Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 30 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6955
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 30 (2013) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Źródła i ekonomiczne skutki kryzysów finansowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Księżyk, MariannaMimo istnienia licznych negatywnych skutków procesu finansjalizacji w warunkach otwartego rynku i globalizacji, w Polsce zauważa się brak zainteresowania rzetelnymi, udokumentowanymi empirycznie badaniami dotyczącymi źródeł i przyczyn finansjalizacji oraz jej wpływu na wzrost gospodarczy i poziom życia ogółu mieszkańców. Uznając te problemy za istotne z punktu widzenia realizacji celów, jakie legły u podstaw integracji europejskiej, treścią opracowania jest charakterystyka źródeł finansjalizacji oraz jej skutków dla wzrostu gospodarczego i poziomu życia mieszkańców Polski jako kraju UE. W opracowaniu dokonuje się oceny stanu teorii w powyższym zakresie oraz zamieszcza się wyniki przeprowadzonych badań empirycznych.Pozycja Międzynarodowe organizacje gospodarcze wobec kryzysu finansowego – na przykładzie MFW(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Polak, EwaW ostatnich trzydziestu latach rośnie rola i znaczenie globalnych i regionalnych organizacji gospodarczych. Nadają one ton i kierunek nie tylko przemianom ekonomicznym, ale i politycznym, społecznym i kulturowym we współczesnym świecie. Wpływają na kondycję ekonomiczną państw i regionów. Przynależność do tych organizacji uwiarygodnia, nobilituje i włącza kraje do światowego systemu gospodarczego. Dla krajów biedniejszych lub pogrążonych w kryzysie wiąże się ona z możliwością uzyskania zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy finansowej, uzależnionej jednak od spełnienia przez kredytobiorcę konkretnych warunków. Zakres warunkowości udzielanej pomocy systematycznie zwiększa się – np. w przypadku MFW od 2 do 3 warunków w latach osiemdziesiątych, do co najmniej ponad dwudziestu na początku XXI wieku, co coraz częściej wywołuje zarzuty przekroczenia przez MFW statutowych kompetencji i ograniczania suwerenności gospodarczej państw. MFW określa się wręcz jako ponadnarodowy organ sprawujący bezpośrednią kontrolę nad budżetami i polityką gospodarczą krajów zadłużonych, zmuszający je, poprzez uzależnienie kredytowe, do określonych zachowań. W obliczu kryzysu finansowego zapoczątkowanego w 2007 r. coraz głośniej słychać krytyczne opinie na temat działalności międzynarodowych organizacji gospodarczych. Zarzuca się im, że są zdominowane przez najsilniejsze państwa i reprezentują interesy pochodzącego z nich kapitału. Oskarża się je o to, że nie tylko nie rozwiązują istniejących problemów gospodarczych, ale wręcz generują nowe. Celem podjętych badań jest analiza działań wobec ostatniego kryzysu finansowego międzynarodowych organizacji gospodarczych na przykładzie MFW.Pozycja Konwergencja dochodowa i technologiczna państw Unii Europejskiej w latach 2000–2011(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Głodowska, AgnieszkaProblematyka konwergencji ma fundamentalne znaczenie dla krajów Unii Europejskiej. Na usuwanie dysproporcji rozwojowych pomiędzy państwami członkowskimi i ich regionami przeznacza się najwięcej środków z unijnego budżetu. W związku z powyższym w niniejszym artykule podjęto próbę weryfikacji konwergencji dochodowej i technologicznej w krajach UE w latach 2000–2011. Do oceny konwergencji wykorzystano miary klasyczne: β- i σ-konwergencji oparte na PKB per capita, sumarycznym wskaźniku innowacyjności, wydajności pracy, zatrudnieniu w high-tech oraz eksporcie towarów high-tech. Wykorzystano również współczynnik zmienności do analizy zmian wydajności pracy oraz indeks ujawnionych przewag komparatywnych do oceny specjalizacji w sektorze high-tech. Na podstawie analizy stwierdzić można, że kraje UE zbliżały się do siebie pod względem dochodowym i technologicznym w badanym okresie, jednak na skutek kryzysu światowego proces ten został w dużym stopniu spowolniony.Pozycja Czynniki socjoekonomiczne i trwanie życia w krajach OECD(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Łyszczarz, Błażej; Wyszkowska, ZofiaW opracowaniu zbadano społeczne i ekonomiczne determinanty trwania życia w krajach należących do OECD, traktując przy tym trwanie życia jako miernik stanu zdrowia populacji. Podstawę teoretyczną badania stanowi funkcja produkcji zdrowia. Analiza empiryczna obejmuje 27 krajów OECD i lata 1990–2007. Oszacowano równania regresji trwania życia kobiet i mężczyzn w wieku 0, 40, 65 i 80 lat przy zastosowaniu analizy regresji dla danych panelowych (modele z efektami ustalonymi). Wyniki badania wskazują, że dochód – reprezentowany przez PKB per capita – jest istotnym czynnikiem determinującym trwanie życia. Innymi czynnikami pozytywnie wpływającymi na stan zdrowia są wydatki na opiekę zdrowotną oraz wykształcenie, reprezentowane przez zmienną symptomatyczną, ilustrującą zatrudnienie w sektorze usługowym. Negatywny wpływ na trwanie życia mają natomiast konsumpcja tytoniu, alkoholu i cukru oraz zanieczyszczenie tlenkami siarki. Wyniki pośrednio sugerują, że okresy recesji mogą wywoływać negatywne konsekwencje zdrowotne.Pozycja Mechanizmy przeciwdziałania kryzysowi zadłużenia w strefie euro(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gasz, MałgorzataPodejmowane przez rządy państw dotkniętych kryzysem finansowym i gospodarczym działania nie przyniosły oczekiwanych efektów. Polityka oszczędności i cięcia wydatków towarzyszące programom oddłużeniowym stały w sprzeczności z celem, jakim była znacząca poprawa koniunktury na rynkach krajowych i opóźniają moment wyjścia z kryzysu. W związku z niezadowalającymi efektami dotychczasowych działań naprawczych i perspektywą rozpadu strefy euro coraz większego znaczenia nabiera potrzeba wypracowania nowych ram prawnych i instytucjonalnych, które zagwarantowałyby trwałość struktury, jaką jest wspólny obszar walutowy. W warunkach rosnącego znaczenia gospodarek wschodzących, malejącej liczebności obywateli UE oraz jej słabnącej siły ekonomicznej istnienie unii walutowej ma fundamentalne znaczenie dla utrzymania międzynarodowej pozycji oraz politycznych wpływów UE. Do istotnych celów polityki gospodarczej państw strefy euro należeć powinno podjęcie działań wspierających wzrost gospodarczy, podjęcie niezbędnych reform strukturalnych, przywrócenie równowagi fiskalnej oraz uniezależnienie się od kapitału pożyczkowego.Pozycja Zewnętrzne uwarunkowania modernizacji polskiej gospodarki a spójność społeczno-ekonomiczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Woźniak, Michał GabrielAutor artykułu dowodzi, że współcześnie modernizacja gospodarki znajduje się pod rosnącą presją procesów zachodzących w gospodarce globalnej. Opisując te procesy wskazuje na ich znaczenie w ewolucji modelu modernizacji UE i sprzężenia z wewnętrznymi uwarunkowaniami rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski. Wskazuje na negatywne konsekwencje imitacyjnego charakteru modernizacji dla spójności społecznej. W artykule przedstawione są również krótko i długookresowe zalecenia konieczne dla zorientowania modernizacji na spójność społeczno-ekonomiczną.Pozycja Czynniki wzrostu gospodarczego w czasie bieżącego kryzysu. Polska na tle wybranych krajów świata(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Jabłoński, ŁukaszCelem artykułu jest zaprezentowanie zróżnicowania dynamiki zmian PKB, a także czynników leżących u podstaw różnej skali recesji i ożywienia gospodarczego w czasie kryzysu w gospodarkach Polski i wybranych krajów gospodarki światowej w latach 2000–2010. Z badania wynika, że ścieżka wzrostu gospodarczego Polski w latach 2009–2010 zasadniczo odróżnia się od krajów wysoko rozwiniętych UE i OECD, a także postsocjalistycznych Europy Środkowej i Wschodniej oraz WNP. W 2009 roku Polska zanotowała najwyższy wzrost gospodarczy na tle krajów OECD i UE. Ze względu na silną globalizację negatywne dla wzrostu gospodarczego skutki załamania na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych ujawniły się niemal równocześnie, a więc już w trzecim kwartale 2008 roku. Negatywny impuls najszybciej ograniczył popyt inwestycyjny przedsiębiorstw, a także prywatny popyt konsumpcyjny. Jednakże zmniejszenie popytu inwestycyjnego było większe niż prywatnej konsumpcji. Z pewnym opóźnieniem w stosunku do konsumpcji prywatnej i inwestycji kryzys finansowy zmniejszył wielkości eksportu i importu. Z porównania dynamiki popytowych czynników produkcji Polski wynika, że w fazach ożywienia bądź wysokiej dynamiki wzrostu PKB popyt krajowy zasadniczo determinuje wzrost gospodarczy. Z kolei w okresach spowolnienia rola popytu krajowego maleje, zaś popytu zagranicznego rośnie.Pozycja Kurs walutowy a trend produktywności pracy – analiza empiryczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Jędrzejczyk, MarcinTranslacja definiowana jako proces przeliczania wartości z jednej waluty na drugą walutę jest obecnie oparta na rynkowym kursie walutowym. W praktyce zatem prawie każda wielkość, poczynając od dóbr i usług, aktywów, zobowiązań, jak również płac i kosztów pracy jest przeliczana na lokalną walutę przy pomocy bieżącego kursu walutowego. Jedna z najważniejszych metod translacji została przedstawiona przez Balassę i Samuelsona w 1964 roku i traktowała produktywność jako główną determinantę kształtowania się kursów walutowych. Autorzy w pracy dowodzą, że w rozwiniętych krajach produktywność jest zdecydowanie wyższa niż w biedniejszych krajach, co zaburza bezpośrednie stosowanie kursu walutowego. Ostatnio teoria Balassy i Samuelsona została zmodyfikowana przez M. Dobiję, który doprecyzował, że to produktywność pracy stanowi w głównej mierze o sile danej waluty. Produktywność pracy Q została w badaniach zdefiniowana jako iloczyn PKB do kosztów pracy. Głównym celem podjętych badań jest statystyczna weryfikacja i potwierdzenie faktu, że produktywność pracy Q głównie decyduje o relacji wartości dwóch walut. Badanie zakłada estymację parametrów funkcji liniowej metodą najmniejszych kwadratów. Wartość parametru a zbliżona do jedności, a parametru b zbliżona do zera będzie potwierdzać założoną tezę.Pozycja Polityczny program działań wynikający z badań kapitału ludzkiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dobija, MieczysławPrzegląd osiągnięć w ramach naukowego programu badań kapitału ludzkiego pokazuje, że ta tematyka jest centralna dla ekonomii. Okazuje się, że to nie niepoznawalny człowiek, lecz mierzalny kapitał ludzki ogniskuje najważniejsze kwestie ekonomiczne. Ten program badań zwany CLM prowadzi do nowych rozwiązań praktycznych, które mogą być przedmiotem dojrzałych programów politycznych. W artykule przedstawiono zarys całościowego programu troski o rozwój kapitału ludzkiego od jego pojawienia się w rodzinie (urodzenie dziecka) do osiągnięcia przez młodego człowieka zdolności do obowiązków zawodowych i obywatelskich.Pozycja Determinanty ustalania wartości godziwej w rachunkowości w kontekście kryzysów finansowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hołda, ArturW pracy przedstawiono pojęcie wartości godziwej w rachunkowości i jego znaczenie dla systemu informacyjnego jednostki. Wskazano zarówno zasadnicze zalety, jak również istotne wady wykorzystywania koncepcji wartości godziwej. Wskazano szereg zalet, np. uwzględnianie warunków rynkowych czy przydatność dla dostawców kapitału, jak również szereg wad, np. trudności ustalania obiektywnych wycen czy wykazywanie niezrealizowanych zysków. Problematyka wartości godziwej została również ujęta w kontekście kryzysów finansowych, tzn. dokonano analizy możliwego wpływu wykorzystania wartości godziwej w diagnozowaniu sytuacji kryzysowych bądź też jej wpływu na pojawianie się kryzysów finansowych. Wskazano, że wykorzystanie wartości godziwych w sektorze finansów publicznych może być zasadne, choć obecnie ma ono ograniczony zakres.Pozycja Kapitał ludzki a sprawozdawczość finansowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Renkas, JurijCelem artykułu jest przedstawienie metody sporządzania sprawozdania o poziomie opłacenia kapitału ludzkiego pracowników przedsiębiorstwa w świetle laboryzmu. W artykule przedstawiono również model pomiaru indywidualnego kapitału ludzkiego oraz sposób ustalania rozmiaru godziwych wynagrodzeń.Pozycja Dysproporcje dochodowe w Polsce przed i po wybuchu kryzysu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bochenek, Mirosław; Mikołajewska, MałgorzataWysokie rozpiętości dochodowe gospodarstw domowych towarzyszą polskiej drodze do rynku od 1990 r. Niestety, nierówności rozkładu dochodów w Polsce, mierzone krzywą Lorenza oraz współczynnikiem Giniego, są znacznie wyższe niż w państwach dobrobytu. Mimo potencjalnego zagrożenia, obecny kryzys gospodarczy i finansowy, który wybuchł w 2008 r., nie pogłębił – i tak wysokiego – zróżnicowania dochodów najbiedniejszych i najbogatszych gospodarstw domowych w naszym kraju.Pozycja Diagnoza oszczędności w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zalega, TomaszCelem artykułu jest uchwycenie sytuacji materialnej, ze szczególnym uwzględnieniem oszczędności wielkomiejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. W celu zebrania pełnych i aktualnych informacji na temat poziomu bieżących dochodów gospodarstw domowych, ich oszczędności, w badaniu bezpośrednim zastosowano metodę wywiadu kwestionariuszowego na próbie 1896 gospodarstw domowych w 10 największych miastach Polski. Niniejszy artykuł próbuje spojrzeć na zagadnienie oszczędności wielkomiejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. W wyniku przeprowadzonych badań uchwycono strukturę oszczędności w ankietowanych gospodarstwach oraz cel ich przeznaczenia.Pozycja Aktywność ekonomiczna jako wyznacznik poziomu życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kalinowski, SławomirW artykule przedstawiono aktywność ekonomiczną beneficjentów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu. Zwrócono uwagę na rodzaj wykonywanej pracy, wśród której dominują zajęcia o charakterze nisko opłacanych prac dorywczych oraz niewielkie zróżnicowanie zawodów. Zauważono niepokojące zjawisko ubóstwa osób o stałych dochodach z pracy zarobkowej, a także próbę poprawy sytuacji respondentów poprzez dwutorowe uzyskiwanie środków finansowych – z pomocy społecznej oraz pracy „na czarno” lub źródeł częściowo nielegalnych. Zwrócono uwagę na brak zaufania ankietowanych w stosunku do urzędów pracy i efektywności ich działań.Pozycja Nierówności dochodowe w koncepcji Johna K. Galbraitha – wskazanie źródeł i sformułowanie hipotez badawczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Umiński, PawełArtykuł przedstawia źródła nierówności dochodowych w bimodalnej gospodarce kapitalistycznej Johna K. Galbraitha. Punktem wyjścia niniejszego artykułu jest koncepcja przedsiębiorstwa i determinantów jego wzrostu, jaką zaproponował J.K. Galbraith. Już w samej istocie przedsiębiorstwa wskazywać można cechy przyczyniające się do powstawania nierówności dochodowych. Dalej opisany został podział podażowej strony rozwiniętej gospodarki kapitalistycznej na sektor rynkowy i sektor planujący. Sektor rynkowy jest domeną stosunkowo niewielkich przedsiębiorstw, a na sektor planujący składają się korporacje o znaczącej sile rynkowej, kontrolujące podstawowe zmienne rynkowe. Podział ten ma kluczowe znaczenie dla nierówności dochodowych. Zgodnie z podziałem podażowej strony gospodarki biegnie linia podziału rynku pracy na dwa typy pracodawców. Są to przedsiębiorstwa o niewielkiej sile rynkowej i wynikających z tego niewielkich możliwości płacowych oraz ogromne korporacje utrzymujące wyższe pensje dla swoich pracowników niż w sektorze rynkowym. Prezentacja powyższych rozważań pozwala na przedstawienie źródeł nierówności dochodowych w koncepcji Galbraitha. Artykuł kończy sformułowanie hipotez badawczych, będących punktem wyjścia empirycznej weryfikacji opisanej wcześniej koncepcji.Pozycja Институционализация глобального экономического пространства как условие финансовой стабилизации(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Tkach, AnatoliyPrzeprowadzono teoretyczną analizę procesu instytucjonalizacji światowej przestrzeni gospodarczej odbywającego się poprzez interakcję głównych aktorów w gospodarce światowej. Autor sformalizuje instytucjonalne zasady zintegrowanego globalnego systemu regulacyjnego, opartego na instytucjach poziomu krajowego, międzynarodowego i ponadnarodowego w kontekście globalnej konkurencji międzynarodowej na rynkach finansowych. Przeprowadza badania metodologicznych aspektów tworzenia globalnych instytucji, polityk i mechanizmów w celu poprawy struktury organizacyjnej i zróżnicowanych form i metod ich pracy, a także poprawy oceny skuteczności funkcjonowania instytucji międzynarodowych.Pozycja Koncepcja i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dziemianowicz, Ryta; Wyszkowski, AdamZasady i narzędzia transparentnej polityki fiskalnej zostały przygotowane przez MFW po to, by zapewnić poszczególnym państwom makroekonomiczną stabilizację, długookresowy wzrost gospodarczy oraz ogólną fiskalną poprawność. Wynikało to z potrzeby przeciwdziałania niekorzystnym tendencjom w polityce budżetowej gospodarek końca lat 90. Jej realizacja jest uwarunkowana wieloma ograniczeniami ekonomicznymi, prawnymi i społecznymi. Wzrost transparentności polityki fiskalnej powinien zapewnić większą odpowiedzialność za decyzje polityczne, przede wszystkim poprzez większy dostęp społeczeństwa do informacji o tych działaniach. Obecna sytuacja kryzysowa w krajach Unii Europejskiej uwidoczniła jednak, że niezależnie od przyjętych ograniczeń, wpływ na kształt polityki fiskalnej mają poszczególne rządy oraz ich postępowanie w zakresie wydatków i zadłużenia. Brak determinacji rządzących do ograniczenia permanentnej skłonności do deficytów będzie prowadziło do dalszego zadłużania, niezależnie od narzuconych ograniczeń w ramach polityki fiskalnej.Pozycja Budżet państwa w obliczu wahań koniunktury gospodarczej na przykładzie gospodarki polskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Lubieniecka, MartaPolityka budżetowa oddziałuje na koniunkturę gospodarczą, co w sposób syntetyczny może być ocenione na podstawie wartości mnożnika budżetowego. Szacunki dotyczące jego wysokości są zróżnicowane ze względu na kraj i czas badań, ale przede wszystkim ze względu na przyjęty w analizie model i odniesienie teoretyczne – analizy keynesowskie wskazują z reguły wyższe wartości mnożnika, w porównaniu do ocen neoklasycznych. Wstępna ocena oddziaływania polityki budżetowej na gospodarkę Polski została przeprowadzona na podstawie struktury i wielkości wpływów i wydatków budżetowych, w ujęciu kwartalnym, w okresie od 2000 do 2011 roku. Badane wielkości wskazują występowanie ścisłej zależności między wahaniami koniunktury a wysokością dochodów budżetowych, przy czym zależność ta jest znacznie mniejsza w przypadku podatków bezpośrednich. Może to wskazywać na skuteczność polskiej polityki fiskalnej w ograniczaniu negatywnych skutków wahań koniunktury. W przypadku wydatków z budżetu wykazano, że w ujęciu łącznym istotnie oddziałują one na wielkość produkcji. Przy przyjętym poziomie agregacji wydatków nie udało się jednak wyodrębnić szczegółowych istotnych zależności, oprócz nieoczekiwanej dodatniej relacji między wydatkami na obsługę długu a wahaniami w szeregu PKB. W świetle uzyskanych wyników poszukiwanie zależności mnożnikowej wymaga użycia bardziej rozbudowanego zestawu zmiennych.Pozycja Stan budżetu państwa w Polsce w obliczu światowego kryzysu gospodarczego na tle Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Spychała, JoannaOstatnie lata to okres trwającego na świecie kryzysu finansowego, który przerodził się w kryzys zadłużenia sektora publicznego. Gwałtowny wzrost deficytu oraz długu publicznego odnotowano również w Polsce, w wyniku czego w lipcu 2009 r. Komisja Europejska ponownie nałożyła na Polskę procedurę nadmiernego deficytu, w ramach której wyznaczono termin dostosowania fiskalnego na 2012 r. Pogorszenie stanu finansów publicznych w Europie wynika przede wszystkim z braku dyscypliny budżetowej w okresie sprzed dekoniunktury oraz z pogłębiających się deficytów, spowodowanych w dużej mierze wsparciem koniunktury gospodarczej ze środków publicznych. Artykuł jest próbą diagnozy stanu finansów publicznych w Polsce w okresie 2007–2011. Podjęta została analiza salda budżetu państwa w poszczególnych latach. Aktualną sytuację finansów publicznych w Polsce odniesiono do pozostałych państw UE. Podjęto próbę oceny oddziaływania zjawisk kryzysowych na wysokość deficytu sektora finansów publicznych oraz zadłużenia publicznego.Pozycja Specyfika zadłużenia publicznego krajów Afryki Subsaharyjskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Ćwikliński, KrzysztofCelem artykułu jest pokazanie, jak zadłużenie publiczne hamowało wzrost gospodarczy w Afryce Subsaharyjskiej oraz jakie czynniki doprowadziły do jego akumulacji. Opracowanie wskazuje także główne cechy zadłużenia publicznego w tej części świata oraz przedstawia działania, które były podejmowane, aby ograniczyć jego poziom. Wśród przyczyn narastania problemów zadłużenia można wyróżnić zarówno te o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Wysiłki zmierzające do redukcji zadłużenia publicznego w Afryce Subsaharyjskiej w latach 90. na warunkach z Londynu i Neapolu okazały się nieskuteczne. Rosnąca presja, by podjąć działania ograniczające zakres skrajnego ubóstwa w tych krajach doprowadziła do zatwierdzenia Inicjatywy dla Biednych Krajów Nadmiernie Zadłużonych (HIPC). Miała ona na celu ograniczenie negatywnego wpływu zadłużenia na wzrost wyrażonego jego relacją do PKB. Analizy DSA (Debt Sustainability Analysis) traktując oddzielnie zadłużenie każdego kraju ułatwiły jego dalsze redukcje aż do osiągnięcia poziomu uznawanego za bezpieczny. W konsekwencji wzrosły wydatki na cele rozwojowe, a to z kolei zaowocowało szybszym wzrostem gospodarczym i większą odpornością na skutki światowego kryzysu gospodarczego. Warunki spłaty zadłużenia publicznego w Afryce Subsaharyjskiej zależą od rodzaju wierzycieli. Koszt obsługi zadłużenia jest najwyższy, gdy jest ono udzielone przez wierzycieli prywatnych. Dlatego też ten rodzaj zadłużenia najbardziej hamuje wzrost gospodarczy. Obecnie za największe wyzwanie, przed którym stoi większość krajów Afryki Subsaharyjskiej, uznaje się utrzymanie zadłużenia na poziomie uznawanym za bezpieczny.