Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3437
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)2017 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analysis of regulatory and legislative acts on the conservation of the planet's biodiversity, ratified by Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nagorniuk, Oksana; Mudrak, Oleksandr; Mudrak, Halyna; Sobczyk, WiktoriaThe problems of studying, preservation and rational use of natural resources in modern conditions are no less relevant than the issues of politics and economics, and are absolutely connected with them. The analysis of regulatory and legislative acts on the conservation of the planet's biodiversity is made.Pozycja Andragogy as Theoretical Basis of Corporate Training in American Companies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ogienko, Olena; Lytovchenko, IrynaThe article analyzes the andragogical foundation of the organization of the learning process in American companies, particularly highlights the issues of andragogy as most commonly known theory of adult learning, the specific features of andragogical model of adult learning and ways of its application in corporate training in the Unites States.Pozycja Czujniki w praktyce kształcenia inżynierskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Żyłka, Wojciech; Żyłka, Marta; Szczerba, ZygmuntW artykule przedstawiono budowę oraz zasadę działania czujników. Ponadto opisano przykładowe pomiary z wykorzystaniem czujników prowadzone przez studentów Politechniki Rzeszowskiej oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja Czynniki motywujące do nauki w szkole średniej z perspektywy studentek kierunków pedagogicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ochojska, DanutaArtykuł obejmuje problematykę motywacji do nauki. Na różnych etapach kształcenia zmieniają się niektóre czynniki motywujące do osiągnięć szkolnych w zależności od wieku, poziomu dojrzałości ucznia. Szczególnie istotną rolę odgrywają tu: osobowość, inteligencja, płeć i środowisko psychospołeczne. Badania prowadzono w celu analizy wybranych czynników, które motywują do nauki młodzież uczęszczającą do szkoły średniej. W badaniach wzięło udział 180 studentek I roku, które na podstawie swoich niedawnych doświadczeń dokonywały subiektywnej, retrospektywnej oceny swojej sytuacji szkolnej, poziomu osiągnięć szkolnych oraz motywatorów warunkujących sukcesy w szkole. Badania potwierdziły, że szczególne znaczenie należy przypisać osobowości nauczyciela. Poza tym stwierdzono zależności między poziomem osiągnięć szkolnych a specyfiką czynników motywujących do nauki.Pozycja Decorating a Christmas tree in primary school(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Simbartl, Petr; Tanková, HelenaThis contribution is dealing with usage options of various material types for a creation of Christmas decorations at the first level of primary school. It summarizes creation from natural materials, paper, a combination of different materials as well as modelling materials. All these types of materials were tested at primary school with children. We also show here results of children's work, that they can create themselves. It comes to combining several parts during the classes, namely the promotion of the tradition of Christmas tree decorations, Christmas traditions linked to this and inter-subject relations (elementary science and social studies). By creating products, we improve children´s fine motoring and with some products we support creativity.Pozycja Detekcia možnosti vzniku pracovných úrazov pomocou analýzy rizík na pracovisku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tomková, VieraV systéme človek – stroj – pracovné prostredie je práve človek najčastejšou príčinou pracovných úrazov. Identifikácia miery rizika pri jednotlivých pracovných činnostiach je základom správnej politiky bezpečnosti pri práci. Cieľom článku je poukázať na význam aplikácie vybranej metódy pre analýzu ľudskej chyby vo vzdelávaní budúcich bezpečnostných technikov počas štúdia na vysokej škole.Pozycja Edukacja dla bezpieczeństwa jako ogniwo w systemie bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lorek, MarlenaW niniejszym artykule chciałabym zwrócić uwagę na rolę edukacji dla bezpieczeństwa, która wprzęga w system ogniw bezpieczeństwa poszczególnych obywateli, zwiększając ich świadomość w zakresie mechanizmów rządzących systemem bezpieczeństwa i włączając ich w świadome działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ich środowisku lokalnym, regionalnym.Pozycja Edukacja ekologiczna jako priorytet w nauczaniu dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Babiarz, Mirosław; Garbuzik, PawełPoniższy tekst ukazuje, czym jest edukacja ekologiczna, jak jej priorytety zostały sformułowane w Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. Ponadto przedstawia płaszczyzny, na których odbywa się przyswajanie wiedzy z tego zakresu. Następnie omówiony został raport z badania stanu wprowadzania treści edukacyjnych w programach kształcenia na wszystkich etapach edukacji formalnej.Pozycja Edukacja medialna w społeczeństwie sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Betlej, AlinaCelem artykułu jest przedstawienie znaczenia edukacji medialnej w społeczeństwie sieci i dylematów badawczych związanych z różnym jej sposobem definiowania. Społeczeństwo sieci charakteryzuje się wysokim stopniem utechnicznienia przestrzeni społecznej. Rozwój nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, określanych także mianem sieciowych, wpłynął na wiele zmian o charakterze transformacyjnym w kluczowych obszarach aktywności ludzkiej. Przemiany te nie pozostały bez wpływu na konieczność redefinicji kluczowych takich pojęć, jak „edukacja w zmediatyzowanej rzeczywistości społecznej”. Sieciowy kontekst analizy tychże przekształceń wydaje się być szczególnie interesującym w badaniu dylematów i wyzwań, przed jakimi staje edukacja medialna w technologicznym społeczeństwie.Pozycja Edukacja muzyczna w gimnazjach tarnowskich w dobie autonomii Galicji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wąsacz-Krztoń, JolantaW dobie autonomii Galicji Tarnów posiadał dwa gimnazja, które miały w siatce godzin przedmioty: śpiew i muzyka. Były to przedmioty nadobowiązkowe, na które młodzież chętnie uczęszczała w porównaniu z innymi przedmiotami. Nauczanie śpiewu miało na celu przygotowanie chóru szkolnego, który zapewniał oprawę muzyczną różnych uroczystości kościelnych i szkolnych. Nauka odbywała się w dwóch oddziałach: I – niższym i II – wyższym, a liczba godzin nie przekraczała 4 tygodniowo. Repertuar obejmował przede wszystkim pieśni religijne i świeckie. Oprócz śpiewu w gimnazjach tarnowskich prowadzono także nauczanie muzyki. W I gimnazjum działała orkiestra mieszana, a w II – dęta, smyczkowa i mandolinowa. Orkiestry wchodziły w skład Kołka Muzycznego. W repertuarze zespołów znajdowały się utwory patriotyczne, muzyka poważna (operowa, operetkowa) oraz powszechnie znane i przyjemne do słuchania marsze, polonezy, mazury itp. Wysoka frekwencja na lekcjach śpiewu oraz w zespołach muzycznych potwierdza chęć rozwoju zainteresowań muzycznych gimnazjalistów i świadczy o potrzebie kształcenia muzycznego na każdym etapie edukacji człowieka.Pozycja Eye trackingowe badanie weryfikacyjne procesów wzrokowych u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kowaluk-Romanek, Marzena; Wawer, RafałSposób powstawania i funkcjonowania informacji wizualnej jest zjawiskiem do końca niepoznanym. W badaniach nad weryfikacją procesów wzrokowych dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i ich rówieśników bez tego zaburzenia wykorzystano technikę eye trackingu. W technice tej zawarty jest pierwiastek obiektywny umożliwiający analizę danych o położeniu i ruchach gałek ocznych. Uzyskane dane percepcyjne są niezależne od pamięci i nastroju badanej osoby. W artykule zaprezentowano analizę weryfikacyjną postrzegania przez badane dzieci obrazu pt. „Rodzina”. Tekst stanowi kontynuację opublikowanego w niniejszym czasopiśmie wprowadzenia dotyczącego procesów wzrokowych u osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.Pozycja Firmowe strony internetowe w budowaniu wizerunku pracodawcy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wawer, MonikaInternet jest obecnie jednym z podstawowych kanałów informacyjnych wykorzystywanych do budowania wizerunku pracodawcy. Posiadanie firmowej strony WWW jest warunkiem istnienia firmy w globalnej sieci internetowej i jednocześnie dostępu do kluczowego zasobu firmy, jakim są jej pracownicy. Celem artykułu jest wykazanie istotnej roli firmowych stron internetowych w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Na wstępie omówiono istotę i wskazano na znaczenie wizerunku dla przedsiębiorstwa. Następnie zaprezentowano potencjalne korzyści dla firmy z punktu widzenia klientów zewnętrznych i wewnętrznych. Główną część rozważań poświęcono analizie zawartości firmowych stron WWW oraz zakładki kariera, a także możliwości ich wykorzystania w budowaniu relacji z pracownikami i kandydatami.Pozycja Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piwowarska, EwaPostrzeganie wzrokowe umożliwia człowiekowi podejmowanie codziennych działań, w tym aktywności polegających na odtwarzaniu za pomocą języka plastyki obserwowanych przedmiotów. Celem prowadzonych badań odnoszących się do umiejętności graficznego zapisu graniastosłupa foremnego trójkątnego stało się ustalenie przebiegu rozwoju rysunkowych obrazowań tejże bryły znajdującej się w polu widzenia obserwatora. Obrana metoda analizy dokumentów, jakimi stały się rysunki dzieci w wieku 6–9 lat, pozwoliła wskazać charakterystyczne cechy tworzonych graficznych zapisów. Problemem zasadniczym stało się pytanie o przebieg zachodzących w poszczególnych grupach wiekowych badanych dzieci zmian w rysunkowych obrazach obserwowanego graniastosłupa. Istotne było ustalenie rysunkowych jego modeli oraz przebiegu zmian odnoszących się do stosowanej kolorystyki i występujących perspektyw (ujęcia płaskie, przestrzenne, perspektywa topograficzna).Pozycja Hodnotenie fyzikálnych a chemických faktorov drevných prachov(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tureková, IvanaV drevospracujúcom priemysle významné postavenie majú drevné prachy, ktoré možno hodnotiť podľa nebezpečných vlastností z rôznych hľadísk. Prvým je nebezpečnosť charakterizovaná požiarno-technickými vlastnosťami a k druhým patria hygienicko-zdravotné hľadiská. Hoci každé z nich predstavuje osobitnú sféru záujmu, spoločným rysom na takýchto pracoviskách je zabezpečiť také pracovné prostredie, ktoré zodpovedá požiadavkám zdravotnej bezpečnosti a technickej bezpečnosti pri práci.Pozycja Implementacja algorytmu wyodrębniania cech antropometrycznych w środowisku MATLAB(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gomółka, Zbigniew; Twaróg, Bogusław; Żesławska, EwaW artykule przedstawiono system biometrycznej identyfikacji tożsamości ludzi na podstawie analizy geometrii dłoni. Zaprojektowano i zrealizowano stanowisko do rzeczywistej identyfikacji osób. Wykorzystując środowisko MATLAB, zaimplementowano aplikację z przyjaznym interfejsem GUI pozwalającą prowadzić proces identyfikacji.Pozycja Interesariusze polityki oświatowej na poziomie gminy. Analiza relacji zaangażowanych aktorów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kołomycew, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie relacji pomiędzy kluczowymi interesariuszami lokalnej polityki oświatowej powstałych na tle likwidacji szkół samorządowych. Autorka weryfikuje hipotezę wskazującą, że z uwagi na opiniotwórczy charakter nauczycieli w środowiskach lokalnych władze gmin – obawiając się utraty poparcia społecznego – decydują się na rozwiązania mniej kontrowersyjne społecznie, ale nieracjonalne pod względem ekonomicznym. Teoria interesariuszy Freemana stała się podstawą analizy. Artykuł powstał na podstawie badań desk research oraz wyników badań empirycznych prowadzonych wybranych gminach w Polsce.Pozycja Ja–Ty–Komputer. Specyfika zajęć prowadzonych metodą e-learningu z perspektywy analizy transakcyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pierzchała, AnnaZwrócenie uwagi na charakterystyczną relację, jaka łączy człowieka z komputerem, stało się punktem wyjścia dla niniejszego artykułu. Autorka podejmie w nim próbę charakterystyki zajęć prowadzonych metodą e-learningu na Wydziale Pedagogicznym Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Paradygmatem dla tych rozważań jest koncepcja analizy transakcyjnej. W opracowaniu wykorzystane zostały trzy wzajemnie uzupełniające się obszary tematyczne koncepcji – analiza struktury osobowości, analiza komunikacji oraz koncepcja pasywności transakcyjnej.Pozycja Jaki nauczyciel potrzebny jest współczesnemu rosyjskiemu uczniowi?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szewczenko, NataszaAutor analizuje i rozważa stan, kierunki i tendencje modernizacji kształcenia pedagogicznego. W artykule poświęca uwagę źródłom procesów modernizacyjnych, ich adaptowalności w rosyjskim systemie kształcenia. Odnotowuje trudności i sprzeczność zmiany paradygmatu w kształceniu. Zwraca uwagę na konieczność zastosowania interaktywnych metod, nowoczesnych technologii w celu osiągnięcia współczesnego pedagogicznego wykształcenia. Wskazuje cechy dzieci z nowym typem myślenia i zachowania.Pozycja Kryteria oceny jakości kursów e-learningowych w szkolnictwie wyższym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tuczyński, KrystianW artykule przedstawiono potrzebę włączania e-learningu do tradycyjnych zajęć dydaktycznych realizowanych na uczelniach wyższych. Przedstawiono ponadto kryteria, jakim muszą sprostać kursy e-learningowe tworzone przez kadrę akademicką Uniwersytetu Rzeszowskiego. Każdy z tworzonych kursów poddany zostaje wielowymiarowej ocenie z zakresu kryteriów merytorycznych oraz metodycznych, których spełnienie umożliwia ich wdrożenie do procesu kształcenia akademickiego.Pozycja Krzysztof Kraszewski, Barbara Nawolska (red.), „Dziecko i nauczyciel w procesie poznania i działania”, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016, ss. 174, ISBN 978-83-8084-013-3(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myśliwiec, Katarzyna
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »