Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 32 (2013)

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6679

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 45
  • Pozycja
    Uwagi na marginesie lektury monografii Stanisława Szydło pt. „Problemy stabilizacji polskiej gospodarki w okresie rynkowych reform”, wydawnictwo AGH w Krakowie, Kraków 2013
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Woźniak, Michał Gabriel
    Autor wskazał na problemy stabilizacji polskiej gospodarki podniesione w nowej monografii S. Szydło specjalizującego się w problematyce polityki monetarnej. Przy tej okazji zwrócił uwagę na źródła słabości badań w zakresie polityki stabilizacyjnej podejmowanych w głównym nurcie ekonomii. Dla ich przezwyciężenia postuluje podejście zintegrowane.
  • Pozycja
    The analysis of self-government entity’s budget expenditure in Poland over years of 2004–2009
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kamba-Kibatshi, Marcel
    Undoubtedly, the budget is the basis of independent financial economy of the local government, especially including commune. The budget expenses of the self-government are an expression of public tasks accomplishment which commune is obliged to fulfill. The purpose of the article is to present analysis (evaluation) of local government budget expenses and their influence on the commune development in years 2004–2007, in order to realized – what the scale of expenses was in different communes in Poland. Increasing range of accomplished tasks by the self-government, including the necessity of accomplishing running tasks on the determined level, causes that local government units more and more often are appearing on the capital market, by contracting credits or issuing bonds.
  • Pozycja
    Wykorzystywanie narzędzi Web 2.0 w procesie edukacji – na przykładzie nauk o zarządzaniu
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zrobek, Janusz; Ratalewska, Magdalena
    Nieustanny rozwój technologii komunikacyjno-informacyjnych stwarza edukacji coraz to nowsze możliwości. Daje szybki dostęp do informacji i możliwość korzystania z gamy różnorodnych źródeł oraz nieograniczonych zasobów dostępnych w sieci. Celem artykułu jest pokazanie możliwości wykorzystania narzędzi Web. 2.0. w naukach o zarządzaniu. Zaprezentowano w nim narzędzia technologii Web 2.0, oparte przede wszystkim na bezpośredniej wymianie wiedzy między użytkownikami Internetu. Począwszy od aplikacji umożliwiających kontakt i komunikację z innymi użytkownikami sieci oraz wspólną pracę na odległość, z wykorzystaniem różnego rodzaju aplikacji, a skończywszy na możliwościach publikowania i promowania swoich wytworów. Takie wykorzystanie nowych technologii daje szanse studentom zarządzania rozwijania zdolności poznawczych, pracy w grupach, czy zdalnego prezentowania własnych opinii szerszemu gronu uczestników i czyni ich bardziej atrakcyjnymi na rynku pracy.
  • Pozycja
    Społeczeństwo informacyjne – projekty i przedsięwzięcia w województwie śląskim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Ziemba, Ewa; Żelazny, Rafał
    Opracowanie dotyczy budowy społeczeństwa informacyjnego w regionie, a w szczególności w województwie śląskim. Jego celem jest zidentyfikowanie oraz ocena projektów i przedsięwzięć realizowanych w województwie, ukierunkowanych na rozwój społeczeństwa informacyjnego. Przeprowadzone badania mają charakter deskrypcyjno-empiryczny. W części poznawczej opracowania przedstawiono ideę społeczeństwa informacyjnego oraz cele strategiczne rozwoju społeczeństwa informacyjnego. W części empirycznej zaprezentowano wyniki analizy projektów i przedsięwzięć realizowanych w województwie śląskim, głównie dotyczących: poprawy technicznej i ekonomicznej dostępności infrastruktury informatycznej i telekomunikacyjnej oraz zwiększenia ilości i użyteczności usług i treści cyfrowych. Rezultaty studiów mogą zostać wykorzystane zarówno przez teoretyków-badaczy, jak i praktyków podejmujących aktywności dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
  • Pozycja
    Transformacje i perspektywy społeczeństw informacyjnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zacher, Lech W.
    Obecny świat to świat zmiany i przyspieszeń, a także turbulencji i niespodzianek. Rozpoznanie tych procesów i zjawisk jest ważne nie tylko z poznawczego punktu widzenia. Rozważania na temat przyszłości wyłaniających się obecnie społeczeństw informacyjnych powinny obejmować m.in. wiele kontekstualnych narracji wraz z ich relacjami, interakcjami, sprzężeniami. W artykule pokazano przydatność narracji dotyczących nauki i techniki (ich rozwoju, zastosowań, efektów i skutków), modernizacji i jej procesów, globalizacji, zróżnicowania generacyjnego i kulturowego, władzy i polityki, demokracji jako ważnego mechanizmu ładotwórczego. Narracje te jednocześnie tworzą kontekst dla predykcji i futurologicznych refleksji na temat zmian społecznych.
