Monografie (KNH) / Monographs (CoH)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/60
Przeglądaj
Przeglądanie Monografie (KNH) / Monographs (CoH) według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 48
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Archeologia archiwalna. Materiały Cesarskiej Komisji Archeologicznej do badań nad dziedzictwem materialnym Polski. Część I(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Dzik, Michał; Musin, AleksandrPozycja Bibliografia polskiej modernizacji - Biblioteka polskiej modernizacji tom VIII(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Grata, PawełBibliografia polskiej modernizacji to kolejna z części serii wydawniczej „Biblioteka Polskiej Modernizacji” będącej głównym efektem publikacyjnym realizowanego w latach 2018–2024 i finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu „W drodze ku modernizacji. Niepodległa Polska i wolni Polacy w XIX–XXI wieku”. Bibliografia stanowi integralny i niezbędny element serii, scalający w jednym miejscu wiedzę na temat istniejącego zasobu publikacji poświęconych polskim przemianom modernizacyjnym zachodzącym od XIX do XXI wieku – tym bardziej istotny, że ze względów objętościowych w Słowniku historycznym polskiej modernizacji, będącym jednym z kluczowych efektów realizacji zaplanowanych w ramach projektu działań, informacje bibliograficzne zostały zamieszczone jedynie w jego wersji elektronicznej. Przygotowane w ramach projektu opracowanie bibliograficzne zawiera wybór wydanych drukiem publikacji związanych z będącymi przedmiotem badań procesami modernizacyjnymi i stanowi w zamierzeniu narzędzie pomocne w dalszych badaniach w tym kierunku. W zestawieniu znalazły się publikacje omawiające zarówno zachodzące w badanym okresie procesy rozwojowe, jak i zjawiska, które modernizacji nie sprzyjały, choć kontekst modernizacyjny pozornie w sobie niosły. Bibliografia nie stanowi, rzecz jasna, całościowego wykazu publikacji spełniających tak określone warunki brzegowe, nie jest również próbą stworzenia kompendium źródeł i opracowań poświęconych historii gospodarczej i społecznej Polski i Polaków ostatnich niespełna dwóch stuleci. Jest subiektywnym, choć dość obszernym, bo liczącym ok. 10 tys. rekordów, wyborem literatury dokumentującej dotychczasowe badania nad modernizacją. Całość została przygotowana przez naukowców wchodzących w skład zespołu projektowego (Edyta Czop, Paweł Grata, Hubert Kotarski) oraz przedstawiciela partnera projektu – Polskiego Towarzystwa Historii Gospodarczej (Jakub Kujawa). Zakres chronologiczny bibliografii obejmuje okres od II połowy XIX stulecia, gdy procesy modernizacyjne na ziemiach polskich były na szeroką skalę inicjowane i w coraz większym stopniu wpływały na życie ich mieszkańców, po czasy współczesne, gdy powszechnie dostrzegana modernizacja życia gospodarczego i społecznego stała się zjawiskiem naturalnym, niezmiennie wspierającym polskie aspiracje państwowe, narodowe i jednostkowe. Wykaz tworzą zatem źródła i publikacje omawiające polskie osiągnięcia modernizacyjne ostatnich kilkudziesięciu lat niewoli narodowej, Drugiej Rzeczypospolitej, czasów II wojny światowej, Polski Ludowej oraz okresu, który minął od przełomu roku 1989. Koncepcja Bibliografii polskiej modernizacji oparta została na założeniach projektu oraz jego celach naukowych i popularyzatorskich. W związku z tym w jej strukturze wyodrębniono części stanowiące zasadnicze elementy zachodzących procesów modernizacji gospodarczej i społecznej ziem polskich, państwa polskiego czy też inicjowanych i realizowanych przez Polaków w Europie i na świecie. Układ całości ma charakter problemowy i składa się z 11 rozdziałów tematycznych, uszeregowanych w sposób logiczny od zagadnień ogólnych poprzez kwestie modernizacji gospodarczej i społecznej aż po rozdział najobszerniejszy, prezentujący dorobek publikacyjny poświęcony bohaterom polskiej modernizacji. Wśród pozycji uwzględnionych w bibliografii znalazły się źródła drukowane, wydawnictwa źródłowe, monografie autorskie, monografie wieloautorskie, rozdziały w takich monografiach, a także artykuły publikowane w czasopismach naukowych i popularnonaukowych oraz prasie opiniotwórczej. Całość otwiera rozdział I zawierający bibliografię publikacji poświęconych zagadnieniom ogólnym modernizacji, wśród których znalazły się zarówno zasadnicze procesy rozwojowe, jak i kwestie związane z polityką gospodarczą, jej zapleczem teoretycznym, planowaniem, innowacjami organizacyjnymi, przemianami własnościowymi, organizacjami gospodarczymi czy wreszcie transformacją gospodarczą. Rozdział II obejmuje źródła i opracowania związane z szeroko rozumianymi instytucjami, czyli administracją i sektorem publicznym, instytucjami publicznymi, ich powstawaniem i reformami, integracją europejską czy prawami obywatelskimi. Instytucjom, ale związanym z sektorem finansowym poświęcony został rozdział III, w którym zamieszczono wskazówki bibliograficzne dotyczące rozwoju systemu instytucji finansowych, w tym banków, funduszy ubezpieczeniowych, pieniądza i reform walutowych oraz wykorzystania w sektorze finansowym nowoczesnych technologii. Kolejne rozdziały koncentrują się na najważniejszych segmentach życia gospodarczego. Pierwszy z nich zawiera obszerny zasób informacji bibliograficznych związanych z procesami rozwojowymi zachodzącymi w przemyśle i budownictwie, następne poświęcone zostały rolnictwu i obszarom wiejskim, transportowi i komunikacji oraz handlowi i usługom. Nieco na pograniczu części bibliografii poświęconej zagadnieniom gospodarczym i społecznym znajduje się rozdział obejmujący dorobek piśmienniczy traktujący o rozwoju mediów i komunikowania społecznego, stanowiący równocześnie płynne przejście do fragmentów związanych z przemianami społecznymi. Pierwszy z poświęconych im rozdziałów podejmuje szeroko rozumiane zagadnienia rozwoju społecznego oraz niezwykle istotnej w tym kontekście polityki społecznej. Drugi zawiera wskazówki bibliograficzne dotyczące zmieniających się warunków i jakości życia, w tym m.in. procesów urbanizacji, rozwoju infrastruktury komunalnej, budownictwa mieszkaniowego, wyposażenia mieszkań, sposobu spędzania wolnego czasu. Ostatni z rozdziałów, szczególnie ważny dla celów upowszechniania problematyki projektu, prezentuje wybór ogromnego dorobku piśmiennictwa na temat polskich liderów modernizacji, czyli wynalazców, twórców przełomowych rozwiązań, założycieli nowatorskich firm, ludzi zmieniający rzeczywistość, przywódców w procesach zmian, inżynierów, osób walczących o prawa kobiet i mniejszości, działaczy społecznych, wybitnych poszerzających stan wiedzy naukowców, autorów przełomowych odkryć, metod leczenia czy wynalazków. Bibliografia polskiej modernizacji stanowi pierwszą tego typu próbę zaprezentowania dorobku piśmienniczego poświęconego polskiej modernizacji. Jest wprawdzie tylko opartym na wskazanych wyżej kryteriach wyborem, zawierającym jedynie część tego piśmiennictwa, wydaje się jednak, że stanowić będzie istotną pozycję wspierającą zarówno dorobek samego projektu, jak i dalsze badania nad procesami modernizacyjnymi. Będzie również pełnić funkcję popularyzującą wiedzę na ten temat, a ułatwiając dostęp do publikacji, pozwoli na szersze niż dotychczas ich oddziaływanie społeczne.Pozycja Czytanie narracji. O figurach narracyjnych w literaturze (nie tylko) polskiej XX i XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Pasterska Jolanta; Żmuda MichałW tomie zgromadzono artykuły, których układ odzwierciedla różnorodność form narracyjnych oraz ich przemiany na przestrzeni ostatniego stulecia w twórczości prozatorskiej polskich i zagranicznych autorów. Zaproponowana kompozycja tomu prowadzi od tradycyjnych sposobów opowiadania w stronę ujęć eksperymentalnych. Rozprawy i szkice zawierają analizy ciekawych propozycji narratywistycznych literatury przełomu XX i XXI wieku. Zaproponowane interpretacje uwzględniają złożoność współczesnych narracji, ich heterogeniczność. Autorzy śledzą nie tylko sposoby zapisywania i konstruowania ciągów zdarzeń, ale także najistotniejsze z punktu widzenia współczesnych metodologii literaturoznawczych problemy kulturowe.Pozycja Dwudziestolecie międzywojenne. Nowe spojrzenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Pasterski JanuszMonografia „Dwudziestolecie międzywojenne. Nowe spojrzenia” gromadzi prace kil-kunastu autorów z różnych ośrodków akademickich, którzy ze współczesnej perspektywy przyglądają się rozmaitym dokonaniom literatury dwudziestolecia międzywojennego. Formuła tytułowa nie zakłada przy tym dążenia do rewindykacyjnych przewartościowań czy herostra-tesowych gestów, ani też koniecznej dyrektywy metodologicznej. „Nowe spojrzenia” są prze-de wszystkim sposobem zaznaczenia zwiększonego dystansu i nowej sytuacji współczesnej kultury wobec opisywanego okresu. Teraźniejszość początku trzeciej dekady XXI wieku, no-we metodologie, nowe konteksty, inne punkty widzenia, zmieniona sytuacja literatury i pozy-cji pisarza – wszystko to wpływa na dzisiejszy odbiór tamtych osiągnięć w wielu odsłaniają-cych się na nowo i domagających się przepracowania aspektach. W tej perspektywie autorzy zamieszczonych w monografii prac podejmują tematy mniej do tej pory znane, przywołują pisarzy spoza pierwszego szeregu twórców i utwory rzadziej dotąd obecne w refleksji badaw-czej. Tak możemy widzieć twórczość Adama Bederskiego, Stanisława Grędzińskiego, Alicji Stern, Wita Tarnawskiego, Anieli Gruszeckiej czy Zbigniewa Bieńkowskiego. Ich na ogół mniej znany dorobek jest tu oświetlany z wielu kierunków i niejako wydobywany z zapo-mnienia. Z kolei w odniesieniu do poetów znanych i rozpoznawalnych, jak Julian Przyboś, Władysław Sebyła, Jerzy Liebert, autorzy starają się rozpoznać i wyeksplikować horyzonty może już lepiej znane, ale ujmowane w nowym kontekście bądź innym niż dotąd zestawieniu. Wreszcie jeszcze inni badacze podejmują refleksję w szerszym pryzmacie grupowym, przed-stawiając własne przemyślenia na temat międzywojennego autentyzmu, grupy poetyckiej „Wołyń” czy krytycznych ujęć twórczości skamandrytów w esejach Jana Marxa. Osobne miej-sce zajmuje studium poświęcone „życiu pośmiertnemu” pisarza z Drohobycza, omawiające w szerokim kontekście dzisiejszy fenomen inspiracji dziełem twórcy „Sklepów cynamonowych” w twórczości pokolenia poetów urodzonych w latach siedemdziesiątych XX wieku.Pozycja Forma i technika dźwiękowa oraz problemy interpretacyjne w wybranych preludiach fortepianowych kompozytorów polskich XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010) Prejsnar, MagdalenaPraca o powyższym tytule pianistki Magdaleny Prejsnar to studium analityczne i rozważania wykonawczo-interpretacyjne dotyczące gatunku preludium fortepianowego wybranego z twórczości siedmiu polskich kompozytorów XX wieku. Treść merytoryczną poprzedza wstęp, w którym autorka uzasadnia kryteria wyboru cyklów preludiów z XX-wiecznej rodzimej twórczości fortepianowej do nagrania płytowego i opracowania publikacji. Praca zawiera cztery rozdziały. Rozdział 1 historyczny, o charakterze wprowadzającym, ukazuje zarys dziejowy gatunku preludium w trzech etapach: 1) XVI-wiecznego archetypu zapoczątkowanego w muzyce organowej i lutniowej oraz postaci preludium w muzyce J. S. Bacha, 2) fortepianowego preludium w muzyce polskiej XIX wieku (Chopin i twórcy II połowy stulecia), 3) zróżnicowanego stylistycznie i technicznie polskiego preludium XX-wiecznego. Kolejne dwa rozdziały stanowią część analityczną. Poświęcone są bliższej charakterystyce preludiów, które zostały rozgraniczone czasowym kryterium stylistycznym: okresu neoklasycznego i późniejszego okresu „spoza kręgu neoklasycznego”. Przyjęty tu podział posiada swe uzasadnienie w znacznej odmienności zastosowanych technik dźwiękowych i problematyki pianistycznej. Bliższej analizie zostały poddane następujące utwory: Rozdział 2: 1. Wojciech Kilar, Trzy preludia na fortepian 2. Zygmunt Mycielski, 6 preludiów na fortepian 3. Henryk Mikołaj Górecki, Cztery preludia op. 1 na fortepian 4. Miłosz Magin, 5 preludiów na fortepian Rozdział 3: 1. Kazimierz Serocki, Suita preludiów na fortepian 2. Krzysztof Knittel, Quatre préludes pour piano 3. Paweł Mykietyn, Cztery preludia na fortepian Analizy powyższych utworów obejmujące zagadnienia formy, faktury i techniki dźwiękowej poprzedzone są notą biograficzną ich twórców. Ilustrowane są przykładami nutowymi. Rozdział 4 zawiera omówienie zagadnień techniki wykonawczej i problematyki interpretacyjnej wybranych cykli preludiów. W zakończeniu autorka dokonuje podsumowania poruszanych aspektów, wskazując na szeroki zakres technik kompozytorskich, związanych z muzyczną tradycją z jednej strony i nowatorskimi technologiami dźwiękowymi z drugiej strony. W konkluzji końcowej wysuwa wniosek, że różnorodność techniczno-stylistyczna prezentowanych tu cyklów preludiów fortepianowych wymaga zastosowania wszystkich elementów techniki pianistycznej oraz wysokiej elastyczności interpretacyjnej.Pozycja Głos – Język – Komunikacja. Tom 4(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myszka, Agnieszka; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Marczykowska, IzabelaCzwarty już tom z serii „Głos – Język – Komunikacja” zatytułowany „Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi” składa się z artykułów skupionych wokół dwóch głównych problemów badawczych: społecznych uwarunkowań wspierania rozwoju mowy oraz sposobów uwzględniania tych uwarunkowań w terapii logopedycznej, a także z części zatytułowanej „Varia” obejmującej recenzje, sprawozdania i niezwykle interesujący artykuł S. Gałuszki o doświadczeniach osoby żyjącej z chorobą Parkinsona. Tom składa się z tekstów bardzo różnorodnych, ale niezwykle interesujących i poznawczo wartościowych dla potencjalnych czytelników. Dlatego z pełnym przekonaniem rekomenduję go czytelnikom, którzy wiele skorzystają na jego lekturze. Z recenzji dr hab. Marzeny StępieńPozycja Głos – Język – Komunikacja. Tom 5(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Myszka, Agnieszka; Bieńkowska, Katarzyna ItaPiąty tom serii wydawniczej „Głos – Język – Komunikacja”, podobnie jak tomy poprzednie, podejmuje problematykę przeszkód w komunikacji. Bariery te mają różne podłoże: brak wystarczających kompetencji językowych, komunikacyjnych i kulturowych, ale także ograniczenia funkcjonalne (ze strony aparatu nadawczego, jak i odbiorczego), anatomiczne, psychiczne, neurologiczne, intelektualne, środowiskowe itp. Słowem kluczem, wspólnym mianownikiem, tematem przewodnim artykułów stały się emocje towarzyszące komunikacji. To pomysł słuszny, bo rzadko uwzględniany w polskiej logopedii zafascynowanej obecnie terapią opartą na twardych, empirycznie i dedukcyjnie weryfikowalnych dowodach (evidence-based practice) [z recenzji dra hab. Mirosława Michalika, profesora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie]. Badaniami emocji zajmują się naukowcy z różnych dziedzin, wykorzystując – w zależności od celów i charakteru badań – różne metody; także w tym tomie wypowiedzieli się na ten temat przedstawiciele różnych nauk i zawodów: pedagodzy, logopedzi, językoznawcy, psychologowie, terapeuci. Publikacja ma zatem charakter interdyscyplinarny. Mamy nadzieję, że lektura prezentowanych tu tekstów zainspiruje czytelników do samokształcenia i pracy, której celem jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci i dorosłych z różnymi problemami nadawania i odbioru mowy, a także problemami z panowaniem nad emocjami, zwłaszcza negatywnymi, powodującymi utratę komfortu komunikacyjnego.Pozycja Głos – Język – Komunikacja. Tom 6(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Myszka, Agnieszka; Bieńkowska, Katarzyna ItaSzósty tom z serii „Głos – Język – Komunikacja” jest z jednej strony kontynuacją koncepcyjną cyklu, a z drugiej – wprowadza nowe spojrzenie. Kontynuacja dotyczy tematyki, a są nią niezmiennie zagadnienia koncentrujące się wokół języka, jego strony realizacyjnej (fonicznej – głosu), kompetencji językowych i komunikacyjnych oraz rozmaitych ograniczeń o podłożu genetycznym, anatomicznym, neurologicznym, środowiskowym, umysłowym, psychologicznym itp. […]. Nowe spojrzenie z kolei dotyczy Autorów. Tym razem oddaliśmy Głos (dwuznaczność w pełni zamierzona) młodym na różnym stopniu zaawansowania zawodowego: praktykującym logopedom, doktorantom, studentom studiów magisterskich i licencjackich. Prace zamieszczone w tym tomie powstały w efekcie współpracy młodych logopedów z ich nauczycielami. Nie znaczy to jednak, że są niesamodzielne i odtwórcze. Przeciwnie – cechuje je pewna świeżość w ujęciu poszczególnych zagadnień […]. Dwie dominujące w tomie metodologie to studia przypadków i badania przesiewowe. Pierwsza z metod pozwala ukazać różne zaburzenia rozwoju mowy przez pryzmat jednostki. Autorki wykazały się ogromną empatią, eksponując wrażliwość terapeuty na człowieka – słabego, często pozostawionego bez pomocy lub poszukującego tej pomocy mało skutecznie, ale też takiego, który mimo przeciwności walczy o swoje lepsze „być”. Z kolei prezentowane tutaj badania przesiewowe mają raczej charakter sondaży, bo prowadzone są zazwyczaj na niezbyt licznej grupie badawczej. Niemniej jednak są wartościowe poznawczo, bo i takie niewielkie próby wskazują pewne tendencje ogólne, ale przede wszystkim mogą stać się cennym materiałem porównawczym. Publikację adresujemy przede wszystkim do studentów logopedii, ale także logopedów, nauczycieli, pedagogów, dziennikarzy, studentów i wszystkich innych osób, które pomagają usprawniać głos i komunikację, także tę niewerbalną. Mamy nadzieję, że lektura prezentowanych tu tekstów zainspiruje czytelników do samokształcenia, pobudzi do refleksji, podsunie pomysły do pracy z osobami mającymi trudności z werbalizowaniem własnych myśli i potrzeb.Pozycja Głos – Język – Komunikacja. Tom 7(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Krauz, Maria; Myszka, Agnieszka; Słabczyński, RobertŚwiat otaczający człowieka jest światem wartości, które poznajemy, odczuwamy, staramy się zrozumieć, osiągamy, tworzymy, wyznajemy, realizujemy, tracimy, analizujemy, przeżywamy, żyjemy z nimi. To tylko część połączeń rzeczownika wartość z czasownikami, służąca przypomnieniu, że wartości nie tylko istnieją w życiu jednostki, ale wyznaczają działanie całych wspólnot. Opis wartości w kulturze, literaturze, historii i sztuce oraz językowe sposoby ich aktualizacji doczekały się już wielu cennych interpretacji. Tym razem do dyskusji o systemie aksjologicznym w XXI wieku zaproszeni zostali młodzi badacze – językoznawcy i literaturoznawcy, szukający wartości stałych i zmieniających się, dawnych w nowej rzeczywistości i nowych w najnowszej kulturze, literaturze i języku. Uczestnicy cyklicznego spotkania OBSZARY POLONISTYKI, zatytułowanego „Wartości i wartościowanie w XXI wieku. Obrazy wartości w języku, literaturze, kulturze i sztuce współczesnej”, szukali odpowiedzi na pytania, jakie są wartości współczesnych wielkich narracji, czy i jak zmienia się obraz wartości dzisiejszego człowieka, jakie są sposoby ich opisywania oraz jakie wartości dominują w przekazach medialnych, w polityce, w cyberprzestrzeni. To ważny problem, ponieważ otaczająca nas dziś rzeczywistość jest zanurzona w znakach, tekstach, strukturach semiotycznych. Ze WstępuPozycja Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce. Biologia w klasach dwujęzycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Kusz Ewa; Pawliszko JudytaCelem zgłaszanej książki jest przedstawienie funkcjonowania coraz bardziej popularnej metody nauczania zwanej zintegrowaną edukacją przedmiotowo-językową, CLIL (z ang. Content and Language Integrated Learning), wykorzystywanej w polskich placówkach oświatowych, w których realizowany jest program dla klas dwujęzycznych. Książka skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli biologii dla dwujęzycznych klas VII, a także dla wszystkich zainteresowanych metodą CLIL i jej praktyczną realizacją w formie gotowych scenariuszy lekcyjnych, które uwzględniają realia w polskim systemie oświaty. Pierwszy rozdział omawia podstawy podejścia holistycznego i jego zastosowanie w procesie integracji wiedzy. Omówione tu zostały główne założenia CLIL, jakimi są wykorzystanie języka obcego do nauczania treści niejęzykowych, a co za tym idzie możliwość rozwijania zarówno wiedzy z danego przedmiotu (lub przedmiotów) jak i rozwój poziomu języka obcego, w którym przekazywane są treści. Rozdział drugi w sposób szczegółowy prezentuje metodę CLIL w przeprowadzonych do tej pory badaniach naukowych. W ciągu ostatnich 20 lat ich wysoka liczba potwierdziła dużą wagę zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) w dziedzinie współczesnej edukacji języków obcych. Taki stan rzeczy wywołał również debatę na temat jego związku z poprzednią metodą nauki języków obcych polegającą na posługiwaniu się językiem obcym w trybie ciągłym i we wszystkich sytuacjach życiowych, a więc tak zwanej immersji językowej, czyli całkowitemu zanurzeniu w języku, czy też submersji oznaczającej częściowe zanurzenie. Rozdział trzeci zawiera praktyczną realizację omawianej metody w postaci scenariuszy z biologii dla dwujęzycznych klas VII. Przykłady realizacji zajęć zaprezentowane w tej części pracy obejmują zakres tematyczny zgodny z realizowanym w klasie siódmej programem nauczania. Zdecydowanie można uznać tę część książki za nowość na polskim rynku wydawniczym. Do tej pory nie pojawiły się publikacje tak szczegółowo wyjaśniające cały zakres materiału zrealizowanego w duchu metody CLIL. Dodatkowo, ta część pracy obfituje w ilustracje i grafiki stworzone przez studentów lingwistyki stosowanej, członków Koła Naukowego Lingwistów POLIGLOCI, którzy w ramach projektu o nazwie IMAG(in)E BIOLOGY podjęli się wykonania większości prezentowanych w książce ilustracji. Pomysłodawcami projektu są autorki niniejszego manuskryptu. Do scenariuszy zostały też dołączone nagrania ułatwiające prowadzenie zajęć oraz glosariusz, w którym zostały wyjaśnione najważniejsze i najtrudniejsze pojęcia.Pozycja Katalog archiwum ks. Janusza Ihnatowicza(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-12-03) Jakubowska-Ożóg, Alicja; Ożóg, ZenonKatalog archiwum ks. Janusza A. Ihnatowicza to ósma publikacja w serii wydawniczej „Z Archiwum Pisarza”, którą redaguje Jolanta Pasterska w ramach działalności Pracowni Badań i Dokumentacji Kultury Literackiej w Instytucie Polonistyki i Dziennikarstwa UR. Książka jest rodzajem przewodnika po materiałach zdeponowanych przez ks. Janusza Ihnatowicza w Bibliotece Uniwersytetu Rzeszowskiego, zawiera opracowaną bardzo szczegółowo biografię pisarza oraz opis jego kontaktów ze środowiskiem rzeszowskich literaturoznawców, a także historię edycji jego poetyckich zbiorów w serii wydawniczej Biblioteka "Frazy".Pozycja Kazimierz Tyszkowski (1894-1940). Z dziejów nauki polskiej w międzywojennym Lwowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Sierżęga, PawełPozycja Konstrukcje budowlane kultury pucharów lejkowatych ze stanowiska Winniki-Lisiwka na zachodniej Ukrainie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Rybicka, MałgorzataPozycja Literackie oblicze „Dziennika Wileńskiego” (1805–1806 i 1815–1830)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-12) Kowal JolantaKsiążka stanowi pierwsze monograficzne ujęcie zawartości literackiej „Dziennika Wileńskiego”, ukazującego się w latach 1805–1806 i 1815–1830. Została ona wzbogacona o obszerny aneks bibliograficzny, w którym odnotowano łącznie 724 pozycje w działach: Poezja; Proza; Publicystyka literacka, krytyka, syntezy i przeglądy (wybór). Dokonany przez Autorkę badawczy ogląd periodyku odsłania synkretyczność oraz wielokierunkowość tendencji, zarówno na gruncie publikowanej w nim literatury, jak i w obszarze literackiej oraz okołoliterackiej publicystyki. Przy bezsprzecznej dominacji estetyki klasycznej i towarzyszących jej, aczkolwiek w mniejszym stopniu, tendencjach sentymentalnych widoczne są także na jego łamach literackie przejawy rodzącego się w stolicy Litwy romantyzmu. „Dziennik Wileński” – jako najdłużej ukazujące się podówczas czasopismo o profilu naukowo-literackim – pozwolił również na obserwacje pewnych długofalowych procesów oraz zmian zachodzących w świadomości estetyczno-literackiej ówczesnych twórców i teoretyków. Wyłania się z nich złożony i wielowymiarowy obraz kultury literackiej na Litwie w pierwszych trzech dekadach XIX wieku.Pozycja Literackie obrazy świata 3. Fikcje urealnione(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Luboń Arkadiusz; Karpińska Monika„Literackie obrazy świata 3. Fikcje urealnione” to trzeci tom z serii „Literackie obrazy świata”, której pierwszoplanowym zadaniem jest kontynuacja i rozwój studiów literaturoznawczych nad różnorodnymi sposobami „odzwierciedlania rzeczywistości” w tekstach artystycznych. Założenie, że świat przedstawiony w dziele literackim choć zawsze w mniejszym lub większym stopniu wzorowany jest na realnym (pozatekstowym), stanowi nieodmiennie tylko jego wariant „przefiltrowany” przez wyobraźnię, światopogląd i warsztat twórczy pisarza, służy za punkt wyjścia dla zróżnicowanych metodologicznie analiz. Ich wspólną jednak ambicją badawczą jest sproblematyzowanie i opisanie technik uwierzytelniania w czytelniczej recepcji subiektywnych autorskich wizji rzeczywistości. Dziewięć zebranych w tomie szkiców stanowi zatem rekonesans interpretacyjny po strategiach uwiarygodniania diagnoz na temat otaczającego nas świata, które wpisane są w utwory pisarzy zarówno o międzynarodowej renomie, jak i lokalnej rozpoznawalności, nie tylko polskich (Andrzej Sapkowski, Stanisław Lem, Paweł Huelle, Leszek Kania, Jan Grzegorczyk, Magdalena Tulli, Zyta Rudzka), ale i zagranicznych (między innymi Joanne Murray Rowling, Howard Phillips Lovecraft czy Gene Kim, Kevin Behr i George Spafford).Pozycja Ludwik Finkel i Akademia Umiejętności. Z dziejów współpracy Lwowa i Krakowa na przełomie XIX i XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Hoszowska, MariolaPozycja Maski historii, strzępy współczesności. Studium o biografii i twórczości Władysława Lecha Terleckiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jamrozek-Sowa, AnnaKsiążka prezentuje biografię twórczą oraz całościowy dorobek literacki i publicystyczny Władysława Lecha Terleckiego (1933-1999), pisarza, którego czas życia przypadł w głównej mierze na lata istnienia PRL-u, ostatnia zaś dekada przebiegała w realiach przemian ustrojowych po upadku komunizmu w Polsce. Jego twórczość rozpięta jest pomiędzy różnymi rodzajami i gatunkami literackimi. Pisał powieści, opowiadania, wiersze, dramaty, scenariusze radiowe, filmowe i telewizyjne, dokonywał teatralnych i filmowych adaptacji prozy. Szczególne uznanie zyskał jako pisarz podejmujący temat historyczny, ale połowa jego publikacji to utwory, których akcja rozgrywa się w rzeczywistości jemu współczesnej. Pracował jako dziennikarz radiowy, redaktor czasopism, reporter, publicysta. Wchodził w skład jury konkursów literackich i teatralnych. Udzielił sporej liczby wywiadów. Zdarzało mu się nawet rysować ilustracje dla czasopism. Pomimo tego zróżnicowania, jego twórczość powstającą na przestrzeni ponad 40 lat należy traktować jako jeden, wieloczłonowy, konsekwentnie rozwijający się tekst. Twórczość Terleckiego była czytana i komentowana, kolejne książki wywoływały reakcje krytyki, ukazywało się wiele recenzji. Jego książki tłumaczono na różne języki, odczytując ich warstwę psychologiczną lub zwracając uwagę na oryginalne i mistrzowskie podejmowanie konwencji np. powieści kryminalnej czy powiastki filozoficznej. Książka podzielona jest na dwie zasadnicze części, z których pierwsza nosi wyraźny charakter biograficzny, druga zaś poświęcona jest analizie i interpretacji poszczególnych utworów fikcjonalnych pisarza. I część w dużej mierze stanowi owoc kwerend bibliotecznych i poszukiwań archiwalnych, rozmów z żyjącymi świadkami życia pisarza oraz lektury wywiadów z pisarzem i opracowań historycznoliterackich, książek z dziedziny historii, filozofii, politologii i psychologii. Terlecki ukazany został w sieci wielorakich powiązań i uwikłań. Fakty, dane, informacje z przestrzeni jego życia prywatnego i przede wszystkim zawodowego przeplatają się partiami narracji rejestrującymi zachodzące wówczas w Polsce przemiany polityczne, społeczne, obyczajowe. Z narracji wyłania się obraz Terleckiego jako intelektualisty, literata zaangażowanego w działania na rzecz rozwoju polskiej kultury. Świadczy o tym m.in. jego przynależność do grupy literackiej „Współczesność”, wieloletnia praca w redakcjach ważnych polskich czasopism, w tym w ważnym, pokoleniowym dwutygodniku „Współczesność” oraz Polskim Radio, opieka na młodymi pisarzami, obecność we władzach Związku Literatów Polskich i od 1989 rok – SPP, wreszcie, rozpoczęta w 1976 roku tajna współpraca z RWE. Cezury wyznaczające kolejne podrozdziały I części książki wynikają z następowania po sobie etapów w rozwoju kariery zawodowej i literackiej Terleckiego. W części II przedstawiono kolejne dzieła Terleckiego w porządku chronologicznym, według dat publikacji. Zamieszczono krótkie streszczenia fabuł, przedstawiono problematykę oraz recepcję. Ukazane w ten sposób utwory Terleckiego są świadectwem poszukiwania sensu dziania się historii. Przeżywaniu przez pisarza własnej teraźniejszości, jako czasu kryzysu, towarzyszyły próby zrozumienia poprzez medium literatury niestabilnej rzeczywistości zrodzonej przez dramatyczne wydarzenia XIX i XX stulecia. W książce przedstawiono Terleckiego jako człowieka zafascynowanego historią, starającego się zrozumieć mechanizmy determinujących losy jednostek i całych zbiorowości. Poszukiwanie sensów wydarzeń dziejowych dawało mu również okazję do zgłębienia psychologii wybitnych postaci z przeszłości. Szczególnie zajmowały go postaci z kart podręczników historii Polski, wokół których wyrosła „czarna” legenda, w których czystość intencji i niektórych czynów powątpiewali współcześni im rodacy. Z życia tych ludzi wybierał momenty kluczowe, acz nieopisane, okryte tajemnicą. Oskarżani byli oni przez współplemieńców o tchórzostwo, apostazję, współpracę z tajną policją carską. Terlecki cenił wiedzę pochodzącą z oryginalnych źródeł historycznych, język dokumentów epoki. Sięgał do autentycznych zapisów z przeszłości i wykorzystywał je w narracji. Przyjmując, że zrozumieniem sensu przekazu książek Terleckiego zależne jest od odczytania kontekstów i odniesień, autorka podjęła trud deszyfracji postaci, miejsc i zdarzeń obecnych w narracji. Dokonując analizy i interpretacji dzieła Terleckiego monografistka porusza się w trzech perspektywach temporalnych. Jest to czas przedstawiany w książkach – najczęściej druga połowa XIX wieku i pierwsza ćwierć XX; następnie – biograficzny czas pisarza, jego życia, powstawania jego książek, ich ówczesnego odbioru w recenzjach i innych wypowiedziach z jego współczesności. Trzeci zaś – to czas powstawiania monografii, druga dekada XXI wieku. Monografia zawiera ponadto obszerną dokumentację historycznoliteracką: bibliografię tekstów literackich i publicystycznych Terleckiego oraz opracowań krytycznych jego twórczości. Znalazły się w niej również informacje o różnych formach działalności Terleckiego na rzecz kultury polskiej, o przyznawanych mu nagrodach, jego udziale w gremiach jurorskich. W bibliografii przedmiotowej zebrano polski i obcojęzyczne publikacje dotyczące twórczości Terleckiego: książki, rozdziały książek, artykuły, recenzje i noty, także – audycje radiowe telewizyjne, filmy i materiały ikonograficzne. Całości dopełnia zbiór fotografii rodzinnych pisarza.Pozycja Mieszkać za granicą - pisać po polsku (emigracyjne tematy, dylematy i przyczynki)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12-28) Wolski, JanPozycja Misja Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie w procesie wspomagania środowiska oświatowego. 75-lecie działalności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Karkut, Dorota; Kucharska-Babula, Agata
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »