Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/7827
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 23 (2011) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Serwisy Investor Relations źródłem informacji dla inwestorów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Tokarska, MariaCelem artykułu było wskazanie co powinien zawierać (według wskazań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie) idealny serwis WWW Investor Relations, a także analiza serwisów online spółek występujących na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych wchodzących w skład 20 największych spółek – WIG20 jako źródła informacji o spółce dla aktualnych i potencjalnych inwestorów. Z analizy stron Investor relations wynika, że większość spółek stosuje się do zaleceń GPW znajdujących się na stronie naszmodel.gpw.pl. Większość spółek dobrze informuje swoich, jak i potencjalnych inwestorów o działalności spółki. Nie są to jednak modelowe serwisy internetowe Investor Relations. Wykorzystanie Internetu przez spółkę daje możliwość zrozumienia wielu istotnych aspektów prowadzonego biznesu, wspomaga kształtowanie wizerunku spółki wśród akcjonariuszy, może również w istotny sposób przyczyniać się do zwiększenia zainteresowania spółką.Pozycja Nowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Milic-Czerniak, RóżaW artykule przedstawiono wykorzystywanie zaawansowanych technologii w tworzeniu Systemu Informacji Marketingowej (SIM) przede wszystkim w procesie gromadzenia danych (zintegrowane systemy transakcyjne, Internet, urządzenia elektroniczne w bezpośrednich badaniach marketingowych), jak i przechowywania ich w hurtowniach danych oraz przetwarzania i analizowania, a także w dostarczaniu informacji odbiorcom biznesowym w procesie podejmowania decyzji (systemy zarządzania informacją III generacji – Business Intelligence). SIM umożliwiają zatem szybkie docieranie istotnych informacji do pracowników i klientów w procesie podejmowania decyzji, co stanowi immanentną cechę społeczeństwa informacyjnego.Pozycja Zarządzanie wiedzą w organizacjach inteligentnych. Rozwiązania informatyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Krawczyk, AnnaGospodarka oparta na wiedzy stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania zarówno w zakresie efektywnego, jak i skutecznego rozwoju procesów organizacyjnego uczenia się. Poziom dostosowań polskich przedsiębiorstw do obecnych wyzwań gospodarki jest jeszcze dość niski. To właśnie rozwój systemów informatycznych jest tą cechą, która wśród polskich przedsiębiorstw została rozwinięta najpełniej. Polskie organizacje inteligentne, które są silnie ukierunkowane technologicznie wydają się być dobrze przygotowane do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy, gdzie szybkość, dostęp, jak i możliwość wykorzystania wiedzy stanowi zasadniczy czynnik konkurencyjności. Najlepszym dowodem na powyższe jest fakt, że inteligentne organizacje osiągają znacznie lepsze wyniki ekonomiczne aniżeli pozostałe organizacje.Pozycja Lokalne uwarunkowania budowania społeczeństwa informacyjnego na przykładzie doświadczeń gminy Czechowice-Dziedzice(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Binda, Jacek; Rak-Młynarska, Elżbieta; Mrowiec, PawełRozwój człowieka od zawsze nierozerwalnie łączył się z generowaniem, przetwarzaniem, stosowaniem i przechowywaniem informacji. W artykule zaprezentowano stan obecny, uwarunkowania oraz perspektywy rozwoju społeczeństwa informatycznego na poziomie samorządu lokalnego – na przykładzie gminy Czechowice-Dziedzice, położonej w powiecie bielskim, w województwie śląskim. Dane zostały poddane analizie w kontekście regionalnych, krajowych, a także unijnych założeń rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Skuteczność kształtowania społeczeństwa informatycznego w skali kraju zależy przede wszystkim od efektywności realizowanych „strategii informatyzacji” przez samorządy lokalne, ponieważ to one są najbliżej społeczności lokalnych, znają ich potrzeby oraz oczekiwania w tym zakresie. Głównym wyzwaniem samorządów lokalnych jest więc wykreowanie społeczeństwa informacyjnego, które stanie się źródłem przewag konkurencyjnych w regionie. W artykule wskazano także bariery, na które napotykają samorządy lokalne przy realizacji strategii budowy społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji.Pozycja Model integracji systemów komunikacji interaktywnej z platformą e-biznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Jankowski, Jarosław; Jasiak, SylwiaRozproszenie organizacji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na technologie telekomunikacyjne. Dynamicznie rozwija się sektor komunikacji z wykorzystaniem protokołów IP i systemów call center. W artykule przedstawiono model integracji platform VoIP z platformą ebiznesu z wykorzystaniem aplikacji na licencji otwartej oraz założnia do budowy systemu call center dla modelowej firmy.Pozycja Ocena stron internetowych podmiotów gospodarki społecznej na przykładzie organizacji pozarządowych z terenu województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kuta-Pałach, MałgorzataArtykuł przedstawia ocenę i analizę stron internetowych podkarpackich organizacji pozarządowych. Dane do badania uzyskane zostały z ogólnopolskiej bazy organizacji zaliczanych do trzeciego sektora. W ramach prac badawczych posłużono się 10 kryteriami oraz dokonano oceny 71 stron internetowych. W artykule opisano w skrócie wyniki tej analizy. Jako dodatkowy, uzupełniający element przedstawiono strony WWW dwóch podmiotów które otrzymały najwyższą liczbę punktów w badaniu („dobre praktyki”).Pozycja Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Skrzypek, ElżbietaW artykule przedstawiono istotę, rolę i znaczenie gospodarki opartej na wiedzy. Wskazano warunki, jakie muszą być spełnione, by GOW mogła powstać i rozwijać się. Wskazano na metody oceny GOW i omówiono wyznaczniki GOW. Wskazano na znaczenie zarządzania wiedzą w warunkach GOW. Przedstawiono orientację przedsiębiorstw na organizacyjne uczenie się oraz orientację na zarządzanie wiedzą.Pozycja Promocja oferty handlowej pośredników w obrocie nieruchomościami z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Rodzeń, DanielInternet stanowiąc doskonałe narzędzie umożliwiające dotarcie do milionów użytkowników staje się wymarzonym środkiem wykorzystywanym w działalności promocyjnej pośredników w obrocie nieruchomościami. W artykule przedstawiono różne formy promocji oferty handlowej pośredników z wykorzystaniem portali ogłoszeniowych. Wskazano przykłady działań opolskich podmiotów świadczących usługi w zakresie pośrednictwa, którzy w działalności promocyjnej wykorzystują portale ogłoszeniowe. Artykuł zawiera szereg przykładów wskazujących na istotną rolę, jaką w działalności promocyjnej odgrywają programy służące do obsługi biura pośrednika w obrocie nieruchomościami. Elementem podsumowującym jest przedstawienie korzyści wynikających ze współpracy pośredników z internetowymi serwisami ogłoszeniowymi.Pozycja Systemy e-learningowe w działalności polskich przedsiębiorstw oraz ich wpływ na konkurencyjność(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Żołędziewski, ŁukaszZastosowanie zintegrowanych systemów e-learningowych na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem jest już standardem w dużych korporacjach i nowoczesnych organizacjach. Wielość korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie systemu pozwala menadżerom na jeszcze sprawniejsze zarządzanie nie tylko sferami dotyczącymi wiedzy czy ludzi, ale całego przedsiębiorstwa. Problemem wydaje się jednak nadal słaba znajomość polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie – niepełne wykorzystanie funkcjonalności systemu. Przedstawione wyniki badań pozwalają na scharakteryzowanie stanu wykorzystania zintegrowanych systemów e-learningowych przez polskie przedsiębiorstwa oraz nakreślenie nowego modelu adaptacji, jaki może być stosowany przez pionierów e-learningu.Pozycja Controlling kapitału intelektualnego – koncepcja rozwiązania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hofman, MariuszPrezentowany artykuł opisuje koncepcję controllingu kapitału intelektualnego, która wykazuje znaczną użyteczność aplikacyjną. Wykorzystanie koncepcji controllingu odpowiednio porządkuje podejście przedsiębiorstwa do planowania, kontroli oraz pomnażania zasobów kapitału intelektualnego. Rola controllingu kapitału intelektualnego jest w takim rozwiązaniu powiązana z określeniem, jakiego rodzaju zasobów kapitału intelektualnego wymaga realizacja poszczególnych celów strategicznych, a także z oceną wartości posiadanych zasobów kapitału intelektualnego oraz wskazaniem efektywnych dróg rozwoju lub pozyskiwania niezbędnych z punktu widzenia realizacji strategii aktywów intelektualnych.Pozycja Analiza zdawalności egzaminów ECDL oraz identyfikacja obszarów wiedzy stwarzających problemy egzaminowanym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hall, Ryszard; Hall, HannaW artykule przeanalizowano wyniki egzaminów ECDL przeprowadzone przez jednego z autorów w okresie od lipca 2007 roku do czerwca 2009 roku. W efekcie zidentyfikowano obszary wiedzy, które częściej stwarzają problemy egzaminowanym. Dodatkowo dokonano oceny zgodności sylabusa z tematyką pytań egzaminacyjnych wskazując na dostrzeżone błędy.Pozycja Ocena wybranych aspektów funkcjonowania elektronicznej administracji publicznej w województwie podkarpackim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Stec, MałgorzataW artykule dokonano oceny wybranych aspektów funkcjonowania e-administracji publicznej w Polsce, na przykładzie województwa podkarpackiego. Badaniami objęto wszystkie jednostki samorządowe województwa podkarpackiego oraz urzędy marszałkowskie i wojewódzkie w Polsce. Dane do analiz uzyskano poprzez złożenie wniosku o udzielenie informacji publicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej, tzw. e-maila. Z przeprowadzonych badań wynika, że poziom rozwoju e-administracji publicznej jest zróżnicowany, zdecydowanie lepszy w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich niż w gminnych jednostkach samorządowych.Pozycja Wybrane zagadnienia mierzalności przestrzeni medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pietrzak, HenrykW dobie e-społeczeństwa przestrzeń medialna odgrywa wielką rolę. Nierzadko zdarza się, że kreuje wręcz ona rzeczywistość. Medialne informacje kształtują w nas sposób postrzegania świata realnego wraz z wyobrażeniami zjawisk, faktów. Postęp technologiczny połączył ze sobą różne formy przekazów czyniąc z nich podstawowe źródło zdobywania wiedzy, rozrywki. Media masowe i multimedia silne oddziałują na ludzi, a w wyniku tego powstaje sytuacja ich niekontrolowanego wpływu na postawy, zachowania, emocje ludzi.Pozycja Studia dla obcokrajowców jako stymulator rozwoju regionalnego w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pawłowski, AdamPrzedmiotem artykułu jest ewaluacja oferty polskich uczelni wyższych z wiodących ośrodków, przeznaczonych dla studentów zagranicznych, oraz jej wpływu na rozwój regionalny. Omawiane są takie parametry oferty, jak: widoczność w przestrzeni cyfrowej, statystyki wymian studenckich, zatrudnienie zagranicznych wykładowców, oferta uczelni w językach obcych. Uzyskane wyniki wskazują na mocną pozycję największych ośrodków akademickich, wielkie zainteresowanie medycyną, dobrą międzynarodową pozycję szkół artystycznych, stosunkowo niskie pozycje uniwersytetów i politechnik oraz słabe zainteresowanie studentami z zagranicy ze strony szkół niepublicznych. Artykuł kończy seria rekomendacji.Pozycja Zróżnicowanie kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Fura, Barbara; Fura, MarekArtykuł prezentuje wyniki badań dotyczących zróżnicowania kapitału intelektualnego pracowników w wieku przedemerytalnym względem ich demograficznej, społecznej i zawodowej struktury. Badania przeprowadzono w 2009 r. na reprezentatywnej próbie 360 osób. Respondentami były kobiety w wieku 50–59 lat (160 osób) i mężczyźni w wieku 50–59 lat (200 osób). Pracownicy byli zatrudnieni w sektorze przemysłowym i budowlanym, jak również w usługach rynkowych i nierynkowych. Do zbadania zróżnicowania kapitału intelektualnego posłużyły następujące zmienne jakościowe: znajomość języka obcego, uczestnictwo w szkoleniach zawodowych, umiejętność obsługi komputera, korzystanie z sieci Internet. Do zbadania zależności pomiędzy poziomem kapitału intelektualnego a cechami respondentów posłużono się testem niezależności chi-kwadrat Pearsona. Siłę wykazanych zależności zmierzono przy użyciu współczynnika zbieżności V-Cramera, a w celu ich doprecyzowania wykorzystano analizę korespondencji.Pozycja Analiza statystyczna użytkowania systemu SEKAP w woj. śląskim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Sikora, KonradStopniowe wdrażanie systemów informatycznych m.in. takich jak SEKAP oraz ich integracja z coraz bardziej powszechnymi elektronicznymi kanałami komunikacyjnymi pozwala na możliwość świadczenia usług elektronicznych w administracji publicznej na coraz wyższym poziomie. Dzięki realizacji Projektu SEKAP podniósł się poziom świadomości społeczeństwa w woj. śląskim w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększa się efektywność pracy administracji m.in. w zakresie realizacji tych usług na terenie powiatów biorących udział w projekcie.Pozycja Aspekty funkcjonowania e-administracji dla jakości życia obywateli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kasprzyk, BeataW artykule omówiono wpływ rozwoju nowych technologii w komunikacji obywateli z urzędem poprzez kanał tzw. elektronicznej administracji publicznej. Przedstawiono korzyści i obawy płynące z rozwiązań e-administracji w Polsce. Przeprowadzono także analizę wyników badań empirycznych w Polsce i własnych badań ankietowych (w woj. podkarpackim) dotyczących aspektów wykorzystania e-usług w kontaktach obywateli z administracją publiczną.Pozycja Wykorzystanie witryn internetowych i poczty elektronicznej w marketingu agroturystyki na przykładzie województwa lubelskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Dziechciarz, TomaszCelem niniejszego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest stopień wykorzystania serwisu internetowego (witryn internetowych) oraz poczty elektronicznej do marketingu usług świadczonych przez gospodarstwa w województwie lubelskim. Kreowanie konkurencyjności w nowoczesnej gospodarce rynkowej, w tym także w agroturystyce, staje się obecnie – w dobie kryzysu ekonomicznego – koniecznością. Autor opracowania zbadał gospodarstwa agroturystyczne funkcjonujące w województwie lubelskim i posiadające swoją witrynę internetową oraz system rezerwacji miejsc noclegowych w Internecie. Oceniono uzyskane odpowiedzi na zapytania rezerwacyjne wysłane poprzez pocztę elektroniczną. Wyniki badań prowadzą do wniosku, że właściciele gospodarstw agroturystycznych w niewielkim tylko stopniu wykorzystują zarówno pocztę elektroniczną, jak i własną stronę internetową do tworzenia swoistego „kanału dystrybucji” usług agroturystycznych.Pozycja Innowacyjność w aspekcie regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Gust-Bardon, Natalia IrenaW sytuacji postępującej globalizacji na świecie o rozwoju regionalnym decyduje zdolność poszczególnych regionów do ciągłego generowania oraz adaptacji nowej wiedzy, technologii oraz nowych rozwiązań organizacyjnych. Innowacje stają się czynnikiem, który warunkuje rozwój przedsiębiorstw, regionów, krajów. Czynnikiem decydującym o poziomie rozwoju regionu jest zdolność do absorpcji oraz dyfuzji innowacji. W artykule przeprowadzono analizę innowacyjności polskich województw za pomocą metody Hellwiga. Wykazała ona, że zarówno w 2005 r., jak i w 2008 r. poziom innowacyjności w regionach był mocno zróżnicowany. Województwo mazowieckie uzyskało najwyższy wskaźnik w obu badanych okresach. Analiza wykazała również, że na przestrzeni 2005 i 2008 roku nastąpił wzrost syntetycznego wskaźnika innowacyjności dla województw, co można interpretować jako pozytywny sygnał do stopniowego zwiększania poziomu innowacyjności w skali całego kraju. Niestety, wzrost ten jest nadal zbyt niski, aby mógł zmienić pozycję Polski na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.Pozycja Analiza i porównanie zastosowań chat botów w e-biznesie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pleban, BartoszArtykuł przedstawia problematykę systemów wirtualnych doradców, wspomagających proces podejmowania decyzji w handlu elektronicznym. Porównane zostały dotychczasowe rozwiązania stosowane w Polsce z uwzględnieniem charakterystycznych cech i zastosowań praktycznych. Przedstawione zostały również badania porównawcze ukazujące różnice i działanie wybranych programów. W artykule zaprezentowane są perspektywy rozwoju koncepcji chat botów w e-biznesie z uwzględnieniem oczekiwań użytkowników.