  • Pozycja
    Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w rozwoju współpracy transgranicznej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wójcik, Grażyna Paulina; Rybicka, Magdalena
    Technologie informacyjno-komunikacyjne dla społeczeństwa informacyjnego to codzienność w szkole, pracy, w korespondencji prywatnej, w zabawie. Współpraca transgraniczna pomiędzy państwami sąsiadującymi nie może obyć się bez stosowania rozwiązań teleinformatycznych, zarówno na szczeblu administracji państwowej, służb ochrony państwa, jak i na szczeblu regionalnym. Rozwój terenów przygranicznych przy pomocy nowoczesnych technologii to szansa dla mieszkańców na znalezienie pracy, ale również aktywizacja tych regionów do większej integracji i ich wzajemna promocja.
  • Pozycja
    Wykorzystanie Internetu przez przedsiębiorstwa do kontaktów z administracją publiczną – analiza statystyczna
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wójcik, Andrzej
    Przedsiębiorstwa w Polsce coraz częściej wykorzystują Internet zarówno do kontaktów z dostawcami, odbiorcami, jak i administracją publiczną. W kontaktach z administracją publiczną Internet jest wykorzystywany do pozyskiwania informacji, pobierania danych, odsyłania wypełnionych formularzy oraz do składania ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych. Część przedsiębiorstw prowadzi pełną obsługę procedur administracyjnych drogą elektroniczną, z całą pewnością oszczędza to zarówno czas, jak i pieniądze przedsiębiorców. Przychylność przedsiębiorców do kontaktów z administracją publiczną poprzez Internet zmieniała się w ciągu ostatnich lat, różna jest również w zależności od wielkości przedsiębiorstw, jak i sekcji gospodarki. W artykule przeprowadzono analizę statystyczną celów wykorzystania Internetu do kontaktów z administracją publiczną w rozróżnieniu na wielkość przedsiębiorstw oraz przynależność do poszczególnych sekcji gospodarki w latach 2005–2010. Przeanalizowano ponadto kontakty przedsiębiorstw z administracją publiczną w 2010 roku w podziale na województwa.
  • Pozycja
    Przestrzenno-czasowe zróżnicowanie stopnia wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wojnar, Jolanta
    W opracowaniu przedstawiono podobieństwa i różnice w skali wykorzystania technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach w poszczególnych województwach w Polsce w latach 2008–2011. W pierwszym etapie analizy określono dynamikę zmian tego zjawiska na przestrzeni badanego okresu, aby ukazać dysproporcje pomiędzy regionami o najwyższej i najniższej skali badanego zjawiska. Kolejno za pomocą zmiennej syntetycznej dokonano uporządkowania województw i podziału na skupienia różniące się poziomem natężenia badanych cech w całym analizowanym okresie czasu. Dane służące do przeprowadzenia analiz zaczerpnięto z oficjalnych publikacji GUS (Bank Danych Regionalnych).
  • Pozycja
    E-usługi publiczne oraz stopień korzystania z e-administracji w województwie podkarpackim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wilk, Sławomir
    Szybki rozwój elektronicznej administracji w Polsce stał się asumptem do analizy tego zjawiska. Celem artykułu jest przedstawienie rozwoju e-administracji w województwie podkarpackim. Duża liczba przebadanych respondentów wskazuje, że nie są zainteresowani e-administracją lub jej nie potrzebują. Znaczna część populacji nie korzysta z e-administracji, gdyż nie wszystkie usługi są w pełni dostępne elektronicznie. Należy zwrócić także uwagę, że mogą powstawać cyfrowe nierówności, ponieważ nie wszyscy mieszkańcy posiadają odpowiednią motywację, umiejętności do wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich obszarach życia. Istnieje potrzeba edukacji w zakresie korzystania z Internetu i e-administracji. Wszystkie sektory (organizacje pozarządowe, władze lokalne) powinny współpracować w celu wspierania integracji cyfrowej poprzez odpowiednie kampanie promocyjne. Skoordynowane działania mogą pomóc w tym, aby kategorie osób nieuprzywilejowanych mogły podnieść świadomość z zakresu korzyści wynikających z bycia on-line oraz korzystania z elektronicznej administracji.
  • Pozycja
    Skala wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce a standaryzacja i indywidualizacja oprogramowania
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wieczorkowski, Jędrzej
    Celem artykułu jest analiza wpływu standaryzacji oprogramowania na skalę wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Analizie poddano oprogramowanie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwami, w szczególności zintegrowane systemy klasy ERP. Rynek systemów tej klasy zdominowany jest przez standardowe pakiety oprogramowania o różnym poziomie możliwości technologicznej adaptacji na potrzeby konkretnego klienta. Oprogramowanie takie przeznaczone było pierwotnie przede wszystkim dla przedsiębiorstw dużych i bardzo dużych o profilu produkcyjnym. Obserwuje się obecnie coraz szersze wykorzystanie systemów tej klasy przez mniejsze przedsiębiorstwa oraz organizacje różnorodnych sektorów gospodarki. Z drugiej strony równolegle wykorzystuje się także systemy dedykowane przygotowane na potrzeby konkretnego klienta. W artykule rozważany jest problem – na ile wykorzystanie technologii informatycznych ma charakter innowacji w obszarze zarządzania i w jakim stopniu może być istotnym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstw.
  • Pozycja
    Zarządzanie kompetencjami w gospodarce opartej na wiedzy na przykładzie uniwersalnych banków komercyjnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wieczorek-Szymańska, Anna
    W artykule przedstawiono wybrane aspekty gospodarowania kompetencjami pracowników w krajowych, uniwersalnych bankach komercyjnych. Dyskusje nad znaczeniem kompetencji pracowniczych przeprowadzono w kontekście zmian warunków działania organizacji wywoływanych rozwojem gospodarki opartej na wiedzy. Przedstawiono także wybrane wyniki badań empirycznych nad kształtowaniem kompetencji pracowników banków.
  • Pozycja
    Pomiar zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego województw Polski
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Warzecha, Katarzyna
    Rozwój społeczeństwa informacyjnego to jeden z ważniejszych czynników decydujących o konkurencyjności gospodarczej regionów. Niezbędny więc wydaje się dostęp do odpowiednich narzędzi statystycznych, które umożliwiają dokonywanie porównań. Obserwowane we współczesnych czasach tempo rozwoju handlu elektronicznego, przyrost liczby abonentów telefonii komórkowej czy upadek wielu firm związanych z usługami teleinformatycznymi lub informatycznymi oznacza zupełnie nową sytuację technologiczną, czy rynkową. Celem przeprowadzonej analizy jest pomiar zróżnicowania poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego polskich regionów z wykorzystaniem miary syntetycznej Hellwiga w 2010 roku. Zastosowanie miary syntetycznej pozwoliło na uporządkowanie województw Polski i na porównanie pozycji województw pod względem osiąganego poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz wskazanie województw najbardziej i najmniej rozwiniętych pod badanym względem.
  • Pozycja
    Europejskie programy wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz ich wykorzystanie na przykładzie województwa opolskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Tracz-Krupa, Katarzyna
    Celem artykułu jest prezentacja wybranych europejskich programów i inicjatyw wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego ze szczególnych uwzględnieniem Regionalnych Programów Operacyjnych i Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz ich wykorzystania na przykładzie województwa opolskiego. Jako metodę badawczą zastosowano analizę źródeł literaturowych oraz aktów prawnych.
  • Pozycja
    Awaryjność sprzętu komputerowego w gospodarstwach domowych w województwie podkarpackim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szura, Paweł
    Artykuł przedstawia uzyskane wyniki badań dotyczące problemu zawodności sprzętu komputerowego w gospodarstwach domowych. Zbadano strukturę wiekową sprzętu, przyczyny i częstość awarii. Na ich podstawie zbudowano przybliżone modele awaryjności. Wyniki te stanowią punkt odniesienia do znacznie trudniejszych badań rzeczywistych systemów bezpośrednio w organizacjach. Uzyskane wyniki przydatne są również w procesie modelowania ryzyka złożonych systemów informatycznych organizacji.
  • Pozycja
    Wykorzystanie technologii informatycznych dla wspierania współpracy transgranicznej na przykładzie projektów BalticMuseums 2.0 i BalticMuseums 2.0 Plus
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Swacha, Jakub
    W artykule, opierając się na przykładzie projektów międzynarodowych BalticMuseums 2.0 i BalticMuseums 2.0 Plus, opisano, w jaki sposób dostępne technologie informatyczne mogą być wykorzystane do wspierania współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w różnych krajach. W szczególności omówiono rozwiązania informatyczne wspomagające: zarządzanie projektem, gromadzenie wiedzy i jej wymianę pomiędzy uczestnikami projektu (platforma wiki), zarządzanie wielojęzyczną treścią, zarządzanie wirtualnymi galeriami, udostępnianie informacji dla użytkowników urządzeń mobilnych oraz zarządzanie współdzielonymi zasobami multimedialnymi. Omówione technologie informatyczne, z wyjątkiem systemu zarządzania wirtualnymi galeriami, dostępne są bezpłatnie jako oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, co oznacza, że zaproponowane tu rozwiązania mogą być zastosowane w innych projektach międzynarodowych, znacząco ułatwiając współpracę instytucji rozrzuconych geograficznie i oddzielonych granicami państwowymi.
  • Pozycja
    Stan realizacji projektów wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, finansowanych ze środków Unii Europejskiej – 30 czerwca 2012 r.
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Stolarczyk, Anna
    Przedmiotem artykułu jest przegląd programów operacyjnych obejmujących projekty dotyczące społeczeństwa informacyjnego, e-administracji oraz budowy szerokopasmowej infrastruktury. Z kolei jego celem pokazanie – poprzez pryzmat rozmieszczenia liczby i środków finansowych (wartości ogólnej oraz kwoty dofinansowania) przeznaczonych na realizację projektów zarówno na terenie całego kraju, jak i w poszczególnych województwach aktywności jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorstw i innych form organizacyjnych – na jakim etapie znajduje się realizacja tych projektów pod koniec pierwszego półrocza 2013 r. W pierwszej części artykułu przedstawiono ogólne informacje o Programach Operacyjnych (PO), w drugiej – analizę statystyczną projektów z 10.–15. grupy interwencji, realizowanych w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka (POIG – 7. i 8. oś), Rozwój Polski Wschodniej (RPW) oraz Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO), dla których zostały podpisane umowy o dofinansowanie. Badania przeprowadzono na podstawie danych gromadzonych w Bazie Wiedzy w ramach realizowanego – w Instytucie Łączności, Państwowym Instytucie Badawczym – projektu z 7 osi POIG: „System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa”.
  • Pozycja
    Uwarunkowania zarządzania wiedzą w organizacji w społeczeństwie informacyjnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Skrzypek, Elżbieta
    Wiedza jest najważniejszym zasobem, a jej rola jest szczególnie ważna w warunkach nowej ekonomii. Przydatność zarządzania wiedzą jest nieodzowna w procesie doskonalenia zarządzania współczesną organizacją funkcjonującą w warunkach zmienności otoczenia. Badania zostały przeprowadzone w 2011 roku i objęły 100 przedsiębiorstw zainteresowanych wprowadzeniem systemu zarządzania wiedzą, posiadających wdrożony system zarządzania jakością na zgodność z wymaganiami normy ISO 9001. Celem badań były wybrane aspekty zarządzania wiedzą, przesłanki wdrożenia systemu zarządzania wiedzą i ocena rezultatów uzyskanych z wdrożenia systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach.
  • Pozycja
    Zarządzanie wiedzą w organizacjach zorientowanych projakościowo w społeczeństwie informacyjnym –aspekty teoretyczne i praktyczne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Skrzypek, Adam
    W artykule pokazano istotę, znaczenie i przydatność zarządzania wiedzą w organizacji, której działalność zorientowana jest na jakość. Wskazano na najważniejsze aspekty teoretyczne związane z zarządzaniem wiedzą w organizacji, warunkach społeczeństwa informacyjnego. Przedstawiono wyniki badań autora przeprowadzone wśród laureatów Polskiej Nagrody Jakości. Badaniem objęto wszystkich laureatów z lat 1995–2010. W artykule przedstawiono wyniki badań mające na celu potwierdzenie występowania elementów zarządzania wiedzą w pierwszym kryterium Polskiej Nagrody Jakości, jakim jest przywództwo.
  • Pozycja
    Zróżnicowanie zakresu korzystania z wybranych e-usług przez mieszkańców województwa podkarpackiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Sarama, Maria
    W artykule przedstawiono główne problemy rozwoju e-usług w Polsce. Ponadto na podstawie zebranych danych dokonano oceny zróżnicowania zakresu korzystania z wybranych e-usług w województwie podkarpackim. Sprawdzono, które z czynników ekonomicznych i nieekonomicznych mają istotny wpływ na korzystanie z e-usług. W celu uwypuklenia występujących różnic powiaty województwa podkarpackiego zostały pogrupowane na podstawie syntetycznej miary poziomu rozwoju oraz za pomocą metody środka ciężkości.
  • Pozycja
    Organizacja akademickiej edukacji zdalnej a akademickiej edukacji tradycyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Roszak, Magdalena; Kołodziejczak, Barbara; Kowalewski, Wojciech; Ren-Kurc, Anna
    Artykuł prezentuje porównanie organizacji akademickiej edukacji zdalnej z tradycyjną edukacją akademicką opierając się na wynikach badań dostępnych w literaturze oraz na kilkuletnim doświadczeniu autorów w zakresie kształcenia na odległość. Autorzy zwracają uwagę na zagadnienia, które są kluczowe w trakcie organizacji i zarządzania akademicką edukacją zdalną, takie jak: dobór platformy e-learningowej pod względem funkcjonalności i wydajności, integracja systemu dziekanatowego z platformą e-learningową, przepływ pracy i informacji (workflow), komunikacja student – uczelnia. Artykuł zawiera również wstępną analizę badań ankietowych dotyczących wdrożenia zajęć zdalnych z przedmiotu technologie informacyjne.