Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(17)2016
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(17)2016 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 44
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaVzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bánesz, Gabriel; Tomková, VieraKatedra techniky a informačných technológií rieši projekty so zameraním na vzdialené laboratóriá v dištančných formách vzdelávania, ktoré môžu používať študenti odbornej univerzitnej katedry jednak v dištančnej forme a zároveň aj v rámci kontaktných hodín na cvičeniach. Pre vytvorenie vzdialených laboratórií pre pneumatický systém budú použité technické prostriedky využívajúce prvky PLC spolu s internetovým rozhraním pre vzdialený prístup a priamy prístup, metodiky a vzdelávacie materiály vhodné pre zaradenie do vzdelávacieho procesu. Overením navrhovaných experimentov bude zároveň riešený aj výskum vplyvu takýchto experimentov pre rozvoj kompetencií budúcich učiteľov odborných technických predmetov, čo je v súčasnosti veľmi potrebné, vzhľadom na rozvoj duálneho vzdelávania. Prínos projektu spočíva v tom, že vzdialený prístup k laboratóriám spolu s kontaktným vyučovaním umožní užívateľovi získavať nové poznatky z oblasti pneumatického systému. Predkladaný projekt svojimi výstupmi prispeje k zvýšeniu kompetencií učiteľov odborných technických predmetov z predmetnej oblasti.
- PozycjaKolorowanie kodu źródłowego programu a proces jego analizy syntaktycznej – badania eye-trackingowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Andrzejewska, MagdalenaW artykule przedstawiono wyniki eksperymentu, w którym badano wpływ kolorowania kodu programu na proces jego analizy składniowej. Uczestnikami eksperymentu było 13 studentów kierunku informatyka. Zastosowano technikę okulografii w celu śledzenia procesu wyszukiwania błędów syntaktycznych. Zaobserwowano, że podświetlanie składni nie wpłynęło na efektywność wykonania zadania. Nie stwierdzono również istotnych różnic w wartościach parametrów eye-trackingowych w przypadku analizy kodu czarno-białego i kolorowego.
- PozycjaWpływ rodzaju wizualizacji materiałów e-learningowych na przyrost poziomu wiedzy badanych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lis, Renata; Kosicka, EwelinaKoncepcja kształcenia z wykorzystaniem komputera stale zyskuje nowych zwolenników, a wśród instytucji korzystających z takich rozwiązań coraz częściej pojawiają się uczelnie wyższe. Jest to efektem dynamicznej zmiany niektórych treści dydaktycznych, a sama forma nauczania z wykorzystaniem materiałów e-learningowych daje możliwość ich aktualizacji i szybkiej modernizacji. Istotną kwestią w przypadku projektowania szkoleń e-learningowych jest zastosowanie odpowiednich rodzajów wizualizacji treści służących zwiększeniu efektywność nauczania. W artykule przedstawiono i omówiono wyniki przeprowadzonych badań dotyczących wpływu sposobu wizualizacji treści dydaktycznych w kursach e-learningowych na poziom przyrostu wiedzy.
- PozycjaKoncepcje innowacyjnych pomocy dydaktycznych Pracowni Mechatroniki Samochodowej i ich zastosowanie w kształceniu studentów kierunku mechatronika(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Krupa, KrzysztofW artykule opisano zagadnienia realizowane w Pracowni Mechatroniki Samochodowej oraz aktualne jej wyposażenie. Ponadto przedstawiono szereg innowacyjnych pomocy dydaktycznych wykonanych przez studentów oraz perspektywy rozwoju Pracowni.
- PozycjaRola organizacji młodzieżowych w polskiej edukacji proobronnej – jaka przyszłość?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Soler, UrszulaMłodzieżowe organizacje proobronne stanowią coraz istotniejszy element polskiego systemu bezpieczeństwa. Poprzez swoje różnorodne działania służą polskiej edukacji proobronnej i przyczyniają się do kształtowania postaw patriotycznych wśród młodzieży. W ostatnich latach obserwować możemy coraz bardziej prężny ich rozwój i większe nimi zainteresowanie ze strony instytucji państwowych. Czy młodzieżowe organizacje proobronne będą stanowiły w przyszłości istotny element polskiego systemu bezpieczeństwa? Wszystko wskazuje na to, że tak.
- PozycjaHumanitarian compound of modernization of higher education in Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Vlasenko, FedirThe article observes the main tendencies of modernization of Ukrainian education. Determines the place of humanitarian education in determined process. Determines the role of humanitarian education in the training of modern competitive specialist. Outlines the trends of modern education in Ukraine.
- PozycjaPostawa wobec pracy współczesnego nauczyciela wyrazem jego stosunku do działań pedagogicznych w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bałażak, MartaArtykuł dotyczy pobieżnego (z racji jego objętości) opisu stosunku współczesnego nauczyciela do pracy. Czynnikami wspomagającymi dokonanie analizy jest opis postaw wobec pracy pedago-gicznej, elementów wskazujących na gotowość do pracy, jego relacje do przemian współczesności oraz pożądane cechy współczesnego pedagoga.
- PozycjaTechnologia rozszerzonej rzeczywistości w rozwijaniu wyobraźni dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono teoretyczną analizę definicji wyobraźni wraz z jej podziałem, na podstawie której przedstawiono praktyczną realizację aplikacji AR-book, której działanie opiera się na wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości w rozwijaniu wyobraźni dzieci i młodzieży.
- PozycjaUmiejętność programowania jako element kształcenia studentów kierunków nieinformatycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kulasa, Jerzy; Nizioł, AnnaProgności rynku pracy, mówiąc o kompetencjach cyfrowych, szczególne miejsce przypisują programowaniu. Niektórzy z nich stawiają tezy, że języki programowanie staną się nowym alfabetem profesjonalistów XXI w. W publicznej dyskusji na temat edukacji coraz częściej podkreśla się fakt, że we współczesnym świecie umiejętność programowania staje się trzecim, wręcz niezbędnym językiem. Stąd też celem tego opracowania jest zweryfikowanie poziomu wiedzy i umiejętności programowania wśród studentów kierunku nieinformatycznego, ale bardzo intensywnie korzystającego z różnorodnych narzędzi informatycznych w trakcie zajęć z przedmiotów praktycznych, a także wykorzystania (lub zamiaru wykorzystania) oraz oceny przydatności programowania w przyszłej pracy zawodowej.
- PozycjaTechnology education and presentation of knowledge using educational posters within the EU project conception(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tvarúžka, VáclavThe paper deals with the part project activities for popularisation of science and technology focused on popularisation and technology education. The accent put on information technology and internet sources blocked the impact of printed media. There is described the strategy of medial effects and transferring of knowledge through educational posters focused on the project Windows of Science Wide Open. CZ 1.07/2.3.00/45.0004. Educational posters present scientific subjects in integrating knowledge of various subjects of science and technologies. This form of medial impact had positive reactions among pupils and teachers of primary and secondary schools and we recommend their other use within projects.
- PozycjaUczniowie klas I–III szkół podstawowych miejskich i wiejskich jako użytkownicy narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Myśliwiec, KatarzynaFunkcjonowanie człowieka w dobie dynamicznego rozwoju technologii, szerokiego dostępu do wiedzy, a także możliwości komunikowania się ludzi z najodleglejszych zakątków świata zdeterminowało formowanie się społeczeństwa informacyjnego. Raporty statystyczne potwierdzają, że aktywnymi użytkownikami technologii informacyjno-komunikacyjnych są również dzieci. W niniejszym artykule poruszona zostanie problematyka obywatelstwa dziecka w młodszym wieku szkolnym w społeczeństwie informacyjnym.
- PozycjaUkrainian model of cooperation between social education and social works(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Behal, Onysya MykilaivnaThe articles provides philosophic analysis of the core of social works as the component of educational and up-bringing process. The author researched the nature and the function of it, its role in the formation of outlook culture of modern youth as students. The author also observes the cooperation between social work and social education on the example of Ukrainian model. The author investigated conditions and means of organic combination of social work and educational and up-bringing process.
- PozycjaInternational research of technical curriculum(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mach, PetrThe article’s main topic is the research of primary school technical education in the Czech Republic, in the Federal Republic of Germany and in Slovakia. Modern society cannot do without technical development, information technologies and seeking new sources of energy while maintaining ecological balance. This trend requires essential changes in the system of education. Technical literacy must become an important part of education as early as on the elementary school level. Monitoring and analysis of various approaches to technical education in the countries listed above is one of the key outputs of an international project named World of Work (WOW), which has got the registration number 2015-1-SK01-KA201-008942.
- PozycjaWiedza doradców metodycznych na temat tablic interaktywnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Czerski, WojciechW niniejszym artykule poruszona została tematyka znajomości tablic interaktywnych przez doradców metodycznych. Na wstępie opisane zostało, kim są doradcy i jaką rolę pełnią w systemie edukacji w świetle obowiązujących przepisów. Zaprezentowane w drugiej części wyniki badań pokazują, że doradcy metodyczni mają dużą wiedzę na temat tablic interaktywnych. Wiedzą oni, gdzie i w jaki sposób mogą one być wykorzystane, co daje im możliwość pomagać zarówno młodym, jak i bardziej doświadczonym nauczycielom.
- PozycjaRelacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Musiał, EmiliaCelem opracowania jest zwrócenie uwagi na rolę relacji między uczniami i nauczycielami, od których zależą nie tylko zainteresowania i zamiłowania uczniów do danego przedmiotu, ich wyniki i konkretne wiadomości, ale także to, jak będzie im się wiodło w życiu i jak rozwiną się jako ludzie. Dobre relacje między nauczycielami i uczniami są tajemnicą sukcesu udanego nauczania. Tylko gdy w relacjach panuje duch zachęty i współpracy, a ludzie wierzą w siebie i mogą rozwijać swoje potencjały, aktywowane zostają systemy motywacji, które odgrywają ogromną rolę w procesach uczenia się. Dziś, gdy internet stał się ważną przestrzenią społeczną współczesnego ucznia, nie sposób pominąć i tego obszaru do budowania relacji otwierającego uczniom możliwość komunikacji nie tylko w sprawach dydaktycznych, ale i wychowawczych. Jednak nie zapominajmy, że najwyższą wartość będą miały relacje tworzone dwuwymiarowo – poprzez regularne spotkania bezpośrednie i przez internet.
- PozycjaDynamika zmian ekosystemów leśnych pod wpływem imisji przemysłowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Falencka-Jabłońska, MałgorzataW artykule przedstawione zostały wyniki badań ekosystemów leśnych pod wpływem immisji przemysłowych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym oraz proces powstawania pustyni industriogennej. Wskazano, że wyniki wieloletnich badań procesów degradacji środowiska przyrodniczego stanowią podstawę i mogą być wykorzystane w procesie dydaktycznym przyczynowo-skutkowego odzwierciedlenia relacji człowiek–środowisko.
- PozycjaWykorzystanie metodyk zwinnych do poprawy wiedzy i umiejętności projektowych studentów kierunków technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Jabłoński, BartoszW artykule zostały przedstawione wyniki badań dotyczące skuteczności wdrażania zwinnych metodyk w ramach realizowanych projektów przez wybrane grupy studentów technicznych. Została opisana zastosowana gra symulacyjna, która pozwoliła na praktyczne zapoznanie się z zasadami podejścia Scrum. Przedstawiono również propozycję praktycznej adaptacji podejścia zwinnego do realiów projektów studenckich z uwzględnieniem specyfiki i ograniczeń czasowych.
- PozycjaKompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Serwatko, KatarzynaAutorki poruszają w artykule kwestie związane z kompetencjami informatycznymi i ich samooceną dokonaną przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kompetencje informatyczne tej grupy zawodowej są niezwykle istotne w kontekście oceny kształcenia i uczenia się przez całe życie. Stanowią także istotny element podtrzymywania i rozwoju jakości komunikacji w edukacji na każdym poziomie nauczania.
- PozycjaThe disclosure of modern education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Levcheniuk, E.V.In the article progress of humanities trends are considered in the conditions of development of globalization processes. The core principles of the organization of modern education must be the following: humanitarization, diferentiation, integration and disclosure. The modern pedagogics is oriented to create such a preparation system that would use newest achievements in the field of informational technologies and would allow reflect the specifics of professional activity and form the ability to adapt in professional environment.
- PozycjaPreferowane metody doskonalenia kompetencji pracowniczych – różnice międzypokoleniowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mendryk, IwonaJednym z kluczowych instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi staje się obecnie zarządzanie kompetencjami. Uwagę zarówno teoretyków zarządzania, jak i praktyków zajmuje poszukiwanie rozwiązań ułatwiających identyfikację i rozwój kompetencji. Skuteczność zarządzania kompetencjami pracowników może zwiększać m.in. implementacja programów wspierania doskonalenia kompetencji. Celem artykułu jest identyfikacja różnic w zakresie preferowanych metod doskonalenia kompetencji pracowników w różnym wieku, reprezentantów pokoleń Y, X i Baby Boomers. Na podstawie wyników badań, w których uczestniczyło 2027 osób zatrudnionych w dużych i średnich przedsiębiorstwach, wskazano na preferowane przez pracowników w różnym wieku metody doskonalenia kompetencji oraz sformułowano wnioski dla potrzeb HRM na podstawie stwierdzonych różnic.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »