Dydaktyka Informatyki
URI dla tego Zbioru
Czasopismo „Dydaktyka Informatyki” jest rocznikiem naukowym wydawanym przez Laboratorium Zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Na swoich łamach podejmuje istotne z punktu widzenia naukowego, społecznego i edukacyjnego problemy związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w konstytuującym się społeczeństwie informacyjnym. Celem czasopisma jest stworzenie platformy międzynarodowej wymiany myśli, doświadczeń oraz prezentacji wyników badań w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informatycznych, informacyjnych i multimedialnych w procesach edukacyjnych na każdym etapie kształcenia. Na łamach „Dydaktyki Informatyki” Autorzy mają możliwość zaprezentowania własnych poglądów, opinii i wyników badań naukowych, które nie były dotąd publikowane w innych czasopismach.
Szerokie spektrum problematyki wykorzystania komputerów przez współczesnego człowieka skłania do podejmowania w poszczególnych wydaniach problemów monotematycznych. Stąd każdy numer „Dydaktyki Informatyki” poświęcany jest innemu obszarowi tematycznemu.Czasopismo jest głównie adresowane do pracowników naukowych, nauczycieli i studentów specjalności nauczycielskich oraz wszystkich tych, którzy w swojej pracy zawodowej lub nauce wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne.
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Informatyki według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 152
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaAnalfabetyzm cyfrowy wyzwaniem dla dydaktyki informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarRozwój społeczeństwa informacyjnego napotyka bariery świadomościowe. Wielkie grupy Polaków i Europejczyków nie znają podstawowych kompetencji związanych z wykorzystaniem sprzętu informatycznego i posługiwaniem się technologiami informacyjnymi. Przed edukacją informacyjną wyrastają nowe wyzwania.
- PozycjaAutomatyzacja procesu archiwizacji przyrostowej danych z wykorzystaniem Git(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wołoszyn, JacekWykonywanie przyrostowych kopii zapasowych jest zdecydowanie bardziej efektywne od tworzenia archiwizacji całościowej danych. W przypadku dużych zbiorów różnice w czasie procesu wykonywania kopii i objętości pliku tworzonego materiału widać natychmiast, ponieważ kopiowane są tyko pliki, w których nastąpiły zmiany, co znacznie zmniejsza ilość miejsca potrzebnego na przechowywanie kolejnych kopii. W artykule tym pokazano przykład wykorzystania systemu do wykonywania kopii zapasowej z kontrolą wersji backupu, która pozwala w przypadku częstych zmian treści w plikach szybko odnaleźć i przywrócić właściwą wersję. Połączenie tego rozwiązania z Cronem umożliwia całkowitą automatyzację procesu.
- PozycjaBadania symulacyjne w nauczaniu energoelektroniki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szabłowski, StanisławW opracowaniu poruszono problematykę oprogramowania do badań symulacyjnych w energoelektronice. Przedstawiono przykłady jego zastosowania na zajęciach laboratoryjnych z napędów elektrycznych w Instytucie Nauk Technicznych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Wskazano aspekty dydaktyczne projektowania i badania przekształtników energoelektronicznych z wykorzystaniem środowisk symulacyjnych oraz zasady prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.
- PozycjaBBC micro:bit jako narzędzie nowoczesnej edukacji technicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Szabłowski, StanisławMicro:bit to płytka przeznaczona do nauki elektroniki i programowania dla dzieci i młodzieży. W opracowaniu przeprowadzono analizę sprzętową układu oraz środowisk programistycznych. Wskazano na możliwości zastosowania płytki Micro:bit w edukacji STEAM. W zakończeniu zamieszczono komentarze i wnioski praktyczne.
- PozycjaBezpieczeństwo systemu informatycznego jako proces(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wołoszyn, JacekNiniejszy artykuł stanowi krótkie wprowadzenie w zagadnienia bezpieczeństwa danych w systemach komputerowych. Zagadnienia te stanowią ważny element polityki bezpieczeństwa. Zwrócono szczególną uwagę na aspekt bezpieczeństwa do informacji elektronicznej jako procesu.
- PozycjaBig Data w relacji do procesów zmian w edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Janczyk, JanuszImplementacje technologii informacyjnych w sferę edukacji cechują się od wielu lat wysoką dynamiką wzrostu. Najbardziej intrygującym i nierozpoznanym obecnie zjawiskiem, przenikającym nie tylko edukację, ale wszelkie działania ludzkie jest Big Data. Należy skorzystać z nowych możliwości IT w takim zakresie, aby przyspieszyć rozwój edukacyjnych zastosowań Big Data i ograniczyć wpływ dostrzeganych oraz przyszłych zagrożeń. Podjęto próbę ewaluacji technologii Big Data w obszarze indeksowania, pozyskiwania i dystrybucji informacji w kontekście usieciowionej edukacji.
- PozycjaChmura obliczeniowa w edukacji – stan obecny i perspektywy dalszego jej wykorzystania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z wykorzystywaniem przez system edukacji chmury obliczeniowej. Zwrócono uwagę na podstawowe zalety i wady chmury obliczeniowej Przeanalizowano obecny stan wykorzystania chmury obliczeniowej w edukacji i możliwości dalszego jej wdrażania w polskiej oświacie. Uwzględniono tak aspekty merytoryczne związane z jej wykorzystaniem, jak również kwestie dotyczące finasowania sprzętu teleinformatycznego niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania chmury obliczeniowej. Przedstawiono problemy związane z utrzymaniem na odpowiednim poziomie stanu technicznego, infrastruktury chmury obliczeniowej w jednostkach oświatowych. Wskazano na konieczność szkolenia nauczycieli pod kątem efektywnego i bezpiecznego jej wykorzystywania. Omówiono komercyjne i bezpłatne programy, które mogą zostać wykorzystane przez uczniów i nauczycieli do korzystania z chmury obliczeniowej w procesie dydaktycznym.
- PozycjaCODESYS – uniwersalne narzędzie do programowania sterowników PLC(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Bartman, Jacek; Sobczyński, DariuszW artykule przedstawiono środowisko CoDeSys jako uniwersalne narzędzie do programowania sterowników PLC zgodne z normą IEC-61131-3. We wstępie do pracy zostały zdefiniowane oczekiwania, jakie należy postawić środowisku do programowania sterowników PLC. Następnie scharakteryzowano CoDeSys, podkreślając jego niezależność od producenta sterownika oraz możliwość pisania, symulowania oraz wizualizacji działania programów bez potrzeby posiadania fizycznego urządzenia. W dalszej części skrótowo omówiono, w jaki sposób przygotować program oraz zasymulować i zwizualizować jego pracę. Podsumowując wskazano na niezwykle aktualną w dobie pandemii COVID cechę środowiska CoDeSys, jakim jest możliwość łatwego wykorzystania go do zdalnego nauczania programowania sterowników PLC.
- PozycjaCyberprzestępczość wśród nieletnich – charakterystyka zjawiska, jego skala i przeciwdziałanie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Czerski, WojciechWspółcześnie wiele osób, a zwłaszcza młodzi ludzie, nie wyobraża sobie już świata bez nowoczesnych technologii. Dzięki nim mogą bez wychodzenia z domu robić praktycznie wszystko na co mają ochotę (nawet działać nie do końca zgodnie z prawem). Jednakże to przywiązanie do cyfrowego świata niesie szereg zagrożeń. Dzieci i młodzież ze względu na swoje przywiązanie do urządzeń, relacji w sieci i często lekkomyślności mogą stać się łatwym celem przestępców w cyberprzestrzeni. Mogą oni również stać się sprawcami, a to za sprawą złudnej anonimowości w sieci. Z tego też względu autor podjął próbę głębszego spojrzenia na zjawisko cyberprzestępczości wśród nieletnich prezentując między innymi jego skalę.
- Pozycja„Cyfrowa szkoła” – skok w przyszłość dydaktyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szewczyk, AgnieszkaArtykuł ukazuje ideę „Cyfrowej Szkoły” poprzez porównanie jej z placówką tradycyjną. Zawarto w nim korzyści i zagrożenia tej nowej formy nauczania, porównanie kosztów przedsięwzięcia oraz wyniki badań opinii uczniów i nauczycieli w wybranej „Cyfrowej Szkole”.
- PozycjaE-learning studentów na przykładzie uczelni wyższych w Szczecinie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Szewczyk, AgnieszkaArtykuł zwraca uwagę na stosunkowo nową formę dydaktyki, jaką jest nauczanie na odległość – tzw. e-learning. Zawarto w nim podstawowe informacje o istocie tej techniki dydaktyki i podano jej zalety oraz wady. Zaprezentowano również stan zaawansowania prac i plany w zakresie wdrażania platformy edukacyjnej e-learningu w szczecińskich uczelniach wyższych.
- PozycjaE-learning – zalety i wady z punktu widzenia studenta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sito, Patrycja; Molga, Agnieszka; Hermanowicz, ArturE-learning, który dotychczas był określany jako „nauczanie na odległość” nabrał dużo większej wartości przez wzrost zainteresowania Internetem. Stał się on bardzo popularny, ponieważ dostęp do niego jest praktycznie wszędzie, przez co e-nauczanie zwiększyło swoje możliwości i jakość nauczania tą metodą. Mechanizm edukacji jest podstawowym procesem w życiu człowieka, który ma ogromny wpływ na jego rozwój. Dzięki olbrzymiemu rozwojowi technologii informacyjnej powoli tradycyjna nauka w murach szkoły zostaje wypierana przez metody nowocześniejsze, do których można z powodzeniem zaliczyć e-nauczanie. W artykule podjęto próbę przedstawienia problematyki związanej z możliwymi zagrożeniami negatywnymi, szkodliwymi i niepożądanymi treściami w sieci, a także jej ogromnymi zaletami widzianymi przez studenta.
- PozycjaE-materiały dydaktyczne – wyzwania merytoryczne i organizacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, ZbigniewW artykule przedstawiono problemy związane z wdrażaniem do polskiego systemu oświaty e-materiałów dydaktycznych. Podjęto próbę klasyfikacji e-materiałów dydaktycznych. Przedstawiono stan obecny i plany związane z rolą tych materiałów w polskim szkolnictwie. Przeanalizowano problemy merytoryczne i organizacyjne, jakie występują w czasie realizacji powyższego zadania. Zwrócono uwagę, na przykładzie nauczania informatyki i technologii informacyjnych, na rolę, jaką mogą odegrać e-materiały dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów, których treści merytoryczne ulegają szybkim zmianom. Wskazano na postępujący proces wykorzystywania przez wszystkie strony procesu dydaktycznego, szczególnie przy użyciu współczesnych mobilnych środków komunikacyjnych, tych materiałów. Przeanalizowano związane z wykorzystywaniem e-materiałów dydaktycznych tak udogodnienia, jak i zagrożenia dla pracy nauczycieli i uczniów/studentów.
- PozycjaE-podręczniki w nauczaniu matematyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Falkiewicz, Ewa; Maj, MonikaW pracy przedstawiono zagadnienie wykorzystania e-podręczników w nauczaniu matematyki na różnych poziomach kształcenia. Rozważono pytania: czy uczniowie chętnie używają e-podręczników i jakie korzyści im to przynosi.
- PozycjaEdukacja dorosłych w programie ERASMUS+(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Iskierka, IwonaW artykule omówiono zagadnienia związane z ideą kształcenia dorosłych w programie Erasmus+. Program Erasmus+ wszedł w życie 1 stycznia 2014 roku i jego realizacja jest zaplanowana na siedem lat, do roku 2020. W wielu programach Unii Europejskiej realizowane są działania w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego. Również w Polsce opracowano strategię rozwoju kształcenia ustawicznego, zgodną z ideą działań Unii Europejskiej w tej dziedzinie. Zgodnie z podstawowym założeniem programu Erasmus+ inwestowanie w kształcenie i szkolenie jest kluczem do uwolnienia ludzkiego potencjału, bez względu na wiek i sytuację społeczną.
- PozycjaEdukacja informatyczna w nauczaniu początkowym – kilka obszarów potrzebnych zmian(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Musioł, MarcinOd lat edukacja informatyczna w klasach 1–3 realizowana jest obligatoryjnie. Mimo tego wiele problemów jej dotyczących do dziś nie zostało rozwiązanych. Należą do nich m.in. brak pracowni komputerowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów, niewystarczające kompetencje informatyczne wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zbyt ubogie w treści informatyczne programy nauczania i związane z nimi podręczniki, popełnianie przez nauczycieli błędów metodycznych, zwłaszcza w braku przydzielania uczniom konkretnych czynności informatycznych i w kontrolowaniu ich wykonania oraz w niewłaściwym integrowaniu i korelowaniu treści informatycznych.
- Pozycja„Edukacja wczesnoszkolna. Scenariusze lekcji z komputerem, tabletem i nie tylko”, wyd. Presscom, Wrocław 2015, ss. 240, ISBN 978-83-64512-55-1 – kilka refleksji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, Wojciech
- PozycjaEdukacja z zakresu TIK a problem wiktymizacji człowieka doby społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Opar, Anna; Piątek, TadeuszWspółczesne społeczeństwo określa się mianem społeczeństwa informacyjnego, wiedzy. W społeczeństwie tym dominują osoby, które zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym posługują się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. odsetek przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu przekroczył 90%. Ponad trzy czwarte gospodarstw domowych w Polsce miało w domu szerokopasmowy dostęp do Internetu, z Internetu korzysta regularnie 69,9% osób w wieku 16–74. Z kolei z danych Policji wynika, że nasila się zjawisko e-przestępczości. Stąd też istotne wydaje się zagadnienie, jak nie stać się ofiarą e-przestępcy jako e-obywatel, funkcjonujący w e-społeczeństwie.
- PozycjaEwolucja katalogu kompetencji informacyjnych nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, WojciechW niniejszym artykule dokonano próby usystematyzowania zagadnień związanych ze zdefiniowaniem oraz katalogiem kompetencji informatycznych nauczycieli. Porównane zostały również dokumenty odnoszące się do kształcenia nauczycieli, w celu oceny zachodzących na przestrzeni lat zmian w prawodawstwie oświatowym.
- PozycjaGeneza i rozwój wykorzystania komputerów i Internetu przez dzieci i młodzież w Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Unii Europejskiej. Aspekty porównawcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Łuszczek, KrzysztofWykorzystanie komputerów i Internetu w edukacji sprzyja budowie społeczeństwa o nowej jakości – społeczeństwa informacyjnego. Doświadczenia Stanów Zjednoczonych i niektórych krajów Unii Europejskiej na tym polu pokazują, że w ciągu dwóch ostatnich dekad dokonało się to przez kilka charakterystycznych etapów. Jest to entuzjazm początku, a także dwa etapy, które możemy określić jako „zawiedzione nadzieje” i „nową drogę”. Porównując USA i kraje UE dostrzegamy wiele wspólnych doświadczeń, ale pojawiają się również akcenty indywidualne, szczególnie na etapie budowy „nowej drogi” mającej pomóc określić nowy zestaw paradygmatów służących efektywnemu i bezpiecznemu wykorzystaniu komputerów oraz Internetu przez młodych użytkowników.