapewnia go w ogóle. Rezultaty badań wykazały, że pomimo dobrej infrastruktury oferta urzędów gminnych usług e-administracji jest na tyle uboga, że większość spraw obywatel musi załatwiać osobiście w urzędzie. Ponadto wskazano, że obywatele, w tym przedsiębiorcy, zamieszkujący w gminach wiejskich województwa lubelskiego w niskim stopniu wykorzystują możliwości e-administracji. Wskazane zostały działania, których realizacja ma poprawić poziom wykorzystania TIK na terenach wiejskich.
- PozycjaBariery ograniczające korzystanie z elektronicznego rozliczania podatku PIT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Papińska-Kacperek, JoannaElektroniczne systemy składania zeznań podatkowych są najbardziej zaawansowaną usługą e-administracji, jednak nie wszędzie zostały zaakceptowane przez podatników. W artykule przedstawiono wyniki badania ustalającego przyczyny nieskładania elektronicznych deklaracji PIT w Polsce. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało w urzędach skarbowych w 6 miastach w kwietniu 2012 roku.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »