Dydaktyka Informatyki T. 10 (2015)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1128
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja "Humanistyczna pedagogika pracy. Charakterystyka dyscypliny naukowej", wyd. Uniwersyteto Rzeszowskiego, Rzeszów 2013, ss. 474, ISBN 978-83-7338-873-4 - monografia prof. Waldemara Furmanka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wiech, IreneuszPozycja "Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej", wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014, ss. 398 , ISBN 978-83-7996-044-6 – kilka refleksji o nowej książce prof. Waldemara Furmanka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, AleksanderPozycja Na marginesie książki Euniki Baron-Polańczyk, "Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT", wyd. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011, 365 ss., ISBN 978-83-7338-873-4(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarPozycja Kontrola integralności kluczowych elementów systemu informatycznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wołoszyn, JacekCelem artykułu jest opisanie prostego sposobu monitorowania integralności wybranych elementów systemu z wykorzystaniem standardowych poleceń systemu operacyjnego Linux. Zapewnienie integralności kluczowych plików konfiguracyjnych systemu skutkuje jego prawidłowym i niezmiennym działaniem w procesie przetwarzania danych.Pozycja Bezpieczeństwo systemu informatycznego jako proces(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wołoszyn, JacekNiniejszy artykuł stanowi krótkie wprowadzenie w zagadnienia bezpieczeństwa danych w systemach komputerowych. Zagadnienia te stanowią ważny element polityki bezpieczeństwa. Zwrócono szczególną uwagę na aspekt bezpieczeństwa do informacji elektronicznej jako procesu.Pozycja Automatyzacja procesu archiwizacji przyrostowej danych z wykorzystaniem Git(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wołoszyn, JacekWykonywanie przyrostowych kopii zapasowych jest zdecydowanie bardziej efektywne od tworzenia archiwizacji całościowej danych. W przypadku dużych zbiorów różnice w czasie procesu wykonywania kopii i objętości pliku tworzonego materiału widać natychmiast, ponieważ kopiowane są tyko pliki, w których nastąpiły zmiany, co znacznie zmniejsza ilość miejsca potrzebnego na przechowywanie kolejnych kopii. W artykule tym pokazano przykład wykorzystania systemu do wykonywania kopii zapasowej z kontrolą wersji backupu, która pozwala w przypadku częstych zmian treści w plikach szybko odnaleźć i przywrócić właściwą wersję. Połączenie tego rozwiązania z Cronem umożliwia całkowitą automatyzację procesu.Pozycja Platformy e-learningowe a kursy edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Molga, AgnieszkaOd kilku lat jesteśmy świadkami ogromnego wręcz rozwoju Internetu, zarówno pod względem liczebności uczestników, jak też liczby usług przez niego oferowanych. Jedną z takich usług stały się kursy przygotowane na platformie zdalnego nauczania, w których bezpośrednią komunikację typu: nauczyciel – uczeń zastępuje komunikacja elektroniczna. Artykuł definiuje kurs edukacyjny i zawartość takiego kursu, którego podstawowymi zadaniami są: gromadzenie materiałów dydaktycznych, ich organizowanie i udostępnianie adresatom.Pozycja Platformy e-learningowe – serwis internetowy o profilu dydaktycznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Molga, AgnieszkaW ostatniej dekadzie nastąpił gwałtowny wzrost wykorzystania mikrokomputerów, co w połączeniu z upowszechnieniem się łączności on-line doprowadziło do wyłonienia się zupełnie nowej możliwości kształcenia – nauczania na odległość, czyli prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy osoby uczące się i nauczyciele nie znajdują się w tym samym miejscu, stosując do przekazywania informacji współczesne technologie komunikacyjne. Rozwój techniki przyczynił się do szukania mobilnych form kształcenia, czyli e-learningu. Tłumacząc na język polski, to nic innego jak: kształcenie na odległość, e-nauczanie czy nauczanie on-line. W artykule przedstawiona zostanie definicja platform edukacyjnych stosowanych na płaszczyźnie edukacyjnej, jako serwis internetowy o profilu dydaktycznym.Pozycja Platformy e-learningowe oraz ich znaczenie dla procesu kształcenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Molga, AgnieszkaArtykuł prezentuje charakterystykę systemów e-learningowych oraz ich podział ze względu na przyjęte kryteria funkcjonalności, obsługiwanych standardów i sposobów dystrybucji Jesteśmy świadkami jak technologia informacyjno-komunikacyjna przybiera coraz to szybszy rozwój. Modne, a nawet wręcz nieuniknione jest dążenie do stworzenia społeczeństwa informacyjnego. Komputery oraz Internet wypierają tradycyjny dotąd model kształcenia. Rozwój techniki przyczynił się do szukania mobilnych form kształcenia, czyli e-learningu.Pozycja Perspektíva reálnych experimentov vo vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kozík, Tomáš; Šimon, MarekReálny experiment v prírodovedných a technických predmetoch je ich významnou súčasťou. Umožňuje žiakovi/študentovi hlbšie pochopenie príčinných súvislostí medzi prírodovednými javmi a procesmi, ktoré sú predmetom skúmania technických odborov. Umožňuje pochopenie odvodenia teoretických vzťahov a predpovedania alebo predvídania vývoja procesov a chovania sústav za daných vnútorných a vonkajších podmienok. Vo vzdelávaní je experiment tým prostriedkom, ktorý významne pôsobí na rozvoj kreatívneho myslenia žiakov/študentov a na získavanie praktických zručností, ktoré budú potrebovať pri ich budúcom pracovnom uplatnení. Napriek tomu, že informačné technológie, ktoré v ostatných rokoch výrazne ovplyvňujú obsah, formy a prostriedky vzdelávania, reálne experimenty majú aj v súčasnosti svoje opodstatnenie vo vzdelávaní v prírodovedných a technických predmetoch.Pozycja IKT vo výučbe predmetu technika na základnej škole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pavlovkin, JánInformačno-komunikačné technológie sú v súčasnej dobe neoddeliteľnou súčasťou každej sféry spoločenského života, vzdelávací proces nevynímajúc. Do škôl sa okrem počítačov zavádza i interaktívna tabuľa, ktorá poskytuje nielen priestor na motiváciu žiaka, ale ponúka i zážitkové učenie, ktorým si žiak lepšie osvojí poznatky individuálnou prácou. Interaktívna tabuľa predstavuje v našom prostredí pomerne novú technológiu, s jej použitím na školách súvisí viacero problémov. Jedným je nedostatočná pripravenosť učiteľov na využívanie tejto technológie, druhým je nedostatok výučbových materiálov použiteľných pre potreby interaktívnej tabule.Pozycja Zastosowanie aplikacji pomiarowych w nauczaniu metrologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Szabłowski, StanisławW opracowaniu zaprezentowano oprogramowanie pomiarowe oraz przedstawiono przykłady jego zastosowania na zajęciach laboratoryjnych z metrologii w Instytucie Mechatroniki Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Omówiono aspekty dydaktyczne projektowania wirtualnych przyrządów pomiarowych z wykorzystaniem uniwersalnego środowiska programistycznego DASYLab.Pozycja Nauczanie programowania w polskim szkolnictwie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z nauką języków programowania w polskim systemie oświaty. Analizując treści podręczników do nauki informatyki i technologii informacyjnej z kilkunastu ostatnich lat zwrócono uwagę na ewolucję, jakim podlegały programy nauczania języków programowania. Zwrócono uwagę na motywy, jakimi kierowano się przy wyborze konkretnych języków programowania. Wskazano na postępujący proces wykorzystywania przy pisaniu programów komputerowych coraz bardziej złożonych, a tym samym coraz trudniejszych do opanowania platform programistycznych. Uwzględniając obecny stan wiedzy dotyczący bezpieczeństwa programów, zwłaszcza tych wykorzystywanych w sieci, wskazano na trudności, na jakie natrafić mogą początkujący programiści przy pisaniu funkcjonalnych, a jednocześnie bezpiecznych aplikacji. Zaprezentowano pogląd, że obecnie nauką programowania powinni zostać objęci tylko najzdolniejsi uczniowie/studenci, którzy będą w stanie sprostać niezwykle rygorystycznym wymaganiom związanym z zapewnieniem odpowiedniego bezpieczeństwa projektowanych aplikacji.Pozycja Kształcenie techniczne w ujęciu komputerowo zintegrowanego wytwarzania CIM(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kęsy, MarekPodstawą funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych są systemy informatyczne wspomagające obszar technicznego projektowania i wytwarzania wyrobów, a także procesy zarządzania produkcją. Integracja obu wymiarów funkcjonalnych prowadzi do wdrożenia koncepcji komputerowo-zintegrowanego wytwarzania CIM. Analiza związków przyczynowych oraz procesowych powiązań integrowanych podsystemów może stanowić pomoc we właściwej organizacji procesów kształcenia technicznego.Pozycja Technologia BYOD w polskich szkołach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z wykorzystywaniem przez uczniów prywatnego sprzętu teleinformatycznego, np. laptopów, smartfonów, tabletów w szkołach i uczelniach. Przeanalizowano aspekty moralne, prawne i ekonomiczne technologii BYOD (ang. Bring Your Own Device). Zwrócono uwagę na skalę tego zjawiska. Przedstawiono typowe reakcje nauczycieli na wykorzystywanie tej technologii przez uczestników procesu dydaktycznego. Wskazano, że ze względu na fakt, iż teleinformatyczne urządzenia mobilne stają się coraz popularniejsze wśród użytkowników (zwłaszcza młodzieży), postępuje miniaturyzacja sprzętu teleinformatycznego i wprowadzana jest technologia „Internetu Rzeczy”, najprawdopodobniej zjawisko BYOD stanie się stałym elementem współczesnego procesu dydaktycznego.Pozycja Obszary kultury technicznej pomijane w kształceniu ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Janczyk, JanuszRozwój ICT wpływa znacząco na obszar kultury technicznej. W programach nauczania ICT pomijane są zagadnienia prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji urządzeń i oprogramowania. Te elementy mają istotne znaczenie dla wzrostu poziomu kultury technicznej, która w innych obszarach jest kształcona prawidłowo. Zaprezentowano cele i treści kształcenia, odpowiednie dla podniesienia poziomu kultury technicznej, które są implikowane upowszechnieniem zdobyczy ICT.Pozycja Kształcenie informatyczne w szkole średniej – 30 lat później(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, AleksanderOpracowanie jest próbą oceny kształcenia informatycznego w szkołach średnich. Po upływie trzydziestu lat od momentu wprowadzenia jej do szkół należałoby się spodziewać bardzo dobrego przygotowania abiturientów szkół średnich w tym zakresie. Badania pilotażowe gotowości studentów do podjęcia studiów przeprowadzone wśród studentów pierwszego roku rzucają nowe światło na poziom kształcenia informatycznego na IV etapie kształcenia.Pozycja Analfabetyzm cyfrowy wyzwaniem dla dydaktyki informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarRozwój społeczeństwa informacyjnego napotyka bariery świadomościowe. Wielkie grupy Polaków i Europejczyków nie znają podstawowych kompetencji związanych z wykorzystaniem sprzętu informatycznego i posługiwaniem się technologiami informacyjnymi. Przed edukacją informacyjną wyrastają nowe wyzwania.Pozycja Edukacja dorosłych w programie ERASMUS+(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Iskierka, IwonaW artykule omówiono zagadnienia związane z ideą kształcenia dorosłych w programie Erasmus+. Program Erasmus+ wszedł w życie 1 stycznia 2014 roku i jego realizacja jest zaplanowana na siedem lat, do roku 2020. W wielu programach Unii Europejskiej realizowane są działania w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego. Również w Polsce opracowano strategię rozwoju kształcenia ustawicznego, zgodną z ideą działań Unii Europejskiej w tej dziedzinie. Zgodnie z podstawowym założeniem programu Erasmus+ inwestowanie w kształcenie i szkolenie jest kluczem do uwolnienia ludzkiego potencjału, bez względu na wiek i sytuację społeczną.Pozycja Geneza i rozwój wykorzystania komputerów i Internetu przez dzieci i młodzież w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Unii Europejskiej. Aspekty porównawcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Łuszczek, KrzysztofWykorzystanie komputerów i Internetu w edukacji sprzyja budowie społeczeństwa o nowej jakości – społeczeństwa informacyjnego. Doświadczenia Stanów Zjednoczonych i niektórych krajów Unii Europejskiej na tym polu pokazują, że w ciągu dwóch ostatnich dekad dokonało się to przez kilka charakterystycznych etapów. Jest to entuzjazm początku, a także dwa etapy, które możemy określić jako „zawiedzione nadzieje” i „nową drogę”. Porównując USA i kraje UE dostrzegamy wiele wspólnych doświadczeń, ale pojawiają się również akcenty indywidualne, szczególnie na etapie budowy „nowej drogi” mającej pomóc określić nowy zestaw paradygmatów służących efektywnemu i bezpiecznemu wykorzystaniu komputerów oraz Internetu przez młodych użytkowników.