Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2937
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)2017 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarOmawiane w artykule zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego odnosić możemy wyłącznie do efektów tzw. wykształcenia ogólnego, powszechnego wykształcenia ludzi dorosłych.Pozycja Myślenie jako ciągle super ważny proces w świecie technokracji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Miąso, JanuszMyślenie człowieka to jeden z najważniejszych i najbardziej twórczych procesów, który wyniósł nas na szczyty istot żywych i pozwolił stworzyć niesamowity postęp kulturowy i cywilizacyjny. Dziś w świecie technokracji, gdy coraz więcej czynności przejmuje za nas technologia – próbując kreować w jakiś automatyczny sposób wiele trendów, gdzie trzeba oddać jakieś uznanie technologii, że w wielu kwestiach ułatwia życie, równocześnie pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości dotyczących osłabienia wielu procesów w człowieku. Martwimy się o naszą pamięć, bo wielu informacji, np. numery telefonów, nie musimy pamiętać. Jest to duży plus, ale równocześnie nie trenujemy pamięci i ona niestety słabnie. Podobnie jest z myśleniem – czasem zaczyna za nas myśleć maszyna, np. GPS w nowych miejscach jest bardzo pomocny, ale trochę niestety przestajemy myśleć, przestajemy szybko analizować sytuację i dochodzić do szybkich syntez, przewidywać trudności, niebezpieczeństwa, szukać rozwiązań. Jak daleko zaszliśmy w tych transformacjach myślenie? Trudno powiedzieć. Jednak pragnę gorąco prosić, aby nie rezygnować z wysiłku autonomicznego, twórczego myślenia, które pozostaje jednak ciągle bardzo potrzebne człowiekowi także w świecie technokracji.Pozycja Milestones in the Teaching of Mathematics to Children in Polish Territories from the Last Decades of the Nineteenth Century Until The End of the Twentieth Century(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Domoradzki, StanisławIn the talk, we will present persistent efforts to provide modern mathematical education to children aged 7–10 years in the period of the partitions and the two-decade interwar period. Particular attention will be paid to the works of now-forgotten Jeske (1836–1875), Jeleńska (1885–1961), Rusiecki (1892–1956). We will also underline the commitment of university professors of mathematics to mathematical education of younger children, including Banach (1892–1945). We will refer to the modern conception of teaching mathematics to younger children, among others, to the concept of children;s mathematics developed by Gruszczyk-Kolczyńska. We will observe the metamorphosis of the role of the decimal system of counting in the mathematical education of children in Poland in the period under discussion. An expanded paper was presented by the author at the 36 International conference of History of mathematics in 2015 in Poděbrady (see Domoradzki, 2015, p. 25–44).Pozycja Edukacja formalna ucznia. Dominująca instytucjonalizacja czy symetryczne zaangażowanie rodziców i nauczycieli?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, BarbaraZachodzące w ostatnich dziesięcioleciach zmiany społeczne sprawiają, że przed współczesną szkołą staje wiele nowych zadań. Jednym z nich jest konieczność otworzenia się na zewnątrz i czerpania z zasobów środowiska, w którym zachodzi wielowymiarowa edukacja nieszkolna. Realizacja procesu dydaktycznego w sposób środowiskowo-rozszerzony wymaga od nauczycieli rezygnacji z dominującej postawy na rzecz otwartości i dialogu z innymi podmiotami, budowania symetrycznych relacji opartych na partnerstwie. Niewątpliwie podstawowym podmiotem, który powinien być obecny w procesie kształcenia w szkole, jest rodzina. W niniejszym opracowaniu poddano analizie obszary zaangażowania rodziców w proces dydaktyczny własnych dzieci w wybranych rzeszowskich szkołach podstawowych, które uporządkowano na skali jakościowej. Kolejne stopnie skali tworzą: czynna, pośrednia i bierna rodzicielska aktywność w procesie dydaktycznym. W obrębie każdej kategorii określono zakres działań – środowisko szkolne i rodzinne.Pozycja Kierunki przemian w języku uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Romanek, BeataArtykuł przedstawia najważniejsze zjawiska we współczesnej polszczyźnie oraz ich znaczenie dla rozwoju języka dzieci. Omawia także rolę szkoły i mediów w kształtowaniu języka mówionego i pisanego młodego pokolenia. Wskazuje negatywny wpływ mediów oraz zadania szkoły w edukacji językowej uczniów.Pozycja The Usage of Interactive Teaching Methods in L2 Classroom to Enhance Future Philologists’ Subjectness(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Aristova, NataliiaThe author discusses the problem of eliciting and implementing interactive teaching methods in L2 classroom to enhance future philologists’ subjectness. The necessity to use interactive teaching methods such as educational discussion, didactic games, debates, ‘workshop’ method, partially-inquisitive and research methods is theoretically grounded in the article.Pozycja Wsparcie i rola osób starszych – przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Babiarz, Mirosław; Garbuzik, PawełStarzenie się społeczeństw jest procesem nieuchronnym i nieodwracalnym, powodującym przeobrażenia we wszystkich sferach życia. Wobec postępujących procesów demograficznych wyzwaniem staje się wypracowanie rozwiązań i podjęcie takich działań, które uchronią nas przed zapowiedzią niekorzystnych zmian. Artykuł jest próbą zwrócenia uwagi na najważniejsze obszary, takie jak: organizacja efektywnego systemu ochrony zdrowia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, podnoszenie świadomości społecznej na temat zjawiska starzenia oraz wykorzystanie potencjału i doświadczenia osób starszych, a także wzrost ich aktywności, w których możemy i należy podjąć intensywne działania, aby zapewnić wsparcie osobom starszym i zapobiegać negatywnym skutkom przeobrażeń.Pozycja Sala Doświadczania Świata (Snoezelen) w pracy terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mach, AleksandraSnoezelen, w Polsce nazywany jako Sala Doświadczania Świata, jest jedną z bardziej popularnych metod w pracy terapeutycznej z osobami z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności, z zaburzeniami psychicznymi, z uszkodzeniami mózgu, z chronicznymi bólami i z innymi problemami zdrowotnymi. Ze Snoezelen korzystają także ludzie zdrowi najczęściej w celu relaksacji i odprężenia. W Polsce coraz więcej szkół i placówek edukacyjno-terapeutycznych i rehabilitacyjnych, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, tworzy Sale Doświadczania Świata. Biorąc pod uwagę chociażby wyposażenie sal Snoezelen, można powiedzieć, że propozycja ta wpisuje się w XXI w.Pozycja Zarządzanie zmianą w oświacie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zaborniak, MarlenaW artykule przedstawiono warunki skutecznej zmiany, strategie jej wdrażania, przyczyny braku akceptacji zmiany oraz wyjaśniono, z czego wynika opór wobec niej. We wnioskach natomiast wskazano kierunki działań, które powinny być podjęte przed wprowadzeniem zmian w oświacie. Artykuł skłania do refleksji: Czy każda zmiana jest konieczna? Jakie będą jej skutki?Pozycja Możliwości i bariery funkcjonowania zawodowego młodzieży z wyższym wykształceniem w opiniach studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Chodkowski, ZbigniewRynek pracy nieustannie ulega zmianom. Nowe zawody pojawiają się, inne zaś zanikają. Szybki rozwój technologii informacyjnych wpływa na częstotliwość tych zmian, a jednocześnie wymaga ciągłego uczenia się i kształcenia od wszystkich. Niniejszy artykuł przybliża możliwości zatrudnienia dla młodych ludzi z wyższym wykształceniem w ich opiniach na podstawie przeprowadzonych badań wśród studentów pedagogiki na Uniwersytecie Rzeszowskim.Pozycja Kompetencje językowe przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie prac dyplomowych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szumna, Dorota; Kalandyk, MariuszCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie poziomu językowych kompetencji studentów – przyszłych nauczycieli. Autorzy pokazują przykłady błędów, które pojawiają się w pracach dyplomowych studiujących. Zwracają uwagę na skutki ujawnionych usterek w komunikowaniu wyników prowadzonych badań oraz na efekty błędnych użyć określonych struktur językowych mających swe czysto komunikacyjne i kulturowe konsekwencje. Postulują zmiany w sposobie myślenia o roli nauki o kulturze języka w programach studiów pedagogicznych.Pozycja Sposoby pozyskiwania i przyswajania materiałów edukacyjnych przez studentów kierunku mechanika i budowa maszyn(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kosicka, Ewelina; Lis, RenataW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących sposobów pozyskiwania wiedzy wymaganej na zajęciach dydaktycznych wśród studentów Politechniki Lubelskiej kierunku mechanika i budowa maszyn. Uzyskane wyniki pozwalają również na identyfikację rodzaju materiałów edukacyjnych, z jakich najczęściej korzystają studenci, jak i źródeł edukacyjnych zawierających błędy merytoryczne.Pozycja Wypalenie zawodowe w ocenie nauczycieli akademickich Politechniki Lubelskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Walczyna, Anna; Arent, Anna; Droździel, PawełW artykule poruszono problem wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich zatrudnionych w Politechnice Lubelskiej. Zaprezentowane wyniki badań wskazują, iż nieco ponad 70% badanych deklaruje zetknięcie się z tym problemem. Blisko 20% ocenia, że dość często odczuwa wypalenie, a prawie 5% – bardzo często. Zakres występowania oraz natężenie odczuwania wypalenia zawodowego są zróżnicowane ze względu na stanowisko, tytuł zawodowy, staż pracy i inne obowiązki związane z dydaktyką. Uzyskane wyniki skłaniają do bardziej pogłębionych badań nad zjawiskiem wypalenia nauczycieli akademickich w Uczelni oraz przeciwdziałania mu na poziomie organizacji ze względu na jego potencjalny wpływ na jakość realizowanego procesu kształcenia.Pozycja Psychology Students’ Professional Identity Forming at the University(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Filatova, Olga; Filatov, Vitaliy; Semenova, AlenaThe article presents recommendations for psychology students' professional identity formation at the university. According to authors’ point of view the most efficient method is socio-psychological training.Pozycja Psychological Mechanisms for Creation Professional Orientation of the Personality(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Vinarchik, ElenaConscious choice of profession determines the success of learning, the formation of a stable professional orientation of each student. Requires an individual approach and maximum use of the full Arsenal of technologies aimed not only at increasing the level of students’ knowledge, but also on the development of professional identity of future specialists.Pozycja Preservation of Mental Health of Children and Teenagers(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Usenkova, EkaterinaIn this article the author analyzes the importance of mental health for juvenile offenders and offers concrete ways to strengthen it.Pozycja Weryfikacja ogólnotechnicznych umiejętności uczniów w szkołach zawodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hnatiuk, MichałW artykule przedstawiono jeden ze sposobów weryfikacji ogólnotechnicznych umiejętności uczniów w szkołach zawodowych. Zaprezentowano założenia teoretyczne, które stanowią podstawę badań empirycznych, wyznaczono wskaźniki umiejętności wychowanków oraz zaproponowano narzędzia badawcze do weryfikacji niektórych umiejętności ogólnotechnicznych.Pozycja Gas Transmitters (CO and NO) as Factors Regulating the Skin Cells Functions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Koziorowska, Anna; Romerowicz-Misielak, MariaThe paper presents the results of research conducted on cells isolated from the epidermal layer of the skin taken from the ear of domestic swine (Sus scrofa). It was checked whether the increase in the concentration of carbon monoxide (CO) in cell culture, cause changes in their viability, and will affect the changes in the production of nitric oxide. For evaluation of the viability of cells, the MTT assay was used. The concentration of a nitric oxide metabolites (NO3/NO2), in the cell supernatants was measured using test-Measure iT High-Sensitivity Nitrite Assay Kit.Pozycja Rozwój zrównoważony a ochrona przyrody(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Falencka-Jabłońska, Małgorzata; Sobczyk, WiktoriaW artykule opisano historię pojęcia zrównoważonego rozwoju oraz rangę konstytucyjną tej idei. Na przykładzie kopalnych nośników oraz alternatywnych źródeł energii elektrycznej przedstawiono światowy problem środowiskowy XXI w. Podkreślono rolę odtwarzania i wzbogacania zasobów przyrody oraz zachowania spuścizny przyrodniczej i kulturowej w realizacji zasad zrównoważonego rozwoju.Pozycja Formation of Planetary Consciousness and the Noosphere Mentality of the Universities’ Students as a Condition for Sustainable Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Terentieva, Nataliia; Yashnik, SvetlanaThe article represented the idea that universities as centers of formation of the new thinking noosphere, noosphere consciousness perform another function center for training specialists in sustainable development society. The University is regarded as the center of human formation, which has critical and innovative thinking, able to continuous self-development and self-improvement for the purpose of self-realization.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »