Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 5 (2004)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10060
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Relacje eksportowo-importowe jako rezultat zróżnicowanego poziomu gospodarczego krajów – partnerów handlowych Polski(MITEL, 2004-12) Ślusarczyk, BogusławPowszechnie stosowanymi miarami pozycji konkurencyjnej w zakresie ogólnie przyjmowanych obrotów oraz przekroju grup towarowych czy nawet poszczególnych towarów są wskaźniki (relacje) eksport-import. Wartość informacyjna tych mierników jest jednak ograniczona, ponieważ dotyczą one eksportu i importu analizowanych krajów – partnerów handlowych Polski. Stanowią one mierniki „wewnętrznych” przewag konkurencyjnych rozpatrywanych z punktu widzenia wzajemnych obrotów. Pozwalają jednak określić udział tych krajów w międzynarodowym podziale pracy, poziom rozwoju gospodarczego i stan zaawansowania technologii, a analiza obejmująca okresy co najmniej 5-letnie pozwala określić kierunek i tempo zmian strukturalnych w gospodarki krajów – partnerów handlowych.Pozycja Związki bezpośrednich inwestycji zagranicznych ze zmianami struktury eksportu i importu w Polsce(MITEL, 2004-12) Zysk, WojciechDokonano analizy wpływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) na restrukturyzację handlu zagranicznego w Polsce. Wyniki badań (w okresie badań): bezpośrednie inwestycje zagraniczne w dużym stopniu wpływają na strukturę geograficzną i towarową polskiego handlu zagranicznego, napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych sprzyja w dużym stopniu importowi niż eksportowi, bezpośrednie inwestycje zagraniczne silnie wpływają na wielkość polskiego eksportu, wartość importu jest w większym stopniu skorelowana z wartością napływu BIZ niż z wartością eksportu, Jeśli chodzi o statystykę, istnieje znacząca współzależność między napływem kapitału do Polski – w postaci BIZ – a geograficzno-towarowym ukształtowaniem polskiego handlu zagranicznego.Pozycja Wpływ zmian w gazownictwie na jego konkurencyjność(MITEL, 2004-12) Frączek, PawełJedną z istotnych kwestii polityki gospodarczej jest ingerencja państwa w prowadzenie sfery gospodarki. Wynika to z ogromnej materii dziedzin dla jakości życia społeczeństwa i konkurencyjności gospodarek poszczególnych krajów. Obecnie w krajach UE podejmowane są działania na rzecz przekształcenia funkcjonowania przemysłu gazowego. Celem działań jest wprowadzenie mechanizmu konkurencji do tych dziedzin gospodarki. Wpłynie to na wzrost efektywności gospodarek krajów UE. Transformacja dotyka także gazownictwa w Polsce. Po naszym wejściu do UE spodziewany jest radykalny wzrost konkurencji na tym rynku. Stąd konieczność dostosowania działalności oddziałów firm do nowych warunków. Działania te zdeterminują przyszłą sytuację polskiego gazownictwa.Pozycja Konsekwencje dochodowe przemian strukturalnych w polskim rolnictwie(MITEL, 2004-12) Leszczyńska, MałgorzataSyntetyczna charakterystyka nowoczesności gospodarki mierzona strukturą tworzenia dochodu narodowego i odpowiadająca jej struktura zatrudnienia wypada niekorzystnie dla polskiego rolnictwa, gdyż obserwuje się zbyt wolne zmiany, a także znaczne rozbieżności w stosunku do struktur krajów wysoko rozwiniętych. Poza tym obserwowane tendencje w zakresie zmniejszania udziału rolnictwa w PKB iw zatrudnieniu świadczą o malejącej roli działalności rolniczej jako źródła utrzymania ludności wiejskiej. Zmiany te znajdują odzwierciedlenie w nieopłacalnej sytuacji dochodowej rolnictwa. W latach 1991–2000 odnotowano 37% spadek dochodów z produkcji rolniczej w sektorze gospodarstw indywidualnych, podczas gdy w całym sektorze gospodarstw domowych łączne dochody ludności wzrastają o około 32%.Pozycja Public relations: zmniejszanie czy powiększanie nierówności w sferze komunikowania? (Próba odczytania publikacji miesięcznika „Press” z lat 1996–2002)(MITEL, 2004-12) Furman, WojciechArtykuł rozpoczyna się od przypuszczenia, że nierówność w komunikacji wiąże się z obiektywnym lub subiektywnym traktowaniem odbiorcy przez nadawcę wiadomości. To odmienne traktowanie może być postrzegane jako podążanie za jednym (lub kilkoma) z czterech modeli public relations, zaproponowanych przez Gruniga i Hunta. Analiza treści współczesnego specjalistycznego polskiego miesięcznika pokazuje, że większość jego publikacji traktuje PR jako obiektywną informację i traktuje odbiorcę jako mądrego i inteligentnego obywatela. Brakuje jednak publikacji prezentujących PR jako dialog lub wspólne działanie w celu opisania sytuacji i poszukiwania sposobów i środków rozwiązywania problemów.Pozycja Motywowanie i system wynagrodzeń pracowników w organizacji na przykładzie Zakładów Mechanicznych „Tarnów” SA w Tarnowie(MITEL, 2004-12) Strojny, JanuszPrzedmiotem artykułu są problemy doboru odpowiednich zasad pracy pracowników motywowanie i system dywersyfikacji płatności w nowoczesnych polskich przedsiębiorstwach. Przedstawione koncepcje teoretyczne podkreślają znaczenie kierowniczych umiejętności skutecznego motywowania do wzrost konkurencyjności organizacji. Analiza sytuacji w Zakładach Mechanicznych „Tarnów” SA w Tarnowie, jak również w innych polskich firmach wskazuje jednak na kluczowe słabości systemu płatności. Sugeruje się stworzenie nowej strategii płatności i zwiększenie zakresu partycypacji pracowników, co przyczyni się do poprawy efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa.Pozycja Program powszechnej prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych a rynek pracy. Przykład podkarpackich spółek objętych programem NFI(MITEL, 2004-12) Jastrzębska, WładysławaPolskie społeczeństwo, przedsiębiorstwa i pracownicy oczekiwali rezultatów programu prywatyzacji w podnoszeniu efektywności firmy oraz znalezieniu sposobu radzenia sobie z problemy i trudności dotyczące funkcjonowania w gospodarce rynkowej. Przedstawione w artykule wyniki badań pozwalają na negatywną weryfikację tych oczekiwań. Program przyczynił się do wzrostu bezrobocia i nierówności społecznych.Pozycja Skutki nierówności społecznych(MITEL, 2004-12) Pliszka, TadeuszW artykule przedstawiono konsekwencje dla kraju i obywateli wynikające z nierówności społecznych. Transformacja ustrojowa powoduje, że część osób z różnych powodów jest gorzej usytuowana ekonomicznie i dlatego rząd jest zainteresowany pomocą społeczną. Oprócz instytucji społecznych organizowanych przez rząd, na rynek wchodzi odrodzona po nieistnieniu PRL-u organizacja kościelna Caritas Polska, która skutecznie służy potrzebującym. Jednym daje chleb, a innym możliwość pracy lub działalności charytatywnej. Wszystkie te działania pomocowe są efektem pogłębiania się nierówności, które w bardzo skróconej formie są w pracy niwelowane. Rozwiązanie nie nastąpi po wejściu do UE. Polska musi rozwiązać ten problem poprzez aktywne formy walki z nierównościami.Pozycja Kapitał społeczny a powstawanie nierówności na Podkarpaciu(MITEL, 2004-12) Gardziel, Tadeusz; Długosz, PiotrKapitał społeczny jest w dużej mierze odpowiedzialny za powstawanie nierówności w III RP. Zysk lub możliwość wykorzystania sieci powiązań, kontaktów, wpływów przy badaniu dóbr społecznie cenionych (badania dobra praca, pożyczki pieniężne, pomoc w załatwieniu problemów prawnych) znacznie zwiększa szanse realizacji biznesu na osobę lub do grupy społecznej. Prowadzi to do zjawisk kumulowania się wyższości i przywilejów. Efekt ten ma mieć „efekt św. Mateusza”. Na Podkarpaciu mamy z takim przypadkiem radzić sobie.Pozycja Rola kształcenia ustawicznego w planowaniu strategicznym miasta (na przykładzie Łomży)(MITEL, 2004-12) Truszkowska, Joanna AgataEdukacja wytrwała obejmuje wszelkiego rodzaju efekty edukacyjne, które mają na celu rozwój osobowości, zdobywanie wiedzy, umiejętności i zdolności. Ułatwia jednostkom radzą sobie ze stale zmieniającym się rynkiem pracy. Formy kształcenia ustawicznego funkcjonujące w Łomży, w jej szkołach lub poza nimi są one częściowo finansowane przez władze lokalne. Niestety rola kształcenia ustawicznego do końca życia człowieka jako czynnika zmniejszania bezrobocia została jedynie poruszona w Zrównoważonej Strategii Miasta Łomży do roku 2015. Każde działanie, które sprawia, że uatrakcyjnienie oferty usług edukacyjnych wynika z rzeczywistych potrzeb. Są tylko bardzo nieliczne, które zostały poparte badaniami wskazującymi na zawody o małej podaży a także tych, których jest za dużo, jeśli chodzi o wymienianie wszystkich zmian na lokalnym rynku jabów w Łomżań.Pozycja Nierówności w dochodach i wydatkach w gospodarstwach domowych jako bariera rozwoju społecznego w Polsce(MITEL, 2004-12) Bylok, FelicjanFelicjan Bylok ukazujący wpływ dysproporcji dochodów i wydatków dużych grup społeczno-ekonomicznych na kształtowanie się egalitaryzmu społecznego, stanowiącego jedną z najważniejszych barier rozwoju gospodarki rynkowej w Polsce. Autor zwraca uwagę na pogłębiającą się nierównowagę dochodów gospodarstw domowych w ciągu ostatniej dekady, zwłaszcza między gospodarstwami robotników wykwalifikowanych a gospodarstwami rolników lub robotników rolnych. Widoczny jest także wzrost rozwarstwienia dochodów między miastami i wsiami. Wraz z rozwarstwieniem dochodów następuje zróżnicowanie wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych. Pogłębienie dysproporcji między kwotami wydatków w odniesieniu do dużych grup społeczno-ekonomicznych. Istnieje również tendencja spadkowa w zakresie oszczędności wśród gospodarstw domowych należących do klas niższych. Autor zadaje pytanie, czy skala nierównowagi dochodów i wydatków ma wpływ na tworzenie się egalitaryzmu gospodarczego. Przytaczając dane z badań odnoszących się do stosunku Polaków do rzeczywistych nierówności dochodowych i majątkowych w latach 1994-1999, można stwierdzić, że mamy do czynienia z tworzeniem się egalitaryzmu ekonomicznego wśród dużych warstw społeczeństwa, o czym świadczą: postulat minimalizowania różnic w dochodach i wydatkach oraz zmniejszania przepaści między bogatymi a biednymi. Nie bez znaczenia jest również stwierdzenie, że rośnie przekonanie o konieczności roli rządu w procesie zmniejszania różnic społecznych. Dalsze pogłębianie się nierówności w dochodach i konsumpcji może być początkiem konfliktów społecznych w Polsce, a po drugie może być czynnikiem utrudniającym proces integracji społecznej i gospodarczej Polski z Unią Europejską.Pozycja Sposoby przezwyciężania bezrobocia na przykładzie Grodzkiego Urzędu Pracy w Krakowie(MITEL, 2004-12) Jeleń, BogusławW Polsce na obecnym etapie rozwiązywania problemów konieczna jest interwencja kraju przy różnych formach lokalnej przedsiębiorczości. Dla przezwyciężenia bezrobocia i jego negatywnych skutków potrzebna jest indywidualna metoda, programy i forma aktywnego działania w tym zakresie. spaść na stworzenie nowego miejsca pracy. Do podstawowych form działalności w tym zakresie należą: prace interwencyjne, roboty publiczne, szkolenia zawodowe i przekwalifikowania, zapożyczenie z pracy upodobań oraz staże i umowy.Pozycja Strategie gmin wiejskich w zakresie ograniczania nierówności(MITEL, 2004-12) Orłowska-Bednarz, MariaSamorządy są jedną z wielu instytucji, które mogą zrekompensować negatywne skutki nierówności społecznej. Gminy i wyższe jednostki administracyjne mają strategię rozwój – skuteczny instrument przeciwdziałania niepożądanym skutkom polaryzacji społecznej. Ten artykuł jest próbą wskazania potencjalnych możliwości dotarcia do społeczności wiejskich pomoc, poprzez zastosowanie strategii rozwoju we wszystkich lokalnych jednostkach administracyjnych, na siła podziału zadań statutowych. Strategia rozwoju musi być komplementarna we wszystkich zakresach.Pozycja Zagadnienia etyki a zarządzanie gminą(MITEL, 2004-12) Jasiński, Witosław J.Artykuł dotyczy etycznych aspektów funkcjonowania samorządu terytorialnego. Podstawą analizy jest studium przypadku. Opisany przykład dotyczy sprawy składowiska, która wzbudziła wiele kontrowersji w jednej z gmin terytorialnych województwa małopolskiego. Sposób prowadzenia tej inwestycji przez władze lokalne można traktować jako klasyczny przykład nieetycznego postępowania.Pozycja Działalność grup producentów współpracujących z MGRT SA w Rzeszowie(MITEL, 2004-12) Kryński, ZdzisławBadania bezpośrednie przeprowadzono w ramach 5 grup producenckich współpracujących z Małopolską Giełdą Rolno-Towarowa SA w Rzeszowie, które charakteryzują się zróżnicowanym poziomem zorganizowania. Sprzedaż ziemniaków i warzyw w ramach współpracy handlowej z MGRT SA jest dla grupy najmniej opłacalna, gdyż ich ceny są znacznie niższe od cen oferowanych przez pozostałych odbiorców, a przede wszystkim od sprzedaży bezpośredniej członków grup na rynku. Rolnicy tworzący grupy producenckie liczyli przede wszystkim na pewność rynku i możliwości sprzedaży hurtowej płodów rolnych myśląc, że duże i ujednolicone przesyłki znajdą odbiorców. Ponadto tworząc grupy liczyli na łatwiejszy dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania. Zapytani rolnicy są rozczarowani współpracą z MGRT. Przyczyny niezadowolenia to: niski poziom cen, zaległe płatności, brak ceny minimalnej, mała ilość odbioru produktów rolnych. Wspólna działalność rolników w grupie jest bardzo zróżnicowana. Na pozytywną ocenę zasługuje współpraca rolników z Dydni.Pozycja Innowacje jako instrument pobudzania wzrostu gospodarczego i ograniczania nierówności w regionie Podkarpacia(MITEL, 2004-12) Tuziak, ArkadiuszArtykuł porusza tematykę roli innowacji w stymulowaniu rozwoju i wzrostu gospodarczego oraz ograniczaniu nierówności. Zawiera krótki opis sytuacji społeczno-gospodarczej województwa podkarpackiego w kontekście działalności innowacyjnej i jej znaczenia dla rozwoju regionalnego. Przedstawia najważniejsze sfery działań prorozwojowych i innowacyjnych w regionie, które są niezbędne do podniesienia jego konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej, a jednocześnie niwelowania różnic dzielących Podkarpacie od innych w kraju. Przedstawia także – jako przykład inicjatywy władz samorządowych w zakresie stymulowania wzrostu i poprawy poziomu życia mieszkańców – główne cele i założenia tworzenia Regionalnej Strategii Innowacji oraz oczekiwane efekty jej osiągnięcia w sferze gospodarczej i społecznej.Pozycja Formy wsparcia finansowego dla obszarów wiejskich i mieszkańców wsi na przykładzie wybranych gmin Podkarpacia(MITEL, 2004-12) Sowa, BożenaRozwój obszarów wiejskich wymaga wsparcia finansowego i jest najwyższym priorytetem w polityce gospodarczej kraju. Wsparcie ze środków publicznych umożliwia rozwój wspomnianych obszarów i poprawę warunków życia ich mieszkańców. Szczególną uwagę należy zwrócić na infrastrukturę techniczną, edukacyjną i kulturalną.Pozycja Problem ubóstwa a środowisko – aspekt instytucjonalny(MITEL, 2004-12) Lechwar, MałgorzataW artykule podkreślono potrzebę powiązania problemu ubóstwa i środowiska wynikającego z pogłębiających się procesów ubożenia na świecie i w kraju a także degradację środowiska naturalnego. W artykule przedstawiono działania podejmowane na poziomie międzynarodowym zorientowane na poszczególne rządy, świat biznesu, organizacje społeczne i inne instytucje w kierunku realizacji takich koncepcji rozwój społeczno-gospodarczy, który będzie uwzględniał te istotne problemy współczesności świat. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju tworzy globalną sieć odpowiedzialną za: programowanie zmian i zapewnienie krajom dostępu do wiedzy, doświadczenia i środki, które pomagają ludziom osiągnąć lepsze życie. UNDP istnieje w Polsce od 1990 roku umowa o współpracy zawarta pomiędzy Rządem RP a UNDP oczekuje, że Program będzie wspierał rozwój gospodarczy i społeczny Polski.Pozycja Regionalne konsekwencje polityki spójności Unii Europejskiej(MITEL, 2004-12) Piecuch, JakubJednym z najważniejszych wskaźników sytuacji społeczno-gospodarczej w WE jest spójność poziomie między krajami członkowskimi i ich regionami. Poniższy artykuł przedstawia zmiany dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym między regionami UE. Wraz z postępującym postępo waniem rosły dysproporcje w rozszerzeniu społeczności. Ta sytuacja została zdeterminowana przez nowe kraje nieefektywny rozwój gospodarczy i poważne różnice w bezrobociu poziom. Te same problemy mogą wystąpić w krajach Europy Środkowo-Wschodniej proces akcesyjny z WE.Pozycja Bankowe metody analizy zdolności kredytowej jako czynnik wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw(MITEL, 2004-12) Janas, AgataUważa się, że sektor MŚP napędza gospodarkę. Wnosi znaczący wkład do wartości dodanej brutto i zatrudnia większość siły roboczej. Przynosi też korzyści takie jak stymulowanie konkurencji lub zapewnienie łańcucha dostaw. Finansowanie MŚP jest jednym z duże obciążenia rozwoju przedsiębiorczości i konkurencyjności. Autor opisuje specyficzne warunki funkcjonowania w sektorze MSP, co sprawia, że banki są niechętne i ostrożniejszy w udzielaniu pożyczek. Powoduje to słabą zdolność kredytową i oznacza, że dostęp do głównego źródła finansowania MŚP – czyli kredytów bankowych – jest utrudniony. Banki potrzebują zaprojektować nowe procedury oceny zdolności kredytowej i modele biznesowe, aby skutecznie służyć potrzebom MŚP.