Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3058
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOsoby starsze nie stanowią homogenicznej grupy społecznej. Seniorzy są zróżnicowani pod względem cech społeczno-demograficznych oraz fazy starości, w jakiej się znajdują. Zróżnicowana jest też ich aktywność, w tym edukacyjna. Artykuł prezentuje poziom aktywności edukacyjnej osób starszych w Polsce.Pozycja Aktywność zawodowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Włodarska-Zoła, LidiaW niniejszym artykule autorka wskazała znaczenie aktywności zawodowej w procesie kompleksowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, omówiła prawne aspekty zatrudniania osób z niepełnosprawnością, a także dokonała identyfikacji barier związanych z aktywnością zawodową osób z dysfunkcjami.Pozycja Aspekty edukacyjne wirtualnych światów. Aplikacja Second Life(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Topol, Paweł; Kowalewski, Wojciech; Mokwa-Tarnowska, Iwona; Leszczyński, Piotr; Kołowska-Gawiejnowicz, Mirosława; Siatkowski, Idzi; Ren-Kurc, AnnaArtykuł koncentruje się na trójwymiarowych środowiskach wirtualnych i ich funkcjonalności edukacyjnej na przykładzie świata Second Life. Wbrew opiniom pojawiającym się od czasu do czasu w literaturze przedmiotu światy wirtualne 3D nie odchodzą w przeszłość, przynajmniej nie w sektorze edukacyjnym. Autorzy artykułu próbują to wykazać, przedstawiając różne aspekty Second Life w zastosowaniach dydaktycznych, naukowych, a także kulturowo-poznawczych. Tytułem wprowadzenia została przedstawiona konstrukcja logiczna światów wirtualnych. Następnie zostały przybliżone wybrane aspekty infrastruktury i nawigacji w świecie wirtualnym. Odrębna część poświęcona jest wątkowi polskiemu, a mianowicie polskim wyspom, co zostało poparte krótką analizą statystyczną z perspektywy użytkownika. W kolejnej części zostały omówione afordancje świata wirtualnego 3D na przykładzie nauki języków obcych. Jest tam mowa o edukacji językowej na przykładach zarówno nieformalnych i okazjonalnych, jak i zinstytucjonalizowanych i sformalizowanych. Autorzy zwracają też uwagę na wirtualne realizacje obiektów i miejsc o charakterze kulturalnym lub turystycznym. Artykuł wieńczy krótka analiza opinii na temat światów wirtualnych typu Second Life oparta na literaturze przedmiotu.Pozycja Autorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuzin, MariaŻyjemy w czasach szybkiego postępu i rozwoju cywilizacyjnego, które nie sprzyjają kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji życiowej ludzi. Powszechnie zauważa się również degradację wartości, które do niedawna funkcjonowały w świadomości społecznej i związane były z takimi instytucjami, jak: szkoła, Kościół, rodzina, państwo. Zachwianiu uległ także wizerunek współczesnego nauczyciela, który dotychczas był postrzegany jako fundament edukacji i wychowania. Zadajemy sobie pytanie o to, jaki powinien być nauczyciel, aby sprostać wymaganiom współczesnych czasów, jak budować na nowo autorytet nauczyciela. Z jednej strony uczniowie chcieliby, aby ich nauczyciel wykazywał się: otwartością, opiekuńczością, życzliwością, tolerancją i sprawiedliwością, z drugiej strony, aby posiadał wiedzę i był twórczy. Nauczyciele stawiają na kompetencję, wymagania, otwartość. Uczniowie zatem chcieliby nauczyciela idealnego, który zastąpiłby im również rodziców. Opinie takie wskazują na powolny kryzys rodziny i niespełnianie przez nią funkcji związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi. Dodatkowo nadchodząca reforma oświaty wymaga znów kolejnego wysiłku nauczycieli, by mogli sprostać nowym wyzwaniom edukacyjnym. Zatem trzeba czasu i zbudowania nowego fundamentu, aby zachwiany autorytet nauczyciela na nowo tworzyć.Pozycja Bezpieczne programowanie w Javie – kontrola dostępu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krawiec, JerzyPrzedstawiono praktyczne aspekty bezpiecznego programowania w języku Java. Zbadano znaczenie hermetyzacji jako kluczowego elementu kontroli dostępu do kodu źródłowego Javy. Przeprowadzono badania reakcji maszyny wirtualnej Javy (JVM) w zależności od różnych wariantów zastosowanych specyfikatorów dostępu. Wyniki badań dowodzą, że konstrukcja kodu źródłowego odgrywa zasadniczą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oprogramowania.Pozycja Correlation between Psychomotor Skills and Creativity among Secondary School Students and Future Teachers(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Honzíková, Jarmila; Krotký, JanThe falling level of manual skills of the young generation is one of issues in the 21st century. The existing society asks for creative individuals who can work independently. On the other hand, the manually skilled ones are needed too. The core question of our research was to find out whether the individuals who score high on the test of creativity are at the same time manually skilled. In our opinion, it is important to be creative and manually skilful at once to become successful in these days. To ascertain the relationship between creativity and the level of manual skills, a random sample was selected from children from a secondary school and students of pedagogy. The presented research deals with research regarding levels of creativity and manual skills at secondary schools, that means in the Czech Republic kids from 10 to 14 years old, and at the faculty of education of teachers-to-be. Readers are acquainted with results of evaluating the students of teaching and the pupils/learners at secondary schools from the point of creative abilities in relation with the level of their manual skills. There was used the Urban´s test of creative thinking to test creativity, the level of psychomotor skills was tested using Testing batteries for psychomotor skills, which was made for the research purpose by as. Prof. Honzíková. Those research results as well as the unique testing battery for psychomotor skills are introduced.Pozycja Danuta Morańska (red.), „Patologie w cyberprzestrzeni. Profilaktyka zagrożeń medialnych”, Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2015, ss. 310, ISBN 978-83-64927-35-5, Format B5(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Walat, WojciechPozycja Display Device of Information to Car Driver(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kováčik, PeterThe article deals with possibilities of information imaging to car driver. It mentions to development and exploitation of electronics to display complex and well-arranged information that is necessary at intensive traffic. The topic is completed by amount of graphical material that is needed for demonstrative visualization to reader in compliance with principles of attractiveness and visual demonstration used at dual education as progressive method at present time.Pozycja Ecological Competence Formation of Future Agricultural(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Romaskevych, Alina; Sytnychenko, Viktor; Olchedaievskyi, YuriyThe problem of ecologization of agricultural education is discussed in the article. The technology of ecological competence formation of future agricultural specialists is offered.Pozycja Elektroniczny system zarządzania szkołą – studium przypadku na przykładzie Liceum Uniwersyteckiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tuczyński, KrystianW artykule przedstawiono analizę przeprowadzonych badań pilotażowych z zakresu wykorzystywania elektronicznego systemu zarządzania szkołą. W celu otrzymania wielowymiarowych wyników badań autor zastosował tzw. triangulację narzędzi badawczych poprzez ich realizację wśród nauczycieli, uczniów i rodziców. W opracowaniu zawarto porównanie możliwości wspomnianego oprogramowania z faktycznym zakresem jego wykorzystywania.Pozycja Finding Spiritual Core: Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Smorzhevska, Oksana; Khvist, VictoriaIn this article considered Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith as Ukrainian ethno-confession, described the institutionalization of this religious organization. Author draws the attention to the ideological basis of confession. Aim of this article - show that modern paganism as the religious-ideological phenomenon has become an important part of the cultural life of Ukraine.Pozycja Hipermedialne e-podręczniki – nowe medium w edukacji tożsamościowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Juszczyk-Rygałło, JoannaUpowszechnienie internetu i rozwój publikacji elektronicznych umożliwiły konstruowanie e-podręczników, w których używane są mechanizmy interakcyjności, hipertekstualności i elastyczności strukturalnej. W polskiej rzeczywistości oświatowej podręczniki w formie elektronicznej zostały dopuszczone do użytku szkolnego w 2009 r. U progu dekady ich edukacyjnego wykorzystywania pojawia się potrzeba refleksji teoretyczno-metodologicznej nad tożsamościowymi zadaniami nowoczesnych hipermedialnych e-podręczników. Tej tematyce poświęcony jest prezentowany artykuł.Pozycja Implikacje dla systemu edukacyjnego wynikające z mechanizmów derejestracji i detrakcji informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wilsz, JolantaW artykule omówiono mechanizm zjawisk, jakimi są: zapamiętywanie informacji, czyli ich rejestracja, oraz ich zapominanie, czyli ich derejestracja, a także wyjaśniono, czym jest detrakcja informacji i retrakcja informacji. Zaprezentowano implikacje dla przebiegu procesu edukacyjnego wynikające z wymienionych zjawisk.Pozycja Indywidualny system wartości jako czynnik kształtujący style kierowania dyrektorów szkół(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Różański, Andrzej; Lech, GrzegorzArtykuł podejmuje problematykę związku systemu wartości osób zarządzających szkołami oraz stylów kierowania. Na podstawie przeglądu literatury oraz dostępnych raportów zaprojektowano badania pilotażowe. Wstępne wnioski chociaż nie mają charakteru przesądzającego, to potwierdzają wcześniej omówione rezultaty uzyskane w badaniach zrealizowanych w innych środowiskach kulturowych. Wyniki sugerują pewną zbieżność co do dominującego sytemu wartości i preferowanego stylu kierowania/przywództwa dyrektorów szkół.Pozycja Interactive Web Platform for Teaching Resources in Preschool Institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Jakovljević, Nebojńa; Hilčenko, SlavoljubThe aim of this project is easier interactions between educators and children in preschool institutions and teaching resources through ICT. The project will be carried out in two phases. After the initial formation of the base for teaching resources (the playing sheets/panels) in the 1st phase, the material will be only available for download – printing and sharing between users in base in the PDF format. In the 2nd phase, will be developed interactive approach where in a web form content, the same teaching materials would be reviewed, entered/resolved, respectively – creation of e-learning approach. After launching a web platform, users (target group) would have the option of selective, limited and time-limited access to two databases of teaching materials: a) web platform for downloading and solving traditional teaching material and b) for solving and learning on mobile devices through Android app (PEIT1, TV, tablets and mobile phones). The platform will in the case of e-learning material, carry out an evaluation of the same, the assessment of individual sheets, at group level, themes, areas or the playing boards. In this paper we present a future project.Pozycja Javier Rodriguez Torres, „Nuevas metodologia didácticas”, Wyd. ACCI, Madryt 2015, ss. 564, ISBN 978-84-15705-45-1(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warzocha, TomaszPozycja Kierowanie uwagą wzrokową w procesie rozwiązywania problemów algorytmicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Andrzejewska, Magdalena; Stolińska, AnnaW artykule opisano wyniki badań nad wpływem stosowania tzw. wskazówek typograficznych na wartości parametrów okulograficznych oraz efektywność rozwiązywania zalgorytmizowanego problemu matematycznego. W badaniu wzięło udział 48 uczniów III klas gimnazjum. Zaobserwowano wyższy odsetek odpowiedzi poprawnych oraz nieznaczne skrócenie czasu wykonania w przypadku zadania ze wskazówkami. Nie odnotowano istotnych różnic w wartościach parametrów okulograficznych. Uzyskany wynik można interpretować jako pozytywny efekt kierowania uwagą wzrokową uczniów w procesie rozwiązywania zadania algorytmicznego.Pozycja Komunikacja interpersonalna w procesie kształcenia akademickiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Niewiadomski, Krzysztof; Zawłocki, IreneuszW artykule poruszony został problem dotyczący komunikacji pomiędzy nauczycielami akademickimi a studentami. Powodem podjęcia tematu były rozmowy ze studentami, z których wynikało, iż ta komunikacja nie jest najlepsza. Podjęta została próba określenia, jakie czynniki wpływają na skuteczną komunikacje, a jakie ją zakłócają. Studenci uważają, że takie czynniki, jak wiek, płeć czy stopień naukowy nauczyciela, raczej nie wpływają na efektywność komunikacji. Na to, co przede wszystkim źle wpływa na komunikację w opinii studentów, ma wpływ, jak to określili, wywyższanie się, niezrozumiałość zajęć, zbyt ciche mówienie, spóźnianie się, brak odpowiedzi na maile, mała aktywność ze strony prowadzącego zajęcia oraz nadmierny stres na zajęciach. Artykuł może się przyczynić do lepszego zrozumienia oczekiwań studentów w zakresie komunikacji w procesie dydaktycznym.Pozycja Koncepcja niskokosztowej platformy edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nycz, Mariusz; Nienajadło, Sara; Hajder, MirosławW pracy przedstawiono koncepcje niskokosztowej platformy edukacyjnej. Autorzy prezentują rozwiązania sprzętowe oraz programowe, których głównym celem jest podniesienie jakości edukacji informatycznej w szkołach podstawowych i gimnazjalnych.Pozycja Koncepcja przedmiotu edukacja na odległość dla studentów II stopnia kierunku mechatronika(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krupa, KrzysztofW artykule zarysowano koncepcję przedmiotu edukacja na odległość zaproponowanego dla studentów kierunku mechatronika w ramach przedmiotu z obszaru nauk społecznych do wyboru.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »