Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 36 (2013)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6528
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 36 (2013) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza wyposażenia gospodarstw domowych w powiatach ziemskich Podkarpacia w sprzęt ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szura, PawełArtykuł przedstawia uzyskane wyniki badań dotyczące wyposażenia gospodarstw domowych w wybrane rodzaje sprzętu ICT. Przedstawiono również wpływ na badane wskaźniki (ocena współzależności cech) dwóch czynników: dochodu netto na 1 osobę oraz typu miejsca zamieszkania. Prezentowane badania mogą być wykorzystane do budowy indeksów rozwoju społeczeństwa informacyjnego w badanych powiatach i porównań z innymi obszarami.Pozycja Wykorzystanie czynników grywalizacyjnych w tworzeniu aplikacji użyteczności publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Laskowski, MaciejW ciągu ostatnich lat, wraz ze wzrostem roli różnego rodzaju mediów społecznościowych na rynku projektowania oprogramowania pojawił się nowy trend – gryfikacja, której głównym celem jest zwiększenie zaangażowania użytkownika w pracę z programem komputerowym. Gryfikacja oznacza wykorzystanie mechaniki oraz technik znanych z różnego rodzaju gier (m.in. planszowych, fabularnych czy komputerowych) w celu zwiększenia zaangażowania użytkownika w wykonywanie różnego rodzaju czynności w sytuacjach niebędących grami, szczególnie, gdy są one uważane za nudne lub rutynowe. Gryfikacja jest interesującym trendem, który może mieć bardzo pozytywny wpływ na zwiększenie doświadczeń użytkownika (user experience) oraz jego zaangażowanie w pracę z systemem. Należy jednak podkreślić, że grywalizacja nie może być traktowana jako remedium na wszystkie problemy relacji użytkownik – aplikacja. Źle zaprojektowany interfejs może w znaczący sposób utrudnić korzystanie z nawet najbardziej interesującego (z punktu widzenia użytkowników) programu. Niniejszy artykuł stanowi próbę analizy tego trendu w aspekcie aplikacji użyteczności publicznej.Pozycja Polityka wiedzy a działalność badawczo-rozwojowa organizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Golińska-Pieszyńska, MałgorzataCiągłe zmiany w gospodarce światowej zmuszają organizacje do doskonalenia sposobów funkcjonowania, zaś rządy państw – do ulepszania polityk publicznych. Współczesność przynosi przeobrażenia we wszystkich obszarach aktywności organizacji i społeczeństwa. Pojawia się wiedza jako zasób niezwykle cenny dla współczesnej organizacji, który przyczynia się do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Innowatorzy potrzebują szerokiej bazy wiedzy, gdyż coraz częściej powstają innowacje wymagające wiedzy pochodzącej z różnych obszarów i dyscyplin. Organizacje stoją przed potrzebą integrowania różnych typów wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy ukrytej. Jednym z kryteriów rozwoju wiedzy w organizacji (szczególnie dla procesów innowacyjnych) jest działalność badawczo-rozwojowa. Dla dobrych praktyk innowacyjnych konieczna jest pełna orientacja, czemu mają służyć badania naukowe i jakie mają zaspokajać potrzeby. Naturalnym obszarem współpracy sfery B+R z przemysłem są badania stosowane, których wyniki mogą być potencjalnie interesujące dla przemysłu. W artykule zostały przedstawione aspekty teoretyczne oraz wymiar praktyczny polityki wiedzy i jej wpływ na działalność badawczo-rozwojową.Pozycja Płatności bezgotówkowe w Polsce w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kieżel, MałgorzataCelem opracowania była identyfikacja zakresu wykorzystania narzędzi płatności bezgotówkowych w Polsce na tle rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz wpływu koncepcji gospodarki opartej na wiedzy. W kolejnych częściach przedstawiono istotę bezgotówkowych instrumentów płatniczych, ich zalety i wady oraz skalę wykorzystania. Wskazano na przyczyny i główne bariery korzystania z tego typu płatności przez konsumentów (także w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego). Przedstawiono także możliwe sposoby niwelowania tych barier, z