Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(17)2016

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2015

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 44
  • Pozycja
    The prospects of a confederation: Ukraine, Poland, Lithuania, Belarus
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kostiuk, Oleksandr
    In the article the possibility of unification of Poland, Ukraine, Lithuania and Belarus in a confederal association. Analyzes the political, economic, military and social benefits of working in these countries. The reasons for creating this association of states is to protect the political and military aggression of Russia, and protection from the economic aggression of Western Europe.
  • Pozycja
    Ukrainian model of cooperation between social education and social works
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Behal, Onysya Mykilaivna
    The articles provides philosophic analysis of the core of social works as the component of educational and up-bringing process. The author researched the nature and the function of it, its role in the formation of outlook culture of modern youth as students. The author also observes the cooperation between social work and social education on the example of Ukrainian model. The author investigated conditions and means of organic combination of social work and educational and up-bringing process.
  • Pozycja
    Budowanie kapitału społecznego młodzieży w kontekście szkolnej i wirtualnej „kultury nieufności”
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Dusza, Bożena
    Kapitał społeczny (zarówno indywidualny, jak i grupowy) jest niezbędny do budowania społeczeństwa obywatelskiego. Tymczasem w społeczeństwie (nie tylko polskim) obserwowany jest jego deficyt. Badacze kapitału społecznego poszukują miejsc jego tworzenia. W artykule stawiam pytanie, czy jest możliwe budowanie kapitału społecznego wśród młodzieży w warunkach szkolnej i wirtualnej kultury nieufności, z jaką się na co dzień spotykają.
  • Pozycja
    Negotiations and diplomatic protocol as a mean of political conflicts resolution
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Siekunova, Iuliia
    The author of the article made an attempt to prove the relevance and importance of such topic as negotiations and diplomatic protocol as a mean of conflicts resolution. Bases of negotiations were determined; etymology of word “protocol”, the role and importance of diplomatic protocol for the development of modern international politics was described.
  • Pozycja
    Dynamika zmian ekosystemów leśnych pod wpływem imisji przemysłowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Falencka-Jabłońska, Małgorzata
    W artykule przedstawione zostały wyniki badań ekosystemów leśnych pod wpływem immisji przemysłowych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym oraz proces powstawania pustyni industriogennej. Wskazano, że wyniki wieloletnich badań procesów degradacji środowiska przyrodniczego stanowią podstawę i mogą być wykorzystane w procesie dydaktycznym przyczynowo-skutkowego odzwierciedlenia relacji człowiek–środowisko.
  • Pozycja
    Analýza rizikových faktorov modelových situácií v nácviku kontroly rizika
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Hašková, Alena; Tóth, Matúš; Tureková, Ivana
    Základným predpokladom zdarného priebehu akéhokoľvek verejného podujatia je garantovanie jeho bezpečnosti. Za týmto účelom je potrebné zabezpečiť náležité zaškolenie osôb podieľajúcich sa na realizácii priebehu podujatia. Pri uplatňovaní aktivizujúcich metód môže byť efektívnosť zaškoľovania príslušných osôb výraznou mierou zvyšovaná. V príspevku je prezentovaná metodika využitia konkrétnej modelovej situácie určenej na nácvik kontroly rizík pri organizovaní kultúrno-spoločenských podujatí. Modelová situácia vychádza z organizácie hudobno-tanečného festivalu Outbreak konaného v meste Banská Bystrica.
  • Pozycja
    Pozorovanie a koučing pri hodnotení ľudského činiteľa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tureková, Ivana; Hašková, Alena
    Funkčnosť, spoľahlivosť a bezpečnosť zložitých technologických systémov, ktoré pozostávajú z elementárnych komponentov, je determinovaná ich kvalitnou údržbou. V článku je popísaný príklad reálneho postupu pracovníkov počas opravy elektromotora v atómovej elektrárni. Metódou partnerskej kontroly pri riadenej činnosti bolo hodnotené dodržiavanie zásad bezpečnosti práce nestranným pozorovateľom. Cieľom bolo zistiť chybovosť ľudského činiteľa. Ako nástroje zisťovania odchýlok od štandardného postupu pri oprave elektromotora boli použité koučing a pozorovanie. Boli identifikované viaceré zlyhania ľudského činiteľa. Opatrenia na uplatnenie nástrojov na prevenciu ľudských chýb boli založené na preškoľovaní a sebauvedomovaní si nesprávnosti postupov zamestnancov v dôsledku objektívnych aj subjektívnych príčin a uvedomenie si osobnej zodpovednosti pracovníkov za kvalitne a bezpečne vykonanú prácu.
  • Pozycja
    Kompetencje analityczne współczesnego menedżera i ich rozwój w procesie edukacji formalnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Muryjas, Piotr; Wawer, Monika
    W erze cyfryzacji wzrasta znaczenia podejścia analitycznego w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw. Z tego powodu coraz istotniejsze staje się posiadanie kompetencji posługiwania się analityką biznesową przez współczesnych menedżerów. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych dotyczących poziomu kompetencji analitycznych menedżerów oraz ich potrzeb edukacyjnych w tym obszarze. Uzyskane wyniki potwierdzają wysoką świadomość konieczności posiadania tych kompetencji oraz wskazują edukację formalną jako pożądany sposób eliminacji luki kompetencyjnej w zakresie analityki biznesowej.
  • Pozycja
    Preferowane metody doskonalenia kompetencji pracowniczych – różnice międzypokoleniowe
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mendryk, Iwona
    Jednym z kluczowych instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi staje się obecnie zarządzanie kompetencjami. Uwagę zarówno teoretyków zarządzania, jak i praktyków zajmuje poszukiwanie rozwiązań ułatwiających identyfikację i rozwój kompetencji. Skuteczność zarządzania kompetencjami pracowników może zwiększać m.in. implementacja programów wspierania doskonalenia kompetencji. Celem artykułu jest identyfikacja różnic w zakresie preferowanych metod doskonalenia kompetencji pracowników w różnym wieku, reprezentantów pokoleń Y, X i Baby Boomers. Na podstawie wyników badań, w których uczestniczyło 2027 osób zatrudnionych w dużych i średnich przedsiębiorstwach, wskazano na preferowane przez pracowników w różnym wieku metody doskonalenia kompetencji oraz sformułowano wnioski dla potrzeb HRM na podstawie stwierdzonych różnic.
  • Pozycja
    The influence of a management style on the psychological mental bornout of municipal services employees
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Filatova, Olga; Filatov, Vitaliy; Semenova, Alena
    The article investigates to the nature of the influence of management style on the formation and development of mental burnout among municipal employees.
  • Pozycja
    Wiedza doradców metodycznych na temat tablic interaktywnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Czerski, Wojciech
    W niniejszym artykule poruszona została tematyka znajomości tablic interaktywnych przez doradców metodycznych. Na wstępie opisane zostało, kim są doradcy i jaką rolę pełnią w systemie edukacji w świetle obowiązujących przepisów. Zaprezentowane w drugiej części wyniki badań pokazują, że doradcy metodyczni mają dużą wiedzę na temat tablic interaktywnych. Wiedzą oni, gdzie i w jaki sposób mogą one być wykorzystane, co daje im możliwość pomagać zarówno młodym, jak i bardziej doświadczonym nauczycielom.
  • Pozycja
    Tradycjonalista czy innowator? Nauczyciel wobec wyzwań współczesności
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zielińska, Monika
    Artykuł podejmuje kwestie związane ze zmianą roli nauczyciela, którą wymusza charakter współczesnych przemian społecznych. Obecna forma edukacji oparta na schematycznym działaniu i „bezpiecznych” metodach nauczania nie odpowiada potrzebom pokolenia wychowanego w świecie nowych technologii. Wymagania stawiane współczesnym nauczycielom związane są z kreowaniem przestrzeni edukacyjnej ucznia, tak by wyzwolić w nim potrzebę samodzielnego formułowania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi, pobudzić motywację, kształtować odważne podejmowanie decyzji oraz innowacyjność działania i myślenia.
  • Pozycja
    Relacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Musiał, Emilia
    Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na rolę relacji między uczniami i nauczycielami, od których zależą nie tylko zainteresowania i zamiłowania uczniów do danego przedmiotu, ich wyniki i konkretne wiadomości, ale także to, jak będzie im się wiodło w życiu i jak rozwiną się jako ludzie. Dobre relacje między nauczycielami i uczniami są tajemnicą sukcesu udanego nauczania. Tylko gdy w relacjach panuje duch zachęty i współpracy, a ludzie wierzą w siebie i mogą rozwijać swoje potencjały, aktywowane zostają systemy motywacji, które odgrywają ogromną rolę w procesach uczenia się. Dziś, gdy internet stał się ważną przestrzenią społeczną współczesnego ucznia, nie sposób pominąć i tego obszaru do budowania relacji otwierającego uczniom możliwość komunikacji nie tylko w sprawach dydaktycznych, ale i wychowawczych. Jednak nie zapominajmy, że najwyższą wartość będą miały relacje tworzone dwuwymiarowo – poprzez regularne spotkania bezpośrednie i przez internet.
  • Pozycja
    Postawa wobec pracy współczesnego nauczyciela wyrazem jego stosunku do działań pedagogicznych w szkole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bałażak, Marta
    Artykuł dotyczy pobieżnego (z racji jego objętości) opisu stosunku współczesnego nauczyciela do pracy. Czynnikami wspomagającymi dokonanie analizy jest opis postaw wobec pracy pedago-gicznej, elementów wskazujących na gotowość do pracy, jego relacje do przemian współczesności oraz pożądane cechy współczesnego pedagoga.
  • Pozycja
    Kolorowanie kodu źródłowego programu a proces jego analizy syntaktycznej – badania eye-trackingowe
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Andrzejewska, Magdalena
    W artykule przedstawiono wyniki eksperymentu, w którym badano wpływ kolorowania kodu programu na proces jego analizy składniowej. Uczestnikami eksperymentu było 13 studentów kierunku informatyka. Zastosowano technikę okulografii w celu śledzenia procesu wyszukiwania błędów syntaktycznych. Zaobserwowano, że podświetlanie składni nie wpłynęło na efektywność wykonania zadania. Nie stwierdzono również istotnych różnic w wartościach parametrów eye-trackingowych w przypadku analizy kodu czarno-białego i kolorowego.
  • Pozycja
    Wpływ rodzaju wizualizacji materiałów e-learningowych na przyrost poziomu wiedzy badanych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lis, Renata; Kosicka, Ewelina
    Koncepcja kształcenia z wykorzystaniem komputera stale zyskuje nowych zwolenników, a wśród instytucji korzystających z takich rozwiązań coraz częściej pojawiają się uczelnie wyższe. Jest to efektem dynamicznej zmiany niektórych treści dydaktycznych, a sama forma nauczania z wykorzystaniem materiałów e-learningowych daje możliwość ich aktualizacji i szybkiej modernizacji. Istotną kwestią w przypadku projektowania szkoleń e-learningowych jest zastosowanie odpowiednich rodzajów wizualizacji treści służących zwiększeniu efektywność nauczania. W artykule przedstawiono i omówiono wyniki przeprowadzonych badań dotyczących wpływu sposobu wizualizacji treści dydaktycznych w kursach e-learningowych na poziom przyrostu wiedzy.
  • Pozycja
    Uczniowie klas I–III szkół podstawowych miejskich i wiejskich jako użytkownicy narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Myśliwiec, Katarzyna
    Funkcjonowanie człowieka w dobie dynamicznego rozwoju technologii, szerokiego dostępu do wiedzy, a także możliwości komunikowania się ludzi z najodleglejszych zakątków świata zdeterminowało formowanie się społeczeństwa informacyjnego. Raporty statystyczne potwierdzają, że aktywnymi użytkownikami technologii informacyjno-komunikacyjnych są również dzieci. W niniejszym artykule poruszona zostanie problematyka obywatelstwa dziecka w młodszym wieku szkolnym w społeczeństwie informacyjnym.
  • Pozycja
    Technologia rozszerzonej rzeczywistości w rozwijaniu wyobraźni dzieci i młodzieży
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warchoł, Tomasz
    W artykule przedstawiono teoretyczną analizę definicji wyobraźni wraz z jej podziałem, na podstawie której przedstawiono praktyczną realizację aplikacji AR-book, której działanie opiera się na wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości w rozwijaniu wyobraźni dzieci i młodzieży.
  • Pozycja
    Przykłady zastosowań programu GeoGebra w edukacji matematycznej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nowak, Janusz
    W artykule przybliżone zostały zasady działania, podstawowe funkcje i możliwości interaktywnego programu GeoGebra, który wspomaga nauczanie matematyki. Program ten doskonale nadaje się dla uczniów i nauczycieli, którzy chcą uatrakcyjnić prowadzone przez siebie zajęcia. Działanie i możliwości aplikacji zostały poparte rozwiązaniami kilku przykładów (z różnych poziomów kształcenia) wraz z odpowiednim komentarzem.
  • Pozycja
    „Komunikowanie o sobie” w internecie w dobie dominacji ikonosfery
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wasylewicz, Magdalena
    Artykuł jest próbą zwrócenia uwagi na kontrowersyjne praktyki młodzieży związane z umieszczaniem swoich zdjęć i filmów w sieci. Masowa publiczność „karmiona” jest niezliczonymi ilościami obrazów dostarczanych codziennie przez media i codziennie jest „głodna” nowych wrażeń. Tak głodna, że sama na coraz większą skalę umieszcza w internecie „różne” swoje prywatne, a nawet intymne zdjęcia czy filmiki. Współcześnie mamy do czynienia z zalewem fotografii narcystycznej. Do tego, by zaistnieć, zostać zauważonym, konieczne staje się prowokacyjne zwrócenie na siebie uwagi, a wstyd jest niemodny i nieopłacalny.