Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3058
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Wiedza suicydologiczna jako niezbędny składnik kompetencji współczesnego nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nieroba, EwaW artykule przedstawiono wpływ przemian społeczno-kulturowych na wzrost zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży, ukazano wagę wiedzy suicydologicznej w pracy współczesnego nauczyciela, przedstawiono opinię nauczycieli na temat samobójstw (badania własne), a także sformułowano główne kierunki działań zaradczych.Pozycja Hipermedialne e-podręczniki – nowe medium w edukacji tożsamościowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Juszczyk-Rygałło, JoannaUpowszechnienie internetu i rozwój publikacji elektronicznych umożliwiły konstruowanie e-podręczników, w których używane są mechanizmy interakcyjności, hipertekstualności i elastyczności strukturalnej. W polskiej rzeczywistości oświatowej podręczniki w formie elektronicznej zostały dopuszczone do użytku szkolnego w 2009 r. U progu dekady ich edukacyjnego wykorzystywania pojawia się potrzeba refleksji teoretyczno-metodologicznej nad tożsamościowymi zadaniami nowoczesnych hipermedialnych e-podręczników. Tej tematyce poświęcony jest prezentowany artykuł.Pozycja Implikacje dla systemu edukacyjnego wynikające z mechanizmów derejestracji i detrakcji informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wilsz, JolantaW artykule omówiono mechanizm zjawisk, jakimi są: zapamiętywanie informacji, czyli ich rejestracja, oraz ich zapominanie, czyli ich derejestracja, a także wyjaśniono, czym jest detrakcja informacji i retrakcja informacji. Zaprezentowano implikacje dla przebiegu procesu edukacyjnego wynikające z wymienionych zjawisk.Pozycja Wpływ digitalizacji życia na pogorszenie stanu zdrowia młodego człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje problematykę negatywnego wpływu nowoczesnych technologii teleinformatycznych, w tym komputera i telefonu komórkowego, na zdrowie młodego człowieka. Wpływ ten objawia się chorobami kręgosłupa, pogorszeniem wzroku, obniżeniem poziomu kondycji fizycznej, rozdrażnieniem wywołanym przez smog elektromagnetyczny, narażeniem na choroby nowotworowe poprzez promieniowanie wytwarzane przez telefony komórkowe oraz stacje bazowe, a także uzależnieniem, zwłaszcza od obioru nowych informacji w postaci poczty e-mail lub SMS-ów. Te wszystkie zagrożenia dotyczą zwłaszcza ludzi młodych, dla których technologia teleinformatyczna jest naturalnym składnikiem życia i rozwoju, który odbywa się w czasie wielkiego i szybkiego postępu technologicznego.Pozycja Requirements for Professional Competence Formation of Environmentalists in the Society Transition to Sustainable Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bogoliubov, Volodymyr; Bogoliubova, NataliiaThis article is dedicated to reasoning of requirements formation for professional competence system of future environmentalists in the society transition to sustainable development. It is proposed to form professional competence based on the analysis of production functions of future environmentalist. It is taken into account the need to ensure professional mobility of graduates. It is examined different variants of implementation of the education elements for sustainable development into formal education system.Pozycja Finding Spiritual Core: Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Smorzhevska, Oksana; Khvist, VictoriaIn this article considered Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith as Ukrainian ethno-confession, described the institutionalization of this religious organization. Author draws the attention to the ideological basis of confession. Aim of this article - show that modern paganism as the religious-ideological phenomenon has become an important part of the cultural life of Ukraine.Pozycja Autorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuzin, MariaŻyjemy w czasach szybkiego postępu i rozwoju cywilizacyjnego, które nie sprzyjają kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji życiowej ludzi. Powszechnie zauważa się również degradację wartości, które do niedawna funkcjonowały w świadomości społecznej i związane były z takimi instytucjami, jak: szkoła, Kościół, rodzina, państwo. Zachwianiu uległ także wizerunek współczesnego nauczyciela, który dotychczas był postrzegany jako fundament edukacji i wychowania. Zadajemy sobie pytanie o to, jaki powinien być nauczyciel, aby sprostać wymaganiom współczesnych czasów, jak budować na nowo autorytet nauczyciela. Z jednej strony uczniowie chcieliby, aby ich nauczyciel wykazywał się: otwartością, opiekuńczością, życzliwością, tolerancją i sprawiedliwością, z drugiej strony, aby posiadał wiedzę i był twórczy. Nauczyciele stawiają na kompetencję, wymagania, otwartość. Uczniowie zatem chcieliby nauczyciela idealnego, który zastąpiłby im również rodziców. Opinie takie wskazują na powolny kryzys rodziny i niespełnianie przez nią funkcji związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi. Dodatkowo nadchodząca reforma oświaty wymaga znów kolejnego wysiłku nauczycieli, by mogli sprostać nowym wyzwaniom edukacyjnym. Zatem trzeba czasu i zbudowania nowego fundamentu, aby zachwiany autorytet nauczyciela na nowo tworzyć.Pozycja Wizja nowego modelu procesu kształcenia technicznego na podstawie założeń konstruktywizmu i kognitywizmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Prauzner, Tomasz; Ptak, PawełW artykule przedstawiono przykład realizacji projektu wykonanego w programie symulacyjnym jako propozycję innowacji dydaktycznej uwzględniającej założenia konstruktywistycznej koncepcji w kształceniu technicznym.Pozycja Kwalifikacyjne kursy zawodowe sposobem na zdobycie dodatkowych kwalifikacji przez osoby dorosłe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nowak, JanuszKształcenie zawodowe jest ściśle powiązane z uwarunkowaniami rynku pracy. Na skutek intensywnego postępu technologicznego uzyskane wiadomości dość szybko okazują się niewystarczającym atutem na rynku pracy. Dlatego tak istotne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W artykule zaprezentowana została jedna z form kształcenia ustawicznego osób dorosłych, jaką jest kwalifikacyjny kurs zawodowy, która daje możliwość uzyskiwania lub uzupełniania kwalifikacji zawodowych.Pozycja Uņití digitálních uĉebních pomůcek v odborném vzdělávání(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rudolf, LadislavDneńní doba je ovlivněna rozvojem digitálních technologií. Na velký podíl tohoto trendu má vliv uplatňování digitalizace v různých oborech ale také ve vzdělávání. Ĉlánek se zabývá uplatněním digitalizace ve formě vybraných uĉebních pomůcek na bázi digitálních technologií s uņitím ve vzdělávacím procesu. Jedná se o vyuņití elektronických uĉebních materiálů, které jsou soustředěny do jednoho úloņińtě a tvoří digitální uĉební pomůcku pro uĉitele a ņáka. Jedná se o vyuņití webového prostředí případně prezentace s odkazy do internetového prostředí. Souĉástí příspěvku jsou skuteĉné ukázky digitálních uĉebních pomůcek.Pozycja Aspekty edukacyjne wirtualnych światów. Aplikacja Second Life(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Topol, Paweł; Kowalewski, Wojciech; Mokwa-Tarnowska, Iwona; Leszczyński, Piotr; Kołowska-Gawiejnowicz, Mirosława; Siatkowski, Idzi; Ren-Kurc, AnnaArtykuł koncentruje się na trójwymiarowych środowiskach wirtualnych i ich funkcjonalności edukacyjnej na przykładzie świata Second Life. Wbrew opiniom pojawiającym się od czasu do czasu w literaturze przedmiotu światy wirtualne 3D nie odchodzą w przeszłość, przynajmniej nie w sektorze edukacyjnym. Autorzy artykułu próbują to wykazać, przedstawiając różne aspekty Second Life w zastosowaniach dydaktycznych, naukowych, a także kulturowo-poznawczych. Tytułem wprowadzenia została przedstawiona konstrukcja logiczna światów wirtualnych. Następnie zostały przybliżone wybrane aspekty infrastruktury i nawigacji w świecie wirtualnym. Odrębna część poświęcona jest wątkowi polskiemu, a mianowicie polskim wyspom, co zostało poparte krótką analizą statystyczną z perspektywy użytkownika. W kolejnej części zostały omówione afordancje świata wirtualnego 3D na przykładzie nauki języków obcych. Jest tam mowa o edukacji językowej na przykładach zarówno nieformalnych i okazjonalnych, jak i zinstytucjonalizowanych i sformalizowanych. Autorzy zwracają też uwagę na wirtualne realizacje obiektów i miejsc o charakterze kulturalnym lub turystycznym. Artykuł wieńczy krótka analiza opinii na temat światów wirtualnych typu Second Life oparta na literaturze przedmiotu.Pozycja Zastosowanie programu Clonezilla dla bezpieczeństwa pracowni komputerowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Śniadkowski, Mariusz; Jankowska, AgnieszkaZapewnienie bezpieczeństwa systemu operacyjnego oraz niezawodności działania pracowni komputerowej jest zadaniem ciągle aktualnym. Nie można całkowicie wyeliminować możliwości uszkodzenia lub uzyskania nieuprawnionego dostępu do systemu operacyjnego. Można zastosować rozwiązania, które ograniczą lub będą przeciwdziałać niesprawności systemu komputerowego. Poniższy artykuł przedstawia charakterystykę zagrożeń systemu operacyjnego w szkolnej pracowni komputerowej oraz autorskiej aplikacji do tworzenia kopii bezpieczeństwa systemu operacyjnego przy wykorzystaniu darmowego programu Clonezilla.Pozycja Komunikacja interpersonalna w procesie kształcenia akademickiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Niewiadomski, Krzysztof; Zawłocki, IreneuszW artykule poruszony został problem dotyczący komunikacji pomiędzy nauczycielami akademickimi a studentami. Powodem podjęcia tematu były rozmowy ze studentami, z których wynikało, iż ta komunikacja nie jest najlepsza. Podjęta została próba określenia, jakie czynniki wpływają na skuteczną komunikacje, a jakie ją zakłócają. Studenci uważają, że takie czynniki, jak wiek, płeć czy stopień naukowy nauczyciela, raczej nie wpływają na efektywność komunikacji. Na to, co przede wszystkim źle wpływa na komunikację w opinii studentów, ma wpływ, jak to określili, wywyższanie się, niezrozumiałość zajęć, zbyt ciche mówienie, spóźnianie się, brak odpowiedzi na maile, mała aktywność ze strony prowadzącego zajęcia oraz nadmierny stres na zajęciach. Artykuł może się przyczynić do lepszego zrozumienia oczekiwań studentów w zakresie komunikacji w procesie dydaktycznym.Pozycja Programowanie we wczesnej edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myśliwiec, KatarzynaW niniejszym artykule podjęto problematykę programowania w edukacji formalnej i nieformalnej, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnej edukacji dziecka. Analizie poddano założenia podstawy programowej wchodzącej w życie we wrześniu 2017 r. w świetle dostępnych raportów i zagranicznych praktyk.Pozycja Uplatňovanie digitálnej kompetencie uĉiteľov vo výuĉbe technických odborných predmetov(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ćuriń, MilanVychádzajúc z cieľov ńkolskej reformy zamernej na stredné ńkoly, venujeme pozornosť digitálnej kompetencii uĉiteľov odborných predmetov na SOŃ. Na základe realizovaného prieskumu uvádzame vybrané výsledky vyhodnotenia dotazníka urĉeného uĉiteľom a ņiakom SOŃ z aspektu uplatňovania digitálnej kompetencie vo výuĉbe odborných predmetov.Pozycja Wybrane statystyki nieparametryczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Malska, WiesławaW artykule zaprezentowano wybrane testy nieparametryczne dla prób zależnych i dla prób niezależnych. Testy te stosowane są w przypadku, gdy nie można zastosować testów parametrycznych. Ich użycie determinuje rozkład analizowanych zmiennych (danych) inny niż rozkład normalny. Metody nieparametryczne opierają się najczęściej na rangach, czyli odpowiednim uporządkowaniu badanej cechy (lub badanych cech). Obliczenia wykonano w programie Statistica.Pozycja Danuta Morańska (red.), „Patologie w cyberprzestrzeni. Profilaktyka zagrożeń medialnych”, Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2015, ss. 310, ISBN 978-83-64927-35-5, Format B5(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Walat, WojciechPozycja Zmiany w austriackim systemie szkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kraszewski, KrzysztofAutor artykułu dokonuje zwięzłego omówienia zmian zachodzących w austriackim systemie szkolnym. W pierwszej jego części przedstawia krótki rys historyczny tego systemu. W drugiej części przybliża Czytelnikowi wybrane wątki zmian będących wynikiem reformy szkolnej.Pozycja Zastosowanie wirtualizacji w edukacji – wybrane przykłady(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lis, RobertJednym z wielu sposobów zagospodarowania mocy obliczeniowych serwerów jest wykorzystanie wirtualizacji. Dzięki niej na jednym serwerze można uruchomić kilkanaście systemów operacyjnych mogących zasilić całą pracownię komputerową w szkole. Celem artykułu jest ukazanie możliwości wykorzystania wirtualnych dysków w szkolnej pracowni, w wyniku których możliwa jest indywidualna praca każdego ucznia wraz z archiwizacją jego wyników.Pozycja Zainteresowania edukacją studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono potrzebę badań zainteresowań zawodowych, edukacyjnych u studentów. Teoretyczne rozważania uzupełniono badaniami zainteresowań edukacją studentów kierunku edukacja techniczno-informatyczna. Przeprowadzone badania wykazały, że studia odgrywają znaczącą rolę w pojawianiu się i rozwoju zainteresowań edukacyjnych (wzrost wskaźnika syntetycznego od 0,86 do 2,07). Zainteresowania studentów edukacją w czasie 3,5-letniego okresu studiów stają się bardziej silne, głębokie i trwałe.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »