Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)2018
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3995
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)2018 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 45
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aktywizacja ruchowa dzieci w dobie rozwoju nowych technologii – wyzwanie dla nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zadarko-Domaradzka, Maria; Momola, Irena; Zadarko, Emilian; Polak, EwaArtykuł porusza problematykę potrzeb zdrowotnych dzieci z zakresu aktywności ruchowej w kontekście wymagań współczesnej rzeczywistości. Celem artykułu jest przedstawienie przykładowych możliwości aktywizacji ruchowej dzieci z wykorzystaniem nowych technologii oferowanych szkołom w czasach obniżania się aktywności fizycznej.Pozycja Aktywności edukacyjne studentów kierunku pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chodkowski, ZbigniewAktywność człowieka stanowi ważny fundament w jego rozwoju osobistym i zawodowym. Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczące aktywności edukacyjnej studentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w zakresie uczestnictwa w szkoleniach, organizacjach studenckich i w programie Erasmus+.Pozycja Analiza procesu percepcji danych przedstawianych na wykresach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Stolińska, Anna; Bartkowski, MaciejW artykule przedstawiono wyniki badań, w których wykorzystano technikę eyetrackingową w celu analizy procesu odczytywania informacji przedstawionych za pomocą wykresów. Badanie przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Rozważany problem dotyczy możliwości identyfikacji wzorców przetwarzania informacji za pomocą techniki śledzenia ruchów gałek ocznych.Pozycja Assessment Peculiarities of Future Philologists’ Translation Competence(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Korol, TetianaThe article deals with the up-to-date problem of organization and implementation of the efficient assessment system of future philologists’ translation competence. The author singles out the peculiarities of the university assessment procedures taking into account the students’ current training and future professional activity.Pozycja Badanie skuteczności systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Krawiec, JerzyW artykule przedstawiono problematykę dotyczącą ewaluacji skuteczności zabezpieczeń systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Zdefiniowano cele pomiaru oraz zaproponowano model pomiarowy do oceny skuteczności zabezpieczeń systemu. Na podstawie przyjętego modelu pomiarowego określono przykładowe wskaźniki pomiarowe, które mogą być zastosowane do badania skuteczności wdrożonych zabezpieczeń. Zaprezentowano wnioski dotyczące wdrażania systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.Pozycja Digital natives a edukacja(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sołtysiak, WiolettaCelem artykułu jest pokazanie różnych podglądów na temat współczesnych użytkowników nowych technologii nazywanych digital nativ. Niektórzy autorzy określają dzisiejszych uczących się cyfrowymi ekspertami z racji permanentnego obcowania w sieci. Natomiast inni zauważają, iż przebywanie w wirtualnym świecie nie pretenduje do miana zaawansowanego użytkownika nowych technologii. Temu przekonaniu towarzyszą wieloletnie spostrzeżenia autorki oraz wypowiedzi samych studentów, którzy często czują się osamotnieni w zetknięciu z akademicką rzeczywistością. Artykuł jest próbą pokazania, iż mimo ciągłych zmian, rozwoju technologii, zalewu informacji wciąż są pożądane relacje mistrz–uczeń.Pozycja Entropodynamiczny filtr percentylowy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ksieniewicz, PawełW pracy opisano implementację oraz analizę eksperymentalną algorytmu Entropodynamicznego Filtra Percentylowego, pozwalającego na detekcję szumu w obrazach o wielu składowych spektralnych. Kostka danych wizualnych jest przetwarzana tak, aby wygenerować, niezależnie dla każdej składowej spektralnej, mapę krawędzi, która pozwala na oszacowanie informacji o rozkładzie entropii w spektrum. Filtr percentylowy oddziela nośniki szumu od warstw wysoce informacyjnych. Jakość metody jest weryfikowana dzięki serii testów wykonanych dla zadania klasyfikacji.Pozycja Fonoholizm zagrożeniem dla rozwoju dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Barabas, MagdalenaIntensywny rozwój współczesnych technologii ICT (Information and Communication Technologies), łatwość dostępu i ich różnorodność sprawiły, że dzisiaj coraz trudniej wskazać obszar działalności człowieka, który byłby pozbawiony chociażby pewnych elementów mediów cyfrowych, szczególnie mediów komunikacyjnych, takich jak internet czy telefonia komórkowa. Telefon komórkowy jest dziś podstawowym przedmiotem, z którego korzystają osoby w każdym wieku, coraz częściej także najmłodsze, kilkuletnie dzieci. Niewątpliwie korzyści płynące z posiadania i korzystania z telefonu komórkowego są bardzo duże. Należy jednak pamiętać również o zagrożeniach, które wynikają z faktu nieodpowiedniego posługiwania się telefonem komórkowym, zwłaszcza przez dzieci i młodzież. Artykuł stanowi próbę zasygnalizowania skutków niewłaściwego korzystania z telefonów komórkowych (fonoholizmu) przez dzieci i młodzież.Pozycja Fotograficzne gatunki dziennikarskie uzupełnieniem mediów dydaktycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hallada, MarekW artykule przedstawiono możliwość wykorzystania fotograficznych gatunków dziennikarskich, które mogą być uzupełnieniem mediów dydaktycznych. Przedstawiono analizę występowania poszczególnych fotograficznych gatunków dziennikarskich w miesięczniku „National Geographic” w latach 2010–2015.Pozycja Gamifikacja a subiektywna wartość wzmocnienia. Wskazania do pracy w edukacji i promocji zdrowia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łosiak-Pilch, JuliaCelem artykułu jest wykazanie znaczenia efektu subiektywnej wartości wzmocnienia przy stosowaniu elementów gamifikacji w tworzeniu aplikacji mobilnych i ich wykorzystywaniu w pracy edukacyjnej i w promocji zdrowia.Pozycja Giotto’s Circle – Example of Methodical Procedure for Early Detection/Encouragement of Preschools’ Giftednessfor Solvinglogically-Functional Mathematical Problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hilčenko, SlavoljubThe aim of this paper is introduction of didactically-methodical procedure for early detection/encouragement of gifted children in solving problematically-logical and functional problems in math/geometry. We will display this procedure on the example of activities with preschool age group of children (6 years old), on which a new term is acquired – a CIRCLE. Problematical manipulative task called “Draw as correct circle as possible without using a divider”, which was conceptualized by the principles of “Nikola Tesla Center” (NTC) – MENSA of Serbia, was offered in three variants with different level of difficulty and number of didactical material for solving: 1) THE EASIEST PROCEDURE: with a logical block which has circle base + felt pen and paper, 2) MEDIUM-DIFFICULT PROCEDURE: pencil attached to the thread + paper and 3) THE MOST DIFFICULT PROCEDURE: color with brush + paper; Every child should make an individual attempt to solve all offered procedures – successively, one after the other, and their attempts, SUCCESS/FAILURES should be recorded by educator. Besides that, the paper indicates UNWILLINGNESS OF SERBIAN EDUCATION SYSTEM FOR THE GIFTED ONES = the necessary condition of the progress of every society, in which, they are LEFT ON THEIR OWN!.Pozycja Indywidualne teorie nauczycieli jako element kultury szkoły(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dusza, BożenaPoszukując użytecznych kategorii służących do opisu i badania codzienności szkoły, warto zwrócić uwagę na indywidualne pedagogiczne teorie nauczycieli będące elementem kultury szkoły. W tekście przybliżam pojęcie indywidualnych teorii nauczycieli, ich rodzaje, obszary, jakich mogą dotyczyć. Przyjmuję, iż indywidualne teorie pedagogiczne nauczycieli w odróżnieniu od wiedzy naukowej są ich „wiedzą osobistą”, gromadzoną na podstawie indywidulanych doświadczeń. Wiedza ta służy do rozwiązywania praktycznych problemów, a co za tym idzie, w istotny sposób wpływa na działania szkolne nauczycieli, a skoro tak, to nie może być w badaniach nad szkołą pomijana.Pozycja Infografika – aktywizujące środowisko edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ren-Kurc, Anna; Roszak, Magdalena; Kowalewski, Wojciech; Mokwa-Tarnowska, Iwona; Dutkiewicz, AldonaArtykuł analizuje szerokie spektrum zagadnień związanych z infografikami. Opisuje sposoby ich tworzenia w celu efektywnej wizualizacji informacji, danych i wiedzy oraz publikowania ich w portalach LCMS dla osiągnięcia celów pedagogicznych. Zwraca uwagę na znaczenie, jakie mają w stymulowaniu studentów do aktywnego i kreatywnego uczestniczenia w procesie uczenia się. Podkreśla także ich ogromną rolę w innowacyjnej edukacji, w szczególności we współczesnej edukacji akademickiej, której zadaniem jest wspieranie każdego studenta w rozwoju umiejętności twardych i miękkich potrzebnych do osiągnięcia sukcesu w zmieniającym się środowisku pracy. Zdaniem autorów infografiki czynią zwłaszcza kształcenie zdalne jeszcze bardziej interaktywnym, stymulującym i satysfakcjonującym doświadczeniem.Pozycja Infografiki – nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kołowska-Gawiejnowicz, Mirosława; Kołodziejczak, Barbara; Siatkowski, Idzi; Topol, Paweł; Zych, JanInfografika cieszy się coraz większą popularnością w różnych dziedzinach przekazu informacji, wiedzy lub prezentacji danych. Ciekawa, a często zaskakująca lub humorystyczna oprawa graficzna sprawia, że treść skupia uwagę i zapada w pamięć czytelnika. Oto przyczyny, dla których autorzy postanowili przyjrzeć się bliżej temu rodzajowi grafiki, koncentrując się na możliwości jej wykorzystania w procesie edukacji. Zwięzła graficzna forma przekazu dobrze dopasowuje się do sposobu percepcji i preferencji współczesnego odbiorcy. Jednakże, z drugiej strony, krótka forma wymusza na twórcy dużą selekcję treści i pomysł na ich atrakcyjną prezentację. W szkolnych podręcznikach można znaleźć kontrprzykłady na poprawne wykorzystanie potencjału edukacyjnego, które daje tego typu grafika. Artykuł wprowadza czytelnika w świat budowy infografik, wskazując istotną rolę eseju, na którym osnuta jest treść przekazu, nie tylko edukacyjnego. Autorzy zwracają uwagę na ważne składowe grafiki, takie jak: źródła informacji, dane statystyczne, grafiki oraz sposób realizacji treści eseju. Artykuł stanowi krótki przewodnik po infografice prowadząc Czytelnika– od pomysłu po realizację.Pozycja Komputerowe wspomaganie diagnostyki dysleksji rozwojowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bugdol, Marcin; Szymańska, Marta; Bugdol, Monika; Mitas, Andrzej W.Dysleksja jest przedmiotem wielu badań. Jedną z przyczyn tego zjawiska może być wzrastający w ostatnich latach odsetek społeczeństwa ze zdiagnozowanym problemem specyficznych trudności w nauce (obecnie zdiagnozowaną dysleksję ma ok. 10% uczniów; Brejnak, 2003). Pedagodzy szkolni w ramach posiadanych środków i czasu pracy często nie są w stanie zdiagnozować wszystkich uczniów z problemami w nauce. Zaproponowany uproszczony system o cechach user friendly został wdrożony w dwóch szkołach podstawowych, gdzie został pozytywnie oceniony przez pedagogów szkolnych. Dokładność poszczególnych modułów systemu oscylowała w okolicach 80%, swoistość przyjmowała wartości 90–100%, natomiast czułość wahała się między 60 a 70%.Pozycja Machine Vision Enables to Increase Effectiveness of Technical Equipment(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kováčik, PeterThe article deals with possibilities of machine vision used mostly at production process. It calls attention to possibilities how to increase essentially an effectiveness and a productivity at many fields of production process and possibilities of cooperation between production facilities and a human or by complete substitution of human.Pozycja Methodological Principles of Clustering in Agricultural Sector of Ukraine(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Vakulenko, Vitalii; Nidzelska, TetianaThe methodological principles of formation of agricultural sectors in Ukraine have been studied. The essence of agricultural clusters, their functions and the possibility of applying cluster policy in the globalized world has been specified.Pozycja Miejsce internetu w czasie wolnym współczesnych Polaków(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Orłowska, Małgorzata; Błeszyński, Jacek J.Czas wolny można wykorzystywać w internecie. Treścią podjętych rozważań jest analiza profilu korzystania z internetu przez współczesnych Polaków w kontekście ich zainteresowań i preferencji w wolnym czasie. Wysnute wnioski odnoszą się do dyrektyw wychowawczych dotyczących kompetencji cyfrowych.Pozycja Nauczanie spajania materiałów z zastosowaniem wideodydaktyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ciesielka, Marta; Żurek, ZbigniewW opracowaniu zaprezentowano zastosowanie metody wideodydaktyki w nauczaniu spajania materiałów na studiach technicznych. Omówiono strukturę metody i kolejne etapy jej realizacji. Ponadto w artykule zamieszono opinie studentów dotyczące realizowanego projektu oraz liczne uwagi metodyczne.Pozycja Non-Formal Adult Education: Challenges and Prospectsof 21st Century(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ogienko, Olena; Terenko, OlenaThe article defines the essence and significance of adult non-formal education as an important component of the system of continuing education; analyzes changes in the definition of the phenomenon of non-formal adult education, its role and place in the knowledge society; emphasizes on the importance of development of mechanisms for validation of results of non-formal and informal adult education, training of and ragogues; outlines perspectives of its development.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »