Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3437
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)2017 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Reforma systemu edukacji czy kolejna gra pozorów?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pęczkowski, RyszardW artykule przedstawiam rozważania będące oceną aktualnego stanu realizacji reformy polskiego systemu edukacji. Oceny tej dokonuję, odwołując się do analizy podstawowego obszaru determinującego efekty podjętych działań reformatorskich, a mianowicie wprowadzonych do praktyki edukacyjnej rozstrzygnięć prawnych. Od ich jakości zależą końcowe efekty reformy systemu edukacji. W artykule podejmuję próbę odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Czy autorzy reformy stworzyli warunku prawne umożliwiające efektywne wdrażanie nowych rozwiązań strukturalnych i programowych?Pozycja Szkoły statutowe jako forma decentralizacji i podniesienia jakości kształcenia w Stanach Zjednoczonych Ameryki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pawłowska, AgnieszkaSłabe wyniki nauczania oraz trendy centralizacyjne w amerykańskiej oświacie skłoniły społeczności lokalne i organizacje społeczne do poszukiwania alternatywnych form kształcenia. Jedną z nich są szkoły statutowe. Opierając się na dotychczasowych badaniach, autorka wskazuje na nieistotne różnice między szkołami tradycyjnymi i statutowymi w zakresie efektów kształcenia oraz istotne różnice w wyrównywaniu szans uczniów z niezamożnych rodzin i mniejszości rasowych.Pozycja System finansowania oświaty niepublicznej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pięta-Szawara, AnnaSzkoły i placówki niepubliczne są finansowane ze źródeł prywatnych, przede wszystkim z czesnego opłacanego przez rodziców uczniów, oraz ze środków publicznych w postaci dotacji udzielanych im przez jednostki samorządu terytorialnego. W niniejszym artykule na podstawie analizy prawnej wspartej przeglądem literatury przedstawiono złożoność obecnych rozwiązań w zakresie trybu i zasad udzielania dotacji oświatowej podmiotom niepaństwowym i niesamorządowym, a także sposób ich uzyskiwania, wykorzystywania i rozliczania przez beneficjentów. Uwzględniono przy tym zróżnicowanie szkół niepublicznych oraz ewolucję najważniejszych rozwiązań proceduralnych w warunkach decentralizacji polityki oświatowej w Polsce na przestrzeni ostatnich 25 lat.Pozycja Interesariusze polityki oświatowej na poziomie gminy. Analiza relacji zaangażowanych aktorów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kołomycew, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie relacji pomiędzy kluczowymi interesariuszami lokalnej polityki oświatowej powstałych na tle likwidacji szkół samorządowych. Autorka weryfikuje hipotezę wskazującą, że z uwagi na opiniotwórczy charakter nauczycieli w środowiskach lokalnych władze gmin – obawiając się utraty poparcia społecznego – decydują się na rozwiązania mniej kontrowersyjne społecznie, ale nieracjonalne pod względem ekonomicznym. Teoria interesariuszy Freemana stała się podstawą analizy. Artykuł powstał na podstawie badań desk research oraz wyników badań empirycznych prowadzonych wybranych gminach w Polsce.Pozycja Pozaekonomiczne aspekty likwidacji szkół w gminach wiejskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kotarba, BogusławNiekorzystne trendy demograficzne w połączeniu z przyjętym sposobem finansowania wydatków oświatowych coraz częściej zmuszają władze gmin, zwłaszcza wiejskich, do likwidacji szkół z przyczyn ekonomicznych. Likwidacja szkoły ma jednak również inne, społeczne wymiary. W artykule na podstawie badań empirycznych przedstawiono ich analizę. Pozytywnie zweryfikowano hipotezę: pozaekonomiczne aspekty likwidacji szkół nie odgrywają większej roli w dłuższym okresie, nie powodują znaczącego spadku poparcia społecznego dla wójtów i burmistrzów i dlatego nie stanowią zagrożenia ich interesów politycznych.Pozycja Motywy podjęcia studiów przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji – w świetle badań porównawczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lib, Waldemar; Stebila, JánW artykule zostały przedstawione wyniki badań porównawczych dotyczących wybranych motywów podjęcia studiów przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji na przykładzie Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego. W badaniach zostały wzięte pod uwagę różne aspekty, takie jak: zainteresowanie kierunkiem studiów, zainteresowania własne, jakości życia po ukończeniu studiów, otrzymanie dobrej pracy po studiach, przymus otoczenia oraz chęć zachowania młodości.Pozycja Czynniki motywujące do nauki w szkole średniej z perspektywy studentek kierunków pedagogicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ochojska, DanutaArtykuł obejmuje problematykę motywacji do nauki. Na różnych etapach kształcenia zmieniają się niektóre czynniki motywujące do osiągnięć szkolnych w zależności od wieku, poziomu dojrzałości ucznia. Szczególnie istotną rolę odgrywają tu: osobowość, inteligencja, płeć i środowisko psychospołeczne. Badania prowadzono w celu analizy wybranych czynników, które motywują do nauki młodzież uczęszczającą do szkoły średniej. W badaniach wzięło udział 180 studentek I roku, które na podstawie swoich niedawnych doświadczeń dokonywały subiektywnej, retrospektywnej oceny swojej sytuacji szkolnej, poziomu osiągnięć szkolnych oraz motywatorów warunkujących sukcesy w szkole. Badania potwierdziły, że szczególne znaczenie należy przypisać osobowości nauczyciela. Poza tym stwierdzono zależności między poziomem osiągnięć szkolnych a specyfiką czynników motywujących do nauki.Pozycja O przygotowaniu do nauczania matematyki wczesnoszkolnej – krytycznie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Swoboda, EwaZestawienie sposobów przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji matematycznej prowadzone w Polsce oraz w Czechach (Praga) wyraźnie wskazuje na nasze niedostatki. Z drugiej strony sugeruje, w jakim kierunku powinny pójść zmiany.Pozycja Personalizowanie kształcenia akademickiego – wybrane doświadczenia, potrzeby i perspektywy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Sarnat-Ciastko, AdriannaW ostatnich latach w polskim systemie oświaty można zauważyć coraz wyraźniejszy trend związany z personalizacją kształcenia. Wyraża się on obecnością m.in. różnych form tutoringu, ruchem edukacji domowej czy szkół demokratycznych. Zmiany demograficzne, wyzwania rynku pracy, ale także wizja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazują, że personalizacja jest ważną wskazówką również dla kształcenia akademickiego. W niniejszym artykule aspekt ten będzie analizowany z perspektywy najnowszej literatury przedmiotu, a także własnych obserwacji.Pozycja Wybrane współczesne zagrożenia dla edukacji w aspekcie psychologicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Englert-Bator, AnnaArtykuł jest próbą wglądu w niektóre współczesne zagrożenia, które mogą utrudniać proces edukacji: nieuczciwość akademicką, prokrastynację, wielozadaniowość. Autorka opisuje te zjawiska i towarzyszące im trudności oraz analizuje konsekwencje dla uczącej się młodzieży.Pozycja Jaki nauczyciel potrzebny jest współczesnemu rosyjskiemu uczniowi?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szewczenko, NataszaAutor analizuje i rozważa stan, kierunki i tendencje modernizacji kształcenia pedagogicznego. W artykule poświęca uwagę źródłom procesów modernizacyjnych, ich adaptowalności w rosyjskim systemie kształcenia. Odnotowuje trudności i sprzeczność zmiany paradygmatu w kształceniu. Zwraca uwagę na konieczność zastosowania interaktywnych metod, nowoczesnych technologii w celu osiągnięcia współczesnego pedagogicznego wykształcenia. Wskazuje cechy dzieci z nowym typem myślenia i zachowania.Pozycja Andragogy as Theoretical Basis of Corporate Training in American Companies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ogienko, Olena; Lytovchenko, IrynaThe article analyzes the andragogical foundation of the organization of the learning process in American companies, particularly highlights the issues of andragogy as most commonly known theory of adult learning, the specific features of andragogical model of adult learning and ways of its application in corporate training in the Unites States.Pozycja Retrospective Analysis of Studies on Differentiated Instruction of English for Specific Purposes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Synekop, OksanaThe article represents the historical analysis of differentiated instruction of English for specific purposes at university level. It also defines the factors contributing to successful use of differentiated instruction in teaching English for Specific Purposes to information technology students of universities.Pozycja Edukacja muzyczna w gimnazjach tarnowskich w dobie autonomii Galicji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wąsacz-Krztoń, JolantaW dobie autonomii Galicji Tarnów posiadał dwa gimnazja, które miały w siatce godzin przedmioty: śpiew i muzyka. Były to przedmioty nadobowiązkowe, na które młodzież chętnie uczęszczała w porównaniu z innymi przedmiotami. Nauczanie śpiewu miało na celu przygotowanie chóru szkolnego, który zapewniał oprawę muzyczną różnych uroczystości kościelnych i szkolnych. Nauka odbywała się w dwóch oddziałach: I – niższym i II – wyższym, a liczba godzin nie przekraczała 4 tygodniowo. Repertuar obejmował przede wszystkim pieśni religijne i świeckie. Oprócz śpiewu w gimnazjach tarnowskich prowadzono także nauczanie muzyki. W I gimnazjum działała orkiestra mieszana, a w II – dęta, smyczkowa i mandolinowa. Orkiestry wchodziły w skład Kołka Muzycznego. W repertuarze zespołów znajdowały się utwory patriotyczne, muzyka poważna (operowa, operetkowa) oraz powszechnie znane i przyjemne do słuchania marsze, polonezy, mazury itp. Wysoka frekwencja na lekcjach śpiewu oraz w zespołach muzycznych potwierdza chęć rozwoju zainteresowań muzycznych gimnazjalistów i świadczy o potrzebie kształcenia muzycznego na każdym etapie edukacji człowieka.Pozycja Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej wobec współczesnych przemian oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ordon, UrszulaZawód nauczycielski poddawany jest ustawicznej ocenie, stając się przedmiotem wielu analiz, dyskusji, a nawet sporów naukowych. Zmieniające się wymogi formułowane wobec współczesnego nauczyciela pozwalają dywagować na temat: Jaki jest, a jaki powinien być nauczyciel XXI w.? Kwestie dotyczące wizerunku, zadań i powinności współczesnego nauczyciela rodzą nowe pytania, wątpliwości, jak również wskazują, iż współczesny nauczyciel powinien być przede wszystkim profesjonalistą, stawać się osobą otwartą na problemy, o charakterze społecznym i edukacyjnym. Istotne jest również pytanie o stosunek nauczycieli do dokonujących się przeobrażeń, a także rodzaj trudności wynikających z nowych wyzwań edukacyjnych.Pozycja On the Domination of Transmission Approach and the Lack of Transaction – Parents in Municipal Primary Schools(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, BarbaraThe scientific purpose of the study is to present results of researches devoted to relations between parents and teachers in municipal primary schools, in categories of a wider description of mutual connections of the aforementioned entities. The article consists of three main elements. The first one refers to the source literature and based on it outlines the surface for own researches. The second one refers to the presentation of methodological assumptions of the conducted research procedure. The third one includes an analysis of the collected research material. The presented research material allows to notice a peculiar bipolarity in relations between parents and teachers in municipal primary schools, covering transmission and transaction social relations, characterized by subjectification or objectification of parents by teachers or other school employees. In the municipal primary schools which participated in the research, parents indicate dominant objectification, based on information transmission from the teacher towards the parents, lacking a dialogue and deeper transactions with teachers of their own children, as the basic element of interpersonal relationships. Parents inform about a discrepancy between the horizon of their expectations and the surface of experiences, which facilitates the popularization of the transmission perspective, illustrating objectifications between teachers and parents.Pozycja Wykorzystanie metody aktywnego słuchania w rozwijaniu aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pękala, AnnaJedną z form aktywności muzycznej realizowaną w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym jest słuchanie muzyki. Pełne uczestnictwo w percepcji wymaga specjalnego przygotowania. Dzięki metodzie Batii Strauss poznanie utworu muzycznego staje się dla młodego, niedoświadczonego słuchacza nie tylko łatwiejsze w odbiorze, ale przede wszystkim rozwija jego aktywność twórczą.Pozycja Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piwowarska, EwaPostrzeganie wzrokowe umożliwia człowiekowi podejmowanie codziennych działań, w tym aktywności polegających na odtwarzaniu za pomocą języka plastyki obserwowanych przedmiotów. Celem prowadzonych badań odnoszących się do umiejętności graficznego zapisu graniastosłupa foremnego trójkątnego stało się ustalenie przebiegu rozwoju rysunkowych obrazowań tejże bryły znajdującej się w polu widzenia obserwatora. Obrana metoda analizy dokumentów, jakimi stały się rysunki dzieci w wieku 6–9 lat, pozwoliła wskazać charakterystyczne cechy tworzonych graficznych zapisów. Problemem zasadniczym stało się pytanie o przebieg zachodzących w poszczególnych grupach wiekowych badanych dzieci zmian w rysunkowych obrazach obserwowanego graniastosłupa. Istotne było ustalenie rysunkowych jego modeli oraz przebiegu zmian odnoszących się do stosowanej kolorystyki i występujących perspektyw (ujęcia płaskie, przestrzenne, perspektywa topograficzna).Pozycja Decorating a Christmas tree in primary school(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Simbartl, Petr; Tanková, HelenaThis contribution is dealing with usage options of various material types for a creation of Christmas decorations at the first level of primary school. It summarizes creation from natural materials, paper, a combination of different materials as well as modelling materials. All these types of materials were tested at primary school with children. We also show here results of children's work, that they can create themselves. It comes to combining several parts during the classes, namely the promotion of the tradition of Christmas tree decorations, Christmas traditions linked to this and inter-subject relations (elementary science and social studies). By creating products, we improve children´s fine motoring and with some products we support creativity.Pozycja Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i skuteczność edukacji ekologicznej młodego pokolenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Falencka-Jabłońska, MałgorzataW artykule przedstawiono metody skutecznego kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie poznawania praw przyrody, mechanizmów oraz procesów w sposób przyczynowo-skutkowy. Jednocześnie wskazano, jak można zdobytą wiedzę wykorzystać w rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Ważnym elementem edukacji prośrodowiskowej jest również kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody młodego pokolenia Polaków, od których już niebawem zależeć będzie stan naszej przyrody i jej zasobów.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »