Przeglądanie według Autor "Furmanek, Waldemar"
Aktualnie wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analfabetyzm aksjologiczny. Określenie problematyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarSpośród wielu rodzajów analfabetyzmu został omówiony analfabetyzm aksjologiczny. Jest on formą analfabetyzmu kulturowego. Określają go: poziom wiedzy aksjologicznej, wrażliwość aksjologiczna, poziom kompetencji językowych. Przykładową ilustracją jest analfabetyzm miłości.Pozycja Analfabetyzm cyfrowy wyzwaniem dla dydaktyki informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarRozwój społeczeństwa informacyjnego napotyka bariery świadomościowe. Wielkie grupy Polaków i Europejczyków nie znają podstawowych kompetencji związanych z wykorzystaniem sprzętu informatycznego i posługiwaniem się technologiami informacyjnymi. Przed edukacją informacyjną wyrastają nowe wyzwania.Pozycja Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarOmawiane w artykule zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego odnosić możemy wyłącznie do efektów tzw. wykształcenia ogólnego, powszechnego wykształcenia ludzi dorosłych.Pozycja Ewolucja problematyki badań Pana doktora Antoniego Zająca (w dniu nadania Jego imienia Pracowni Dydaktyki Ogólnej)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW artykule przedstawiona została droga rozwoju naukowego i praktycznej działalności dydaktycznej dr. A. Zająca, którego imieniem w dniu 14 marca nazwano Pracownię Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja Idea smart living – idea inteligentnego, mądrego stylu życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarPojęcie smart bardzo się upowszechniło. To zaowocowało dążeniem do wykorzystania urządzeń smart i urządzeń mobilnych. Konsekwencją są nowe postępowania ludzi odmienne od dotychczas spotykanych. Kształtuje się nowy styl życia smart living. Ilustracją jest upowszechnienie smartfonów, paczkomatów, pralkomatów.Pozycja Metodologiczne trudności badań z pogranicza edukacji, techniki i informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW opracowaniu wskazałem na ogólne kierunki myślenia w zakresie metodologii badań złożonej problematyki pogranicza i wzajemnych relacji techniki, edukacji i informatyki. Dookreślenie obiektu badań wymaga poza tym zajęcia stanowiska co do założeń epistemologicznych. To jednak wymaga oddzielnego opracowania.Pozycja Modelowanie kompetencji nauczyciela szkoły przyszłości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Furmanek, Waldemar; Walat, WojciechW artykule przedstawiono systemowe podejście do analizy cech konstytutywnych nauczyciela współczesnej szkoły, która dynamicznie przeobraża się z ujęcia postindustrialnego w szkołę społeczeństwa informacyjnego. Syntetycznym podsumowaniem przeprowadzonych teoretyczno-praktycznych analiz jest tabelaryczne ujęcie kompetencji nauczyciela szkoły przyszłości – szkoły społeczeństwa informacyjnego.Pozycja Na marginesie książki Euniki Baron-Polańczyk, "Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT", wyd. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011, 365 ss., ISBN 978-83-7338-873-4(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarPozycja Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Furmanek, WaldemarNa podstawie analizy dostępnych w literaturze przedmiotu opracowań, opinii i refleksji przedstawiam podstawowe idee czwartej rewolucji przemysłowej. Wyzwania cywilizacyjne, jakie ta rewolucja generuje, są bardzo istotne dla programowania edukacji zawodowej w Polsce.Pozycja Niedostatki podziału cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW społeczeństwie informacyjnym pojawiła się warstwa ekspertów technologii i robotników wiedzy. Obok niej pojawia się grupa NEET oraz grupa ludzi o niskiej kulturze informacyjnej. Rodzi to wyzwania dla dydaktyki informatyki.Pozycja Nowa stratyfikacja społeczna wskaźnikiem przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarNowa fala przemian cywilizacyjnych generuje nowe społeczeństwo. Określane jest ono rozmaitymi terminami, w tym jako społeczeństwo cyfrowe, społeczeństwo wiedzy, społeczeństwo zero-jedynkowe. I to właśnie jest obiektem zainteresowania. Wykluczenie cywilizacyjne osób nieposługujących się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi dotyczy dużej warstwy społecznej. Rośnie w siłę warstwa kognitariuszy i robotników wiedzy. Obok niej pojawia się grupa NEET oraz grupa ludzi o niskiej kulturze informacyjnej. Rodzi to wyzwania dla dydaktyki informatyki.Pozycja Od rozpoznania problematyki do badań naukowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarPozycja Piąta rewolucja przemysłowa. Eksplikacja pojęcia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Furmanek, WaldemarW artykule ukazuję miejsce obecnej, piątej rewolucji technicznej w procesie przemian cywilizacji. Omawiam technologie definiujące każdej z nich. Piąta rewolucja przemysłowa to rewolucja w zastosowaniach sztucznej inteligencji w technologiach i przemyśle. Pytaniem podstawowym jest: jakie konsekwencje dla edukacji niesie upowszechnienia tych rozwiązań.Pozycja Prymat człowieka nad technologią paradygmatem współczesnej dydaktyki informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Furmanek, WaldemarW związku z rozwojem transhumanizmu istnieje pilna potrzeba podejmowania badań nad miejscem dydaktyki informatyki w systemie nauk pedagogicznych. Szczególnie istotne jest odniesienie problematyki dydaktyki informatyki do treści tzw. superproblemów: superdługowieczności, superdobrobytu, superinteligencji.Pozycja Style życia ludzi w społeczeństwie informacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarJakość życia ujawnia się w stylu życia, jakie preferuje w danym czasie człowiek. W opracowaniu kataloguję style życia przyjmując wyróżnik aksjologiczny związany z kategoriami „mieć” i „być”. Omawiam dwie grupy stylów życia urządzonego i wartościowego.Pozycja Technika czynnikiem sprawczym przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarZrozumienie najważniejszych zjawisk, jakie generuje technika, wymaga odniesień do filozofii i etyki. Nie można techniki sprowadzać do utylitarystycznych wymiarów. Jej służebność wiąże się z czynieniem dobra dla człowieka. Stąd wynika potrzeba wprowadzenia dwóch paradygmatów: prymatu człowieka nad techniką i prymatu osoby nad rzeczą.Pozycja Technologiczny radar CISCO 2014(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Furmanek, WaldemarWśród wielu prognoz dotyczących rozwoju technologii informacyjnych na uwagę zasługuje prognoza CISCO. Dotyczyła ona roku 2014. Czy zrealizowano jej założenia? Obejmowały one następujące kierunki rozwoju: rozwijanie technologii wideo z przeglądarki w czasie rzeczywistym; urządzenia świadome otoczenia; mobilne sieci; upowszechnienie protokołu IPv6; Internet Wszechrzeczy (IoE) a M2M, bezpieczeństwo i MDM; aplikacje SDN (Software Defined Networking) i ACI (Application Centric Infrastructure).Pozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, Aleksander; Furmanek, Waldemar