Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 22 (2011)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/7855
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 22 (2011) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Technologie i systemy informatyczne w tworzeniu i transferze wiedzy w organizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Makowiec, MarekWspółcześnie komputery potrafią już nie tylko gromadzić czy przechowywać potrzebną wiedzę, lecz porządkować, przetwarzać bądź też agregować dane. W bardziej złożonych przypadkach komputery potrafią wykroczyć poza krąg działań rutynowych i działać podobnie do człowieka wykorzystującego swoją inteligencję, powodując tym samym rozwiązywanie pojawiających się problemów w sposób twórczy i zależny od zmiennej sytuacji. Bez wątpienia zastosowanie metod informatycznych w organizacjach jest procesem trudnym i złożonym, obarczonym zarówno szeregiem trudności, warunków, jak i nieprawidłowości i błędów, lecz jest jednocześnie istotnym elementem z punktu widzenia długookresowego sukcesu przedsiębiorstwa. W niniejszym opracowaniu autor opisuje szereg narzędzi i metod, dzięki którym możliwe jest usprawnienie przepływu wiedzy, którą pozyskuje się najczęściej poza organizacją i następnie dzięki ich zastosowaniu rozpowszechnia wewnątrz, wśród pracowników. Należy tu nadmienić, że dzięki tym instrumentom zazwyczaj wpływa się na udrożnienie kanałów przepływu informacji i wiedzy, lecz bez zaangażowania pracowników nie jest możliwe przyswojenie pozyskanej przez nich wiedzy. Pojawia się więc konieczność odpowiedniego motywowania pracowników do działań mających na celu przyswojenie zdobytej wiedzy i następnie jej spożytkowanie dla dobra organizacji oraz stworzenie warunków sprzyjających dzieleniu się pozyskaną wiedzą.Pozycja Kluczowe kompetencje ICT w organizacji zorientowanej na zarządzanie wiedzą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Adamczewski, PiotrW artykule omówiono rolę, jaką w nowoczesnych organizacjach odgrywają kluczowe kompetencje w zakresie zarządzania wiedzą w organizacjach społeczeństwa informacyjnego. Zasadnicze relacje gospodarcze realizowane są bowiem w warunkach e-biznesu, czyli sieciowego funkcjonowania partnerów rynkowych z wykorzystaniem ICT.Pozycja Struktura systemu informacji marketingowej opartego na nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej i komputerowych systemach zarządzania wiedzą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Depta, RyszardEfektywność i skuteczność działań prowadzonych w ramach marketingu zależy w dużej mierze od wartości skatalogowanej i zestrukturyzowanej informacji umieszczonej w systemach bazodanowych przedsiębiorstwa, w większości przypadków zwanego systemem informacji marketingowej przedsiębiorstwa, w skrócie SIM. Celem referatu jest przedstawienie struktury systemu informacji marketingowej wzbogaconego przez implementację ostatnich osiągnięć nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej, mediów interaktywnych i społecznościowych oraz komputerowych systemów zarządzania wiedzą.Pozycja Systemy gromadzenia danych dedykowane współczesnym organizacjom sieciowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Put, DariuszCelem artykułu jest omówienie problemu współdzielenia zasobów informacyjnych w środowisku dynamicznym, w którym działają organizacje sieciowe oraz istniejących rozwiązań w tym zakresie. Omówiono własności i rodzaje organizacji sieciowych zwracając uwagę na różnice między tego typu formami organizacyjnymi a organizacjami tradycyjnymi. Scharakteryzowano zagadnienie współdzielenia danych w systemach opartych na centralnej bazie danych i w tych opartych na współdzielonej ontologii. Zidentyfikowano pożądane własności systemów integracyjnych oraz porównano własności kilkunastu rozwiązań dedykowanych zarządzaniu rozproszonymi i heterogenicznymi zasobami informacyjnymi w dynamicznym środowisku sieciowym.Pozycja Limity konwergencji – doświadczenia rynku mediów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kreft, JanWykraczająca poza wymiar technologiczny i obejmująca kwestie zarządzania, prawne i kulturowe konwergencja jest w mediach traktowana przede wszystkim jako połączenie różnych platform: mediów drukowanych (gazety i magazyny), mediów telekomunikacyjnych (nadawcy telewizyjni, radiowi, kablowi i telewizja satelitarna) oraz Internetu. Konwergencja jest jednak pojęciem nieprecyzyjnym i trudno mierzalnym. Propozycja modelu continuum pozwala nie tylko na identyfikację i pomiar różnych poziomów współpracy i interakcji w mediach. Przekonuje także, że możliwości konwergencji są wykorzystywane w niewielkim stopniu, a limity konwergencyjne pozostają nadal istotne.Pozycja Możliwości i bariery aktywnego uczestnictwa JST w rozwoju społeczeństwa informacyjnego na terenach wiejskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Zawora, Jolanta; Zawora, PawełSzczególne zadania w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego spoczywają na samorządzie lokalnym. Najważniejsze bariery ograniczające inicjatywy samorządów są związane z brakiem środków finansowych i ograniczeniami prawnymi. Bardzo istotnym pozytywnym czynnikiem rozwoju jest wysoka świadomość możliwości Internetu szczególnie wśród mieszkańców terenów wiejskich.Pozycja Przestrzeń e-learningowa w systemie LMS(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Zieliński, Zbigniew E.Artykuł jest poświęcony zagadnieniom wykorzystania natywnych funkcjonalności popularnych systemów e-learningowych oraz zewnętrznych narzędzi opartych o rozwiązania i aplikacje Web 2.0 celem utworzenia wartościowych treści i obiektów dydaktycznych dostępnych poprzez media internetowe. Na potrzeby artykułu przebadano 4 duże systemy e-learningowe obsługujące ponad 2500 użytkowników pod kątem wykorzystania rozszerzonych materiałów edukacyjnych przez osoby uczące się.Pozycja ICT and rural municipalities: are their websites the cores of the local social networks?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Owsiński, Jan W.; Pielak, Aneta M.The paper presents the prerequisites for and the initial results from the TIROLS project, financed through a grant from the Polish Ministry of Science and Higher Education, concerning local connections through the intermediary of the websites. The work constitutes a continuation of the earlier research, conducted since 2003, in the domain of evaluation of the local authority websites. The purpose of the work presented is to collect the data on the connections of the municipality websites and the analysis of these connections from the point of view of characteristics of networks thus produced, as well as an attempt of juxtaposing these characteristics with the socio-economic features of the local units. After presentation of the prerequisites for the project, the paper gives the initial results of research, indicating a broad range of features of communes in the domain considered, implying the need for a deeper insight into the role of the municipality websites with this respect.Pozycja Nowe technologie w funkcjonowaniu polskiego samorządu lokalnego. Analiza zawartości witryn powiatów ziemskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Porębski, LeszekNowe technologie informacyjne i komunikacyjne są w coraz większym stopniu wykorzystywane w działalności instytucji publicznych, w tym struktur samorządu lokalnego. W tekście zostały zaprezentowane wstępne wyniki projektu badawczego zrealizowanego przez autora w latach 2005–2009, poświęconego analizie zawartości oficjalnych witryn władz samorządowych. Badaniem objęto witryny wszystkich 314 polskich powiatów ziemskich. Wyniki analizy dowodzą, że spośród podstawowych funkcji, które mogą być realizowane przez witryny samorządowe najbardziej rozwinięte są: dostarczanie użytkownikom informacji i promocja regionu. Polskie samorządy powiatowe zdecydowanie gorzej radzą sobie natomiast ze stymulowaniem sieciowej debaty publicznej oraz elektroniczną dystrybucją usług publicznych. Pomiędzy rokiem 2005 a 2009 nastąpiło wyraźne wzbogacenie oferty witryn samorządowych, ale ciągle jeszcze Internet nie wydaje się być uznawany przez władze samorządów lokalnych za istotny element kształtowania relacji z obywatelami.Pozycja Innowacyjne struktury integracyjne jako element nowoczesnego potencjału gospodarczego Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Chorób, RomanPrawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się struktury integracyjne występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji. Innowacyjne struktury integracyjne o charakterze klastrów przemysłowych stanowią zasadniczy element potencjału gospodarczego Podkarpacia. Wśród głównych korzyści wynikających z funkcjonowania klastra można wymienić: wyższą efektywność funkcjonowania firm, wyższy poziom innowacyjności oraz wzrost poziomu przedsiębiorczości w regionie. Prawidłowo funkcjonujące klastry to również gwarancja nowych miejsc pracy. Z przedstawionych badań wynika, że nawet podczas kryzysu 74% z nich zwiększyło zatrudnienie – od 2 do 10 pkt proc. Na Podkarpaciu istnieje ogromny potencjał rozwoju nowoczesnych form integracji, jakimi są struktury klastrowe, m.in. w branżach przemysłowych. Podstawę do dobrego rozwoju mają również powiązania klastrowe w takich branżach, jak usługowa czy handlowa. Warunkiem rozwoju tego typu powiązań integracyjnych jest wielopłaszczyznowe wsparcie środowiska lokalnego.Pozycja Regionalne zróżnicowanie wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Wojnar, JolantaW opracowaniu przedstawiono klasyfikację województw Polski ze względu na stopień wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach. Wykorzystano w tym celu metodę wielowymiarowej analizy statystycznej pozwalającą opisać zjawisko złożone za pomocą jednej liczby, tzw. zmiennej syntetycznej. W obrębie uporządkowanego zbioru województw wydzielono podzbiory obiektów podobnych. Okresem badawczym jest rok 2010. W badaniach uwzględniono 15 cech diagnostycznych.Pozycja Badanie poziomu internetowej aktywności informacyjnej podmiotów w biznesie internetowym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Krzesaj, MarcinW artykule przedstawiono metodologię oraz wyniki badania poziomu internetowej aktywności informacyjnej podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w Internecie. Zaprezentowano model internetowej aktywności informacyjnej (pozyskiwania i przekazywania informacji) w biznesie internetowym. Do zagadnień wchodzących w skład modelu zakwalifikowano: źródła informacji w Internecie, narzędzia i usługi internetowe służące do realizacji procesów przekazywania i pozyskiwania informacji, metody pozyskiwania i przekazywania informacji, techniki pozyskiwania i przekazywania informacji związane z witryną WWW oraz wewnętrzne zasoby informacji. Zdefiniowany obszar internetowej aktywności informacyjnej pozwolił na określenie oraz uporządkowanie zmiennych wpływających na pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mają podlegać pomiarowi. Obliczono syntetyczne mierniki internetowej aktywności informacyjnej dla 185 podmiotów.Pozycja Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w ramach działania 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Wilk, SławomirDo niedawna jeszcze mało znany termin „wykluczenia cyfrowego” nabiera ostatnimi czasy coraz większego znaczenia. Przy postępującej w szybkim tempie informatyzacji życia, Internet przestaje być tylko źródłem wiadomości i rozrywki, a staje się niezbędnym narzędziem koniecznym dla normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. W artykule przedstawiono założenia teoretyczne odnoszące się do wykluczenia cyfrowego i jego znaczenia dla funkcjonowania społeczeństwa. Materiał zawiera opis działań służących minimalizacji wykluczeniu cyfrowemu za pomocą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Artykuł zawiera również informacje na temat aktualnie prowadzonych oraz planowanych działań informacyjnych i proceduralnych, które mają na celu usprawnienie i przyspieszenie procesu wdrażania Działań 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.Pozycja Wirtualne środowisko i jego potencjał(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Mazurek, GrzegorzWirtualne środowisko to wielowymiarowa przestrzeń informacyjno-technologiczna, która oddziałując na wszystkie sfery i podmioty życia społeczno-gospodarczego dokonuje wieloaspektowej i wielopłaszczyznowej zmiany zarówno w warunkach ich funkcjonowania jak i w organizacji i sposobach działania tych podmiotów. Transformację tą określamy mianem wirtualizacji i może ona oznaczać m.in. ucyfrowienie działań i przedmiotów, przenoszenie ich do przestrzeni wirtualnej, aprecjację zasobów informacyjnych czy indukowanie działania w sieciach. Wirtualizacja wydaje się mieć bardzo istotne znaczenie dla marketingu, transformując zarówno sposoby prowadzenia tej działalności, zakres możliwego do zastosowania instrumentarium marketingu mix, jak i perspektywę działania wyrażaną np. angażowaniem klientów w procesy kreowania wartości.Pozycja Zastosowanie agentów konwersacyjnych w nauczaniu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Janas, AgnieszkaThe aim of this paper is to present the application of the conversational agents (chat bots) in teaching processes. Moreover, the paper describes the potential benefits of such a use. The article presents some global conversational programs that are used in educating and employee training.Pozycja Platforma audytu innowacji jako przykład informatycznego narzędzia wspomagającego budowanie potencjału innowacyjnego regionu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Norek, TomaszW procesie budowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw kluczową rolę odgrywają dedykowane systemy informacyjne. Narzędzia informatyczne pozwalają na sprawne gromadzenie danych związanych z oceną procesów innowacyjnych oraz udostępniają zaawansowane narzędzia umożliwiające szczegółową i dogłębną analizę poszczególnych aspektów etapów procesu innowacyjnego. Taka sytuacja zmusza do poszukiwań nowych rozwiązań z zakresu zarządzania wiedzą w dziedzinie badań i oceny potencjału innowacyjnego firm. Dedykowane systemy informatyczne, które ułatwiają gromadzenie i analiza danych opisujących potencjał innowacyjny firm mogą być częściowym rozwiązanie powyższych problemów. Platforma audytu innowacyjności jest narzędziem badawczym stworzonym przez pracowników Katedry Efektywności Innowacji Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja platformy audytu innowacyjności i uzyskanych za jej pośrednictwem wyników badań innowacyjności przedsiębiorstw regionu zachodniopomorskiego. Szczególną uwagę zwrócono na nowatorskie elementy platformy audytu innowacyjności wspomagające analizę i ocenę potencjału innowacyjnego.Pozycja Wirtualne wspólnoty pamięci. Przeszłość i pamięć zbiorowa w przestrzeni Internetu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Malicki, KrzysztofKoncepcja pamięci zbiorowej posiada długą historię i zajmuje ważne miejsce w naukach społecznych. Obejmuje ona wyobrażenia o przeszłości, zapamiętanych postaciach i wydarzeniach oraz różnych formach ich upamiętniania na terytorium określonych grup społecznych. Pamięć zbiorowa obejmuje także mity i potoczne wyobrażenia o przeszłości. Artykuł zawiera obserwacje dotyczące powstawania wspólnot pamięci zbiorowej w przestrzeni Internetu oraz rosnącego zainteresowania przeszłością i historią.Pozycja Płeć kulturowa a technologie informacyjne i komunikacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Pokrzywa, MagdalenaWspółcześnie jesteśmy obserwatorami wzrostu znaczenia informacji oraz wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) nie tylko w gospodarce, lecz niemal we wszystkich aspektach życia społecznego. Istotne jest zatem pytanie, czy we współczesnej Europie (zwłaszcza Polsce) istnieje społeczne zróżnicowanie w zakresie partycypacji w formułującym się społeczeństwie informacyjnym ze względu na płeć. W artykule podjęto próbę wskazania różnic płci w korzystaniu z technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz w samej branży ICT. Stereotypy płciowe, które są obecne w życiu codziennym, sferze edukacji, rynku pracy i innych aspektach życia społeczno-gospodarczego określają kobiety jako „mniej kompetentne” i „mniej zainteresowane” nowoczesnymi technologiami. Owe stereotypy i brak pozytywnych ról kobiecych związanych z ICT są uważane za główne przyczyny luki związanej z płcią w odniesieniu do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Znacznie ograniczony udział kobiet w sektorze ICT i społeczeństwie informacyjnym stanowi, z jednej strony dużą stratę talentów, które mogłyby być wykorzystane, z drugiej zaś jest stratą dla samych kobiet, które tracą możliwość uzyskania dobrej pozycji na rynku pracy.Pozycja Wspomaganie decyzji w doborze rozwiązań systemowych w kształceniu na odległość(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Ziemba, Paweł; Piwowarski, MateuszW artykule została przedstawiona funkcjonalność wybranych, najbardziej popularnych systemów zarządzania nauczaniem (LMS) oraz zaprezentowana procedura oceny tych rozwiązań. Procedura ta obejmuje ocenę systemów przez trzech niezależnych ekspertów, którzy ją przeprowadzają w oparciu o własne preferencje (zdefiniowane kryteria oceny i ich wagi). Preferencje każdego z decydentów zostały następnie połączone w procesie oceny grupowej za pomocą metody Promethee GDSS. Zastosowanie analizy GAIA i analizy wrażliwości pozwoliło dodatkowo na zidentyfikowanie sytuacji związanych z mało precyzyjną oceną wariantów przez decydentów. W efekcie przeprowadzonej procedury (oceny grupowej) uzyskano ranking rozpatrywanych platform e-learningowych, na szczycie którego znalazł się system Moodle.Pozycja Internet jako źródło informacji dla kandydatów na studia i studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hall, HannaCelem artykułu jest przedstawienie miejsca Internetu wśród innych mediów i źródeł informacji w procesie wyboru uczelni przez kandydatów na studia, rodzajów internetowych źródeł i informacji poszukiwanych i wykorzystywanych przez kandydatów. Zwrócono także uwagę na znaczenie Internetu dla studentów w czasie studiów (szczególną uwagę poświęcono celom jego wykorzystania). Analiza źródeł wtórnych i badań pierwotnych autorki prowadzą do jednoznacznego wniosku: Internet ma obecnie priorytetowe i nieustannie rosnące znaczenie jako medium i źródło informacji zarówno o formalnym jak i nieformalnym charakterze dla kandydatów na studia. Internet jest także (obok telewizji) głównym źródłem ogólnych informacji dla studentów, oraz kluczowym, jeśli chodzi o studiowanie. Internet jest także niezastąpionym niestety źródłem materiałów i ściąg do zaliczeń i egzaminów. Przedstawione w artykule wyniki badań stanowić mogą istotną wskazówkę dla uczelni w decyzjach odnośnie alokacji środków finansowych przeznaczonych na promocję uczelni w procesie rekrutacji jak również w wyborze kanałów komunikacji ze studentami i treści kierowanych do nich przekazów.