Dydaktyka Informatyki T. 11 (2016)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1722
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Informatyki T. 11 (2016) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 21
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piecuch, AleksanderPozycja Nowa stratyfikacja społeczna wskaźnikiem przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarNowa fala przemian cywilizacyjnych generuje nowe społeczeństwo. Określane jest ono rozmaitymi terminami, w tym jako społeczeństwo cyfrowe, społeczeństwo wiedzy, społeczeństwo zero-jedynkowe. I to właśnie jest obiektem zainteresowania. Wykluczenie cywilizacyjne osób nieposługujących się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi dotyczy dużej warstwy społecznej. Rośnie w siłę warstwa kognitariuszy i robotników wiedzy. Obok niej pojawia się grupa NEET oraz grupa ludzi o niskiej kulturze informacyjnej. Rodzi to wyzwania dla dydaktyki informatyki.Pozycja Niedostatki podziału cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW społeczeństwie informacyjnym pojawiła się warstwa ekspertów technologii i robotników wiedzy. Obok niej pojawia się grupa NEET oraz grupa ludzi o niskiej kulturze informacyjnej. Rodzi to wyzwania dla dydaktyki informatyki.Pozycja Wykorzystanie technologii informacyjnej w projekcie edukacyjnym dotyczącym „dopalaczy”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pejś, AgataSzkoła, jako instytucja edukacyjno-wychowawcza, stoi przed niełatwym zadaniem, jeżeli chodzi o działania profilaktyczne w dziedzinie dopalaczy. Zaangażowanie uczniów do realizacji projektów edukacyjnych wzmacnia jego przekaz i pozwala na rozwój kreatywności młodych ludzi w szkole gimnazjalnej. Wykorzystywanie komputerów w edukacji nie ogranicza się w dzisiejszych czasach do lekcji informatyki, ich zastosowanie przydaje się do realizacji różnych projektów, jak i pozwala na zintegrowaną naukę. Projekty z zastosowaniem nowej technologii i technologii informacyjnej są bardziej atrakcyjne dla uczniów, co zachęca ich do podjęcia działania.Pozycja Internet jako narzędzie komunikacji w opinii respondentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Molga, AgnieszkaInternet jako powszechnie dostępna sieć o zasięgu ogólnoświatowym może stanowić i stanowi nieprzebrane źródło informacji, wiedzy, rozrywki, jak również znaczące narzędzie komunikacji międzyludzkiej. Większość cech Internetu (multimedialność, ogólnoświatowość, interaktywność, zasięg, dostępność), stanowią o jego istotnym wpływie na kontakty społeczne. W artykule podjęto próbę przedstawienia miejsca i roli Internetu w komunikacji społecznej.Pozycja Wirtualne zagrożenia dla rozwoju dzieci (na podstawie badań własnych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Cholewa, PaulinaŚwiat Internetu niesie bardzo wiele zagrożeń, szczególnie dla najmłodszych jego użytkowników – dzieci, które są podatne na wszelkie jego treści. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w Internecie spoczywa na rodzicach i nauczycielach. Aby móc przeciwstawić się zagrożeniom, potrzeba właściwej świadomości tychże osób. W niniejszym artykule przedstawiono niektóre wyniki badań dotyczących realnych zagrożeń ze strony Internetu, z którymi spotykają się dzieci.Pozycja Oferta edukacyjna w ramach projektu „Informatyka – inwestycją w przyszłość”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kuźmińska-Sołśnia, BeataW artykule zaprezentowano ofertę edukacyjną kierunku zamawianego informatyka w ramach projektu „Informatyka – inwestycją w przyszłość” oraz wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników dodatkowych zajęć dydaktycznych i stażu zawodowego, który umożliwił zdobycie kwalifikacji i kompetencji zawodowych dostosowanych do aktualnych wymogów rynku pracy.Pozycja E-materiały dydaktyczne – wyzwania merytoryczne i organizacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z wdrażaniem do polskiego systemu oświaty e-materiałów dydaktycznych. Podjęto próbę klasyfikacji e-materiałów dydaktycznych. Przedstawiono stan obecny i plany związane z rolą tych materiałów w polskim szkolnictwie. Przeanalizowano problemy merytoryczne i organizacyjne, jakie występują w czasie realizacji powyższego zadania. Zwrócono uwagę, na przykładzie nauczania informatyki i technologii informacyjnych, na rolę, jaką mogą odegrać e-materiały dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów, których treści merytoryczne ulegają szybkim zmianom. Wskazano na postępujący proces wykorzystywania przez wszystkie strony procesu dydaktycznego, szczególnie przy użyciu współczesnych mobilnych środków komunikacyjnych, tych materiałów. Przeanalizowano związane z wykorzystywaniem e-materiałów dydaktycznych tak udogodnienia, jak i zagrożenia dla pracy nauczycieli i uczniów/studentów.Pozycja E-podręczniki w nauczaniu matematyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Falkiewicz, Ewa; Maj, MonikaW pracy przedstawiono zagadnienie wykorzystania e-podręczników w nauczaniu matematyki na różnych poziomach kształcenia. Rozważono pytania: czy uczniowie chętnie używają e-podręczników i jakie korzyści im to przynosi.Pozycja Chmura obliczeniowa w edukacji – stan obecny i perspektywy dalszego jej wykorzystania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z wykorzystywaniem przez system edukacji chmury obliczeniowej. Zwrócono uwagę na podstawowe zalety i wady chmury obliczeniowej Przeanalizowano obecny stan wykorzystania chmury obliczeniowej w edukacji i możliwości dalszego jej wdrażania w polskiej oświacie. Uwzględniono tak aspekty merytoryczne związane z jej wykorzystaniem, jak również kwestie dotyczące finasowania sprzętu teleinformatycznego niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania chmury obliczeniowej. Przedstawiono problemy związane z utrzymaniem na odpowiednim poziomie stanu technicznego, infrastruktury chmury obliczeniowej w jednostkach oświatowych. Wskazano na konieczność szkolenia nauczycieli pod kątem efektywnego i bezpiecznego jej wykorzystywania. Omówiono komercyjne i bezpłatne programy, które mogą zostać wykorzystane przez uczniów i nauczycieli do korzystania z chmury obliczeniowej w procesie dydaktycznym.Pozycja Vplyv informačno-komunikačných technológií na výučbu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pavlovkin, Ján; Stebila, JánInformačno-komunikačné technológie predstavujú množinu techník, postupov a prostriedkov, ktoré sa využívajú na sprostredkovanie informácií. Medzi najvýznamnejšie možno zaradiť jazyk, písmo, kníhtlač, telegraf, telefón, rozhlas, televíziu či počítač. Ich typickými predstaviteľmi sú komunikačné médiá. Termín médium vychádza z technologického aspektu komunikácie, v ktorej plní úlohu sprostredkovateľa, nosiča informácií. V článku je opísaný vplyv niektorých informačno-komunikačných technológií na vzdelávanie.Pozycja Overovanie vplyvu informačno-komunikačných technológií na výučbu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pavlovkin, Ján; Stebila, JánV predkladanom článku autori uvádzajú predmet, vzorku a výsledky realizovaného prieskumu. Údaje spracované do tabuliek a grafov následne interpretujú, v závere uvádzajú aj odporúčania pre pedagogickú teóriu a prax.Pozycja Big Data w relacji do procesów zmian w edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Janczyk, JanuszImplementacje technologii informacyjnych w sferę edukacji cechują się od wielu lat wysoką dynamiką wzrostu. Najbardziej intrygującym i nierozpoznanym obecnie zjawiskiem, przenikającym nie tylko edukację, ale wszelkie działania ludzkie jest Big Data. Należy skorzystać z nowych możliwości IT w takim zakresie, aby przyspieszyć rozwój edukacyjnych zastosowań Big Data i ograniczyć wpływ dostrzeganych oraz przyszłych zagrożeń. Podjęto próbę ewaluacji technologii Big Data w obszarze indeksowania, pozyskiwania i dystrybucji informacji w kontekście usieciowionej edukacji.Pozycja Nowe media – nowe problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piecuch, AleksanderStosunkowo długie doświadczenie obecności technologii informacyjnych w edukacji pozwala spojrzeć na problemy efektywności wspomagania edukacji środkami informatycznymi z nieco innej perspektywy. Wiele badań prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych na świecie nie potwierdza skuteczności tych metod. Artykuł stanowi próbę ujęcia tego problemu z punktu widzenia polskiego systemu edukacji.Pozycja Postawa nauczyciela informatyki wobec pracy w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bałażak, MartaArtykuł dotyczy podstawowych elementów pracy nauczyciela. Obejmuje ona różne aspekty działalności w szkole, spełnianie obowiązków zawodowych, różne stosunki wobec pracy oraz te elementy opisu jego sylwetki zawodowej (np. wiedzy zawodowej m.in. jako znajomość zakresu wiedzy pedagogicznej niezbędnej do wykonywania działalności nauczycielskiej, wiedza o przedmiocie, uczeniu, wiedza o uczniu i o szkole), które pozwalają ocenić go jako pracownika i jako pedagoga. Przedstawiono też różne typy odpowiedzialności nauczyciela.Pozycja Symulatory wirtualnej rzeczywistości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kęsy, MarekPotencjał techniczny w zakresie kreowania wirtualnej rzeczywistości (VR) daje możliwość jej zastosowania w różnych dziedzinach i obszarach życia człowieka. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości wydaje się zasadne w procesach kształcenia. Przykładem praktycznego wykorzystania technologii wirtualnej rzeczywistości w procesach nauczania i szkoleniach mogą być symulatory VR stosowane w zakresie szkolenia wojskowego, medycynie lub technice.Pozycja Badania symulacyjne w nauczaniu energoelektroniki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szabłowski, StanisławW opracowaniu poruszono problematykę oprogramowania do badań symulacyjnych w energoelektronice. Przedstawiono przykłady jego zastosowania na zajęciach laboratoryjnych z napędów elektrycznych w Instytucie Nauk Technicznych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Wskazano aspekty dydaktyczne projektowania i badania przekształtników energoelektronicznych z wykorzystaniem środowisk symulacyjnych oraz zasady prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.Pozycja Środki komunikacji wizualnej i infografiki w edukacji, biznesie i innych obszarach życia społecznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iskierka, IwonaW artykule opisano rolę środków komunikacji wizualnej oraz infografik w różnych obszarach życia społecznego. Zwrócono uwagę na istotę infografik, które wykorzystują połączenie wzornictwa graficznego z danymi. Przedstawiono wybrane programy do efektywnego tworzenia infografik i elementów systemu identyfikacji wizualnej firmy.Pozycja Ukrywanie pól w formularzu w Django z wykorzystaniem jQuery(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wołoszyn, JacekBudowa aplikacji z wykorzystaniem frameworku jest efektywnym sposobem na szybkie stworzenie aplikacji bazodanowej. Często się jednak zdarza, że rozwiązania proponowane przez zaimplementowane procedury generujące kod wynikowy nie spełniają założeń, które wymaga aplikacja. Przykład opisuje odmienny sposób podejścia do rozwiązania problemu.Pozycja Potokowe przetwarzanie danych z dzienników systemowych z wykorzystaniem funkcji generatorów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wołoszyn, JacekW artykule przedstawiono problem wyszukiwania informacji w dziennikach systemowych. Zapisy z dzienników pozwalają na rozwiązanie wielu problemów nieprawidłowego działania systemu, czy wybranej aplikacji. Zastosowana procedura przetwarzania potokowego składa się z kilku etapów i jest bardzo elastyczna. Można ją łatwo zmodyfikować i wykorzystać do innych zastosowań.