Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)2016

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1968

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
  • Pozycja
    The influence of environmental factors on metabolic activity of cancer cells
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Koziorowska, Anna; Stats, Katarzyna; Romerowicz-Misielak, Maria
    The paper presents the results of viability of breast cancer cells under the influence of electromagnetic field. MCF-7 cell line was subjected to an electromagnetic field with a frequency of 5 Hz, 60 Hz and 120 Hz and an MTT assay was performed immediately after the influence of the field and after 24 hours. No statistical difference was demonstrated in cell viability immediately after exposure to EMF, and there are demonstrated differences in the case of field frequencies of 5 Hz and 120 Hz within 24 hours after exposure.
  • Pozycja
    Edukacja prorodzinna w kontekście współczesnych przemian społecznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Śniegulska, Anna
    W sytuacji szybkich zmian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych przed edukacją rysują się nowe wyzwania. Wydaje się, że szczególnie istotne zadania nawiązują do idei edukacji prorodzinnej, która z punktu widzenia teorii i praktyki pedagogicznej jest ważnym obszarem pracy wychowawczej szkoły. W opracowaniu przedstawiam opinie osób wkraczających w dorosłość na temat realizowanej w szkole edukacji prorodzinnej oraz staram się określić potrzeby i oczekiwania w tym zakresie. Rozważania osadzam na przekonaniu, iż edukacja prorodzinna w nowym wymiarze winna sprostać zadaniu przygotowania młodzieży do dojrzałego związku z drugim człowiekiem i odpowiedzialnego rodzicielstwa, co stwarza szansę na budowanie satysfakcjonującej przestrzeni życia i osiąganie indywidualnego szczęścia.
  • Pozycja
    Multicultural education in the context of perception of educational texts
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Romanov, I.V.
    Globalization of social relations determines the range and vector of development of main operative forces of communicative interaction. In particular, innovative technologies and multiculturalism of the information flows become defining, which is especially important in the issues of modern education. There is a significant strengthening of the role of the multicultural component of information represented in a sign form and creating a materialized mediator in the interaction of consciousnesses. The article deals with the questions of a multicultural aspect of educational information in the learning process.
  • Pozycja
    Stres w pracy – wyzwanie w kształceniu przyszłych przedsiębiorców i menedżerów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Walczyna, Anna
    Przedmiotem artykułu jest kształcenie w zakresie stresu w pracy. Wskazując potencjalne stresory w pracy menedżerów i przedsiębiorców, ich odpowiedzialność za tworzenie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy oraz efektywność pracy – własną i podległych osób, autorka rekomenduje kształcenie w zakresie stresu w pracy skierowane do studentów kierunku zarządzanie.
  • Pozycja
    Manažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Merenda, Miroslav
    Manažerování talentů je dynamicky se vyvíjející disciplína řízení lidských zdrojů. Příspěvek pojednává o možnostech manažerování talentů, kteří jsou zasazeni do řízení podniku v rámci jeho strategie. Cyklus manažerování talentů se skládá z posouzení potřeby talentů, získání talentů, rozvoje talentů až po zabezpečení vhodného využití talentů v organizaci. Cílem příspěvku je na základě systematizace poznatků vycházejících z teoretických principů manažerování a poznatků získaných realizovaným průzkumem, navrhnout způsob a principy manažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit.
  • Pozycja
    Edukacja przedsiębiorczości w szkole wyższej w opinii studentów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Arent, Anna
    W artykule poruszony został problem kształcenia studentów w zakresie zakładania własnej działalności gospodarczej. Zaprezentowano wyniki badań dotyczących związku pomiędzy intencjami przedsiębiorczymi studentów a nauczaniem przedsiębiorczości. W opracowaniu omówione zostały również oceny stopnia uzyskania kompetencji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej przeprowadzone przez studentów.
  • Pozycja
    Theoretical and methodological aspects of the recreation activity in Ukraine
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ridei, Nataliia; Khitrenko, Tetiana; Pavliv, Alona; Khitrenko, Volodymyr
    The analysis concepts and categorical apparatus of recreation in Ukraine on legal, reference, scientific and methodical literature sources are made. It is determined the features of structural organization of recreation sphere, the state and prospects of its development. The structural and organizational scheme of conceptual-categorical apparatus of recreation has been developed. There were clarified existing approaches and classification features based on the developed classifications and suggested author’s approaches, features and species.
  • Pozycja
    Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, Elżbieta
    Absolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.
  • Pozycja
    Možnosti využitia prostriedkov virtuálneho sveta vo vzdelávaní
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tolochko, Svitlana; Lymar, Valeriia; Ridei, Nataliia
    The paper is devoted to understanding the influence of economic competitiveness and environmental sustainability on education. It was concluded that national economic competitiveness is linked to intellectual and capital and is driven by knowledge, and innovation. Sustainable development requires an understanding of the complexity of the global ecosystem and of creative problem-solving to find solutions to ‘wicked problems’ such as that of reconciling economic activity with a sustainable environment. It was highlighted the following overarching needs to: give a higher profile to the notion of interdependence: how closely one part of an ecosystem is linked to and depends upon another; making humanity more aware of its own fragility on this planet; highlight the role of cooperation: problems faced will only be resolved by international cooperation; develop the notion of a global public good: environmental sustainability can only be achieved by trans ceding particular national or individual needs.
  • Pozycja
    Multimedia jako narzędzie wspomagania edukacji ekologicznej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Dobrzańska, Małgorzata; Sobczyk, Wiktoria; Nagorniuk, Oksana
    W artykule opisano proste i złożone media wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Przedstawiono programy promocyjne realizowane w parkach narodowych w Polsce. Przygotowano projekt multimedialnego przewodnika po Gorczańskim Parku Narodowym. Przewodnik jest przykładem połączenia technologii komputerowej z edukacją. Może być wykorzystywany w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i średnich w ramach zajęć z biologii, ekologii i edukacji ekologicznej.
  • Pozycja
    Generic algorithms for predictive refillment scheduling in SCM-systems of large retail companies
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tsepelev, D.; Saleh, Hadi
    The article contains a description of generic predictive refillment scheduling algorithm.
  • Pozycja
    Wirtualizacja edukacyjnych zasobów IT
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lis, Robert
    Edukacyjne systemy informatyczne to skomplikowane zasoby IT składające się z dużej liczby kilkuletnich komputerów i każdy z nich musi być dostępny dla osób uczących się. To powoduje, że dla nauczycieli informatyki zarządzanie i utrzymywanie krytycznych technologii to jedno z największych wyzwań. Jednym z rozwiązań tego problemu jest technologia wirtualizacji, która umożliwia konsolidację infrastruktury do środowiska maszyn wirtualnych działających na jednym serwerze rzeczywistym. Zastosowanie wirtualizacji umożliwia zachowanie separacji wirtualnych terminali przy równoczesnym zminimalizowaniu kosztów związanych z utrzymaniem.
  • Pozycja
    Poszerzona rzeczywistość w praktyce inżynierskiej oraz kształceniu technicznym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kęsy, Marek
    Zaprezentowano podstawowe informacje z zakresu technologii poszerzonej rzeczywistości. Przedstawiono wybrane przykłady jej zastosowania w różnych obszarach życia człowieka. Wskazano obszary działalności inżynierskiej oraz kształcenia wspomagane technologią AR.
  • Pozycja
    Organization of Distance Education in the System of Teacher Postgraduate Education
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kashyna, Ganna; Nikolaiev, Kyrylo
    The process of development, theoretical substantiation and implementation of distance education system organization model into teacher postgraduate education has been considered in the paper. Postgraduate pedagogical study with wide-area distance study is greatly distinguished from present system by level of study quality, number of users, focus on personality, democracy, variance, application of modern information-communication technologies and telecommunication networks in study. The platform of distance education has to be applied for supplement and expansion of traditional process of institution study and communication in the teacher postgraduate education institutes. Implementation of distance education in the teacher postgraduate education system creates the educational system of retraining and professional development for teachers on-the-job, and improvement of educational services, proposed by educational institution.
  • Pozycja
    Wykorzystanie technologii informacyjnej w kształceniu na przykładzie programu GeoGebra
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nowak, Janusz
    W artykule poruszona została kwestia wykorzystania technologii informacyjnej w procesie kształcenia. Dzisiejsza szkoła musi korzystać z odpowiedniego oprogramowania dydaktycznego, które powoduje, że uczeń chętniej przyswaja wiadomości, a rezultatem tego jest bardziej efektywne kształcenie. Jednym z takich programów jest GeoGebra, która usprawnia nauczanie matematyki. Jest to uniwersalna aplikacja, która doskonale nadaje się do wykorzystania na wszystkich etapach kształcenia.
  • Pozycja
    Student Use of Mobile Devices in University Classes
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lorencowicz, Edmund; Koszel, Milan; Kocira, Sławomir; Uziak, Jacek
    Computer technologies are widely used by students of any level of education. In the broad range of computer hardware mobile devices deserve special attention. They offer a number of benefits to students including the possibility of making editable notes, searching for information on line, communicating quickly and effectively or accessing multimedia materials. Due to the size of those devices the students can easily use them during classes. The study reported was done on a relatively large group of students (503) from students of the Faculty of Production Engineering of the University of Life Sciences in Lublin, Poland. Its main goal was to establish students’ use of mobile devices in the educational processes, and in particular during formal classes (lectures, tutorials and lab experiments). The key finding was that above 90% of students used mobile devices during classes. The most popular mobile device was a notebook (used by 80% of students), followed by a smartphone (71%) and tablet (17%). The most popular activity was making calculations related to attended courses.
  • Pozycja
    Grywalizacja w edukacji akademickiej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystania w kształceniu studentów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wawer, Monika
    Grywalizacja to koncepcja wykorzystująca określone mechanizmy i techniki do zwiększania zaangażowania, modyfikowania zachowań i przyzwyczajeń ludzi. Stosowana jest w biznesie m.in. w marketingu, sprzedaży, zarządzaniu zasobami ludzkimi, a obecnie coraz częściej w edukacji. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych dotyczących oceny grywalizacji jako metody zwiększania zaangażowania studentów. Przedstawiono przykładowe rozwiązania wykorzystujące mechanizmy grywalizacji, które zostały sformułowane przez studentów kierunku zarządzanie lubelskich uczelni. Uzyskane wyniki wskazują na wysoki poziom akceptacji rozwiązań grywalizacyjnych wśród studentów, jak również potrzebę ich uczestniczenia w takiej formie kształcenia.
  • Pozycja
    Neurodydaktyczne implikacje dla organizacji procesu kształcenia technicznego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Prauzner, Tomasz
    W artykule przedstawione zostaną wyniki badań EEG dotyczące efektywności dydaktycznej w kształceniu technicznym. Badania przeprowadzono w Laboratorium Badań Eksperymentalnych Biofeedback funkcjonującym na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
  • Pozycja
    Portale społecznościowe – szanse i zagrożenia dla młodego człowieka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Garwol, Katarzyna
    Artykuł podejmuje tematykę związaną z możliwościami i zagrożeniami, jakie dają współczesne social media, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi młodych. Zawarta jest w nim krótka analiza polskiego rynku portali społecznościowych, opis wybranych badań na ich temat oraz analiza badań własnych autora przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  • Pozycja
    Miejsce i rola multimediów w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Langier, Cecylia
    XXI w. stanowi epokę, którą cechuje szybki rozwój technologii cyfrowej stanowiącej ważny element życia codziennego i zawodowego społeczeństwa informacyjnego. Multimedia stanowią także ważne narzędzie w edukacji i wychowaniu najmłodszego pokolenia, dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, których coraz częściej nazywa się cyberdziećmi dla podkreślenia roli technologii w ich życiu. W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem było określenie miejsca i roli środków multimedialnych w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Skoncentrowano się głównie na rodzajach narzędzi, do których dzieci mają dostęp, oraz sposobach ich wykorzystywania.