Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)2018
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3995
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)2018 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 45
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Digital natives a edukacja(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sołtysiak, WiolettaCelem artykułu jest pokazanie różnych podglądów na temat współczesnych użytkowników nowych technologii nazywanych digital nativ. Niektórzy autorzy określają dzisiejszych uczących się cyfrowymi ekspertami z racji permanentnego obcowania w sieci. Natomiast inni zauważają, iż przebywanie w wirtualnym świecie nie pretenduje do miana zaawansowanego użytkownika nowych technologii. Temu przekonaniu towarzyszą wieloletnie spostrzeżenia autorki oraz wypowiedzi samych studentów, którzy często czują się osamotnieni w zetknięciu z akademicką rzeczywistością. Artykuł jest próbą pokazania, iż mimo ciągłych zmian, rozwoju technologii, zalewu informacji wciąż są pożądane relacje mistrz–uczeń.Pozycja Miejsce internetu w czasie wolnym współczesnych Polaków(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Orłowska, Małgorzata; Błeszyński, Jacek J.Czas wolny można wykorzystywać w internecie. Treścią podjętych rozważań jest analiza profilu korzystania z internetu przez współczesnych Polaków w kontekście ich zainteresowań i preferencji w wolnym czasie. Wysnute wnioski odnoszą się do dyrektyw wychowawczych dotyczących kompetencji cyfrowych.Pozycja Technologie informacyjno-komunikacyjne w relacjach członków rodzin transnarodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Winiarczyk, AnnaW artykule zaprezentowano fragmenty szerszych badań poświęconych relacjom wewnątrzrodzinnym. Na potrzeby niniejszej analizy wyłoniono kwestie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych do utrzymywania relacji i komunikowania się członków rodzin transnarodowych. Jak wynika z materiałów źródłowych, upowszechnienie nowych technologii komunikacyjnych wpływa współcześnie na odmienne możliwości podtrzymywania bliskości między osobami funkcjonującymi w strukturze transnarodowej. Przedstawione wyniki badań koncentrują się m.in. na sposobach kontaktów, używanych do tego celu urządzeniach czy częstotliwości komunikacji z migrantem.Pozycja Przestępczość komputerowa – aspekty prawne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Witek, KatarzynaAutorka omawia wybrane aspekty prawne przestępczości komputerowej. W pierwszej części artykułu poruszono kwestie związane z definiowaniem przestępczości komputerowej. Kolejne zagadnienie dotyczą rodzaju przestępstw możliwych do popełnienia z wykorzystaniem komputera z uwzględnieniem klasyfikacji przestępstw komputerowych na gruncie polskiego prawa karnego. Autorka wykorzystuje dwie prawno-porównawcze metody badawcze, tj. historyczno-opisową oraz formalno-dogmatyczną.Pozycja Badanie skuteczności systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Krawiec, JerzyW artykule przedstawiono problematykę dotyczącą ewaluacji skuteczności zabezpieczeń systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Zdefiniowano cele pomiaru oraz zaproponowano model pomiarowy do oceny skuteczności zabezpieczeń systemu. Na podstawie przyjętego modelu pomiarowego określono przykładowe wskaźniki pomiarowe, które mogą być zastosowane do badania skuteczności wdrożonych zabezpieczeń. Zaprezentowano wnioski dotyczące wdrażania systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.Pozycja Analiza procesu percepcji danych przedstawianych na wykresach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Stolińska, Anna; Bartkowski, MaciejW artykule przedstawiono wyniki badań, w których wykorzystano technikę eyetrackingową w celu analizy procesu odczytywania informacji przedstawionych za pomocą wykresów. Badanie przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Rozważany problem dotyczy możliwości identyfikacji wzorców przetwarzania informacji za pomocą techniki śledzenia ruchów gałek ocznych.Pozycja Wyzwania stojące przed edukacją dla bezpieczeństwa w dobie społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Lorek, MarlenaW artykule zaprezentowano wyzwania stojące przed edukacją dla bezpieczeństwa w dobie społeczeństwa informacyjnego. Zmiany, jakie zaszły w funkcjonowaniu współczesnego świata, przekładają się na powstawanie nowych zagrożeń. W konsekwencji skuteczna edukacja dla bezpieczeństwa musi reagować na zachodzące zmiany w obszarze nowych zagrożeń.Pozycja Komputerowe wspomaganie diagnostyki dysleksji rozwojowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bugdol, Marcin; Szymańska, Marta; Bugdol, Monika; Mitas, Andrzej W.Dysleksja jest przedmiotem wielu badań. Jedną z przyczyn tego zjawiska może być wzrastający w ostatnich latach odsetek społeczeństwa ze zdiagnozowanym problemem specyficznych trudności w nauce (obecnie zdiagnozowaną dysleksję ma ok. 10% uczniów; Brejnak, 2003). Pedagodzy szkolni w ramach posiadanych środków i czasu pracy często nie są w stanie zdiagnozować wszystkich uczniów z problemami w nauce. Zaproponowany uproszczony system o cechach user friendly został wdrożony w dwóch szkołach podstawowych, gdzie został pozytywnie oceniony przez pedagogów szkolnych. Dokładność poszczególnych modułów systemu oscylowała w okolicach 80%, swoistość przyjmowała wartości 90–100%, natomiast czułość wahała się między 60 a 70%.Pozycja Usage of Information and Communication Technologies by Children at Early School Age(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hetmańczyk, HewiliaThe development of information and communication technologies has caused changes in many fields of human activity and led to numerous social changes. They also influence the youngest generation. With the intention to assess how wide the range of usage of modern technologies by early school age children is, the article below presents the results of surveys dedicated to the above mentioned issue.Pozycja Giotto’s Circle – Example of Methodical Procedure for Early Detection/Encouragement of Preschools’ Giftednessfor Solvinglogically-Functional Mathematical Problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hilčenko, SlavoljubThe aim of this paper is introduction of didactically-methodical procedure for early detection/encouragement of gifted children in solving problematically-logical and functional problems in math/geometry. We will display this procedure on the example of activities with preschool age group of children (6 years old), on which a new term is acquired – a CIRCLE. Problematical manipulative task called “Draw as correct circle as possible without using a divider”, which was conceptualized by the principles of “Nikola Tesla Center” (NTC) – MENSA of Serbia, was offered in three variants with different level of difficulty and number of didactical material for solving: 1) THE EASIEST PROCEDURE: with a logical block which has circle base + felt pen and paper, 2) MEDIUM-DIFFICULT PROCEDURE: pencil attached to the thread + paper and 3) THE MOST DIFFICULT PROCEDURE: color with brush + paper; Every child should make an individual attempt to solve all offered procedures – successively, one after the other, and their attempts, SUCCESS/FAILURES should be recorded by educator. Besides that, the paper indicates UNWILLINGNESS OF SERBIAN EDUCATION SYSTEM FOR THE GIFTED ONES = the necessary condition of the progress of every society, in which, they are LEFT ON THEIR OWN!.Pozycja Fonoholizm zagrożeniem dla rozwoju dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Barabas, MagdalenaIntensywny rozwój współczesnych technologii ICT (Information and Communication Technologies), łatwość dostępu i ich różnorodność sprawiły, że dzisiaj coraz trudniej wskazać obszar działalności człowieka, który byłby pozbawiony chociażby pewnych elementów mediów cyfrowych, szczególnie mediów komunikacyjnych, takich jak internet czy telefonia komórkowa. Telefon komórkowy jest dziś podstawowym przedmiotem, z którego korzystają osoby w każdym wieku, coraz częściej także najmłodsze, kilkuletnie dzieci. Niewątpliwie korzyści płynące z posiadania i korzystania z telefonu komórkowego są bardzo duże. Należy jednak pamiętać również o zagrożeniach, które wynikają z faktu nieodpowiedniego posługiwania się telefonem komórkowym, zwłaszcza przez dzieci i młodzież. Artykuł stanowi próbę zasygnalizowania skutków niewłaściwego korzystania z telefonów komórkowych (fonoholizmu) przez dzieci i młodzież.Pozycja Preschool Education in the Light of Current Program Assumptions. Selected Aspects(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ordon, UrszulaIn the context of current education reforms carried out at various levels of education, it is important to ask about high quality and child friendly preschool education. As stated by Klim-Klimaszewska, “preschool education in Poland is the first stage of education system. Its main task is not only to help parents in mentoring and education of children, but first of all to stimulate their comprehensive development and school preparation” (Klim-Klimaszewska, 2012, p. 9). At the level of preschool education we observed multidimensional transformations that aimed at new approach to the theory and paradigms of education, which serves improvement of effectiveness of children’s education.Pozycja Twórcze wykorzystanie serwisu internetowego YouTube w edukacji muzycznej dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rogozińska, KatarzynaMuzyka jest sztuką, która wprowadza w życiu harmonię, poczucie estetyki. Sprzyja ogólnemu rozwojowi, daje możliwość wielostronnego twórczego działania. Owe działania możemy zaobserwować już u dzieci w wieku przedszkolnym. Sprzyja im również powszechny rozwój nowych mediów. W ekspresji muzycznej dzieci przejawem tej symbiozy muzyki i mediów jest własne wykonywanie ulubionych piosenek. Często ma ono zabarwienie autentycznego artyzmu i dużego zaangażowania w czasie prezentacji utworu. Wykorzystywanie przez nauczycieli w twórczy sposób serwisu YouTube przyczynia się do licznych kontaktów dzieci z muzyką. Z kolei obecność muzyki w programach nauczania stymuluje nauczycieli do własnych twórczych działań.Pozycja Aktywizacja ruchowa dzieci w dobie rozwoju nowych technologii – wyzwanie dla nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zadarko-Domaradzka, Maria; Momola, Irena; Zadarko, Emilian; Polak, EwaArtykuł porusza problematykę potrzeb zdrowotnych dzieci z zakresu aktywności ruchowej w kontekście wymagań współczesnej rzeczywistości. Celem artykułu jest przedstawienie przykładowych możliwości aktywizacji ruchowej dzieci z wykorzystaniem nowych technologii oferowanych szkołom w czasach obniżania się aktywności fizycznej.Pozycja Uniwersytety dziecięce – Mały Uniwersytet Rzeszowski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jurasińska, Renata; Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono idee oraz historię tworzenia się uniwersytetów dziecięcych na przykładzie jednego z głównych w Rzeszowie Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja Sprawozdanie z realizacji projektu MNiSW „Nie mów do mnie ENIGMAtycznie”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Warchoł, TomaszTreść artykułu stanowi sprawozdanie merytoryczne z realizacji projektu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowanego w ramach programu Uniwersytet Młodego Odkrywcy. Projekt realizowany był przez Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych i dotyczył algorytmiki i szyfrowania danych. Swoim zasięgiem projekt objął całe woj. podkarpackie.Pozycja Infografika – aktywizujące środowisko edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ren-Kurc, Anna; Roszak, Magdalena; Kowalewski, Wojciech; Mokwa-Tarnowska, Iwona; Dutkiewicz, AldonaArtykuł analizuje szerokie spektrum zagadnień związanych z infografikami. Opisuje sposoby ich tworzenia w celu efektywnej wizualizacji informacji, danych i wiedzy oraz publikowania ich w portalach LCMS dla osiągnięcia celów pedagogicznych. Zwraca uwagę na znaczenie, jakie mają w stymulowaniu studentów do aktywnego i kreatywnego uczestniczenia w procesie uczenia się. Podkreśla także ich ogromną rolę w innowacyjnej edukacji, w szczególności we współczesnej edukacji akademickiej, której zadaniem jest wspieranie każdego studenta w rozwoju umiejętności twardych i miękkich potrzebnych do osiągnięcia sukcesu w zmieniającym się środowisku pracy. Zdaniem autorów infografiki czynią zwłaszcza kształcenie zdalne jeszcze bardziej interaktywnym, stymulującym i satysfakcjonującym doświadczeniem.Pozycja Infografiki – nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kołowska-Gawiejnowicz, Mirosława; Kołodziejczak, Barbara; Siatkowski, Idzi; Topol, Paweł; Zych, JanInfografika cieszy się coraz większą popularnością w różnych dziedzinach przekazu informacji, wiedzy lub prezentacji danych. Ciekawa, a często zaskakująca lub humorystyczna oprawa graficzna sprawia, że treść skupia uwagę i zapada w pamięć czytelnika. Oto przyczyny, dla których autorzy postanowili przyjrzeć się bliżej temu rodzajowi grafiki, koncentrując się na możliwości jej wykorzystania w procesie edukacji. Zwięzła graficzna forma przekazu dobrze dopasowuje się do sposobu percepcji i preferencji współczesnego odbiorcy. Jednakże, z drugiej strony, krótka forma wymusza na twórcy dużą selekcję treści i pomysł na ich atrakcyjną prezentację. W szkolnych podręcznikach można znaleźć kontrprzykłady na poprawne wykorzystanie potencjału edukacyjnego, które daje tego typu grafika. Artykuł wprowadza czytelnika w świat budowy infografik, wskazując istotną rolę eseju, na którym osnuta jest treść przekazu, nie tylko edukacyjnego. Autorzy zwracają uwagę na ważne składowe grafiki, takie jak: źródła informacji, dane statystyczne, grafiki oraz sposób realizacji treści eseju. Artykuł stanowi krótki przewodnik po infografice prowadząc Czytelnika– od pomysłu po realizację.Pozycja Nauczanie spajania materiałów z zastosowaniem wideodydaktyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ciesielka, Marta; Żurek, ZbigniewW opracowaniu zaprezentowano zastosowanie metody wideodydaktyki w nauczaniu spajania materiałów na studiach technicznych. Omówiono strukturę metody i kolejne etapy jej realizacji. Ponadto w artykule zamieszono opinie studentów dotyczące realizowanego projektu oraz liczne uwagi metodyczne.Pozycja Fotograficzne gatunki dziennikarskie uzupełnieniem mediów dydaktycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hallada, MarekW artykule przedstawiono możliwość wykorzystania fotograficznych gatunków dziennikarskich, które mogą być uzupełnieniem mediów dydaktycznych. Przedstawiono analizę występowania poszczególnych fotograficznych gatunków dziennikarskich w miesięczniku „National Geographic” w latach 2010–2015.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »