Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3110
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Milan Ćuriń, Ján Stebila, Wojciech Walat, “New Approaches and Trends in Technical Education. Polish-Slovak Omparative Study”, Rzeszów – Banská Bystrica 2016, ss. 222, ISBN 978-83-7996-378-2(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lib, WaldemarPozycja Jiří Dostál a Mária Kožuchová, „Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum”, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Olomouc 2016, ss. 212, ISBN 978-80-244-4913-5(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kraszewski, KrzysztofPozycja Nowoczesne rozwiązania informatyczne w elektrotechnice i elektronice(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ptak, Paweł; Prauzner, TomaszW artykule opisano możliwości zastosowania pakietów programowych Dasylab i LabView w nauczaniu przedmiotów technicznych. Pakiety te umożliwiają wytworzenie symulowanych sygnałów, a następnie ich obróbkę i kondycjonowanie w celu dalszego przetwarzania. Opisano zjawisko akwizycji sygnałów oraz przedstawiono środowisko programowe Dasylab i Labview. Przykładowe aplikacje stworzone przy użyciu opisanych pakietów programowych zostały zaprezentowane w drugiej części artykułu.Pozycja Zaniedbana algebra a nauczanie informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, AleksanderArtykuł podejmuje próbę zwrócenia uwagi na zagadnienia związane z nauczaniem logiki w ramach przedmiotu informatyka. Jeszcze początkiem lat 80. XX w. była ona obecna w programach nauczania. W świetle zapowiadanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reform związanych z kształceniem informatycznym zagadnienia logiki nabierają szczególnego znaczenia. Nauczanie programowania sprofilowanego na np. programowanie robotów, względnie innych platform programowalnych, bez znajomości algebry Boole‟a nie będzie dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia kompetencji uczniów.Pozycja Quality Assessment of Resampled Digital Images by Statistical Metrics(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Korneta, WojciechThe visual degradation of resampled (downsampled and then upsampled to the original size) greyscale digital images is quantified by local luminance, contrast and structure statistical comparison indexes. Spatial distributions of these indexes are shown. The global quality of resampled image is quantifiedby the similarity index defined by median values of local indexes. Parameters of this index consistent with the median opinion score are determined. The dependence of global indexes on the size of downsampled image is presented.Pozycja Creating an Educational the Private Cloud Based on Simulation and User Interaction in Solving Educational Problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kovalev, Eugene; Kovaleva, NataliaThe authors proposes to create a single platform solution that combines social networking, crowdsourcing management system and knowledge management system and learning management. The optimal approach in this case may be private educational cloud deployments. In a study conducted information modeling the main processes of interaction between participants in the educational cloud. The authors also has been proposed criteria for evaluating the effectiveness of the resulting solutions, technological and organizational requirements.Pozycja Współbieżne modele czasu rzeczywistego przekształtników energoelektronicznych w kształceniu inżynierskim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Binkowski, Tomasz; Kwiatkowski, BogdanBadanie układów energoelektronicznych zarówno do celów dydaktycznych, jak i naukowych wymaga przeprowadzania testów układów sterowania i regulacji. Testy te nie zawsze kończą się sukcesem, zwłaszcza w sytuacji nieprzewidzianych zdarzeń lub niewłaściwie dobranych parametrów sterowania. W przypadku stanowiska laboratoryjnego ewentualne zwarcia lub błędy mogą skutkować zniszczeniem wrażliwych, kosztownych elementów. W artykule przedstawiono koncepcję stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do fazy prototypowania, które w czasie rzeczywistym wykonywało współbieżnie obliczenia modeli przekształtników energoelektronicznych i realizowało zadania sterowania.Pozycja Edukacja w zakresie metod i środków ochrony tożsamości w sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nycz, Mariusz; Gerka, Alicja; Hajder, MirosławW opracowaniu przedstawiono problematykę ochrony tożsamości oraz metody i środki zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników. Autorzy zwracają uwagę na fakt, iż odpowiednia edukacja w zakresie ochrony tożsamości jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników sieci.Pozycja Wykorzystanie komputera przez uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej w uczeniu się – sprawozdanie z badań sondażowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hallada, MarekW artykule zostały przedstawione wstępne wyniki badań dotyczące wykorzystania komputera w uczeniu się przez uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej.Pozycja Gratyfikacje z korzystania z mediów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Polański, GrzegorzTeoria użytkowania i gratyfikacji jest jednym z podejść badawczych nad mediami. Doświadczenia odbiorców zachęcają lub demotywują ich do określonego sposobu korzystania z mediów. McQuail (2008, s. 418) klasyfikuje gratyfikacje z korzystania z mediów w 4 kategorie: rozrywka, użyteczność społeczna, odniesienie do siebie i poszukiwanie informacji. Natomiast Klebaniuk (2004) proponuje na podstawie badania korzystania z telewizji gratyfikacje intrapsychiczne i interpsychiczne. Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje teorię użytkowania i gratyfikacji. Tekst zawiera także informacje z badania pilotażowego diagnozującego preferowane funkcje odbioru mediów: prasy, książek, radia, telewizji i internetu w wybranej grupie osób.Pozycja Komunikacja niewerbalna pokolenia sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wasylewicz, MagdalenaKontakty pomiędzy ludźmi czynią z człowieka istotę przystosowaną do życia w społeczeństwie, dlatego też ważne jest właściwe interpretowanie zachowań składających się zwłaszcza na mowę ciała. Niniejszy artykuł jest próbą analizy umiejętności radzenia sobie przez współczesne pokolenie adolescentów z odczytywaniem komunikatów niewerbalnych. Czy społeczeństwo przesiąknięte komunikacją zapośredniczoną przez media potrafi jeszcze posługiwać się mową ciała i prawidłowo ją interpretować?Pozycja Społeczna rola mediów w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pieniążek, MarlenaDzięki rewolucji cyfrowej świat, który znamy, zmienia się w niewyobrażalnym tempie. To, co 10 lat temu uważaliśmy za szczyt nowych technologii, dzisiaj odchodzi w zapomnienie zastępowane czymś jeszcze nowocześniejszym. Szkoły coraz częściej są bardzo dobrze zaopatrzone w nowe technologie, tablety dla uczniów, tablice interaktywne dla nauczycieli, internet bezprzewodowy na szkolnych i uniwersyteckich korytarzach staje się normą. Media towarzyszą uczniom i nauczycielom zarówno jako środki dydaktyczne, jak i urządzenia prywatne. Jednocześnie badacze wciąż zwracają uwagę na szczególne znaczenie zaangażowania społecznego i przygotowania młodzieży do funkcjonowania w społeczeństwie. Pedagogika medialna staje się niezbędna w procesie wyposażania uczniów i nauczycieli w kompetencje medialne, aby nowe technologie stały się narzędziem do budowania świadomego społeczeństwa.Pozycja Świadomość i skala zjawiska cyberprzemocy wśród młodzieży gimnazjalnej województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rębisz, Sławomir; Sikora, Ilona; Smoleń-Rębisz, KatarzynaAutorzy niniejszej publikacji postawili sobie za cel zbadanie, w jakim stopniu cyberprzemoc jest obecna w świadomości i rzeczywistości uczniów szkół gimnazjalnych województwa podkarpackiego. Badania przeprowadzono w 15 szkołach gimnazjalnych na próbie 1178 uczniów. Wyniki badań własnych potwierdziły wysoki stopień świadomości tego zjawiska wśród badanych adolescentów, ale także występowanie różnych form cyberprzemocy w środowisku tej grupy młodzieży. Do bycia ofiarą cyberagresji przyznało się 33% ankietowanych. Natomiast do stosowania cyberbullyingu lub pomocy w jego użyciu wobec innych przyznało się prawie 26% ankietowanych.Pozycja Nadmiarowość informacji ery społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czopek, JakubZmiany w przestrzeni medialnej stawiają przed współczesnym nauczycielem szereg wyzwań. Jednym z nich jest dotarcie do informacji o wysokiej jakości w sytuacji zalewu informacji. Edukacja musi być oparta na aktualnej wiedzy, której przekazanie jest zadaniem nauczyciela. Jego wiedzę natomiast budują informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Artykuł proponuje zestaw kryteriów, jakie powinny być wykorzystywane do określenia jakości informacji.Pozycja Edukacja mobilna w szkołach ponadgimnazjalnych – raport z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wrońska, MartaNowoczesna szkoła, jeśli chce być atrakcyjna dla swoich uczniów, nie może być obojętna wobec mediów cyfrowych o charakterze mobilnym, które są na co dzień wykorzystywane przez adolescentów. Technologie mobilne to urządzenia, które mogą być używane przy ciągłej zmianie lokalizacji w terenie, wykorzystując transmisję danych na odległość za pomocą bezprzewodowego medium (częstotliwości fal radiowych). Edukacja mobilna to szeroka gama możliwości, jakie stwarza połączenie technologii mobilnych i bezprzewodowych sieci, które można wykorzystać również w szkole. Dzięki mobilnym urządzeniom można łatwo zmotywować uczniów do sensownej własnej aktywności. Dlatego nauczyciel powinien mieć świadomość, że na każdą technologię w szkole trzeba mieć pomysł, a także umiejętności pozwalające na zastosowanie tych technologii w pracy dydaktycznej. Głównym celem przeprowadzonych przeze mnie badań było pozyskanie odpowiedzi i ich analiza na temat edukacji mobilnej wykorzystywanej w szkole. Skonstruowane autorskie narzędzie badawcze miało zweryfikować opinie nauczycieli w zakresie ich przygotowania do zastosowania edukacji mobilnej (m-learning, mobile learning) w ich szkołach. Wyniki i konkluzje przedstawiam w artykule.Pozycja Poznawanie z nowymi mediami – nowa jakość czy nowa trudność? Fragmentaryzacja czy integracja? Potrzeba nowej konwergentnej edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Miąso, JanuszPoznawanie, uczenie się, pozostaje ciągle jednym z najważniejszych procesów w życiu człowieka, dziś staje się nawet procesem całożyciowym. Równocześnie coraz mocniejszą pozycję w tym procesie zajmują multimedia, następuje proces przesunięcia z uczenia się bezpośredniego w kierunku zapośredniczonego medialnie. Można powiedzieć, że z jednej strony ogromna szansa poznawania na odległość ludzi, przyrody, spraw do których byłoby bardzo trudno realnie dotrzeć a z drugiej czasem trochę ucieczka od wysiłku poznawania realnego świata. Stawiamy więc problem badawczy – czy to nowa jakość i szansa, czy też nowa trudność i zagrożenie, jakaś nowa konwergencja czy fragmentaryzacja? Badania ukazują pewną trudność i nieuchwytność badawczą, młodzież na ogromną skalę poznaje w sposób zapośredniczony, część osób chętnie podąża realnie tym tropem, a część pozostaje dalej w wirtualnym świecie. Rzeczą pewną jest potrzeba nowej konwergentnej edukacji, która będzie ciągle wzmacniać troskę o poznawanie realne, dziś już mocno wspierane przez edukację online. Proporcja pozostaje wielką troską pedagogiczną…Pozycja Nauczyciel w „budzącej się szkole”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Musiał, EmiliaDziś szkoła jako najważniejsze miejsce w społeczeństwie musi wybrać drogę w kierunku nowej kultury kształcenia. Dlatego warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób „obudzić” w uczniach chęć do nauki, ale także „obudzić” dla przyszłości nauczyciela, który winien uczyć tak, aby nie przeszkadzać dziecku w odkrywaniu świata i nie zabijać jego naturalnej ciekawości, ale ją stymulować, podtrzymywać i dostarczać nowych bodźców.Pozycja System „cienkiego klienta” wspomagający pracę nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lis, RobertDzisiejsza moc obliczeniowa poszczególnych komputerów mogących pełnić rolę serwera wielokrotnie przewyższa zapotrzebowanie systemu operacyjnego i usług na dostępną moc obliczeniową. Stosując rozwiązania zwielokratniające liczbę równolegle pracujących systemów operacyjnych na jednej fizycznej maszynie zwanej hostem, udaje się wysycić dostępną moc. Rozwiązania wykorzystujące wirtualizację można stosować w dydaktycznych pracowniach komputerowych choćby ze względu na zcentralizowane zarządzanie realizowane przez nauczyciela.Pozycja Noosfera jako podstawa systemu kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli na Ukrainie i w Polsce w społeczeństwie informacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Andruszkiewicz, Fabian; Chyżna, OlgaW artykule analizuje się rozwój systemu kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli w obrębie noosferogenezy. Uzasadniono znaczenie orientacji noosferycznej systemu kształcenia zawodowego polegającej na formowaniu świadomości noosferycznej opartej na światopoglądzie noosferycznym. Złożona i wymagająca rola zawodu nauczycielskiego wymaga specyficznych umiejętności i predyspozycji, jakie musi posiadać współczesny nauczyciel, aby móc pracować w odpowiedzialny i godny sposób.Pozycja The Readiness Formation of Future Technology Teachers to Organise the Creative Activity of Pupils(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zhernoklieiev, IhorThe article examines the practice of the readiness formation of future technology teachers to organize the creative activity of pupils in Ukraine and prospects of the usage the advanced pedagogical experience. Also, it justifies the content and features of future technology teachers training based on secondary school and determines the appropriateness of its dissemination into educational practice highest pedagogical school in Ukraine.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »