Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011)

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/7827

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
  • Pozycja
    Aspekty funkcjonowania e-administracji dla jakości życia obywateli
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kasprzyk, Beata
    W artykule omówiono wpływ rozwoju nowych technologii w komunikacji obywateli z urzędem poprzez kanał tzw. elektronicznej administracji publicznej. Przedstawiono korzyści i obawy płynące z rozwiązań e-administracji w Polsce. Przeprowadzono także analizę wyników badań empirycznych w Polsce i własnych badań ankietowych (w woj. podkarpackim) dotyczących aspektów wykorzystania e-usług w kontaktach obywateli z administracją publiczną.
  • Pozycja
    Wybrane zagadnienia mierzalności przestrzeni medialnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pietrzak, Henryk
    W dobie e-społeczeństwa przestrzeń medialna odgrywa wielką rolę. Nierzadko zdarza się, że kreuje wręcz ona rzeczywistość. Medialne informacje kształtują w nas sposób postrzegania świata realnego wraz z wyobrażeniami zjawisk, faktów. Postęp technologiczny połączył ze sobą różne formy przekazów czyniąc z nich podstawowe źródło zdobywania wiedzy, rozrywki. Media masowe i multimedia silne oddziałują na ludzi, a w wyniku tego powstaje sytuacja ich niekontrolowanego wpływu na postawy, zachowania, emocje ludzi.
  • Pozycja
    Systemy e-learningowe w działalności polskich przedsiębiorstw oraz ich wpływ na konkurencyjność
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Żołędziewski, Łukasz
    Zastosowanie zintegrowanych systemów e-learningowych na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem jest już standardem w dużych korporacjach i nowoczesnych organizacjach. Wielość korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie systemu pozwala menadżerom na jeszcze sprawniejsze zarządzanie nie tylko sferami dotyczącymi wiedzy czy ludzi, ale całego przedsiębiorstwa. Problemem wydaje się jednak nadal słaba znajomość polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie – niepełne wykorzystanie funkcjonalności systemu. Przedstawione wyniki badań pozwalają na scharakteryzowanie stanu wykorzystania zintegrowanych systemów e-learningowych przez polskie przedsiębiorstwa oraz nakreślenie nowego modelu adaptacji, jaki może być stosowany przez pionierów e-learningu.
  • Pozycja
    Serwisy Investor Relations źródłem informacji dla inwestorów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Tokarska, Maria
    Celem artykułu było wskazanie co powinien zawierać (według wskazań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie) idealny serwis WWW Investor Relations, a także analiza serwisów online spółek występujących na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych wchodzących w skład 20 największych spółek – WIG20 jako źródła informacji o spółce dla aktualnych i potencjalnych inwestorów. Z analizy stron Investor relations wynika, że większość spółek stosuje się do zaleceń GPW znajdujących się na stronie naszmodel.gpw.pl. Większość spółek dobrze informuje swoich, jak i potencjalnych inwestorów o działalności spółki. Nie są to jednak modelowe serwisy internetowe Investor Relations. Wykorzystanie Internetu przez spółkę daje możliwość zrozumienia wielu istotnych aspektów prowadzonego biznesu, wspomaga kształtowanie wizerunku spółki wśród akcjonariuszy, może również w istotny sposób przyczyniać się do zwiększenia zainteresowania spółką.
  • Pozycja
    Ocena wybranych aspektów funkcjonowania elektronicznej administracji publicznej w województwie podkarpackim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Stec, Małgorzata
    W artykule dokonano oceny wybranych aspektów funkcjonowania e-administracji publicznej w Polsce, na przykładzie województwa podkarpackiego. Badaniami objęto wszystkie jednostki samorządowe województwa podkarpackiego oraz urzędy marszałkowskie i wojewódzkie w Polsce. Dane do analiz uzyskano poprzez złożenie wniosku o udzielenie informacji publicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej, tzw. e-maila. Z przeprowadzonych badań wynika, że poziom rozwoju e-administracji publicznej jest zróżnicowany, zdecydowanie lepszy w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich niż w gminnych jednostkach samorządowych.
  • Pozycja
    Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Skrzypek, Elżbieta
    W artykule przedstawiono istotę, rolę i znaczenie gospodarki opartej na wiedzy. Wskazano warunki, jakie muszą być spełnione, by GOW mogła powstać i rozwijać się. Wskazano na metody oceny GOW i omówiono wyznaczniki GOW. Wskazano na znaczenie zarządzania wiedzą w warunkach GOW. Przedstawiono orientację przedsiębiorstw na organizacyjne uczenie się oraz orientację na zarządzanie wiedzą.
