Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/7827
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Lokalne uwarunkowania budowania społeczeństwa informacyjnego na przykładzie doświadczeń gminy Czechowice-Dziedzice(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Binda, Jacek; Rak-Młynarska, Elżbieta; Mrowiec, PawełRozwój człowieka od zawsze nierozerwalnie łączył się z generowaniem, przetwarzaniem, stosowaniem i przechowywaniem informacji. W artykule zaprezentowano stan obecny, uwarunkowania oraz perspektywy rozwoju społeczeństwa informatycznego na poziomie samorządu lokalnego – na przykładzie gminy Czechowice-Dziedzice, położonej w powiecie bielskim, w województwie śląskim. Dane zostały poddane analizie w kontekście regionalnych, krajowych, a także unijnych założeń rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Skuteczność kształtowania społeczeństwa informatycznego w skali kraju zależy przede wszystkim od efektywności realizowanych „strategii informatyzacji” przez samorządy lokalne, ponieważ to one są najbliżej społeczności lokalnych, znają ich potrzeby oraz oczekiwania w tym zakresie. Głównym wyzwaniem samorządów lokalnych jest więc wykreowanie społeczeństwa informacyjnego, które stanie się źródłem przewag konkurencyjnych w regionie. W artykule wskazano także bariery, na które napotykają samorządy lokalne przy realizacji strategii budowy społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji.Pozycja Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych współczesnych przedsiębiorstw na transfer technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Drabik, IreneuszMiędzynarodowy transfer technologii oznacza jej rozpowszechnianie (dyfuzję) z miejsca pochodzenia na inne rynki na całym świecie. Jednym ze sposobów transferu technologii jest realizacja bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) przez korporacje transnarodowe (KTN). Transfer technologii za pośrednictwem BIZ polega na: (1) transferze wartości materialnych w postaci dóbr stanowiących wkład rzeczowy (aport) inwestorów w realizowane przedsięwzięcie oraz importu zaopatrzenia związanego z realizacją inwestycji; (2) transferze wartości niematerialnych w postaci wiedzy techniczno-organizacyjnej chronionej patentami, jak również wiedzy niebędącej przedmiotem ochrony prawnej, a odgrywającej ważną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa; (3) inwestycjach w kapitał ludzki, które polegają m.in. na doskonaleniu kwalifikacji pracowników dzięki organizowaniu różnego rodzaju szkoleń oraz zatrudnianiu specjalistów pochodzących z macierzystego kraju inwestora. Realizacja międzynarodowego transferu technologii przez KTN odbywa się na dwa podstawowe sposoby, tj. poprzez: (1) przekazywanie technologii w ramach przedsiębiorstwa do jego filii zagranicznych, co znaczy, że technologia pozostaje własnością KTN i znajduje się pod jej kontrolą (internalizacja); (2) następuje udostępnianie technologii innym podmiotom (eksternalizacja).Pozycja Wykorzystanie witryn internetowych i poczty elektronicznej w marketingu agroturystyki na przykładzie województwa lubelskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Dziechciarz, TomaszCelem niniejszego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest stopień wykorzystania serwisu internetowego (witryn internetowych) oraz poczty elektronicznej do marketingu usług świadczonych przez gospodarstwa w województwie lubelskim. Kreowanie konkurencyjności w nowoczesnej gospodarce rynkowej, w tym także w agroturystyce, staje się obecnie – w dobie kryzysu ekonomicznego – koniecznością. Autor opracowania zbadał gospodarstwa agroturystyczne funkcjonujące w województwie lubelskim i posiadające swoją witrynę internetową oraz system rezerwacji miejsc noclegowych w Internecie. Oceniono uzyskane odpowiedzi na zapytania rezerwacyjne wysłane poprzez pocztę elektroniczną. Wyniki badań prowadzą do wniosku, że właściciele gospodarstw agroturystycznych w niewielkim tylko stopniu wykorzystują zarówno pocztę elektroniczną, jak i własną stronę internetową do tworzenia swoistego „kanału dystrybucji” usług agroturystycznych.Pozycja Zróżnicowanie kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Fura, Barbara; Fura, MarekArtykuł prezentuje wyniki badań dotyczących zróżnicowania kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym względem ich demograficznej, społecznej i zawodowej struktury. Badania przeprowadzono w 2009 r. na reprezentatywnej próbie 360 osób. Respondentami były kobiety w wieku 50–59 lat (160 osób) i mężczyźni w wieku 50–59 lat (200 osób). Pracownicy byli zatrudnieni w sektorze przemysłowym i budowlanym, jak również w usługach rynkowych i nierynkowych. Do zbadania zróżnicowania kapitału intelektualnego posłużyły następujące zmienne jakościowe: znajomość języka obcego, uczestnictwo w szkoleniach zawodowych, umiejętność obsługi komputera, korzystanie z sieci Internet. Do zbadania zależności pomiędzy poziomem kapitału intelektualnego a cechami respondentów posłużono się testem niezależności chi-kwadrat Pearsona. Siłę wykazanych zależności zmierzono przy użyciu współczynnika zbieżności V-Cramera, a w celu ich doprecyzowania wykorzystano analizę korespondencji.Pozycja Innowacyjność w aspekcie regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Gust-Bardon, Natalia IrenaW sytuacji postępującej globalizacji na świecie o rozwoju regionalnym decyduje zdolność poszczególnych regionów do ciągłego generowania oraz adaptacji nowej wiedzy, technologii oraz nowych rozwiązań organizacyjnych. Innowacje stają się czynnikiem, który warunkuje rozwój przedsiębiorstw, regionów, krajów. Czynnikiem decydującym o poziomie rozwoju regionu jest zdolność do absorpcji oraz dyfuzji innowacji. W artykule przeprowadzono analizę innowacyjności polskich województw za pomocą metody Hellwiga. Wykazała ona, że zarówno w 2005 r., jak i w 2008 r. poziom innowacyjności w regionach był mocno zróżnicowany. Województwo mazowieckie uzyskało najwyższy wskaźnik w obu badanych okresach. Analiza wykazała również, że na przestrzeni 2005 i 2008 roku nastąpił wzrost syntetycznego wskaźnika innowacyjności dla województw, co można interpretować jako pozytywny sygnał do stopniowego zwiększania poziomu innowacyjności w skali całego kraju. Niestety, wzrost ten jest nadal zbyt niski, aby mógł zmienić pozycję Polski na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.Pozycja Analiza zdawalności egzaminów ECDL oraz identyfikacja obszarów wiedzy stwarzających problemy egzaminowanym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hall, Ryszard; Hall, HannaW artykule przeanalizowano wyniki egzaminów ECDL przeprowadzone przez jednego z autorów w okresie od lipca 2007 roku do czerwca 2009 roku. W efekcie zidentyfikowano obszary wiedzy, które częściej stwarzają problemy egzaminowanym. Dodatkowo dokonano oceny zgodności sylabusa z tematyką pytań egzaminacyjnych wskazując na dostrzeżone błędy.Pozycja Controlling kapitału intelektualnego – koncepcja rozwiązania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hofman, MariuszPrezentowany artykuł opisuje koncepcję controllingu kapitału intelektualnego, która wykazuje znaczną użyteczność aplikacyjną. Wykorzystanie koncepcji controllingu odpowiednio porządkuje podejście przedsiębiorstwa do planowania, kontroli oraz pomnażania zasobów kapitału intelektualnego. Rola controllingu kapitału intelektualnego jest w takim rozwiązaniu powiązana z określeniem, jakiego rodzaju zasobów kapitału intelektualnego wymaga realizacja poszczególnych celów strategicznych, a także z oceną wartości posiadanych zasobów kapitału intelektualnego oraz wskazaniem efektywnych dróg rozwoju lub pozyskiwania niezbędnych z punktu widzenia realizacji strategii aktywów intelektualnych.Pozycja Model integracji systemów komunikacji interaktywnej z platformą e-biznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Jankowski, Jarosław; Jasiak, SylwiaRozproszenie organizacji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na technologie telekomunikacyjne. Dynamicznie rozwija się sektor komunikacji z wykorzystaniem protokołów IP i systemów call center. W artykule przedstawiono model integracji platform VoIP z platformą ebiznesu z wykorzystaniem aplikacji na licencji otwartej oraz założnia do budowy systemu call center dla modelowej firmy.Pozycja Zarządzanie wiedzą w organizacjach inteligentnych. Rozwiązania informatyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Krawczyk, AnnaGospodarka oparta na wiedzy stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania zarówno w zakresie efektywnego, jak i skutecznego rozwoju procesów organizacyjnego uczenia się. Poziom dostosowań polskich przedsiębiorstw do obecnych wyzwań gospodarki jest jeszcze dość niski. To właśnie rozwój systemów informatycznych jest tą cechą, która wśród polskich przedsiębiorstw została rozwinięta najpełniej. Polskie organizacje inteligentne, które są silnie ukierunkowane technologicznie wydają się być dobrze przygotowane do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy, gdzie szybkość, dostęp, jak i możliwość wykorzystania wiedzy stanowi zasadniczy czynnik konkurencyjności. Najlepszym dowodem na powyższe jest fakt, że inteligentne organizacje osiągają znacznie lepsze wyniki ekonomiczne aniżeli pozostałe organizacje.Pozycja Ocena stron internetowych podmiotów gospodarki społecznej na przykładzie organizacji pozarządowych z terenu województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kuta-Pałach, MałgorzataArtykuł przedstawia ocenę i analizę stron internetowych podkarpackich organizacji pozarządowych. Dane do badania uzyskane zostały z ogólnopolskiej bazy organizacji zaliczanych do trzeciego sektora. W ramach prac badawczych posłużono się 10 kryteriami oraz dokonano oceny 71 stron internetowych. W artykule opisano w skrócie wyniki tej analizy. Jako dodatkowy, uzupełniający element przedstawiono strony WWW dwóch podmiotów które otrzymały najwyższą liczbę punktów w badaniu („dobre praktyki”).Pozycja Współczesny model rozwoju społecznego z perspektywy rewolucji informacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Leszczyńska, MałgorzataW artykule przedstawiono fazy rozwoju społeczeństwa w kierunku społeczeństwa informacyjnego. Ukazano też wpływ rewolucji informatycznej na transformację społeczną. Przyjęto bowiem, że nowe technologie informacyjne i ich zastosowanie czy wykorzystanie stają się katalizatorem zachodzących przemian społecznych. Społeczne skutki rewolucji informatycznej są wielopłaszczyznowe i znajdują odzwierciedlenie w różnych aspektach życia ludzi i tworzonych przez nich społeczeństw, a mianowicie w płaszczyźnie: społecznej, ekonomicznej, psychologicznej, politycznej i środowiskowej. Poza tym zapóźnienia w rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych niewątpliwie coraz bardziej będą pogłębiać przepaść w skali globu. Wynika to bowiem z koncentracji słabych ekonomicznie krajów nie tyle nawet na likwidacji, co na ograniczaniu tylko tradycyjnych nierówności społecznych.Pozycja Rola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Limański, AndrzejKonkurowanie nowymi i unikalnymi produktami dzięki rozwojowi wiedzy i innowacji jest istotnym stadium rozwoju gospodarki. W artykule przedstawiono wzrost znaczenia innowacyjności przedsiębiorstw w procesach konkurencji we współczesnej gospodarce w aspekcie teoretycznym z wykorzystaniem dostępnej literatury przedmiotu. Podkreślono znaczenie koncepcji tzw. otwartych innowacji, zgodnie z którą działalność badawczo-rozwojowa powinna umiejętnie łączyć wiedzę generowaną w przedsiębiorstwie z wiedzą możliwą do pozyskania z zewnątrz. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań realizowanych przez zagraniczne instytucje badawcze, które dotyczyły porównania innowacyjności wybranych krajów świata, w tym krajów Unii Europejskiej, stosunku obywateli różnych krajów do innowacji i sposobów reagowania na wszelkie nowości w produktach pojawiających się na rynku, a także zakresu i rodzaju innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach.Pozycja Nowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Milic-Czerniak, RóżaW artykule przedstawiono wykorzystywanie zaawansowanych technologii w tworzeniu Systemu Informacji Marketingowej (SIM) przede wszystkim w procesie gromadzenia danych (zintegrowane systemy transakcyjne, Internet, urządzenia elektroniczne w bezpośrednich badaniach marketingowych), jak i przechowywania ich w hurtowniach danych oraz przetwarzania i analizowania, a także w dostarczaniu informacji odbiorcom biznesowym w procesie podejmowania decyzji (systemy zarządzania informacją III generacji – Business Intelligence). SIM umożliwiają zatem szybkie docieranie istotnych informacji do pracowników i klientów w procesie podejmowania decyzji, co stanowi immanentną cechę społeczeństwa informacyjnego.Pozycja Projekt pilotażowy ITS – Krajowy system automatycznego poboru opłat (KSAPO)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Nowacki, Gabriel; Niedzicka, AnnaW artykule przedstawiono testy projektu pilotażowego – struktura funkcjonalna Krajowego Systemu Automatycznego Poboru Opłat (KSAPO). Podczas testów sprawdzono działanie OBU, które automatycznie nalicza opłatę (myto), biorąc pod uwagę kategorię pojazdu (dmc, liczbę osi), klasę emisji spalin oraz przejechany odcinek drogi. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz wydzielonej łączności krótkiego zasięgu (DSRC), co zapewnia mu interoperacyjność z innymi europejskimi elektronicznymi systemami poboru opłat (EETS) w państwach członkowskich UE. System spełnia wymagania dyrektywy 2004/52/EC oraz decyzji KE. Testy potwierdziły wysoką skuteczność systemu w zakresie rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów, wynoszącą 99,9%. Analiza danych pomiarowych parametru PDOP i liczby satelitów używanych podczas pomiaru wykazała, że dla ponad 90% pomiarów PDOP było niższe niż 1,8% posiadało wartość od 1 do 3. Na podstawie testów stwierdzono, że maksymalna liczba satelitów używanych podczas lokalizacji wyniosła 11, a minimalna 5 (99%).Pozycja Zasoby ludzkie i wiedza jako determinanty w zarządzaniu nowoczesną organizacją(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Olak, AndrzejArtykuł stanowi próbę zwrócenia uwagi na kapitał ludzki, jako strategiczny zasób nowoczesnych organizacji determinujący sukces i rozwój ekonomiczny. Konkurencja oraz dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że problemy, przed którymi stoją organizacje wymagają poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie skutecznego zarządzania. Jednym z takich rozwiązań staje się systemowe podejście do pracowników w przedsiębiorstwie, jako do twórczego i produktywnego potencjału organizacji. Jest to sztuka widzenia wzajemnych relacji, a nie pojedynczych zjawisk, charakteru zmian w czasie, a nie statycznego, bieżącego obrazu. Od właściwego doboru pracowników i ich wiedzy, skutecznej komunikacji zależeć będzie sukces organizacji i jej rozwój.Pozycja Studia dla obcokrajowców jako stymulator rozwoju regionalnego w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pawłowski, AdamPrzedmiotem artykułu jest ewaluacja oferty polskich uczelni wyższych z wiodących ośrodków, przeznaczonych dla studentów zagranicznych, oraz jej wpływu na rozwój regionalny. Omawiane są takie parametry oferty, jak: widoczność w przestrzeni cyfrowej, statystyki wymian studenckich, zatrudnienie zagranicznych wykładowców, oferta uczelni w językach obcych. Uzyskane wyniki wskazują na mocną pozycję największych ośrodków akademickich, wielkie zainteresowanie medycyną, dobrą międzynarodową pozycję szkół artystycznych, stosunkowo niskie pozycje uniwersytetów i politechnik oraz słabe zainteresowanie studentami z zagranicy ze strony szkół niepublicznych. Artykuł kończy seria rekomendacji.Pozycja Analiza i porównanie zastosowań chat botów w e-biznesie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pleban, BartoszArtykuł przedstawia problematykę systemów wirtualnych doradców, wspomagających proces podejmowania decyzji w handlu elektronicznym. Porównane zostały dotychczasowe rozwiązania stosowane w Polsce z uwzględnieniem charakterystycznych cech i zastosowań praktycznych. Przedstawione zostały również badania porównawcze ukazujące różnice i działanie wybranych programów. W artykule zaprezentowane są perspektywy rozwoju koncepcji chat botów w e-biznesie z uwzględnieniem oczekiwań użytkowników.Pozycja Promocja oferty handlowej pośredników w obrocie nieruchomościami z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rodzeń, DanielInternet stanowiąc doskonałe narzędzie umożliwiające dotarcie do milionów użytkowników staje się wymarzonym środkiem wykorzystywanym w działalności promocyjnej pośredników w obrocie nieruchomościami. W artykule przedstawiono różne formy promocji oferty handlowej pośredników z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych. Wskazano przykłady działań opolskich podmiotów świadczących usługi w zakresie pośrednictwa, którzy w działalności promocyjnej wykorzystują portale ogłoszeniowe. Artykuł zawiera szereg przykładów wskazujących na istotną rolę, jaką w działalności promocyjnej odgrywają programy służące do obsługi biura pośrednika w obrocie nieruchomościami. Elementem podsumowującym jest przedstawienie korzyści wynikających ze współpracy pośredników z internetowymi serwisami ogłoszeniowymi.Pozycja Grupy powiatów podobnych na przykładzie opieki zdrowotnej Regionu Centralnego. Analiza z wykorzystaniem modeli panelowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rozpędowska-Matraszek, DanutaZgodnie z istniejącym prawem ludność naszego kraju ma zapewniony powszechny i równy dostęp do opieki zdrowotnej. Funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w powiatach pozwala określić rolę, jaką pełni system ochrony zdrowia w regionie, w celu właściwego zapewnienia usług w zakresie opieki medycznej. Jest to również punkt wyjścia dla analizy prezentowanej w opracowaniu. Podmiotami tej analizy są powiaty Regionu Centralnego w Polsce. Poziom ich rozwoju gospodarczego jest zróżnicowany. Wyodrębnienie grup powiatów w regionie o podobnych cechach wchodzących w skład funkcjonującego systemu ochrony zdrowia pozwala na ocenę skuteczności funkcjonowania systemu. Zasadniczym celem opracowania jest wyodrębnienie grup powiatów podobnych ze względu na poziom rozwoju opieki zdrowotnej oraz ekonometryczna analiza czynników, które w istotny sposób wpływają na dostęp do opieki zdrowotnej w tych grupach. Jako narzędzia analizy zastosowano metody taksonomiczne i ekonometryczne. W szczególności są to aglomeracyjne metody grupowania i modele ekonometryczne szacowane na podstawie danych panelowych.Pozycja Rola wydawnictw promocyjnych jako źródła informacji w turystyce wczoraj i dziś(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Seweryn, RenataWażnym elementem komunikacji marketingowej w turystyce są wydawnictwa promocyjne, czyli wszelkiego rodzaju publikacje. Wprawdzie są one coraz częściej zastępowane przez najnowsze osiągnięcia techniki (zwłaszcza Internet), ale wartość atrakcyjnie wydrukowanego katalogu czy przewodnika oraz zdolność inspirowania przez niego obrazów i marzeń ma wciąż jeszcze na rynku turystycznym istotne znaczenie. Artykuł jest teoretyczno-empirycznym studium, mającym na celu zweryfikowanie tej hipotezy. Zidentyfikowano funkcje promocji na rynku turystycznym. Zaprezentowano istotę i typy turystycznych publikacji promocyjnych oraz wyszczególniono dostarczane przez nie rozliczne korzyści (tak dla oferenta, jak i dla turysty). Bazę empiryczną opracowania stanowiły wyniki badań ruchu turystycznego w Krakowie, przeprowadzonych w latach 2008–2010, w oparciu o które przeanalizowano zmiany w znaczeniu przewodników, folderów, katalogów i ulotek jako źródła informacji o mieście, jak również wskazano grupy turystów preferujących tego rodzaju nośniki wiedzy.