Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2937
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)2017 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarOmawiane w artykule zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego odnosić możemy wyłącznie do efektów tzw. wykształcenia ogólnego, powszechnego wykształcenia ludzi dorosłych.Pozycja Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, TeresaWyzwaniem współczesnej szkoły jest edukacja dla przyszłości, odchodzenie od tradycyjnych metod nauczania. Jednak przeszkodę mogą stanowić relacje nauczyciel–uczeń wynikające z pokoleniowej różnicy w myśleniu. Uczniów nieznających świata bez komputerów i internetu uczą nauczyciele, którzy zetknęli się z komputerem dopiero w dorosłym życiu, których mózgi kształtowały się, gdy zakres mediów ograniczał się do prasy, radia i telewizji oraz telefonów stacjonarnych, a myślenie ma charakter linearny – analogowy. Rozważania dotyczą wzajemnego porozumienia i możliwości podmiotowej edukacji.Pozycja Aplikacje mobilne w promocji i edukacji zdrowotnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Łosiak-Pilch, JuliaDynamiczny rozwój i upowszechnienie aplikacji mobilnych stwarza możliwości uruchomienia nowej formy działań edukacyjnych wspierających zdrowie. Celem artykułu jest przeanalizowanie aplikacji, które mogą wpierać zachowanie i utrzymanie zdrowia.Pozycja Edukacja formalna ucznia. Dominująca instytucjonalizacja czy symetryczne zaangażowanie rodziców i nauczycieli?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, BarbaraZachodzące w ostatnich dziesięcioleciach zmiany społeczne sprawiają, że przed współczesną szkołą staje wiele nowych zadań. Jednym z nich jest konieczność otworzenia się na zewnątrz i czerpania z zasobów środowiska, w którym zachodzi wielowymiarowa edukacja nieszkolna. Realizacja procesu dydaktycznego w sposób środowiskowo-rozszerzony wymaga od nauczycieli rezygnacji z dominującej postawy na rzecz otwartości i dialogu z innymi podmiotami, budowania symetrycznych relacji opartych na partnerstwie. Niewątpliwie podstawowym podmiotem, który powinien być obecny w procesie kształcenia w szkole, jest rodzina. W niniejszym opracowaniu poddano analizie obszary zaangażowania rodziców w proces dydaktyczny własnych dzieci w wybranych rzeszowskich szkołach podstawowych, które uporządkowano na skali jakościowej. Kolejne stopnie skali tworzą: czynna, pośrednia i bierna rodzicielska aktywność w procesie dydaktycznym. W obrębie każdej kategorii określono zakres działań – środowisko szkolne i rodzinne.Pozycja Formation of Planetary Consciousness and the Noosphere Mentality of the Universities’ Students as a Condition for Sustainable Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Terentieva, Nataliia; Yashnik, SvetlanaThe article represented the idea that universities as centers of formation of the new thinking noosphere, noosphere consciousness perform another function center for training specialists in sustainable development society. The University is regarded as the center of human formation, which has critical and innovative thinking, able to continuous self-development and self-improvement for the purpose of self-realization.Pozycja Gas Transmitters (CO and NO) as Factors Regulating the Skin Cells Functions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Koziorowska, Anna; Romerowicz-Misielak, MariaThe paper presents the results of research conducted on cells isolated from the epidermal layer of the skin taken from the ear of domestic swine (Sus scrofa). It was checked whether the increase in the concentration of carbon monoxide (CO) in cell culture, cause changes in their viability, and will affect the changes in the production of nitric oxide. For evaluation of the viability of cells, the MTT assay was used. The concentration of a nitric oxide metabolites (NO3/NO2), in the cell supernatants was measured using test-Measure iT High-Sensitivity Nitrite Assay Kit.Pozycja Gotowość do zmian życiowych – propozycja warsztatu metodologicznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czechowska-Bieluga, MartaZmiana jest „tak oczywistą właściwością rzeczywistości społecznej, że każda teoria z obszaru nauk społecznych, jakikolwiek byłby jej punkt wyjścia, musi się prędzej czy później do niej odnieść” (Haferkamp, Smelser, 1992, za: Sztompka, 2005, s. 13). W konstruowaniu tych teorii pomocne mogą okazać się badania gotowości do zmian, sposobów radzenia sobie z nimi i ich wpływu na funkcjonowanie jednostki. Jak się okazuje, są to jedne z podstawowych wymiarów coraz częściej zauważane przez badaczy jakości życia. Stanowią one zmienną łączącą w sobie wiele komponentów, wśród których można wyróżnić m.in. Takie, jak: właściwości jednostki (zarówno jej słabe, jak i mocne strony), stresory ujmowane jako zmiany życiowe wymagające nowej adaptacji życiowej, skutki zdarzeń krytycznych czy też orientacja na przyszłość. Dotychczasowe badania koncentrowały się zwłaszcza na analizie skal mierzących osobno każdy z tych komponentów. Artykuł stanowi propozycję nieco innego spojrzenia na zmiany życiowe obejmującego aspekty intrapersonalne zamykające się w odpowiedziach badanego na takie pytania, jak: jaki jestem w kontekście doświadczanych zmian, jak na nie reaguję, jaka charakteryzuje mnie orientacja życiowa oraz interpersonalne – jak dzięki zasobom tkwiącym w otoczeniu mogę rozwijać własną gotowość do zmian. W artykule podjęto zatem próbę syntetycznego zarysowania wybranych technik i narzędzi badawczych aktualnie wykorzystywanych do badania zmian życiowych w naukach społecznych i humanistycznych.Pozycja Innovative Computer Technologies for Estimating the Level of Economy Safety: Evolution, Current State and Prospects(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kostiuk, Tetiana; Olali, Nataliia; Martynenkov, Vadym; Kostiuk, SerhiiThis article provides a system analysis of trends in the IT field of the global computer industry that changed the socio-economic conditions of everyday living. In particular, we describe such innovative software as Deductor Studio, Statistics, MS Exel, SPSS, Statgraphics, MapInfo, Mathcad, MatLab, Analyst, Model Economic Equilibrium and Automated Information Systems that are necessary for the implementation of production and circulation in the Enterprise Resource Planning(ERP), which has made it possible to show significant benefits of Statistics10 in the economy. We have scientifically proven that in the next 10 years, there will be a new perspective towards developing a system which will be based on software system Statistics, innovative technologies for complex service of e-commerce, which will be one of the main types of business in the development of a global network protocols of electronic data interchange, electronic auctions etc.Pozycja Interactive-Multimedia Playful Game Sheets and Panels for Preschool Institutes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hilčenko, Slavoljub; Jakovljević, NebojšaICT in educational process crashes classic theory of psychological development of the child. According to them, the process of adopting of new concepts (thought process) in pre-school institutes ranges from perception of the senses (sight, hearing, touch), speech and direct manipulation of real objects (teaching resources), towards the creation of abstract concepts. In other words, that child would “see the object in their head”, had to “see it and touch it with the hand!” first. With the introduction of modern educational technology, the whole process of learning and assessment of knowledge moved to the virtual environment. Perceptual abilities, compensated realistic tactile impressions and direct manipulation but not at the expense of the quality of learning. Examples from practice confirm that. The paper aims at presenting samples of interactive-multimedia game sheets and panels for future base of E-didactic materials from the Methodology of developing initial mathematical concepts for preschool needs.Pozycja Kierunki przemian w języku uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Romanek, BeataArtykuł przedstawia najważniejsze zjawiska we współczesnej polszczyźnie oraz ich znaczenie dla rozwoju języka dzieci. Omawia także rolę szkoły i mediów w kształtowaniu języka mówionego i pisanego młodego pokolenia. Wskazuje negatywny wpływ mediów oraz zadania szkoły w edukacji językowej uczniów.Pozycja Kompetencje językowe przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie prac dyplomowych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szumna, Dorota; Kalandyk, MariuszCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie poziomu językowych kompetencji studentów – przyszłych nauczycieli. Autorzy pokazują przykłady błędów, które pojawiają się w pracach dyplomowych studiujących. Zwracają uwagę na skutki ujawnionych usterek w komunikowaniu wyników prowadzonych badań oraz na efekty błędnych użyć określonych struktur językowych mających swe czysto komunikacyjne i kulturowe konsekwencje. Postulują zmiany w sposobie myślenia o roli nauki o kulturze języka w programach studiów pedagogicznych.Pozycja Media społecznościowe w e-learningu akademickim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ordon, Urszula; Sołtysiak, WiolettaW artykule dokonano próby zaakcentowania ważności mediów społecznościowych jako instrumentu w komunikacji interpersonalnej przyjaznego uczestnikom kształcenia w szkole wyższej realizującej e-learningowy model. W tym celu odwołano się do badań przeprowadzonych wśród studentów uczelni ekonomicznych.Pozycja Miejsce internetu w budżecie czasu polskiego dziecka – perspektywa pedagogiczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Orłowska, Małgorzata; Khyzhna, Olga; Błeszyński, Jacek J.Internet zawłaszczył czas współczesnego człowieka i stał się wyznacznikiem postępu. W przypadku dzieci i młodzieży istotne jest, w jaki sposób korzystają oni z internetu oraz ile czasu mu poświęcają w ciągu dnia.Pozycja Milestones in the Teaching of Mathematics to Children in Polish Territories from the Last Decades of the Nineteenth Century Until The End of the Twentieth Century(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Domoradzki, StanisławIn the talk, we will present persistent efforts to provide modern mathematical education to children aged 7–10 years in the period of the partitions and the two-decade interwar period. Particular attention will be paid to the works of now-forgotten Jeske (1836–1875), Jeleńska (1885–1961), Rusiecki (1892–1956). We will also underline the commitment of university professors of mathematics to mathematical education of younger children, including Banach (1892–1945). We will refer to the modern conception of teaching mathematics to younger children, among others, to the concept of children;s mathematics developed by Gruszczyk-Kolczyńska. We will observe the metamorphosis of the role of the decimal system of counting in the mathematical education of children in Poland in the period under discussion. An expanded paper was presented by the author at the 36 International conference of History of mathematics in 2015 in Poděbrady (see Domoradzki, 2015, p. 25–44).Pozycja Możliwości i bariery funkcjonowania zawodowego młodzieży z wyższym wykształceniem w opiniach studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Chodkowski, ZbigniewRynek pracy nieustannie ulega zmianom. Nowe zawody pojawiają się, inne zaś zanikają. Szybki rozwój technologii informacyjnych wpływa na częstotliwość tych zmian, a jednocześnie wymaga ciągłego uczenia się i kształcenia od wszystkich. Niniejszy artykuł przybliża możliwości zatrudnienia dla młodych ludzi z wyższym wykształceniem w ich opiniach na podstawie przeprowadzonych badań wśród studentów pedagogiki na Uniwersytecie Rzeszowskim.Pozycja Myślenie jako ciągle super ważny proces w świecie technokracji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Miąso, JanuszMyślenie człowieka to jeden z najważniejszych i najbardziej twórczych procesów, który wyniósł nas na szczyty istot żywych i pozwolił stworzyć niesamowity postęp kulturowy i cywilizacyjny. Dziś w świecie technokracji, gdy coraz więcej czynności przejmuje za nas technologia – próbując kreować w jakiś automatyczny sposób wiele trendów, gdzie trzeba oddać jakieś uznanie technologii, że w wielu kwestiach ułatwia życie, równocześnie pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości dotyczących osłabienia wielu procesów w człowieku. Martwimy się o naszą pamięć, bo wielu informacji, np. numery telefonów, nie musimy pamiętać. Jest to duży plus, ale równocześnie nie trenujemy pamięci i ona niestety słabnie. Podobnie jest z myśleniem – czasem zaczyna za nas myśleć maszyna, np. GPS w nowych miejscach jest bardzo pomocny, ale trochę niestety przestajemy myśleć, przestajemy szybko analizować sytuację i dochodzić do szybkich syntez, przewidywać trudności, niebezpieczeństwa, szukać rozwiązań. Jak daleko zaszliśmy w tych transformacjach myślenie? Trudno powiedzieć. Jednak pragnę gorąco prosić, aby nie rezygnować z wysiłku autonomicznego, twórczego myślenia, które pozostaje jednak ciągle bardzo potrzebne człowiekowi także w świecie technokracji.Pozycja Narzędzia informatyczne wspomagające pracę nowoczesnego naukowca(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, WojciechW artykule zaprezentowana została tematyka narzędzi informatycznych, które mogą wspomagać naukowców w ich codziennej pracy badawczej i edytorskiej. Wielu pracowników naukowych korzysta z różnych nowoczesnych narzędzi, prowadząc badania (głównie w naukach technicznych). Coraz częściej jednak po nowoczesne rozwiązania sięgają przedstawiciele grupy nauk społecznych, w tym pedagogiki. W pierwszej części artykułu zaprezentowane zostało zagadnienie ankiet internetowych, czyli tzw. metody CAWI i zastosowania jej w naukach społecznych. Druga część natomiast odnosi się do menedżerów bibliografii, prezentując ich walory wykorzystania przez różne grupy osób.Pozycja Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Biel, WojciechArtykuł jest próbą omówienia interpretacji pojęciowej dotyczącej nowych mediów w kontekście pedagogicznym, która odnosi się do uczniów, nauczycieli oraz społeczeństwa teleinformatycznego – grup, które zazwyczaj są odbiorcami przekazu medialnego. Publikacja przybliża charakterystykę pojęcia nowe media w powiązaniu z terminami media, technologie informacyjno-komunikacyjne, społeczeństwo informacyjne oraz pedagogika. Następnie wyodrębnia najważniejsze nowe media w tym kontekście, uwzględniając ich cechy oraz powiązania. Jedną z rudymentarnych kwestii nasuwających się przy analizie pojęcia nowe media jest jego właściwa interpretacja. Szeroko rozumiane media teleinformatyczne niosą ze sobą wiele wątpliwości, istnieje wiele skojarzeń pojęciowych. Podstawową jest z całą pewnością egalitarność zarówno tworzenia, wykorzystania, jak i obioru informacji. W związku z powyższym nieprzygotowany odbiorca przyjmujący niewyselekcjonowane informacje, nieznający połączeń pojęciowych medialnych, bez odpowiedniej świadomości specyfiki nowych mediów oraz dystansu poznawczego nie może w pełni wykorzystać zbioru medialnego (zwłaszcza w procesach dydaktycznych). Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia interpretacja pojęciowa oraz wynikające z niej wyodrębnienie nowych mediów w kontekście pedagogicznym. Zrozumienie pojęcia nowe media w odniesieniu do pedagogiki może mieć niebagatelny wpływ na kształtowanie umiejętności świadomego, właściwego i selektywnego korzystania ze środków przekazu w procesie dydaktycznym.Pozycja Nowe media jako narzędzie edukacji zdrowotnej i modelowania zachowań współczesnego społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zadarko-Domaradzka, Maria; Zadarko, EmilianArtykuł przybliża zagadnienie wykorzystania różnych kanałów i technik komunikacyjnych w edukacji zdrowotnej współczesnego społeczeństwa. Pokazuje walory i bariery edukacyjne tzw. nowych mediów, w tym m.in. mediów społecznościowych oraz kampanii społecznych. Zwraca uwagę na to, iż kształtowanie odpowiedniej postawy wobec zdrowia, choroby i profilaktyki wymaga dziś zastosowania atrakcyjnych środków komunikacji.Pozycja Praktyczne aspekty programowania w Javie – wydajność programu w zakresie automatycznego zarządzania zasobami(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krawiec, JerzyPrzedstawiono praktyczne aspekty programowania w języku Java. Zbadano możliwości zwiększenia wydajności programu w Javie w obrębie zarządzania zasobami. Przeprowadzono pomiary czasu wykonania programu dla operacji strumieniowych w zakresie odczytu i zapisu pliku z zastosowaniem zwykłej techniki zamykania pliku (instrukcja try) oraz automatycznego zarządzania zasobami (try-with-resources). Wykazano, że właściwie zapisany kod programu ma duży wpływ na wydajność programu Javy. Odpowiednia konstrukcja kodu Javy może znacznie skrócić czas wykonywania programu Javy.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »