Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011)
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaWpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych współczesnych przedsiębiorstw na transfer technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Drabik, IreneuszMiędzynarodowy transfer technologii oznacza jej rozpowszechnianie (dyfuzję) z miejsca pochodzenia na inne rynki na całym świecie. Jednym ze sposobów transferu technologii jest realizacja bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) przez korporacje transnarodowe (KTN). Transfer technologii za pośrednictwem BIZ polega na: (1) transferze wartości materialnych w postaci dóbr stanowiących wkład rzeczowy (aport) inwestorów w realizowane przedsięwzięcie oraz importu zaopatrzenia związanego z realizacją inwestycji; (2) transferze wartości niematerialnych w postaci wiedzy techniczno-organizacyjnej chronionej patentami, jak również wiedzy niebędącej przedmiotem ochrony prawnej, a odgrywającej ważną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa; (3) inwestycjach w kapitał ludzki, które polegają m.in. na doskonaleniu kwalifikacji pracowników dzięki organizowaniu różnego rodzaju szkoleń oraz zatrudnianiu specjalistów pochodzących z macierzystego kraju inwestora. Realizacja międzynarodowego transferu technologii przez KTN odbywa się na dwa podstawowe sposoby, tj. poprzez: (1) przekazywanie technologii w ramach przedsiębiorstwa do jego filii zagranicznych, co znaczy, że technologia pozostaje własnością KTN i znajduje się pod jej kontrolą (internalizacja); (2) następuje udostępnianie technologii innym podmiotom (eksternalizacja).
- PozycjaNowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Milic-Czerniak, RóżaW artykule przedstawiono wykorzystywanie zaawansowanych technologii w tworzeniu Systemu Informacji Marketingowej (SIM) przede wszystkim w procesie gromadzenia danych (zintegrowane systemy transakcyjne, Internet, urządzenia elektroniczne w bezpośrednich badaniach marketingowych), jak i przechowywania ich w hurtowniach danych oraz przetwarzania i analizowania, a także w dostarczaniu informacji odbiorcom biznesowym w procesie podejmowania decyzji (systemy zarządzania informacją III generacji – Business Intelligence). SIM umożliwiają zatem szybkie docieranie istotnych informacji do pracowników i klientów w procesie podejmowania decyzji, co stanowi immanentną cechę społeczeństwa informacyjnego.
- PozycjaZróżnicowanie kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Fura, Barbara; Fura, MarekArtykuł prezentuje wyniki badań dotyczących zróżnicowania kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym względem ich demograficznej, społecznej i zawodowej struktury. Badania przeprowadzono w 2009 r. na reprezentatywnej próbie 360 osób. Respondentami były kobiety w wieku 50–59 lat (160 osób) i mężczyźni w wieku 50–59 lat (200 osób). Pracownicy byli zatrudnieni w sektorze przemysłowym i budowlanym, jak również w usługach rynkowych i nierynkowych. Do zbadania zróżnicowania kapitału intelektualnego posłużyły następujące zmienne jakościowe: znajomość języka obcego, uczestnictwo w szkoleniach zawodowych, umiejętność obsługi komputera, korzystanie z sieci Internet. Do zbadania zależności pomiędzy poziomem kapitału intelektualnego a cechami respondentów posłużono się testem niezależności chi-kwadrat Pearsona. Siłę wykazanych zależności zmierzono przy użyciu współczynnika zbieżności V-Cramera, a w celu ich doprecyzowania wykorzystano analizę korespondencji.
- PozycjaGospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Skrzypek, ElżbietaW artykule przedstawiono istotę, rolę i znaczenie gospodarki opartej na wiedzy. Wskazano warunki, jakie muszą być spełnione, by GOW mogła powstać i rozwijać się. Wskazano na metody oceny GOW i omówiono wyznaczniki GOW. Wskazano na znaczenie zarządzania wiedzą w warunkach GOW. Przedstawiono orientację przedsiębiorstw na organizacyjne uczenie się oraz orientację na zarządzanie wiedzą.
- PozycjaSystemy e-learningowe w działalności polskich przedsiębiorstw oraz ich wpływ na konkurencyjność(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Żołędziewski, ŁukaszZastosowanie zintegrowanych systemów e-learningowych na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem jest już standardem w dużych korporacjach i nowoczesnych organizacjach. Wielość korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie systemu pozwala menadżerom na jeszcze sprawniejsze zarządzanie nie tylko sferami dotyczącymi wiedzy czy ludzi, ale całego przedsiębiorstwa. Problemem wydaje się jednak nadal słaba znajomość polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie – niepełne wykorzystanie funkcjonalności systemu. Przedstawione wyniki badań pozwalają na scharakteryzowanie stanu wykorzystania zintegrowanych systemów e-learningowych przez polskie przedsiębiorstwa oraz nakreślenie nowego modelu adaptacji, jaki może być stosowany przez pionierów e-learningu.
- PozycjaWspółczesny model rozwoju społecznego z perspektywy rewolucji informacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Leszczyńska, MałgorzataW artykule przedstawiono fazy rozwoju społeczeństwa w kierunku społeczeństwa informacyjnego. Ukazano też wpływ rewolucji informatycznej na transformację społeczną. Przyjęto bowiem, że nowe technologie informacyjne i ich zastosowanie czy wykorzystanie stają się katalizatorem zachodzących przemian społecznych. Społeczne skutki rewolucji informatycznej są wielopłaszczyznowe i znajdują odzwierciedlenie w różnych aspektach życia ludzi i tworzonych przez nich społeczeństw, a mianowicie w płaszczyźnie: społecznej, ekonomicznej, psychologicznej, politycznej i środowiskowej. Poza tym zapóźnienia w rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych niewątpliwie coraz bardziej będą pogłębiać przepaść w skali globu. Wynika to bowiem z koncentracji słabych ekonomicznie krajów nie tyle nawet na likwidacji, co na ograniczaniu tylko tradycyjnych nierówności społecznych.
- PozycjaRola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Limański, AndrzejKonkurowanie nowymi i unikalnymi produktami dzięki rozwojowi wiedzy i innowacji jest istotnym stadium rozwoju gospodarki. W artykule przedstawiono wzrost znaczenia innowacyjności przedsiębiorstw w procesach konkurencji we współczesnej gospodarce w aspekcie teoretycznym z wykorzystaniem dostępnej literatury przedmiotu. Podkreślono znaczenie koncepcji tzw. otwartych innowacji, zgodnie z którą działalność badawczo-rozwojowa powinna umiejętnie łączyć wiedzę generowaną w przedsiębiorstwie z wiedzą możliwą do pozyskania z zewnątrz. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań realizowanych przez zagraniczne instytucje badawcze, które dotyczyły porównania innowacyjności wybranych krajów świata, w tym krajów Unii Europejskiej, stosunku obywateli różnych krajów do innowacji i sposobów reagowania na wszelkie nowości w produktach pojawiających się na rynku, a także zakresu i rodzaju innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach.
- PozycjaSerwisy Investor Relations źródłem informacji dla inwestorów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Tokarska, MariaCelem artykułu było wskazanie co powinien zawierać (według wskazań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie) idealny serwis WWW Investor Relations, a także analiza serwisów online spółek występujących na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych wchodzących w skład 20 największych spółek – WIG20 jako źródła informacji o spółce dla aktualnych i potencjalnych inwestorów. Z analizy stron Investor relations wynika, że większość spółek stosuje się do zaleceń GPW znajdujących się na stronie naszmodel.gpw.pl. Większość spółek dobrze informuje swoich, jak i potencjalnych inwestorów o działalności spółki. Nie są to jednak modelowe serwisy internetowe Investor Relations. Wykorzystanie Internetu przez spółkę daje możliwość zrozumienia wielu istotnych aspektów prowadzonego biznesu, wspomaga kształtowanie wizerunku spółki wśród akcjonariuszy, może również w istotny sposób przyczyniać się do zwiększenia zainteresowania spółką.
- PozycjaAnaliza i porównanie zastosowań chat botów w e-biznesie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pleban, BartoszArtykuł przedstawia problematykę systemów wirtualnych doradców, wspomagających proces podejmowania decyzji w handlu elektronicznym. Porównane zostały dotychczasowe rozwiązania stosowane w Polsce z uwzględnieniem charakterystycznych cech i zastosowań praktycznych. Przedstawione zostały również badania porównawcze ukazujące różnice i działanie wybranych programów. W artykule zaprezentowane są perspektywy rozwoju koncepcji chat botów w e-biznesie z uwzględnieniem oczekiwań użytkowników.
- PozycjaRola wydawnictw promocyjnych jako źródła informacji w turystyce wczoraj i dziś(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Seweryn, RenataWażnym elementem komunikacji marketingowej w turystyce są wydawnictwa promocyjne, czyli wszelkiego rodzaju publikacje. Wprawdzie są one coraz częściej zastępowane przez najnowsze osiągnięcia techniki (zwłaszcza Internet), ale wartość atrakcyjnie wydrukowanego katalogu czy przewodnika oraz zdolność inspirowania przez niego obrazów i marzeń ma wciąż jeszcze na rynku turystycznym istotne znaczenie. Artykuł jest teoretyczno-empirycznym studium, mającym na celu zweryfikowanie tej hipotezy. Zidentyfikowano funkcje promocji na rynku turystycznym. Zaprezentowano istotę i typy turystycznych publikacji promocyjnych oraz wyszczególniono dostarczane przez nie rozliczne korzyści (tak dla oferenta, jak i dla turysty). Bazę empiryczną opracowania stanowiły wyniki badań ruchu turystycznego w Krakowie, przeprowadzonych w latach 2008–2010, w oparciu o które przeanalizowano zmiany w znaczeniu przewodników, folderów, katalogów i ulotek jako źródła informacji o mieście, jak również wskazano grupy turystów preferujących tego rodzaju nośniki wiedzy.
- PozycjaAnaliza zdawalności egzaminów ECDL oraz identyfikacja obszarów wiedzy stwarzających problemy egzaminowanym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hall, Ryszard; Hall, HannaW artykule przeanalizowano wyniki egzaminów ECDL przeprowadzone przez jednego z autorów w okresie od lipca 2007 roku do czerwca 2009 roku. W efekcie zidentyfikowano obszary wiedzy, które częściej stwarzają problemy egzaminowanym. Dodatkowo dokonano oceny zgodności sylabusa z tematyką pytań egzaminacyjnych wskazując na dostrzeżone błędy.
- PozycjaLokalne uwarunkowania budowania społeczeństwa informacyjnego na przykładzie doświadczeń gminy Czechowice-Dziedzice(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Binda, Jacek; Rak-Młynarska, Elżbieta; Mrowiec, PawełRozwój człowieka od zawsze nierozerwalnie łączył się z generowaniem, przetwarzaniem, stosowaniem i przechowywaniem informacji. W artykule zaprezentowano stan obecny, uwarunkowania oraz perspektywy rozwoju społeczeństwa informatycznego na poziomie samorządu lokalnego – na przykładzie gminy Czechowice-Dziedzice, położonej w powiecie bielskim, w województwie śląskim. Dane zostały poddane analizie w kontekście regionalnych, krajowych, a także unijnych założeń rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Skuteczność kształtowania społeczeństwa informatycznego w skali kraju zależy przede wszystkim od efektywności realizowanych „strategii informatyzacji” przez samorządy lokalne, ponieważ to one są najbliżej społeczności lokalnych, znają ich potrzeby oraz oczekiwania w tym zakresie. Głównym wyzwaniem samorządów lokalnych jest więc wykreowanie społeczeństwa informacyjnego, które stanie się źródłem przewag konkurencyjnych w regionie. W artykule wskazano także bariery, na które napotykają samorządy lokalne przy realizacji strategii budowy społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji.
- PozycjaZarządzanie wiedzą w organizacjach inteligentnych. Rozwiązania informatyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Krawczyk, AnnaGospodarka oparta na wiedzy stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania zarówno w zakresie efektywnego, jak i skutecznego rozwoju procesów organizacyjnego uczenia się. Poziom dostosowań polskich przedsiębiorstw do obecnych wyzwań gospodarki jest jeszcze dość niski. To właśnie rozwój systemów informatycznych jest tą cechą, która wśród polskich przedsiębiorstw została rozwinięta najpełniej. Polskie organizacje inteligentne, które są silnie ukierunkowane technologicznie wydają się być dobrze przygotowane do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy, gdzie szybkość, dostęp, jak i możliwość wykorzystania wiedzy stanowi zasadniczy czynnik konkurencyjności. Najlepszym dowodem na powyższe jest fakt, że inteligentne organizacje osiągają znacznie lepsze wyniki ekonomiczne aniżeli pozostałe organizacje.
- PozycjaAspekty funkcjonowania e-administracji dla jakości życia obywateli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kasprzyk, BeataW artykule omówiono wpływ rozwoju nowych technologii w komunikacji obywateli z urzędem poprzez kanał tzw. elektronicznej administracji publicznej. Przedstawiono korzyści i obawy płynące z rozwiązań e-administracji w Polsce. Przeprowadzono także analizę wyników badań empirycznych w Polsce i własnych badań ankietowych (w woj. podkarpackim) dotyczących aspektów wykorzystania e-usług w kontaktach obywateli z administracją publiczną.
- PozycjaWykorzystanie witryn internetowych i poczty elektronicznej w marketingu agroturystyki na przykładzie województwa lubelskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Dziechciarz, TomaszCelem niniejszego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest stopień wykorzystania serwisu internetowego (witryn internetowych) oraz poczty elektronicznej do marketingu usług świadczonych przez gospodarstwa w województwie lubelskim. Kreowanie konkurencyjności w nowoczesnej gospodarce rynkowej, w tym także w agroturystyce, staje się obecnie – w dobie kryzysu ekonomicznego – koniecznością. Autor opracowania zbadał gospodarstwa agroturystyczne funkcjonujące w województwie lubelskim i posiadające swoją witrynę internetową oraz system rezerwacji miejsc noclegowych w Internecie. Oceniono uzyskane odpowiedzi na zapytania rezerwacyjne wysłane poprzez pocztę elektroniczną. Wyniki badań prowadzą do wniosku, że właściciele gospodarstw agroturystycznych w niewielkim tylko stopniu wykorzystują zarówno pocztę elektroniczną, jak i własną stronę internetową do tworzenia swoistego „kanału dystrybucji” usług agroturystycznych.
- PozycjaAnaliza statystyczna użytkowania systemu SEKAP w woj. śląskim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Sikora, KonradStopniowe wdrażanie systemów informatycznych m.in. takich jak SEKAP oraz ich integracja z coraz bardziej powszechnymi elektronicznymi kanałami komunikacyjnymi pozwala na możliwość świadczenia usług elektronicznych w administracji publicznej na coraz wyższym poziomie. Dzięki realizacji Projektu SEKAP podniósł się poziom świadomości społeczeństwa w woj. śląskim w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększa się efektywność pracy administracji m.in. w zakresie realizacji tych usług na terenie powiatów biorących udział w projekcie.
- PozycjaModel integracji systemów komunikacji interaktywnej z platformą e-biznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Jankowski, Jarosław; Jasiak, SylwiaRozproszenie organizacji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na technologie telekomunikacyjne. Dynamicznie rozwija się sektor komunikacji z wykorzystaniem protokołów IP i systemów call center. W artykule przedstawiono model integracji platform VoIP z platformą ebiznesu z wykorzystaniem aplikacji na licencji otwartej oraz założnia do budowy systemu call center dla modelowej firmy.
- PozycjaOcena stron internetowych podmiotów gospodarki społecznej na przykładzie organizacji pozarządowych z terenu województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kuta-Pałach, MałgorzataArtykuł przedstawia ocenę i analizę stron internetowych podkarpackich organizacji pozarządowych. Dane do badania uzyskane zostały z ogólnopolskiej bazy organizacji zaliczanych do trzeciego sektora. W ramach prac badawczych posłużono się 10 kryteriami oraz dokonano oceny 71 stron internetowych. W artykule opisano w skrócie wyniki tej analizy. Jako dodatkowy, uzupełniający element przedstawiono strony WWW dwóch podmiotów które otrzymały najwyższą liczbę punktów w badaniu („dobre praktyki”).
- PozycjaPromocja oferty handlowej pośredników w obrocie nieruchomościami z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rodzeń, DanielInternet stanowiąc doskonałe narzędzie umożliwiające dotarcie do milionów użytkowników staje się wymarzonym środkiem wykorzystywanym w działalności promocyjnej pośredników w obrocie nieruchomościami. W artykule przedstawiono różne formy promocji oferty handlowej pośredników z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych. Wskazano przykłady działań opolskich podmiotów świadczących usługi w zakresie pośrednictwa, którzy w działalności promocyjnej wykorzystują portale ogłoszeniowe. Artykuł zawiera szereg przykładów wskazujących na istotną rolę, jaką w działalności promocyjnej odgrywają programy służące do obsługi biura pośrednika w obrocie nieruchomościami. Elementem podsumowującym jest przedstawienie korzyści wynikających ze współpracy pośredników z internetowymi serwisami ogłoszeniowymi.
- PozycjaOcena wybranych aspektów funkcjonowania elektronicznej administracji publicznej w województwie podkarpackim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Stec, MałgorzataW artykule dokonano oceny wybranych aspektów funkcjonowania e-administracji publicznej w Polsce, na przykładzie województwa podkarpackiego. Badaniami objęto wszystkie jednostki samorządowe województwa podkarpackiego oraz urzędy marszałkowskie i wojewódzkie w Polsce. Dane do analiz uzyskano poprzez złożenie wniosku o udzielenie informacji publicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej, tzw. e-maila. Z przeprowadzonych badań wynika, że poziom rozwoju e-administracji publicznej jest zróżnicowany, zdecydowanie lepszy w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich niż w gminnych jednostkach samorządowych.