Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 10 (2007)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9825
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 10 (2007) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 43
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „Braterska wspólnota dóbr oraz miłosierdzie czynów” uwagi o nauczaniu społecznym Jana Pawła II(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Wawrzyniak, ZdzisławNauczanie społeczne Jana Pawła II, sformułowane expressis verbis w trzech encyklikach, a także w niektórych adhortacjach i listach apostolskich, jest tematem rozległym i niełatwym. Chciałbym w miarę moich możliwości uwyraźnić najistotniejsze punkty tego wielkiego nauczania o wymiarach antropologiczych, filozoficznych i teologicznych.Pozycja Teoretyczne problemy spójności społeczno-ekonomicznej mechanizmu rynkowego w kontekście gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Woźniak, Michał GabrielAutor artykułu przedstawia przyczyny zawodności rynku w realizowaniu spójności społeczno-ekonomicznej. Kwestionuje w związku z tym twierdzenie o uniwersalnym charakterze neoklasycznego wzorca myślenia i działania zawartego w ekonomii dobrobytu. W tym kontekście wnioskuje, że nie istnieje wspólny wzorzec mechanizmów rozwoju, gwarantujący spójność społeczno-ekonomiczną. W rozwiązywaniu jej problemów postuluje nowe podejście oparte na respektowaniu sprzężeń rozwoju między wszystkimi wymiarami egzystencji ludzkiej.Pozycja Rola czynnika moralnego w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kietliński, KrzysztofWzrost gospodarczy winien być wyrazem rozwoju całego społeczeństwa. Chodzi o rzeczywisty wielowymiarowy postęp społeczno – gospodarczy. Obecnie decydującym czynnikiem produkcji jest człowiek i jego wiedza. Wydaje się, że w najbliższej przyszłości podstawą funkcjonowania większości firm będzie nie tylko wysoki poziom wiedzy i umiejętności, ale także właściwe postawy i zachowania moralne. Wszelkie działania ludzkie, także aktywność gospodarcza podlega ocenie moralnej. W gospodarce opartej na wiedzy warto docenić dziedzictwo moralne, które winno stać się istotnym składnikiem w budowaniu wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczeństwa.Pozycja Kapitał społeczny a więź religijna (możliwości i ograniczenia)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Sroczyńska, MariaKapitał społeczny stanowią wartości i normy moralne podzielane przez członków grupy i umożliwiające im skuteczne współdziałanie. Przekonanie o uczciwości i rzetelności innych ludzi prowadzi do wzajemnego zaufania, które działa niczym smar, zwiększający wydajność funkcjonowania każdej grupy lub instytucji. Źródłami kapitału społecznego są: tradycja historyczna (w tym religijna), zwyczaje i wzory aktywności rynkowej, hierarchicznie generowany porządek prawny oraz normy religijne (F. Fukuyama). Niewątpliwie, religia pozostaje ważnym czynnikiem rozwoju społecznego, co dokumentowały studia M. Webera. Większa siła protestantyzmu, w porównaniu z katolicyzmem, polegała na oddziaływaniu na rzecz pluralizmu i tolerancji, świeckiego światopoglądu i etosu pracy. Historyczna obecność religii do dziś wpływa na specyfikę wartości w różnych krajach europejskich (R. Inglehart). W polskich warunkach, masowy katolicyzm widoczny na poziomie Kościoła reprezentacji tworzy jedynie potencjalne zasoby kapitału społecznego. Aktywność społeczna łączy się z silnym zaangażowaniem religijnym mniejszości katolików. Pewne nadzieje tkwią w nurcie katolicyzmu, identyfikowanym z „pokoleniem Jana Pawła II”, reprezentowanym głównie przez ludzi młodych ceniących odpowiedzialność moralną i przedsiębiorczość jednostkową.Pozycja Aksjologiczne problemy globalizacji w czasach późnej nowoczesności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Zboroń, HalinaPodejmując w artykule zagadnienie aksjologicznych problemów globalizacji autorka na początku swoich rozważań stawia tezę, że zachodzące we współczesnym świecie zmiany gospodarcze (globalizacyjne) i kulturowe zmierzają niejako w przeciwnych kierunkach: mówiąc inaczej odwołują się one do dwóch różnych wyobrażeń na temat rzeczywistości społecznej. Formułowane w głównym nurcie ekonomii przekonania na temat zmian gospodarczych, których celem jest konstytucja rynku światowego odwołują się – zdaniem autorki – do przesądzeń filozoficznej doktryny modernizmu, która stała się fundamentem ideologicznym przemysłowego społeczeństwa nowoczesnego. Obecny stan kultury współczesnej natomiast diagnozuje się jako tzw. późną czy też płynną nowoczesność, w obrębie której formułuje się odmienne światopoglądowe racje konstruowanych współcześnie koncepcji porządku społecznego. Dokonujące się „na naszych oczach” przewartościowanie (polegające na rezygnacji z modernistycznej wizji świata) ujawnia szereg problemów związanych z oceną przemian globalizacyjnych, co z kolei powoduje przyrost krytycznych ocen dotyczących tego procesu. Autorka w artykule omawia niektóre z owych kontrowersyjnych zagadnień.Pozycja Общественно-экономическое развитие и аксиологические аспекты человеческого бытия(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Охирко, ОлехW artykule rozważane są problemy rozwoju społecznogospodarczego i aksjologiczne aspekty życia ludzkiego. Aksjologiczne aspekty życia ludzkiego oparte są na różorodnych wartościach. Wartości ekonomiczne nie mogą stać się głównymi motywami postępowania człowieka.Pozycja Ubóstwo jako patologia społeczna. Kontekst etyczny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Galata, StanisławW wymiarze społecznym, zastój na płaszczyźnie ludzkiego dobra, praw i obowiązków prowadzi do załamania się społecznego współżycia, a społeczeństwo pozbawione etyki nie jest zdolne do długotrwałego istnienia. Już Arystoteles stwierdził, że tak samo szkodliwe dla państwa jest występowanie nadmiaru ludzi bogatych, jak i biednych. Pierwsi dążą bowiem konsekwentnie do zdobycia władzy, drudzy zaś starają się usilnie odebrać majątek pierwszym. To rodzi chaos, przewroty i rewolucje. Poglądy na temat etyki są liczne i zróżnicowane. Wśród nich spotyka się takie, według których etyka jest względna, uzależniona od konkretnej osoby, czasu i warunków. Tu uważa się, że etyka to ponadczasowa, uniwersalna, właściwa tylko człowiekowi cecha, określająca jego człowieczeństwo. Tylko takie ujęcie etyki pozwala na prawidłową ocenę zachowania jednostki w stosunku do innych ludzi, w sytuacjach wykraczających poza ustalenia kodeksów moralnych.Pozycja Problem nierówności społecznych w społeczeństwie informacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Skrzypek, ElżbietaW referacie przedstawiono istotę społeczeństwa informacyjnego oraz warunki jego funkcjonowania. Wskazano na przyczyny ubóstwa w społeczeństwie XXI wieku oraz pokazano jego rodzaje. Omówiono rolę technologii informatycznych w zwalczaniu ubóstwa. Pokazano znaczenie komputerów w ograniczaniu ubóstwa informacyjnego.Pozycja Dualizm rozwojowy jako czynnik wzmacniający nierówności społeczne w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Skrzypek, ElżbietaDualizm gospodarczy opisany, jako współistnienie w gospodarce obszarów wzrostu i stagnacji, jest międzynarodowym zjawiskiem, najczęściej odnoszącym się do grupy tak zwanych państw Trzeciego Świata. Jednak współczesny, przestrzenny dualizm gospodarczy może dotyczyć obszaru Europy w odmiennej od dotychczasowej formie. Różni się on od istniejącego od dawna w Europie dualizmu rozwojowego między dawnymi i nowymi członkami UE. Badania wykazują, iż w gospodarkach opartych na działaniu sieci komputerowej istnieją tendencje do koncentracji przemysłu. Na zaawansowanych technologicznie obszarach, w których ma miejsce standaryzacja części i metod projektowania oraz kompatybilność technologiczna, tworzą skupiska firm oparte na sieci komputerowej. Skutkiem jest tendencja do polaryzacji obszarów wzrostu gospodarczego i stagnacji na większą, niż dotychczas skalę, ze względu na działanie sieci komputerowej. Zatem kraje, w których zachwiana jest równowaga strukturalna między tradycyjnymi i nowoczesnymi dziedzinami wytwarzania, narażone są na znalezienie się w obszarze stagnacji gospodarczej.Pozycja Nierówności interpersonalne z punktu widzenia neuropsychologii i polityki społecznej w dobie gospodarki opartej o wiedzę(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Przesmycka-Kamińska, Joanna; Kamiński, StanisławW niniejszym artykule zaprezentowano interdyscyplinarne podejście do kwestii występujących w społeczeństwach nierówności w oparciu o próbę rozszerzenia definicji podstawowych w warunkach GOW pojęć - wiedzy, kapitału ludzkiego oraz kapitału społecznego. Przyjęcie perspektywy Interdyscyplinarnego Opisu Osoby zaczerpniętego z Psychologii Osobowej i Środowiskowej, umożliwiło zwrócenie uwagi na wagę uwarunkowań biologicznych, opisywanych przez neuropsychologię, oraz wpływ środowiska międzyludzkiego (więzi międzyludzkich) dla rozwoju człowieka, dla kształtowania się jego Rozumienia Własnego życia, utożsamianego przez autorów z mądrością życiową i warunkującego sposób wykorzystania posiadanej wiedzy i tym samym wywierającego znaczący wpływ na poziom kapitału ludzkiego i kapitału społecznego. Uwzględnienie biologicznych uwarunkowań życia ludzkiego pociąga za sobą konieczność szerszego spojrzenia na kwestię nierówności przez polityków społecznych. Wykorzystując pochodzące od Sena pojęcie „funkcjonowań”, autorzy opowiadają się za uwzględnieniem w diagnozach i programach polityki społecznej jak najszerszej różnorodności dróg życiowych i czynników warunkujących jakość życia, a nie tylko kryterium dochodowego. Uznają również za priorytet polityki społecznej, aby w warunkach GOW zapewnić członkom społeczeństw rzeczywisty dostęp do edukacji.Pozycja Kreatorzy i konsumenci wiedzy wobec nowej rzeczywistości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007) Suchacka, Małgorzata; Szczepański, Marek S.Artykuł porusza problem społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy w kontekście przeprowadzonych badań – wywiadów pogłębionych wśród grupy 18 informatyków. Całość składa się z trzech części: w części pierwszej odwołujemy się do siedmiu źródeł możliwości innowacyjnych Petera Druckera oraz do teoretycznych podstaw „organizacji uczącej się” Petera Senge`a, które to zestawione razem dają wiele wskazówek, jak budować współczesne organizacje gospodarcze dobrze funkcjonujące w obecnych realiach. W części drugiej opisane zostały organizacja, metoda i przebieg badań – wywiadów swobodnych z informatykami. Celem 18 wywiadów pogłębionych było: – przedstawienie autoportretu tej grupy zawodowej, uwzględniając ewentualne różnice w kwestii pojmowania dyscyplin osobistych opisanych przez Senge`a; – sprawdzenie jak informatycy oceniają stan społeczeństwa informacyjnego w Polsce na podstawie swoich obserwacji i swojego doświadczenia. Interesujące było także, czy ta grupa zna pojęcie „organizacji uczącej się” i co myśli na temat tej koncepcji. Część trzecia stanowi przedstawienie wyników wraz z ciekawszymi wypowiedziami respondentów. Artykuł zamyka podsumowanie wyników badań oraz perspektywa implikacji badawczych. Wnioski wskazują między innymi, iż społeczeństwo informacyjne odbierane jest dość powierzchownie, przez pryzmat przede wszystkim nowoczesnej technologii teleinformatycznej. Liczne wypowiedzi badanych cytowane w artykule są barwną ilustracją opinii badanych o kreatorach i konsumentach wiedzy, o ich roli zawodowej i potrzebach zmian w kierunku społeczeństwa informacyjnego.Pozycja Społeczna ocena transformacji systemowej w kontekście nierówności społecznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Leśniak-Moczuk, KrystynaCelem artykułu jest zaprezentowanie poglądów polskich ekonomistów na społeczny kontekst transformacji ustrojowej. Zwrócono uwagę na społeczny odbiór nierówności społecznych, etyczne podstawy zachowań społecznych, wpływ zasad ustrojowych na kształtowanie się postaw jednostek funkcjonujących w systemach społeczno-ekonomicznych oraz na społeczne skutki transformacji systemowej.Pozycja Motywacja pragnień człowieka w warunkach globalnej przestrzeni edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Tkacz, TamaraProcesy globalizacyjne stawiają nowe wymagania przed tradycyjnymi systemami edukacyjnymi, wymuszając konieczność zmiany współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Głównym kierunkiem powinno być tworzenie indywidualności, człowieka, który potrafi podjąć odpowiedzialne zadania. Wykształcenie powinno pozostać dobrem społecznym i posługą, być dostępne dla wszystkich, obsługiwać wszystkich konsumentów bez dyskryminacji, powinno służyć społeczeństwu, rozwojowi ekonomicznemu, a także kulturze i sferze socjalnej. W tym celu współczesne systemy edukacyjne powinny być: otwarte i ogólnodostępne, także dla ludzi w różnym wieku (kształcenie ustawiczne), a także powinny kształcić ludzi mobilnych, otwartych i tolerancyjnych wobec innych kultur (wzmocnienie międzypaństwowej wymiany uczniów i studentów).Pozycja Godziwe wartości i godziwe nierówności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Dobija, MieczysławStwierdzenie, że premia za ryzyko stanowi stałą ekonomiczną, na wzór stałych odkrywanych przez fizyków, prowadzi do teorii wartości godziwej. W wyniku tego wartość godziwa staje się mierzalną kategorią ekonomiczną. W dziedzinie płac premia za ryzyko pozwala teoretycznie obliczać kapitał ludzki zatrudnionego i wyznaczyć płacę zasadniczą, która niweluje deprecjację tego kapitału. Tego rodzaju płaca spełnia zasadę zachowania kapitału, a równocześnie określa godziwe nierówności płacowe.Pozycja Ontologiczne podstawy organizacji uczącej się(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Czekaj, Janusz; Jabłoński, MarekCelem artykułu jest ukazanie ontologicznych podstaw organizacji uczącej się. W ramach tak sformułowanego zamierzenia dokonano prezentacji cech wyróżniających organizację uczącą się spośród innych typów organizacji. Ukazano organizację uczącą się w świetle dualistycznej koncepcji bytu realnego oraz zaprezentowano systemowe wyróżniki organizacji uczącej się.Pozycja Wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Cyrek, MagdalenaW opracowaniu przedstawiono wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy. Proponuje się ich uporządkowanie według zakresu uwzględnianych przekształceń na koncepcje holistyczne i sektorowe. Podkreśla się konieczność wiązania rozważań o charakterze teoretycznym z tworzeniem odpowiedniej bazy statystycznej pozwalającej na dokonywanie międzyokresowych i międzynarodowych porównań stopnia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.Pozycja Metody pomiaru wartości kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Stańczyk, Joanna; Kryński,ZdzisławW artykule zaprezentowano liczne metody pomiaru, które pozwalają określić pieniężną wartość aktywów niematerialnych oraz metody dotyczące całego przedsiębiorstwa lub wyszczególnionych składników zasobów intelektualnych. Zaprezentowane metody zostały sklasyfikowane w oparciu o propozycję K. E. Sveiby i pogrupowane następująco: metody oparte na kapitalizacji rynkowej, które pozwalają określić różnicę pomiędzy wartością księgową przedsiębiorstwa i jego rzeczywistą wartością; metody oparte na zwrocie z aktywów (ROA); metody bezpośredniego pomiaru kapitału intelektualnego, które pozwalają oszacować finansową wartość wyszczególnionych elementów kapitału intelektualnego i metody kart punktowych, które pozwalają zidentyfikować i zmierzyć wyszczególnione elementy niematerialnych aktywów z wykorzystaniem wskaźników pozafinansowych.Pozycja Wiedza ekonomicza versus wiedza o ekonomii. Kilka uwag na temat konstruktywistycznego uprawiania ekonomii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Zboroń, HalinaAutorka rozważa problem konceptualizacji metaekonomii, która jest refleksją dotyczącą filozoficznych założeń teorii ekonomicznych. Zgodnie z przekonaniem autorki rozpoznanie sposobu definiowania przedmiotu badań i metod stosowanych w ekonomii jest najważniejszym problemem metaekonomii. W artykule prezentowane są krytyczne uwagi na temat ekonomii głównego nurtu, która jest powszechnie rozpoznawana jako dziedzina odległa od praktycznych realiów gospodarczych. Autorka jest przekonana, że nowe podejście w ekonomii – alternatywne w stosunku do neoklasycznej ortodoksji – jest w stanie lepiej wyjaśnić wszystkie społeczne i kulturowe uwarunkowania podejmowanych decyzji i wszelkich działań gospodarczych.Pozycja Problem funkcjonalnego podziału dochodu w gospodarce opartej na wiedzy. Perspektywa historii myśli ekonomicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Giza, WojciechCelem niniejszego opracowania jest wskazanie trudności z określeniem zasad funkcjonalnego podziału dochodu w gospodarce opartej na wiedzy. Główna teza została sformułowana w następujący sposób: uznanie wiedzy za jeden z kluczowych czynników wzrostu gospodarczego powoduje konieczność określenia teoretycznych podstaw dla wynagrodzenia tego czynnika na gruncie ekonomicznej teorii podziału. Poszukując podstaw teorii podziału w gospodarce opartej na wiedzy podjęto próbę określenia istoty tak zdefiniowanej gospodarki, a w szczególności wiedzy jako czynnika produkcji. Następnie próbowano zbadać przydatność neoklasycznej teorii podziału do określenia wynagrodzenia wiedzy jako czynnika produkcji.Pozycja Sposoby akumulacji wiedzy w modelach wzrostu gospodarczego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007) Nowak, WiolettaWłasności modelu wzrostu gospodarczego zależą od wyboru sposobu akumulacji wiedzy. W artykule analizuje się wybrane sposoby endogenizacji wiedzy w starej i nowej teorii wzrostu gospodarczego. W przypadku starej teorii prezentuje się koncepcję postępu technicznego indukowanego uczeniem się przez działanie oraz równania akumulacji wiedzy zaproponowane przez H. Uzawę (1965) i K. Shella (1966). Endogenizacja wiedzy w nowej teorii ukazana jest na przykładzie modelu P. M. Romera (1986) oraz modeli działalności badawczo-rozwojowej: P. M. Romera (1990), C. I. Jonesa (1995) i T. S. Eichera i S. J. Turnovsky’ego (1999). Ponadto w artykule bada się konsekwencje dla polityki ekonomicznej wynikające z wyboru danego sposobu endogenizacji wiedzy.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »