Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)2017

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2937

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
  • Pozycja
    Wirtualizacja obiektów w pasywnej wizualizacji stereoskopowej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gomółka, Zbigniew; Twaróg, Bogusław; Kwiatkowski, Bogdan; Żesławska, Ewa
    W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wirtualizacją obiektów w pasywnej wizualizacji stereoskopowej. Wykorzystując środowisko Unity3D oraz platformę programistyczną C#, zrealizowano aplikację do pasywnej projekcji stereoskopowej. Przedstawiono zagadnienia związane ze stereoskopową projekcją 3D oraz etapy realizacji obrazu 3D.
  • Pozycja
    Web-Based API as a Tool in Teaching Computer Vision Concepts
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zacniewski, Artur
    The article presents the stages of building Web-based API as a tool for teaching selected concepts of image processing server and shows a structure allowing for its implementation. During the implementation open source tools were used – graphical library OpenCV and Python programming language, which allows the implementation of both web part (by Django framework), as well as the cooperation with the above library. Idea of the creation of new Web-based API endpoints and the ability to change the parameters library OpenCV algorithms by modifying the URL in your browser were shown. Stages of creating each endpoint has been depicted with practical example on the image processing. Advantages and limitations of the proposed solution were presented.
  • Pozycja
    Praktyczne aspekty programowania w Javie – wydajność programu w zakresie automatycznego zarządzania zasobami
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krawiec, Jerzy
    Przedstawiono praktyczne aspekty programowania w języku Java. Zbadano możliwości zwiększenia wydajności programu w Javie w obrębie zarządzania zasobami. Przeprowadzono pomiary czasu wykonania programu dla operacji strumieniowych w zakresie odczytu i zapisu pliku z zastosowaniem zwykłej techniki zamykania pliku (instrukcja try) oraz automatycznego zarządzania zasobami (try-with-resources). Wykazano, że właściwie zapisany kod programu ma duży wpływ na wydajność programu Javy. Odpowiednia konstrukcja kodu Javy może znacznie skrócić czas wykonywania programu Javy.
  • Pozycja
    Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Biel, Wojciech
    Artykuł jest próbą omówienia interpretacji pojęciowej dotyczącej nowych mediów w kontekście pedagogicznym, która odnosi się do uczniów, nauczycieli oraz społeczeństwa teleinformatycznego – grup, które zazwyczaj są odbiorcami przekazu medialnego. Publikacja przybliża charakterystykę pojęcia nowe media w powiązaniu z terminami media, technologie informacyjno-komunikacyjne, społeczeństwo informacyjne oraz pedagogika. Następnie wyodrębnia najważniejsze nowe media w tym kontekście, uwzględniając ich cechy oraz powiązania. Jedną z rudymentarnych kwestii nasuwających się przy analizie pojęcia nowe media jest jego właściwa interpretacja. Szeroko rozumiane media teleinformatyczne niosą ze sobą wiele wątpliwości, istnieje wiele skojarzeń pojęciowych. Podstawową jest z całą pewnością egalitarność zarówno tworzenia, wykorzystania, jak i obioru informacji. W związku z powyższym nieprzygotowany odbiorca przyjmujący niewyselekcjonowane informacje, nieznający połączeń pojęciowych medialnych, bez odpowiedniej świadomości specyfiki nowych mediów oraz dystansu poznawczego nie może w pełni wykorzystać zbioru medialnego (zwłaszcza w procesach dydaktycznych). Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia interpretacja pojęciowa oraz wynikające z niej wyodrębnienie nowych mediów w kontekście pedagogicznym. Zrozumienie pojęcia nowe media w odniesieniu do pedagogiki może mieć niebagatelny wpływ na kształtowanie umiejętności świadomego, właściwego i selektywnego korzystania ze środków przekazu w procesie dydaktycznym.
  • Pozycja
    Aplikacje mobilne w promocji i edukacji zdrowotnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Łosiak-Pilch, Julia
    Dynamiczny rozwój i upowszechnienie aplikacji mobilnych stwarza możliwości uruchomienia nowej formy działań edukacyjnych wspierających zdrowie. Celem artykułu jest przeanalizowanie aplikacji, które mogą wpierać zachowanie i utrzymanie zdrowia.
  • Pozycja
    Nowe media jako narzędzie edukacji zdrowotnej i modelowania zachowań współczesnego społeczeństwa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zadarko-Domaradzka, Maria; Zadarko, Emilian
    Artykuł przybliża zagadnienie wykorzystania różnych kanałów i technik komunikacyjnych w edukacji zdrowotnej współczesnego społeczeństwa. Pokazuje walory i bariery edukacyjne tzw. nowych mediów, w tym m.in. mediów społecznościowych oraz kampanii społecznych. Zwraca uwagę na to, iż kształtowanie odpowiedniej postawy wobec zdrowia, choroby i profilaktyki wymaga dziś zastosowania atrakcyjnych środków komunikacji.
  • Pozycja
    Prospects for the Development of Computerized Training Disabled Children (with HIA) on the Basis of Personal-Activity Approach
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Medvedev, Yury; Eropov, Ilya
    There is an analyses of problems caused by a prospect of computer-based education development on a basis of personal-activity approach of children with disabilities in the article. A correlation between general and computer competence is shown. The more exactly defined concept of disability children’s computer competence is presented.
  • Pozycja
    Miejsce internetu w budżecie czasu polskiego dziecka – perspektywa pedagogiczna
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Orłowska, Małgorzata; Khyzhna, Olga; Błeszyński, Jacek J.
    Internet zawłaszczył czas współczesnego człowieka i stał się wyznacznikiem postępu. W przypadku dzieci i młodzieży istotne jest, w jaki sposób korzystają oni z internetu oraz ile czasu mu poświęcają w ciągu dnia.
  • Pozycja
    Wiedza przyszłych nauczycieli na temat cyberprzemocy wobec dzieci najmłodszych – doniesienia z badań
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hetmańczyk, Hewilia
    Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa w sieci to jedno z ważniejszych wyzwań współczesnego świata XXI w., tym bardziej że dostęp do internetu nie ogranicza się tylko i wyłącznie do komputera stacjonarnego, ale dotyczy również wielu urządzeń mobilnych. Przeprowadzone postępowanie badawcze miało na celu ukazanie zasadności edukowania studentów kierunków pedagogicznych w zakresie identyfikowania zagrożeń, w tym cyberprzemocy, które bezpośrednio wiążą się z korzystaniem z nowoczesnych technologii. Próbę badawczą stanowiła grupa 78 studentów II roku pedagogiki o specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przebadana za pomocą anonimowych kwestionariuszy ankiet.
  • Pozycja
    Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania mediów we wczesnej edukacji dziecka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Potoczna, Maria
    W XXI w. media stanowią nieodłączny element wielu dziedzin życia, towarzysząc człowiekowi w codziennych czynnościach. Również w edukacji zajmują one szczególne miejsce jako innowacyjne i atrakcyjne środki dydaktyczne. Wykorzystanie mediów we wczesnej edukacji dziecka daje nauczycielowi możliwość wspomagania procesu kształcenia, a także pozwala kształtować prawidłowe postawy wobec mediów i nowych technologii. Jednak nieprawidłowe ich zastosowanie może wyrządzić młodemu uczniowi wiele szkód zaburzających jego prawidłowy rozwój. Problem podjęty w niniejszym artykule dotyczy szans oraz zagrożeń, jakie wynikają z zastosowania mediów we wczesnej edukacji dziecka, uwzględniając istotną rolę nauczyciela jako kierującego procesem kształcenia.
  • Pozycja
    Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, Teresa
    Wyzwaniem współczesnej szkoły jest edukacja dla przyszłości, odchodzenie od tradycyjnych metod nauczania. Jednak przeszkodę mogą stanowić relacje nauczyciel–uczeń wynikające z pokoleniowej różnicy w myśleniu. Uczniów nieznających świata bez komputerów i internetu uczą nauczyciele, którzy zetknęli się z komputerem dopiero w dorosłym życiu, których mózgi kształtowały się, gdy zakres mediów ograniczał się do prasy, radia i telewizji oraz telefonów stacjonarnych, a myślenie ma charakter linearny – analogowy. Rozważania dotyczą wzajemnego porozumienia i możliwości podmiotowej edukacji.
  • Pozycja
    Interactive-Multimedia Playful Game Sheets and Panels for Preschool Institutes
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hilčenko, Slavoljub; Jakovljević, Nebojša
    ICT in educational process crashes classic theory of psychological development of the child. According to them, the process of adopting of new concepts (thought process) in pre-school institutes ranges from perception of the senses (sight, hearing, touch), speech and direct manipulation of real objects (teaching resources), towards the creation of abstract concepts. In other words, that child would “see the object in their head”, had to “see it and touch it with the hand!” first. With the introduction of modern educational technology, the whole process of learning and assessment of knowledge moved to the virtual environment. Perceptual abilities, compensated realistic tactile impressions and direct manipulation but not at the expense of the quality of learning. Examples from practice confirm that. The paper aims at presenting samples of interactive-multimedia game sheets and panels for future base of E-didactic materials from the Methodology of developing initial mathematical concepts for preschool needs.
  • Pozycja
    Refleksyjne uczenie się w akademickiej edukacji zdalnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Morańska, Danuta
    Społeczeństwo informacyjne wymaga kształtowania kompetencji, które zapewnią sprawne funkcjonowanie w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości stanowiącej synergię świata rzeczywistego i wirtualnego. Jedną z nich jest umiejętność uczenia się rozumiana szeroko nie tylko jako zdolność człowieka do uczenia się, ale również umożliwiająca uzyskanie wiedzy o sobie jako podmiocie uczącym się. W artykule przedstawiono model realizacji edukacji zdalnej w kształceniu akademickim sprzyjający rozwojowi refleksyjności w uczeniu się.
  • Pozycja
    Media społecznościowe w e-learningu akademickim
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ordon, Urszula; Sołtysiak, Wioletta
    W artykule dokonano próby zaakcentowania ważności mediów społecznościowych jako instrumentu w komunikacji interpersonalnej przyjaznego uczestnikom kształcenia w szkole wyższej realizującej e-learningowy model. W tym celu odwołano się do badań przeprowadzonych wśród studentów uczelni ekonomicznych.
  • Pozycja
    Światy wirtualne 3D w edukacji akademickiej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Topol, Paweł; Kołodziejczak, Barbara; Roszak, Magdalena; Dutkiewicz, Aldona; Zych, Jan; Januszewski, Michał; Bręborowicz, Andrzej
    W artykule „Aspekty edukacyjne wirtualnych światów. Aplikacja Second Life” uczestnicy spotkań SEA-Poznań omówili pokrótce funkcjonalność edukacyjną światów wirtualnych na przykładzie Second Life (SL) z perspektywy użytkownika, osoby potencjalnie zainteresowanej korzystaniem z zasobów tego świata w celach edukacyjnych lub poznawczych. Podano też przykłady polskie grup zainteresowań działających w SL, obszarów czy konkretnych miejsc w SL. Niniejszy artykuł jest poświęcony zagadnieniom związanym z edukacją akademicką oraz życiem akademickim, które toczy się w SL nieustannie od kilkunastu lat. Artykuł wprowadza do istoty światów wirtualnych, aby następnie przejść do zagadnień ze świata akademickiego w różnych jego aspektach. Mówimy zatem o innowacyjności wirtualnych placówek edukacyjnych, wydarzeniach akademickich, konferencjach naukowych i dydaktycznych odbywających się albo całkowicie wirtualnie w SL, albo hybrydowo. Został również uwzględniony akcent polski: krótko o popularyzacji wirtualnych uczelni w kraju oraz o dyplomach realizowanych w świece wirtualnym. Ostatnia część artykułu poświęcona jest krytycznej ocenie wirtualizacji edukacji.
  • Pozycja
    Narzędzia informatyczne wspomagające pracę nowoczesnego naukowca
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, Wojciech
    W artykule zaprezentowana została tematyka narzędzi informatycznych, które mogą wspomagać naukowców w ich codziennej pracy badawczej i edytorskiej. Wielu pracowników naukowych korzysta z różnych nowoczesnych narzędzi, prowadząc badania (głównie w naukach technicznych). Coraz częściej jednak po nowoczesne rozwiązania sięgają przedstawiciele grupy nauk społecznych, w tym pedagogiki. W pierwszej części artykułu zaprezentowane zostało zagadnienie ankiet internetowych, czyli tzw. metody CAWI i zastosowania jej w naukach społecznych. Druga część natomiast odnosi się do menedżerów bibliografii, prezentując ich walory wykorzystania przez różne grupy osób.
  • Pozycja
    Społeczna konstrukcja wiedzy w cyberprzestrzeni
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Betlej, Alina
    Celem artykułu jest próba identyfikacji procesu społecznej konstrukcji wiedzy w cyberprzestrzeni i oceny jego implikacji dla rozwoju technologicznie zapośredniczonego społeczeństwa. W prowadzonej przez autora analizie problemu znajdujemy odwołania do koncepcji konstruktywizmu społecznego i społeczeństwa sieci. Wnioski płynące z tekstu kierują uwagę ku problemom związanym z kreowaniem alternatywnych koncepcji rzeczywistości społecznej w cyberprzestrzeni stanowiących potencjalne zagrożenia dla społecznego porządku, nowych źródeł władzy w sieci, a także cyfrowych podziałów społecznych. Artykuł jest przyczynkiem do dalszej dyskusji o systemie edukacji w warunkach zmian społecznych będących następstwem szybkiego rozwoju technologicznego.
  • Pozycja
    Przetwarzanie informacji w środowisku jej nadmiarowości i przyśpieszenia technologicznego w świetle badań własnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Batorowska, Hanna
    W artykule odwołano się do wyników badań przeprowadzonych wśród studentów na temat postrzeganej przez nich własnej skuteczności w zakresie indywidualnego zarządzania informacją oraz przedstawiono ich rzeczywiste kompetencje w tym obszarze wynikające z oceny wystawionej respondentom na podstawie wykonanych zadań praktycznych będących egzemplifikacją działań, o które pytano w zestawie stwierdzeń typu: wiem, że potrafię umieszczonych w kwestionariuszu badań ankietowych. Analiza danych nie potwierdziła skuteczności studentów w zakresie tworzenia struktur wiedzy, kategoryzacji, indeksowania, klasyfikowania, uogólniania, syntezy, etykietowania itp. Uznano, że na ten stan wpływa w decydującym stopniu funkcjonowanie młodzieży w świecie, w którym dominuje fragmentaryzacja, szybkość, natychmiastowość, powierzchowność, kult nowości, płynność, wielozadaniowość. Zaobserwowane deficyty w zakresie sprawnego zarządzania informacją wynikają m.in. z braku umiejętności radzenia sobie z problemami nadmiarowości informacji i z konsekwencjami przyśpieszenia technologicznego.
  • Pozycja
    Innovative Computer Technologies for Estimating the Level of Economy Safety: Evolution, Current State and Prospects
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kostiuk, Tetiana; Olali, Nataliia; Martynenkov, Vadym; Kostiuk, Serhii
    This article provides a system analysis of trends in the IT field of the global computer industry that changed the socio-economic conditions of everyday living. In particular, we describe such innovative software as Deductor Studio, Statistics, MS Exel, SPSS, Statgraphics, MapInfo, Mathcad, MatLab, Analyst, Model Economic Equilibrium and Automated Information Systems that are necessary for the implementation of production and circulation in the Enterprise Resource Planning(ERP), which has made it possible to show significant benefits of Statistics10 in the economy. We have scientifically proven that in the next 10 years, there will be a new perspective towards developing a system which will be based on software system Statistics, innovative technologies for complex service of e-commerce, which will be one of the main types of business in the development of a global network protocols of electronic data interchange, electronic auctions etc.
  • Pozycja
    System informacji turystycznej i jego usługi w opinii odwiedzających województwo podkarpackie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nizioł, Anna
    Z marketingowego punktu widzenia turysta poszukuje korzyści. Jedną z takich korzyści jest informacja. Dostarczeniu tej korzyści ma służyć – i służy – informacja turystyczna, a właściwie jej system. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie istoty informacji w procesie obsługi ruchu turystycznego. Wykorzystano również wybrane wyniki badań przyjazdowego ruchu turystycznego przeprowadzonych na terenie województwa podkarpackiego w 2015 r., odnoszące się m.in. do opinii respondentów na temat oceny usług informacji turystycznej w regionie. Profesjonalna informacja turystyczna potrzebna jest na każdym etapie konsumpcji turystycznej, ale różny powinien być jej rodzaj, zakres i forma, dlatego też w opracowaniu przybliżono m.in. konstrukcję Polskiego Systemu Informacji Turystycznej, z którego usług korzystają zarówno polscy, jak i zagraniczni turyści.