  • Pozycja
    Analiza statystyczna użytkowania systemu SEKAP w woj. śląskim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Sikora, Konrad
    Stopniowe wdrażanie systemów informatycznych m.in. takich jak SEKAP oraz ich integracja z coraz bardziej powszechnymi elektronicznymi kanałami komunikacyjnymi pozwala na możliwość świadczenia usług elektronicznych w administracji publicznej na coraz wyższym poziomie. Dzięki realizacji Projektu SEKAP podniósł się poziom świadomości społeczeństwa w woj. śląskim w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększa się efektywność pracy administracji m.in. w zakresie realizacji tych usług na terenie powiatów biorących udział w projekcie.
  • Pozycja
    Rola wydawnictw promocyjnych jako źródła informacji w turystyce wczoraj i dziś
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Seweryn, Renata
    Ważnym elementem komunikacji marketingowej w turystyce są wydawnictwa promocyjne, czyli wszelkiego rodzaju publikacje. Wprawdzie są one coraz częściej zastępowane przez najnowsze osiągnięcia techniki (zwłaszcza Internet), ale wartość atrakcyjnie wydrukowanego katalogu czy przewodnika oraz zdolność inspirowania przez niego obrazów i marzeń ma wciąż jeszcze na rynku turystycznym istotne znaczenie. Artykuł jest teoretyczno-empirycznym studium, mającym na celu zweryfikowanie tej hipotezy. Zidentyfikowano funkcje promocji na rynku turystycznym. Zaprezentowano istotę i typy turystycznych publikacji promocyjnych oraz wyszczególniono dostarczane przez nie rozliczne korzyści (tak dla oferenta, jak i dla turysty). Bazę empiryczną opracowania stanowiły wyniki badań ruchu turystycznego w Krakowie, przeprowadzonych w latach 2008–2010, w oparciu o które przeanalizowano zmiany w znaczeniu przewodników, folderów, katalogów i ulotek jako źródła informacji o mieście, jak również wskazano grupy turystów preferujących tego rodzaju nośniki wiedzy.
  • Pozycja
    Grupy powiatów podobnych na przykładzie opieki zdrowotnej Regionu Centralnego. Analiza z wykorzystaniem modeli panelowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rozpędowska-Matraszek, Danuta
    Zgodnie z istniejącym prawem ludność naszego kraju ma zapewniony powszechny i równy dostęp do opieki zdrowotnej. Funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w powiatach pozwala określić rolę, jaką pełni system ochrony zdrowia w regionie, w celu właściwego zapewnienia usług w zakresie opieki medycznej. Jest to również punkt wyjścia dla analizy prezentowanej w opracowaniu. Podmiotami tej analizy są powiaty Regionu Centralnego w Polsce. Poziom ich rozwoju gospodarczego jest zróżnicowany. Wyodrębnienie grup powiatów w regionie o podobnych cechach wchodzących w skład funkcjonującego systemu ochrony zdrowia pozwala na ocenę skuteczności funkcjonowania systemu. Zasadniczym celem opracowania jest wyodrębnienie grup powiatów podobnych ze względu na poziom rozwoju opieki zdrowotnej oraz ekonometryczna analiza czynników, które w istotny sposób wpływają na dostęp do opieki zdrowotnej w tych grupach. Jako narzędzia analizy zastosowano metody taksonomiczne i ekonometryczne. W szczególności są to aglomeracyjne metody grupowania i modele ekonometryczne szacowane na podstawie danych panelowych.
  • Pozycja
    Promocja oferty handlowej pośredników w obrocie nieruchomościami z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rodzeń, Daniel
    Internet stanowiąc doskonałe narzędzie umożliwiające dotarcie do milionów użytkowników staje się wymarzonym środkiem wykorzystywanym w działalności promocyjnej pośredników w obrocie nieruchomościami. W artykule przedstawiono różne formy promocji oferty handlowej pośredników z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych. Wskazano przykłady działań opolskich podmiotów świadczących usługi w zakresie pośrednictwa, którzy w działalności promocyjnej wykorzystują portale ogłoszeniowe. Artykuł zawiera szereg przykładów wskazujących na istotną rolę, jaką w działalności promocyjnej odgrywają programy służące do obsługi biura pośrednika w obrocie nieruchomościami. Elementem podsumowującym jest przedstawienie korzyści wynikających ze współpracy pośredników z internetowymi serwisami ogłoszeniowymi.
  • Pozycja
    Analiza i porównanie zastosowań chat botów w e-biznesie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pleban, Bartosz
    Artykuł przedstawia problematykę systemów wirtualnych doradców, wspomagających proces podejmowania decyzji w handlu elektronicznym. Porównane zostały dotychczasowe rozwiązania stosowane w Polsce z uwzględnieniem charakterystycznych cech i zastosowań praktycznych. Przedstawione zostały również badania porównawcze ukazujące różnice i działanie wybranych programów. W artykule zaprezentowane są perspektywy rozwoju koncepcji chat botów w e-biznesie z uwzględnieniem oczekiwań użytkowników.
  • Pozycja
    Studia dla obcokrajowców jako stymulator rozwoju regionalnego w Polsce
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pawłowski, Adam
    Przedmiotem artykułu jest ewaluacja oferty polskich uczelni wyższych z wiodących ośrodków, przeznaczonych dla studentów zagranicznych, oraz jej wpływu na rozwój regionalny. Omawiane są takie parametry oferty, jak: widoczność w przestrzeni cyfrowej, statystyki wymian studenckich, zatrudnienie zagranicznych wykładowców, oferta uczelni w językach obcych. Uzyskane wyniki wskazują na mocną pozycję największych ośrodków akademickich, wielkie zainteresowanie medycyną, dobrą międzynarodową pozycję szkół artystycznych, stosunkowo niskie pozycje uniwersytetów i politechnik oraz słabe zainteresowanie studentami z zagranicy ze strony szkół niepublicznych. Artykuł kończy seria rekomendacji.
  • Pozycja
    Zasoby ludzkie i wiedza jako determinanty w zarządzaniu nowoczesną organizacją
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Olak, Andrzej
    Artykuł stanowi próbę zwrócenia uwagi na kapitał ludzki, jako strategiczny zasób nowoczesnych organizacji determinujący sukces i rozwój ekonomiczny. Konkurencja oraz dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że problemy, przed którymi stoją organizacje wymagają poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie skutecznego zarządzania. Jednym z takich rozwiązań staje się systemowe podejście do pracowników w przedsiębiorstwie, jako do twórczego i produktywnego potencjału organizacji. Jest to sztuka widzenia wzajemnych relacji, a nie pojedynczych zjawisk, charakteru zmian w czasie, a nie statycznego, bieżącego obrazu. Od właściwego doboru pracowników i ich wiedzy, skutecznej komunikacji zależeć będzie sukces organizacji i jej rozwój.
  • Pozycja
    Projekt pilotażowy ITS – Krajowy system automatycznego poboru opłat (KSAPO)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Nowacki, Gabriel; Niedzicka, Anna
    W artykule przedstawiono testy projektu pilotażowego – struktura funkcjonalna Krajowego Systemu Automatycznego Poboru Opłat (KSAPO). Podczas testów sprawdzono działanie OBU, które automatycznie nalicza opłatę (myto), biorąc pod uwagę kategorię pojazdu (dmc, liczbę osi), klasę emisji spalin oraz przejechany odcinek drogi. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz wydzielonej łączności krótkiego zasięgu (DSRC), co zapewnia mu interoperacyjność z innymi europejskimi elektronicznymi systemami poboru opłat (EETS) w państwach członkowskich UE. System spełnia wymagania dyrektywy 2004/52/EC oraz decyzji KE. Testy potwierdziły wysoką skuteczność systemu w zakresie rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów, wynoszącą 99,9%. Analiza danych pomiarowych parametru PDOP i liczby satelitów używanych podczas pomiaru wykazała, że dla ponad 90% pomiarów PDOP było niższe niż 1,8% posiadało wartość od 1 do 3. Na podstawie testów stwierdzono, że maksymalna liczba satelitów używanych podczas lokalizacji wyniosła 11, a minimalna 5 (99%).
  • Pozycja
    Nowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Milic-Czerniak, Róża
    W artykule przedstawiono wykorzystywanie zaawansowanych technologii w tworzeniu Systemu Informacji Marketingowej (SIM) przede wszystkim w procesie gromadzenia danych (zintegrowane systemy transakcyjne, Internet, urządzenia elektroniczne w bezpośrednich badaniach marketingowych), jak i przechowywania ich w hurtowniach danych oraz przetwarzania i analizowania, a także w dostarczaniu informacji odbiorcom biznesowym w procesie podejmowania decyzji (systemy zarządzania informacją III generacji – Business Intelligence). SIM umożliwiają zatem szybkie docieranie istotnych informacji do pracowników i klientów w procesie podejmowania decyzji, co stanowi immanentną cechę społeczeństwa informacyjnego.
  • Pozycja
    Rola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Limański, Andrzej
    Konkurowanie nowymi i unikalnymi produktami dzięki rozwojowi wiedzy i innowacji jest istotnym stadium rozwoju gospodarki. W artykule przedstawiono wzrost znaczenia innowacyjności przedsiębiorstw w procesach konkurencji we współczesnej gospodarce w aspekcie teoretycznym z wykorzystaniem dostępnej literatury przedmiotu. Podkreślono znaczenie koncepcji tzw. otwartych innowacji, zgodnie z którą działalność badawczo-rozwojowa powinna umiejętnie łączyć wiedzę generowaną w przedsiębiorstwie z wiedzą możliwą do pozyskania z zewnątrz. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań realizowanych przez zagraniczne instytucje badawcze, które dotyczyły porównania innowacyjności wybranych krajów świata, w tym krajów Unii Europejskiej, stosunku obywateli różnych krajów do innowacji i sposobów reagowania na wszelkie nowości w produktach pojawiających się na rynku, a także zakresu i rodzaju innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach.
  • Pozycja
    Współczesny model rozwoju społecznego z perspektywy rewolucji informacyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Leszczyńska, Małgorzata
    W artykule przedstawiono fazy rozwoju społeczeństwa w kierunku społeczeństwa informacyjnego. Ukazano też wpływ rewolucji informatycznej na transformację społeczną. Przyjęto bowiem, że nowe technologie informacyjne i ich zastosowanie czy wykorzystanie stają się katalizatorem zachodzących przemian społecznych. Społeczne skutki rewolucji informatycznej są wielopłaszczyznowe i znajdują odzwierciedlenie w różnych aspektach życia ludzi i tworzonych przez nich społeczeństw, a mianowicie w płaszczyźnie: społecznej, ekonomicznej, psychologicznej, politycznej i środowiskowej. Poza tym zapóźnienia w rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych niewątpliwie coraz bardziej będą pogłębiać przepaść w skali globu. Wynika to bowiem z koncentracji słabych ekonomicznie krajów nie tyle nawet na likwidacji, co na ograniczaniu tylko tradycyjnych nierówności społecznych.
  • Pozycja
    Ocena stron internetowych podmiotów gospodarki społecznej na przykładzie organizacji pozarządowych z terenu województwa podkarpackiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kuta-Pałach, Małgorzata
    Artykuł przedstawia ocenę i analizę stron internetowych podkarpackich organizacji pozarządowych. Dane do badania uzyskane zostały z ogólnopolskiej bazy organizacji zaliczanych do trzeciego sektora. W ramach prac badawczych posłużono się 10 kryteriami oraz dokonano oceny 71 stron internetowych. W artykule opisano w skrócie wyniki tej analizy. Jako dodatkowy, uzupełniający element przedstawiono strony WWW dwóch podmiotów które otrzymały najwyższą liczbę punktów w badaniu („dobre praktyki”).
  • Pozycja
    Zarządzanie wiedzą w organizacjach inteligentnych. Rozwiązania informatyczne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Krawczyk, Anna
    Gospodarka oparta na wiedzy stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania zarówno w zakresie efektywnego, jak i skutecznego rozwoju procesów organizacyjnego uczenia się. Poziom dostosowań polskich przedsiębiorstw do obecnych wyzwań gospodarki jest jeszcze dość niski. To właśnie rozwój systemów informatycznych jest tą cechą, która wśród polskich przedsiębiorstw została rozwinięta najpełniej. Polskie organizacje inteligentne, które są silnie ukierunkowane technologicznie wydają się być dobrze przygotowane do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy, gdzie szybkość, dostęp, jak i możliwość wykorzystania wiedzy stanowi zasadniczy czynnik konkurencyjności. Najlepszym dowodem na powyższe jest fakt, że inteligentne organizacje osiągają znacznie lepsze wyniki ekonomiczne aniżeli pozostałe organizacje.
  • Pozycja
    Model integracji systemów komunikacji interaktywnej z platformą e-biznesu
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Jankowski, Jarosław; Jasiak, Sylwia
    Rozproszenie organizacji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na technologie telekomunikacyjne. Dynamicznie rozwija się sektor komunikacji z wykorzystaniem protokołów IP i systemów call center. W artykule przedstawiono model integracji platform VoIP z platformą ebiznesu z wykorzystaniem aplikacji na licencji otwartej oraz założnia do budowy systemu call center dla modelowej firmy.