Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 10 (2007)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9825
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 10 (2007) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 43
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kreatorzy i konsumenci wiedzy wobec nowej rzeczywistości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007) Suchacka, Małgorzata; Szczepański, Marek S.Artykuł porusza problem społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy w kontekście przeprowadzonych badań – wywiadów pogłębionych wśród grupy 18 informatyków. Całość składa się z trzech części: w części pierwszej odwołujemy się do siedmiu źródeł możliwości innowacyjnych Petera Druckera oraz do teoretycznych podstaw „organizacji uczącej się” Petera Senge`a, które to zestawione razem dają wiele wskazówek, jak budować współczesne organizacje gospodarcze dobrze funkcjonujące w obecnych realiach. W części drugiej opisane zostały organizacja, metoda i przebieg badań – wywiadów swobodnych z informatykami. Celem 18 wywiadów pogłębionych było: – przedstawienie autoportretu tej grupy zawodowej, uwzględniając ewentualne różnice w kwestii pojmowania dyscyplin osobistych opisanych przez Senge`a; – sprawdzenie jak informatycy oceniają stan społeczeństwa informacyjnego w Polsce na podstawie swoich obserwacji i swojego doświadczenia. Interesujące było także, czy ta grupa zna pojęcie „organizacji uczącej się” i co myśli na temat tej koncepcji. Część trzecia stanowi przedstawienie wyników wraz z ciekawszymi wypowiedziami respondentów. Artykuł zamyka podsumowanie wyników badań oraz perspektywa implikacji badawczych. Wnioski wskazują między innymi, iż społeczeństwo informacyjne odbierane jest dość powierzchownie, przez pryzmat przede wszystkim nowoczesnej technologii teleinformatycznej. Liczne wypowiedzi badanych cytowane w artykule są barwną ilustracją opinii badanych o kreatorach i konsumentach wiedzy, o ich roli zawodowej i potrzebach zmian w kierunku społeczeństwa informacyjnego.Pozycja Sposoby akumulacji wiedzy w modelach wzrostu gospodarczego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007) Nowak, WiolettaWłasności modelu wzrostu gospodarczego zależą od wyboru sposobu akumulacji wiedzy. W artykule analizuje się wybrane sposoby endogenizacji wiedzy w starej i nowej teorii wzrostu gospodarczego. W przypadku starej teorii prezentuje się koncepcję postępu technicznego indukowanego uczeniem się przez działanie oraz równania akumulacji wiedzy zaproponowane przez H. Uzawę (1965) i K. Shella (1966). Endogenizacja wiedzy w nowej teorii ukazana jest na przykładzie modelu P. M. Romera (1986) oraz modeli działalności badawczo-rozwojowej: P. M. Romera (1990), C. I. Jonesa (1995) i T. S. Eichera i S. J. Turnovsky’ego (1999). Ponadto w artykule bada się konsekwencje dla polityki ekonomicznej wynikające z wyboru danego sposobu endogenizacji wiedzy.Pozycja Kapitał społeczny a więź religijna (możliwości i ograniczenia)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Sroczyńska, MariaKapitał społeczny stanowią wartości i normy moralne podzielane przez członków grupy i umożliwiające im skuteczne współdziałanie. Przekonanie o uczciwości i rzetelności innych ludzi prowadzi do wzajemnego zaufania, które działa niczym smar, zwiększający wydajność funkcjonowania każdej grupy lub instytucji. Źródłami kapitału społecznego są: tradycja historyczna (w tym religijna), zwyczaje i wzory aktywności rynkowej, hierarchicznie generowany porządek prawny oraz normy religijne (F. Fukuyama). Niewątpliwie, religia pozostaje ważnym czynnikiem rozwoju społecznego, co dokumentowały studia M. Webera. Większa siła protestantyzmu, w porównaniu z katolicyzmem, polegała na oddziaływaniu na rzecz pluralizmu i tolerancji, świeckiego światopoglądu i etosu pracy. Historyczna obecność religii do dziś wpływa na specyfikę wartości w różnych krajach europejskich (R. Inglehart). W polskich warunkach, masowy katolicyzm widoczny na poziomie Kościoła reprezentacji tworzy jedynie potencjalne zasoby kapitału społecznego. Aktywność społeczna łączy się z silnym zaangażowaniem religijnym mniejszości katolików. Pewne nadzieje tkwią w nurcie katolicyzmu, identyfikowanym z „pokoleniem Jana Pawła II”, reprezentowanym głównie przez ludzi młodych ceniących odpowiedzialność moralną i przedsiębiorczość jednostkową.Pozycja Aksjologiczne problemy globalizacji w czasach późnej nowoczesności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Zboroń, HalinaPodejmując w artykule zagadnienie aksjologicznych problemów globalizacji autorka na początku swoich rozważań stawia tezę, że zachodzące we współczesnym świecie zmiany gospodarcze (globalizacyjne) i kulturowe zmierzają niejako w przeciwnych kierunkach: mówiąc inaczej odwołują się one do dwóch różnych wyobrażeń na temat rzeczywistości społecznej. Formułowane w głównym nurcie ekonomii przekonania na temat zmian gospodarczych, których celem jest konstytucja rynku światowego odwołują się – zdaniem autorki – do przesądzeń filozoficznej doktryny modernizmu, która stała się fundamentem ideologicznym przemysłowego społeczeństwa nowoczesnego. Obecny stan kultury współczesnej natomiast diagnozuje się jako tzw. późną czy też płynną nowoczesność, w obrębie której formułuje się odmienne światopoglądowe racje konstruowanych współcześnie koncepcji porządku społecznego. Dokonujące się „na naszych oczach” przewartościowanie (polegające na rezygnacji z modernistycznej wizji świata) ujawnia szereg problemów związanych z oceną przemian globalizacyjnych, co z kolei powoduje przyrost krytycznych ocen dotyczących tego procesu. Autorka w artykule omawia niektóre z owych kontrowersyjnych zagadnień.Pozycja Motywacja pragnień człowieka w warunkach globalnej przestrzeni edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Tkacz, TamaraProcesy globalizacyjne stawiają nowe wymagania przed tradycyjnymi systemami edukacyjnymi, wymuszając konieczność zmiany współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Głównym kierunkiem powinno być tworzenie indywidualności, człowieka, który potrafi podjąć odpowiedzialne zadania. Wykształcenie powinno pozostać dobrem społecznym i posługą, być dostępne dla wszystkich, obsługiwać wszystkich konsumentów bez dyskryminacji, powinno służyć społeczeństwu, rozwojowi ekonomicznemu, a także kulturze i sferze socjalnej. W tym celu współczesne systemy edukacyjne powinny być: otwarte i ogólnodostępne, także dla ludzi w różnym wieku (kształcenie ustawiczne), a także powinny kształcić ludzi mobilnych, otwartych i tolerancyjnych wobec innych kultur (wzmocnienie międzypaństwowej wymiany uczniów i studentów).Pozycja Społeczna ocena transformacji systemowej w kontekście nierówności społecznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Leśniak-Moczuk, KrystynaCelem artykułu jest zaprezentowanie poglądów polskich ekonomistów na społeczny kontekst transformacji ustrojowej. Zwrócono uwagę na społeczny odbiór nierówności społecznych, etyczne podstawy zachowań społecznych, wpływ zasad ustrojowych na kształtowanie się postaw jednostek funkcjonujących w systemach społeczno-ekonomicznych oraz na społeczne skutki transformacji systemowej.Pozycja „Braterska wspólnota dóbr oraz miłosierdzie czynów” uwagi o nauczaniu społecznym Jana Pawła II(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Wawrzyniak, ZdzisławNauczanie społeczne Jana Pawła II, sformułowane expressis verbis w trzech encyklikach, a także w niektórych adhortacjach i listach apostolskich, jest tematem rozległym i niełatwym. Chciałbym w miarę moich możliwości uwyraźnić najistotniejsze punkty tego wielkiego nauczania o wymiarach antropologiczych, filozoficznych i teologicznych.Pozycja Nierówności dochodowe i wydatkowe wśród gospodarstw domowych a perspektywy uczestniczenia najuboższych w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Młokosiewicz, MartaUtrzymywanie się znacznego upośledzenia w dochodach i możlwościach wydatkowych ubogich gospodarstw domowych (zwłaszcza tych, które zaspokajają jedynie potrzeby na granicy biologicznego przetrwania) sprzyja ich wykluczaniu z pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym – w pierwszej kolejności muszą bowiem być realizowane potrzeby egzystencjalne. W społeczeństwie i gospodarce opartych na wiedzy i charakteryzujących się ciągłymi zmianami oznacza to brak środków do rozwoju kapitału ludzkiego. Wolniejszy przyrost dochodów i możliwości wydatkowych w ubogich rodzinach, niż w gospodarstwach najzamożniejszych – przy jednoczesnym znacznym dystansie dochodowym między obiema grupami – powoduje, że szanse ubogich na ich samodzielne włączenie się w proces budowania społeczeństwa informacyjnego, będącego podstawą GOW są coraz mniejsze. Chcąc stwierdzić, jak (i czy) zmieniał się zakres wykluczenia wśród gospodarstw domowych w ostatnich latach, w niniejszym opracowaniu przeanalizowano wybrane aspekty warunków życia najuboższych, z punktu widzenia zmian w ich dochodach i możliwościach wydatkowych, na tle dochodów i wydatków osób najzamożniejszych. Zasadniczym celem artykułu uczyniono analizę aktualnych tendencji w kształtowaniu się nierówności dochodowych i wydatkowych pomiędzy najuboższymi a najzamożniejszymi gospodarstwami domowymi oraz ocenę istniejącego stanu pod kątem perspektyw włączenia najuboższych w rozwój GOW w Polsce. Za okres badawczy przyjęto lata 2001-2004.Pozycja Rola czynnika moralnego w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kietliński, KrzysztofWzrost gospodarczy winien być wyrazem rozwoju całego społeczeństwa. Chodzi o rzeczywisty wielowymiarowy postęp społeczno – gospodarczy. Obecnie decydującym czynnikiem produkcji jest człowiek i jego wiedza. Wydaje się, że w najbliższej przyszłości podstawą funkcjonowania większości firm będzie nie tylko wysoki poziom wiedzy i umiejętności, ale także właściwe postawy i zachowania moralne. Wszelkie działania ludzkie, także aktywność gospodarcza podlega ocenie moralnej. W gospodarce opartej na wiedzy warto docenić dziedzictwo moralne, które winno stać się istotnym składnikiem w budowaniu wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczeństwa.Pozycja Wykorzystywanie wiedzy w teorii i praktyce organizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Figurska, IrenaProcesy kształtowania nowoczesnej gospodarki związane są z budowaniem gospodarki opartej na wiedzy. Gospodarki, w której wiedza staje się zasobem strategicznym społeczeństwa, tym samym stając się podstawą jej funkcjonowania. Budowanie gospodarki opartej na wiedzy wymaga podejmowania przez wszystkie organizacje i na wszystkich szczeblach działań nakierowanych na tworzenie, transfer i wykorzystywanie wiedzy dla zwiększenia konkurencyjności. Innymi słowy wymaga wprowadzania i realizowania w organizacjach procedur związanych z zarządzaniem wiedzą. W artykule podjęto temat wykorzystywania wiedzy jako jednego z procesów zarządzania wiedzą w organizacji. Omówiono znaczenie wykorzystywania wiedzy dla realizacji zarządzania wiedzą. Odniesiono się też do warunków, jakie muszą być spełnione, aby proces ten był realizowany z pożytkiem dla organizacji i wszystkich jej członków. W końcowej części artykułu przedstawiono także wyniki badań przeprowadzone na grupie osób pracujących odnoszące się do stosowania procedur związanych z realizacją procesu wykorzystywania wiedzy w przedsiębiorstwach.Pozycja Proces kształcenia ustawicznego w przeciwdziałaniu nierównościom społecznym w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kowalewski, TadeuszPodmiotem gospodarki opartej na wiedzy jest człowiek szukający nauki. Współczesny człowiek wiedzy musi być silnie motywowany w swoich dążeniach. Brak wiedzy skutkuje nierównościami społecznymi i prowadzi do społecznej i ekonomicznej marginalizacji. Jest ona możliwa do uniknięcia dzięki silnemu umiejscowieniu we współczesnym społeczeństwie jednostki, która obawia się edukacji ustawicznej. Pomimo wielu różnic odnoszących