uwzględnieniem działań mieszczących się w koncepcji gospodarki opartej na wiedzy. W warstwie źródłowej skorzystano z materiałów wtórnych, zarówno czasopism, jak i dokumentów pochodzących z badanego sektora. Z analiz wynika, że wzrost popularności bezgotówkowych usług płatniczych jest uzależniony od akcji edukacyjnej, także w zakresie stosowania technologii informacyjnych. Istotne jest też wzmacnianie zaufania do instytucji finansowych, popularyzacji nowoczesnych usług bankowych oraz bardziej aktywnego korzystania z produktów bankowych. Ważna jest także rozbudowa infrastruktury informatycznej i obniżenie kosztów jej eksploatacji.Pozycja Modelowanie preferencji decydentów firm w zakresie modeli biznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kuczera, KarolSpołeczeństwo informacyjne jest pojęciem bardzo szerokim obejmującym wiele zróżnicowanych zagadnień, z których większość charakteryzuje się wysoką dynamiką. Od firm oczekuje się elastyczności i szybkości działania. W artykule prezentowana jest propozycja metodyki modelowania preferencji decydentów firm w zakresie kształtowania organizacji oraz wdrażania metod zarządzania i rozwiązań teleinformatycznych będących odpowiedzią na współczesne warunki rynkowe. Podejście to łączy w sobie obliczenia granularne Zadeh’a, zbiory przybliżone Pawlaka, metodę hierarchicznej analizy problemów wielokryterialnych (Analytic Hierarchy Process – AHP) Saaty’ego oraz metodę wielokryterialnego podejmowania decyzji Electre Tri Roy’a. Proponowana metametoda ma w założeniu umożliwić poszukiwanie odpowiedzi na dwa pytania: 1. Jakie są preferencje zachowań ludzkich w zakresie kształtowania firm w odpowiedzi na komplikujące się warunki konkurowania oraz potencjał tkwiący w ICT? 2. Jak sformalizować odkrywanie wiedzy dotyczącej preferencji w poruszanym obszarze? Budowa profili czyli identyfikacja wzorców zachowań stać się może modelem referencyjnym pozwalającym na optymalizację rozwoju działalności gospodarczej dla firm poszukujących wzmocnienia swojej pozycji w społeczeństwie informacyjnym.Pozycja Pracownik wiedzy –kluczowa postać przedsiębiorstw Nowej Ekonomii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kwiecień, AnnaCelem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na ogromne znaczenie wiedzy i pracowników wiedzy, którzy są podstawą funkcjonowania przedsiębiorstw w Nowej Gospodarce oraz na właściwe podstawy efektywnej współpracy z tymi pracownikami. W artykule omówiono pojęcia „Nowej Ekonomii”,” wiedzy” i „pracownika wiedzy”. Wskazano także istotne elementy zarządzania pracownikami wiedzy, podkreślając, że podstawą takiego zarządzania jest odpowiedni dla pracowników wiedzy system motywacji oraz wzajemne zaufanie w racjach, które warunkuje efektywny proces dzielenia się wiedzą.Pozycja Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) w województwie lubelskim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Leśnik, MonikaGospodarka oparta na wiedzy (GOW) to nowy model gospodarki odpowiadający na wyzwania integracji i globalizacji. Charakteryzuje ją wykorzystanie wiedzy i informacji do tworzenia innowacji technologicznych dzięki istnieniu społeczeństwa informacyjnego oraz wsparciu instytucji rządowych w rozwój edukacji, badań i przedsiębiorczości. Działania związane z rozwojem/rozkwitem wiedzy można rozpatrywać z perspektywy mikroekonomicznej (małe i średnie przedsiębiorstwa), makroekonomicznej (tzw. wysokie technologie) oraz mezoekonomicznej (instytucje i urzędy szczebla samorządowego). Na efektywne tworzenie GOW w Polsce wpływ ma rozwój siedmiu elementów: przedsiębiorstwa oparte na wiedzy, polityka proinnowacyjna, rynek kapitałowy, rynek pracy, system edukacyjny, polityka naukowa i zarządzanie wiedzą oraz regiony i polityka regionalna. W tej ostatniej najważniejsze jest budowanie Regionalnych Systemów Innowacji, które niekoniecznie nakierowane są na GOW, choć na tym poziomie byłoby to najwłaściwsze i najefektywniejsze. Celem artykułu jest analiza wpływu polityki regionalnej na wzrost konkurencyjności regionu lubelskiego w odniesieniu do aspektów związanych z gospodarką opartą na wiedzy