Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3110
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)2017 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 44
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Badanie pamięci elektronicznych w kształceniu inżynierów bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono umiejscowienie problematyki badań elektronicznych pamięci w treściach kształcenia kierunku studiów inżynieria bezpieczeństwa. Na bazie analizy istniejących rozwiązań opisano projekt i realizację stanowiska do badania układów pamięci. Stanowisko poddano wielokryterialnej ocenie kompetentnych sędziów, dokonano analizy wyników badań i wyciągnięto wnioski.Pozycja Creating an Educational the Private Cloud Based on Simulation and User Interaction in Solving Educational Problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kovalev, Eugene; Kovaleva, NataliaThe authors proposes to create a single platform solution that combines social networking, crowdsourcing management system and knowledge management system and learning management. The optimal approach in this case may be private educational cloud deployments. In a study conducted information modeling the main processes of interaction between participants in the educational cloud. The authors also has been proposed criteria for evaluating the effectiveness of the resulting solutions, technological and organizational requirements.Pozycja Didaktické pracoviská – KD model(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuĉerka, Daniel; Kmec, JánPríspevok sa zaoberá tvorbou integrovaných didaktických pracovísk.Autori ukazujú miesto integrovaných didaktických pracovísk v rámci materiálnych didaktických prostriedkov. Ďalej sa zaoberajú KD modelom Integrovaných didaktických pracovísk, kde uvádzajú ich základné kategórie medzi ktoré radia ńkolské dielne stredných ńkôl, ńpeciálne pracoviská pre nadaných ņiakov, ńpeciálne pracoviská pre integrovaných telesne postihnutých ņiakov, laboratóriá a ńpeciálne uĉebne odborných predmetov. Na záver príspevku uvádzajú moņné vybavenie týchto pracovísk pre výuĉbu odborného výcviku a odborných predmetov. Tieto pracoviská sú zamerané na predmety ńpecializácií v strojárenstve.Pozycja Edukacja mobilna w szkołach ponadgimnazjalnych – raport z badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wrońska, MartaNowoczesna szkoła, jeśli chce być atrakcyjna dla swoich uczniów, nie może być obojętna wobec mediów cyfrowych o charakterze mobilnym, które są na co dzień wykorzystywane przez adolescentów. Technologie mobilne to urządzenia, które mogą być używane przy ciągłej zmianie lokalizacji w terenie, wykorzystując transmisję danych na odległość za pomocą bezprzewodowego medium (częstotliwości fal radiowych). Edukacja mobilna to szeroka gama możliwości, jakie stwarza połączenie technologii mobilnych i bezprzewodowych sieci, które można wykorzystać również w szkole. Dzięki mobilnym urządzeniom można łatwo zmotywować uczniów do sensownej własnej aktywności. Dlatego nauczyciel powinien mieć świadomość, że na każdą technologię w szkole trzeba mieć pomysł, a także umiejętności pozwalające na zastosowanie tych technologii w pracy dydaktycznej. Głównym celem przeprowadzonych przeze mnie badań było pozyskanie odpowiedzi i ich analiza na temat edukacji mobilnej wykorzystywanej w szkole. Skonstruowane autorskie narzędzie badawcze miało zweryfikować opinie nauczycieli w zakresie ich przygotowania do zastosowania edukacji mobilnej (m-learning, mobile learning) w ich szkołach. Wyniki i konkluzje przedstawiam w artykule.Pozycja Edukacja w zakresie metod i środków ochrony tożsamości w sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nycz, Mariusz; Gerka, Alicja; Hajder, MirosławW opracowaniu przedstawiono problematykę ochrony tożsamości oraz metody i środki zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników. Autorzy zwracają uwagę na fakt, iż odpowiednia edukacja w zakresie ochrony tożsamości jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników sieci.Pozycja Elektroniczny system przeprowadzania egzaminu zawodowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nowak, JanuszRosnąca rola nowych technologii spowodowała zmiany w sposobie przeprowadzania egzaminu zawodowego. Jedną z nich jest możliwość przeprowadzania egzaminu teoretycznego w wersji elektronicznej. W opracowaniu przedstawione zostały procedury związane z tą formą zewnętrznego oceniania uczestników kształcenia zawodowego. Zamieszczone zostały również dane statystyczne obrazujące odsetek szkół korzystających z tego rozwiązania.Pozycja Gratyfikacje z korzystania z mediów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Polański, GrzegorzTeoria użytkowania i gratyfikacji jest jednym z podejść badawczych nad mediami. Doświadczenia odbiorców zachęcają lub demotywują ich do określonego sposobu korzystania z mediów. McQuail (2008, s. 418) klasyfikuje gratyfikacje z korzystania z mediów w 4 kategorie: rozrywka, użyteczność społeczna, odniesienie do siebie i poszukiwanie informacji. Natomiast Klebaniuk (2004) proponuje na podstawie badania korzystania z telewizji gratyfikacje intrapsychiczne i interpsychiczne. Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje teorię użytkowania i gratyfikacji. Tekst zawiera także informacje z badania pilotażowego diagnozującego preferowane funkcje odbioru mediów: prasy, książek, radia, telewizji i internetu w wybranej grupie osób.Pozycja Interpersonalne kontakty nauczycieli z rodzicami w dobie dziennika elektronicznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zielińska, MonikaSzybki, wypełniony zmiennością oraz napędzany produkcją świat oferuje współczesnym rodzicom i nauczycielom nowy sposób komunikacji – przy użyciu dziennika elektronicznego. Artykuł ukazuje pozytywne aspekty wykorzystania dziennika elektronicznego, podkreśla jednak zasadność podtrzymywania osobistych kontaktów nauczycieli z rodzicami. Wyjątkowości bezpośrednich relacji nie da się bowiem zastąpić żadnymi innymi, a dziennik elektroniczny można uznać jedynie za formę wspierającą proces edukacji.Pozycja Jiří Dostál a Mária Kožuchová, „Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum”, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Olomouc 2016, ss. 212, ISBN 978-80-244-4913-5(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kraszewski, KrzysztofPozycja Komunikacja niewerbalna pokolenia sieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wasylewicz, MagdalenaKontakty pomiędzy ludźmi czynią z człowieka istotę przystosowaną do życia w społeczeństwie, dlatego też ważne jest właściwe interpretowanie zachowań składających się zwłaszcza na mowę ciała. Niniejszy artykuł jest próbą analizy umiejętności radzenia sobie przez współczesne pokolenie adolescentów z odczytywaniem komunikatów niewerbalnych. Czy społeczeństwo przesiąknięte komunikacją zapośredniczoną przez media potrafi jeszcze posługiwać się mową ciała i prawidłowo ją interpretować?Pozycja Kształcenie i doskonalenie kadr pracowniczych w dobie czwartej rewolucji przemysłowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zawłocki, Ireneusz; Niewiadomski, KrzysztofW artykule dokonano ogólnej charakterystyki kolejnej rewolucji naukowo-technicznej określanej mianem czwartej rewolucji przemysłowej, która w bieżącej dekadzie zostaje praktycznie wdrażana w systemy gospodarcze wiodących krajów świata. Również polska gospodarka przygotowywana jest do implementacji innowacyjnych technologii zgodnych z tą nową koncepcją. Ogromny wpływ na powodzenie tego procesu ma przygotowanie i doskonalenie kadr pracowniczych – reforma polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego.Pozycja Mechanizm grywalizacji w nauczaniu podstaw programowania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Andrzejewska, MagdalenaW artykule przedstawiono koncepcję realizacji oraz spostrzeżenia związane z przeprowadzeniem eksperymentalnego kursu z przedmiotu podstawy programowania, w którym zastosowano mechanizm grywalizacji. Kurs przeznaczony był dla studentów kierunku informatyka. Opracowano go z wykorzystaniem narzędzi dostępnych na platformie Moodle.Pozycja Methodology and Teaching Methods of the Study Course: Theory of Cooperation in Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zhuravska, Nina; Lychuk, MariiaScientific methods that are part of knowledge – it is whole arsenal of accumulated research methods and stage of scientific activity (techniques, methods) used in the process of scientific activity in this particular cycle. In particular, problems and hypotheses is scientific knowledge also, but they are more significant than stages of scientific activity. Scientific activity – intellectual creative activity aimed at obtaining and use of new knowledge. It comprises the steps of obtaining scientific production: 1) formulation (appearance) of the problem; 2) construction of hypotheses and using those that already exist; 3) creation and implementation of new methods of research aimed at proving the hypotheses; 4) summary the results of scientific activity. It is necessary to mean that the main product that meets the objectives and problems which are resolved, science gets only at the end of the cycle in the form of laws and theories. In the intermediate stages the science gets a by-product a part of which is used in the same cycle, and part goes to replenish the knowledge and the formation of new cycles. Scientific activity exists in various forms, such as: scientific and research activity; scientific and organizational activity; scientific and educational activity; scientific and information activity; scientific and support activity, etc. (Розвиток науки…).Pozycja Methods of Detection and Assessment of Legal Capacity(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Yashchuk, Sergiy; Melnyk, Andrii; Hladyshev, SerhiiIn order to determine the initial level of formation of professional and legal competence of the future social workers were used methods adapted by the author “Motivation of professional activity” by Zamfyr (Рамендик, 2013, p. 123) (in modification of Rean), which gave us the opportunity to diagnose the students‟ motivation for professional activity. It is based on the concept of internal and external motivation. We can talk about the internal type of motivation if the activity in itself is significant for the individual. And if in the basis of professional activity motivation lies the aspiration to satisfy other needs (in particular, reasons of social prestige, salary, etc.), in this case we can talk about the external motivation. External motives differentiated on external positive and external negative.Pozycja Metodické materiály Centra edukácie a popularizácie techniky(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pavelka, Jozef; Ńoltés, JaroslavSúĉasná moderná doba vyņaduje, aby sa v rámci vyuĉovacieho procesu vyuņívali aj netradiĉné metódy, postupy a prostriedky, ktoré dokáņu ņiakov aktivizovať a podporujú rozvoj ich logického, analytického a tvorivého myslenia. Táto ńtúdia prezentuje informácie o zriadení Centra edukácie a popularizácie techniky (CEPT), ktoré poskytuje ńkolám v jeho okolí moņnosť realizovať vzdelávacie aktivity osobitého zamerania.Pozycja Milan Ćuriń, Ján Stebila, Wojciech Walat, “New Approaches and Trends in Technical Education. Polish-Slovak Omparative Study”, Rzeszów – Banská Bystrica 2016, ss. 222, ISBN 978-83-7996-378-2(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lib, WaldemarPozycja Modele edukacji osób starszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOpracowanie prezentuje teoretyczne podstawy edukacji pozaformalnej i nieformalnej osób starszych. Szczególną uwagę poświęcono modelom edukacji seniorów realizowanym na uniwersytetach trzeciego wieku (UTW). W artykule zaprezentowano 5 modeli funkcjonowania UTW na świecie oraz przybliżono zasady i formy kształcenia ustawicznego w Polsce.Pozycja Modelling Materials on the Primary School as the Element for an Improvement of Fine Motor Skills and a Support of Creativity(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Simbartl, PetrA work with the modelling material is incorporated in the framework education programme even for the nursery school and also for primary schools. The modelling material is incorporated there for the purpose of the output (managing the hand and eye coordination, managing the fine motor skills). The character of the material, incorporation of a working process, aids and tools for modelling is important in the primary school. Thanks to the characters of the modelling masses (material, variety of colours/colouring) are all these outputs fully supported. We deal with different types of modelling doughs and with their possibilities of the use in primary schools and with creativity testing of children.Pozycja Nadmiarowość informacji ery społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czopek, JakubZmiany w przestrzeni medialnej stawiają przed współczesnym nauczycielem szereg wyzwań. Jednym z nich jest dotarcie do informacji o wysokiej jakości w sytuacji zalewu informacji. Edukacja musi być oparta na aktualnej wiedzy, której przekazanie jest zadaniem nauczyciela. Jego wiedzę natomiast budują informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Artykuł proponuje zestaw kryteriów, jakie powinny być wykorzystywane do określenia jakości informacji.Pozycja Nauczyciel w „budzącej się szkole”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Musiał, EmiliaDziś szkoła jako najważniejsze miejsce w społeczeństwie musi wybrać drogę w kierunku nowej kultury kształcenia. Dlatego warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób „obudzić” w uczniach chęć do nauki, ale także „obudzić” dla przyszłości nauczyciela, który winien uczyć tak, aby nie przeszkadzać dziecku w odkrywaniu świata i nie zabijać jego naturalnej ciekawości, ale ją stymulować, podtrzymywać i dostarczać nowych bodźców.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »