Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3058
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017 według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kształcenie akademickie – szanse rozwoju w sytuacji zmiany cywilizacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Morańska, DanutaW artykule zwrócono uwagę na główne kierunki rozwoju dydaktyki akademickiej. Przedstawiono istotne problemy, z którymi będzie się musiała zmierzyć szkoła wyższa, chcąc dostosować swoją ofertę dydaktyczną do wymagań współczesności. Z pewnością wymaga to zmiany metod kształcenia i rozwijania nowoczesnych form na bazie technologii sieciowych przy jednoczesnej dbałości o wysoką jakość dydaktyki. Tematyka zawarta w artykule wynika z kilkuletnich badań prowadzonych przez autorkę oraz jej wieloletnich doświadczeń we wdrażaniu e-learningu do procesu dydaktycznego.Pozycja Zmiany w austriackim systemie szkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kraszewski, KrzysztofAutor artykułu dokonuje zwięzłego omówienia zmian zachodzących w austriackim systemie szkolnym. W pierwszej jego części przedstawia krótki rys historyczny tego systemu. W drugiej części przybliża Czytelnikowi wybrane wątki zmian będących wynikiem reformy szkolnej.Pozycja Zainteresowania edukacją studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono potrzebę badań zainteresowań zawodowych, edukacyjnych u studentów. Teoretyczne rozważania uzupełniono badaniami zainteresowań edukacją studentów kierunku edukacja techniczno-informatyczna. Przeprowadzone badania wykazały, że studia odgrywają znaczącą rolę w pojawianiu się i rozwoju zainteresowań edukacyjnych (wzrost wskaźnika syntetycznego od 0,86 do 2,07). Zainteresowania studentów edukacją w czasie 3,5-letniego okresu studiów stają się bardziej silne, głębokie i trwałe.Pozycja Requirements for Professional Competence Formation of Environmentalists in the Society Transition to Sustainable Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bogoliubov, Volodymyr; Bogoliubova, NataliiaThis article is dedicated to reasoning of requirements formation for professional competence system of future environmentalists in the society transition to sustainable development. It is proposed to form professional competence based on the analysis of production functions of future environmentalist. It is taken into account the need to ensure professional mobility of graduates. It is examined different variants of implementation of the education elements for sustainable development into formal education system.Pozycja Wsparcie edukacji formalnej z wykorzystaniem edukacji pozaformalnej – warsztaty interaktywne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono potrzebę kształcenia dzieci i młodzieży przy wykorzystaniu edukacji pozaformalnej jako środowiska, w którym mogą być mocno motywowane i zainteresowane zgłębianiem wiedzy z różnych kategorii poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii. W artykule przedstawiono także jeden ze sposobów realizacji edukacji pozaformalnej – poprzez warsztaty interaktywne.Pozycja Programowanie we wczesnej edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myśliwiec, KatarzynaW niniejszym artykule podjęto problematykę programowania w edukacji formalnej i nieformalnej, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnej edukacji dziecka. Analizie poddano założenia podstawy programowej wchodzącej w życie we wrześniu 2017 r. w świetle dostępnych raportów i zagranicznych praktyk.Pozycja Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOsoby starsze nie stanowią homogenicznej grupy społecznej. Seniorzy są zróżnicowani pod względem cech społeczno-demograficznych oraz fazy starości, w jakiej się znajdują. Zróżnicowana jest też ich aktywność, w tym edukacyjna. Artykuł prezentuje poziom aktywności edukacyjnej osób starszych w Polsce.Pozycja Technika czynnikiem sprawczym przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarZrozumienie najważniejszych zjawisk, jakie generuje technika, wymaga odniesień do filozofii i etyki. Nie można techniki sprowadzać do utylitarystycznych wymiarów. Jej służebność wiąże się z czynieniem dobra dla człowieka. Stąd wynika potrzeba wprowadzenia dwóch paradygmatów: prymatu człowieka nad techniką i prymatu osoby nad rzeczą.Pozycja Wizja nowego modelu procesu kształcenia technicznego na podstawie założeń konstruktywizmu i kognitywizmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Prauzner, Tomasz; Ptak, PawełW artykule przedstawiono przykład realizacji projektu wykonanego w programie symulacyjnym jako propozycję innowacji dydaktycznej uwzględniającej założenia konstruktywistycznej koncepcji w kształceniu technicznym.Pozycja Výsledky prieskumu výuĉby techniky na niņńom stupni stredného vzdelávania v SR(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pavelka, Jozef; Kuzma, JozefŃtúdia informuje o výsledkoch dotazníkového prieskumu, ktorý z podnetu Predmetovej komisie Ĉlovek a svet práce (PK ĈaSP) uskutoĉnil ŃPÚ v Bratislave. Prieskum bol zameraný na zistenie aktuálneho stavu, systému a podmienok výuĉby techniky v základných ńkolách na Slovensku. Výsledky prieskumu potvrdili, ņe jestvujúci stav výuĉby je nekoordinovaný a zo strany MŃ VV a Ń SR si vyņaduje prijatie skorých opatrení, ktoré do výuĉby zavedú systém funkĉný, stabilný a dlhodobo rozvíjajúci sa.Pozycja Correlation between Psychomotor Skills and Creativity among Secondary School Students and Future Teachers(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Honzíková, Jarmila; Krotký, JanThe falling level of manual skills of the young generation is one of issues in the 21st century. The existing society asks for creative individuals who can work independently. On the other hand, the manually skilled ones are needed too. The core question of our research was to find out whether the individuals who score high on the test of creativity are at the same time manually skilled. In our opinion, it is important to be creative and manually skilful at once to become successful in these days. To ascertain the relationship between creativity and the level of manual skills, a random sample was selected from children from a secondary school and students of pedagogy. The presented research deals with research regarding levels of creativity and manual skills at secondary schools, that means in the Czech Republic kids from 10 to 14 years old, and at the faculty of education of teachers-to-be. Readers are acquainted with results of evaluating the students of teaching and the pupils/learners at secondary schools from the point of creative abilities in relation with the level of their manual skills. There was used the Urban´s test of creative thinking to test creativity, the level of psychomotor skills was tested using Testing batteries for psychomotor skills, which was made for the research purpose by as. Prof. Honzíková. Those research results as well as the unique testing battery for psychomotor skills are introduced.Pozycja Znaczenie symulacji komputerowych w nauczaniu energoelektroniki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mysiak, Piotr; Muc, Adam; Albrecht, AgataEnergoelektronika jest jednym z ważniejszych przedmiotów, których uczą się przyszli inżynierowie elektrycy. Wymaga on od studentów znajomości różnych dziedzin techniki. Przedmiot ten w zakresie praktycznym charakteryzuje się dużymi wymaganiami odnośnie do zapewnienia właściwych warunków nauczania, wysokimi kosztami realizacji, drogim i specjalistycznym sprzętem laboratoryjnym. Ze względu na przedstawione problemy w nauczaniu złożonych układów energoelektronicznych wymaga się stosowania badań symulacyjnych. Nie każdy program symulacyjny, zwłaszcza stosowany wcześniej w elektronice, można wykorzystać w energoelektronice. W opracowaniu pokazano przykłady praktycznego wykorzystania badań symulacyjnych oraz korzyści i ograniczenia, jakie niosą one ze sobą.Pozycja Wybrane statystyki nieparametryczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Malska, WiesławaW artykule zaprezentowano wybrane testy nieparametryczne dla prób zależnych i dla prób niezależnych. Testy te stosowane są w przypadku, gdy nie można zastosować testów parametrycznych. Ich użycie determinuje rozkład analizowanych zmiennych (danych) inny niż rozkład normalny. Metody nieparametryczne opierają się najczęściej na rangach, czyli odpowiednim uporządkowaniu badanej cechy (lub badanych cech). Obliczenia wykonano w programie Statistica.Pozycja Language Communicative Competence in the System of Postgraduate Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tolochko, Svitlana; Khomych, Viktoriia; Deda, RuslanaPostgraduate education in Ukraine is a specialized improvement of education and professional training of a person through deepening, expansion and renovation his professional knowledge, skills and abilities or getting another specialty based on previously acquired educational qualification and practical experience. Postgraduate education is carried out by higher educational establishment or by structural subdivisions of higher educational establishment with appropriate accreditation level in the form of training programs or internship. This article devoted to the formal expansion of skills within the resulting profile or retraining. Formation and polishing of the person’s individual style of business communication occurs throughout adult life. Language communicative competence is complex education system, which requires constant improvement. Speaking more than one language involves the formation of a foreign language communicative competence. This problem requires a review of government and universities policy on planning and forming of language communicative competence among students of advanced training courses.Pozycja Finding Spiritual Core: Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Smorzhevska, Oksana; Khvist, VictoriaIn this article considered Union of the Believers of the Ukrainian Native Faith as Ukrainian ethno-confession, described the institutionalization of this religious organization. Author draws the attention to the ideological basis of confession. Aim of this article - show that modern paganism as the religious-ideological phenomenon has become an important part of the cultural life of Ukraine.Pozycja Modely odborného technického vzdelávania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuĉerka, Daniel; Kmec, JánPríspevok sa zaoberá tvorbou modelov odborného výcviku mechanikov nastavovaĉov. Autori vychádzajú z modelu Líveĉka a Kubálka a modifikovaného modelu Muņíka. Na základe týchto modelov sme spracovali model odborného výcviku s vyuņitím interaktívnych didaktických prostriedkov, ktorý bol modifikovaný na model odborného výcviku v podmienkach ńkoly a v podmienkach uĉňovského strediska v reálnej firme. V uvedených modeloch je ukázaná komunikácia medzi ņiakom a uĉiteľom odborného výcviku. Zároveň je poukázané na výstupy zo vzdelávania na základe ktorých je moņné objektívne klasifikovať ņiaka.Pozycja Kwalifikacyjne kursy zawodowe sposobem na zdobycie dodatkowych kwalifikacji przez osoby dorosłe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nowak, JanuszKształcenie zawodowe jest ściśle powiązane z uwarunkowaniami rynku pracy. Na skutek intensywnego postępu technologicznego uzyskane wiadomości dość szybko okazują się niewystarczającym atutem na rynku pracy. Dlatego tak istotne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W artykule zaprezentowana została jedna z form kształcenia ustawicznego osób dorosłych, jaką jest kwalifikacyjny kurs zawodowy, która daje możliwość uzyskiwania lub uzupełniania kwalifikacji zawodowych.Pozycja Aktywność zawodowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Włodarska-Zoła, LidiaW niniejszym artykule autorka wskazała znaczenie aktywności zawodowej w procesie kompleksowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, omówiła prawne aspekty zatrudniania osób z niepełnosprawnością, a także dokonała identyfikacji barier związanych z aktywnością zawodową osób z dysfunkcjami.Pozycja Uņití digitálních uĉebních pomůcek v odborném vzdělávání(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rudolf, LadislavDneńní doba je ovlivněna rozvojem digitálních technologií. Na velký podíl tohoto trendu má vliv uplatňování digitalizace v různých oborech ale také ve vzdělávání. Ĉlánek se zabývá uplatněním digitalizace ve formě vybraných uĉebních pomůcek na bázi digitálních technologií s uņitím ve vzdělávacím procesu. Jedná se o vyuņití elektronických uĉebních materiálů, které jsou soustředěny do jednoho úloņińtě a tvoří digitální uĉební pomůcku pro uĉitele a ņáka. Jedná se o vyuņití webového prostředí případně prezentace s odkazy do internetového prostředí. Souĉástí příspěvku jsou skuteĉné ukázky digitálních uĉebních pomůcek.Pozycja Ecological Competence Formation of Future Agricultural(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Romaskevych, Alina; Sytnychenko, Viktor; Olchedaievskyi, YuriyThe problem of ecologization of agricultural education is discussed in the article. The technology of ecological competence formation of future agricultural specialists is offered.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »