Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 10 (2007)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9825
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Motywacja czynnika osobowego w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Smoleń, MarekW opracowaniu przedstawiono wybrane narzędzia motywacji i ich znaczenie w stymulowaniu jakości czynnika osobowego, który w aktualnych relacjach gospodarczych opartych na wiedzy odgrywa szczególnie istotną i nadrzędną rolę.Pozycja Zarządzanie wiedzą warunkiem wzrostu wartości firmy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Sztaba, Maria; Ważna, ElżbietaNa wstępie przyjęta została teza, iż zarządzanie wiedzą jest warunkiem wzrostu wartości firmy. Następnie omówiono wpływ zarządzania wiedzą i kapitału intelektualnego na organizacje oparte na wiedzy. Szczególną uwagę zwrócono także na cele i założenia zarządzania wiedzą mające wpływ na przewagę konkurencyjną i sukces firmy.Pozycja Wykorzystywanie wiedzy w teorii i praktyce organizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Figurska, IrenaProcesy kształtowania nowoczesnej gospodarki związane są z budowaniem gospodarki opartej na wiedzy. Gospodarki, w której wiedza staje się zasobem strategicznym społeczeństwa, tym samym stając się podstawą jej funkcjonowania. Budowanie gospodarki opartej na wiedzy wymaga podejmowania przez wszystkie organizacje i na wszystkich szczeblach działań nakierowanych na tworzenie, transfer i wykorzystywanie wiedzy dla zwiększenia konkurencyjności. Innymi słowy wymaga wprowadzania i realizowania w organizacjach procedur związanych z zarządzaniem wiedzą. W artykule podjęto temat wykorzystywania wiedzy jako jednego z procesów zarządzania wiedzą w organizacji. Omówiono znaczenie wykorzystywania wiedzy dla realizacji zarządzania wiedzą. Odniesiono się też do warunków, jakie muszą być spełnione, aby proces ten był realizowany z pożytkiem dla organizacji i wszystkich jej członków. W końcowej części artykułu przedstawiono także wyniki badań przeprowadzone na grupie osób pracujących odnoszące się do stosowania procedur związanych z realizacją procesu wykorzystywania wiedzy w przedsiębiorstwach.Pozycja Czynniki i uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Szczepaniak, IwonaWraz z przejściem od gospodarki przemysłowej do gospodarki opartej na wiedzy knowledge-based economy, o zdobyciu i utrzymaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw decydują nie tylko ich zasoby rzeczowe i finansowe, ale również zasoby intelektualne. Praktyka firm, dla których głównym zasobem jest kapitał intelektualny intellectual capital, które konkurują nie przez ceny, a głównie przez jakość, innowacje i kreatywność pokazuje, że podstawowe dźwignie efektywności, tkwią właśnie w zasobach intelektualnych. Kapitał intelektualny w małych i średnich przedsiębiorstwach jest mniejszy niż w firmach dużych i istotnie ogranicza możliwości rozwojowe tego sektora. Tymczasem zasoby intelektualne w warunkach gospodarki opartej na wiedzy stają się najważniejszym czynnikiem rozwoju także dla tej grupy firm.Pozycja Rozwój klasy średniej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Górka, KazimierzAutor rozważa problem identyfikacji, tworzenia i wzmacniania klasy średniej w Polsce, widząc w niej jeden z podstawowych czynników i nośników rozwoju społeczno-gospodarczego. Polską klasę średnią tworzą ludzie o dochodach w przedziale 10-30 tys. zł miesięcznie, a jej znaczenie jest wyraźnie niższe niż w pozostałych krajach europejskich. Tworzenie klasy średniej jest procesem obiektywnym we współczesnej gospodarce, przy czym w Polsce obserwujemy sztuczne, niebezpieczne przyspieszenie tego procesu, kosztem interesu społecznego.Pozycja Determinanty wynagrodzeń w polsce w latach 1995-2004(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Nyk, MariuszAutor przeprowadza analizę statystyczną (analiza korelacji i regresji) czynników wpływających na wysokość płacy, opierając się na danych GUS. Rozważania dotyczą takich determinant jak: stopa bezrobocia, stopa inflacji, liczba pracujących, liczba bezrobotnych długookresowo, wydajność pracy, stopa realnego wzrostu gospodarczego, liczba bezrobotnych przypadająca na jedna ofertę pracy, inwestycje na jednego zatrudnionego, liczba strajków, poziom płacy minimalnej, wysokość zasiłków dla bezrobotnych oraz koszty pracy na jednego zatrudnionego.Pozycja Wpływ wiedzy i doświadczenia na wynagrodzenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kozioł, WojciechCelem artykułu jest przedstawienie wpływu wiedzy i doświadczenia na wysokość wynagrodzeń. Zastosowana metodologia badawcza oparta jest o model pomiaru kapitału ludzkiego. W tym celu jego przybliżenia przedstawiono strukturę kapitału ludzkiego oraz wpływ wiedzy i doświadczenia zawodowego na wzrost poszczególnych elementów kapitału. Do dalszych analiz przyjęto założenie, że płaca zasadnicza stanowi dla pracownika wynagrodzenie za udostępnienie kapitału ludzkiego. W ostatniej części przedstawiono wyniki badań wpływu wiedzy i doświadczenia na wysokość wynagrodzeń lekarzy polskich i brytyjskich. Badania potwierdzają silną korelację między zarobkami a wzrostem doświadczenia i wiedzy lekarzy. Ponadto badania wykazały znaczną lukę między wynagrodzeniem otrzymywanym przez polskich lekarzy a płacą wynikającą z wartości ich kapitału ludzkiego.Pozycja Analiza kapitałowa wynagrodzeń lekarzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Cieślak, IwonaW Polsce grupa zawodowa lekarzy znana jest z długoletnich protestów dotyczących wysokości wynagrodzeń. Zasadność tych protestów można zbadać opierając się na znanych oraz akceptowanych modelach kapitału ludzkiego i intelektualnego, w których zakłada się, że każdy człowiek posiada zgromadzoną we własnej osobie wartość, która może podlegać wymianie na gruncie pracodawca – pracownik. Zgodność płacy z wartością pracy przekazanej przez pracownika na rzecz jednostki jest przesłanką społecznie akceptowaną. Akceptacja ta wynika między innymi z podświadomego rozumienia transakcji wymiany dokonywanej na godziwych warunkach. Pracujący wykonując swoją pracę wydatkuje własną energię oczekuje w zamian uzyskania wynagrodzenia pozwalającego mu na uzupełnienie tego ubytku i zachowania swojego kapitału. Właściwe wyznaczenie wielkości płac zapobiega deprecjacji kapitału ludzkiego i intelektualnego. Brak zachowania równowagi pomiędzy płacą a wartością pracy w dłuższym okresie czasu prowadzić będzie do niezadowolenia pracujących. Taki przykład niezadowolenia mamy w Polsce między innymi w analizowanej grupie zawodowej lekarzy.Pozycja Optymalna nierówność płac w Polsce – analiza ekonometryczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kumor, Paweł; Sztaudynger, Jan JacekNaszym celem jest zbudowanie ekonometrycznego modelu wzrostu, w którym podejmiemy próbę oszacowania optymalnego zróżnicowania płac. Przez optymalne będziemy rozumieli takie zróżnicowanie płac, przy którym stopa wzrostu PKB byłaby najwyższa. Obliczenie optymalnego zróżnicowania płac jest możliwe dzięki wprowadzeniu do modelu zmiennej - zróżnicowanie płac w sposób paraboliczny. Stawiamy hipotezę, że istnieje optymalne zróżnicowanie płac. Jeśli zróżnicowanie płac jest mniejsze od optymalnego jednostki najbardziej twórcze, pracowite i efektywne nie są wystarczająco wynagradzane i motywowane do wykorzystywania swoich możliwości w procesie wytwarzania produktu krajowego. Jeśli zróżnicowanie płac jest wyższe od optymalnego pracownicy o niższych kwalifikacjach mają niskie płace czemu towarzyszy poczucie niesprawiedliwości, a czasami nawet wyzysku. Poczucie niesprawiedliwości i wyzysku godzi w więzi międzyludzkie, ogranicza zaufanie i kapitał społeczny. Do wydajnej pracy motywuje jedynie czynnik materialny. Natomiast brak jest pełnego, twórczego zaangażowania licznych pracowników zarabiających poniżej średniej płacy. Analiza empiryczna została przeprowadzona dla gospodarki Polski w latach 1980 - 2004. Z naszych wstępnych oszacowań wynika, że od 1996 roku zróżnicowanie płac jest wyższe od optymalnego i stopniowo narasta. Istotne statystycznie spowolnienie wzrostu PKB spowodowane nadmiernym zróżnicowaniem płac wystąpiło od 2000 roku (najwyższe w 2004 roku - około 2.2 punktu procentowego). Wynik ten wydaje się przeszacowany, chyba że uznamy, iż zmienna ta reprezentuje nie tylko samą siebie, ale też inne zmienne, na przykład przestępczość.Pozycja Nierówności ekonomiczne a kapitał ludzki w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Ulman, Paweł; Wałęga, AgnieszkaBadania nad kapitałem ludzkim wskazują, iż może on w istotny sposób warunkować wzrost nierówności społecznych i ekonomicznych. W Polsce w ostatnich kilkunastu latach obserwuje się wzrost poziomu wykształcenia społeczeństwa, który wymuszony jest wzrostem znaczenia wiedzy w gospodarce. Znajduje to odzwierciedlenie we wzroście gospodarczym, który przekłada się na zwiększenie przeciętnych dochodów, jak i wydatków gospodarstw domowych. Dane liczbowe, które stały się podstawą opracowania, pochodzą z badań budżetów gospodarstw domowych, przeprowadzanych corocznie przez Główny Urząd Statystyczny. Do analizy wykorzystano dane za lata 1998–2004. Wyniki badań wskazują, że podniesienie poziomu wykształcenia w Polsce wpływa na wzrost ogólnego poziomu nierówności, mierzonego współczynnikiem Giniego i dekomponowalnym indeksem Theila. Najwyższy ich poziom możemy zaobserwować wśród gospodarstw prowadzonych przez osoby z wyższym wykształceniem, natomiast najnżższy wśród gospodarstw, w których głową jest osoba z wykształceniem zawodowym zasadniczym lub średnim. Spowodowane jest to wzrostem nierówności międzygrupowych oraz coraz większym udziałem wśród zatrudnionych grupy pracowników z wyższym wykształceniem. Niezależnie od tego jedyną szansą zlikwidowania luki cywilizacyjnej gospodarki Polski jest dalszy rozwój kapitału ludzkiego.Pozycja Teoria najsłabszego ogniwa jako przykład próby wewnętrznego zróżnicowania kapitału ludzkiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Wocial, MarekAutor prezentuje teorię rozwoju gospodarczego M. Kremera opartą na niestandardowej funkcji produkcji typu „O-ring”. Prezentowany model opisuje procesy ekonomiczne zakładając, że każdy cykl produkcyjny złożony jest z wielu zadań, przy czym błąd w którymkolwiek może drastycznie zmniejszyć ostateczną wartość produktu. Teoria M. Kremera jest w pewnym sensie próbą wewnętrznego zróżnicowania kapitału ludzkiego. W większości modeli wzrostu gospodarczego kapitał ludzki nie posiada wewnętrznej struktury, a to oznacza, że przyjmuje się założenie o zastępowalności jednego wysoko wykwalifikowanego pracownika kilkoma posiadającymi w sumie ten sam kapitał ludzki. Model jest zgodny z wieloma faktami stylizowanymi związanymi z procesem rozwoju gospodarczego i rynkiem pracy. Używając teorii najsłabszego ogniwa można wyjaśnić ogromne różnice w dochodach pomiędzy krajami oraz przyczyny powstawania barier przepływu kapitału z krajów bogatych do biednych. Teoria Kremera podkreśla negatywny wpływ nierówności na rozwój gospodarczy. Zakładając sekwencyjną produkcję i możliwość wyboru technologii można pokazać, dlaczego pracownicy są lepiej opłacani w wymagających większych nakładów gałęziach przemysłu i dlaczego bogate kraje specjalizują się w produkcji bardziej złożonych wyrobów. Modelując zachowanie agentów, przy założeniu niepełnej informacji, teoria najsłabszego ogniwa dostarcza wyjaśnień dlaczego wiele osób decyduje się na migrację ze wsi do miasta oraz dlaczego na świecie występują miejsca specjalizujące się w produkcji określonych dóbr. Ostatnia część artykułu oparta została na danych empirycznych i pokazuje, że istnieje silna negatywna zależność pomiędzy PKB per capita a udziałem rolnictwa w PKB oraz że produkty wysokich technologii są eksportowane głównie przez bogate kraje. Z przedstawionej analizy wynika, że teoria Kremera jest zagadnieniem na tyle wartościowym dla nauki, że wskazana jest jej dalsza dogłębna analiza.Pozycja Wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży w świetle budowy gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Nowak-Lewandowska, RenataMłodzież stanowi jeden z najważniejszych filarów, na których opiera się gospodarka każdego kraju. W dużym stopniu to od jej wiedzy, kwalifikacji i wykształcenia zależeć będzie, czy dany kraj będzie mógł aktywnie uczestniczyć w procesie budowy gospodarki opartej na wiedzy (GOW) i czerpać z tego korzyści. Proces budowy GOW w Polsce napotyka jednak szereg barier. Jedną z nich są nierówne warunki kształcenia młodzieży. Dotyczy to w szczególności młodzieży zamieszkującej obszary wiejskie i mniejsze miejscowości, jak również pochodzącej z ubogich środowisk miejskich. Niniejszy artykuł ma na celu prezentację aktualnej sytuacji w zakresie edukacji ludzi młodych, dokonanie jej oceny, a także przedstawienie działań w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych z udziałem państwa, z uwzględnieniem wymagań, wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Autorka powołuje się w artykule na literaturę przedmiotu oraz na liczne materiały i opracowania statystyczne GUS i inne źródła o charakterze wtórnym (strony internetowe i raporty).Pozycja Предупреждение длительной безработицы в Беларуси на основе профилирования безработных граждан(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Ванкевич, ЕленаThe unemployed profiling experience in Belarus is considered, which allow at a stage of unemployed registration to establish his individual long unemployment risk. Three criteria are put in a basis of a unemployed profiling technique in Belarus - a regional labour market type and its intensity, individual unemployed potential and his motivation. Profiling of the unemployed allows to pick up for them the most suitable active employment programs and to lower unemployment duration. The unemployed profiling allows to reduce negative long unemployment consequences in region and to provide national economy development.Pozycja The problem of social inequalities in the context of interregional differentiation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Koreleski, DariuszThe paper presents the issue of social, as well as economic inequalities as a result of a certain process of diversifying the living standard in the interregional dimension. Such notions as differentiation, diversification, disparities, stratification order, inequality gap a.s.o. have been considered. The statistics and rankings referring to the provinces in the interregional comparison have been shown.Pozycja Nierówności dochodowe i wydatkowe wśród gospodarstw domowych a perspektywy uczestniczenia najuboższych w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Młokosiewicz, MartaUtrzymywanie się znacznego upośledzenia w dochodach i możlwościach wydatkowych ubogich gospodarstw domowych (zwłaszcza tych, które zaspokajają jedynie potrzeby na granicy biologicznego przetrwania) sprzyja ich wykluczaniu z pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym – w pierwszej kolejności muszą bowiem być realizowane potrzeby egzystencjalne. W społeczeństwie i gospodarce opartych na wiedzy i charakteryzujących się ciągłymi zmianami oznacza to brak środków do rozwoju kapitału ludzkiego. Wolniejszy przyrost dochodów i możliwości wydatkowych w ubogich rodzinach, niż w gospodarstwach najzamożniejszych – przy jednoczesnym znacznym dystansie dochodowym między obiema grupami – powoduje, że szanse ubogich na ich samodzielne włączenie się w proces budowania społeczeństwa informacyjnego, będącego podstawą GOW są coraz mniejsze. Chcąc stwierdzić, jak (i czy) zmieniał się zakres wykluczenia wśród gospodarstw domowych w ostatnich latach, w niniejszym opracowaniu przeanalizowano wybrane aspekty warunków życia najuboższych, z punktu widzenia zmian w ich dochodach i możliwościach wydatkowych, na tle dochodów i wydatków osób najzamożniejszych. Zasadniczym celem artykułu uczyniono analizę aktualnych tendencji w kształtowaniu się nierówności dochodowych i wydatkowych pomiędzy najuboższymi a najzamożniejszymi gospodarstwami domowymi oraz ocenę istniejącego stanu pod kątem perspektyw włączenia najuboższych w rozwój GOW w Polsce. Za okres badawczy przyjęto lata 2001-2004.Pozycja Proces kształcenia ustawicznego w przeciwdziałaniu nierównościom społecznym w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kowalewski, TadeuszPodmiotem gospodarki opartej na wiedzy jest człowiek szukający nauki. Współczesny człowiek wiedzy musi być silnie motywowany w swoich dążeniach. Brak wiedzy skutkuje nierównościami społecznymi i prowadzi do społecznej i ekonomicznej marginalizacji. Jest ona możliwa do uniknięcia dzięki silnemu umiejscowieniu we współczesnym społeczeństwie jednostki, która obawia się edukacji ustawicznej. Pomimo wielu różnic odnoszących się do rozumienia procesu edukacji ustawicznej, wszyscy zgadzają się co do tego, że jest to proces trwający całe życie. Szczególne miejsce w tym procesie zajmuje uniwersytet. Jednakże w klasycznym rozumieniu uniwersytet opiera się na nauczycielu. Na poziomie jednostkowym istnieje także zagrożenie jakim jest analfabetyzm, którego uwarunkowania ukazują międzynarodowe badania prowadzone w ramach Programu Międzynarodowej Oceny Studenckiej (OECD/PISA). Niektóre z najnowszych danych budzą entuzjazm i dają nadzieję na kompetentne kształtowanie rozwiązań korzystnych dla kształcenia ustawicznego.Pozycja Kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy w Polsce – dotychczasowe osiągnięcia i rekomendowane kierunki dalszego rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kuźniar, KatarzynaPolska, będąc w Unii Europejskiej, jest zobowiązana zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej do współtworzenia gospodarki opartej na wiedzy. Głównym celem artykułu jest wskazanie przyszłych kierunków procesu kształtowania w Polsce GOW. Przeanalizowano głównie możliwości przyciągnięcia do Polski większej liczby zagranicznych inwestycji w B+R. W artykule podjęta została również próba zarekomendowania rozwiązań, dzięki którym Polska mogłaby poprawić swoją najgorszą pozycję w UE-25 pod względem zaawansowania GOW.Pozycja Telekomunikacja, wzrost gospodarczy i nierówności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Raczyński, MirosławArtykuł poświęcono analizie związków zachodzących pomiędzy poziomem i tempem rozwoju telekomunikacji a wzrostem gospodarczym i nierównościami dochodu. Część pierwsza odpowiada na pytanie: czy rozwój telekomunikacji jest czynnikiem pobudzającym wzrost gospodarczy, czy to wzrost gospodarczy jest przyczyną rozwoju telekomunikacji? Część druga zawiera analizę wpływu telekomunikacji na nierówności. Dotychczasowe badania empiryczne potwierdzają przewidywania teoretyczne co do korzystnego wpływu telekomunikacji na wzrost gospodarczy i nierówności. Z punktu widzenia polityki gospodarczej wyniki te oznaczają, że działania zmierzające do rozwoju telekomunikacji pobudzają wzrost gospodarczy, a przy spełnieniu pewnych warunków mogą też prowadzić do zmniejszania nierówności.Pozycja Analiza wybranych społeczno – politycznych czynników warunkujących kreowanie korzystnych postaw gospodarczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Riedel, RafałCelem niniejszego opracowania jest analiza wybranych czynników o charakterze społeczno – politycznym, które warunkują taką strukturę przymiotów obywatelskich, iż stanowią one solidny fundament pod zrównoważony rozwój gospodarczy. Analiza rozpoczyna się od zaprezentowania stanowisk wybranych autorów, którzy próbowali odpowiedzieć na pytanie, o relację poszczególnych cech konkretnych społeczeństw (np. kolektywnego systemu wartości, kultury pracy, zdolności do generowania elit władzy), a ich wpływem na kształtowanie się warunków ekonomicznych. Niniejszy artykuł ma za zadanie wskazanie i zanalizowanie tych determinantów, które - zdaniem autora - mają kluczowe znaczenie dla formułowania się społeczno – politycznych podwalin pod zrównoważony rozwój gospodarczy. Szczególny nacisk został położony na kwestię socjalizacji politycznej i ekonomicznej oraz konsekwencji, jakie niesie ze sobą socjalizacja (pierwotna i wtórna) dla kreowania aktywnych i pasywnych postaw w życiu społeczno – gospodarczym. Szczególny nacisk położony został na zagadnienie tzw. ukrytej socjalizacji politycznej, która wywiera swój wpływ na postawy polityczne na każdym etapie rozwoju poznawczego jednostki. Polega na przekazywaniu (przez i w ramach takich instytucji jak szkoła, rodzina i inne), często nieświadomym, wzorców niepolitycznych, które modyfikują postawy wobec odpowiednich ról i obiektów w systemie politycznym. Swoją rolę do odegrania mają tutaj ośrodki edukacyjne – jednak, zarówno szkoła, jak i inne tradycyjne instytucje socjalizacji politycznej ustępują miejsca mediom, głównie masowym mediom elektronicznym. W swej warstwie teoretycznej, artykuł zajmuje się również korelacjami zachodzącymi w drugą stronę, to znaczy tzw. ekonomizacją i komercjalizacją polityki oraz wzajemnym warunkowaniem się socjalizacji politycznej i ekonomicznej. Socjalizacja polityczna może stanowić formę ukrytej socjalizacji ekonomicznej i vice versa. Np. wyuczona racjonalność zachowań konsumenckich, bardzo łatwo może być przeniesiona na grunt polityczny i objawić się w postaci racjonalności wyborczej. Lub inny przykład: pasywność jako dominująca postawa w sferze stosunków społeczno – politycznych, bardzo łatwo ekstrapolować na brak inicjatywy gospodarczej i podobną postawę na gruncie ekonomicznym. Rodzi to pewne potencjalne zagrożenie ponieważ relatywnie wysokiemu poziomowi poinformowania politycznego i wiedzy obywatelskiej towarzyszy niepokojąco niska aktywność obywatelska i społeczno – polityczna. Analiza została wzbogacone o kontekst międzynarodowy. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej, jego partnerów zagranicznych, jak również dzięki danym pochodzącym z European Social Survey dysponujemy materiałem empirycznym przydatnym do analizy porównawczej, która jest częścią tego opracowania. W podsumowaniu autor umieszcza wnioski dotyczące jakościowych aspektów wpływu socjalizacji politycznej i gospodarczej, która poprzez etap internalizacji i eksternalizacji wywiera na polityczne postawy jednostki, jak również na jej podstawowe kompetencje obywatelskie, które przekładają się następnie również na jej kompetencje, jako uczestnika stosunków gospodarczych. Socjalizacja polityczna, w tym jej ukryta forma, spełniają swoją rolę w kreowaniu bardziej pasywnych form „obywatelskości” – co przejawia się np. w bardzo dobrych wynikach z zakresu wiedzy politycznej i obywatelskiej polskich nastolatków, i jednocześnie przynosi skutek w postaci pasywnych postaw politycznych i obywatelskich - co z kolei ujawniają cytowane badania. W podsumowaniu autor odnosi się do rosnącej roli mediów, jako czynnika socjalizacji, szczególnie w formie ukrytej (hidden curricula). Media kreują specyficzne formy wzorów cnót obywatelskich i przedsiębiorczych. Jednak generalna konkluzja na temat eksternalizowanych wzorów zachowań politycznych nakazuje sformułować obawy o ich wpływ (jako środka ukrytej formy socjalizacji) na wzory zachowań na gruncie ekonomicznym.Pozycja Deficyty myśli prospołecznej w działalności gospodarczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Adamska-Chudzińska, MałgorzataCelem artykułu jest wykazanie, iż gospodarowanie oparte na wiedzy powinno znaleźć umocowanie aksjologiczne. Autorka uzasadnia potrzebę pogłębienia myśli prospołecznej w działalności gospodarczej. Zarysowuje dwa obszary w ramach tzw. wiedzy ukrytej, które postuluje wzbogacić aspektami prospołecznymi. Nadając im określenia: mądrość działania i mądrość osoby działającej, uzależnia od nich trwałe powodzenie ekonomiczne.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »