Monografie (KNS) / Monographs (CoSS)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/94
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Podstawy ustroju Rzeczypospolitej Polskiej dla obywateli(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2024) Grabowski, RadosławPozycja Troska co wojna w Ukrainie nam zrobiła? Autoetnograficzne opowieści studentów i nauczycieli akademickich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Cywiński Aleksander; Lib Waldemar; Marek Lidia; Perzycka-Borowska ElżbietaW zbiorowej monografii „Troska. Co wojna w Ukrainie nam zrobiła? Autoetnograficzne opowieści studentów i nauczycieli akademickich” poddano analizie istotne i aktualne kwestie związane z wojną w Ukrainie, korzystając z perspektywy osobistych narracji i refleksji członków społeczności akademickiej. Przyjmując metodologię autoetnografii, autorzy zagłębiają się w indywidualne i zbiorowe doświadczenia, odsłaniając wewnętrzne przemiany, emocje i spostrzeżenia wynikające z bezpośredniego lub pośredniego zetknięcia z wojną. Monografia stanowi platformę do dialogu międzypokoleniowego, uwzględniając różnorodność perspektyw oraz wspólne dążenie do zrozumienia, jak konflikt zmienia nasze postrzeganie świata, wartości i nas samych. Osiągając ponad historyczne i kulturowe ramy, dzieło ukazuje wojnę jako moment krytyczny, który wymusza na nas konfrontację z pytaniami o moralność, ludzką krzywdę i znaczenie empatii. Refleksje zawarte w książce wychodzą poza akademickie mury, zwracając uwagę na uniwersalność doświadczenia wojennego i jego wpływ na ludzką psychikę oraz społeczeństwo. Próby znalezienia odpowiedzi na pytanie „Co wojna w Ukrainie nam zrobiła?” przeplatają się z rozważaniami na temat roli edukacji, kultury i sztuki w budowaniu odporności na destrukcyjne narracje i fake newsy, a także w promowaniu krytycznego myślenia i empatii. Książka jest wyrazem troski o przyszłość, w której kluczową rolę odgrywa świadomość historyczna i etyczna. Poprzez osobiste i zbiorowe opowieści, autorzy dążą do kształtowania postaw otwartych na dialog, zrozumienie i współczucie, co staje się fundamentem dla konstruktywnego podejścia do przeciwdziałania konfliktom i budowania pokoju. Dzieło ma ambicję przyczynienia się do społecznej zmiany, zachęcając do aktywnego uczestnictwa w kreowaniu lepszego świata, wolnego od przemocy i nienawiści.Pozycja Komunikowanie polityczne w teorii i praktyce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Kuca, Paweł; Furman, WojciechPodręcznik zawiera zbiór tekstów poświęconych różnym aspektom komunikowania politycznego. Są to zarówno analizy dotyczące podstaw i teorii komunikowania politycznego, różnych obszarów, które mają wpływ na efektywność tego procesu, ale także praktyczne przykłady komuikowania politycznego, realizowane na poziomie międzynarodowym, krajowym i lokalnym.Pozycja Galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Pelczar, Roman; Juśko, Edmund; Ryś, Jan; Niedojadło, Andrzej; Sommer, Hubert; Juśko, PawełInformacja o projekcie Projekt „Tradycja szkolnictwa elementarnego autonomicznej Galicji i II Rzeczypospolitej jako element dziedzictwa narodowego” został zrealizowany w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”. Jego zasadniczym celem było uaktualnienie i pogłębienie badań naukowych nad polskim dziedzictwem edukacyjnym, będącym ważnym elementem polskiego dziedzictwa kulturowego, a następnie ich upowszechnienie. Jako polskie dziedzictwo edukacyjne uznane zostało polskie szkolnictwo elementarne (w okresie autonomii w Galicji) oraz szkolnictwo powszechne II Rzeczypospolitej w aspekcie oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mające na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych. Elementem naukowym projektu są dwie monografie pedagogiczno-historyczne wydane nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego – pierwsza zatytułowana „Wychowanie narodowe i patriotyczne w polskich szkołach ludowych w Galicji w latach 1772–1918” (autorzy: Roman Pelczar i Jan Ryś); zaś druga – „Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej” (autorzy: Edmund Juśko i Andrzej Niedojadło). Z kolei komponent popularyzatorski tworzą: wystawa historyczna „Galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe” oraz związane z nią wydawnictwo albumowe o tym samym tytule. Ponadto zrealizowany został cykl podcastów z udziałem ekspertów, poświęconych szczegółowym aspektom problematyki będącej przedmiotem projektu. Podcasty są dostępne na platformach podcastowych. Projekt powstał w gronie historyków oświaty i wychowania związanych z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego przy współpracy naukowców z innych krajowych uczelni. Jego problematyka wiąże się z profilem naukowym Zakładu Historii Myśli Pedagogicznej, znajdującego się w strukturze wspomnianego instytutu, a także zainteresowaniami badawczymi i dorobkiem autorów projektu. Impresja historyczna Niniejsza publikacja nie ma charakteru monograficznego i nie jest pełnym wykładem na temat funkcjonowania polskiego szkolnictwa elementarnego w okresie autonomii galicyjskiej oraz II Rzeczypospolitej. Zawiera ona syntetyczne omówienie wybranych zagadnień z tej problematyki wpisujących się w zasadniczy cel omówionego wcześniej projektu, który ukierunkowywał jego przedmiot zainteresowań na „aspekt oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mających na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych”. Wybrane i zaprezentowane w postaci tekstu oraz autorskiego wyboru materiału ilustracyjnego poszczególne tematy mają układ problemowy. Przedstawione zagadnienia i zjawiska są zawężone do obszaru zaboru austro-węgierskiego, tj. Galicji w okresie autonomicznym, a także lat istnienia niepodległej II Rzeczypospolitej. W związku z tym świadomie pominięty został kontekst pozostałych zaborów. Prezentowane wydawnictwo ma zatem formułę swoistej impresji historycznej. Jego zadaniem jest między innymi upowszechnić wiedzę uzyskaną w ramach komponentu badawczego realizowanego w Instytucie Pedagogiki UR projektu, ale również skłonić wszystkie osoby, które zechcą sięgnąć i zapoznać się z zawartym w nim przekazem słownym i wizualnym, do refleksji na temat tego wyjątkowego polskiego dziedzictwa oświatowego i kulturowego, jakie pozostawiła nam Polakom galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II RP.Pozycja Wybrane zagadnienia handlu ludźmi i zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Stępień-Załucka, Beata; Uliasz, JoannaHandel ludźmi oraz zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt to zjawisko znane od zarania dziejów. Wydawać by się mogło, że należy już wyłącznie do zamierzchłej przeszłości. Nic bardziej mylnego. Ta niechlubna karta historii ma swoją współczesną smutną kontynuację. Według dostępnych statystyk handel ludźmi stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń XXI wieku. Pod względem wielkości dochodów ten nielegalny biznes zajmuje trzecie miejsce zaraz po handlu bronią i narkotykami, generując zysk w wysokości 32 mld dolarów rocznie. Zdecydowana większość osób, które padają ofiarą wspomnianego procederu, jest zmuszana do prostytucji bądź pracy przymusowej. W ciągu ostatniej dekady zmieniło się tylko jedno – statystyka ta niestety nieubłaganie wzrosła. W dużej mierze zjawiska, o których mowa w książce, są wynikiem dynamiki stosunków społecznych, globalizacji i możliwości właściwie nieskrępowanego przemieszczania się, co sprawia, że w dzisiejszym świecie migracja zarobkowa jest zjawiskiem powszechnym i jako taka niejednokrotnie kończy się handlem ludźmi i pracą niewolniczą. Inną kwestią, o której nie można zapominać, jest fakt, że w niektórych rejonach świata, w tym Ameryce Południowej, w Afryce czy Azji, zjawisko handlu ludźmi jest społecznie akceptowane i wręcz naturalne. Świat przestępczy, upatrując w handlu ludźmi źródła potężnych zysków, działa niezwykle prężnie i niestety skutecznie. W procederze handlu ludźmi biorą udział doskonale zorganizowane i wyspecjalizowane grupy przestępcze, których obszar aktywności obejmuje kilkadziesiąt krajów. To niewątpliwe wpływa na skalę zjawiska. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku handlu zagrożonymi gatunkami. Swoista moda na hodowlę egzotycznych roślin czy zwierząt, organizowanie polowań na rzadkie zwierzęta dla zdobycia trofeów czy w celu produkcji medykamentów z nich sprawia, że liczba przestępstw w tym obszarze wzrasta, co powoduje, że wiele gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem lub ginie. Te złożone, niezwykle ważne, ale i dynamicznie zmieniające się zjawiska dały impuls do rozważań prowadzonych na kartach niniejszej książki. Problem handlu ludźmi i zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt ujęty został w szerokiej, różnorodnej perspektywie zaprezentowanej przez autorów opracowania, co stanowi o wartości lektury.Pozycja Wychowanie narodowe i patriotyczne w polskich szkołach ludowych w Galicji w latach 1772–1918(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Pelczar, Roman; Ryś, JanW pracy podjęto próbę ukazania kwestii wychowania narodowego i patriotycznego w polskich szkołach ludowych w okresie galicyjskim. Rozważaniami objęto całe szkolnictwo ludowe: państwowe, wyznaniowe i samorządowe funkcjonujące od 1772 do 1918 r. Zaprezentowano je w aspekcie oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w duchu narodowo-patriotycznym, na tle przełomowych wydarzeń społecznych, politycznych i oświatowych, w tym zmagań o zachowanie tożsamości narodowej Polaków w obliczu działań germanizacyjnych austriackiego zaborcy. Całość publikacji składa się z siedmiu rozdziałów. Koncepcje wychowania narodowego i patriotycznego zrodzone w czasach galicyjskich zajmują ważne miejsce w dziejach polskiej myśli pedagogicznej. Dlatego w pierwszym rozdziale monografii dokonano m.in. analizy teoretycznych poglądów dydaktyczno-wychowawczych, sformułowanych przez polskich pedagogów, uczonych i polityków żyjących w omawianych czasach. W drugim ukazano organizację szkolnictwa ludowego w Galicji w latach 1772-1918 z podziałem na dwa okresy: 1772-1869 i 1869-1918. Rozdział trzeci analizuje rolę przedmiotów szkolnych w procesie wychowania narodowego i patriotycznego. Ukazano w nim programy nauczania obowiązujące w szkołach ludowych, nauczanie języka niemieckiego i jego wpływ na postawy młodzieży polskiej oraz rolę języka polskiego w procesie kształcenia i stosowane w nim polskie podręczniki. Podkreślono także znaczenie pozostałych przedmiotów oddziałujących na wychowanie narodowe i patriotyczne, takich jak: historia, śpiew, geografia, przyroda, gimnastyka i religia. W czwartym ukazano rolę nauczyciela w procesie wychowania narodowo-patriotycznego uczniów. Zawarto w nim uwarunkowania prawno-organizacyjne zawodu nauczycielskiego oraz zaprezentowano postawy etyczno-moralne i polityczno-społeczne nauczycieli. W rozdziale piątym scharakteryzowano patriotyczne znaczenie uroczystości szkolnych, najpierw przez pryzmat prawodawstwa oświatowego, a następnie dokonano charakterystyki różnych rodzajów tych uroczystości. Omówiono także obchody rocznic narodowych i obchody ku czci wybitnych Polaków. Z kolei w rozdziale szóstym omówiono znaczenie literatury polskiej i bibliotek szkolnych gromadzących książki w języku polskim oraz autorstwa wybitnych polskich pisarzy. Rozdział siódmy traktuje o jeszcze innych formy oddziaływań patriotycznych, a mianowicie o wycieczkach szkolnych, organizacjach uczniowskich (skauting i harcerstwo), teatrze uczniowskim i o zaangażowaniu młodzieży szkolnej w działania patriotyczne w trakcie I wojny światowej. Publikacja zawiera również wstęp, zakończenie, bibliografię oraz indeks nazwisk oraz miejscowości. Podstawowym materiałem źródłowym, który został wykorzystany w opracowaniu są kroniki szkolne zgromadzone w archiwach państwowych i szkolnych. Ponadto sięgnięto po dokumenty drukowane i literaturę pamiętnikarską. W kontekście literatury przedmiotu niniejsza praca stanowi kontynuację i istotne poszerzenie części aspektów problematyki wychowawczej galicyjskiego szkolnictwa ludowego.Pozycja Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Juśko, Edmund; Niedojadło, AndrzejTematyka publikacji dotyczy problemu wartości patriotycznych i narodowych w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkołach powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej. Związana jest z kształtowaniem się i funkcjonowaniem polskiego szkolnictwa stopnia najniższego oraz ideowymi aspektami funkcjonującego w tym okresie wychowania narodowego, a następnie państwowego. Te modele wychowawcze mimo pewnej zmienności w zakresie zalecanej hierarchii wartości, zarówno w nauczaniu jak i wychowaniu, odcisnęły wyraźne, korzystne piętno na postawach patriotycznych i utrwalaniu świadomości oraz tożsamości narodowej polskiej młodzieży okresu międzywojennego. Całość publikacji składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiony został problem kształtowania się i organizacji szkolnictwa powszechnego w Polsce latach 1918-1939. W drugim ukazano idee i złożenia procesu wychowawczego. Rozdział trzeci przedstawia wzorce wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem legendy Józefa Piłsudskiego. W czwartym rozdziale dokonano charakterystyki wartości patriotycznych i narodowych, a także ich praktykowana w formie uroczystości o charakterze państwowym, szkolnym i religijnym, związanych z rocznicami wydarzeń historycznych i współczesnych. W rozdziale piątym scharakteryzowano patriotyczne znaczenie pamięci o powstaniach narodowych w pracy wychowawczej szkół, zaś w szóstym – omówiono ten pierwiastek w pracy organizacji szkolnych i społecznych. Rozdział siódmy traktuje o wartościach i patriotycznych i narodowych w szkolnym procesie dydaktycznym. Publikacja zwiera również wstęp, zakończenie, bibliografię, indeks nazw osobowych oraz indeks nazw miejscowych i geograficznych. Podstawowym materiałem źródłowym, który został wykorzystany w opracowaniu są kroniki szkolne, księgi protokołów z posiedzeń rad pedagogicznych, programy nauczania, inne pojedyncze dokumenty i publikacje majce charakter źródłowy. Przy opracowaniu przedstawionej problematyki wykorzystane zostały materiały źródłowe zarówno rękopiśmienne, jak i drukowane zgromadzone w archiwach państwowych i szkolnych. W kontekście literatury przedmiotu niniejsza praca stanowi kontynuację i istotne poszerzenie części aspektów problematyki wychowawczej szkolnictwa powszechnego z okresu Drugiej Rzeczypospolitej.Pozycja Centra usług społecznych – nowy model instytucji polityki społecznej(Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie, 2023) Szluz, Beata; Ostasz, Anna; Szafran, KatarzynaNowa jakość polityki społecznej w Polsce przejawia się we wprowadzonej w życie w dniu 1 stycznia 2020 r. – będącej prezydencką inicjatywą ustawodawczą – ustawie o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (CUS). Wejście w życie przepisów ustawy – której koncepcja została przygotowana przez Narodową Radę Rozwoju w ramach sekcji Polityka społeczna, rodzina – zainicjowało „kroczącą zmianę systemową”. Centra zapewniają bowiem mieszkańcom dostęp do kompleksowych usług w nowoczesny sposób, jako „instytucja jednego okienka”, a także upowszechniają społeczne formy wsparcia usługowego realizowane na zasadzie: wolontariatu, samopomocy czy pomocy sąsiedzkiej. CUS są tworzone przez samorządy lokalne w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, są to zatem oddolne inicjatywy. Stanowią wyrażenie myśli, że w ramach lokalnych polityk społecznych warto i należy przekraczać granice resortowe i tworzyć zintegrowane lokalne systemy usługowe. Są podmiotami koordynującymi lokalne systemy usług społecznych. Ich celem jest integrowanie i koordynowanie usług wykonywanych przez różnych lokalnych usługodawców, którzy z centrum współpracują. Celem niniejszej publikacji – przygotowanej w projekcie „Liderzy kooperacji” realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 – jest zobrazowanie CUS jako nowego modelu instytucji polityki społecznej. W opracowaniu ukazano korzyści wynikające z utworzenia centrum usług społecznych z perspektywy Kancelarii Prezydenta RP, przedstawicieli samorządu terytorialnego, a także mieszkańców. Podjęto zagadnienie implementacji rozwiązań „kroczącej zmiany systemowej”, prezentując kolejno: plan wdrażania modelu usług społecznych, proces tworzenia centrum – aspekty formalne i organizacyjne, diagnozę potrzeb i potencjału społeczności lokalnej, a także program i kontraktację usług społecznych oraz finansowanie CUS. Istotne okazało się również ukazanie dobrych praktyk, wybranych z wielu realizowanych w Polsce, które wyraźnie wskazują rezultaty wprowadzanej nowej jakości polityki społecznej.Pozycja Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Ungeheuer-Gołąb AlicjaPraca prezentuje poszukiwania badawcze i doświadczenia pedagogiczne i literaturoznawcze w kontaktach z dzieckiem, nad zagadnieniami integracji sztuk w obszarze literatury dziecięcej, w tym liryki. Zawarte tu przemyślenia są wynikiem studiów teoretycznych oraz praktycznych zajęć z dziećmi. Autorka wychodzi z założenia, że poezja liryczna wymaga specjalnej wrażliwości na słowo i innego podejścia metodycznego niż tradycyjny tekst dydaktyczny, a jej recepcja uwrażliwia i czyni odbiorcę bardziej empatycznym. Odbiór poezji lirycznej wpisuje się więc w edukację humanistyczną, która respektuje wartości wychowania przez sztukę. W tym nurcie przedstawiono w monografii, poza treściami teoretycznymi, propozycje autorskich warsztatów literackich osadzonych w perspektywie integracji literatury, plastyki, muzyki. Książka zawiera ponadto wyniki badań jakościowych dotyczących „ważnych tematów” podejmowanych przez badane dzieci.Pozycja Lewicowość, centrowość i prawicowość w nauce o polityce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Przemysław MajPozycja DZIENNIKI Z PANDEMII. Autorefleksje nauczycieli akademickich i studentów w kontekście edukacji zdalnej w Polsce(Uniwersytet Rzeszowski, 2022) Elżbieta Perzycka; Eunika Baron-Polańczyk; Marta Gliniecka; Waldemar LibPozycja Prasa drukowana w regionie podkarpackim. Od czasów galicyjskich po współczesność(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kuca, PawełW książce w całościowy sposób opisano historię, funkcjonowanie i przekształcenia prasy drukowanej w regionie, który terytorialnie obejmuje obszar obecnego województwa podkarpackiego. Zakres badań dotyczy okresu od końca XVIII do drugiej dekady XXI w.Pozycja Between oblivion and exclusive memory. The past of the Jews in the collective memory of the inhabitants of Rzeszow(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Malicki, KrzysztofThis monograph presents the issue of the collective memory of contemporary inhabitants of Rzeszow of the Jews living in the city until 1945. Before the outbreak of the war in 1939 the Jews constituted approximately 1/3 of the 40 thousands of residents of Rzeszow. More than 95% of them were killed in the Holocaust. The survivors left the city soon after the war and today there is not even a small community of that nationality. Almost all the places connected with the Jews (synagogues and cemeteries) were devastated and destroyed. Even though some of them were rebuilt, they have never returned to their functions. After the war, Rzeszow experienced huge socio-spatial changes. This prewar county town was transformed into one of the largest cities in the country, the capital of the province and the regional metropolis with 200 thousands residents in 2022. Postwar socio-demographic processes influenced the creation of a new urban organism where the awareness of the city inhabitants of the unique history is very low. The main objective of the research presented in this work is to diagnose the level of knowledge of the inhabitants of Rzeszow on the history of Jews in the local perspective. Another important goal is practical support for all activities that aim to build the memory of the city's past and its former inhabitants. The history of the Jews is an integral part of the history of Rzeszow. Including this knowledge in the local collective memory can only help foster proactive attitude and involvement in the dynamically developing city.Pozycja Wiedza, przekonania i ryzykowne zachowania studentów Podkarpacia związane z HIV/AIDS(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Łukaszek, MariaPozycja Obrazowanie figuratywne dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Uberman, MartaPrzedmiotem pracy jest samorzutna twórczość plastyczna dziecka, w jej najbardziej wyrazistej formie – rysunku, od momentu pierwszej uchwyconej bazgroty, aż do ilustracji o cechach realistyczno-naturalistycznych, od wczesnego dzieciństwa do początków wieku dorastania. Celem pracy jest próba wzbogacenia dotychczasowej wiedzy o rozwoju plastycznym dziecka o kontekst pedagogiczny i uczynienia jej bardziej przydatną dla praktyki edukacyjnej. Problematyka badawcza pracy koncentruje się wokół zagadnień dotyczących rozwoju wartości wizualnych formy plastycznej w twórczości plastycznej dziecka. Celem badań - wskazanie ważnych dla praktyki edukacyjnej tzw. momentów przełomowych, uwidaczniających się w formie plastycznej dziecięcych rysunków (najbardziej czytelnych pod względem empirycznym) ważnych – podkreślam – dla rozwoju plastycznego, poznawczego i percepcyjno-motorycznego dziecka.Pozycja Ekonomia wobec osoby ludzkiej(Wydawnictwo Bernardinum, 2021) Magdoń, AntoniKsiążka Ekonomia wobec osoby ludzkiej, oparta o studia nad dorobkiem czterech autorów, zwłaszcza myśli Jana Pawła II, porusza problem znaczenia chrześcijańskiego przesłania dla właściwego ugruntowania demokratycznego kapitalizmu. Próbuje odpowiedzieć na pytania o relacje między Ewangelią Jezusa Chrystusa, szczególnie zaś katolickiej nauki społecznej, a światem ekonomii. Podkreśla priorytet osoby ludzkiej i jej godności w życiu społeczno-gospodarczym i świecie biznesu.Pozycja Informacje w prawie podatkowym i ich ochrona(WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO, 2021) Majka, PawełMonografia dotyczy szczegółowej analizy na gruncie polskiego prawa podatkowego kwestii związanych z gromadzeniem, wykorzystywaniem oraz udostępnianiem informacji podatkowych przez organy podatkowe. Ponadto analizowane są zagadnienia związane z ochroną informacji podatkowych.Pozycja Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ungeheuer-Gołąb, AlicjaMonografia dotyczy roli poezji lirycznej w edukacji i życiu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Książka składa się z czterech części, które zawierają przemyślenia teoretyczne, ale też wspomniane wątki badawcze. W części pierwszej objęłam namysłem miejsce dziecka i sztuk w edukacji elementarnej ostatnich lat, wskazując na ważną rolę sztuki i braki jakie zawiera program nauczania przedszkola. Ponadto zasygnalizowałam tezy H. Reada, dotyczące wychowania przez sztukę. Przedstawiłam klasyfikację poezji dla dzieci proponowaną dotąd przez teoretyków przedmiotu oraz włączyłam interpretację kilku utworów lirycznych, jako przykład treści, których jest zbyt mało w edukacji współczesnych dzieci. Rozdział przedstawia ponadto „głos” nauczycieli przedszkola na temat miejsca wychowania przez sztukę w wybranych rzeszowskich placówkach przedszkolnych. Część druga zawiera refleksje pedagogiczne w kontekście aspektów empirycznych.. Spróbowałam tam wskazać główne tezy eksploracji. Omówiłam próby działań, zwracając szczególną uwagę na rozmowę rozumianą jako dialog. Przedstawiłam tekst liryczny jako inspirację do rozpoczęcia rozmowy z dziecięcym czytelnikiem. W dalszej kolejności (Rozdział III) przedstawiłam pięć warsztatów literackich – „spotkań”, zrealizowanych autorską metodą pracy z tekstem, które jednocześnie obrazują poszukiwania ważnych tematów nurtujących dzieci. Eksponowane tu zapisy przebiegu warsztatów są wyborem spośród wielu spotkań (ok. 30), które prowadziłam w placówkach oświatowych i kulturalnych (szkoły podstawowe i przedszkola w Krośnie i Rzeszowie, spotkania biblioteczne w filiach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie). Szczegółowo opisałam pięć spotkań, które mają charakter „modeli” struktury prowadzonych zajęć. Każdy z warsztatów dotyczy innego utworu lirycznego, który determinuje akt twórczy uczestników, temat rozmowy i wybór dzieła sztuki malarskiej. Spotkania z dziećmi – uczestnikami warsztatów, dały możliwość podjęcia rozmów i aktywności, które po przeanalizowaniu ukazały pewne powtarzające się aktywności werbalne, nazwane przez mnie „ważnym tematem”. Refleksje wypływające z badania przebiegającego w trakcie spotkań zawarte są w części końcowej, gdzie przedstawiłam ponadto wyniki wywiadów prowadzonych w małej grupie (dzieci i nauczycieli) po realizacji warsztatów, a dotyczące opinii uczestników na temat zastosowanej metody pracy z tekstem lirycznym.Pozycja Postawy nauczycieli akademickich wobec e-learningu w szkole wyższej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Tuczyński, KrystianŚwiat w dobie społeczeństwa informacyjnego stoi pod znakiem gwałtownych przeobrażeń. Towarzyszące naszemu życiu zmiany dotyczą każdej jego dziedziny, w tym również edukacji akademickiej. Zadaniem szkolnictwa wyższego jest przystosowanie kształcenia do wymogów współczesności, zaś jednym z jego sposobów jest wykorzystanie e-learningu w procesie kształcenia. E-learningiem nazywamy złożoną formę kształcenia, na którą składają się działania dydaktyczne prowadzone z użyciem nowoczesnych technologii i urządzeń teleinformatycznych. Stosowanie technologii e-learningowych w szkolnictwie wyższym wymaga wielu zmian, w tym roli nauczyciela akademickiego. Charakterystyka wykładowcy nie jest ustalona „raz na zawsze”, lecz zmienia się płynnie wraz z wynikami codziennych doświadczeń edukacyjnych. Niniejsza praca została ukierunkowana na określenie postaw nauczycieli akademickich wobec e-learningu. Przejawianie przez wykładowców określonej postawy wskazuje na poziom ich zaangażowania w stosowanie zdalnej formy kształcenia. Wybór tematu podyktowany był brakiem badań weryfikujących spójność komponentów postaw wobec e-learningu w środowisku akademickim oraz kierunek ich zmian w wyniku uczestnictwa w różnych formach doskonalących. Na etapie badań określone zostały cztery rodzaje postaw, do których należą: 1) postawa afektywna wobec e-learningu (entuzjazm/bezkrytycyzm wobec wykorzystania e-learningu w kształceniu akademickim), 2) postawa poznawcza wobec e-learningu (wykorzystanie podstawowych zasobów e-learningowych/internetowych w procesie kształcenia akademickiego), 3) postawa behawioralna wobec e-learningu (aktywne, często nieracjonalne wykorzystanie e-learningu w środowisku szkolnictwa wyższego), 4) postawa pełna wobec e-learningu (kompleksowe i racjonalne wykorzystanie e-learningu w szkolnictwie wyższym). Pierwsza z nich w swojej strukturze zawiera jedynie komponent emocjonalny. Postawę tę przejawiały w głównej mierze osoby najstarsze, u których widoczny był brak kompetencji informatyczno-informacyjnych. 169 Druga ze wskazanych postaw poza emocjami zawiera komponent charakteryzowany przez wiedzę. Ten rodzaj postawy charakteryzuje niechętne wykorzystywanie e-learningowej formy kształcenia i był reprezentowany m.in. przez respondentów z Kolegium Nauk Medycznych. Trzeci rodzaj postaw poza emocjami w swojej strukturze zawiera komponent działaniowy. Postawę aktywnego często nieracjonalnego wykorzystania e-learningu przejawiali respondenci niezależnie od zmiennych pośredniczących. Ostatni rodzaj postawy w swojej strukturze posiada wszystkie trzy komponenty (reprezentowane przez wiedzę, emocje i działanie). Analiza badawcza wykazała, iż przejawiana była ona przez kobiety, osoby do 35. roku życia oraz badanych zatrudnionych w Kolegium Nauk Społecznych.Pozycja Czynniki kształtowania decyzji finansowych konsumentów w teorii i praktyce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12-27) Cherevko, HeorhiyW monografii przedstawiono teoretyczne podstawy i metodyczne zasady badania problemu kształtowania decyzji o charakterze finansowym przez konsumentów w zależności od wewnętrznych i zewnętrznych czynników. Pokazano rezultaty ujawnienia i analizy tych czynników na podstawie uwzględniania danych otrzymanych z przeprowadzonych badań ankietowych. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki podejmowania decyzji finansowych przez konsumentów zostały sklasyfikowane, usystematyzowane i posegregowane. W toku badań zostały poznane działania konsumenta, niezbędne podczas procesu kupna-sprzedaży, które przedstawiono w niniejszej pracy. Otrzymane informacje mogą być przydatne w szczególności podmiotom gospodarczym do opracowania strategii marketingowej. Nabyta w tym temacie wiedza jest ważna również dla ludzi jako konsumentów, chcących być swiadomymi dokonanego wyboru danego dobra, nie dając się zmanipulować. Celem napisania tej książki było podsumowanie istniejących poglądów na temat teorii zachowań konsumenckich przy podejmowaniu decyzji finansowych w procesie zakupu towarów oraz określenie i usystematyzowanie praktycznych czynników, wpływających na to zachowanie. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tej książki konsumenci będą w stanie dokonywać świadomych wyborów, unikając wpływu różnych manipulacji ze strony producentów lub sprzedawców, a producenci i sprzedawcy będą mogli odpowiednio kształtować swoją politykę marketingową adekwatnie do potrzeb i możliwości konsumentów.