w oparciu analizę Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006–2020.Pozycja Analiza obszarów wykluczenia cyfrowego w województwie lubelskim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Miłosz, Marek; Miłosz, ElżbietaWykluczenie cyfrowe obecnie jest coraz bardziej uciążliwą formą wykluczenia społecznego i dotyczy całych grup społeczeństwa. Województwo lubelskie jest biednym, rolniczym regionem o jednym z najniższych w Polsce poziomie dostępu gospodarstw domowych do Internetu. Istnieją w nim zatem duże grupy obywateli, którzy są ustawicznie marginalizowani w życiu regionu. Obszary wykluczenia cyfrowego są zdeterminowane wieloma czynnikami, takimi jak: sytuacja materialna, status społeczny, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wiek itd. Istotność wpływu tych czynników na wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) była badana przy pomocy ankiet. Anonimowe badania ankietowe objęły mieszkańców całego województwa. Rezultaty badań pozwoliły uszeregować czynniki powodujące wykluczenie cyfrowe pod kątem ważności ich wpływu i zbudować profil obszarów najbardziej zagrożonych cyfrowym wykluczeniem. Badania wskazały także na istnienie zjawiska „samowykluczenia cyfrowego”, tj. posiadania dostępu do TIK, ale ich faktycznego niewykorzystywania. Zjawisko to jest dość masowe i dotyczy 30% rolników oraz 25% emerytów. Podstawową przyczyną samowykluczenia cyfrowego jest brak wiedzy i umiejętności. Wskazane zostały działania, których realizacja powinna zmniejszyć problem wykluczenia cyfrowego w województwie lubelskim. Należą do nich działania edukacyjne, uświadamiające i obniżające koszt dostępu do TIK.Pozycja Znaczenie informacji w obszarze bezpieczeństwa narodowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Nowacki, GabrielW artykule wyjaśniono termin „informacja” oraz przedstawiono znaczenie informacji w systemie informacyjnym oraz działaniu celowym. Potencjalny agresor dokonując destrukcji systemów informacyjnych może sparaliżować funkcjonowanie organizacji lub całego państwa. Świadczy to o tym, że zagrożenia w sferze informacyjnej stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego. Aby się przed tym uchronić, potrzebna jest wiedza o stanie otoczenia i rodzących się przesłankach zagrożeń. Elementem kluczowym w tym zakresie staje się posiadanie przewagi informacyjnej, którą można uzyskać przez prowadzenie operacji informacyjnych.Pozycja Inteligentne sieci elektroenergetyczne –uwarunkowania rozwoju dla grupy klientów indywidualnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Pamuła, AnnaInteligentne sieci energetyczne (Smart Grid) są niezaprzeczalnym kierunkiem rozwoju sieci elektroenergetycznej XXI wieku, wymagają jednak ogromnych nakładów finansowych zarówno w nową infrastrukturę techniczną jak i informatyczno-komunikacyjną. Rozwój ten jest uwarunkowany wieloma czynnikami, takimi jak: rozwiązania prawne, przyjęte mechanizmy rynkowe, rozwiązania techniczne i informatyczne, jak również edukacja związana z korzyściami, jakie daje rozwój systemu i zmiana roli klienta w aktywnego prosumenta. Celem artykułu jest przedstawienie aktualnych uwarunkowań prawnych, technologicznych oraz infrastrukturalnych, związanych z rozwojem rozwiązań ICT niezbędnych dla zarządzania bezpiecznym, szybkim, dwukierunkowym przepływem informacji w zmieniającym się rynku energii. W artykule zostaną zaprezentowane istotne cechy zmian relacji dostawca – konsument oraz akceptacja nowych form interakcji przez odbiorców na podstawie badań testowych przeprowadzonych wśród studentów UŁ we wrześniu 2012 roku.Pozycja Zarządzanie wiedzą i kreowanie kapitału intelektualnego we współczesnym przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Piasny, BeataWiedza i kapitał intelektualny są czynnikami, które mogą zapewnić sukces organizacji. Z analizy literatury przedmiotu wynika, że zarządzanie zasobami wiedzy i kreowanie kapitału intelektualnego powinny być postrzegane jako komplementarne, wzajemnie zależne i przenikające się procesy, ponieważ kapitał intelektualny jest pochodną i wynikiem umiejętnego wykorzystywania wiedzy w praktyce. Każde przedsiębiorstwo posiada aktywa niematerialne, jednak nie wszystkie dostrzegają ich znaczenie jako generatora wartości. Dlatego często aktywa te pełnią rolę pasywną. Tymczasem, w celu zapewnienia rozwoju współczesnych przedsiębiorstw, ważna jest identyfikacja posiadanego kapitału intelektualnego, jego kreowanie i ochrona. Celem artykułu jest przedstawienie elementów składowych kapitału intelektualnego mających najistotniejsze znaczenie w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem oraz sposobów i metod jego rozwoju. Przeprowadzone w artykule analizy mają charakter teoretyczny i bazują na dorobku literatury naukowej oraz własnych przemyśleniach autora.Pozycja New trends in the electronic economy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Polańska, KrystynaThe virtual environment offers a new, dynamic space for running business. All of the business activity occurring on electronic markets can be labelled as the ‘electronic economy’. It does not only comprise the virtual marketplace but also represents a space where effective marketing efforts can be undertaken, from the provision of information to promotion of companies and their products, and management of relations with prospective customers. A business model is defined in the article as an abstract term referring to an undertaking, its methods and manners of operation and sources of value generated by that undertaking. The existing classifications of online business models can be summarised in one typology consisting of ten core models. In practice many enterprises in the electronic economy use elements from more than one model. Social media are usually defined as undertakings which rely on the Advertising model. Frequently, however, they also draw on elements from the Network and Infomediary models. The purpose of this paper is to locate social networking solutions within the classification of business models on the Internet and to present new trends in the electronic economy against this backdrop.Pozycja Wybrane metody badania zmęczenia psychoumysłowego w procesach przetwarzania informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Potocki, ArkadiuszW artykule wskazano na skutki zmęczenia psychoumysłowego w procesach przetwarzania informacji. Dla celów diagnozowania tego zjawiska podczas pracy mogą być wykorzystane zaprezentowane w tekście wybrane metody pomiaru zmęczenia psychoumysłowego. Zaletą zaprezentowanych metod jest ich prostota i to, że nie wymagają wykorzystywania specjalistycznego sprzętu. Są prostymi testami. W zakończeniu opracowania wskazano na główne kierunki eliminacji zmęczenia w procesach pracy.Pozycja M-commerce –rozwój na świecie i w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Prałat, EwaCelem artykułu jest zaprezentowanie zagadnień związanych z tematyką mobile commerce. Przedstawiono główne przyczyny wzrostu popularności m-commerce, do których należą: moda na multimedialne telefony, powszechne wykorzystanie serwisów społecznościowych oraz spadek cen bezprzewodowego Internetu. Dużo miejsca poświęcono zastosowaniu urządzeń mobilnych na poszczególnych etapach procesu zakupu. Smartfony oraz tablety są wykorzystywane przede wszystkim do wyszukiwania informacji o produktach i porównywania ich cen. Jednakże samo sfinalizowanie transakcji oraz dokonanie płatności wykonywane jest zazwyczaj na komputerze. W artykule opisano sposób wykorzystania urządzeń mobilnych w Polsce. Omówiono też poziom zainteresowania krajowych użytkowników stosowaniem smartfonów i tabletów w procesie zakupu. Ostatnia część tekstu dotyczy porównania sposobu wykorzystania urządzeń mobilnych w procesie zakupu w Polsce i w innych krajach. Rezultaty wskazują na brak większych różnic pomiędzy Polską a krajami ościennymi, takimi jak Czechy czy Rosja. Gorzej wypada nasz kraj na tle państw posiadających dłuższą tradycję zakupów elektronicznych i większy odsetek użytkowników smartfonów i tabletów. Zwrócono też uwagę na niską świadomość zagrożeń związanych z zakupami z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.Pozycja New Economics in the Health Care Sector(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Rozpędowska-Matraszek, DanutaTechnical progress, especially in health care, plays a vital role in managing staff and is becoming more and more important as a factor influencing the effectiveness and quality of treatment because it is the very factor that puts health care on its path to development. In that case, technical progress is understood as changes in the technology and organization of health care leading to an increase in the effectiveness of management processes. The most important economic determinant in this analysis was the impact of new technologies (the value of medical devices) on the effectiveness of treatment. Health care expenditures made by LGUs and nurses needed to take care of treated patients, as human capital, as well as equipment in the form of hospital beds were assumed as variables affecting the employment of medical specialists. The empirical analysis the employment of medical specialists is based on a sample of data for 16 voivodships from 2004 to 2010. The presented study uses an econometric model estimated based on panel data. Model estimation applied the generalized method of moments (GMM).Pozycja Pomiędzy oficjalnym wizerunkiem a prawdą wykorzystania ICT w gospodarce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Sala, Jolanta; Tańska, HalinaAutorki przedstawiają syntetycznie oficjalny wizerunek stanu wykorzystania ICT w gospodarce na podstawie badań i publikacji publicznych służb statystycznych (GUS), a w szczególności danych dotyczących pięciu technologii ICT stosowanych przez polskie przedsiębiorstwa. Niestety, publikowane mierniki mają znikomą użyteczność w kontekście rozpoznania prawdziwego poziomu wykorzystywania ICT w gospodarce, choć pogłębiona analiza ukazuje prawdziwe oblicze tego zjawiska. W odniesieniu do wyników ogólnopolskich badań GUS prezentowane są także wyniki pogłębionych badań własnych w przedsiębiorstwach przemysłowych województwa pomorskiego, które stanowią rozszerzenie diagnozy i wykazują wyraźnie, że wykorzystanie ICT w polskich przedsiębiorstwach jest dalekie od satysfakcjonującego.Pozycja Rodzaj serwisu internetowego a ocena wiarygodności zamieszczanych w nim informacji nieoficjalnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Scheibe, AnnaW dobie szybkiego rozwoju nowych technik komunikacyjnych rośnie wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o ofercie rynkowej. Nie wszystkie jednak informacje tam prezentowane są wiarygodne, czego powodem jest różnorodność nadawców je zamieszczających. W efekcie odbiorca może nie być w stanie odróżnić, które z opinii są rzeczywiście wyrażanymi przez użytkowników ocenami produktów, a ile z nich jest efektem zamierzonych działań marketingowych. Celem badań było określenie wiarygodności informacji zamieszanych w poszczególnych portalach internetowych. Analizie poddano zarówno wiarygodność informacji zamieszczanych na konkretnych platformach internetowych, jak i wiarygodność samych platform. Respondenci wykazali się ograniczoną ufnością w prawdziwość informacji odnajdywanych w Internecie, a także nie starali się weryfikować wiarygodności portali, osób umieszczających posty. Badania wykazały, że głównym źródłem informacji są fora internetowe, którym jednak przyznaje się niskie oceny wiarygodności. Najbardziej wiarygodne wydawały się portale stworzone w celu zbierania ocen i porównywania produktów. Choć internauci nie sprawdzali związku twórcy portalu z marką, to oceniali oni taki związek jako mający wpływ na ocenę informacji. Wyniki badań pomocne mogą być w planowaniu kampanii promocyjnych w Internecie, szczególnie zaś działań marketingu szeptanego.Pozycja Od kontrkultury do konformizmu. Ewolucja relacji jednostka –internetowa wspólnota działań na przykładzie Wikipedii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Skolik, SebastianGdy w 2001 roku powstawał projekt internetowej encyklopedii – Wikipedii, jego twórcy zakładali pełną inkluzywność. Początkowy okres rozwoju Wikipedii to przede wszystkim tworzenie się społeczności o cechach kontrkultury, która wzrastała na bazie ruchu wolnej treści, zapoczątkowanego tworzeniem wolnego oprogramowania w latach 90. XX wieku. Szybki rozwój wspólnot działań w wielu wersjach językowych tejże encyklopedii miał swoje istotne konsekwencje społeczne. Ponieważ między najbardziej aktywnymi jednostkami kształtowały się coraz silniejsze więzi, relacje wobec nowych użytkowników, wcześniej serdeczne i nieoficjalne, stawały się chłodniejsze i zdystansowane. W efekcie samo środowisko społeczne poprzez zmiany tychże relacji zaczęło się zmieniać. Do projektu trafiało więcej osób, gotowych na konformistyczne przyjęcie istniejących form relacji interpersonalnych. W artykule autor bazując na analizie treści wybranych deklaracji światopoglądowych użytkowników oraz na kilkuletniej obserwacji uczestniczącej, opisuje trendy w zmieniającym się systemie aksjonormatywnym oraz w wynikającym z niego podejściu społeczności do nowych użytkowników. W szczególności podkreśla zwiększanie liczby edytorów przyjmujących wartości konserwatywne i co za tym idzie – postawy konformistyczne wobec edytorów włączających się do działań z wartościami liberalnymi i postawami nonkonformistycznymi.Pozycja Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Smolbik-Jęczmień, AlicjaPodstawową zmianą, którą można zaobserwować we współczesnym świecie jest stopniowe przechodzenie do gospodarki opartej na wiedzy, w której pracownik wraz ze swoją niepowtarzalną, unikatową wiedzą i doświadczeniem staje się jednym z najważniejszych źródeł osiągnięcia przewagi konkurencyjnej firmy. Dużym wyzwaniem, przed jakim stają obecnie menedżerowie, jest problem pogodzenia funkcjonujących obok siebie różnych generacji pracowników. Celem artykułu jest przedstawienie istotnych różnic w podejściu do rozwoju kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Rozwój kariery zawodowej w warunkach gospodarki opartej na wiedzy wymaga ciągłej analizy kluczowych gałęzi przemysłu, by móc na bieżąco uwzględniać powstające trendy i zmiany oraz elastycznie dostosowywać się do nich. W artykule zaprezentowano wyniki badań sondażowych dotyczące opinii pracowników dolnośląskich firm jako przedstawicieli pokolenia X oraz studentów V roku Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – pokolenia Y, a także wyniki badań innych autorów odnoszące się do tego zagadnienia. Artykuł oparty jest na studiach literaturowych oraz na badaniach ankietowych i wywiadach bezpośrednich.Pozycja Postrzeganie przez internautów wybranych form promocji internetowej – wyniki badań ankietowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szulczyńska, Urszula; Jeż, NataliaCelem artykułu było zbadanie percepcji przez osoby ankietowane wybranych form promocji w Internecie. Główne pytanie badawcze dotyczyło poznania, jak formy te oceniają i postrzegają respondenci. Ponadto starano się określić, jaki wpływ na decyzje zakupowe internautów mają wybrane narzędzia promocji. Badania przeprowadzono na próbie stu respondentów z różnych grup wiekowych. Utrzymują oni, że najczęściej spotykaną w Internecie formą promocji jest reklama graficzna. Za nieco rzadziej wykorzystywane uważają reklamy wysyłane na internetowe skrzynki pocztowe oraz drobne ogłoszenia zamieszczane na serwisach specjalnie do tego przeznaczonych. Ponad 70% badanych akceptuje wykorzystywanie Internetu do celów promocyjnych. Oceniając formy promocji stosowane w Internecie respondenci uznali je za zrozumiałe, choć denerwujące. Przy tym niewielka część narzędzi promocyjnych posiada zdolność przyciągania uwagi. Największym potencjałem do zainteresowania odbiorcy charakteryzowała się reklama graficzna, następnie reklama wideo oraz reklama w poczcie elektronicznej. Reklamę graficzną uznano także za najbardziej irytującą. Stosowane w Internecie formy promocji nie budzą na ogół zaufania respondentów. Najbardziej godnymi zaufania okazały się drobne ogłoszenia internetowe oraz reklama w wyszukiwarkach. Ponadto badani internauci deklarowali, że się podczas zakupów nie sugerują przekazami promocyjnymi zamieszczonymi w Internecie. Ponad połowa badanych za najbardziej skuteczne medium reklamowe uważa telewizję, zaś Internet tylko co dziesiąty badany.