Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 30 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6955
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja O potrzebie wykorzystywania nowych form koordynacji współpracy w zarządzaniu innowacyjnością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bal-Woźniak, TeresaW artykule dowodzi się, że szybki i łatwy dostęp do różnorodnych zasobów innowacyjnych jest wyzwaniem konkurencji nowego typu. Sprostanie jej wymaga m.in. upowszechniania zachowań innowacyjnych. Dla osiągnięcia tego celu postuluje się podmiotowe podejście do innowacyjności i wykorzystanie wielopoziomowego zarządzania. Uzyskanie pożądanych efektów tego zarządzania jest związane z doskonaleniem mechanizmów oraz form koordynacji współpracy. W artykule zaprezentowano przykładowe źródła wzorców koordynacji współpracy dla zarządzania innowacyjnością przydatne do wykorzystywania w przestrzeni międzyorganizacyjnej.Pozycja Neoliberalizm i keynesizm w polityce gospodarczej: lekcje z kryzysu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Klimczak, ŁukaszOd kilku dziesięcioleci jesteśmy świadkami debaty pomiędzy zwolennikami różnych odmian keynesizmu i neoliberalizmu, która za sprawą obecnego kryzysu finansowego i zadłużeniowego wkroczyła w nowy etap. W niniejszej pracy postawiono tezę, że te dwie konkurencyjne szkoły ekonomiczne są w coraz większym stopniu traktowane jako instrumenty do realizacji celów poszczególnych grup interesów, obejmujących środowiska nauki, gospodarki, polityki i mediów. Dzieje się to poprzez wprzęgnięcie doktryn z dziedziny ekonomii (a także innych, np. ekologii czy bezpieczeństwa) do uzasadniania słuszności prowadzonej polityki gospodarczej. W pracy zaprezentowano krytykę neoliberalizmu, jaka nastąpiła po wybuchu obecnego kryzysu gospodarczego. Jej następstwem była częściowa rehabilitacja keynesizmu, przejawiająca się szczególnie w zwiększeniu roli państwa w gospodarce. Ten zwrot w polityce gospodarczej przyczynił się w znacznej mierze do kryzysu zadłużeniowego, z którym boryka się obecnie wiele krajów Europy. Następnie podjęto próbę scharakteryzowania układu tworzących się od lat 70. XX wieku grup interesów i efektów ich działania w gospodarkach państw rozwiniętych. Pracę kończy uogólnienie przedstawionych wcześniej spostrzeżeń w tezę o wykorzystywaniu szkół ekonomicznych do uzasadniania polityki gospodarczej oraz przedstawienie wybranych koncepcji rozwoju zrównoważonego, jako odpowiedzi na kryzys.Pozycja Wybór efektywnej formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych małych i średnich przedsiębiorców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Podstawka, Marian; Deresz, AgnieszkaJednym z problemów, z jakim muszą się zmierzyć przedsiębiorstwa należące do grupy małych i średnich, jest wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przedsiębiorcy rozpoczynający, czy też kontynuujący jej prowadzenie mają do wyboru: opodatkowanie na zasadach ogólnych zarówno według progresywnej skali podatkowej, jak i według stawki liniowej 19% oraz opodatkowanie w formach zryczałtowanych według ryczałtu ewidencjonowanego bądź karty podatkowej. Każda z wymienionych metod opodatkowania ma swoje zalety i wady. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, jej rozmiaru oraz poziomu uzyskiwanych przychodów, jak też poziomu ponoszonych kosztów ich uzyskania, przedsiębiorca powinien wybrać rozwiązanie najbardziej efektywne. Celem tego opracowania jest usystematyzowanie małych i średnich przedsiębiorców pod względem osiąganych wyników ekonomicznych, dla których korzystne jest stosowanie poszczególnych form opodatkowania. W tym celu posłużono się: po pierwsze analizą efektywności opodatkowania według ryczałtu ewidencjonowanego oraz według zasad ogólnych według stawki liniowej 19%, po drugie analizą efektywności opodatkowania według zasad ogólnych i stawki liniowej 19% oraz według progresywnej skali podatkowej.Pozycja Agresywne planowanie podatkowe – przyszłość czy przeszłość dla ponadnarodowych korporacji?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Brodzka, AlicjaCelem artykułu jest prezentacja roli międzynarodowych korporacji stosujących praktyki agresywnego planowania podatkowego w międzynarodowych przepływach finansowych. Szczególnie w kontekście obecnego kryzysu gospodarczego skala „kapitału ucieczkowego”, wypływającego z krajów rozwiniętych w kierunku terytoriów o niższych obciążeniach podatkowych, może budzić obawy o finansową stabilność poszczególnych państw. Artykuł analizuje wpływ agresywnego planowania podatkowego na systemy podatkowe krajów rozwiniętych. Prezentuje inicjatywy państw rozwiniętych, zmierzające do zabezpieczenia narodowych systemów podatkowych przed nadmierną utratą wpływów na skutek praktyk „optymalizacyjnych”, szeroko stosowanych przez transnarodowe podmioty. Działania zapobiegawcze przyjęły dwutorowy przebieg – zarówno w obrębie narodowych systemów prawnych, jak i na gruncie ponadnarodowym.Pozycja Wpływ kryzysu finansów publicznych na stabilność sektora bankowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gemzik-Salwach, AgataKryzys finansów publicznych spowodował nieodwracalne zmiany w wielu krajach w Europie. Znalazł on swoje odzwierciedlenie praktycznie we wszystkich dziedzinach gospodarki oraz w sferze społecznej i politycznej. Szczególnie duży wpływ na sytuację makroekonomiczną w kraju mają powiązania występujące pomiędzy sektorami bankowym i finansów publicznych. W artykule opisane zostały problemy sektora bankowego na tle kryzysu finansów publicznych. Celem opracowania było wskazanie kanałów, poprzez które kryzys finansów publicznych przekłada się na sytuację w sektorze bankowym. W pierwszej części analizie poddane zostały zależności występujące pomiędzy sektorem publicznym i bankowym oraz stanem gospodarki. Dalsze części artykułu przedstawiają wpływ kryzysu finansów publicznych na sytuację banków w Europie oraz w Polsce. Przeprowadzone analizy wykazały, że wpływ kryzysu finansów publicznych na sektor bankowy jest szczególnie mocno widoczny w krajach Unii Europejskiej, a w znacznie mniejszym stopniu na rynku polskim. Niemniej jednak i tu istnieją zależności, które powodują przenoszenie na polski rynek bankowy problemów, z którymi borykają się inne kraje Unii Europejskiej.Pozycja Cross-Border Cooperation Between Ukraine and Poland Under Condition of Financial Crisis(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Shcherba, HalynaArticle is devoted to the promotion of strategies of development of transborder cooperation in the Polish-Ukrainian border. In the paper defined the features and characteristics of transborder cooperation, factors enhance the infrastructure of transborder regions. The author focuses on the problems of European regions as a major component in the process of state support for cross-border cooperation.Pozycja Model matematyczny relacji zachodzących pomiędzy wzrostem gospodarczym a polityką zagraniczną na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Krupa, MarcinArtykuł stanowi formę oryginalnego podejścia badającego problematykę relacji zachodzących pomiędzy zjawiskami ekonomicznymi a zjawiskami politycznymi. Celem szerszym artykułu jest unifikacja teorii stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie ekonomicznej. Cel ogólny jest realizowany w oparciu o cele szczegółowe, jednym z tych celów – czego dotyczy artykuł – jest przeprowadzenie procesu badawczego analizującego relacje zachodzące pomiędzy aktywnością militarną USA a poziomem osiąganego przez to państwo wzrostu gospodarczego (w szerszym aspekcie – całego cyklu koniunkturalnego gospodarki USA). Metodologia badawcza stosowana w całym procesie badawczym jest analogicznie tożsama metodologii stosowanej na gruncie ścisłej ekonomii. Tym samym istota procesu badawczego realizowana jest w oparciu o idee pozytywistyczne, behawioralne i scjentyczne filozofii nauk. Ujmując bardziej ściśle: w procesie badawczym wykorzystywane są w sposób abstrakcyjny elementy matematyki deterministycznej (dedukcyjnej), jak również określona jest przestrzeń do zastosowania matematyki stochastycznej (indukcyjnej). Aczkolwiek, w pewnym zakresie, uwidacznia się wada neopozytywistycznej filozofii nauk (zbyt mała ilość nadmiernie ogólnej wiedzy) i z tego względu poszczególne elementy w sposób subtelny uzupełnione zostały aspektami apriorycznymi fenomenologicznego podejścia do kwestii poznania. Wnioski płynące z przeprowadzonego procesu badawczego są obfite, w wielkim skrócie stwierdzić można wysoki poziom korelacji zmiennych procesów ekonomicznych ze zmiennymi procesów polityki.Pozycja System emerytalny w kraju biedy: przypadek Boliwii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Poteraj, JarosławArtykuł o systemie emerytalnym Boliwii, kraju, który powszechnie traktowany jest jako kraj biedy, poza wprowadzeniem, zawiera cztery części: 1. Ogólna informacja o kraju, 2. Rozwój historyczny systemu emerytalnego, 3. Stan obecny systemu emerytalnego oraz 4. Wyzwania i przewidywane zmiany w systemie emerytalnym. Celem badawczym autora jest prezentacja historycznych i aktualnych rozwiązań w systemie emerytalnym Boliwii w celu odnalezienia w tym systemie pomysłów, które w międzynarodowych porównaniach warto wykorzystywać. Autor stawia hipotezę o niecelowości przyjmowania metody inwestycyjnej w zarządzaniu ryzykiem starości w krajach biednych. Rozwój systemu emerytalnego w Boliwii stanowi interesujący przykład przejścia od rozwiązania typu pay–as–you–go do systemu w pełni kapitałowego, z indywidualizacją rachunków emerytalnych, przy jednoczesnym funkcjonowaniu nowatorskiego rozwiązania kapitałowego w postaci systemu BONOSOL, a następnie stopniowego odchodzenia od przyjętych wcześniej rozwiązań na rzecz elementów o charakterze zaopatrzeniowym. Ostatnie decyzje o przeniesieniu zarządzania środkami zgromadzonymi w funduszach emerytalnych z instytucji prywatnych do instytucji publicznej można określać jako nacjonalizację systemu emerytalnego w części kapitałowej. Duża niestabilność systemu emerytalnego w Boliwii oznacza brak spójności przyjmowanych wcześniej rozwiązań kapitałowych, oznaczających stosowanie metody inwestycyjnej w zarządzaniu ryzkiem starości, z możliwościami kraju biednego, gdzie trudności w gromadzeniu składek i niewielkie rynki kapitałowe utrudniają rozwój tych rozwiązań. W podsumowaniu autor wskazuje, że w porównaniach międzynarodowych najbardziej interesującym pomysłem w boliwijskim systemie emerytalnym było funkcjonowanie systemu BONOSOL.Pozycja Systemy opieki zdrowotnej UE wobec kryzysu finansów publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hnatyszyn-Dzikowska, AnnaLiteratura przedmiotu wskazuje, że globalny kryzys finansowy może mieć dualny wpływ na system opieki zdrowotnej. Po pierwsze, może znacząco ujemnie wpływać na dostępność do zasobów systemowych. Po drugie, odnotowuje się pozytywny wpływ na popyt na usługi zdrowotne. Niewątpliwie pozytywne efekty podejmowanych działań są ściśle uzależnione od spójności podejmowanych decyzji w sektorze publicznym zgodnych z celami reformy gospodarczej i celami systemów opieki zdrowotnej. Celem artykułu jest analiza podejmowanych działań w sektorze finansów publicznych w opiece zdrowotnej w obszarze: zmiany poziomu i zakresu zaangażowania finansowego państwa, zmiany jakości i dostępności usług opieki zdrowotnej oraz zmiany publicznych kosztów w systemie opieki zdrowotnej.Pozycja Projekty przeciwdziałania zadłużeniu publicznemu wynikającemu z depopulacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kowalska, IwonaWedług autorów raportu Global Economic Outlook to nie krótkookresowe spadki aktywności gospodarczej, ale zmiany demograficzne są powodem rosnącego długu publicznego w poszczególnych państwach. Aby wyhamować wzrost długu publicznego konieczne jest rozpoczęcie reform strukturalnych, które zapobiegną problemowi kosztów związanych ze starzeniem się społeczeństwa i depopulacji. Państwo polskie musi także brać pod uwagę długoterminowe wyzwania stwarzane przez zmiany demograficzne. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie został przygotowany projekt uczynienia z Opolszczyzny Specjalnej Strefy Demograficznej. Celem artykułu jest przedstawienie idei tego przedsięwzięcia, a także próba konfrontacji jej wdrożenia z uwzględnieniem ram finansowo-prawnych SSE.Pozycja Specyfika zadłużenia publicznego krajów Afryki Subsaharyjskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Ćwikliński, KrzysztofCelem artykułu jest pokazanie, jak zadłużenie publiczne hamowało wzrost gospodarczy w Afryce Subsaharyjskiej oraz jakie czynniki doprowadziły do jego akumulacji. Opracowanie wskazuje także główne cechy zadłużenia publicznego w tej części świata oraz przedstawia działania, które były podejmowane, aby ograniczyć jego poziom. Wśród przyczyn narastania problemów zadłużenia można wyróżnić zarówno te o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Wysiłki zmierzające do redukcji zadłużenia publicznego w Afryce Subsaharyjskiej w latach 90. na warunkach z Londynu i Neapolu okazały się nieskuteczne. Rosnąca presja, by podjąć działania ograniczające zakres skrajnego ubóstwa w tych krajach doprowadziła do zatwierdzenia Inicjatywy dla Biednych Krajów Nadmiernie Zadłużonych (HIPC). Miała ona na celu ograniczenie negatywnego wpływu zadłużenia na wzrost wyrażonego jego relacją do PKB. Analizy DSA (Debt Sustainability Analysis) traktując oddzielnie zadłużenie każdego kraju ułatwiły jego dalsze redukcje aż do osiągnięcia poziomu uznawanego za bezpieczny. W konsekwencji wzrosły wydatki na cele rozwojowe, a to z kolei zaowocowało szybszym wzrostem gospodarczym i większą odpornością na skutki światowego kryzysu gospodarczego. Warunki spłaty zadłużenia publicznego w Afryce Subsaharyjskiej zależą od rodzaju wierzycieli. Koszt obsługi zadłużenia jest najwyższy, gdy jest ono udzielone przez wierzycieli prywatnych. Dlatego też ten rodzaj zadłużenia najbardziej hamuje wzrost gospodarczy. Obecnie za największe wyzwanie, przed którym stoi większość krajów Afryki Subsaharyjskiej, uznaje się utrzymanie zadłużenia na poziomie uznawanym za bezpieczny.Pozycja Stan budżetu państwa w Polsce w obliczu światowego kryzysu gospodarczego na tle Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Spychała, JoannaOstatnie lata to okres trwającego na świecie kryzysu finansowego, który przerodził się w kryzys zadłużenia sektora publicznego. Gwałtowny wzrost deficytu oraz długu publicznego odnotowano również w Polsce, w wyniku czego w lipcu 2009 r. Komisja Europejska ponownie nałożyła na Polskę procedurę nadmiernego deficytu, w ramach której wyznaczono termin dostosowania fiskalnego na 2012 r. Pogorszenie stanu finansów publicznych w Europie wynika przede wszystkim z braku dyscypliny budżetowej w okresie sprzed dekoniunktury oraz z pogłębiających się deficytów, spowodowanych w dużej mierze wsparciem koniunktury gospodarczej ze środków publicznych. Artykuł jest próbą diagnozy stanu finansów publicznych w Polsce w okresie 2007–2011. Podjęta została analiza salda budżetu państwa w poszczególnych latach. Aktualną sytuację finansów publicznych w Polsce odniesiono do pozostałych państw UE. Podjęto próbę oceny oddziaływania zjawisk kryzysowych na wysokość deficytu sektora finansów publicznych oraz zadłużenia publicznego.Pozycja Budżet państwa w obliczu wahań koniunktury gospodarczej na przykładzie gospodarki polskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Lubieniecka, MartaPolityka budżetowa oddziałuje na koniunkturę gospodarczą, co w sposób syntetyczny może być ocenione na podstawie wartości mnożnika budżetowego. Szacunki dotyczące jego wysokości są zróżnicowane ze względu na kraj i czas badań, ale przede wszystkim ze względu na przyjęty w analizie model i odniesienie teoretyczne – analizy keynesowskie wskazują z reguły wyższe wartości mnożnika, w porównaniu do ocen neoklasycznych. Wstępna ocena oddziaływania polityki budżetowej na gospodarkę Polski została przeprowadzona na podstawie struktury i wielkości wpływów i wydatków budżetowych, w ujęciu kwartalnym, w okresie od 2000 do 2011 roku. Badane wielkości wskazują występowanie ścisłej zależności między wahaniami koniunktury a wysokością dochodów budżetowych, przy czym zależność ta jest znacznie mniejsza w przypadku podatków bezpośrednich. Może to wskazywać na skuteczność polskiej polityki fiskalnej w ograniczaniu negatywnych skutków wahań koniunktury. W przypadku wydatków z budżetu wykazano, że w ujęciu łącznym istotnie oddziałują one na wielkość produkcji. Przy przyjętym poziomie agregacji wydatków nie udało się jednak wyodrębnić szczegółowych istotnych zależności, oprócz nieoczekiwanej dodatniej relacji między wydatkami na obsługę długu a wahaniami w szeregu PKB. W świetle uzyskanych wyników poszukiwanie zależności mnożnikowej wymaga użycia bardziej rozbudowanego zestawu zmiennych.Pozycja Koncepcja i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dziemianowicz, Ryta; Wyszkowski, AdamZasady i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej zostały przygotowane przez MFW po to, by zapewnić poszczególnym państwom makroekonomiczną stabilizację, długookresowy wzrost gospodarczy oraz ogólną fiskalną poprawność. Wynikało to z potrzeby przeciwdziałania niekorzystnym tendencjom w polityce budżetowej gospodarek końca lat 90. Jej realizacja jest uwarunkowana wieloma ograniczeniami ekonomicznymi, prawnymi i społecznymi. Wzrost transparentności polityki fiskalnej powinien zapewnić większą odpowiedzialność za decyzje polityczne, przede wszystkim poprzez większy dostęp społeczeństwa do informacji o tych działaniach. Obecna sytuacja kryzysowa w krajach Unii Europejskiej uwidoczniła jednak, że niezależnie od przyjętych ograniczeń, wpływ na kształt polityki fiskalnej mają poszczególne rządy oraz ich postępowanie w zakresie wydatków i zadłużenia. Brak determinacji rządzących do ograniczenia permanentnej skłonności do deficytów będzie prowadziło do dalszego zadłużania, niezależnie od narzuconych ograniczeń w ramach polityki fiskalnej.Pozycja Институционализация глобального экономического пространства как условие финансовой стабилизации(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Tkach, AnatoliyPrzeprowadzono teoretyczną analizę procesu instytucjonalizacji światowej przestrzeni gospodarczej odbywającego się poprzez interakcję głównych aktorów w gospodarce światowej. Autor sformalizuje instytucjonalne zasady zintegrowanego globalnego systemu regulacyjnego, opartego na instytucjach poziomu krajowego, międzynarodowego i ponadnarodowego w kontekście globalnej konkurencji międzynarodowej na rynkach finansowych. Przeprowadza badania metodologicznych aspektów tworzenia globalnych instytucji, polityk i mechanizmów w celu poprawy struktury organizacyjnej i zróżnicowanych form i metod ich pracy, a także poprawy oceny skuteczności funkcjonowania instytucji międzynarodowych.Pozycja Nierówności dochodowe w koncepcji Johna K. Galbraitha – wskazanie źródeł i sformułowanie hipotez badawczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Umiński, PawełArtykuł przedstawia źródła nierówności dochodowych w bimodalnej gospodarce kapitalistycznej Johna K. Galbraitha. Punktem wyjścia niniejszego artykułu jest koncepcja przedsiębiorstwa i determinantów jego wzrostu, jaką zaproponował J.K. Galbraith. Już w samej istocie przedsiębiorstwa wskazywać można cechy przyczyniające się do powstawania nierówności dochodowych. Dalej opisany został podział podażowej strony rozwiniętej gospodarki kapitalistycznej na sektor rynkowy i sektor planujący. Sektor rynkowy jest domeną stosunkowo niewielkich przedsiębiorstw, a na sektor planujący składają się korporacje o znaczącej sile rynkowej, kontrolujące podstawowe zmienne rynkowe. Podział ten ma kluczowe znaczenie dla nierówności dochodowych. Zgodnie z podziałem podażowej strony gospodarki biegnie linia podziału rynku pracy na dwa typy pracodawców. Są to przedsiębiorstwa o niewielkiej sile rynkowej i wynikających z tego niewielkich możliwości płacowych oraz ogromne korporacje utrzymujące wyższe pensje dla swoich pracowników niż w sektorze rynkowym. Prezentacja powyższych rozważań pozwala na przedstawienie źródeł nierówności dochodowych w koncepcji Galbraitha. Artykuł kończy sformułowanie hipotez badawczych, będących punktem wyjścia empirycznej weryfikacji opisanej wcześniej koncepcji.Pozycja Aktywność ekonomiczna jako wyznacznik poziomu życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kalinowski, SławomirW artykule przedstawiono aktywność ekonomiczną beneficjentów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu. Zwrócono uwagę na rodzaj wykonywanej pracy, wśród której dominują zajęcia o charakterze nisko opłacanych prac dorywczych oraz niewielkie zróżnicowanie zawodów. Zauważono niepokojące zjawisko ubóstwa osób o stałych dochodach z pracy zarobkowej, a także próbę poprawy sytuacji respondentów poprzez dwutorowe uzyskiwanie środków finansowych – z pomocy społecznej oraz pracy „na czarno” lub źródeł częściowo nielegalnych. Zwrócono uwagę na brak zaufania ankietowanych w stosunku do urzędów pracy i efektywności ich działań.Pozycja Diagnoza oszczędności w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zalega, TomaszCelem artykułu jest uchwycenie sytuacji materialnej, ze szczególnym uwzględnieniem oszczędności wielkomiejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. W celu zebrania pełnych i aktualnych informacji na temat poziomu bieżących dochodów gospodarstw domowych, ich oszczędności, w badaniu bezpośrednim zastosowano metodę wywiadu kwestionariuszowego na próbie 1896 gospodarstw domowych w 10 największych miastach Polski. Niniejszy artykuł próbuje spojrzeć na zagadnienie oszczędności wielkomiejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. W wyniku przeprowadzonych badań uchwycono strukturę oszczędności w ankietowanych gospodarstwach oraz cel ich przeznaczenia.Pozycja Dysproporcje dochodowe w Polsce przed i po wybuchu kryzysu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bochenek, Mirosław; Mikołajewska, MałgorzataWysokie rozpiętości dochodowe gospodarstw domowych towarzyszą polskiej drodze do rynku od 1990 r. Niestety, nierówności rozkładu dochodów w Polsce, mierzone krzywą Lorenza oraz współczynnikiem Giniego, są znacznie wyższe niż w państwach dobrobytu. Mimo potencjalnego zagrożenia, obecny kryzys gospodarczy i finansowy, który wybuchł w 2008 r., nie pogłębił – i tak wysokiego – zróżnicowania dochodów najbiedniejszych i najbogatszych gospodarstw domowych w naszym kraju.Pozycja Kapitał ludzki a sprawozdawczość finansowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Renkas, JurijCelem artykułu jest przedstawienie metody sporządzania sprawozdania o poziomie opłacenia kapitału ludzkiego pracowników przedsiębiorstwa w świetle laboryzmu. W artykule przedstawiono również model pomiaru indywidualnego kapitału ludzkiego oraz sposób ustalania rozmiaru godziwych wynagrodzeń.