Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)2017

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3437

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
  • Pozycja
    Implementacja algorytmu wyodrębniania cech antropometrycznych w środowisku MATLAB
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gomółka, Zbigniew; Twaróg, Bogusław; Żesławska, Ewa
    W artykule przedstawiono system biometrycznej identyfikacji tożsamości ludzi na podstawie analizy geometrii dłoni. Zaprojektowano i zrealizowano stanowisko do rzeczywistej identyfikacji osób. Wykorzystując środowisko MATLAB, zaimplementowano aplikację z przyjaznym interfejsem GUI pozwalającą prowadzić proces identyfikacji.
  • Pozycja
    Protection System Against Products Counterfeit Based on NFC and Barcode Technologies
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Saleh, Hadi M.; Umaru, Mohammed U.; Alexandrov, Dmitry V.
    The objective of this report is to provide a protective system architecture and analysis for NFC and Barcode technology that can be use to empower consumer in the fight against counterfeiting and IPR infringing products using mobile devices. This report focuses on the technology that can empower the consumer in the field in the presence of the goods itself by using technical tools and devices, which are easily available. The report identifies the main immediate empowerring tool for consumers. This is represented by a modern smartphone (or similar device like a tablet) to be use as a tool to empower the consumer in the fight against counterfeiting. The modern smartphone is equipped with a high resolution camera, support for different standards for wireless connectivity, a powerful processor able to support the implementation of sophisticated algorithms and support for NFC and Barcode readers. In addition, the smartphone can be integrated and augmented with a wide range of plug-in devices and tools (e.g., an USB microscope). The concept of empowering the consumer can be an important element to support Due Diligence practices and Supply Chain Integrity because the different categories of consumer can authenticate the goods in different parts of the supply chain and report the presence of non-compliances (e.g., counterfeit products).
  • Pozycja
    Metoda zbierania wymagań w projektowaniu systemów informatycznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wojtachnik, Robert
    W procesie wdrożenia systemu informatycznego dochodzi do konfrontacji oczekiwań firmy wdrażającej oprogramowanie z wyobrażeniami dostawcy na temat tych oczekiwań. Ryzyko niepowodzenia projektu wdrożeniowego wynoszące 50% jest powodem zainteresowania tematem projektowania systemów informatycznych. Kluczowym elementem w definiowaniu wymagań jest właściwe postawienie celów projektu i dążenie do ich realizacji. W artykule skoncentrowano się na zdefiniowaniu cech, jakie powinna spełniać dobra specyfikacja, oraz wskazano optymalną strukturę specyfikacji. Struktura specyfikacji jest wynikiem analizy norm, metod projektowych, jak również doświadczeń autora.
  • Pozycja
    Poziom kompetencji w korzystaniu z technologii informacyjnych przez studentów I roku Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warzocha, Tomasz
    W artykule przedstawiono wyniki badań z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez studentów I roku pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w celu pozyskiwania, przetwarzania, przechowywania informacji. Ponadto zapytano studentów, czy wykorzystują technologie informacyjne w procesach komunikowania się ze sobą, z nauczycielami akademickimi, czy i w jaki sposób udostępniają sobie pliki oraz do czego ponadto wykorzystują technologie informacyjne.
  • Pozycja
    Skuteczność oprogramowania AR w nauczaniu chemii – sprawozdanie z badań
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warchoł, Tomasz
    W artykule przedstawiono wyniki badań skuteczności oprogramowania wykorzystującego rozszerzoną rzeczywistość, które prowadzone były w ramach warsztatów interaktywnych. Analizowane zagadnienia pokazuję wartość, jaką stanowi wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji.
  • Pozycja
    Kryteria oceny jakości kursów e-learningowych w szkolnictwie wyższym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tuczyński, Krystian
    W artykule przedstawiono potrzebę włączania e-learningu do tradycyjnych zajęć dydaktycznych realizowanych na uczelniach wyższych. Przedstawiono ponadto kryteria, jakim muszą sprostać kursy e-learningowe tworzone przez kadrę akademicką Uniwersytetu Rzeszowskiego. Każdy z tworzonych kursów poddany zostaje wielowymiarowej ocenie z zakresu kryteriów merytorycznych oraz metodycznych, których spełnienie umożliwia ich wdrożenie do procesu kształcenia akademickiego.
  • Pozycja
    Wolne oprogramowanie QGIS i jego możliwości wykorzystania w edukacji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pokojska, Paulina; Pokojski, Wojciech
    W artykule podjęto temat możliwości wykorzystania wolnego oprogramowania z dziedziny Systemów Informacji Geograficznej (GIS)1 w edukacji na przykładzie programu QGIS. Dokonano przeglądu dostępnych zasobów edukacyjnych dotyczących QGIS, umożliwiających naukę programu.
  • Pozycja
    Ja–Ty–Komputer. Specyfika zajęć prowadzonych metodą e-learningu z perspektywy analizy transakcyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pierzchała, Anna
    Zwrócenie uwagi na charakterystyczną relację, jaka łączy człowieka z komputerem, stało się punktem wyjścia dla niniejszego artykułu. Autorka podejmie w nim próbę charakterystyki zajęć prowadzonych metodą e-learningu na Wydziale Pedagogicznym Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Paradygmatem dla tych rozważań jest koncepcja analizy transakcyjnej. W opracowaniu wykorzystane zostały trzy wzajemnie uzupełniające się obszary tematyczne koncepcji – analiza struktury osobowości, analiza komunikacji oraz koncepcja pasywności transakcyjnej.
  • Pozycja
    „Zastój” w procesie komputeryzacji kształcenia z perspektywy analizy transakcyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Łęski, Zbigniew
    Pomimo rosnącej obecności komputerów w procesie kształcenia ich zastosowanie w przeciętnej szkole wciąż znacząco odbiega od możliwości, jakie te urządzenia oferują. Autor przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje w niedocenianiu przez badaczy problematyki relacyjnego charakteru człowiek–media, a także w istnieniu pewnego przekazywanego z pokolenia na pokolenie skryptu szkoły. Analiza transakcyjna jest tu propozycją koncepcji, która dzięki swej dostępności, przejrzystej terminologii oraz narzędziom może w znacznej mierze ułatwić przeprowadzenie badań uwzględniających powyższe problemy.
  • Pozycja
    Wychowanie do wartości w społeczeństwie informacyjnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Langier, Cecylia; Siembida, Martyna
    Współczesne czasy charakteryzuje szybki postęp techniczny, szczególnie w obszarze nowoczesnych urządzeń informacyjnych. Rozwój technologii komunikacyjnej zmienił obraz społeczeństwa, które stało się formacją uzależnioną od wiedzy i wiadomości, prześcigającą się w dostępie do coraz nowocześniejszych komunikatorów. Głównym źródłem wiedzy jest internet, który ze względu na swoją specyfikę – łatwość dostępu oraz szerokie możliwości publikacji różnych treści – stanowi ważny element kształtowania osobowości jego najmłodszych użytkowników. Można nawet stwierdzić, że współcześnie stanowi on swego rodzaju specyficzne środowisko wychowawcze. W artykule omówiono główne cechy społeczeństwa informacyjnego oraz przedstawiono podstawowe problemy związane z wychowaniem do wartości współczesnych dzieci i młodzieży – cyfrowych tubylców. Podkreślono wychowawcze oddziaływanie internetu, szczególnie koncentrując się na czynnikach istotnie wpływających na rozwój aksjologiczny młodego pokolenia.
  • Pozycja
    Edukacja medialna w społeczeństwie sieci
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Betlej, Alina
    Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia edukacji medialnej w społeczeństwie sieci i dylematów badawczych związanych z różnym jej sposobem definiowania. Społeczeństwo sieci charakteryzuje się wysokim stopniem utechnicznienia przestrzeni społecznej. Rozwój nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, określanych także mianem sieciowych, wpłynął na wiele zmian o charakterze transformacyjnym w kluczowych obszarach aktywności ludzkiej. Przemiany te nie pozostały bez wpływu na konieczność redefinicji kluczowych takich pojęć, jak „edukacja w zmediatyzowanej rzeczywistości społecznej”. Sieciowy kontekst analizy tychże przekształceń wydaje się być szczególnie interesującym w badaniu dylematów i wyzwań, przed jakimi staje edukacja medialna w technologicznym społeczeństwie.
  • Pozycja
    Wytwory techniki a budowanie wiedzy w środowisku sieciowym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Baron-Polańczyk, Eunika
    Artykuł przedstawia rozwój wytworów techniki, technologiczny postęp odnajdujący swoje odbicie w ewoluujących ideach i tworzących się teoriach o formowaniu wiedzy. Zwraca uwagę na główne tezy budowania wiedzy w kontekście uwarunkowań wykorzystania sieci z jej różnymi węzłami i połączeniami. Uwzględniając społeczną potrzebę edukacyjnego zagospodarowania środowiska sieciowego i narzędzi ICT, wskazuje na problemy uczenia się, które jest przechowywane i przekształcane przez technologię.
  • Pozycja
    Hodnotenie fyzikálnych a chemických faktorov drevných prachov
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tureková, Ivana
    V drevospracujúcom priemysle významné postavenie majú drevné prachy, ktoré možno hodnotiť podľa nebezpečných vlastností z rôznych hľadísk. Prvým je nebezpečnosť charakterizovaná požiarno-technickými vlastnosťami a k druhým patria hygienicko-zdravotné hľadiská. Hoci každé z nich predstavuje osobitnú sféru záujmu, spoločným rysom na takýchto pracoviskách je zabezpečiť také pracovné prostredie, ktoré zodpovedá požiadavkám zdravotnej bezpečnosti a technickej bezpečnosti pri práci.
  • Pozycja
    Detekcia možnosti vzniku pracovných úrazov pomocou analýzy rizík na pracovisku
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tomková, Viera
    V systéme človek – stroj – pracovné prostredie je práve človek najčastejšou príčinou pracovných úrazov. Identifikácia miery rizika pri jednotlivých pracovných činnostiach je základom správnej politiky bezpečnosti pri práci. Cieľom článku je poukázať na význam aplikácie vybranej metódy pre analýzu ľudskej chyby vo vzdelávaní budúcich bezpečnostných technikov počas štúdia na vysokej škole.
  • Pozycja
    Edukacja dla bezpieczeństwa jako ogniwo w systemie bezpieczeństwa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lorek, Marlena
    W niniejszym artykule chciałabym zwrócić uwagę na rolę edukacji dla bezpieczeństwa, która wprzęga w system ogniw bezpieczeństwa poszczególnych obywateli, zwiększając ich świadomość w zakresie mechanizmów rządzących systemem bezpieczeństwa i włączając ich w świadome działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ich środowisku lokalnym, regionalnym.
  • Pozycja
    Technologiczne aspekty edukacji dla bezpieczeństwa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Soler, Urszula
    Bezpieczeństwo stało się jedną z najważniejszych kategorii XXI w.. Niezwykle szybki rozwój technologiczny z jednej strony bardzo jej sprzyja, ale z drugiej przyczynia się do powstawania nowych zagrożeń, a co za tym idzie – do szukania nowych rozwiązań, które mogłyby im zapobiec. Społeczne wartościowanie technologii i edukacja dla bezpieczeństwa wydają się być najważniejszymi z nich.
  • Pozycja
    The Methodology of Experimental Investigations of the Grain Materials Velocity from the Physical Model of the Dump Bunker
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Shymko, Lyubov
    The article deals with the practical experience and methods of experimental studies of loose grain materials of the main crops unloading by the grain harvesting combine dump hopper. The main objective of the investigation is to minimize mechanical grain material damage, which is relevant for seed farms.
  • Pozycja
    Czujniki w praktyce kształcenia inżynierskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Żyłka, Wojciech; Żyłka, Marta; Szczerba, Zygmunt
    W artykule przedstawiono budowę oraz zasadę działania czujników. Ponadto opisano przykładowe pomiary z wykorzystaniem czujników prowadzone przez studentów Politechniki Rzeszowskiej oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego.