Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(17)2016
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2015
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(17)2016 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 44
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Humanitarian compound of modernization of higher education in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Vlasenko, FedirThe article observes the main tendencies of modernization of Ukrainian education. Determines the place of humanitarian education in determined process. Determines the role of humanitarian education in the training of modern competitive specialist. Outlines the trends of modern education in Ukraine.Pozycja Rada rodziców – pomiędzy formalną a nieformalną edukacją dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lulek, BarbaraWspółczesny system kształcenia nie kończy się na szkole jako formalnym podmiocie odpowiedzialnym za proces kształcenia i wychowania młodego pokolenia. Dzieci i młodzież zdobywają wiedzę i kształtują umiejętności także w szeroko rozumianym środowisku nieszkolnym, które bogate jest w jakościowo różne bodźce edukacyjne. W takiej sytuacji oczekiwać należy od szkoły rezygnacji z monopolizacji kształcenia i certyfikacji kompetencji na rzecz zaspokajania potrzeb i rozwijania aspiracji dydaktycznych uczniów na zasadach edukacyjnego partnerstwa. Naturalnym sprzymierzeńcem nauczycieli w wymienionych przedsięwzięciach zmierzających do harmonizowania oddziaływań edukacji szkolnej i nieszkolnej jest społeczność rodziców, a zwłaszcza ich formalna reprezentacja – rada rodziców. Organy rodzicielskie w szkole w sposób naturalny mogą inicjować działania środowiskowe, dążąc do uwzględniania w pracy szkoły doświadczeń pozaszkolnych uczniów, a także włączać podmioty funkcjonujące w najbliższym otoczeniu w proces nauczania i wychowania szkolnego. Dlatego też treść niniejszego artykułu, o charakterze teoretyczno-empirycznym, jest próbą odpowiedzi na pytanie o inicjowanie przez radę rodziców działań zmierzających do realizacji edukacji środowiskowej i określenia jej modelu.Pozycja Wartości w procesie kształcenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Babiarz, Mirosław; Garbuzik, PawełHarmonia życia i współdziałania wspólnoty zależy od zestawu wartości, z jakim mamy do czynienia w danym społeczeństwie, a więc z tym wszystkim, co łączy ludzi. Od systemu wartości, jakim kierujemy się w życiu, bardzo często zależą: jakość naszego życia społecznego, postaw obywatelskich, efekty realizowanych projektów zawodowych i społecznych, jakość życia rodzinnego i zadowolenia osobistego Dlatego edukacja staje dziś przed koniecznością podejmowania działań, aby pożądane wartości mogły być przez uczniów rozpoznawane, świadomie wybierane i respektowane, stanowiąc trwałe źródło inspiracji.Pozycja The disclosure of modern education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Levcheniuk, E.V.In the article progress of humanities trends are considered in the conditions of development of globalization processes. The core principles of the organization of modern education must be the following: humanitarization, diferentiation, integration and disclosure. The modern pedagogics is oriented to create such a preparation system that would use newest achievements in the field of informational technologies and would allow reflect the specifics of professional activity and form the ability to adapt in professional environment.Pozycja Zoom do vzdelávania seniorov U3V na KTIT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Širka, Ján; Šebo, MiroslavCeloživotné vzdelávanie je programom dnešnej doby a cieľom vzdelávacích inštitúcií je vytvárať a inovovať obsahy vzdelávania seniorom študujúcim na UTV. Príspevok približujemoderné formyvzdelávania seniorov s využitím e-learningu, VRE a sociálnych sietí. Študenti univerzity tretieho veku v programe IKT strácajú zábrany a aktívne využívajú prostriedky modernej doby k zlepšeniu svojej kvality života.Pozycja Rola organizacji młodzieżowych w polskiej edukacji proobronnej – jaka przyszłość?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Soler, UrszulaMłodzieżowe organizacje proobronne stanowią coraz istotniejszy element polskiego systemu bezpieczeństwa. Poprzez swoje różnorodne działania służą polskiej edukacji proobronnej i przyczyniają się do kształtowania postaw patriotycznych wśród młodzieży. W ostatnich latach obserwować możemy coraz bardziej prężny ich rozwój i większe nimi zainteresowanie ze strony instytucji państwowych. Czy młodzieżowe organizacje proobronne będą stanowiły w przyszłości istotny element polskiego systemu bezpieczeństwa? Wszystko wskazuje na to, że tak.Pozycja Aktywny uczeń na I etapie edukacyjnym – od idei do codziennych wyborów zawodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szumna, DorotaEdukacja wczesnoszkolna, mimo zachodzących powoli zmian, to wciąż etap zdominowany przez transmisyjny model nauczania oparty na nauczycielskim przekazie gotowych treści. Wprowadzenie do codziennych zajęć rzeczywistej intelektualnej aktywności uczniów nie wydaje się tak trudne i obciążające, jak to czasem deklarują nauczyciele. Można np. zacząć od wyrównania proporcji w zakresie stosowanych metod (opartych głównie na aktywności nauczyciela i na aktywności uczniów), a przy tym postawić na zadania będące wyzwaniami dla uczniów.Pozycja International research of technical curriculum(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mach, PetrThe article’s main topic is the research of primary school technical education in the Czech Republic, in the Federal Republic of Germany and in Slovakia. Modern society cannot do without technical development, information technologies and seeking new sources of energy while maintaining ecological balance. This trend requires essential changes in the system of education. Technical literacy must become an important part of education as early as on the elementary school level. Monitoring and analysis of various approaches to technical education in the countries listed above is one of the key outputs of an international project named World of Work (WOW), which has got the registration number 2015-1-SK01-KA201-008942.Pozycja Technology education and presentation of knowledge using educational posters within the EU project conception(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tvarúžka, VáclavThe paper deals with the part project activities for popularisation of science and technology focused on popularisation and technology education. The accent put on information technology and internet sources blocked the impact of printed media. There is described the strategy of medial effects and transferring of knowledge through educational posters focused on the project Windows of Science Wide Open. CZ 1.07/2.3.00/45.0004. Educational posters present scientific subjects in integrating knowledge of various subjects of science and technologies. This form of medial impact had positive reactions among pupils and teachers of primary and secondary schools and we recommend their other use within projects.Pozycja Koncepcje innowacyjnych pomocy dydaktycznych Pracowni Mechatroniki Samochodowej i ich zastosowanie w kształceniu studentów kierunku mechatronika(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krupa, KrzysztofW artykule opisano zagadnienia realizowane w Pracowni Mechatroniki Samochodowej oraz aktualne jej wyposażenie. Ponadto przedstawiono szereg innowacyjnych pomocy dydaktycznych wykonanych przez studentów oraz perspektywy rozwoju Pracowni.Pozycja Interdisciplinary approach to technical education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krotký, Jan; Korytář, Jindřich; Simbartl, PetrThe authors introduce a realistic concept of innovation in teaching technical subjects at primary schools with regard to sustainable development of industrial society. The concept is based on the published results of an institutional survey carried within six organizations which are concerned with teaching the educational area of Man and the World of Work and preparing teachers for the area. The survey was conducted as a part of the project Erasmus +Activity 1, action strategic partnerships for school education no. 2015-1-SK01-KA201-008942 and as a training of the institute of informal way of teaching at Techmania Technology Center. The innovation is seen especially in interdisciplinary connections between subjects, implementation of new modern technologies in teaching and support of informal education.Pozycja Komputerowe wspomaganie kształcenia z zakresu harmonogramowania produkcji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kosicka, Ewelina; Lis, RenataRealizowana na uczelniach technicznych tematyka kształcenia przyszłych inżynierów jest ściśle powiązana z zagadnieniami związanymi z nowymi technologiami, stosowanymi materiałami, a także z organizacją produkcji. Chcąc przybliżyć zagadnienia związane właśnie z tym obszarem produkcji, nie sposób pominąć ważnego jej elementu, jakim jest harmonogramowanie produkcji. To właśnie harmonogramowanie pozwala wdrożyć plan funkcjonowania firmy, określając szczegóły pracy, zamówień czy magazynowania. Wiedza odnosząca się do tego obszaru pozwala zrozumieć logikę działań podejmowanych w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów Politechniki Lubelskiej, dotyczących zastosowania komputerowego wspomagania kształcenia z zakresu harmonogramowania produkcji.Pozycja Wykorzystanie metodyk zwinnych do poprawy wiedzy i umiejętności projektowych studentów kierunków technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Jabłoński, BartoszW artykule zostały przedstawione wyniki badań dotyczące skuteczności wdrażania zwinnych metodyk w ramach realizowanych projektów przez wybrane grupy studentów technicznych. Została opisana zastosowana gra symulacyjna, która pozwoliła na praktyczne zapoznanie się z zasadami podejścia Scrum. Przedstawiono również propozycję praktycznej adaptacji podejścia zwinnego do realiów projektów studenckich z uwzględnieniem specyfiki i ograniczeń czasowych.Pozycja Overenie učebných zdrojov pre využívanie medzipredmetových vzťahov s technikou(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bánesz, Gabriel; Plachá, Ivana; Depešová, JanaK medzipredmetový vzťahom, ktoré sa uplatňujú s predmetov technika, je pomerne málo vzdelávacích materiálov použiteľných v praxi. Autori vo svojom príspevku uvádzajú výsledky z tvorby a overovaní takýchto materiálov vo vyučovacom procese u žiakov 8. ročníka. Cieľom výskumu bolo zistiť, ako vplýva využívanie pracovných listov a ďalších učebných zdrojov s témou dejín techniky na schopnosť žiakov hľadať, nachádzať a uplatňovať medzipredmetové vzťahy v predmete technika. Príspevok uvádza výsledky výskumu spracované štandardnými štatistickými metódami.Pozycja Badanie układów komutacyjnych w kształceniu inżynierów informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono umiejscowienie problematyki badań elektronicznych układów komutacyjnych w treściach kształcenia inżynierów kierunku informatyka. Na bazie analizy rozwiązań istniejących opisano projekt i realizację stanowiska do badania multipleksera, demultipleksera oraz szyny przesyłu danych. Stanowisko poddano wielokryterialnej ocenie sędziów kompetentnych, dokonano analizy wyników badań i wyciągnięto wnioski.Pozycja Edukacja zdalna w strategii szkoły wyższej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Morańska, DanutaCechą charakterystyczną początku XXI w. jest rozwój nowoczesnych form kształcenia z wykorzystaniem internetu. Przyczyn występowania tego zjawiska należy się doszukiwać w rozwoju technologii sieciowych oraz zachodzących procesach globalizacji sprzyjających wzrostowi znaczenia edukacji na odległość. Jej różne modele są ciągle dyskutowane, testowane i wdrażane, począwszy od wykorzystania internetu jako dodatkowego źródła informacji, po całkowicie zdalny proces uczenia się, włącznie z kontrolą aktywności oraz oceną wyników nauczania i tworzeniem społeczności uczących się.Pozycja Kolektywna realizacja projektów w rozproszonym środowisku online(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stolińska, AnnaWe współczesnym świecie coraz trudniej jest wskazać profesje, w których pracuje się indywidualnie. O tym, że wzrasta znaczenie umiejętności pracy zespołowej, świadczą badania prowadzone wśród pracodawców podkreślających, iż jest to kluczowa cecha, którą powinien posiadać dobry pracownik. Z drugiej strony postępujący proces globalizacji i coraz częściej występująca konieczność współpracy z osobami fizycznie znajdującymi się w dużej odległości każe zwrócić uwagę na możliwości technologiczne, których dostarcza sieć internetowa i aplikacje chmurowe (cloud computing). W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących pracy zespołowej studentów w środowisku wirtualnym (online), w szczególności przedstawiono najważniejsze spostrzeżenia dotyczące nastawienia i doświadczeń studentów związanych z kolektywną realizacją projektów.Pozycja Realizacja informatycznego systemu zarządzania szkołą na podstawie analizy wyników badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tuczyński, KrystianArtykuł ukazuje realizację informatycznego systemu zarządzania szkołą. Wspomniany system powstał na podstawie szczegółowej i wielowymiarowej analizy wyników badań pedagogicznych z zakresu efektywności wykorzystywania e-dzienników w szkołach podstawowych oraz gimnazjach. Powstałe oprogramowanie cechuje duża łatwość obsługi i intuicyjność, w związku z czym mogłoby być ono wprowadzone do obecnych systemów szkolnych.Pozycja Umiejętność programowania jako element kształcenia studentów kierunków nieinformatycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kulasa, Jerzy; Nizioł, AnnaProgności rynku pracy, mówiąc o kompetencjach cyfrowych, szczególne miejsce przypisują programowaniu. Niektórzy z nich stawiają tezy, że języki programowanie staną się nowym alfabetem profesjonalistów XXI w. W publicznej dyskusji na temat edukacji coraz częściej podkreśla się fakt, że we współczesnym świecie umiejętność programowania staje się trzecim, wręcz niezbędnym językiem. Stąd też celem tego opracowania jest zweryfikowanie poziomu wiedzy i umiejętności programowania wśród studentów kierunku nieinformatycznego, ale bardzo intensywnie korzystającego z różnorodnych narzędzi informatycznych w trakcie zajęć z przedmiotów praktycznych, a także wykorzystania (lub zamiaru wykorzystania) oraz oceny przydatności programowania w przyszłej pracy zawodowej.Pozycja Vzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bánesz, Gabriel; Tomková, VieraKatedra techniky a informačných technológií rieši projekty so zameraním na vzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania, ktoré môžu používať študenti odbornej univerzitnej katedry jednak v dištančnej forme a zároveň aj v rámci kontaktných hodín na cvičeniach. Pre vytvorenie vzdialených laboratórií pre pneumatický systém budú použité technické prostriedky využívajúce prvky PLC spolu s internetovým rozhraním pre vzdialený prístup a priamy prístup, metodiky a vzdelávacie materiály vhodné pre zaradenie do vzdelávacieho procesu. Overením navrhovaných experimentov bude zároveň riešený aj výskum vplyvu takýchto experimentov pre rozvoj kompetencií budúcich učiteľov odborných technických predmetov, čo je v súčasnosti veľmi potrebné, vzhľadom na rozvoj duálneho vzdelávania. Prínos projektu spočíva v tom, že vzdialený prístup k laboratóriám spolu s kontaktným vyučovaním umožní užívateľovi získavať nové poznatky z oblasti pneumatického systému. Predkladaný projekt svojimi výstupmi prispeje k zvýšeniu kompetencií učiteľov odborných technických predmetov z predmetnej oblasti.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »