Monografie (KNS) / Monographs (CoSS)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/94
Przeglądaj
Przeglądanie Monografie (KNS) / Monographs (CoSS) według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 69
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Between oblivion and exclusive memory. The past of the Jews in the collective memory of the inhabitants of Rzeszow(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Malicki, KrzysztofThis monograph presents the issue of the collective memory of contemporary inhabitants of Rzeszow of the Jews living in the city until 1945. Before the outbreak of the war in 1939 the Jews constituted approximately 1/3 of the 40 thousands of residents of Rzeszow. More than 95% of them were killed in the Holocaust. The survivors left the city soon after the war and today there is not even a small community of that nationality. Almost all the places connected with the Jews (synagogues and cemeteries) were devastated and destroyed. Even though some of them were rebuilt, they have never returned to their functions. After the war, Rzeszow experienced huge socio-spatial changes. This prewar county town was transformed into one of the largest cities in the country, the capital of the province and the regional metropolis with 200 thousands residents in 2022. Postwar socio-demographic processes influenced the creation of a new urban organism where the awareness of the city inhabitants of the unique history is very low. The main objective of the research presented in this work is to diagnose the level of knowledge of the inhabitants of Rzeszow on the history of Jews in the local perspective. Another important goal is practical support for all activities that aim to build the memory of the city's past and its former inhabitants. The history of the Jews is an integral part of the history of Rzeszow. Including this knowledge in the local collective memory can only help foster proactive attitude and involvement in the dynamically developing city.Pozycja Centra usług społecznych – nowy model instytucji polityki społecznej(Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie, 2023) Szluz, Beata; Ostasz, Anna; Szafran, KatarzynaNowa jakość polityki społecznej w Polsce przejawia się we wprowadzonej w życie w dniu 1 stycznia 2020 r. – będącej prezydencką inicjatywą ustawodawczą – ustawie o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (CUS). Wejście w życie przepisów ustawy – której koncepcja została przygotowana przez Narodową Radę Rozwoju w ramach sekcji Polityka społeczna, rodzina – zainicjowało „kroczącą zmianę systemową”. Centra zapewniają bowiem mieszkańcom dostęp do kompleksowych usług w nowoczesny sposób, jako „instytucja jednego okienka”, a także upowszechniają społeczne formy wsparcia usługowego realizowane na zasadzie: wolontariatu, samopomocy czy pomocy sąsiedzkiej. CUS są tworzone przez samorządy lokalne w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, są to zatem oddolne inicjatywy. Stanowią wyrażenie myśli, że w ramach lokalnych polityk społecznych warto i należy przekraczać granice resortowe i tworzyć zintegrowane lokalne systemy usługowe. Są podmiotami koordynującymi lokalne systemy usług społecznych. Ich celem jest integrowanie i koordynowanie usług wykonywanych przez różnych lokalnych usługodawców, którzy z centrum współpracują. Celem niniejszej publikacji – przygotowanej w projekcie „Liderzy kooperacji” realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 – jest zobrazowanie CUS jako nowego modelu instytucji polityki społecznej. W opracowaniu ukazano korzyści wynikające z utworzenia centrum usług społecznych z perspektywy Kancelarii Prezydenta RP, przedstawicieli samorządu terytorialnego, a także mieszkańców. Podjęto zagadnienie implementacji rozwiązań „kroczącej zmiany systemowej”, prezentując kolejno: plan wdrażania modelu usług społecznych, proces tworzenia centrum – aspekty formalne i organizacyjne, diagnozę potrzeb i potencjału społeczności lokalnej, a także program i kontraktację usług społecznych oraz finansowanie CUS. Istotne okazało się również ukazanie dobrych praktyk, wybranych z wielu realizowanych w Polsce, które wyraźnie wskazują rezultaty wprowadzanej nowej jakości polityki społecznej.Pozycja Cross-sectoral cooperation in order to solve social problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Szluz, Beata; Matulayová, Tatiana; Pešatová, IlonaCelem jest stworzenie interdyscyplinarnego forum wymiany myśli na temat partnerstwa międzysektorowego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. Problematyka: 1. Współpraca międzysektorowa w procesie integracji społecznej osób: niepełnosprawnych, chorych psychicznie, ubogich, starszych, uzależnionych, doświadczających przemocy, bezdomnych itd. 2. Partnerstwo międzysektorowe na rzecz rozwiązywania problemów rodziny (rodzina w ponowoczesnym społeczeństwie). Współpraca służb socjalnych z instytucjami edukacyjnymi. 3. Partnerstwo międzysektorowe na rzecz rozwiązywania problemów rynku pracy. 4. Formowaniu partnerstwa pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. Partnerska rola władz lokalnych, organizacji pozarządowych oraz sektora prywatnego. Uwarunkowanie współpracy międzysektorowej. 5. Formy współpracy międzysektorowej – perspektywy dla organizacji pozarządowych w kontekście ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wolontariusz – sprzymierzeniec czy konkurent? Wolontariat biznesu. 6. Współpraca organizacji pozarządowych z sektorem publicznym oraz prywatnym na przykładzie wybranych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. 7. Trzeci sektor a ekonomia społeczna. Budowanie współpracy na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, a także ukazanie dobrych praktyk w obszarze partnerstwa międzysektorowego. Partnerstwa ponadnarodowe.Pozycja Czy stracone pokolenie? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku(2015-05-08) Długosz, Piotr; Kotarski, Hubert; Jedynak, WitoldGeneracje dzisiejszych 20-latków dotykają jednak nie tylko problemów związanych z brakiem pracy, ale również i tych związanych z wartościami i postawami życiowymi. W publikacji Czy stracone pokolenie? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku, którą oddajemy w Państwa ręce, autorzy z różnych polskich ośrodków akademickich dywagują nad rozmaitymi aspektami przemian współczesnego młodego pokolenia. Analizy te dotyczą przede wszystkim polskiej młodzieży. Mamy nadzieję, że wieloaspektowe spojrzenie na współczesną młodzież będzie przyczynkiem do dalszych badań oraz dyskusji nad tym ważnym problemem społecznym.Pozycja Czynniki kształtowania decyzji finansowych konsumentów w teorii i praktyce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12-27) Cherevko, HeorhiyW monografii przedstawiono teoretyczne podstawy i metodyczne zasady badania problemu kształtowania decyzji o charakterze finansowym przez konsumentów w zależności od wewnętrznych i zewnętrznych czynników. Pokazano rezultaty ujawnienia i analizy tych czynników na podstawie uwzględniania danych otrzymanych z przeprowadzonych badań ankietowych. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki podejmowania decyzji finansowych przez konsumentów zostały sklasyfikowane, usystematyzowane i posegregowane. W toku badań zostały poznane działania konsumenta, niezbędne podczas procesu kupna-sprzedaży, które przedstawiono w niniejszej pracy. Otrzymane informacje mogą być przydatne w szczególności podmiotom gospodarczym do opracowania strategii marketingowej. Nabyta w tym temacie wiedza jest ważna również dla ludzi jako konsumentów, chcących być swiadomymi dokonanego wyboru danego dobra, nie dając się zmanipulować. Celem napisania tej książki było podsumowanie istniejących poglądów na temat teorii zachowań konsumenckich przy podejmowaniu decyzji finansowych w procesie zakupu towarów oraz określenie i usystematyzowanie praktycznych czynników, wpływających na to zachowanie. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tej książki konsumenci będą w stanie dokonywać świadomych wyborów, unikając wpływu różnych manipulacji ze strony producentów lub sprzedawców, a producenci i sprzedawcy będą mogli odpowiednio kształtować swoją politykę marketingową adekwatnie do potrzeb i możliwości konsumentów.Pozycja Determinanty wyborów finansowych w gospodarstwach domowych o niskich dochodach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Potocki, TomaszFinanse gospodarstw domowych, szczególnie po ostatnim kryzysie finansowym, stają się coraz dynamiczniej rozwijającą się subdyscypliną nauk o finansach. G. Akerlof i R. Shiller nazywają współczesność „czasami niepewności finansów gospodarstw domowych” (ang. personal financial insecurity). Problem niepewności finansów jest szczególnie widoczny w wyborach finansowych gospodarstw domowych o niskich dochodach. Dla tych gospodarstw i jej członków, każdy nieskuteczny wybór finansowy może stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej, dużo częściej aniżeli w gospodarstwach lepiej sytuowanych finansowo. Życie finansowe gospodarstw domowych o niskich dochodach, wypełnia bowiem ciągły problem niestabilności finansowej. Gospodarstwa domowe o niskich dochodach, płacą najwyższą cenę za nieskuteczne wybory finansowe. Wynika to z tego, że każdy niespodziewany wydatek finansowy przy niskich dochodach jest potencjalnym źródłem wstrząsu finansowego gospodarstwa domowego. Ponadto, jeśli obecny poziom konsumpcji jest minimalny, to nie ma możliwości jej dalszej redukcji, a jedyny sposób jej zaspokojenia wymaga albo korzystania z obcych źródeł finansowania, albo rezygnacji z potrzeb podstawowych. W obliczu rosnącej roli wyborów finansowych, szczególnie wśród gospodarstw domowych o niskich dochodach, istotne staje się poszukiwanie teorii i koncepcji, które w sposób najbardziej adekwatny opiszą wybory finansowe tych gospodarstw, a także określą zestaw determinant mających wpływ na te wybory. Głównym celem książki było, po pierwsze, wyodrębnienie i identyfikacja ekonomicznych, indywidualnych i zewnętrznych determinant wyborów finansowych w gospodarstwach domowych o niskich dochodach, po drugie, opracowanie koncepcji modelu dokonywania wyborów finansowych w tych gospodarstwach, po trzecie, empiryczna weryfikacja zaproponowanej koncepcji modelu. Cel został osiągnięty poprzez przeprowadzenie badań własnych. Podstawą badań empirycznych był krytyczny przegląd literatury oparty o dorobek koncepcji możliwości wyboru (ang. Capability Approach) i teorii wyboru, w szczególności racjonalności adaptacyjnej (ang. ecological rationality).Pozycja Dzienniki regionalne w Polsce. Stan na koniec grudnia 2013 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Kuca, Paweł; Furman, Wojciech; Wolny-Zmorzyński, KazimierzW ramach książki zostało zaprezentowanych 20 dzienników regionalnych wydawanych w Polsce. Wszystkie tytuły są opisane według podobnego schematu. W poszczególnych rozdziałach przedstawiono historię dzienników, zmiany właścicielskie po roku 1990, misję gazet zapisaną w dokumentach redakcyjnych, strukturę redakcji w roku 2013.Pozycja DZIENNIKI Z PANDEMII. Autorefleksje nauczycieli akademickich i studentów w kontekście edukacji zdalnej w Polsce(Uniwersytet Rzeszowski, 2022) Elżbieta Perzycka; Eunika Baron-Polańczyk; Marta Gliniecka; Waldemar LibPozycja Ekonomia wobec osoby ludzkiej(Wydawnictwo Bernardinum, 2021) Magdoń, AntoniKsiążka Ekonomia wobec osoby ludzkiej, oparta o studia nad dorobkiem czterech autorów, zwłaszcza myśli Jana Pawła II, porusza problem znaczenia chrześcijańskiego przesłania dla właściwego ugruntowania demokratycznego kapitalizmu. Próbuje odpowiedzieć na pytania o relacje między Ewangelią Jezusa Chrystusa, szczególnie zaś katolickiej nauki społecznej, a światem ekonomii. Podkreśla priorytet osoby ludzkiej i jej godności w życiu społeczno-gospodarczym i świecie biznesu.Pozycja Elektroniczna administracja w społeczeństwie informacyjnym. Model a rzeczywistość na przykładzie województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Wilk, SławomirNiniejsza publikacja składa się z dziesięciu rozdziałów. W pierwszym przedstawiono założenia koncepcji pracy oraz doniosłość problematyki związanej z funkcjonowaniem elektronicznej administracji w kontekście wykluczenia cyfrowego. Drugi rozdział podejmuje problematykę funkcjonowania elektronicznej administracji, wychodząc od zagadnień definicyjnych, następnie przedstawiając istotę zjawiska. W rozdziale zaprezentowano także dokumenty strategiczne dotyczące elektronicznej administracji i wykluczenia cyfrowego obowiązujące na różnych szczeblach prawodawstwa (unijnego, polskiego, regionalnego). Następnie w pracy zamieszczono informacje odnoszące się do sposobów opisu wykluczenia cyfrowego. Kolejny rozdział prezentuje zagadnienia metodologii badań, a następne cztery odzwierciedlają założenia modelu dostępu do technologii zaproponowane przez Jana van Dijka, które wykorzystywane są w niniejszej publikacji, tj. dostęp motywacyjny, dostęp materialny, dostęp kompetencyjny oraz dostęp użytkowy. W rozdziale dziewiątym zaprezentowano opinie mieszkańców województwa podkarpackiego w zakresie funkcjonowania elektronicznej administracji i zapotrzebowania na e-usługi publiczne, a rozdział ostatni zawiera wnioski z badań.Pozycja Etyczne i społeczne konsekwencje osiągnięć nowoczesnej biotechnologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Cynk, KarolinaW książce wyjaśnione zostały sposoby produkcji i wykorzystania zmodyfikowanych genetycznie mikrobów i roślin. Zaprezentowane zostały również wybrane teorie naukowe: utylitaryzm, deontologizm i paradygmat systemu światowego I. Wallersteina. Głównym celem monografii była próba podjęcia refleksji etycznej na temat produkcji i zastosowań wybranych organizmów transgenicznych. Dokonana została również analiza danych z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP oraz Martin&Jacob na temat GMO.Pozycja Galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Pelczar, Roman; Juśko, Edmund; Ryś, Jan; Niedojadło, Andrzej; Sommer, Hubert; Juśko, PawełInformacja o projekcie Projekt „Tradycja szkolnictwa elementarnego autonomicznej Galicji i II Rzeczypospolitej jako element dziedzictwa narodowego” został zrealizowany w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”. Jego zasadniczym celem było uaktualnienie i pogłębienie badań naukowych nad polskim dziedzictwem edukacyjnym, będącym ważnym elementem polskiego dziedzictwa kulturowego, a następnie ich upowszechnienie. Jako polskie dziedzictwo edukacyjne uznane zostało polskie szkolnictwo elementarne (w okresie autonomii w Galicji) oraz szkolnictwo powszechne II Rzeczypospolitej w aspekcie oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mające na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych. Elementem naukowym projektu są dwie monografie pedagogiczno-historyczne wydane nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego – pierwsza zatytułowana „Wychowanie narodowe i patriotyczne w polskich szkołach ludowych w Galicji w latach 1772–1918” (autorzy: Roman Pelczar i Jan Ryś); zaś druga – „Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej” (autorzy: Edmund Juśko i Andrzej Niedojadło). Z kolei komponent popularyzatorski tworzą: wystawa historyczna „Galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe” oraz związane z nią wydawnictwo albumowe o tym samym tytule. Ponadto zrealizowany został cykl podcastów z udziałem ekspertów, poświęconych szczegółowym aspektom problematyki będącej przedmiotem projektu. Podcasty są dostępne na platformach podcastowych. Projekt powstał w gronie historyków oświaty i wychowania związanych z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego przy współpracy naukowców z innych krajowych uczelni. Jego problematyka wiąże się z profilem naukowym Zakładu Historii Myśli Pedagogicznej, znajdującego się w strukturze wspomnianego instytutu, a także zainteresowaniami badawczymi i dorobkiem autorów projektu. Impresja historyczna Niniejsza publikacja nie ma charakteru monograficznego i nie jest pełnym wykładem na temat funkcjonowania polskiego szkolnictwa elementarnego w okresie autonomii galicyjskiej oraz II Rzeczypospolitej. Zawiera ona syntetyczne omówienie wybranych zagadnień z tej problematyki wpisujących się w zasadniczy cel omówionego wcześniej projektu, który ukierunkowywał jego przedmiot zainteresowań na „aspekt oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mających na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych”. Wybrane i zaprezentowane w postaci tekstu oraz autorskiego wyboru materiału ilustracyjnego poszczególne tematy mają układ problemowy. Przedstawione zagadnienia i zjawiska są zawężone do obszaru zaboru austro-węgierskiego, tj. Galicji w okresie autonomicznym, a także lat istnienia niepodległej II Rzeczypospolitej. W związku z tym świadomie pominięty został kontekst pozostałych zaborów. Prezentowane wydawnictwo ma zatem formułę swoistej impresji historycznej. Jego zadaniem jest między innymi upowszechnić wiedzę uzyskaną w ramach komponentu badawczego realizowanego w Instytucie Pedagogiki UR projektu, ale również skłonić wszystkie osoby, które zechcą sięgnąć i zapoznać się z zawartym w nim przekazem słownym i wizualnym, do refleksji na temat tego wyjątkowego polskiego dziedzictwa oświatowego i kulturowego, jakie pozostawiła nam Polakom galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II RP.Pozycja Glosariusz ABGB. Austriacki Kodeks Cywilny z przytoczonymi cytatami. Glossar des ABGB(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Świrgoń-Skok, Renata; Olszewski, Jan; Arkuszewska, Aneta; Bosak, Maria; Łukasiewicz, Jakub M.; Szreniawski, Piotr; Bielaszka, Robert; Mroczyński-Szmaj, Łukasz; Olszewska-Wasylik, Dominika; Stapiński, Rajmund; Trela, Małgorzata; Wałęga, Marcelina; Kuczera, Małgorzata; Łoś, CzesławPozycja Informacje w prawie podatkowym i ich ochrona(WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO, 2021) Majka, PawełMonografia dotyczy szczegółowej analizy na gruncie polskiego prawa podatkowego kwestii związanych z gromadzeniem, wykorzystywaniem oraz udostępnianiem informacji podatkowych przez organy podatkowe. Ponadto analizowane są zagadnienia związane z ochroną informacji podatkowych.Pozycja Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Ungeheuer-Gołąb AlicjaPraca prezentuje poszukiwania badawcze i doświadczenia pedagogiczne i literaturoznawcze w kontaktach z dzieckiem, nad zagadnieniami integracji sztuk w obszarze literatury dziecięcej, w tym liryki. Zawarte tu przemyślenia są wynikiem studiów teoretycznych oraz praktycznych zajęć z dziećmi. Autorka wychodzi z założenia, że poezja liryczna wymaga specjalnej wrażliwości na słowo i innego podejścia metodycznego niż tradycyjny tekst dydaktyczny, a jej recepcja uwrażliwia i czyni odbiorcę bardziej empatycznym. Odbiór poezji lirycznej wpisuje się więc w edukację humanistyczną, która respektuje wartości wychowania przez sztukę. W tym nurcie przedstawiono w monografii, poza treściami teoretycznymi, propozycje autorskich warsztatów literackich osadzonych w perspektywie integracji literatury, plastyki, muzyki. Książka zawiera ponadto wyniki badań jakościowych dotyczących „ważnych tematów” podejmowanych przez badane dzieci.Pozycja Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ungeheuer-Gołąb, AlicjaMonografia dotyczy roli poezji lirycznej w edukacji i życiu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Książka składa się z czterech części, które zawierają przemyślenia teoretyczne, ale też wspomniane wątki badawcze. W części pierwszej objęłam namysłem miejsce dziecka i sztuk w edukacji elementarnej ostatnich lat, wskazując na ważną rolę sztuki i braki jakie zawiera program nauczania przedszkola. Ponadto zasygnalizowałam tezy H. Reada, dotyczące wychowania przez sztukę. Przedstawiłam klasyfikację poezji dla dzieci proponowaną dotąd przez teoretyków przedmiotu oraz włączyłam interpretację kilku utworów lirycznych, jako przykład treści, których jest zbyt mało w edukacji współczesnych dzieci. Rozdział przedstawia ponadto „głos” nauczycieli przedszkola na temat miejsca wychowania przez sztukę w wybranych rzeszowskich placówkach przedszkolnych. Część druga zawiera refleksje pedagogiczne w kontekście aspektów empirycznych.. Spróbowałam tam wskazać główne tezy eksploracji. Omówiłam próby działań, zwracając szczególną uwagę na rozmowę rozumianą jako dialog. Przedstawiłam tekst liryczny jako inspirację do rozpoczęcia rozmowy z dziecięcym czytelnikiem. W dalszej kolejności (Rozdział III) przedstawiłam pięć warsztatów literackich – „spotkań”, zrealizowanych autorską metodą pracy z tekstem, które jednocześnie obrazują poszukiwania ważnych tematów nurtujących dzieci. Eksponowane tu zapisy przebiegu warsztatów są wyborem spośród wielu spotkań (ok. 30), które prowadziłam w placówkach oświatowych i kulturalnych (szkoły podstawowe i przedszkola w Krośnie i Rzeszowie, spotkania biblioteczne w filiach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie). Szczegółowo opisałam pięć spotkań, które mają charakter „modeli” struktury prowadzonych zajęć. Każdy z warsztatów dotyczy innego utworu lirycznego, który determinuje akt twórczy uczestników, temat rozmowy i wybór dzieła sztuki malarskiej. Spotkania z dziećmi – uczestnikami warsztatów, dały możliwość podjęcia rozmów i aktywności, które po przeanalizowaniu ukazały pewne powtarzające się aktywności werbalne, nazwane przez mnie „ważnym tematem”. Refleksje wypływające z badania przebiegającego w trakcie spotkań zawarte są w części końcowej, gdzie przedstawiłam ponadto wyniki wywiadów prowadzonych w małej grupie (dzieci i nauczycieli) po realizacji warsztatów, a dotyczące opinii uczestników na temat zastosowanej metody pracy z tekstem lirycznym.Pozycja Interdisciplinary approach in social problem solving(Jan Evangelista Purkyne University in Usti nad Labem, 2016) Pesatova, Ilona; Szluz, Beata; Walawender, PawełInterdisciplinary and multidisciplinary approach in social problems solving is the unifying element of the monograph aimed at organizing the proce ss of support, training and mobilization of individuals and groups in their environment and, finally, at improving the quality of common social life. This is discussed in the context of transformation of the society in three nearby countries — Poland, the Czech Republic and the Slovak Republic. Contemporary scientific findings are presented with accent to the multidisciplinary approach and broad interdisciplinary cooperation that uniquely opens the way in forward direction. The monograph is intended for a wide community of experts in academic world as well as for governmental and nongovernmental organisations. Furthermore, students in humanities and social science fields as well as volunteers and nonprofessional public might find it useful.Throughout the mono graph, an emphasis is laid on linking social welfare, health care and education. There are accented both interdisciplinary cooperation and supporting systems that help to integrate and mobilize individuals and groups in risk of exclusion or marginalization. The contemporary situation is prefaced by the rich tradition of social movements, solidarity and local communities and NGOs development. Authors reflect the change in approach to volunteering that participates in solving various social problems Practical recommendations that are included in the conclusions of contributions point to the major role played by the partnership and cross-sectoral cooperation of partners involved in finding solutions of thorny social problems.The socio-cultural level of each society might be, inter alia, measured and evaluated by the range of care given to its citizens with disabilities. This monograph is a tangible proof of the interest and effort given to the delivery of standard care to all individuals who need certain form of help or support.This monograph is dedicated to the memory of prof. PhDr. Anna Tokárová, CSc., for her contribution to the development of social pedagogy and social work.Pozycja Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010) Broszkiewicz, WojciechAutor dotyka fundamentalnego problemu: czy współczesne trendy społeczne, takie jak globalizacja, informatyzacja są czynnikami wyrównywania szans, czy też wzmacniają istniejące już nierówności oraz/lub tworzą nowe ich postaci? Cała praca zbudowana jest w oparciu o tradycyjny trójelementowy schemat: teoria – metodologia – empiria, co stanowi przypomnienie kanonów tradycyjnie podejmowanej działalności naukowej. Autor reprezentuje porządną metodologiczną szkołę, umiejętnie wykorzystując mniej i bardziej zaawansowane procedury analiz statystycznych. Każdy krok w jego rozumowaniu, każdy etap jego analizy, każdy szczegółowy wniosek znajduje swoje uzasadnienie w prezentacji określonego rozkładu zmiennej czy zmiennych. Praca ma walory poznawcze, praktyczne i dydaktyczne. Może być użyteczna jako ważny element diagnozy, stanowiącej punkt wyjścia np. do konstrukcji strategii rozwojowych Podkarpacia, jeśli chodzi o rozwój kapitału ludzkiego. Może stanowić wzór solidnej, naukowej roboty, może być dowodem na użyteczność posługiwania się metodami ilościowymi oraz może być przykładem znakomitego opanowania warsztatu statystycznego. W dzisiejszej socjologii pełnej tzw. postmodernistycznego bełkotu i pseudosocjologicznej eseistyki ten walor pracy zyskuje szczególnie na znaczeniu. Z recenzji prof. dra hab. Krzysztofa GorlachaPozycja Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój województwa podkrarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kotarski, HubertPozycja Kompetencje głowy państwa w zakresie zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi i bezpieczeństwa państwa w polskim prawie konstytucyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nowak, Krystian