się do rozumienia procesu edukacji ustawicznej, wszyscy zgadzają się co do tego, że jest to proces trwający całe życie. Szczególne miejsce w tym procesie zajmuje uniwersytet. Jednakże w klasycznym rozumieniu uniwersytet opiera się na nauczycielu. Na poziomie jednostkowym istnieje także zagrożenie jakim jest analfabetyzm, którego uwarunkowania ukazują międzynarodowe badania prowadzone w ramach Programu Międzynarodowej Oceny Studenckiej (OECD/PISA). Niektóre z najnowszych danych budzą entuzjazm i dają nadzieję na kompetentne kształtowanie rozwiązań korzystnych dla kształcenia ustawicznego.Pozycja Dualizm rozwojowy jako czynnik wzmacniający nierówności społeczne w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Skrzypek, ElżbietaDualizm gospodarczy opisany, jako współistnienie w gospodarce obszarów wzrostu i stagnacji, jest międzynarodowym zjawiskiem, najczęściej odnoszącym się do grupy tak zwanych państw Trzeciego Świata. Jednak współczesny, przestrzenny dualizm gospodarczy może dotyczyć obszaru Europy w odmiennej od dotychczasowej formie. Różni się on od istniejącego od dawna w Europie dualizmu rozwojowego między dawnymi i nowymi członkami UE. Badania wykazują, iż w gospodarkach opartych na działaniu sieci komputerowej istnieją tendencje do koncentracji przemysłu. Na zaawansowanych technologicznie obszarach, w których ma miejsce standaryzacja części i metod projektowania oraz kompatybilność technologiczna, tworzą skupiska firm oparte na sieci komputerowej. Skutkiem jest tendencja do polaryzacji obszarów wzrostu gospodarczego i stagnacji na większą, niż dotychczas skalę, ze względu na działanie sieci komputerowej. Zatem kraje, w których zachwiana jest równowaga strukturalna między tradycyjnymi i nowoczesnymi dziedzinami wytwarzania, narażone są na znalezienie się w obszarze stagnacji gospodarczej.Pozycja Analiza wybranych społeczno – politycznych czynników warunkujących kreowanie korzystnych postaw gospodarczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Riedel, RafałCelem niniejszego opracowania jest analiza wybranych czynników o charakterze społeczno – politycznym, które warunkują taką strukturę przymiotów obywatelskich, iż stanowią one solidny fundament pod zrównoważony rozwój gospodarczy. Analiza rozpoczyna się od zaprezentowania stanowisk wybranych autorów, którzy próbowali odpowiedzieć na pytanie, o relację poszczególnych cech konkretnych społeczeństw (np. kolektywnego systemu wartości, kultury pracy, zdolności do generowania elit władzy), a ich wpływem na kształtowanie się warunków ekonomicznych. Niniejszy artykuł ma za zadanie wskazanie i zanalizowanie tych determinantów, które - zdaniem autora - mają kluczowe znaczenie dla formułowania się społeczno – politycznych podwalin pod zrównoważony rozwój gospodarczy. Szczególny nacisk został położony na kwestię socjalizacji politycznej i ekonomicznej oraz konsekwencji, jakie niesie ze sobą socjalizacja (pierwotna i wtórna) dla kreowania aktywnych i pasywnych postaw w życiu społeczno – gospodarczym. Szczególny nacisk położony został na zagadnienie tzw. ukrytej socjalizacji politycznej, która wywiera swój wpływ na postawy polityczne na każdym etapie rozwoju poznawczego jednostki. Polega na przekazywaniu (przez i w ramach takich instytucji jak szkoła, rodzina i inne), często nieświadomym, wzorców niepolitycznych, które modyfikują postawy wobec odpowiednich ról i obiektów w systemie politycznym. Swoją rolę do odegrania mają tutaj ośrodki edukacyjne – jednak, zarówno szkoła, jak i inne tradycyjne instytucje socjalizacji politycznej ustępują miejsca mediom, głównie masowym mediom elektronicznym. W swej warstwie teoretycznej, artykuł zajmuje się również korelacjami zachodzącymi w drugą stronę, to znaczy tzw. ekonomizacją i komercjalizacją polityki oraz wzajemnym warunkowaniem się socjalizacji politycznej i ekonomicznej. Socjalizacja polityczna może stanowić formę ukrytej socjalizacji ekonomicznej i vice versa. Np. wyuczona racjonalność zachowań konsumenckich, bardzo łatwo może być przeniesiona na grunt polityczny i objawić się w postaci racjonalności wyborczej. Lub inny przykład: pasywność jako dominująca postawa w sferze stosunków społeczno – politycznych, bardzo łatwo ekstrapolować na brak inicjatywy gospodarczej i podobną postawę na gruncie ekonomicznym. Rodzi to pewne potencjalne zagrożenie ponieważ relatywnie wysokiemu poziomowi poinformowania politycznego i wiedzy obywatelskiej towarzyszy niepokojąco niska aktywność obywatelska i społeczno – polityczna. Analiza została wzbogacone o kontekst międzynarodowy. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej, jego partnerów zagranicznych, jak również dzięki danym pochodzącym z European Social Survey dysponujemy materiałem empirycznym przydatnym do analizy porównawczej, która jest częścią tego opracowania. W podsumowaniu autor umieszcza wnioski dotyczące jakościowych aspektów wpływu socjalizacji politycznej i gospodarczej, która poprzez etap internalizacji i eksternalizacji wywiera na polityczne postawy jednostki, jak również na jej podstawowe kompetencje obywatelskie, które przekładają się następnie również na jej kompetencje, jako uczestnika stosunków gospodarczych. Socjalizacja polityczna, w tym jej ukryta forma, spełniają swoją rolę w kreowaniu bardziej pasywnych form „obywatelskości” – co przejawia się np. w bardzo dobrych wynikach z zakresu wiedzy politycznej i obywatelskiej polskich nastolatków, i jednocześnie przynosi skutek w postaci pasywnych postaw politycznych i obywatelskich - co z kolei ujawniają cytowane badania. W podsumowaniu autor odnosi się do rosnącej roli mediów, jako czynnika socjalizacji, szczególnie w formie ukrytej (hidden curricula). Media kreują specyficzne formy wzorów cnót obywatelskich i przedsiębiorczych. Jednak generalna konkluzja na temat eksternalizowanych wzorów zachowań politycznych nakazuje sformułować obawy o ich wpływ (jako środka ukrytej formy socjalizacji) na wzory zachowań na gruncie ekonomicznym.Pozycja Rozwój klasy średniej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Górka, KazimierzAutor rozważa problem identyfikacji, tworzenia i wzmacniania klasy średniej w Polsce, widząc w niej jeden z podstawowych czynników i nośników rozwoju społeczno-gospodarczego. Polską klasę średnią tworzą ludzie o dochodach w przedziale 10-30 tys. zł miesięcznie, a jej znaczenie jest wyraźnie niższe niż w pozostałych krajach europejskich. Tworzenie klasy średniej jest procesem obiektywnym we współczesnej gospodarce, przy czym w Polsce obserwujemy sztuczne, niebezpieczne przyspieszenie tego procesu, kosztem interesu społecznego.Pozycja Teoria najsłabszego ogniwa jako przykład próby wewnętrznego zróżnicowania kapitału ludzkiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Wocial, MarekAutor prezentuje teorię rozwoju gospodarczego M. Kremera opartą na niestandardowej funkcji produkcji typu „O-ring”. Prezentowany model opisuje procesy ekonomiczne zakładając, że każdy cykl produkcyjny złożony jest z wielu zadań, przy czym błąd w którymkolwiek może drastycznie zmniejszyć ostateczną wartość produktu. Teoria M. Kremera jest w pewnym sensie próbą wewnętrznego zróżnicowania kapitału ludzkiego. W większości modeli wzrostu gospodarczego kapitał ludzki nie posiada wewnętrznej struktury, a to oznacza, że przyjmuje się założenie o zastępowalności jednego wysoko wykwalifikowanego pracownika kilkoma posiadającymi w sumie ten sam kapitał ludzki. Model jest zgodny z wieloma faktami stylizowanymi związanymi z procesem rozwoju gospodarczego i rynkiem pracy. Używając teorii najsłabszego ogniwa można wyjaśnić ogromne różnice w dochodach pomiędzy krajami oraz przyczyny powstawania barier przepływu kapitału z krajów bogatych do biednych. Teoria Kremera podkreśla negatywny wpływ nierówności na rozwój gospodarczy. Zakładając sekwencyjną produkcję i możliwość wyboru technologii można pokazać, dlaczego pracownicy są lepiej opłacani w wymagających większych nakładów gałęziach przemysłu i dlaczego bogate kraje specjalizują się w produkcji bardziej złożonych wyrobów. Modelując zachowanie agentów, przy założeniu niepełnej informacji, teoria najsłabszego ogniwa dostarcza wyjaśnień dlaczego wiele osób decyduje się na migrację ze wsi do miasta oraz dlaczego na świecie występują miejsca specjalizujące się w produkcji określonych dóbr. Ostatnia część artykułu oparta została na danych empirycznych i pokazuje, że istnieje silna negatywna zależność pomiędzy PKB per capita a udziałem rolnictwa w PKB oraz że produkty wysokich technologii są eksportowane głównie przez bogate kraje. Z przedstawionej analizy wynika, że teoria Kremera jest zagadnieniem na tyle wartościowym dla nauki, że wskazana jest jej dalsza dogłębna analiza.Pozycja Wpływ wiedzy i doświadczenia na wynagrodzenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Kozioł, WojciechCelem artykułu jest przedstawienie wpływu wiedzy i doświadczenia na wysokość wynagrodzeń. Zastosowana metodologia badawcza oparta jest o model pomiaru kapitału ludzkiego. W tym celu jego przybliżenia przedstawiono strukturę kapitału ludzkiego oraz wpływ wiedzy i doświadczenia zawodowego na wzrost poszczególnych elementów kapitału. Do dalszych analiz przyjęto założenie, że płaca zasadnicza stanowi dla pracownika wynagrodzenie za udostępnienie kapitału ludzkiego. W ostatniej części przedstawiono wyniki badań wpływu wiedzy i doświadczenia na wysokość wynagrodzeń lekarzy polskich i brytyjskich. Badania potwierdzają silną korelację między zarobkami a wzrostem doświadczenia i wiedzy lekarzy. Ponadto badania wykazały znaczną lukę między wynagrodzeniem otrzymywanym przez polskich lekarzy a płacą wynikającą z wartości ich kapitału ludzkiego.Pozycja Zarządzanie wiedzą warunkiem wzrostu wartości firmy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Sztaba, Maria; Ważna, ElżbietaNa wstępie przyjęta została teza, iż zarządzanie wiedzą jest warunkiem wzrostu wartości firmy. Następnie omówiono wpływ zarządzania wiedzą i kapitału intelektualnego na organizacje oparte na wiedzy. Szczególną uwagę zwrócono także na cele i założenia zarządzania wiedzą mające wpływ na przewagę konkurencyjną i sukces firmy.Pozycja Wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Cyrek, MagdalenaW opracowaniu przedstawiono wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy. Proponuje się ich uporządkowanie według zakresu uwzględnianych przekształceń na koncepcje holistyczne i sektorowe. Podkreśla się konieczność wiązania rozważań o charakterze teoretycznym z tworzeniem odpowiedniej bazy statystycznej pozwalającej na dokonywanie międzyokresowych i międzynarodowych porównań stopnia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.Pozycja Determinanty wynagrodzeń w polsce w latach 1995-2004(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Nyk, MariuszAutor przeprowadza analizę statystyczną (analiza korelacji i regresji) czynników wpływających na wysokość płacy, opierając się na danych GUS. Rozważania dotyczą takich determinant jak: stopa bezrobocia, stopa inflacji, liczba pracujących, liczba bezrobotnych długookresowo, wydajność pracy, stopa realnego wzrostu gospodarczego, liczba bezrobotnych przypadająca na jedna ofertę pracy, inwestycje na jednego zatrudnionego, liczba strajków, poziom płacy minimalnej, wysokość zasiłków dla bezrobotnych oraz koszty pracy na jednego zatrudnionego.Pozycja The problem of social inequalities in the context of interregional differentiation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-06) Koreleski, DariuszThe paper presents the issue of social, as well as economic inequalities as a result of a certain process of diversifying the living standard in the interregional dimension. Such notions as differentiation, diversification, disparities, stratification order, inequality gap a.s.o. have been considered. The statistics and rankings referring to the provinces in the interregional comparison have been shown.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »