Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3110
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)2017 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 44
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Problemy metodologiczne w badaniach nad jakością życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Duda, MarlenaJakość życia jest złożoną kategorią badawczą, w której przedmiotowy zakres, badań jak i ich interdyscyplinarny charakter mogą nasuwać wiele problemów metodologicznych. Celem artykułu jest zwrócenie szczególnej uwagi na wybrane problemy odnoszące się do projektowania badań empirycznych dotyczących jakości życia człowieka, począwszy od samego definiowania pojęcia, poprzez jego zakres znaczeniowy, po trudności w pomiarze. Przeprowadzona analiza piśmiennictwa dowodzi, że pomimo rozwoju badań nad jakością życia naukowcy nadal borykają się w tej tematyce z problemami natury metodologicznej.Pozycja Tożsamość. Istotny element realizacji potrzeb rozwojowych i edukacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Babiarz, Mirosław; Garbuzik, PawełArtykuł prezentuje pojęcie tożsamości, rozpatruje konteksty, w których kształtuje się poczucie tożsamości. Następnie zostają przedstawione fazy kształtowania się własnego „ja” na różnych etapach życia człowieka, a także niewątpliwy wpływ procesu edukacji, zarówno formalnej, jak i nieformalnej, na kreowanie tożsamości u młodych ludzi.Pozycja Modele edukacji osób starszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOpracowanie prezentuje teoretyczne podstawy edukacji pozaformalnej i nieformalnej osób starszych. Szczególną uwagę poświęcono modelom edukacji seniorów realizowanym na uniwersytetach trzeciego wieku (UTW). W artykule zaprezentowano 5 modeli funkcjonowania UTW na świecie oraz przybliżono zasady i formy kształcenia ustawicznego w Polsce.Pozycja Methodology and Teaching Methods of the Study Course: Theory of Cooperation in Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zhuravska, Nina; Lychuk, MariiaScientific methods that are part of knowledge – it is whole arsenal of accumulated research methods and stage of scientific activity (techniques, methods) used in the process of scientific activity in this particular cycle. In particular, problems and hypotheses is scientific knowledge also, but they are more significant than stages of scientific activity. Scientific activity – intellectual creative activity aimed at obtaining and use of new knowledge. It comprises the steps of obtaining scientific production: 1) formulation (appearance) of the problem; 2) construction of hypotheses and using those that already exist; 3) creation and implementation of new methods of research aimed at proving the hypotheses; 4) summary the results of scientific activity. It is necessary to mean that the main product that meets the objectives and problems which are resolved, science gets only at the end of the cycle in the form of laws and theories. In the intermediate stages the science gets a by-product a part of which is used in the same cycle, and part goes to replenish the knowledge and the formation of new cycles. Scientific activity exists in various forms, such as: scientific and research activity; scientific and organizational activity; scientific and educational activity; scientific and information activity; scientific and support activity, etc. (Розвиток науки…).Pozycja Methods of Detection and Assessment of Legal Capacity(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Yashchuk, Sergiy; Melnyk, Andrii; Hladyshev, SerhiiIn order to determine the initial level of formation of professional and legal competence of the future social workers were used methods adapted by the author “Motivation of professional activity” by Zamfyr (Рамендик, 2013, p. 123) (in modification of Rean), which gave us the opportunity to diagnose the students‟ motivation for professional activity. It is based on the concept of internal and external motivation. We can talk about the internal type of motivation if the activity in itself is significant for the individual. And if in the basis of professional activity motivation lies the aspiration to satisfy other needs (in particular, reasons of social prestige, salary, etc.), in this case we can talk about the external motivation. External motives differentiated on external positive and external negative.Pozycja Práce s chybou žáků ve výuce přírodních věd(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Malĉík, Martin; Miklošíková, MiroslavaĈlověk chybuje od narození, koneckonců i dovednost chodit vyņaduje od malého dítěte nespoĉet pokusů, které konĉí pádem, tedy chybným pohybem. Ne nadarmo se říká, ņe chybami se ĉlověk uĉí. Po zahájení povinné ńkolní docházky vńak je chyba kvantifikována do podoby hodnocení a známkování a ņáci postupně nabývají dojmu, ņe dělat chyby je něco ńpatného, nechtěného, a ņe je ņádoucí se takového jednání za kaņdou cenu vyvarovat. Dělat chyby, a to při jakémkoli typu uĉení, je přitom věc přirozená, je od něj neoddělitelná, je jeho souĉástí, a dokonce je odborníky povaņována za jednu z fází řeńení problému. Podíváme-li se na problematiku chybování z tohoto úhlu pohledu, pak musíme konstatovat, ņe úkolem uĉitele je ņáka nauĉit se ze svých chyb pouĉit a vyuņívat je v dalńím uĉení a ņivotě vůbec. V příspěvku bychom rádi poukázali na způsob, jakým vnímají chybu ņáka uĉitelé přírodních věd na základních ńkolách. Metodou dotazníku jsme zkoumali zda, a jak rozlińují závaņnost chyby v postupu řeńení úloh ņáky, zda jsou schopni jejich chyby ve výuce akceptovat a uĉí ņáky, jak je efektivně vyuņívat.Pozycja Metodické materiály Centra edukácie a popularizácie techniky(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pavelka, Jozef; Ńoltés, JaroslavSúĉasná moderná doba vyņaduje, aby sa v rámci vyuĉovacieho procesu vyuņívali aj netradiĉné metódy, postupy a prostriedky, ktoré dokáņu ņiakov aktivizovať a podporujú rozvoj ich logického, analytického a tvorivého myslenia. Táto ńtúdia prezentuje informácie o zriadení Centra edukácie a popularizácie techniky (CEPT), ktoré poskytuje ńkolám v jeho okolí moņnosť realizovať vzdelávacie aktivity osobitého zamerania.Pozycja Badanie pamięci elektronicznych w kształceniu inżynierów bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono umiejscowienie problematyki badań elektronicznych pamięci w treściach kształcenia kierunku studiów inżynieria bezpieczeństwa. Na bazie analizy istniejących rozwiązań opisano projekt i realizację stanowiska do badania układów pamięci. Stanowisko poddano wielokryterialnej ocenie kompetentnych sędziów, dokonano analizy wyników badań i wyciągnięto wnioski.Pozycja The Use of Non-System Components of Construction Sets(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krotký, Jan; Karpíńková, Pavla; Král, JanThe authors deal with an extension and modification of construction kits in order to create a simple tool for assessing the level of creativity according to the products made by pupils. The article describes a modified construction set – a creative set, divided into system and non-system parts. In the context of the product design, the use of non-system parts indicates the pupil‟s creativity performance. The creative set was tested out on a sample of 62 elementary school pupils. Subsequently, the authors put the products to analyse.Pozycja Modelling Materials on the Primary School as the Element for an Improvement of Fine Motor Skills and a Support of Creativity(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Simbartl, PetrA work with the modelling material is incorporated in the framework education programme even for the nursery school and also for primary schools. The modelling material is incorporated there for the purpose of the output (managing the hand and eye coordination, managing the fine motor skills). The character of the material, incorporation of a working process, aids and tools for modelling is important in the primary school. Thanks to the characters of the modelling masses (material, variety of colours/colouring) are all these outputs fully supported. We deal with different types of modelling doughs and with their possibilities of the use in primary schools and with creativity testing of children.Pozycja Suggestion for Modify of the School Educational Program at the Secondary Vocational School of Electrical Engineering(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Beneńová, Hana; Mach, PetrThis article deals with the suggestion for modify the school education program at the Secondary Vocational School of Electrical Engineering, Pilsen, specifically by adding a chapter on thin film photovoltaic to the curriculum of the subject Use of Electric. The photovoltaic is increasingly considered to be one of the most important technologies of the 21st century. For this reason it is necessary to provide the students some information on this issue and to expand their competences.Pozycja Wybrane aspekty wnioskowania statystycznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Malska, WiesławaCzęsto w zastosowaniach technicznych wykorzystuje się działy statystyki matematycznej do analizy danych. W statystyce matematycznej korzysta się z rozkładów teoretycznych zmiennych losowych. W dziale wnioskowania statystycznego, które obejmuje zagadnienia estymacji i weryfikacji hipotez, rozkłady teoretyczne pozwalają na podstawie opracowania wyników uzyskanych jedynie z prób losowych na uogólnienie dla całej populacji generalnej. W przypadku estymacji szacowanie wartości parametrów odbywa się z prawdopodobieństwem równym współczynnikowi ufności. W weryfikacji hipotez podejmowane są decyzje o prawdziwości lub fałszywości hipotezy zerowej z prawdopodobieństwem równym współczynnikowi istotności. W artykule zawarto wybrane aspekty dotyczące wykorzystania wnioskowania statystycznego w analizie danych.Pozycja Podpora výuĉby PLC systémov na vysokých ńkolách v SR(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lukáčová, Danka; Bánesz, GabrielAj uĉiteľské ńtudijné programy na univerzitách reagujú na potreby trhu práce a zaraďujú do svojich ńtudijných programov predmety, v ktorých sa ńtudenti oboznamujú s novými materiálmi a technológiami priemyselnej praxe. Jednou z týchto technológií sú priemyselné riadiace systémy PLC.Katedra techniky a informaĉných technológií na PF UKF v Nitre do svojich ńtudijných programov zaradila 4 predmety, ktoré poskytujú ńtudentom základné vedomosti o PLC. Na zvýńenie záujmu ńtudentov o tento predmet sa rozhodli vytvoriť vzdialené laboratóriá, ktoré môņu pouņívať ńtudenti v dińtanĉnej forme a zároveň aj v rámci kontaktných hodín na cviĉeniach. Pre vytvorenie vzdialených laboratórií pre pneumatické a hydraulické systémy navrhujú pouņiť technické prostriedky vyuņívajúce prvky PLC spolu s internetovým rozhraním pre vzdialený prístup a priamy prístup, metodiky a vzdelávacie materiály vhodné pre zaradenie do vzdelávacieho procesu. Vzdialený prístup k laboratóriám spolu s kontaktným vyuĉovaním umoņnia uņívateľovi získavať nové poznatky z oblasti pneumatických a hydraulických systémov, ĉo v koneĉnom dôsledku prispeje k zvýńeniu ich kompetencií z predmetnej oblasti.Pozycja Nové řídící struktury podniku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Merenda, MiroslavOrganizované struktuře biochemických pochodů, pro něņ jsou typické uzavřené, ale navzájem v celek propojené cykly, je podobná fraktálová výroba. Aby mohla komunikovat s vnějńím světem, musí ji řídit logistici, coņ se děje obzvláńť v interních distribucích a informaĉních kanálech. Cílem příspěvku je na základě systematizace poznatků vycházejících z teoretických principů manaņerování a poznatků získaných realizovaným průzkumem, navrhnout způsob a principy nových řídících struktur podniku.Pozycja Didaktické pracoviská – KD model(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuĉerka, Daniel; Kmec, JánPríspevok sa zaoberá tvorbou integrovaných didaktických pracovísk.Autori ukazujú miesto integrovaných didaktických pracovísk v rámci materiálnych didaktických prostriedkov. Ďalej sa zaoberajú KD modelom Integrovaných didaktických pracovísk, kde uvádzajú ich základné kategórie medzi ktoré radia ńkolské dielne stredných ńkôl, ńpeciálne pracoviská pre nadaných ņiakov, ńpeciálne pracoviská pre integrovaných telesne postihnutých ņiakov, laboratóriá a ńpeciálne uĉebne odborných predmetov. Na záver príspevku uvádzajú moņné vybavenie týchto pracovísk pre výuĉbu odborného výcviku a odborných predmetov. Tieto pracoviská sú zamerané na predmety ńpecializácií v strojárenstve.Pozycja Kształcenie i doskonalenie kadr pracowniczych w dobie czwartej rewolucji przemysłowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zawłocki, Ireneusz; Niewiadomski, KrzysztofW artykule dokonano ogólnej charakterystyki kolejnej rewolucji naukowo-technicznej określanej mianem czwartej rewolucji przemysłowej, która w bieżącej dekadzie zostaje praktycznie wdrażana w systemy gospodarcze wiodących krajów świata. Również polska gospodarka przygotowywana jest do implementacji innowacyjnych technologii zgodnych z tą nową koncepcją. Ogromny wpływ na powodzenie tego procesu ma przygotowanie i doskonalenie kadr pracowniczych – reforma polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego.Pozycja Źródła finansowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Włodarska-Zoła, LidiaTreść artykułu koncentruje się wokół zagadnień związanych z pozyskiwaniem środków na aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnością i ich transferem do jednostek samorządowych. Autorka przedstawiła uwarunkowania prawne wspierania przez państwo rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, wskazała rolę Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako beneficjenta środków pieniężnych na realizację zadań związanych z aktywizacją zawodową osób z dysfunkcjami oraz wyjaśniła zasady redystrybucji tych środków do samorządów powiatowych i wojewódzkich.Pozycja Vzdelávanie žiakov stredných odborných ńkôl s využitím IKT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Vargová, Mária; Piecuch, AleksanderPríspevok sa zaoberá vzdelávaním ņiakov na vybraných stredných odborných ńkolách v Ĉeskej a Slovenskej republike. Výskumom sa sledovala obľúbenosť a vyuņívanie IKT v ńkole a v beņnom ņivote.Pozycja Elektroniczny system przeprowadzania egzaminu zawodowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nowak, JanuszRosnąca rola nowych technologii spowodowała zmiany w sposobie przeprowadzania egzaminu zawodowego. Jedną z nich jest możliwość przeprowadzania egzaminu teoretycznego w wersji elektronicznej. W opracowaniu przedstawione zostały procedury związane z tą formą zewnętrznego oceniania uczestników kształcenia zawodowego. Zamieszczone zostały również dane statystyczne obrazujące odsetek szkół korzystających z tego rozwiązania.Pozycja Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuźmińska-Sołśnia, Beata; Ziębakowska-Cecot, KatarzynaKilkadziesiąt lat temu Papert stwierdził, że najlepszym sposobem przystosowania młodych pokoleń do rewolucji w zakresie TIK jest pozwolić im programować. W przeciwnym razie będą oni sami sterowani przez technologię. Programowanie od tego czasu jawi się jako kluczowa umiejętność dla przyszłego społeczeństwa informacyjnego. By zapewnić pomyślność tego procesu, już na poziomie edukacji elementarnej nauczyciele powinni zacząć naukę kodowania i robotyki z dziećmi w szkołach i przedszkolach. Artykuł przedstawia czynniki sprzyjające i utrudniające tę sytuację w polskim systemie edukacji związane z osobą nauczyciela.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »