Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 35 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6567
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Wpływ technologii informatycznej na przepływ wiedzy w przedsiębiorstwach high-tech(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kubiak, KrzysztofDynamika współczesnej gospodarki, jej sieciowość, wirtualizacja, niematerialność powodują, że przedsiębiorstwo musi stać się zorganizowaną jednostką, nastawioną na generowanie nowych wartości opartych na wiedzy. W kontekście funkcjonowania każdej organizacji wiedza staje się zasobem strategicznym, służącym budowaniu przewagi konkurencyjnej. Właściwe jej wykorzystanie, transfer oraz tworzenie umożliwiają systemy informatyczne. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych zrealizowanych na grupie przedsiębiorstw sektora farmaceutycznego. Firmy te należą do przedsiębiorstw wysokich technologii, zwanych również przedsiębiorstwami wiedzy. W badaniach zidentyfikowano oraz określono wpływ systemów informatycznych na przepływ wiedzy. Do przykładowych rozwiązań informatycznych zaliczono Internet, w tym strony www, pocztę elektroniczną, intranet, ekstranet, systemy zarządzania dokumentami, portale korporacyjne, hurtownie danych oraz inne bazy wiedzy. Zarządzanie wiedzą to nie tylko inicjatywy w zakresie technologii informatycznych, lecz również działania w obszarze kultury organizacyjnej, struktury organizacyjnej oraz motywacji. Systemy informatyczne bowiem nie zastąpią człowieka, który jest głównym właścicielem wiedzy, lecz będą zmierzały w kierunku coraz lepszego i szybszego jej przetwarzania oraz udostępniania.Pozycja Czynniki kształtujące poziom aktywności informacyjnej w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstw działających w Internecie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Krzesaj, MarcinW niniejszym artykule autor wysuwa następującą hipotezę badawczą: Na poziom internetowej aktywności informacyjnej osiąganej przez przedsiębiorstwa działające w Internecie wpływają między innymi następujące czynniki: • realizowane modele biznesowe, • wielkość przedsiębiorstwa, • okres działalności przedsiębiorstwa, • prowadzenie działalności tylko w Internecie lub działalności mieszanej. Analiza statystyczna wyników przeprowadzonych badań wykazała brak wpływu trzech spośród wymienionych czynników, tzn.: realizowanego modelu biznesowego, rodzaju działalności oraz okresu prowadzonej działalności na poziom syntetycznego miernika internetowej aktywności informacyjnej (SMIAI). Jedynie wielkość badanego przedsiębiorstwa wykazała istotny statystycznie wpływ na poziom SMIAI. Szczególnie zaskakuje brak wpływu realizowanego modelu biznesowego na poziom syntetycznych mierników internetowej aktywności informacyjnej badanych podmiotów. Należy podkreślić, że wyniki badań są ograniczone ze względu na reprezentatywność próby.Pozycja Methodology of integral evaluation of enterprise financial potential in the information society(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Khrushch, Nila; Grygoruk, PavloCompanies in the Ukraine are presently researching optimal forms of capital and current expense provision in an effort towards resolving their financial problems through quantitative evaluation of enterprises’ real financial ability. Bearing in mind the multidimensional nature of financial potential i.e. large numbers of diverse indexes, it is often impossible to precisely determine its causes and effects and choose the appropriate index from the aggregate. In such cases indexes ought to be correlated to form a system. The study of this system by means of one-dimensional statistical method does not offer the possibility of considering all diversities and complications in the correlation of indexes. It is possible to solve the above mentioned problem by means of data aggregation which aims at creating a compact and visible database, that is suitable for further research, making decisions and drawing conclusions. The concept proposed herein is an composite index system for the construction and interpretation of obtained results. The main hypothesis is its usefulness in describing the phenomenon and in obtaining the similar conclusions as those obtained from the whole aggregate of available indicators.Pozycja Klasyfikacja krajów UE-27 w zakresie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w 2011 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kasprzyk, BeataPrzedmiotem pracy były empiryczne badania segmentacyjne w ramach analiz klasyfikujących tzw. analiz skupień w ocenie rozwoju europejskich e-społeczeństw. Dokonano diagnozy – statystycznie istotnej – w zakresie „podobnego” oraz „rozbieżnego” poziomu rozwoju społeczeństw informacyjnych dla poszczególnych krajów UE-27 w 2011 roku. W pierwszej analizie grupowaniu podlegały dane ilościowe dotyczące zmiennych (wskaźników) związanych tylko z pomiarem społeczeństwa informacyjnego; w drugiej – dane łączące kategorie pomiaru społeczeństwa informacyjnego z parametrami dobrobytu ekonomicznego (jako stymulantą – dochodem narodowym PKB na mieszkańca i destymulantą – wskaźnikiem poziomu ubóstwa). Analizy potwierdziły tezę o istniejących dysproporcjach w zakresie ewaluacji poziomu rozwoju społeczeństw informacyjnych wśród krajów UE-27.Pozycja Wybrane aspekty niwelacji luki informacyjnej oraz jej wpływ na użyteczność informacji. Case study(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Jurga, AleksanderElementem strategicznym funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego XXI wieku jest informacja. Związane to jest między innymi z: globalizacją rynków i ich umiędzynarodowieniem, powstawaniem nowoczesnych rynków kapitałowych, jak również niestabilnością polityczną i finansową. Powoduje to narastającą liczbę problemów skutecznego zarządzania współczesnymi organizacjami, jak również szerzej pojętym społeczeństwem informacyjnym. Dlatego dąży się do usprawniania systemów informacyjnych. Ich jakość wpływa bowiem na użyteczność informacji. Z jej użytecznością związana jest luka informacyjna.Pozycja Wzrost znaczenia człowieka w gospodarce opartej na wiedzy – od zarządzania zasobami ludzkimi do zarządzania kapitałem ludzkim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Huk, KatarzynaW artykule zaprezentowano zmiany zachodzące w funkcji personalnej, które dokonały się w wyniku przejścia z gospodarki przemysłowej na gospodarkę opartą na wiedzy. W opracowaniu wskazuje się na wzrost znaczenia aktywów niematerialnych, takich jak: wiedza, umiejętności, kompetencje, kwalifikacje itd. i ich wpływ na zmiany wprowadzane w organizacji. Artykuł został przygotowany na podstawie literatury przedmiotu.Pozycja Reorganizacja systemu procesów –studium przypadku na przykładzie INSTAL Lublin Sp. z o.o.(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hofman, MariuszArtykuł prezentuje zagadnienia związane z reorganizacją systemu procesów i ma charakter studium przypadku. Ukazuje koncepcyjny zarys projektu reorganizacji oraz opisuje metodyczne uwarunkowania jego realizacji. W opracowaniu zawarta jest wiedza teoretyczna oraz doświadczenia praktyczne związane z redefiniowaniem strategii, procesów, postaw oraz struktur przedsiębiorstwa.Pozycja Formation of enterprise organizational management systems in terms of information economy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Havran, Volodymyr; Novakivskyi, IhorThe article regards the formation of enterprise’s organizational management systems in the context of the information economy. It defines and identifies changes in the development of principles for the organization of management system. The authors analyze evolutionary changes in business activity as well as features of new business forms. The main classical directions of improving organizational management systems in postindustrial society are presented.Pozycja Second-level Digital Divide (DD2): An investigation into online users’ skills(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Hales, Colin F.In the light of the universally accepted fact that information and communication technologies can serve towards the development of a society and a region, it was considered necessary to examine the state of the information society in the Subcarpathia region of Poland. An important aspect of this development is the levels of digital readiness and competence among its members. This is especially important in rural societies where the population may become increasingly disadvantaged, first in relative and then in absolute terms. In an attempt to measure the actual digital divide one should consider, not only access to digital tools but also access to the information superhighway, i.e. the Internet. It should also be noted that the so-called "second-level” digital divide, caused by several other factors associated with information access and use may be prevalent.Pozycja Ocena poziomu dojrzałości procesowej organizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Grela, GrzegorzWśród wielu kryteriów klasyfikacji organizacji takich jak liczba zatrudnionych osób, wielkość przychodu itp. celowa jest możliwość podziału organizacji ze względu na poziom dojrzałości procesowej. W ramach niniejszego artykułu przyjęto, że dojrzałość procesowa to stopień, w jakim wszystkie zasoby organizacji są optymalnie alokowane w stabilnych i opomiarowanych procesach, które umożliwiają realizację celów strategicznych organizacji. Ponadto najwyższy stopień dojrzałości procesowej wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy każdego procesu w organizacji w jego ciągłe doskonalenie. Poziom zarządzania procesami jest jednym z podstawowych kryteriów oceny jakości zarządzania przedsiębiorstwem dlatego do tradycyjnych wskaźników oceny jakości zarządzania organizacją należy dodać nowy wskaźnik obrazujący poziom dojrzałości procesowej. Ponadto efektywne zarządzanie procesami ma bezpośredni wpływ na pozycję konkurencyjną całej organizacji. W artykule zaprezentowane zostały wybrane cechy, na podstawie których można odróżnić dojrzałość od niedojrzałości procesowej organizacji. Opisana została procedura oceny dojrzałości procesowej, według której do oceny poziomu dojrzałości procesowej niezbędne jest zaadaptowanie jednego z istniejących bądź opracowanie własnego modelu dojrzałości procesowej. Sama ocena dojrzałości procesowej może być przeprowadzona według następującego schematu: 1. wybór modelu dojrzałości procesowej (lub opracowanie nowego), 2. parametryzacja modelu z uwzględnieniem specyfiki branży, 3. zebranie danych empirycznych, 4. analiza danych, 5. przygotowanie raportu końcowego. Ponadto w artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań oceny dojrzałości procesowej polskich organizacji.Pozycja Informacja w społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Górny, AdamInformacja jest dziś traktowana jako jeden z najważniejszych zasobów z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem. Posiadanie właściwego zasobu informacji determinuje zbudowanie wzajemnego zaufania w relacjach z wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem przedsiębiorstwa. Wymaga to stworzenia długofalowej strategii pozyskiwania informacji, wykorzystującej jej określone właściwości (cechy, parametry). Zapewnienie skuteczności zarządzania wymaga stworzenia warunków do sprawnego pozyskiwania, gromadzenia, interpretowania, przetwarzania i transmitowania informacji. Podejmowane działania, związane z pozyskiwaniem informacji, wpisują się w charakterystykę odpowiedzialności społecznej. Efektywne konkurowanie w coraz większym stopniu zależne jest od posiadanych zasobów informacyjnych i sposobu zarządzania nimi. Informacja traktowana jest jako wymierna wartość decydująca o pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa oparta jest na założeniu dobrowolności podejmowania działań, pozwalających na uzyskanie równowagi między ekonomicznym, ekologicznym i społecznym wymiarem funkcjonowania przedsiębiorstwa. W warunkach takich rola menedżera sprowadza się do obsługi posiadanych informacji oraz możliwości wykorzystania ich specyficznych cech, zależnych od rodzaju informacji. W opracowaniu wskazano na znaczenie informacji dla zapewnienia możliwości funkcjonowania organizacji, zgodnego z ideą odpowiedzialności społecznej. Przyjęto, że posiadanie właściwej informacji winno być traktowane jako determinanta jej rozwoju.Pozycja Uwagi na temat inteligentnej sieci dystrybucji energii i trzeciej rewolucji przemysłowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gontar, ZbigniewTemat artykułu związany jest z ideą trzeciej rewolucji przemysłowej Jeremy’ego Rifkina, według której wiodącą rolę w trzeciej rewolucji przemysłowej będą odgrywały te przedsiębiorstwa oraz instytucje, które staną się jednocześnie elektrowniami produkującymi energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Ocena przedsiębiorstw i instytucji w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej będzie koncentrować się na efektywności energetycznej procesów biznesowych realizowanych przez te organizacje. W tym sensie podstawową jednostką organizacyjną w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej będzie inteligentna organizacja, rozumiana jako pojedyncza elektrownia lub klaster przedsiębiorstw bądź instytucji rozumiany jako mikrosieć elektroenergetyczna. W artykule wykazano, że wyniki tych rewolucyjnych przekształceń doprowadzą do powstania fraktalnej organizacji. Integracja współpracujących ze sobą – w sensie efektywności energetycznej – inteligentnych organizacji do postaci fraktalnej nastąpi dzięki wykorzystaniu koncepcji cyfrowego laboratorium analitycznego. Zostanie ono powołane do wykonywania analiz biznesowych i eksploracji procesów biznesowych z punktu widzenia ich efektywności energetycznej. Analityka biznesowa i eksploracja procesów oraz ich realizacja poprzez centrum kompetencji będą podstawą zarządzania korporacyjnego w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej.Pozycja Cyfrowa rewolucja w muzeach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gontar, BeataProjekty badawcze finansowane przez UE przyczyniają się do powstawania bibliotek cyfrowych i rozwoju cyfrowych technologii. Cyfrowe zasoby sprawiają, że są one łatwiej dostępne i otwarte dla ludzi. W ten sposób można poznawać własne dziedzictwo kulturowe oraz przyczynić się do jego ochrony. Wprowadzenie zawartości dziedzictwa kulturowego do Internetu przyciąga nowych odbiorców. Muzea wykorzystując ICT starają się dotrzeć do zróżnicowanych środowisk swoich odbiorców, zapewniając im zdolność do dostosowywania i wzbogacenia swoich doświadczeń przed, podczas i po wizycie. Funkcje aplikacji mobilnych, które umożliwiają odwiedzającym spersonalizowanie swoich wizyt muzealnych, obejmują zaplanowanie niestandardowej trasy wycieczki, wskazanie drogi (orientowanie się w przestrzeni i wykorzystanie systemu nawigacji), tworzenie zakładek i dostęp do mediów społecznościowych, gdzie można skomentować swoją wizytę lub przeczytać uwagi innych. Celem artykułu jest przegląd zastosowań technologii informatycznych wykorzystywanych w muzeach na świecie i w Polsce. Zaliczamy do nich rozszerzoną rzeczywistość, audioprzewodniki, wirtualne muzea i wirtualne spacery.Pozycja Social potential in spatial organization and urban development in terms of forming of informational society(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gabrel, Mykola; Khromyak, Josef; Lysyak, NataliyaThis article investigates the relationship between the social potential of city and the architecture and town-planning organization. As such the problem of public potential for urban planning tasks was analyzed on theoretical basis and research methods were selected. The social characteristics of Lwow were identified in the light of the city objective and subjective properties. An association between the social potential and the spatial potential was identified. A justification of the ways in which spatial changes are based on the requirements of structuralization and the effective use of public potential.Pozycja Dojrzałość procesowa gmin w świetle współczesnych paradygmatów zarządzania publicznego. Zastosowanie zarządzania procesowego w urzędach gmin – wyniki badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Flieger, MichałInstytucje samorządu terytorialnego dokonują adaptacji metod i koncepcji zarządzania, które sprawdziły się w biznesie wraz z ich stosowną akomodacją. Jedną z takich metod, która sprzyja poprawie skuteczności działania urzędów gmin jest zastosowanie zarządzania procesowego w funkcjonowaniu urzędów. Wdrożenie ZP wymaga przejścia przez tzw. poziomy dojrzałości procesowej. Każdy poziom wymaga podjęcia wielu działań i spełnienia odpowiednich kryteriów. Badania pokazują, że ZP nie jest powszechnie stosowane w urzędach gmin w Polsce.Pozycja Wzrost znaczenia firm informatycznych dla gospodarki Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dziechciarz, TomaszW artykule autor przeprowadza analizę ekonomiczną największych firm informatycznych Podkarpacia (w tym spółki GPW „Asseco Poland S.A. Grupa Kapitałowa”). Stały się one – po akcesji Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku – potentatami gospodarki tego regionu kraju, wykorzystując okres koniunktury lat 2005–2007 do opanowania rynku usług informatycznych dla sektora bankowego w Polsce i Europie Wschodniej. Autor analizuje także wzrastającą rolę tych przedsiębiorstw z punktu widzenia edukacji informatycznej zarówno przedsiębiorców, jak i klientów – w czasie narastającego światowego kryzysu ekonomicznego. Reasumując – można stwierdzić, że sukces rozwoju firm informatycznych na Podkarpaciu związany jest z pozyskaniem młodej, bardzo dobrze wykształconej i – co najważniejsze – miejscowej kadry informatyków. Natomiast ważną rolę w rozwoju branży IT, a tym samym społeczeństwa informacyjnego na Podkarpaciu – odgrywają: bliskość dużego, międzynarodowego lotniska w Jasionce, przebiegająca w pobliżu autostrada A-4 oraz fakt bliskości rynków zbytu na Ukrainie. Ważnym czynnikiem jest także pozytywne nastawienie władz lokalnych promujących specjalizację regionu w przemyśle lotniczym oraz w takich innowacyjnych usługach, jakimi są usługi informatyczne.Pozycja Gospodarka informacyjna a wielkość sektora informacyjnego w wybranych krajach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Czerwiński, AdamCelem artykułu było zidentyfikowanie zależności pomiędzy poziomem rozwoju współczesnej gospodarki informacyjnej, określanej mianem gospodarki wiedzy – GOW, w wybranych krajach a wielkością ich sektora informacyjnego. Istniejące metodyki pomiaru skali sektora informacyjnego w poszczególnych gospodarkach narodowych napotykają bowiem różne trudności o charakterze metodycznym (brak jednolitej metodologii i powszechnie akceptowanych wskaźników pomiaru) oraz statystycznym (brak odpowiednich, porównywalnych danych). Dlatego poszukiwano zależności pomiędzy skalą sektora informacyjnego w gospodarkach wybranych krajów a poziomem ich rozwoju opisanym przy pomocy różnych znanych indeksów i wskaźników. Stwierdzono, że dla danych w 2000 roku i 2008 roku wyjaśnienie skali sektora informacyjnego za pomocą indeksów gospodarki wiedzy publikowanych przez Instytut Banku Światowego: Indeksu Wiedzy (ang. Knowledge Index – KI) oraz Indeksu Gospodarki Wiedzy (ang. Knowledge Economy Index – KEI) prowadzi do zbyt dużych błędów. Najlepszą zmienną do tego celu okazał się wskaźnik rozwoju społecznego (ang. Human Development Index – HDI). W tym przypadku prosta regresji dla analizowanych danych jest dobrze dopasowana, a jej parametry są istotne statystycznie. Pozwala to dokonywać szybkiego oszacowania skali sektora informacyjnego w poszczególnych krajach na podstawie publikowanych przez UNDP wartości wskaźnika HDI.Pozycja Wpływ marki produktu na kształtowanie wartości klastra rolno-spożywczego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Chorób, RomanPrawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się struktury integracyjne występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji. Konkurencja, rozumiana jako walka producentów o konsumenta na rynku, staje się główną siłą napędową gospodarki rynkowej, mechanizmem regulującym zachowania podmiotów na rynku. Atrybuty takie, jak niska cena czy prawidłowo zbudowana sieć dystrybucji są dość łatwe do zniwelowania przez konkurentów. W opracowaniu zaprezentowano wpływ marki produktu na kształtowanie wartości klastra rolno-spożywczego. Skuteczne zarządzanie wykreowaną marką dostarcza przedsiębiorstwom mocnego instrumentu konkurowania. Uznana marka bowiem, przez postrzeganie w niej istotnych korzyści emocjonalnych przez klientów, podwyższa wartość produktu dla klienta. Mając do wyboru produkt bezmarkowy i markowy klienci najczęściej wybierają produkt markowy, dostrzegając w nim wyższą jakość, za którą skłonni są więcej zapłacić.Pozycja Badanie użyteczności oraz dostępności interfejsu w aplikacjach mobilnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Borys, Magdalena; Plechawska-Wójcik, MałgorzataPopularność wykorzystania urządzeń mobilnych w dostępie do informacji oraz w komunikacji stale rośnie. Tworząc nową aplikację mobilną, czy planując przeniesienie istniejącego serwisu na platformę mobilną, należy pamiętać o potrzebach i wymaganiach wszystkich użytkowników, a także o ograniczeniach interakcji między użytkownikiem a interfejsem aplikacji wynikających z zastosowanych technologii, rozmiaru i typu urządzenia mobilnego czy otoczenia, w którym urządzenie jest wykorzystywane. Dlatego też zapewnienie wysokiej jakości stron oraz aplikacji mobilnych jest zadaniem niełatwym, a także kosztownym. W artykule przestawiono koncepcję użyteczności interfejsów aplikacji oraz stron mobilnych, jako jednego z najważniejszych czynników jakości oprogramowania. Omówiono klasyfikację metod badania użyteczności, ich miejsce w procesie wytwarzania oprogramowania oraz szczegółowo przedstawiono najpopularniejsze metody badania użyteczności, takie jak: prototypowanie, analizę heurystyczną, wędrówkę poznawczą oraz testy użyteczności z użytkownikiem. Dodatkowo w artykule poruszono zagadnienie dostępności interfejsu dla użytkownika z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. Zaprezentowano istniejące standardy, zbiory dobrych praktyk oraz metody analizy dostępności interfejsu w różnych etapach jego tworzenia.Pozycja Funkcjonowanie przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Beyer, KarolinaGlobalizacja, zmiany technologiczne, nieograniczony przepływ informacji przyczyniły się do powstania gospodarki opartej na wiedzy. Nowe warunki gospodarcze wymagają od organizacji, aby przekształciła się w nowy typ – organizację opartą na wiedzy. W pierwszej części artykułu przedstawiono warunki gospodarki opartej na wiedzy, a następnie skoncentrowano się na omówieniu nowego typu organizacji, przejawiającej koncepcje, cechy i zasady organizacji opartej na wiedzy. Artykuł zwraca uwagę na najważniejszy składnik organizacji opartej na wiedzy, tj. wiedzę pracowników.